Is je internet snel genoeg?

Welke (theoretische) downloadsnelheid heb jij bij je internetverbinding en ben je er tevreden over?

Ja, +/- 90Mbit/s
22,0%
Ja, meer dan 120Mbit/s
19,9%
Ja, +/- 30Mbit/s (of minder)
16,7%
Ja, +/- 50Mbit/s
16,3%
Nee, +/- 30Mbit/s (of minder)
13,9%
Nee, +/- 50Mbit/s
4,3%
Nee, meer dan 120Mbit/s
3,9%
Nee, +/- 90Mbit/s
3,0%

Aantal stemmen: 16.018. Deelname gesloten op 02-06-2014 16:08. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (209)

209
209
209
1
1
0
Wijzig sortering
Tussenstand op 15/05/14 11.00:
Ja, +/- 90Mb/s - 21.9%
Ja, + 120Mb/s - 19.9%
Ja, - 30Mb/s - 16.5%
Ja, +/- 50Mb/s - 16.4%
Nee, - 30Mb/s - 14.1%
Nee, +/- 50Mb/s - 4.4%
Nee, + 120Mb/s - 3.8%
Nee, +/- 90Mb/s - 3.0%

Hieruit kunnen we opmaken dat:
30.6% van de stemmers heeft een abbo van max +/- 30Mb/s, hiermee is 54% tevreden.
20.8% van de stemmers heeft een abbo van +/- 50Mb/s, hiermee is 79% tevreden.
24.9% van de stemmers heeft een abbo van +/- 90Mb/s, hiermee is 88% tevreden.
23.7% van de stemmers heeft een abbo van minstens +/- 120Mb/s, hiermee is 84% tevreden.
Totaal is 74.7% tevreden over zijn abbo.

Het valt mij op dat maar liefst een kwart van de stemmers negatief is over zijn internetsnelheid. In de categorie maximaal +/- 30Mb/s is de helft van de stemmers ontevreden en dat is erg veel. Ik vermoed, als ik kijk naar de reacties, dat deze categorie ook nogal breed is, er zullen waarschijnlijk een heleboel mensen tussen zitten met een zeer brak ADSL-lijntje, en daar kun je maar moeilijk tevreden mee zijn. Ik woon als eerstejaars student nog bij mijn ouders waar ik ook vast zit aan 4Mb/s, 5Mb/s bij wind mee, terwijl er voor 8Mb/s betaald wordt. Probleem is dat er in mijn omgeving simpelweg geen alternatief is. Reden genoeg dus om volgend jaar op kamers te gaan en een Ziggo abbo van 120Mb/s te nemen :)
De stemmers met +/- 90Mb/s blijken het meest tevreden te zijn, slechts 1 op de 8.3 stemmers is ontevreden.
De stemmers met het snellere +/- 120Mb/s blijken dan vervolgens een stukje minder tevreden te zijn, 1 op de 6.2 stemmers is ontevreden. Bijzonder, waardoor zou dit komen? Misschien dat dit vooral mensen zijn die van 90Mb/s kabel kwamen, overstapten naar glasvezel en nu blijkt het snelheidsverschil toch niet zo spectaculair als gedacht te zijn?

Genoeg interessante data iig :)
Sinds kort 90 Mbps down en 9 Mbps up (ziggo). Ik haal ook daadwerkelijk de snelheden die beloofd worden door ziggo (dit in tegenstellen tot het kassa of radar verhaal dat beweert dat maar een minderheid ook echt de beloofde snelheid haalt).
Echter, ik krijg steeds vaker het gevoel dat mijn internet verbinding een soort van sportwagen is midden in de stad. Je kan er hard mee rijden, maar waar? Zo ook die 90 Mbps. Wat moet ik nou nog downloaden? Het "illegale" downloaden is sinds korte tijd verboden, Netflix en Spottify hebben echt geen 90 Mbps nodig, en een youtube filmpje al helemaal niet.
Ik denk dat we ons doen voorbij schieten, en dat we onszelf even achter de oren moeten krabben wat we precies willen: een sneller internet, of vooral betere diensten eroverheen...
Inmiddels hier in theorie al 150/15 omdat ziggo zijn snelheden maar blijft verhogen, in theorie dan, over de uploadsnelheid heb ik niks te klagen die is meestal rond de 14. De downloadsnelheid is een ander verhaal, haal ongeveer 50-60 ipv 150 die ze beweren. Eerst was het 120 toen werd het 150 maar heb nog geen verschil gemerkt. Met andere woorden niet echt tevreden.
En hoe zit je thuisnetwerk in elkaar? Is dat met een goedkoop wifi routertje of met een gigabit UTP-kabel?
Thuisnetwerk bestaat uit een netgear R6300 en kabel die een gigabit netwerkpoort ingaat. Dit zou dus geen limitaties moeten opleveren.
Misschien even het COAX deel nakijken? Zit er ook een versterker voor je modem?

Ik heb 180mbit van ziggo en haal ook 180mbit volgens speedtest.net.
Het COAX gedeelte is eind vorig jaar compleet vervangen vanwege vele klachten, het netwerk is er toen een stuk beter van geworden maar nog steeds lang niet zoals het zou moeten zijn. Verder heb ik geen versterker voor het modem.

Wat ook heel erg opvalt is dat het verschil tussen daluren en piekuren enorm is, zo rond de 80-90 in de daluren en maar 40-50 in de piekuren.
Je zou een 90 Mb abo kunnen beschouwen als een abo voor meerdere personen. Ik kan begrijpen dat wanneer je een gezin hebt van 4 en iedereen zit fanatiek te streamen, dat je graag voldoende bandbreedte hebt.
Wij hebben hier 3600 gebruikers en we zijn pas dit jaar van 100/100 naar 750/750 gegaan. Zoveel ben je eigenlijk niet nodig. Doordat onlangs NetFlix populair is geworden en iPads bij ons binnen komen waar apps op worden gedownload is na 8 jaar 100/100mbit niet meer genoeg. Wij staan zelf nog steeds versteld hoe lang we het vol hebben kunnen houden en dat de lijn sinds dit jaar pas 100% werd benut en we dus over moesten gaan op een sneller abbonement.

Thuis heb ik Ziggo 90/9 en dat haal ik perfect :) Deze hoge snelheid heb ik alleen maar omdat ik geen zin heb om te wachten als ik een film binnen haal. Puur uit luxe maar zeer overbodig 99% van de tijd. ;)
Ehhhh, Ipads + NetFlix = zakelijk?
In een onderwijs instelling kan dat inderdaad zakelijk zijn. Documentaires op NetFlix, Cabaret voor cultuur enzovoorts.

APPS downloaden zoals pages, numbers enzovoorts is ook zakelijk en zijn groot vooral als er +30 gebruikers dat klassikaal gaan doen.
Voor de meeste mensen is al dat download geweld ook niet nodig. Maar dat is met de meeste dingen in de huidige technieken.

Pixels
Mobiele data
Megapixels
Aantal cores
Geheugen
Os versie
Telefoon versie

Maar het blijft een soort velenging van je geslachtsdeel bij veel mensen.
Maar het blijft een soort velenging van je geslachtsdeel bij veel mensen.
Big lovers don't need big cars download speeds :+
edit
ok ff ontopic: met 100/10Mbit/s haal ik bij een linux image over torrent ongeveer 99,8 als ik hem dan een tijdje laat staan na binnen halen zie ik mijn upload als ik die helemaal open zet tot de 10,1 gaan En.. dat is inclusief tegelijkertijd IPTV kijken (goedkoop fiber abbo 10/10 inbegrepen bij de huur, voor de IPTV en de extra speed 20 euries per maand).

Maar heb ik het nodig.....nee de 10/10Mbit was meer dan genoeg geweest, maar dit is wel leuk, als ik zoals in het voorbeeld, iets wil downloaden van laten we zeggen 1,4 gig, dan kan ik niet eens effe naar de wc en terug voor ie klaar is. (nee mijn wc is niet een km lopen :D )

[Reactie gewijzigd door BenGenaaid op 23 juli 2024 06:31]

Waar in dit land krijg je een fiber abbo bij de huur?
Om die rede een abo omlaag gegaan, scheeld toch weer 120 euro per jaar. Moet eerlijk zeggen 30/3 is ruim voldoende voor deezer/netflix en af toe iets downloaden :)
Om die rede een abo omlaag gegaan, scheeld toch weer 120 euro per jaar. Moet eerlijk zeggen 30/3 is ruim voldoende voor deezer/netflix en af toe iets downloaden :)
Dat is ook wat ik wil gaan doen. Ik zou nu ook 90/9 moeten hebben (heb 't nog niet eens getest eigenlijk), maar 30/3 is ook al snel zat. Enige waar ik de snelheid echt ga missen is bij het downloaden van spul via Steam.
Ik ben ook een grote stap omlaag gegaan - van All-in one Extra (duurste abo) naar de tussenweg, maar dan alleen TV + internet. De telefonie gebruikte ik alleen zeer zelden, en om daar dan 5 euro per maand voor te betalen ging me wat ver.

Ik mis wel ook nog enorm in het aanbod. Ziggo heeft alleen combi paketten. Je krijgt - of je dat nu wilt of niet- altijd TV in je abo. Vroeger hadden ze wel nog Internet abo's, maar ook daar kreeg je ongevraagd een TV aansluiting bij.

Dat vind ik jammer, want voor mijn gevoel is 80% van wat op TV te zien is rommel en vind ik niet de moeite waard. Als er hier fiber of (snel 120+ mbit) internet only zou worden aangeboden tegen schappelijke prijzen, zou ik allang daar voor gaan.
Ik wil de vergelijking al maken met de mobiele abonemmenten. Daar is ook nog nauwelijks een gescheiden, geheel persoonlijk aanbod mogelijk. Bellen, SMS en data worden gebundeld verkocht. Ik vind dat niet meer van deze tijd: er komen steeds meer alternatieven waarbij je je content veel meer kunt personaliseren zoals via Netflix.

Ik wil gewoon snelle data pakketten. Wat ik kijk en hoe ik dat kijk vogel ik me zelf wel uit, maar dan ben ik in ieder geval van die rommel af die TV heet tegenwoordig. Nee; nu moet je voor de beetje interessante thema zenders fors gaan bijbetalen. Tijd voor nieuwe verdienmodellen!
Heb zelf ook 90/9 van ziggo en haal dan ook 89,9 en 8,8 mb ongeveer. (Dit in tegenstelling op hetzelfde adres 50/(was het 5?) van KPN waar ik iets van 7a8/1 haalde ongeveer.)
Nu zijn er denk ik wel genoeg manieren om van die snelheid gebruik te maken, steam trekt de lijn anders al aardig vol. Of ik nou net een nieuw spel heb gekocht, een complete verzameling na een sale (wel ff wachten tot de drukte voorbij is) of als ik besluit met een maat weer eens die oude game te gaan spelen, vind ik het wel zo fijn om het zo snel mogelijk binnen te hebben.
Enigste wat ik nog mis is een hoge upload snelheid, met mijn NAS films (het liefst in HD) foto's en muziek overal heen streamen zou ik ook niet verkeerd vinden. Misschien dat het dan ook leuk word om er een game servertje naast te hebben draaien. Maar dit gaat nu niet omdat de upload simpelweg niet hoog genoeg is.
Maar ga je 100mb of zelfs gigabit verbinding nodig hebben voor een mailtje lezen, facebook checken of een beetje gamen? Nee natuurlijk niet, maar zodra ik het nodig heb vind ik het wel fijn om te hebben. Als we allemaal op een 10/1 verbinding gaan zitten komen we ook nooit verder natuurlijk. (En in een gezin kan het wel fijn zijn, weet nog met KPN dat je wel last kon hebben als iemand even wat aan het downloaden was.)
Precies mijn standpunt, het is fijn om te hebben zodra je het nodig hebt. Met internetten en gamen is 90mbit flauwe kul, maar een dikke blueray film of HD serie downloaden met 10 mb/s is natuurlijk hemels :) Overbodige luxe, maar toch ook wel fijne luxe!
Ik haal ook gewoon de beloofde snelheid van 90/9. Ik vraag ook sterk af in hoeverre programma's als Kassa/Radar op een gedegen en correcte manier onderzoek doen. In de test gaven zij wel aan dat bereik van WiFi en afstand tot de centrale van invloed konden zijn. Wellicht zijn het de providers die via ADSL nog werken die een te hoge snelheid garanderen en dit in praktijk niet haalbaar is...
Radar en Kassa bedoelden vooral de ADSL aanbieders. Met kabel haal je altijd de beloofde snelheid (of er zit ergens een fout in de verbinding/het thuisnetwerk). Het probleem is dat mensen niet eerst nagaan wat hun haalbare snelheid is over ADSL.
Nee 8 mbit pakket waarvan ik maar een halve mbit haal :( :( :( :(
Ik vindt de groep "Ja, +/- 30Mbit/s (of minder)" ook erg grof daar vallen vrijwel alle DSL verbindingen onder.

Ik haal zelf ook 6~7mbit van de 10mbit. Maar betaal ook maar 10 euro per maand. :)
Welke aanbieder heeft u? De goedkoopste die ik kan vinden zijn al snel rond de €20 (zonder beperkt geldige kortingsacties)...
ik heb VDSL van Telfort (Telfort Internet Extra 50 Mb/s), en haal 46Mbit/s, heb dus +/- 50Mbit/s gekregen.

Ik zit op ± 1499 meter van de wijkcentrale af, en haal 4,8MB/s dus ik kan zeggen dat ik erg tevreden ben met Telfort, had nooit verwacht dat ik die snelheid zou hallen van zo een afstand, en ze zijn ook nog is niet duur € 26,00 voor alleen internet :)

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 06:31]

Hoe zit het met je upload-snelheid? Dat is mijn grootste probleem, ik krijg maar 1 Mbps upload (in de praktijk ongeveer 100 KB/s). Het uploaden van een bestand, zoals een video, of het maken van een online back-up duurt een eeuwigheid. Mijn download is ongeveer 10 Mbps, wat meer dan genoeg is voor alles.
Hoe zit het met je upload-snelheid? Dat is mijn grootste probleem, ik krijg maar 1 Mbps upload (in de praktijk ongeveer 100 KB/s). Het uploaden van een bestand, zoals een video, of het maken van een online back-up duurt een eeuwigheid. Mijn download is ongeveer 10 Mbps, wat meer dan genoeg is voor alles.
Mijn upload snelheid is +/- 4.00 Mbit/s, dus ongeveer 500KB/s.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 06:31]

20mbit pakket van kpn.. krijgt maar 8mbit--> 512kByte download speed..
Same here. Maar hiervoor ziggo gehad en was hetzelfde verhaal. Alles moet hier helaas nog via de telefoon lijntjes.
Waar woon je? Ik had dit in zeeland met KPN, nu zit ik op ruim 60 met een abonnement van 60 bij zeelandnet.
Ik denk dat hij wel weet dat je met kabel wel bijna altijd de gewenste snelheid haalt, dit gaat voor adsl wat hij gebruik helaas niet op.
Dat heb ik ook. woon helemaal in het buitengebied, dus slechte ontvangst, met slecht weer soms amper 300 kb
Upc powerrrrr. 120mbit. Vooral de upload van +/-6MB is een verademing.

Nu is upc ruk. Maar de rest komt er bij lange na niet bij in de buurt
Ik heb ook de 120 mbit van UPC, maar ik zit meer rond de ~80. Krijg jij wel gewoon de volle 120 mbit thuis?
Ik heb 200/20 van UPC (zakelijk) en haal meestal maar 110 tot 120 Mbit. Upload zit meestal wel aardig op 16 tot 18 Mbit. Af en toe in de late uurtjes (rond 3 a 4 uur in de nacht) wil de download nog wel eens de 180 a 190 Mbit aantikken.
Ah oke. Mijn upload zit ook wel goed, alleen mijn download is niet zoals ik had gewenst. Wel merk ik ook dat in de late uurtjes het wel wat sneller is.
Ik krijg op Speedtest.net gemiddeld zo'n 120~122 mbit, afhankelijk van welke server ik pak. Upload is ook altijd 6~6,2 mbit.
En welk internet abonnement heb je?
Heb nu Tweak glasvezel 200/200, over een paar weken 1000/1000. Komt bij lange na niet in de buurt van UPC ?
Zucht, alsof glasvezel ook maar in een enigszins substantieel deel van Nederland verkrijgbaar is... :/
Ik denk dat valt toch wel mee, steeds meer plekken hebben glasvezel.
Google ik even een kaartje kom ik bij XS4ALL
https://www.xs4all.nl/kla...rnet/waar-ligt-glasvezel/
Zijn inderdaad niet veel plekken, dat vergeet je als je zelf al glas hebt :9

Maar als je kijkt naar de kaart van TNO van vorig jaar lijkt het veel meer te zijn. is dan wel van alle providers, maar toch.
http://glasvezelgids.nl/waar-ligt-glasvezel/
Die kaart van xs4all klopt niet.

Ik zit hier met glasvezel, in een wijk die het zeker al 5+ jaar heeft. Echter is die niet blauw gekleurd.

Die kaart zal volgens mij alleen zijn waar ze wel leveren, dus KPN only gebied.

Ook die van TNO klopt niet, die mist Rotterdam-Nesselande...

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 23 juli 2024 06:31]

90/9 imho een stuk sneller en responsiever dan het geen wat jij hebt }>

ziggoooo powerrrrr :Y)

maar heb liever een 50/50 lijntje

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 23 juli 2024 06:31]

XMS 100/100, nooit problemen mee, en de snelheid wordt consistent gehaald. Zeer tevreden dus.
Hier ook. Ik heb geen IPTV van XMS. Daarover lees wel veel problemen, maar de internet verbinding is prima.

Hoewel het bijzonder is dat 100Mbps momenteel het maximaal haalbare is over glasvezel in veel gebieden. Mijn collega's fietsen met 180Mbps over de kabel er ruim voorbij.

En die 100Mpbs upload, ja wat mij betreft is dat voor de meeste consumenten niet zo interessant, 18Mbps upload voldoet ook prima.
Ik vind stabiliteit belangrijker dan maximale snelheid.. En afgaande op ervaringen van mensen om mij heen zit kabel qua stabiliteit nog steeds niet op het niveau van FTH..

En dan heb ik het over altijd maximale sneheid (geen overboeking), extreem lage latency (1ms naar AMS-IX) en nooit packetloss.. Ook als iemand de lijn dichttrekt met een download..

Veruit de beste internetverbinding die ik ooit gehad heb (en ik heb zo'n beetje alles gehad, van kabel van A2000 en later UPC tot diverse ADSL ISP's)..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 23 juli 2024 06:31]

En afgaande op ervaringen van mensen om mij heen zit kabel qua stabiliteit nog steeds niet op het niveau van FTH..
Wat is FTH?

ik vind Kabel ieder geval heel stabiel, ik haal eigenlijk als de server waar ik download het trekt, altijd me maximale snelheid met Ziggo, en de keren dat het niet lekker werkt zijn op 1 hand te tellen
Fiber to the home, waar inflatable op doelt is dat zijn internet verbinding heel de jaar gegarandeerd up is zonder storing. En de reactie tijd van een verbinding. En dat de snelheid van de verbinding ten alle tijden beschikbaar is. Als de server waarop de informatie opgehaald wordt het daadwerkelijk ook aankan natuurlijk.
Als je afkortingen gebruikt doe het dan goed: FttH; fiber to the home, glasvezel tot in je meterkast.
Ik vraag me af of de dingen die jij opnoemt van toepassing zijn voor een consumenten verbinding.
Er wordt ook 'overgeboekt' op glasvezel en dat is waarschijnlijk wel zo prettig voor de kosten van het abonnement. Een ping van 1 naar AMS-IX lijkt mij een utopie.
Zelfde hier, 100Mbit XMS (Hilversum), haal altijd de snelheid (als de bron het toelaat)..
twee testjes gedaan. Voel me wel verwend met mijn ziggo vebinding. Helaas nog geen glasvezel. Desondanks heb ik nee gestemd omdat ik een upload van 50+ mbit wel zal willen.

http://www.speedtest.net/my-result/3496039580
http://www.speedtest.net/my-result/3496037962
Ik heb (net zoals jij denk ik) 180Mbit down en 18Mbit upload.
Ik heb nee geklikt aangezien ik niet heel vaak 180Mbit haal, en als ik 180Mbit haal is dat via de kabel.
Ziggo levert een brakke router mee die max uitkomt op (een enkele keer) 50Mbit download...
Dat hoort niet te mogen, vind ik.
Ik heb ook 180 Mbits down en 18 Mbits upload.
Maar ik haal wel de daadwerkelijke intersnelheden.
Met mijn standaard Ziggo modem.
Ik haal 180/18 ook zonder moeite maar heb er dan wel een eigen router tussen zitten al zal dat niet veel uitmaken.
De poll betreft dan ook alleen de download, anders was het voor mij ook Nee geweest. Upload blijft bij UPC toch wel érg mager in vergelijking met de download:
http://www.speedtest.net/my-result/3496052317
Ik ben benieuwd wat de mensen doen met hun internet die aangeven dat 120 Mbit niet voldoende is.
Die willen graag ook snel uploaden.
De vraag is mbt het downloaden... en er wordt ook niet gevraagd of het voldoende is, er wordt gevraagd of men tevreden is. Als jij 120mbit abbo afneemt en je haalt er maar 100... dan zal je dat niet snel als positief ervaren.
Ik heb zelf 120 Mbit verbinding met een groep studenten en zzp'ers uit Amsterdam. We wonen met 10 mensen in huis die allemaal een opleiding doen of afgerond hebben op het gebied van video editing en sound engineering etc. Vooral na 6 uur s' middags merk ik dat iedereen begint met het uploaden en binnenhalen van de projecten van de dag van/naar de cloud of een andere omgeving. Aangezien ik thuis werk merk ik dan opeens dat de verbinding bijzonder traag wordt, maar dan ben ik ook wel verwend want overdag (tot 6 uur) is het vele malen sneller dan ik nodig heb. Ik zou echter wel graag zien dat de verbindingen meer naar 50.50 gaan, want uploaden is tegenwoordig net zo belangrijk als downloaden.
Anoniem: 544923 12 mei 2014 17:50
gekozen voor Ja, +/- 90Mbit/s. Terwijl ik nu nog maar 60 Mbit/s. Komt omdat mij modem nog gereset moet worden. :/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 544923 op 23 juli 2024 06:31]

Modem al van de stroom gehad? Die reset doet namelijk hetzelfde als de stekker uit het stopcontact halen.
even 30 seconden stroom eraf en probleem opgelost...
400/400 hier, moet zeggen dat ik toch erg verwend ben met deze snelheid :)

Downloaden zit je gewoon tegen je max aan van de HDD schrijfsnelheid, uitpakken quickparren etc moet ik allemaal op losse schijven doen anders wordt het een bottleneck.
Dedicated SSD'tje kopen voor downloaden/rarren/parren :+
Heb nu (nog) VDSL2 van Tele2. Daarmee haal ik 31 Mbit op een 50Mbit lijn. Aangezien die Comtrend modems antiek en gammel zijn (al 4 versleten gedurende de eerste 6 maanden) heb ik besloten om weer terug te wisselen naar Ziggo. Daar krijg ik dan ook een 30 Mbit verbinding die tenminste wel fatsoenlijk werkt.
Ik denk dat als je bij Telfort/KPN zat, je wel een stabielere verbinding had kunnen krijgen. KPN past op z'n DSL verbindingen een techniek toe die ervoor zorgt dat de lijn zo stabiel mogelijk wordt en blijft. Tele2 doet dit niet en geeft daar naast ook van die brakke modems mee. Misschien een overweging voor de volgende keer.
Die techniek heet volgens mij vectoring: http://www.kpn-wholesale....staande-buitenringen.aspx

Heb hier 80Mbit lijn van KPN. Haalde de snelheid eerst bij lange na niet (25 Mbit haalde ik), bleek dat de lijn die ze gebruikte bij mij 2,5 KM omliep naar de wijkkast. De tweede lijn bij mijn huis had echter een lengte van 115 meter naar die wijkkast. Geswitched naar die tweede lijn (KPN monteur heeft dat gedaan) en nu haal ik de snelheid (meestal tussen de 77 tot 80 Mbit).
Beetje laat, maar ik bedoelde hiermee (nog) niet vectoring techniek. De DSLAM in de centrale houdt je lijn in de gaten, en als die stabiel genoeg is, dan wordt ie in stapjes omhoog gezet totdat de "max" van de lijn benut kan worden. Is de lijn instabiel, dan zet ie de snelheid een beetje terug. Dit passen ze ook toe op ADSL verbindingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.