'Computer says no'

Wat doe jij als hardware, zoals een printer, opeens faalt of niet doet wat jij wilt?

Zo ongeveer alle hier genoemde antwoorden
36,1%
Het probleem kalm, snel en adequaat oplossen
27,4%
De hardware in kwestie kapot schelden, dat zal 'm leren!
13,7%
Ik heb nooit last van falende hardware
8,3%
Iets met duct tape
5,7%
Uit het raam
5,3%
Gefrustreerd met mijn vuist op tafel slaan
3,4%

Aantal stemmen: 21.033. Deelname gesloten op 07-05-2014 13:09. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (174)

174
170
111
6
0
39

Sorteer op:

Weergave:

Leuke poll, doet me denken aan het volgende plaatje: geek vs. non-geek reaction to flaky internet connection
Haha, heel herkenbaar. Vooral de "hope" lijn bij call ISP.
Dat is meestal toch echt de dooddoener (vooral de kosten die bij jou komen voor het bellen om een probleem wat ze identificeren als hun schuld op te lossen).

Ook een mogelijkheid was geweest dat de lijn van non-geek in geek overgaat( call geek).
Gelukkig kun je bij UPC online een terugbelverzoek doen :-+
Een goed gekozen voorbeeld: printers gaan inderdaad altijd stuk!

http://theoatmeal.com/comics/printers
  • Gefrustreerd met mijn vuist op tafel slaan
  • De hardware in kwestie kapot schelden, dat zal 'm leren!
  • Uit het raam
  • Iets met duct tape
  • Het probleem kalm, snel en adequaat oplossen
Of om het gewoon even in chronologische volgorde in een verhaaltje te gieten:

Zodra het niet doet wat ik wil sla ik al scheldend met de vuist op tafel, neem vervolgens een aanloopje om het uit het raam te schoppen, om vervolgens een rustgevend loopje te gaan maken en uiteindelijk het van straat geraapte stuk hardware terug binnen gekomen met duct tape te repareren en daarna het probleem kalm, snel en adequaat op te lossen...

Het mag misschien niet de meest efficiënte manier zijn, maar het lucht wel op :+
Volgens de rma statistieken doet Apple het slechter qua percentage en totale aantallen dan menig ander fabrikant.
Geloof je me niet?
Google dan maar eens RMA statistics (product zoals laptop).
Als je zo'n uitspraken doet, zet er dan tenminste een link naar je bron bij. Of het volledige raport: http://www.squaretrade.com/laptop-reliability-1109/.

Samenvatting: Asus (15.6% uitval na 3 jaar), Toshiba en Sony (16.8%) doen beter dan Apple (17.4%). Dell (18.3%), Lenovo, Acer, Gateway en HP (25.6%) doen slechter dan Apple. Gemiddelde uitval voor duurdere laptops (> $1000, dus steeds het geval bij Apple) is 18.1% (Apple doet hier dus net iets beter dan gemiddeld). Maar al bij al, alles tussen Asus en Dell zit best wel dicht in de buurt van elkaar, dat het maar de vraag is, hoe significant de verschillen zijn tussen die cijfers.

@Totalmind: inderdaad een geheel terechte opmerking. Alle fabrikanten hebben sindsdien genoeg verandering in hun modellen gebracht, dat het maar de vraag is hoe de situatie nu is. Een andere kleine voetnoot die ik vergeten te vermelden was: die cijfers voor 3 jaar uit het rapport zijn extrapolaties van de getallen voor 1 jaar (die ze minder in de verf zetten), wat wel eens een vertekend beeld zou kunnen geven. Een fabrikant die designkeuzes maakt zodat zijn devices net na de garantieperiode begint te falen, kan in zo'n werkwijze positiever uit de test komen.

[Reactie gewijzigd door ILUsion op 25 juli 2024 06:16]

Daarbij zijn het cijfers van 2009, in 5 jaar kan er heel veel veranderd zijn in het betrouwbaarheidslandschap van de laptop
Het gaat dan wel over laptops van $1000+, maar een Toshiba van 1000 dollar of 800 euro na 3 jaar hard werken is ver afgeschreven en gooi je dus eerder weg dan een macbook van $2000 (of nog een stuk meer) die nog wat waard is als je hem laat maken.

http://betanews.com/2009/...t-for-1-000-pcs-says-npd/
http://www.onemorething.n...-hoog-in-duurder-segment/

Een linkje van het marktaandeel dat Apple destijds had in laptops duurder dan $1000.

Niet helemaal te vergelijken dus.

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 25 juli 2024 06:16]

Stap 1 : Het probleem kalm, snel en adequaat oplossen
als dit faalt:
Stap 2 : De hardware in kwestie kapot schelden, dat zal 'm leren!
Terug naar stap 1, als dit opnieuw faalt:
Stap 3 : Iets met duct tape
Als dit ook faalt:
Stap 4 : Gefrustreerd met mijn vuist op tafel slaan en dan Uit het raam gooien.

Dus gekozen voor "zo ongeveer alle bovenstaande antwoorden" :)
Dit, alleen uit het raam gaat toch echt te ver :P Verkopen dan maar?

[Reactie gewijzigd door vpm op 25 juli 2024 06:16]

nee, als ik er al moeite en tijd in heb gestoken en het ding weigert te werken, wil ik ook de wraak die daaraan gelijk staat :+

Uit het raam ermee dus, en eventueel nabewerken met ander "zwaar gereedschap" :P
En daarna in V&A plaatsen natuurlijk. ;)

Overigens heb ik al jaren geen last meer van falende hard- of software. Alleen oplaadbare batterijen die slechts een cycle of 20 meegaan.
Nou zo ging het met me BR player van Philips wel, wat was ik dat ding zat op een gegeven moment. Tuin deur open en dat ding echt eruit gesmeten. Dat luchte toch zo op dat ik me vrouw...

Ontopic: Ik heb al heel wat falende inkjets gehad ondertussen en altijd lege patronen of verstopt als het niet uitkwam. Nu een oude laserprinter van werk gehad en tot nu toe geen problemen meer. Had ik eerder moeten doen...

[Reactie gewijzigd door bonus op 25 juli 2024 06:16]

Uit het raam gaat me ook te ver. Je weet nooit wat je raakt.
Nee, gewoon naar de gemeente brengen. Recycling van electronica noemen ze dat.
dat kan ook nadat het eerst van 10 hoog, recycling gaat meestal om het goud, koper en wat aardmetalen... kortom een beetje val en stootschade maakt weinig verschil en lucht een boel op
Nou nee hoor. Ik heb meermalen iets letterlijk uit het raam gemikt.

Ik begin altijd met rustig kijken wat er allemaal fout kan zijn, oplossingen zoeken, van alles proberen tot duct tape aan toe, en als er echt niets werkt en ik word gefrustreerd dan mik ik de zooi zo het raam uit. HP Deskjet 690C vloog zo het dakraam uit bij mijn moeder lang geleden, en ik heb meermalen een scanner met een hamer bewerkt. Maar meestal weet ik wel redelijk wat ik koop, veel gaat er niet meer stuk.

Ik heb echt geen kort lontje of zo, maar soms als het echt niet wil... :(
Als je er met een hamer op los gaat slaan zegt dat denk ik meer over je woedebeheersing dan over je korte lontje. :P
Mijn stappen zijn net even anders :-)

Stap 1: De hardware in kwestie kapot schelden, dat zal 'm leren!
Stap 2: Het probleem kalm, snel en adequaat oplossen
Stap 3: Gefrustreerd met mijn vuist op tafel slaan en dan Uit het raam gooien.
Stap 4: Iets met duct tape
Werkt het dan nog niet, begin ik weer bij Stap 1 :-)
ik probeer nog wel eens liefkozend te zijn...
houd dit meestal niet erg lang vol maar soms lijkt het te helpen :+
Zelfde volgorde alleen keer ik niet terug naar stap 1 maar ga naar stap 5: Uit het raam ermee!
Dus jij gooit het (toch) uit het raam nadat je het adequaat hebt opgelost? ;)
Ik gooi mijn printer altijd eerst uit het raam, waarna ik het probleem snel en adequaat oplos. Werkt als een tierelier.
Ik gooi mijn printer altijd eerst uit het raam, waarna waarmee k het probleem snel en adequaat oplos. Werkt als een tierelier.

Fixed! :Y)
ik mis de optie een schop verkopen, heeft me nog wel eens een bad sector bezorgd omdat de harde schijf meteen een tik gaf... :p
Bij mij is by far het meest voorkomende probleem "irritante oude spelcartridges die ik ooit van vrienden heb overgekocht". Dus het gaat ongeveer zo:

- Contacten van de cart poetsen met 2-propanol op een zakdoekje.

En als dat niet helpt.

- De contacten van de console WD-40en.

En dat dan niet werkt:

- Mij afvragen waarom ik nog steeds oude carts overneem van vrienden.

Maar voor de rest moet ik toegeven dat ik nooit ruzie heb met m'n pc's eigenlijk...
2-propanol? Ken ik niet :+

IUPAC wil dat we het tegenwoordig propaan-2-ol gaan noemen.
Beter bekend als isopropanol, wordt/werd ook gebruikt door lenco platenspelers in een aparte arm die mee loopt over de langspeelplaat, met een resevoir gevuld met een isopropanol oplossing om zodoende de plaat "nat" af te spelen ter voorkoming van "static" en ander hinderlijk geknetter door kleine krasjes.

Schoonmaak middel voor DVD speler lenzen en andere aanverwante artikelen. Vormt de basis van contact spray cleaner (dat spul waarmee je het contact spray wasmiddel weg spoelt).

denk ik.. ;)
Probeer eens een inkt gum. Die zijn ideaal voor het schoonmaken van goud-contacten.
Have you tried turning it off and on again?
Have u tried turning it on 8)7
Óf je steekt de stekker d'r in! |:(
of, zoals mijn ex altijd zei: even een "Shut down" en een "Shut up" geven...

;)
Have you tried turning it off and on again?
Have you tried forcing an unexpected reboot?

(een van de leukste quotes blijft wel "four, i mean five, i mean fire")

On topic: Meestal als "Het probleem kalm, snel en adequaat oplossen" niet lukt heb ik het uiteindelijk "kapot gerepareerd" en gaat het alsnog "het raam uit", nadat het grondig kapot is gescholden.
Valt "Het probleem Googlen" onder "Het probleem kalm, snel en adequaat oplossen"?
Ja, meestal is met Google alles snel opgelost tegenwoordig :D
Nee die linkt je alleen naar tig andere topics van minstens 2 jaar oud waar dan geen oplossing in staat.

Kun je die topics ook meteen kapot schelden. :+
Ja, dat is zowiezo het ergste van allemaal |:(
probeer eens te filteren op tijdsperiode
Tenzij je daar dan ineens weer last hebt van falende hardware als geen verbinding krijgen iod.
Met Bing heb ik betere resultaten. Snel is dan nog sneller (yep, heb mijn Bing private bubble) Die van Google is zo goed als leeg :)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 25 juli 2024 06:16]

Natuurlijk. Bij falende hardware is het eerste dat ik doe de handleiding downloaden, want die ben ik natuurlijk kwijt. :+
Printers zijn een verhaal apart... Mijn Canon multidinges wil niet meer printen (motor van papierfeed is stuk) maar wel nog scannen. Echter kost een nieuwe slechts 45 euro en heb ik gelijk weer nieuwe cartridges. Ik ben niet echt van het wegsmijten als iets nog werkt maar met zulke lage prijzen is het wel erg verleidelijk om het wel te doen.
Cartridges zijn na drie A4'tjes leeg. Die fout maakte ik ook ;)
Gefrustreerd met mijn vuist op tafel slaan -> op het apparaat slaan.

Fixed :Y)

Ik heb destijds een HDD gehad (20MB Seagate 5 1/4", de ST-225), waarbij na een jaar of 2 de koppen tegen de plaat gingen plakken. Die moest ik echt letterlijk slaan 's morgens om hem aan de gang te krijgen, anders was er te veel wrijving om te kunnen gaan spinnen.

Gek genoeg heeft hij het nog meer dan een jaar zo uitgehouden, hij was aan het eind niet eens kapot maar ik heb hem weggedaan omdat 20MB toen echt niet meer kon. Ik parkeerde hem wel altijd religieus zodat de schade alleen aan het parkeergebied kwam.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 06:16]

Alles werkt weer nadat je er een keer op slaat.
Netzoals dat je de knoppen van een afstandsbediening harder in moet drukken als de batterij bijna leeg is! :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.