Windows 10

Wat is jouw eerste indruk van Windows 10?

Het gaat de goede kant op
30,6%
Maak me maar wakker als het uit is
21,9%
Boeit me niet, ik ben volmaakt gelukkig met mijn huidige OS
15,6%
Dit wordt echt een goed OS!
12,7%
Och, mja, pff, wat zullen we er eens van zeggen?
9,7%
Ik zie nog weinig goede verbeteringen
6,1%
Bagger
3,4%

Aantal stemmen: 18.734. Deelname gesloten op 22-10-2014 16:50. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (131)

131
122
114
3
0
2
Wijzig sortering
Voorlopig is het utter crap. Je MOET inloggen met een Microsoft account. Het is dus ONMOGELIJK om in te loggen met een pc die geen netwerk heeft. Way to go jongens!

Maargoed, leuk dat het start menu er weer is. Jammer dat het compleet dudbar is (dumbed down beyond all recognition). Functioneel is het ook lang niet zo "instant" als het win7 start menu.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 23 juli 2024 04:47]

Click op "create a Microsoft a account" en dan krijg je onderaan de optie "dont use a Microsoft account" :)
Ik wist niet dat dat ook kon. Als ik zo'n ding wilde installeren zonder MS account drukte ik op terug, trok de internetkabel eruit, en probeerde het vervolgens opnieuw, dan vraagt ie er niet eens meer naar.
Dat moet beter en eerder aangeboden worden. Wat ze nu doen, is gewoon schandalig. Dit doet mensen denken dat een MS.com-account nodig is, en dat is het niet.
Leuk geprobeerd, maar mijn pc was niet verbonden met ethernet tijdens de installatie, en ik kreeg niet eens de vraag of ik met MS account in wilde loggen. Complete BS dus.
Zie de post van _David_: Als je eerst moet kiezen voor het aanmaken van een Microsoft account alvorens geen Microsoft account te willen gebruiken, ben je mijns inziens één stap te laat met de vraag of je een Microsoft account wilt gebruiken.

Dus: complete BS? Nee, het klopt niet wat wordt beweerd, maar de gedachte dat die optie niet bestaat is niet onlogisch te noemen: die optie moet in een eerdere dialoog vermeld worden.
Het klopt niet? Tuurlijk klopt het wel. Voor mij. Jouw perspectief is misschien anders...
Ik mis de optie, ik heb me er nog niet in verdiept :)
Dan stem je dus nog even niet :)
Nee, klopt. Heb ik dus nog niet gedaan. Maar hiermee mist Tweakers wel wat handige data. Hoeveel gebruikers houden zich nog niet bezig met Windows 10.
Ja precies die mis ik ook. Ik heb er nog maar weinig van gezien.
... maar dat is maar een tijdelijke optie die niet meer van toepassing is zodra je wel de moeite neemt. Meer relevant is blijkbaar dat het je niet kan schelen - daar zijn twee keuzes voor.
Mensen die blijven zeggen dat Win 8(.1) vooral voor touch is, hebben het niet gebruikt. De mening is nergens op gebasseerd behalve op screenshots van andere mensen (OID). Je kan alles doen in je desktop omgeving, als je dit zou willen. Er zijn zat apps die je ook gewoon een start menu geven, maar in principe heb je het niet nodig. Windows 8 is echt het superieure OS, het gebruikt minder resources, het is sneller, boottijden zijn flink verbeterd, ik persoonlijk heb beide gedraaid en heb zelfs FPS boosts in verschillende games gekregen.

OT: Windows 10 ziet er geweldig uit, snap alleen niet waarom ze 9 skippen :s
De live preview ga ik niet downloaden, gewoon omdat ik al blij ben met 8.1 bij de full release ga ik deze er gelijk opzetten.
Helemaal mee eens, W8 en sinds kort 8.1, draait echt heerlijk. Het is snel, licht, stabiel en die metro interface hoef je niet persé te gebruiken. Ook de gemiddelde FPS boost in games is zeker merkbaar. Na het installeren op een ssd ben je bij wijze van al verkocht, gaat lekker soepel allemaal. Inmiddels ook op werk de eerste ultrabooks/notebooks van W8 voorzien, mooie upgrade voor relatief oude pc's. M'n collega's zijn er ook tevreden over.

Ik ben wel benieuwd naar Windows 10, maar die preview sla ik even over. Eerst maar eens meer info.

[Reactie gewijzigd door 7u5t1c3 op 23 juli 2024 04:47]

Inderdaad en het scrollen door metro heen zeggen ze ook is onhandig, je kan gewoon muis scroller gebruiker om van links naar rechts te gaan.
Ik ben alleen nooit zo huiverig op upgraden van windows met W7 naar 8 ook gedaan weer eens, en toch weer als zovaak dat niet alles lekker werkte.

Ik hoopte dat het goed ging maar die zelfde dag toch maar weer verse installatie gedaan.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 04:47]

Mensen die blijven zeggen dat Win 8(.1) vooral voor touch is, hebben het niet gebruikt.
Geprobeerd, maar het is te frustrerend om er serieus mee aan het werk te gaan. En er is één ding dat een OS niet moet doen en dat is de gebruiker frustreren. Het argument "je moet gewoon even wennen" ga ik ook niet aan: waarom moet ik eraan wennen? Ik heb er nota bene voor betaald!
De mening is nergens op gebasseerd behalve op screenshots van andere mensen (OID).
Een aanname die je beter terug kan nemen.
Je kan alles doen in je desktop omgeving, als je dit zou willen. Er zijn zat apps die je ook gewoon een start menu geven, maar in principe heb je het niet nodig.
Ik maak verdorie zelf wel uit wat ik nodig heb. En waarom moet ik een third-party app installeren om een fuckup van MS te fixen? Dat is "in principe" ook niet nodig.
Windows 8 is echt het superieure OS
En ziet eruit als Windows 3.1 op LSD.
Het gebruikt minder resources, het is sneller, boottijden zijn flink verbeterd
Resources? Windows 7 gebruikt ook geen kolen en aardolie. Het is niet sneller, want alles beweegt en schuift en animeert. Dat IS misschien wel sneller inn THEORIE, maar het VOELT langzamer. Boottijden? Pff, hibernaten FTW. Ik ga d'r een beetje elke dag de hele boel afsluiten en de hele boel opstarten. Ik heb wel wat beters te doen.
ik persoonlijk heb beide gedraaid en heb zelfs FPS boosts in verschillende games gekregen.
In Windows 8 zeker, omdat die nu nog relatief schoon is. Probeer een schone Windows 7 maar es. Games worden niet zomaar sneller. Dat voelt misschien zo omdat je een "lekkere schone nieuwe" installatie hebt.
OT: Windows 10 ziet er geweldig uit, snap alleen niet waarom ze 9 skippen :s
Marketing BS. Ze skippen een versienummer om net te doen alsof het nog anderser is dan van Win7 naar Win8. Persoonlijk denk ik dat dit gewoon Windows 8.2 moet zijn - Het is hoe Windows 8 had moeten zijn. Net zoiets als dat Windows 7 is wat Vista had moeten zijn, maar ook daar hebben ze een radicaal andere naamgeving bedacht om aan te geven hoe anders het zou worden.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 23 juli 2024 04:47]

Er was toch een gerucht dat Windows 9 als gratis upgrade voor bestaande Windows 8 gebruikers uit zou komen?
Geen idee of Microsoft dat heeft beweerd of dat het een Telegraaf fabeltje was, maar als dat inderdaad het geval was, zou dat dan ook gelden nu Windows 9 niet uitkomt en het Windows 10 wordt?
Is er iemand die hier al iets over kan roepen?

Ik ben overigens een zeer tevreden Windows 8.1 gebruiker.
Windows 10 IS Windows 9. Het is niet alsof ze een heel OS overslaan, ze hebben enkel een nummertje aangepast.

Ja - het is nog steeds een gratis upgrade.
Nee omdat het Windows 10 noemt is het niet meer gratis. Het was een marketingtruk van Microsoft. |:(
Het ziet er mooier uit dan win7, wat zijn verder de voordelen?
Gezien dit nog niet de final build is, is er nog niet veel over te zeggen. Maar gebasseerd op Win 7 TOV Win 8.1, veel sneller, boot tijden zijn sinds 7 echt verbeterd, nieuwe DX versie (11.1).
DX12 en laatste GPU driver updates, met windows 7 zullen je drivers nooit volledig werken zoals win8.1+ met nieuwe games. <~ iets wat je nu al merkt met windows 8.1 vs windows 7.
en windows 8.1 en dus ook windows 10, zijn veel stabieler, en ook hoe het omgaat met geheugen is gigantisch verbetert. (en windows 7 mainstream support valt trouwens in 2015)

als je windows 8.1 gebruikt, is het lastig om terug te gaan naar windows 7. (de core van windows 10 is zo goed als 100% windows 8.1 met een veel betere/snellere Ui)
ik denk dat dit de beste release ooit is in de geschiedenis van Microsoft.
Ik denk persoonlijk dat het een en al bagger word. Over het algemeen zitten we tegenwoordig in een wereld waar alles grafisch tot elk detail netjes moet zijn. Ik moet eerlijk zeggen, de 2D knoppen en tegels vind ik persoonlijk echt helemaal niks. Windows XP ziet er nog beter uit als windows 8 en windows 10. Het echte oordeel om er mee te werken is dat ik met windows 8 nog niet eens fatsoenlijk kon werken. Wanneer ik windows gebruik wil ik deze graag binnen enkele moment gewoon werkend hebben. Programmas kunnen installeren, CAD tekenen, tweaken etc. Bij windows 8 kreeg je echt een opgesloten gevoel als je er mee bezig was.

Nu moeten we eerst maar eens kijken tot windows 10 daadwerkelijk 100% uit ontwikkeld is en er dan volledig eens naar gaan kijken. Windows 7 was in de eerdere beta versies óók tien keer bagger!
Ik weet niet wat jij gesloten vind aan windows8, maar ik kan direct als in ingelogd ben programma's installeren of verwijderen.
Dingen tweaken is dus wijzigen en dat kan ook direct, zie geen verschil met W7 of XP daar van.
Ik deed bij windows xp ook nog aantal dingen veranderen naar eigen zin, maar dat blijf je toch wel houden.

Wat ik heerlijk vind aan kleine macbookje pro 13 inch die ik een maandje heb, ik zette het aan en heb niks hoeven doen behalve even touchpad omwisselen van reageren.
Alles op dat ding deed het gelijk wat ik wou geen instellingen weet ik aanpassen.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 04:47]

W7 was in de 1e versies al zowat klaar voor uitrol. Noem eens wat echt niet kon dan?
Denk dat het inderdaad wel goed gaat komen, vooral gezien de positieve reacties hier op Tweakers.

Ben wel benieuwd of de upgrade ook daadwerkelijk gratis zal worden.

Daai zelf Windows 8.1 en heb er totaal geen problemen mee, snap de frustratie dan ook eigenlijk niet.
Sommige mensen zijn bang voor veranderingen, dat is genetisch. Andere mensen (zoals jij, ik) hebben er minder of zelfs geen last van. Voor die laatste groep mensen is Windows 8 een puik os!

Ontopic: Windows 10 preview ziet er al erg goed uit. Het nieuwe start menu lijkt op een mix van het Windows 7 en Windows 8 start menu en werkt goed. Ook kan je altijd nog terug naar het Start scherm (via taakbalk-instellingen) zodat je in feite gewoon weer Windows 8.1 hebt. Wel is het handig dat je Modern UI apps nu ook in een venster kan draaien. Verder is de GUI op zich verbeterd.
lol ik ben zooo enorm bang voor veranderingen dat ik met mijn laptop besloten heb niet te downgraden naar windows 7 (ik had een 8 licentie) maar in plaats daarvan te migeren naar linux mint... verandering is niet altijd vooruitgang en daar is ms op een redelijk harde manier achter gekomen, ik hoop dat ze het met win10 een beetje goed maken want helaas moet ik nog regelmatig werken met pc's die niet onder mijn beheer vallen en waar #sudo apt-get dist-upgrade dus ook niet werkt.
Begint een volwaardig OS te worden, met toevoegingen zoals meerdere workspaces/virtuele desktops. Dat is toch een musthave voor ieder die ook maar een beetje multitasking doet. Als er nu nog een degelijke Unix compatible terminal in zou zitten en een rechtenstructuur met diverse groepen en dergelijke zou ik het wellicht als hoofdsysteem overwegen.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 23 juli 2024 04:47]

Als er nu nog een degelijke Unix compatible terminal in zou zitten
Hoeft er toch niet per se in te zitten? Third-party applicaties als PuTTY werken prima.
Of bv XMing als je een X11-server wil.
en een rechtenstructuur met diverse groepen en dergelijke
Zit er al lang in, en veel uitgebreider dan de meeste UNIX-varianten, omdat Windows NT standaard gebruik maakt van ACLs met de mogelijkheid om allow/deny regels te maken op ieder niveau etc.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 04:47]

Hoeft er toch niet per se in te zitten? Third-party applicaties als PuTTY werken prima.
Of bv XMing als je een X11-server wil.
Iets basics om mee te beginnen mag best. Gewoon een eenvoudige ssh tool. Een tool als ping en ipconfig hoef je toch ook niet te installeren?
Zit er al lang in, en veel uitgebreider dan de meeste UNIX-varianten, omdat Windows NT standaard gebruik maakt van ACLs met de mogelijkheid om allow/deny regels te maken op ieder niveau etc.
Raar dat sommige mensen zich dat niet realiseren... Windows heeft dit letterlijk al 21 jaar (in de NT-branche). Dat is dus al langer dan veel tweakers oud zijn :o
Persoonlijk heb ik liever een Linux distro (liefst gebaseerd op Arch), maar Windows 10 gaat de goede kant op.

Ik ben zelf niet zo van de virtuele desktops, maar ik ken wel een paar mensen die echt niet zonder kunnen. Exposé vond ik in OS X en GNOME 3 altijd wel handig.

Ik vraag me wel af wat er gebeurt als je een 2-in-1 hebt (heb zelf een laptop met touchscreen). Ik heb wat gehoord over een speciale modus voor dit soort apparaten. Het zal wel allemaal in te stellen zijn. :)
Beetje een mix van "Het gaat de goede kant op" en "Ik zie nog weinig goede verbeteringen".
Persoonlijk was ik erg enthousiast over Windows 8, het leek mij ideaal om in de metro omgeving je Steam, Skype, internet, mail etc. te hebben en dan lekker alles in een mooi overzichtje al je dagelijkse dingen te hebben.
Wanneer je wat meer met je PC wilt doen, of dit nou werken in Office, Photoshoppen, je niet helemaal legaal gedownloade spulletjes aan de gang wilt krijgen of gewoon met meerdere venster wilt werken dan ga je lekker naar je oude vertrouwde desktop waar je alles kan en alle ruimte heb.
Maar na er even mee bezig geweest te zijn vond ik het al gauw meer vervelend dan makkelijk, vooral het omschakelen tussen de interface de hele tijd vond ik heel irritant. Het ziet er niet uit, het voelt alsof je steeds tussen 2 besturingssystemen aan het schakelen bent en de hele tijd heb je het gevoel alsof je een product gebruikt dat maar half af is.
Nu de eerste beelden van Windows 10 word ik niet heel veel vrolijker, kijk gewoon eens als ze dat nieuwe metro start menu in de gewone desktop omgeving open hebben. Het past toch allemaal voor geen meter bij elkaar. Je hebt dan een groot vlak met allemaal strakke blokken en kleuren, daarnaast je gewone desktop en als je menu's, configuratiescherm of wat dan opent heb je weer compleet wat anders.
Ik had gehoopt dat Windows 10 de ultieme mix van 7 en 8 voor de desktop zou zijn, maar ik heb sterk het gevoel dat ik gewoon lekker nog een versie af wacht. Windows 7 doet alles wat ik wil, en ik vind de interface nog mooier ook. Van XP naar Vista en van Vista naar 7 had ik steeds het idee een mooier nieuw product te hebben, maar bij 8 en 10 totaal niet.
Het is mogelijk om de 'live tiles' te unpinnen van het start menu, zodat je alleen een kaal menu overhoudt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.