Reacties (89)
Ik heb lang geleden ook content uit illegale bron gedownload.
Maar momenteel niet meer. Ik gebruik Linux daarom is er geen enkele noodzaak om software uit illegale bron te downloaden. Alle Opensource Software voldoet voor mij. Ik heb geen commerciële software nodig.
Ik kijk maar heel weinig films. Als ik een film wil hebben koop ik de BluRay wel.
Ik heb bijvoorbeeld de trilogie van the Lord of the Rings gekocht. Zal waarschijnlijk het zelfde doen voor the Hobbit. Dan heb ik nog wat Monty Python DVD's en een paar andere films.
Tav muziek ik heb tientallen CDs die allemaal liggen te verstoffen. Voor mij voldoet de Radio stream van 3 FM door de ether prima.
Dat mensen in het verleden uit illegale bron downloaden begrijp ik maar nu iets minder omdat er alternatieven zijn.
Maar ik ben er fel op tegen dat particuliere organisaties zo vel macht hebben. Ik vind dat de rechten van deze organisaties beperkt moeten en dat dit via het Nederlandse juridische systeem afgehandeld zou moeten worden.
Daarom ben ik tegen het sturen van brieven van deze organisaties.
Ook op het innen van heffingen door private organisaties thuis kopie heffing e.d. ben ik op tegen. Dit moet als het al moet via de Nederlandse staat gedaan worden door ambtenaren. Niet door mannetjes die waarschijnlijk ook nog een keer astronomische salarissen hebben.
Daarnaast moet jij ook vinden dat het niet consumeren van media diefstal is. Immers jat ik door downloaden van media evenveel uit de kas van de rechthebbenden als ik doe door niet te betalen maar ook niet te consumeren. Als ik iets illegaal bekijk wordt een ander er niet armer op.
[Reactie gewijzigd door Amanoo op 31 juli 2024 10:16]
Zeg heilig boontje, onder welke steen heb jij de afgelopen 10 jaar geleefd?...overbetaalde ict-ers...
Maar goed, mocht ik een dergelijke brief ontvangen (weinig kans, want Nederlandse films vind ik so-wie-so niet de moeite van het downloaden waard), dan veeg ik mijn derrière ermee af!
[Reactie gewijzigd door Theadalus op 31 juli 2024 10:16]
Alles zal dus afhangen of de providers gaan meewerken.Hoe het downloadverbod zal uitpakken voor mensen die illegaal films of muziek downloaden, is dan ook nog onduidelijk. De Stichting Brein, die illegaal downloaden in Nederland wil tegengaan, heeft beloofd zich niet te zullen richten op individuele downloaders, maar alleen op commerciële verspreiders.
Fred Teeven heeft bij invoering van het download verbod aangegeven dat particulieren niet vervolgd gaan worden. Zie ook reviews: Wat betekent het downloadverbod?.Ten eerste: brief? In welk tijdperk leven die lui? Ten tweede: er bestaat een grote groep downloaders, die niet allemaal evenveel downloaden, die zeer waarschijnlijk weinig gaan aantrekken van een brief. ISP's gaan ook waarschijnlijk niet vrijwillig meewerken aan het verstrekken van gegevens, zoals het bericht al meldt, dus of het er nou gaat komen lijkt me al wat voorbarig. Maarja, dat dachten we ook van het 'downloadverbod'.
Alles zal dus afhangen of de providers gaan meewerken.
[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 juli 2024 10:16]
Dat laat open het civiele recht, waarbij iedere producent vrij is om jou aan te klagen.
Tuurlijk kunnen ze het als bangmakerij proberen, maar snel genoeg zal blijken dat 1/3e niet betaalt, en hun standpunt (vd branche) helemaal niet zo duidelijk is als zijnde het winnende standpunt, waarna velen die brieven zullen weg wimpelen.
Misschien moeten we ons afvragen of dat stemmetje diep van binnen dat zich afvraagt "ben je niet aan stelen", wat verwarrend is. Tapen vd radio was ook niet stelen, toch..?
Loont het om een particulere downloader aan te klagen? Meestal niet, temeer omdat in Nederland afschrikboetes niet toegestaan zijn.
Steeds wordt er weer een plakje van de salamiworst afgesneden, todat er niks meer over is voor de indivudele burger en alles in het bezit komt van een groepje superrijken die voor steeds verdergaande wetgeving hebben gelobby'd. Jullie worden stralend bedankt!

[Reactie gewijzigd door AxzZzeL op 31 juli 2024 10:16]
Maw, eigenlijk is bijna iedereen het met de wet oneens, behalve een paar mensen die zich eraan conformeren en zich toeleggen op Spotify of een ander medium, en natuurlijk de platenmaatschappijen en artiesten.
En alhoewel ik het jammer vind dat artiesten er onder lijden en ik graag een CDtje koop van beginnende artiesten, heb ik geen graantje medelijden met gerenommeerde bands. Bovendien gaat vaak onevenredig veel geld naar de platenmaatschappijbobo's, daar lig ik ook niet wakker van.
Feit is, de markt is scheef, en er is een soort monopolypositie. Als je alles aan banden gaat leggen zijn er alleen maar verliezers wat mij betreft, want dan betaal ik never nooit meer voor muziek.
Je hebt geen graantje medelijden met gerenommeerde bands. Tja, proficiat? Toegegeven, zij verdienen genoeg aan optredens en merchandising. Maar ik begrijp niet waar het idee vandaan komt dat zij dan hun muziek maar moeten weggeven. En waar trek je de grens? Vanaf hoeveel succes moet een band ineens haar muziek gaan weggeven? En hoe meet je dat succes?
Je laatste alinea begrijp ik niet. WIe heeft er een monopoliepositie? Als je bedoelt te zeggen dat een kleine groep maatschappijen de dienst uitmaakt, dan geef ik je gelijk maar "monopolie" is dan niet de juiste term.
Als je praat over prijs en beweert dat die te hoog is omdat de "bobo's" "onevenredig" veel geld krijgen, dan wil ik je uitdagen om een organisatie of bedrijfstak te noemen waarvan de "bobo's" niet "onevenredig" veel geld krijgen. En moeten de artiesten - groot en klein - gestraft worden omdat jij vindt dat de "bobo's", die zich geheel buiten de invloedssfeer van de artiesten bevinden, "onevenredig" veel geld zouden krijgen?
Het is aan de consument om de maatschappijen er toe te bewegen om op een andere wijze hun producten in de markt te zetten. Door stoere taal te uiten en de kont in de krib te gooien, gaat het er in ieder geval niet beter op worden. Beter is om te laten zien dat andere wijzen van distributie succesvol kunnen zijn. Spotify, 7Digital, iTunes en Netflix zijn daar voorbeelden van. Daar zijn commerciële organisaties gevoelig voor; laten zien waar het geld zit. En door uit onbetaalde bron te downloaden, laat je nu net zien dat internet een plek is waar het geld niet zit.
Dat gebeurt ook, door middel van "piraterij". De consument had en heeft verder geen enkele ander optie om deze monopolistische bedrijfstak te dwingen mee te bewegen op de veranderende wensen van de consument. En copyright is de voedingsbodem.Het is aan de consument om de maatschappijen er toe te bewegen om op een andere wijze hun producten in de markt te zetten.
Ik download alleen via usenet over SSL dus ze kunnen me toch niet traceren.
Het is niet dat SSL een totale beveiliging biedt. De server weet gewoon jouw IP-adres en gebruikersnaam. Hetgeen wat over de verbinding gaat (dus tussen jou en de server in) is versleuteld. Het is niet de heilige graal in deze en men kan je gewoon vinden, ondanks dat je een SSL verbinding gebruikt. De lijn is alleen beveiligd voor afkijkers, simpel gezegd.Ik mis de optie:
Ik download alleen via usenet over SSL dus ze kunnen me toch niet traceren.
Overigens is zo'n brief verspilde moeite, tijd en geld. Zelfs in reviews: Wat betekent het downloadverbod? is te lezen dat particulieren niet vervolgd gaan worden. Dat heeft staatssecretaris Fred Teeven immers ook publiekelijk gezegd. Mocht ik zo'n brief ontvangen, dan gaat deze linea recta de prullenbak in.
[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 juli 2024 10:16]
Ik vraag me overigens af wat de toegevoegde waarde van SSL is in deze: sniffen is theoretisch wellicht eenvoudig, maar in de praktijk valt het (bij de gewone burger) gewoon vies tegen. Ergens in de kabel van de ISP een tapje zetten is niet straight forward, en bij de backbone routers kom je helemaal niet... Zou SSL niet alleen maar overhead veroorzaken?
[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 31 juli 2024 10:16]
Het blijven nzb bestanden, die verwijzen naar een file/fragment op een server.
uiteindelijk wordt er niet alleen gekeken naar die log's, maar als ze je op de korrel hebben, zal het onderzoek OOK jouw apparatuur betreffen, en mag je die gewoon overhandigen.
En denk niet "overheid en ICT werkt niet" want in de onderzoeks-cyclus zitten héél wat slimmere tweakers dan de 'gemiddelde' downloader.
Het wordt pas spannend als de betreffende gebruiker zijn spullen inlevert, en de boel is verwijderd ( al dan niet kort voor de eis )
Nu wordt er geroepen "de individuele downloader" maar zodra er actie te halen is, zal ook dat doel niet voorbij gestreefd worden.
Beter zorgt de 'geoefende downloader' voor zijn eigen obscurity, dmv SSL EN een anonieme VPN ( die zijn er nog genoeg te vinden, zonder logging e.d )
Ik gebruik een VPN, die verkeer wisselend over port 443 en 110 afhandelt, dus het "lijkt" op https / SSL / mailverkeer, terwijl het toch van de newsserver afkomstig is.
Niet waterdicht, maar imo wel een extra laag zand in de tandwielen voor ze bij mij aankloppen
( net als een huisbeveiliging, een sterk slot is niet beter, het zorgt er gewoon voor dat ze eerst bij de buren gaan kijken ; ) )
Dat kan men wel. De server (en dus de provider) weet namelijk precies wat je hebben wilt, maar verstuurd het versleuteld. Ik kan me niet voorstellen dat een usenet provider een dergelijk verzoek af zou wijzen als dat binnenkomt van politie, OM of justitie.Dus met andere woorden men kan nooit weten wat je hebt binnengehaald en men kan daardoor dus ook niet beoordelen of je inbreuk maakt...
[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 juli 2024 10:16]
Ze mogen mijn IP weten, ze mogen de hoeveelheid data weten en ze mogen zelfs weten welke bestandsnamen ik binnenhaal en die naam zegt helemaal niets over de inhoud... wat kunnen ze dan nog meer te weten komen waardoor ik volgens jou wel strafbaar zou zijn?
Het klopt dat particulieren niet strafrechtelijk vervolgd zouden gaan worden. Maar dat zal er een media maatschappij niet van weerhouden je civielrechtelijk aan te klagen voor het inbreuk maken op hun auteursrecht (inkomstenderving). Dit is in Duitsland al schering en inslag. Daar krijg je een brief van 'betaal 600 euro of we klagen je aan'.Overigens is zo'n brief verspilde moeite, tijd en geld. Zelfs in reviews: Wat betekent het downloadverbod? is te lezen dat particulieren niet vervolgd gaan worden. Dat heeft staatssecretaris Fred Teeven immers ook publiekelijk gezegd. Mocht ik zo'n brief ontvangen, dan gaat deze linea recta de prullenbak in.
Edit: Sorry dit had Fledder2000 hier beneden ook al gezegd. De discussie is een beetje aan het versplinteren
[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 31 juli 2024 10:16]
Maar ik vraag mij wel af hoe ze dat gaan doen bij SSL downloads via Usenet providers in het buitenland die geen log bijhouden?
Fred Teeven liegt al als hij adem haalt. Dus wat hij zegt hecht ik eigenlijk weinig tot geen waarde aan.
Maar je hebt wel gelijk dat je zo'n brief meteen de prullenbak in kan gooien. Of het adres bewaren zodat je je oud papier nog eens ergens naar toe kan sturen
Eerst het downloadverbod, daarna grote filesharers, daarna alle filesharers, grote downloaders en nu alle gebruikers. En straks moet je miljoenen betalen wegens gedorven inkomsten die de entertainmentindustrie meent misgelopen zijn.
Ben het hele downloaden wel moe ondertussen. Altijd maar weer afwachten of de kwaliteit goed is, of hij niet inmiddels al is verwijderd via een DMCA en of er goede ondertitels voor zijn zonder dat ze barsten van de spelfouten of gewoon totaal andere vertalingen dan er wordt gezegt. (Een vogelverschrikker vertalen als boeman omdat Scarecrow toevallig twee betekenissen heeft bijvoorbeeld).
Nu is het gewoon Netflix/Spotify opstarten en klikken wat ik wil zien. Daarnaast is me Netflix nog goedkoper dan mijn usenet abonnement ook.
Al dat soort problemen heb je niet met private torrentsites. Netflix is leuk, maar het aanbod is zeer beperkt.
Usenet werkt vlot en snel, direct de volle snelheid. Binnen 6-10 minuten is alles wat ik zoek binnen. DMCA? Nog nooit gezien, fakes? ook niet. Je moet alleen niet eens per maand gaan kijken naar wat je nodig hebt.
[Reactie gewijzigd door Ortep op 31 juli 2024 10:16]
En nee dit gaat niet via spotnet achtige programma's of fora.
Als er een legaal alternatief komt met een uitgebreid aanbod van films en series, met op zijn minst DTS 5.1 geluidsspoor (liefst DTS-HD of Dolby TrueHD) en een vergelijkbare (video) bitrate met Blu-Ray schijfjes, plus een interface die goed via een HTPC met afstandsbediening te gebruiken is dan sta ik vooraan om een abbo af te nemen. En daar wil ik uiteraard graag meer voor betalen. Zo'n 20 euro per maand vind ik geen probleem als aan alle bovenstaande eisen wordt voldaan.
[Reactie gewijzigd door Robbio85 op 31 juli 2024 10:16]
Ik heb op mijn externe harde schijven en (vroeger gebrandde dvd'tjes) volgens mij inmiddels een interessanter aanbod aan films verkregen dan op Netflix.
Welkom in Nederland!
Edit : dat had te maken met dat je een diepe scan moet uitvoeren op de packets die verstuurd worden en dat maakt inbreuk op privacy hier in NL.
Ik ken de benamingen niet zo goed, misschien een tweaker die hier aanvulling in kan geven?
[Reactie gewijzigd door Vinny1994 op 31 juli 2024 10:16]
Rest nog de gang naar de rechtszaal om de ISP te dwingen de adresgegevens op te hoesten en je kunt je briefje versturen.
Ze moeten de populaire torrents dus eerst zelf binnenhalen, en dan kunnen ze zien dat jij die populaire torents binnenhaalt.
En dan zijn die servers ook nog eens aant uploaden, wat HELEMAAL illegaal is.
Zal menig advocaat gehakt van maken.
De meeste zijn er gewoon voor de "gratis" downloads
Netflix heeft het tenminste begrepen, al blijft het aanbod in Nederland vooralsnog veel te beperkt.
Want in Nederland mag alléén de politie die persoonlijke gegevens die nodig zijn (naam en adres) opvragen en ik betwijfel of de politie wel samen mag werken met de commerciële industrie en die gegevens dus mag doorgeven. Volgens mij gelukkig niet.
Opzich zou ik dat niet erg vinden. Als alle voortvloeidende kosten, van dit plan, bij NVPI Video zelf komen te liggen, of afgaan van de subsidies voor films aan hun leden.
Ben benieuwd hoe ze in die situatie zelf tegenover hun voorstel komen te staan.
Ook al zijn er een genoeg commerciele films in Nederland,Veel films worden vooral door direct door subsidies, of indirect via subsidies (via bijv. de omroepen) gefinancieerd.
Door de juridering van de gehele industrie is het zo, dat daardoor veel films niet meer beschikbaar zijn.
Een groot voorbeeld daarvan is de debuutfilm van Martin Kool: Suzy Q, Een telefilm, betaald door het Nederlandse volk. Maar niet als consument legaal te bekijken, door allerlij juridisch gebakkelij over film/muziek rechten.
Oplossing daarvoor is zelfs volgens de makers van die film, maar 1 ding: De film op Piratebay gooien.
Wat mij betreft, moet NVPI niet primair inzetten op dit plan, maar kan het haar focus meer verleggen op de ont-juridisering van Nederlandse films. Ik wil als belastingbetaler & als consument niet betalen, voor films, met vuile juridische constructies eraan verbonden waardoor ze onbeschikbaar worden, of waardoor er in de toekomst mogelijk meer geld gaat naar juristen dan naar acteurs.
Het is toch ietwat overdreven als er iedere keer opnieuw voor een waarschuwingsbriefje een rechter aan te pas moet komen. De rechter ziet ze aankomen.Niet helemaal. De rechter kan de provider dwingen gegevens af te geven als het (o.a.) voldoende aannemelijk is dat er (auteurs)rechten worden geschonden:
Overigens hoop ik wel dat ze slechts een kant bedrukken, dan kan ik de achterkant nog gebruiken als kladblaadje. Ik ben namelijk ernstig van mening dat hergebruik en recycling van ongewenste en ongevraagde post moet.
en Downloaden? Da's zoooo 2002, ik stream alles met legale diensten lijken wel heel erg op elkaar als optie.
en tja dat kleine beetje wat ik binnenhaal op jaarbasis zal ik echt geen brief voor krijgen denk dat de mensen die iedere maand minimaal 10 full HD blu-rays downloaden dan een stuk aantrekkelijker zijn
die brief krijg je ongeacht hoeveel je download ze sturen die brief zodra je bron illegaal is.
dat kleine beetje op jaarbasis is dus al genoeg voor een brief
[Reactie gewijzigd door firest0rm op 31 juli 2024 10:16]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.