Audioformaat uit den ouden speeldoosch

Wat was het eerste digitale audioformaat dat je gebruikte?

wav (pcm)
37,6%
mp3
33,6%
mod (8bit pcm)
9,1%
wma
7,8%
vhs/betamax (pcm)
3,6%
anders, nl...
2,1%
flac
1,3%
ogg
1,0%
atrac
1,0%
dat (pcm)
0,9%
aac
0,8%
aiff (pcm)
0,7%
dcc (pasc)
0,5%
ape
0,2%

Aantal stemmen: 13.055. Deelname gesloten op 28-07-2015 12:53. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (142)

Sorteer op:

Weergave:

.mod en .xm natuurlijk! Lekker aan de pruts in FastTracker 2
hmm memories!
overigens gebruik ik nog steeds trackers; na jarenlang aan de (steeds meer verouderende) madtracker te hebben gezeten doe ik de laatste jaren Renoise; geweldig programma!
Ik werk met Renoise sinds versie 1.27 en om het ontopic te houden, dit programma pakt 't meest oude formaat tot 't nieuwste... ook vanalles uit het MS-DOS 3 tijdperk xD
tegenwoordig doen we dat in Renoise :) (http://www.Renoise.com)
Hmmm, tegenwoordig met Ableton en BitWig Studio. ;)
.mod en .xm natuurlijk! Lekker aan de pruts in FastTracker 2
Jaaah ! .XM ;)

Ik heb voor .mod gekozen, hoewel het al snel mp3 werd.
FastTracker ][ JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA _/-\o_

Those were the days.... ik heb die meuk nog steeds... alhoewel ik nu Skale gebruik om die ouwe meuk te horen, je kunt er niet echt naar luisteren , hahaha
Maar niet echt een digitaal format, mod-files. Ik had daarvoor XMPlayer die mods om kon zetten naar wav. Wat weer wel een format is.
Trackje opzetten, ondertussen btje snaken heerlijk! O+
ik importeerde wav samples in modtracker/fasttracker dus beiden ;p
.VOC natuurlijk, dat was de voorloper van .WAV en werd door Creative Labs gebruikt op zijn SoundBlaster 1, 1.5, 2 en Pro modellen. (Pre-Windows dus nog)
Yep, in mijn geval ook. Met een Sound Blaster Pro 2 met Mitsumi CD-ROM interface. 8-bit stereo en het fabuleuze parrot.exe, goed voor vele minuten familievermaak. Met later als ik me goed herinner een Orchid SoundWave32 16-bits kaart ernaast voor Roland MT-32 emulatie.
Ik heb later een Gravis Ultrasound (1993) gehad, en een SB16 Value Edition met Yamaha DB50XG synthesizer bordje erop geprikt :)
Ah ja de Gravis Ultrasound... Creative vs Gravis was bijna een Intel vs AMD kwestie. Gravis had beslist het betere geluid, maar de drivers waren nogal eens problematisch. Mooie combinatie ook!
Het grote voordeel van de GUS was de GF1 processor en 1MB onboard samplegeheugen :) De Soundblaster had simpele FM-synthese, en sample-based muziek kon alleen softwarematig (met trackers) afgespeeld worden. De GUS kon wavetable banks laden en vrij goeie MIDI-kwaliteit halen. Maar het was pas echt leuk met trackers en demo's die de GUS ondersteunden. De GF1 had 32 kanelen en kon elk kanaal met een andere sample rate afspelen (voor de pitch) en in hardware mixen. Dat was toen echt wel uniek in die prijsklasse. Helaas was de Sound Blaster emulatie (SBOS) niet altijd even goed en compatible dus echt populair is ie voor gaming niet geworden.
Ik wou hetzelfde gaan zeggen. Ik had een Sound Blaster op een 286 met DOS. 8-bit mono ;)
Die dus. SoundBlaster Pro (in full stereo for your work or play)
Ik ben 10 keer door de lijst gegaan om naar .VOC te zoeken, was ook mijn eerste gedachte. De goeie oude tijd dat je in dos al een opstartgeluid had, lekker zelf instellen in je autoexec.bat, net na de virusscanner zodat ik wist wanneer die klaar was om mijn 2x 20 mb harddisks te scannen :P
Ben ik nou de enige die .ra / .rm mist?
Ik zou denken er helemaal niemand de ellende van Realaudio mist. Ik denk dat dat bedrijf meer gehaat wordt dan EA sports.
Op zich was die Real Jukebox best een goed programma. Ook de Real Audio format was goed te gebruiken als je iets over het internet wilde versturen... Toen was er nog geen breedband-internet.
Alleen de video-gedeelte was r*k .rm heb ik dus nooit gebruikt.

edit:typo

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 22 juli 2024 15:01]

ja, RealAudio... ik heb ooit Echoes van Pink Floyd in .ra format gedownload 23:00 minuten muziek in 100KB(!) eeeh Watte???????
DAT-tapejes (48khz/PCM) waren toch wel de eerste aanvaring met digitaal geluid voor mij.
Maar.... Op een standaard (S-)VHS of Betamax tape werd geen digitaal geluid opgenomen volgens mij. Als ik me goed herinner was dat "gewoon" analoog en gemoduleerd analoog in het geval van S-VHS.

ADAT was wel digitaal (8 sporen digitaal geluid op een S-VHS tape), maar ik denk niet dat veel Tweakers daar veel mee gedaan hebben...
Je kon met aparte D/A en A/D converters digitaal, in wav (pcm) op een VHS of Betamax tape opnemen. Zoals bijvoorbeeld de Sony PCM-F1, welke erg goed was in zijn soort.

http://www.palsite.com/pcmf1ovi.html

Iemand als Ben Liebrand heeft hier veel gebruik van gemaakt, zie bijvoorbeeld:
http://www.liebrand.nl/la/f1.html
Maar.... Op een standaard (S-)VHS of Betamax tape werd geen digitaal geluid opgenomen volgens mij. Als ik me goed herinner was dat "gewoon" analoog en gemoduleerd analoog in het geval van S-VHS.
Analoog daaraan werd er toentertijd ook nog een poging gedaan video op een gewone cassette op te nemen. Maar als het al moeizaam iets opleverde moest je wel je eigen ogen nog hebben om het te herkennen. ;)
MODjes...afgespeeld met ScreamTracker van de Future Crew :-)
\o/ purple motion ook :P wist je dat van de future crew skaven de muziek maakt in bejeweled ^^ demoscene music :-)
Vooral deze (Airwolf theme) in mod geeft nostalgie!
http://janeway.exotica.org.uk/release.php?id=54824
Wav uiteraard. Met de soundrecorder van windows je stem opnemen en daarna achterstevoren afspelen om vervolgens een nieuwe opname te maken terwijl je achterstevoren spreekt om te kijken of het verstaanbaar is wanneer je het weer omdraait haha

Paar jaar later kwam Napster in beeld, en gingen we muziek via de computer draaien. Kortom, over op MP3.

Tegenwoordig gaat alles eigenlijk via Spotify en werk ik zelden nog met audio bestanden. Flac heb ik zelf niet veel aan. Met mijn audio installatie hoor je het verschil toch niet. Zonde van de schijfruimte dan ;)

Edit: spelfouten en aanvulling

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:01]

Windows soundrecorder was voor mij ook één van de eerste interacties met geluid op de computer voor mij. Opnemen, versnellen, vertragen, Freespeech for windows 95 calibreren. Duidelijk in het engels articuleren. en terugluisteren. Beatboxen met de microfoon. wat een tijd was dat.

Ik kan mij niet veel meer van de bestandsextensies herinneren behalve WAV OGG en MP3. waarbij ik mijn eerste collectie toch grotendeels in OGG had staan.

Toen mij processor eindelijk snel genoeg was om de muziek vloeiend in MP3 af te spelen begon het feest pas echt. een mooie kenwood versterker achter de computer geknoopt. prachtig. tot ik FLAC ontdekte. dit kon mijn processor weer eens niet aan. maar als het even goed liep, explorer.exe afsluiten via taakbeheer om genoeg resources te hebben, dan klonk het een stuk beter dan MP3.

Foobar2000 <3

Ik sta er tegenwoordig nog steeds van te kijken hoeveel performance mijn telefoons hebben ten opzichte van mijn computer een paar jaar(edit: time flies, JAAAREN) terug. 512 MB Ram, fortuin aan uit gegeven. mijn vader had net 128 MB RAM en verklaarde mij voor gek. Windows 2000. en nu heb ik een telefoon met 3GB ram, quad als het geen sextacore is met een display van 1440p.

*zakt verder weg in nostalgische gevoelens*

[Reactie gewijzigd door Patrock op 22 juli 2024 15:01]

512MB ram? Wat een luxe. Ik moest het doen met 64 KB (C64).
Ik gebruikte Aegis Sonix op de Amiga 2000, heb geen idee wat voor soort Audioformaat het had.

Geweldige tijd was dat, klont fantastisch toen.

Ik had deze lied en VEEL andere:

https://www.youtube.com/watch?v=3jswl4djxc0

https://www.youtube.com/watch?v=7KHuTnQspTY

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 15:01]

Ooo god niet de ZX Spectrum...

Dat doet me herinneren aan deze beste kerel:
https://www.youtube.com/watch?v=ZJ_zbAqii_M

Geweldig grappige kerel, je moet er alleen wel van houden. :+
Pfffff, 1k op de ZX80. En maar liefst 16k op een MSI6800 (bestaande uit drie enorme lompe dikke plaatstalen kasten waarvan eentje de voeding, eentje een 8" hard sectored floppy drive en eentje de processor unit, en dan een seriële terminal op 9600 baud).
M'n eerste smartphone de Nokia 3650 stond ook vol met OGG muziek. Met een MMC van 64Mb waren mp3tjes van 3/4/5 MB gewoon 'gigantisch'.

OGG was tegenover mp3tjes toch een beetje cassetteband kwaliteit. Je hoorde het gebrek aan rijkheid van de opname zeer duidelijk. Tegelijk was het wel tien keer zo klein.

M'n eerste windows mobile en androids hebben ook nog OGG's gehad, maar de overstap naar wma en mp3 was daar snel gemaakt. Tegenwoordig is alles FLAC op m'n blackberry nog mindere kwaliteit doe ik m'n oren ook niet meer aan.

Ook hier is de telefoon een bijna volledige vervanger van de pc geworden. Met fysiek keyboard, 14402 resolutie en touchpad all on board.
OGG is op zich een betere codec dan MP3.
Je moet alleen geen OGG van een MP3 maken => lossy naar lossy
Patrick Kicken - Holiday.mp3 :+ Pas in 2007 kregen wij thuis internet en toen pas mijn allereerste muziek in bezit gekregen.
Patrick Kicken - Holiday.mp3 :+ Pas in 2007 kregen wij thuis internet en toen pas mijn allereerste muziek in bezit gekregen.
Je had geen CD speler?
Ik kan me niet voorstellen dat je geen muziek had voordat je internet in huis had.
(Maar goed, ik ben opgegroeid met LP's en cassettebandjes dus misschien snap ik er wel niets meer van :+)
CD, LP en casettebandjes zijn ook geen bestandsformaat natuurlijk ;)
Een CD bevat PCM, wat een digitaal bestandsformat is.
Een cassettebandje bevat audio in een analoog format. Wel een format, maar niet digitaal dus :+

Maar het was meer dat Snow Veil meldde dat hij zijn allereerste muziek pas kreeg toen hij toegang tot internet had.
WAV en AIF(F) zijn PCM formaten. Een CD is magnetisch en word met een laser afgetast. Kan zijn dat ik mij vergis, maar volgens mij leest de chip in de CD speler geen PCM formaat.
volgens mij zijn alleen die video-discs die ze in Amerika hadden (begin jaren 80 al) magnetisch; die hadden het formaat van een elpee.
Maar die waren analoog, zegt Wiki:
"Videodisc (or video disc) is a general term for a laser- or stylus-readable random-access disc that contains both audio and analog video signals recorded in an analog form."

[Reactie gewijzigd door Hkuit op 22 juli 2024 15:01]

De video-discs zijn net als de audio-discs (cd) niet magnetisch maar optisch.
Jij bedoeld Laserdisc....
Video discs can be classed based on their playback mechanism:

Mechanical
Phonovision
Phonovid
Ted
Visc
Capacitance Based
CED, VHD
Optical discs
Reflective
LaserDisc, CD, DVD, Blu-ray, etc.
Transmissive
Thomson CSF system
Laserfilm
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Videodisc
Inderdaad. Ik bedoelde de Laserdisc. Echter, ook de video-discs die ze in Amerika hadden (begin jaren 80) zijn niet magnetisch. Deze zijn capaciteit (elektrische lading) gebaseerd.
Een CD binair (putjes/geen putjes). een cassettebandje is magnetisch ;)

Het formaat van de audio op een CD is 2 kanaals 16 bit PCM. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio )
De Sony MiniDisc was wel een magnetisch schijfje. Soort van mislukte 3,5" diskette maar dan iets kleiner met hogere capaciteit.
Verwijderd @JAVE8 juli 2015 14:03
Jawel, maar heb zelf nooit een CD of cassette gekocht.. en ouders hadden alleen klassieke muziek :O
Hm... in 2007 was je 13 ongeveer zo te zien... Grappig. Toen kocht ik toch al singles van mijn zakgeld. (En nam muziek op van de radio).

Er is trouwens niets mis met klassieke muziek op z'n tijd, tenzij het opera is :)
CD (en casette) singles kopen en opnemen van TV deed ik begin jaren 90...
Ik bedoelde toen ik 13 was...
Er waren nog helemaal geen CD's toen :-(
Ah, opnemen met een casettedeck. Waar is de tijd... . Toen ik 13 was bestond de CD al wel, maar CD-R was iets anders.
Cassette bandjes????
Eighttrack en de ouderwetse bandrecorder....
Als was eighttrack al een beetje uit gefaseerd in mijn jeugdjaren.
Wat raar dat er geen midi in de poll staat. Wat is de leeftijd van deze redacteur!? ;)
MIDI is geen audio formaat. Daarom staat het niet in de lijst. MIDI is slechts een taal om muziekinstrumenten aan te sturen. Dat kan ook een softsynth zijn. Windows heeft ook een ingebouwde softsynth. MIDI is mijn specialisme. ;)

[Reactie gewijzigd door Synthiman op 22 juli 2024 15:01]

Hmm, wordt een lastige definitie kwestie. Is wav niet een taal om een muziekinstrument aan te sturen (als je er heel scheef naar kijkt is mijn media player / geluidskaart een muziekinstrument ;) ).
Dan moet je er wel héél erg scheef naar kijken, maar ik waardeer je humor ;)
En toch is midi mijn eerste audioformaat ooit. Ik weet dat het muziekinstrumenten programmeerde, die vervolgens door je geluidskaart (oid?) daadwerklijk in geluid van een zekere kwaliteit, zuiverheid en accuratesse worden omgezet. Het is gewoon een andere manier van geluid opslaan en reproduceren dan een werkelijk audiodragend formaat. Ik zou dan voor .wav moeten kiezen, maar dat doe ik niet.
MIDI is het best te vergelijken met het ponskaarten systeem zoals dat bij draaiorgels gebruikt wordt.
Als het een audioformaat was, zou je er geluid mee op kunnen nemen van bijv. een radio, inclusief zang. Welnu, is het je opgevallen dat bij MIDI-files nooit zang zit?

MIDI is geen audioformaat. Daarom staat het, terecht, niet in de lijst.

Google eens naar MIDI en verdiep je er eens wat meer in alvorens je een mening te vormen......
Voorbeeld: https://nl.wikipedia.org/...trument_Digital_Interface
Ik weet genoeg van midi om er een mening over te vormen. Mijn reactie doelde niet op de stelling dat midi een audiodrager is, maar dat het een alternatieve manier van representeren van geluid is. M.i. is dat een geldig antwoord op de vraag ‘Wat was het eerste digitale audioformaat dat je gebruikte?’.

Midi is geen audiodrager die vrij accuraat geluid zoals opgenomen reproduceert, maar heeft een hele andere insteek. Het resultaat is echter hetzelfde: je luistert naar muziek. Bij bijv. MP3 zijn de werkelijke geluidsgolven (zoals opgenomen) gecomprimeerd en gecodeerd. Bij midi zijn het instructies om bepaalde instrumenten te laten klinken met bepaalde eigenschappen. Allebei zijn het manieren om geluid op te slaan en vervolgens te reproduceren.

Het is het audioformaat dat ik gebruikte en daarmee mijn antwoord op de vraag.

Over het ‘digitaal audioformaat’ in de vraag kun je natuurlijk wel discussiëren:
Wordt digitale audio bedoeld, of een digitaal formaat?
Dan is midi mogelijk geen geldig antwoord, want dat bevat geen digitaal geluid, maar het is wel een digitaal formaat.
Als je je echt verdiept in MIDI, kom je tot de conclusie dat het eigenlijk goed te vergelijken valt met het internet protocol. Als het moet kun je zelfs foto's en video bestanden via MIDI versturen, echter MIDI is zoooo traag, dat het niet praktisch is. MIDI kan ook gebruikt worden om samples te versturen naar bijvoorbeeld samplers. In de praktijk is dit echter weinig gebruikt, juist omdat dit te traag bleek. Daarom maakten sample-editors eerder gebruik van SCSI, hetgeen ook nog erg traag was....

Ik reageerde op de vraag waarom er geen MIDI in de poll staat. Welnu, de poll refereert naar audio formaten. MIDI is dat niet. MIDI is slechts een protocol, net als IP4 en IP6.
MP3, toen ik vroeger met m'n discman mee op vakantie ging achterin de auto. Dat waren tijden voor mij toen. :) De cassette nog heel kort meegekregen. :D
casette nog net meegekregen? Mijn dochter heeft de casette nog meegekregen, en zij is 4!
Uhm... misschien heb ik gewoon een oude autoradio....
Ik was nog bezig met liedjes op de casette te zetten om ze vervolgens met "My first Sony" aftespelen en ik ben nu 20. Volgens mij was ik een van de weinige in de klas die überhaupt nog casette's gebruikte.
Vervolgens muziek geluisterd met bijna leege batterijen, wat was dat prachtig toen ^^
JAAA My First Sony, die had ik ook nog :D Bijna 24 hier. De audiotechnologie waar wij mee mochten opgroeien :p
Op de rommelmarkt kom je ze nog vaak tegen. Helaas is de antenne meestal altijd afgebroken. Die van mij is heel veel gebruikt en ziet er als nieuw uit.
Ik herken vrijwel geen enkel formaat in die lijst behalve wma en wav en mp3. Zijn er mensen die wel weten wat voor soort formaten deze zijn?

mod (8bit pcm)
7,5%
vhs/betamax (pcm)
3,1%
flac
1,3%
atrac
0,9%
dat (pcm)
0,8%
ogg
0,8%
aiff (pcm)
0,6%
acc
0,5%
dcc (pasc)
0,3%
ape
0,2%

[Reactie gewijzigd door mugenmarco op 22 juli 2024 15:01]

Ja, ik ken ze allemaal. Maar goed, daarvoor moet je wel al een tijdje mee lopen en een bovengemiddelde interesse hebben aangezien sommigen vrij oud of specialistisch zijn.

Alleen ACC ken ik niet maar ik neem aan dat dat een typfout is een dat er AAC bedoelt wordt.
Goed opgevallen het was idd AAC, maar het ACC zie ik ook wel terug komen als de extentie naam. Was trouwens wel een rommeltje hor die evolutie vanaf MP3 met AAC, 3gp en MP4 en WMA.
Ik heb al gevraagd of de typfout gefixt kan worden in Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 43

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 22 juli 2024 15:01]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.