iPad Mini

Apple kondigt volgens All Things D op 23 oktober de iPad Mini aan. Zit jij te wachten op een kleinere iPad-versie?

Wat is dit een non-poll zeg!
23,3%
Nee, ik heb/wil al een andere tablet
21,0%
Nee, ik hoef geen tablet
19,3%
Nee, ik heb al een iPad
17,9%
Weet ik nog niet, het product is nog niet eens aangekondigd!
10,6%
Ja, ik vind de huidige iPad erg groot en/of duur
5,5%
Ja, huidige tablets van rond de 7" vind ik niks
2,4%

Aantal stemmen: 16.454. Deelname gesloten op 22-10-2012 12:50. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (136)

136
125
76
0
0
1
Wijzig sortering
Het komt aardig in de richting met tablets tegenwoordig, maar nog steeds geen die voldoet aan wat ik wil.

Mijn zwager heeft een iPad 2, ik heb wel eens wat zitten klooien op dat ding maar vond de gebruikers ervaring waardeloos. Veel te veel opshmuck en animaties en dingen die ik persoonlijk alleen maar als irritant ervaar. Maar ik ben sowieso niet gecharmeerd van OSX en iOS. Veel van de design keuzes in zowel iOS als OSX zijn dingen die mij storen en wat mij betreft vallen in de categorie "gebruiks onvriendelijk en grafisch intensief".

Daarbij vond ik dat die iPad2 erg fragiel aanvoelde, echt iets wat in een akten koffer moet worden vervoerd want anders breekt het. Ik zie dat ding dan ook niet als iets wat een nuttig apparaat is, maar meer als een heel duur en kwetsbaar stuk speelgoed.
Ook de mirror-finish op het scherm vind ik bijzonder irritant. Ik heb op geen enkele wijze er behoefte aan om elke lichtbron in mijn omgeving scherp gereflecteerd te hebben in het scherm.


MS is beter op weg met de nieuwe generatie x86 tablets, al heb ik ook bij die dingen ernstige bedenkingen bij de kwetsbaarheid van de tablets. Nou heb ik die nog niet kunnen uitproberen, maar tot nu toe heb ik nog geen W8 tablets gezien die een IP67 IK09 of hogere rating zouden kunnen halen.

De ideale tablet voor mij is x86 gebaseerd (software compatibiliteit) heeft tenminste 1280x720 als resolutie en heeft een IP67 IK09 rating of beter. Niet dat ik niet voorzichtig ben met mijn spullen, maar ik zou niet willen dat iemand per ongeluk mijn tablet van tafel stoot en dat het ding dan in duigen ligt.
Veel te veel opshmuck en animaties en dingen die ik persoonlijk alleen maar als irritant ervaar.
Ook in vind alle (ongevraagde) animaties uiterst irritant.
Zou je die niet gewoon uit kunnen schakelen?
heeft tenminste 1280x720 als resolutie
720 Verticaal is gewoon te weinig. Ik heb nog liever een 1024x768 dan een 1280x720.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 25 juli 2024 06:16]

Hij bedoelt denk ik 1280x800, gezien 720p meer een smartphone resolutie is. De nexus 7 heeft bijvoorbeeld 1280x800. Dus dan klopt je uitspraak ook nog niet eens.

Als pakken we 720p, leg mij dan eens uit waarom 48 minder pixels en (dus 6,25% minder pixels verticaal gezien) "te weinig" is? Dat slaat echt totaal helemaal nergens op. Dat is ongeveer 0,5 cm meer beeld, dit ga jij echt niet opmerken tijdens het gebruik.

Maar goed je kan Android tablets ook makkelijk op Potrait mode zetten waarbij je opeens 1280 pixels verticaal hebt. Dus om daarvoor een iPad met een resolutie van 1024x768 gaat bij mij niet op.
Hij bedoelt denk ik 1280x800, gezien 720p meer een smartphone resolutie is. De nexus 7 heeft bijvoorbeeld 1280x800. Dus dan klopt je uitspraak ook nog niet eens.

Als pakken we 720p, leg mij dan eens uit waarom 48 minder pixels en (dus 6,25% minder pixels verticaal gezien) "te weinig" is? Dat slaat echt totaal helemaal nergens op. Dat is ongeveer 0,5 cm meer beeld, dit ga jij echt niet opmerken tijdens het gebruik.

Maar goed je kan Android tablets ook makkelijk op Potrait mode zetten waarbij je opeens 1280 pixels verticaal hebt. Dus om daarvoor een iPad met een resolutie van 1024x768 gaat bij mij niet op.
Nee, ik bedoel echt 1280x720. Puur om op een prettige resolutie, zonder letterboxing video te kijken. Een hogere resolutie mag ook, maar dan wel graag in 16:9 verhouding.
Ik heb een iPad 2 en 3 en ben bang dat als je deze apparaten fragiel aan vindt voelen een leuke verassing krijgt als je een surface tablet uitpakt. Beide tablets worden hier zonder sleeve gebruikt en er is geen gebruik schade te bekennen. Alleen op de achterkant zit bij mij een dodocase en op die van de vrouw een Gellaskin. Maar dat is meer voor de sier. Ook is er aan beide tablets geen mm torsie te herkennen, Ik ben dan ook benieuwd wat je aan de iPad fragiel vind dat je bij de surface niet verwacht aan te treffen.
Ik vind ze persoonlijk te dun, dat vind ik niet fijn vasthouden en ik heb echt mijn twijfels bij hoe goed iets in elkaar kan zitten als het koste wat kost zo dun mogelijk moet worden gemaakt.
Bovendien ben ik er niet van overtuigd dat een iPad er goed tegen kan als iemand zo'n ding per ongeluk een keer laat kletteren of van tafel stoot.

Dat dat bij de MS Surface waarschijnlijk niet veel anders gaat zijn is voor mij dan ook een reden om geen MS Surface aan te schaffen.

Ik zeg ook niet voor niets dat de ideale tablet voor mij komt met een IP67 IK09 rating. Dat mag de behuizing best wat bulky maken, dat maakt mij niet uit. Zolang mijn dure tablet maar niet zomaar kapot gaat in een onhandig ogenblik.

Een Armor X10gx komt al stukken meer in de buurt van wat ik een degelijke tablet vind. Helaas is die niet te verkrijgen met tenminste 720p al resolutie. Het is misschien niet moeders mooiste, maar het is wel oer degelijk.
Dat is met een telefoon of een laptop of een broodrooster niet anders, als je ze laat kletteren heb je kans dat ze stuk gaan.
Fragiel valt wel mee
Hier lopen een 11 en 4 jarige ermee te slepen, gewoon kwestie van opletten, en 'opvoeden'

Maar inderdaad, een tablet kies je op basis van inzet, ik /wij gebruiken het als snlle internet device, en hadige gameconsole voor de kids
En als mediaspeler in bed, dan maakt architectuur minder uit, het werkt, en ik kan van mijn NAS afspelen, da's genoeg
Anders, ik heb al een ipad en kan ook de mini er bij gebruiken
Mag ik vragen wat daar het nut van is? Ik zie niet in waarom je van diverse schermgroottes verschillende een exemplaar zou moeten hebben. Lijkt me eerder lastig, elke tablet bevat weer andere data.
Ben wel nieuwsgierig naar de redenatie, ik kan zelf geen voordeel bedenken.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 25 juli 2024 06:16]

Nee hoor, Apple's geweldige ecosysteem heeft een sublieme optie om via Apple's onvolprezen cloud je data te synchroniseren met je andere Apple devices. Je kunt zelfs een film starten op je ene device, en later verder kijken op je andere device vanaf waar je gebleven bent. Het is fantastisch.
Dat is wel een nuttige feature, maar alsnog zie ik weinig meerwaarde in het van elk schermformaat 1 apparaat hebben.
Stel voor dat je een film aan het kijken bent, en je moet plotseling poepen. De film is zo spannend dat je geen geduld hebt om 'm te pauzeren, maar om het in je broek te doen vind je zo stinken. Dan is het uitermate handig, als je op de wc onmiddelijk verder kunt kijken. Een 10" tablet op je schoot is best wel onhandig tijdens het poepen, maar een kleinere 7" tablet geeft je nét dat beetje extra bewegingsruimte. Toegegeven, het lijkt op het eerste gezicht een beetje overbodig, maar wanneer je daadwerkelijk in die situatie zit, zie je absoluut de meerwaarde ervan in. Wel oppassen bij het doortrekken :)
.oisyn Moderator Devschuur® 12 oktober 2012 13:57
Anders, nl: Nee, ik wil wel een tablet, maar zit niet te wachten op een kleinere tablet.

Heb zowel met een iPad als een Galaxy Tab gewerkt, ik vond de iPad wel fijner. Maar nu ga ik eerst wachten wat voor W8 tablets uit gaan komen. De Microsoft Surface is wel slick :9

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 juli 2024 06:16]

Ja, dit dus. Ik heb al een telefoon voor dat kleinere werk. Zo rond de 10, 13 inch vind ik een prima maat voor een tablet.

Ik zit ook naarbeen Surface te kijken, maarvben nog ergbhuiverig voor Windows 8. Op desktop is het in ieder geval verschrikkelijk.
10 tot 13 inc... ik weet niet maar voor een tablet lijkt dat me weer echt groot, ...

maar eigenlijk lijkt een tablet me zowiso KUT, ik kan op mijn smartphone al nauwelijks smsen met een toutch screen, moet je op een tablet dan gaan werken / mailen etc...

ik zou dan nog weer liever ook gelijk de voordelen van een toetsenboardje hebben, en dan kom je bij iets als een tranformer oid uit... jammer is dan weer dat je daar geen degelijk os voor hebt, android is leuk (om mee te spelen, of als je wel met de beperkignen van een tablet overweg kunt.... maar voor een netbook / uptrabook oid heb ik toch liever ubuntu...

en voor de prijs van een ipad mini (vast en zeker zo'n 300 ~ 400 euro??? ) zul je wel een leuke thin & light.. kunnen vinden
Precies, deze miste ik ook. Ik zou eerder nog een super IPad met een groter scherm kopen dan een mini IPad.
Deze optie miste ik ook! :P
7" is te klein voor een tablet. Er is één belangrijk verschil tussen een telefoon en een tablet. En dat is dat je een telefoon altijd mee kunt nemen en dat je voor een tablet iets van een tas nodig hebt. Omdat je voor een tablet altijd een tas nodig hebt kunt je hem net zo goed 10"-11" maken. Dan heb je juist het voordeel van een tablet: een groot scherm, veel ruimte voor de batterij en makkelijker werken in het algemeen.

Voor snel dingen opzoeken op een kleiner scherm heb ik mijn telefoon al. Een tablet van 7" is overbodig en hij weet niet precies wat zijn functie is. Te groot om mee te nemen en te klein om de voordelen van een tablet te hebben.
Te groot om mee te nemen? Pardon?
Mijn Nexus 7 past gewoon in de binnenzak van mijn jas (maat L) en ik kan hem uren lang met 1 hand vasthouden zonder moe te worden (handig en licht die 7" formaat).

Ofwel ik heb altijd de voordelen van een tablet op zak.

En dan stel jij dat; 'je voor een tablet altijd een tas nodig hebt'. Op welke planeet woon je eigenlijk? Of hou je gewoon van handtasjes ;)
Mijn Nexus 7 past gewoon in de binnenzak van mijn jas
Maar in de zomer draag je geen jas (binnenshuis).
Verder draag ik trouwens liever een trui dan zo'n ape-pakkie met een net jasje.
Er zijn weinig truien te vinden met een binnenzak.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 25 juli 2024 06:16]

7" is te klein voor een tablet.
7" vind jij te klein voor een tablet.

Smaken verschillen. En al een tijdje geleden hebben verschillende fabrikanten dit "gat" tussen de smartphone en de tablet bedacht.

Nog even en er komen 12" tablets en 11" ultrabooks. Want daar kunnen ze ook nog wel een gat bedenken.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 juli 2024 06:16]

Dus eigenlijk gewoon een iphone waar je niet mee kan bellen?
Nee, dat is de iPod Touch al. De iPad mini is toch nog iets groter.
Dus het is een grote iPod Touch? Is dat wat je zegt?
Ja, net zoals de grote iPad gewoon een grote iPod Touch is. Gast... het is 2 jaar later inmiddels, die grapjes hebben we nu wel gezien.
Maar het is wel zo. De iPod Touch en de iPad kunnen precies hetzelfde. Het enige verschil is de schermgrootte. Een iPod Touch is dus feitelijk al een iPad Micro ofzo, en daar komt dus (wrs?) de Mini bij.

Nou, w00t. Dit keer is Google trouwens eerder, maar dat terzijde.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 juli 2024 06:16]

Dat klopt natuurlijk wel, maar specifieke iPad Apps (applicaties die speciaal voor een iPad gemaakt zijn) werken natuurlijk niet op een iPhone of iPod Touch. Tenzij ze dit als een universele app uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 06:16]

Ik moet nog maar zien of Apple echt een 7" tablet aan gaat kondigen. Volgens Steve Jobs waren die namelijk "Dead On Arrival". Hoewel ik daar niet echt veel waarde aan hecht. Steve heeft wel meer gezegd wat later alsnog vrolijk is gemaakt door Apple.

Als ze een 7" gaan maken, doen ze wat mij betreft een goede zet. Ik heb zelf een Nexus 7 gekocht i.p.v. een iPad voor gebruik onderweg en het lezen van Ebooks. Bevalt uitstekend.
Heb zelf een beetje het idee dat 5 en 7 inch tablets onder Android zo sussesvol zijn om dat ze goedkoper zijn en omdat het dan minder opvalt wanneer je opgerekte telefoon Apps draait. Maar heb geen ervaring met een 7 inch tablet maar moet zeggen dat je op een iPod touch ook redelijk goed kunt internetten etc.. Dus waarom zou een iPad mini (of Nexus 7) geen interessant product zijn? Het enige dat ik vrees is dat de IPad mini en de Nexus 7 de enige tablets in deze klasse zullen overblijven. Waarom een 7 inch tablet van Samsung kopen als je voor minder een net zo goed als beter tablet kan krijgen met Android. Apple is dan nog wel onderscheidend en kan er wel mee weg komen om 3 à 400 euro voor een kleiner tablet te vragen.
Ik vind het zelf geen interessant idee omdat mijn telefoon niet heel veel kleiner is dan die 7 inch tablet. Dan heb ik het gevoel erg dubbelop te hebben. Voor iPhone gebruikers zal het vast anders liggen, die hebben meestal 3,5 inch priegeldingetjes (of 4" in geval van de iPhone 5, wat nog steeds veel te klein is om degelijk op te browsen of ebooks op te lezen).
Don't be stupid. het verschil tussen 4.0 en 4.3 inch is heel erg klein.
Ik kan me herinneren dat Apple ooit iets heeft gezegd over het 10" formaat?

7" is super handig...maar ik zal nooit een iPad kopen :Y)
Ja, en zo hebben meer mensen uitspraken gedaan, om er later op terug te komen

Helaas zijn meningen net als een kontgat ....
Iedereen heeft er één ... maar ik wil ze niet allemaal zien

ideeen veranderen, al dan niet in het nadeel van het verleden, ik zie graag de 'echte' specs tegemoet. bij een redelijke prijs ligt hij voor mij in hetzelfde vakje als de Nexus7

250€ voor 16 / 32GB is een mooie grens
Ander, nl: Nee, ik wil wel een tablet, maar geen iPad.
7,85" vind ik niet echt klein. Leuk als budget iPad, maar ik zou liever een 5,5-inch zien, zoiets als de Note. Die zou ik wel naast mijn 'grote' iPad willen hebben voor in m'n broekzak...
Net een 11" notebook gekocht, dat vind ik voorlopig wel weer even leuk genoeg.

Misschien ooit nog een tablet, maar sowieso geen Applespul, daar kan ik niet mee werken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.