Reacties (158)
En vier kleine pensioenen samen kunnen weer een aardig bedrag in totaal vormen.
Het kost inderdaad geld, maar een pensioen waar geen inbreng meer in wordt gedaan, levert geen winst op, dat wordt bevroren.Dat kost je bijna altijd geld: NIET doen!
Als je het meeneemt naar het volgende fonds en je kan nog genoeg jaren werken, dan kost het een beetje geld (eenmalig) maar wordt het daarna wel meer.
Waarom zouden mensen met een partner gratis een extra optie krijgen tov alleenstaanden. Het betekent effectief dat alleenstaanden meebetalen voor die nabestaandenregeling.
Misschien bij een collectieve regeling gewenst maar dat lijkt me voor een vrijwillige individuele pensioenspaar regeling juist niet logisch.
Stel je bouwt 1000 euro per maand op boven je aow. En je bent 3 keer getrouwd geweest. Worden zij 65 en jij bent 65 dan hebben zij recht op een evenredig deel van het bedrag voor het aantal jaren dat je met hen getrouwd was, zelfs al ben je dood.
Dus dat kan nog al verrassend zijn voor je huidige partner als je het niet goed geregeld hebt.
Overigens, wanneer je een officiële pensioenregeling hebt wat oom te boek staat als een pensioenregeling, dan zal deze altijd betalen aan je partner ook al ben je zelf al lang overleden. Maar lees de voorwaarden er op na.
Doe je aan een eigen banksparen constructie dan kan je zorgen voor overdracht na overlijden. Lijfrentes moet je ook afsluiten op twee personen, hoewel je eigenlijk ver van lijfrente weg moet blijven.
Je kunt je partner opgeven als begunstigde van je pensioen (het nabestaanden pensioen), maar dat gaat ten koste van de inleg (en niet zoals sommigen hierboven beweren dat de alleenstaanden ervoor opdraaien..wat een onzin weer).
Een partner pensioen betekent dus ook dat je minder krijgt als je de 65 haalt tenzij je natuurlijk meer gaat inleggen.
Advies aan elke IT-er: laat je een keer goed (!) voorlichten rond je 30e, dan heb je nog genoeg tijd om met een lage inleg je wensen te laten vervullen.
Ook thuiswerken was tot voor kort mogelijk maar omdat de nieuwe ceo een conservatieve ouwe lul is en daarmee een tegenstander van het zg "nieuwe werken" , is dit aan banden gelegd, nu kan het alleen nog in uitzonderingsgevallen.
Los van het feit dat het mij persoonlijk treft vind ik het vandaag de dag echt niet meer kunnen dat mensen elke dag gedwongen in die kutfile moeten staan danwel medeveroorzaker zijn van dit probleem, en dat voor werk wat prima vanaf een thuiswerkplek gedaan kan worden.
In veel vakgebieden laat het werk het simpelweg niet toe om thuis te werken maar als men de hele dag op dezelfde plek zit, dan zie ik geen enkele valide reden om elke dag het werk vanuit die plek te moeten doen en al helemaal niet als de faciliteiten voor remote toegang gewoon aanwezig zijn.
Ook toen ik het nog wel mocht was ik altijd voorvechter hiervan door bij klanten en relaties de voordelen en maatschappelijke verantwoordelijkheid bij te dragen aan de oplossing van het fileprobleem te belichten. (Ik bouw remote access faciliteiten nota bene zelf)
My 2 cts
[Reactie gewijzigd door LanaMyst op 22 juli 2024 17:52]
Thuis ga ik niet zitten ouwehoeren met de buurman onder werktijd. Op kantoor doe ik dat wel.
Elke onderbreking thuis trek ik van de werktijd af. Op 't werk is 't gewoon uitklokken 8,5 uur na aankomst.
Meetings of vergaderingen zijn over het algemeen wel prettiger als men gewoon face-to-face bijelkaar zit maar dit is geen probleem want het lijkt mij dan weer niet de bedoeling dat men altijd thuiswerkt, al was het maar 1 of 2 dagen per week.
Ikzelf begon altijd een half uur eerder als ik vanuit huis werkte, Ik had tenslotte geen reistijd dus ik kon ruim een half uur langer blijven liggen en toch een half uur eerder beginnen.
Werkgevers moeten inderdaad niet zo drammen over die uurtjes, als de deadlines maar gehaald worden. Soms kwam het voor dat ik een uur voor einde werktijd klaar was en dus een uurtje minder maakte, daarintegen liep het ook wel eens uit tot na 17:00 (zonder dat ik die uren meteen ging schrijven)
Nu werk ik strikt van 9 to 5 en schrijf ik alles wat meer dan 30 minuten is als overwerk, een uurtje eerder klaar betekend nu dus een uur duimendraaien en op de klok kijken.
Plus dat extra reistijd in de ochtendspits door ongevallen/werkzaamheden of weersomstandigheden van de werktijd afgaan. (gebruikelijke vertraging calculeer ik uiteraard wel in)
Ik moet om 9 uur beginnen en het is 50 minuten rijden (zonder files) normale file vertraging is meestal 10 á 15 minuten, dus vertrek ik om 7:50. Maar als er een ongeval is of slecht weer kan de vertraging soms oplopen tot een uur en die tijd gaat dus van de werktijd af, dit is ook niet meer dan logisch want als dit in de avondspits gebeurt heb ik ook pech en ben ik dus veel later thuis.
Dus eigenlijk is het verplicht op kantoor zitten een lose-lose situatie, het kost mij en de werkgever extra tijd.
Sneeuw of ijzel en complete verkeersinfarcten gelden overigens als uitzonderingen en dan mag er wel thuis worden gewerkt.
Ik zeg: ga nog verder en geef ouders de mogelijkheid om bij hun kroost te blijven. Of ze op te halen van school. Laat iemand thuis werken zodat hij ook voor zijn ouders kan zorgen of iets. Zolang targets worden gehaald en werk wordt opgeleverd, zie ik niet waarom er zo streng moet worden gedaan.
Vergaderingen kun je prima in conference-call doen en overleggen gaat ook prima (desnoods via chat). Ik vind het belachelijk dat we wel aan flexwerken doen, maar zodra je de werkplek naar huis verplaatst mag het ineens niet meer.
Voor de rest het eens met @Martinspire hierboven
Die hele bonuscultuur is een verschrikkelijke uitwas van ons kapitailsme. De halve wereld staat in brand door graaiende niets en niemand ontziende psychopaten.... nee. Ik vind het echt jammer dat mensen ondanks de staat van onze planeet daar blijkbaar niets leren.
Iemand in de ICT of Engineering die extra gemotiveerd wordt door een bonus, om eens even wat extra tijd en aandacht aan een moeilijk probleem te besteden, is alleen maar terecht denk ik. Hier praat je over heel andere risico's.
[Reactie gewijzigd door Kraay89 op 22 juli 2024 17:52]
Het probleem is echter dat keer op keer bewezen is dat een bonus die ICTer niet harder of beter laat werken. Nog sterker: Het beloven van een bonus voor het oplossen van de moeilijke probleem zorgt er juist voor dat dat probleem níet opgelost wordt.Iemand in de ICT of Engineering die extra gemotiveerd wordt door een bonus, om eens even wat extra tijd en aandacht aan een moeilijk probleem te besteden, is alleen maar terecht denk ik.
Zoek eens op Dan Pink en "The surprising truth about what motivates us". Een verzamelde conclusie van bergen onderzoeken over wat het effect van een bonus is.
Daarentegen, als je zo'n fijne CAO hebt, maar wel 1,5x zoveel werk gedaan krijgt als je collega's of problemen kunt oplossen die zij niet voor elkaar krijgen mag je af en toe wel wat extra's krijgen.
Gelukkig hebben wij geen CAO en wordt salaris beoordeeld naar kunnen. Daarentegen in een ziekenhuis bijv. heb je verpleegkundigen die 2x zo hard lopen als anderen en ze krijgen hetzelfde. Dat vind ik ook niet helemaal correct.
En die discussie is ook lastig, want als ze niet beter kunnen is er nog wel wat te zeggen voor gelijke behandeling. Als ze echter liever lui zijn is het niet meer dan terecht.
Dat soort dingen meten valt echter niet mee
Als je meewerkt aan een product of dienst binnen een bedrijf en daar een hoop tijd en moeite in steekt dan is een bonus zeker op zijn plaats. Of als je een grote bijdrage levert aan de winstgevendheid van een bedrijf. Dat is over het algemeen dan ook in de interesse van het bedrijf want als de bonus in het vooruitzicht staat en de werknemers daar hard naar toe werken dan betekend dat automatisch goede cijfers want anders krijgen ze geen bonus. Het is een ideaal middel om mensen te motiveren en om meer, harder en doelgerichter te werken. Ik vind het dan ook totaal niet vreemd dat veel mensen dit missen als secundaire arbeidsvoorwaarde gezien hoe normaal het is in het buitenland.
Vaste niet variable beloningen zorgen er niet voor dat iemand harder gaat lopen of dat het bedrijf onverwachte groei meemaakt.
Afwisseling is een ander aspect dat werk leuk houdt en ...... leuke collega's. Dat is misschien wel een tertiaire voorwaarde, maar toch wel belangrijk. Een leuke groep collega's om je heen is het halve werk.
Secundaire voorwaarde: Meer flexibiliteit met thuiswerken, als de aard van je werk het toelaat (en dat is lang niet altijd het geval, besef ik).
Het is een wens, en slechts voor mensen in een goede arbeidspositie daadwerkelijk een voorwaarde. Heel erg veel mensen doen werk als noodzakelijk leed.
Mee eens, en dat is heel jammer. Toch denk ik dat je vooral moet proberen te doen wat je leuk vindt. Zo heb ik een kantoorbaan. Een gruwel voor iemand in de plantsoenendienst, die wil lekker buiten werken. Gelukkig verschillen voorkeuren en staat niet de gehele werkende bevolking in onze plantsoenen.Heel erg veel mensen doen werk als noodzakelijk leed.
Ik hoop wel dat mensen die werk doen als noodzakelijk leed zich afvragen wat ze wel leuk zouden vinden, en dat ze de lef vinden dat na te streven. Naar mijn idee hoeft niemand werk te doen dat ze niet leuk vinden.
[Reactie gewijzigd door teacup op 22 juli 2024 17:52]
Maar ook niet-leuk werk moet gedaan worden. En hoe is het dan met de mens die dat vervolgens tot aan zijn dood of pensioen moet doen. Het is vooral en voornamelijk brood op de plank.Naar mijn idee hoeft niemand werk te doen dat ze niet leuk vinden.
Thuiskomen van een dagje heggen snoeien en dan lekker gaan kernel hacken heeft ook zo zijn charme. Ik doe 't overigens net andersom...
Trouwens, ook in heggen snoeien zijn uitdagingen te vinden, misschien niet door ons. Maar iedere heg is echt anders.
Waar is die optie in de poll?
Ook wordt er kennelijk vanuit gegaan dat iedereen op deze site ICT-er is... Beetje jammer.
Edit: poll is aangepast. Dank!
[Reactie gewijzigd door B00st3r op 22 juli 2024 17:52]




Als het puur op pro's gericht was wat doet dan al het game gebeuren hier? of de afdeling overclocking en modding? En ja ik kom hier ook afentoe om over (digitale) fotografie te praten.
Ben al vanaf het begin van Tweakers bezoeker en vooral erg geintereseerd in hardware. Mijn beroep heeft niets met IT te maken en qua leeftijd zou ik van de meerderheid van de bezoekers hier de vader kunnen zijn (als jullie moeders dat hadden gewilt).
Die optie lijkt er inmiddels wel in te zitten, maar waar is de optie dat je niets mist terwijl niet alles wordt geboden? Ik heb liever een gewoon een hoog maar kaal bruto salaris en weinig secundaire arbeidsvoorwaarden, dan dat ik indirect overal gewoon zelf voor betaal.Ik mis geen secundaire arbeidsvoorwaarden. Alles wat in het lijstje staat wordt mij geboden.
Ik doe open source/Linux werk en ik heb niets te klagen.
Voor Open Source support wordt ook betaald.Hoe krijg je daarmee brood op de plank?
Open Source wil niet zeggen dat support ten alle tijden gratis is.
Als je zelf wil zoeken om de oplossing te vinden is het helemaal gratis.
Als je een snelle(re) oplossing wil hebben kan dat door te betalen.
Ik bedoel ik mis geen secundaire arbeidsvoorwaarden en ik heb daarbij ook nog een keer lol in mijn werk.Wat heeft open source/Linux met secundaire arbeidsvoorwaarden te maken?
Wordt nergens aangenomen..tja, aan MBO heb je geen reet ...!! en in 2008 was het heel simpel ergens aan een baan te komen. En ik ben best dom helaas. uber. laag IQ van 100-110 ongeveer.. je moet toch eigenlijk een IQ van 130 hebben!
Als ik geen uitkering zou hebben zou ik zeker coke dealen ergens op straat..... want geld heb je wel nodig
Zonder HBO+/WO met 10 jaar werkervaring kan je eigenlijk beter geeneens solliciteren heb ik wel gemerkt.
Wat een klote tijd zitten we nu in niet?
[Reactie gewijzigd door A87 op 22 juli 2024 17:52]
Ik zit voor mijn werk veel in Belgie. Nederland is meer een dienstenverlening dan productie, Belgie is een en al productie. Daar gaat het nog veel slechter dan hier. Waren laatst bij een bedrijf, die hebben alleen nog research op desbetreffende locatie. Wij kochten fabrieksmachines van hun op. Panden zo groot als een voetbalveld helemaal leeg. We hadden een elektrisch golfkarretje ter beschikking om overal heen te kunnen rijden. Vroeger liepen er 9000 mensen rond!!!! 9000!!!. Allemaal op straat beland, productie zit nu in China.
De vacatures die er zijn vereisen ongeveer dat men jaar 10+ ervaring heeft, bij voorkeur in alle sectoren. Alle aanvullende certificaten heeft gehaald maar wel tegen minimumloon wil werken
Heb het zelfs meegemaakt dat er bij een klant (overheid) actief gescand werd op wifi devices. Wifi op foon moest gewoon uit staan.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.