iPhone 5

iPhone 5: top of flop?

Kan mij niets schelen
40,7%
Flop
27,4%
Ik stel mijn mening uit tot ik hem heb vastgehouden
18,7%
Top
13,2%

Aantal stemmen: 34.638. Deelname gesloten op 04-10-2012 10:18. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (167)

167
156
110
0
0
2
Wijzig sortering
Op zich een mooi apparaatje, maar ik snap niet dat mensen er weer 700 Euro voor neer gaan leggen, terwijl je net zo goede Android toestellen hebt. Veel mensen zijn blind en kiezen simpelweg Apple omdat het Apple is. Ik ken mensen die zelfs de iPhone 5 al willen voordat ook maar bekend is wat voor specs hij heeft. Terwijl je voor 200 Euro net zo goede alternatieven hebt. Zonder de fanboy community zou Apple denk ik snel kapot geconcurreerd zijn door Samsung. Design ziet er wel prima uit, maar persoonlijk vind ik designs van HTC en Sony toch wat beter eruit zien, maar dat is een kwestie van smaak.
Dit is het verschil van bedrijfsstrategie tussen Apple en de rest. Apple benadrukt de ervaring niet de specs. De mensen die al jaren een Apple kopen, kopen dan ook geen specs maar gebruikservaring en design en dat is net wat hier ook gebeurd. Men heeft ook niet zitten etaleren dat de A6 chip een quadcore cortex a15 chip in zit of dat het xx aantal ram heeft. Men koopt geen Apple voor de beste specs, in laptops en desktops is dat ook helemaal niet zo. Men koopt de gebruikerservaring en design.
klopt, de iPhone 4(S) heeft een goede reputatie en daar gaan ze gewoon op verder

zolang de concurrentie niet komt met een killer-functie zit Apple veilig, een beetje zoals Nokia tot 5 jaar geleden: mensen kiezen voor een iPhone omdat ze weten dat het een goed toestel is
Ik ben het daar niet mee eens. Er wordt wel degelijk reclame gemaakt met specs maar dat zijn niet zozeer de geek specs.

Er wordt gesproken over een Retina-scherm, het dunste toestel, Gorilla Glass.
Dat zijn ook specs maar alleen minder op techneuten gericht.
Je slaat de spijker op zijn kop. Apple heeft nu eenmaal een goede gebruikerservaring en mooie designs. En juist dat maakt deze discussie (iPhone 5: Top of Flop) momenteel compleet zinloos.

Hoe kun je oordelen over een product als je het nog nooit in handen hebt gehad?
Of mensen zijn gewoon tevreden met hun iPhone.
Daar wel eens aan gedacht ?
Kan je alsjeblieft even een linkje geven naar de winkel waar ik voor 200 euro een net zo goed alternatief kan kopen? Wat? Kan je niet? Dacht ik al.
Nou niet direct een smartphone maar nu wel een Nexus 7 tablet, dat heeft de high end specificaties die duurdere high end Android smartphones ook hebben.
Aa, en in hoeverre is dat een smartphone waarmee je kan bellen en welke je in je broekzak kan stoppen?
Mooie hardware, net als de 4(S) en ik denk logische veranderingen. Maar helaas vind ik iOS langzaam aan echt verouderd beginnen te worden. Ik heb echt totaal uitgekeken op een iPhone in het algemeen, daar kan dit mooie toestel weinig aan veranderen. Een groter scherm was wel een must, want ik vond 3,5" echt te klein.

Maar goed, ik heb 'm nog niet in me hand gehad, dan zal ik mijn verdere mening vormen.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 9 augustus 2024 13:21]

Wat zou je voor revolutionairs veranderd willen zien aan iOS dan?

Het platform zal nooit zo open worden als Android. Dat brengt de garanties voor stabiliteit en user experience in gevaar, dus dat hoef je imho niet te noemen. We zien allemaal wat er bij Android gebeurt met o.a. malware en veel troep-apps. Die openheid is voor ons al tweakers helemaal leuk, voor de gemiddelde consument niet. Die heeft er namelijk toch de ballen verstand van en heeft juist veel baat bij de veiligheid en duidelijkheid van slechts één mogelijkheid om aan z'n apps te komen.

Ik kan zo even niks bedenken wat ik toe zou willen voegen, iOS op m'n iPhone 4S werkt gewoon heel erg goed, zo'n beetje overal is wel een app voor als ik dat zou willen.
Zowel android als windows Phone leveren aktieve startschermen. Startschermen die iets zeggen. microsoft gaat zelfs een stap verder met aktieve iconen waarbij je in 1 oogopslag kunt zeggen of je ergens op moet reageren of niet.

iOS begint met het lege startscherm en statische iconen wel heel gedateerd te worden.
Het enige wat android meer heeft kwa ui is dan toch de widgets? Als je in android in het app scherm komt is het ook statisch. En voor zover ik weet ondersteunt andoid geen app badges? Tenminste ik zie ze niet op de S2 die ik nu gebruik. Dat is 1 van de dingen die ik handig vind aan iOS.

Ik heb ervaringen met ios vanaf versie 2 volgens mij en android vanaf 2.nog wat.
Ik snap niet echt wat er met statische iconen wordt bedoeld. Er is er geen een die beweegt, en dat vind ik ook wel prima, zo. Ik kan wel mijn iconen in mappen indelen, als dat is wat wordt bedoeld...
Idd' al die bewegende blokken wordt je helemaal tierelier van!! Heb dat toen in mijn test periode van Windows 8 gelijk uit gezet. Man dat is zoo kinderlijk al die kleine animaties door elkaar.
Tsja. Mijn lock screen heb ik toch vooral met het doel dat mijn telefoon ook daadwerkelijk op slot moet staan: Het moet niet voor iedere boerenlul die mijn telefoon in zijn handen krijgt makkelijk mogelijk zijn om mijn mail te bekijken. Er kijkt ook wel eens iemand mee op mijn telefoon, dus dan heb ik ook liever niet dat men ziet wat ik in mijn mailbox heb staan, dus heb ik liever dat dat niet zichtbaar is zonder dat ik erom vraag.

Daar kom nog bij: Kunnen wij als mensen al die informatie op zo'n scherm wel verwerken met onze hersenen? Raken wij niet afgeleid van al die informatie waardoor we minder effectief worden?
Usability is wel iets waar Apple traditioneel heel veel onderzoek naar doet. En dat is heel wat anders dan gebruikers dingen vragen. Voor zover ik weet laat Apple daar mensen naar kijken die er daadwerkelijk verstand van hebben.
Ik wil niet teveel flamen, maar het lijkt vooral FUD (Fear, uncertainty and doubt) en er is geen kamp dat zich daar niet aan verlaagd. Als iemand vandaag een iOS/Android/WP7 toestel haalt dan zal het echt een uitzondering zijn als die persoon er niet tevreden mee KAN zijn.
En ik denk dat in 9 van de 10 gevallen het meer aan de persoon ligt dan aan de telefoon als er klachten zijn.

Malware ben ik bijvoorbeeld nog nooit in het wild tegengekomen, troep-apps op alle platformen en openheid, tja een jailbreak op iOS geeft evenveel risico/vrijheid als een custom rom op Android.

Echter ben ik wel heel benieuwd of het publiek de iPhone 5 voldoende vernieuwend vindt. De iPhone 4 en 4S hebben in een groeiende markt evenveel marktaandeel gehouden, terwijl Android gestegen is. Gaat de iPhone 5 het beter of slechter doen?

Ps. Kom niet aan met marketing priet-praat over verkooprecords, aangezien er steeds meer smartphones worden verkocht, worden er ook steeds records gebroken.
interessante vraag
bij de iPad 3 hoorde ik veel mensen met veel enthousiasme over het scherm (terecht overigens), waardoor ze de een iPad 3 kochten ipv de goedkopere iPad 2 (over snelheid van het toestel heb ik nog nooit iemand gehoord)

de 4S was ook niet echt vernieuwend en toch een zeer groot succes

bekendheid is op zich ook een goed verkoopargument: mensen weten dat het ding goed verkoopt, dus gaat men er van uit dat het een goed toestel is, wat het ook zeker is
de vraag moet dus eerder zijn, waarom zou je geen iPhone kopen?
en aangezien fr 'vrijheid' die tweakers leuk vinden de meeste mensen niet boeit, is er maar weinig te verzinnen
En ik denk dat in 9 van de 10 gevallen het meer aan de persoon ligt dan aan de telefoon als er klachten zijn.
Ik denk dat je dat erg tweezijdig kan zien. Ik zou snel zeggen "iOS is shit, je kan alleen de use cases die Apple van te voren ervoor heeft bedacht ermee gebruiken, en dat is gewoon te beperkt", jij zou zeggen "jij bent gewoon een te intensieve gebruiker en alleswiller voor een iPhone". In zekere zin kan je beiden gelijk geven, het hangt er van af hoe je de zaak belicht.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 9 augustus 2024 13:21]

Wat zou je voor revolutionairs veranderd willen zien aan iOS dan?
Niet dat Android of Windows 8 perfect is, maar:
- het gebrek aan live widgets,
- het gebrek aan actieve achtergronden,
- de verder gaande (personalisatie-)beperkingen waardoor ik een "vage"3rd party jailbreak nodig zou hebben,
- iTunes,
- het niet zonder tussenkomst van een applicatie als iTunes simpel kunnen overzetten (copy-paste) van alle typen bestanden over USB, bluetooth, wifi,
- het bij moeten hebben van een extra verloopje om compatible te zijn met de micro-USB laders die bijna alle andere fabrikanten gebruiken voor bijna alle andere telefoons. (Ik vergeet zo'n ding standaard mee te nemen, evenals mijn lader.),
- etc, etc, etc,
doen me vooralsnog weinig interesse hebben in een aanschaf van een iOS device.

Bovendien biedt iOS behalve een subjectieve voorkeur voor een bepaalde gebruikerservaring tegenover die nadelen weinig tot geen voor iOS specifieke voordelen.

Vandaar dat ik dus geen iPhone overweeg te halen en vandaar dat ik dan ook voor de optie: "Kan mij niets schelen." heb gekozen. Omdat meer keuze altijd beter is imho had ik wel graag een iPhone willen kunnen overwegen, maar zoals de zaken er voor staan is het gewoon totaal geen optie.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 9 augustus 2024 13:21]

Wat ik zelf een heel belangrijk punt vind, en dit is een beetje een vervolg op het copy-pasten. Je kunt gewoon een serie (avi/mkv/whatever) kopieren en die vervolgens afspelen, zonder een conversie naar mp4, hetgeen een iPhone alleen afspeelt als videobestand. Ik heb een redelijke reistijd naar mijn werk / universiteit en kijk regelmatig series, om dan ook nog eens itunes op te starten en een video bestand te converten zie ik niet zitten.
Wat zou je voor revolutionairs veranderd willen zien aan iOS dan?
Widgets, Swipe.

Ik heb (van het werk) een iPad en verbaas me over het statische uiterlijk van iOS en het gebrekkige toetsenbord.
Als ik dat vergelijk met mijn S2 (Android 4.04 Cyanogen) dan doet iOS (5.1) erg ouderwets aan.
Van mijzelf moet ik hier even op reageren,

Laat ik beginnen met Widgets, in mijn optiek zijn widgets ongeveer de slechtste meest "desktop vervuilende" troep die er ooit is bedacht in de wereld der IT. Het is werkelijk een gods-zegen dat er geen widgets voorkomen op de iPhone, en al die jailbreak solutions met widgets doen mij ook niet veel. Het is echt ongelofelijk dat er ook maar iemand is die deze dingen werkelijk gebruikt.

En dan swipe, ja echt hey is dat nu het argument. Er is geen swipe? Ik heb het echt nog nooit gemist. Een tijdje met die jailbreak oplossing gewerkt, octopus keyboard dat werkte wel grappig maar niet grappig genoeg. Standaard zet ik alle vormen van autocorrect uit behalve de dictionary. Dan zie ik het wel als er iets niet klopt.

Deze 2 zaken hoeven van mij NOOIT op een iPhone te komen.

Dan nog even over de algemene tendens over de iphone 5, kijk even naar de keynote voordat je roept dat er niets vernieuwends is!

Ik was al over bij de geruchten! :+
Jij bent duidelijk een apple fanaat :)

Ik sta er opzich best centraal in, (Desire HD, MacBook Pro, iPad, en Windows PC bezitter)

Op de iPad vind ik het bijvoorbeeld wel gaaf als je bijvoorbeeld een interactieve achtergrond zou kunnen instellen met weerupdates, of andere updates naar wens.
Ook zouden 2 apps op de desktop best ruimte moeten kunnen maken voor bijvoorbeeld een overzicht van de laatste paar mailtjes. Wat mij betreft mogen er dus wel widgets in iOS. Ze moeten dit alleen wel door de gebruiker laten bepalen!

Het leuke van apple vind ik dan wel weer dat alles goed met elkaar synct, bij andriod heb je dan weer allerlei niet standaard apps nodig, zoals bijvoorbeeld dropbox. Waarbij het dan nog niet direct op je telefoongeheugen staat. Of alles via de USB kabel. Tuurlijk zijn hier allemaal oplossingen voor! maar Apple heeft dit als geen ander beter voor elkaar, zonder extra rotzooi op je PC of telefoon te moeten zetten werkt het. (hoe dit zit met Windows 8 en Windows phone 8 weet ik nog niet)

Conclusie: Ieder platform heeft wel iets wat een ander niet heeft, het is maar net waar de gebruiker het meest belang bij heeft. Naar mate daarvan maak je een keuze!

In mijn geval, 10 oktober mag ik een nieuw toestel. Ik wil heel graag de iPhone 5 in de handen hebben naast de One X en S3. Naarmate daarvan maak ik pas een keuze! Alle zaken die Apple in het nieuwe toestel heeft gezet is allemaal mooi spul! Niet meer dan verwacht, maar wel weer vernieuwend t.o.v. de 4S.

Het enige nadeel van de iPhone 5 vind ik de manier dat het met de assemblage werknemers omgaat! al zeg ik niet dat de concurrent dat veel beter doet. Omdat er zoveel geflamed wordt tussen Andriod en Apple, worden er altijd woorden over de ander vuil gemaakt, maar wat hier allemaal nou wel en niet waar van is, is abacadabra.

Mijn keuze voor de uitslag van deze poll is dus ook duidelijk :)
Ik wil de nieuwe iPhone eerst vast hebben, voordat ik echt een conclusie trek!

[Reactie gewijzigd door Silasje op 9 augustus 2024 13:21]

Het leuke van apple vind ik dan wel weer dat alles goed met elkaar synct, bij andriod heb je dan weer allerlei niet standaard apps nodig, zoals bijvoorbeeld dropbox. Waarbij het dan nog niet direct op je telefoongeheugen staat. Of alles via de USB kabel. Tuurlijk zijn hier allemaal oplossingen voor! maar Apple heeft dit als geen ander beter voor elkaar, zonder extra rotzooi op je PC of telefoon te moeten zetten werkt het. (hoe dit zit met Windows 8 en Windows phone 8 weet ik nog niet)
Dit snap ik niet helemaal. Bedoel je dat Dropbox standaard in iOS zit, of heb je het over de Apple clouddienst? Op mijn One S werkt dropbox helemaal prima; foto's uit de camera worden bijvoorbeeld automatisch geüpload naar mijn Dropbox wanneer ik Wifi-verbinding heb.

Google heeft ook een eigen cloud-opslag: Drive. Ook dit werkt prima, met meerdere accounts. Het is wel een app, maar volgens mij staat die er tegenwoordig standaard op.

Kortom, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met dat punt.
Het enige nadeel van de iPhone 5 vind ik de manier dat het met de assemblage werknemers omgaat! al zeg ik niet dat de concurrent dat veel beter doet. Omdat er zoveel geflamed wordt tussen Andriod en Apple, worden er altijd woorden over de ander vuil gemaakt, maar wat hier allemaal nou wel en niet waar van is, is abacadabra.
Goed dat je dit punt naar voren brengt. Jammer dat er in de reviews of überhaupt op tech sites nooit aandacht aan wordt besteed. Voor zover ik weet is Nokia altijd een van de meest maatschappelijk verantwoorde fabrikanten (dus met oog voor mens en milieu). Hoe het precies met Apple zit weet ik niet; hoge bomen vangen in ieder geval veel wind.
Ik heb het over de sychronisatie van alle apparaten, door simpelweg itunes op te starten op je Mac. Dropbox is een optie voor allerlei andere zaken (bij mij PDF documenten, ppt, docx, xlsx etc) Dropbox zit tegenwoordig wel standaard in veel andriod toestellen, maar is niet van andriod zelf. Mijn desire HD heeft het dus niet, en moet hiervoor dus idd dropbox installeren of het via de USB poort syncen (ctrl c, ctrl v).
OK, maar bij Android wordt alles gesynchroniseerd met je Google account: contacten, mail, kalender, apps, documenten en bestanden (als je dat via Google Drive wilt doen, zelf gebruik ik nu dropbox). In sommige markten zijn ook mediabestanden al gesyncd via Google Play. Nadeel van iPhone vind ik echt iTunes. Je moet dus een programma gebruiken om je telefoon te beheren en ik vind het al zo'n geklooi met muziekbestanden...
Je weet niet wat je mist, widgets zijn zeer handig, je ontgrendeld je smartphone / tablet en je kunt daar gewoon een klok met weer hebben of een overzicht van je e-mail.

En je kunt fotolijstjes plaatsen en dergelijke, dus widgets zijn wel degelijk heel handig, maar omdat jij het niet op je iDevice hebt verzin je een reden dat widgets slecht zijn.

Ik zelf vind iPhone 5 niet bijzonder vernieuwend, nadat ze al jaren achter lopen besluiten ze eindelijk ook eens een grotere scherm in iPhone te zetten en dan is het nog steeds een kleinere scherm dan de concurrentie.

En verder heeft Apple de hardware geupdate naar de huidige krachtige hardware en of een SG3 of een iPhone 5 betere hardware heeft dat interesseert me niks want ze zitten gewoon allemaal dicht bij elkaar.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 9 augustus 2024 13:21]

Ik deel de mening van boven je, maar ik heb wel degelijk ervaring met widgets. Heb meer als een jaar lang een htc desire gehad, nu al een jaar een 4s. Daarnaast heb ik ook de beschikking tot een galaxy nexus.. En het nut van widgets.. Tja
Het heeft zeker een bepaald nut, met weer widgets kun je het weer zien, mail widgets je mail.. Etc etc... Het enige verschil met Apple is dat zij het weergeven van deze informatie op een andere manier doen! Android zijn widgets, iOS de notification bar.

Qua hardware heb je gelijk... Alleen heeft Apple misschien het (grote) voordeel dat zij hun software specifiek schrijven voor hun hardware, hierdoor is het mogelijk betere prestaties uit 'mindere' hardware te halen.... Maar eerlijk gezegd kan het me niet schelen of ik een dual of quadcore SoC in m'n smartphone heb, zoal het zijn werk maar snel, soepel en energie zuinig doet! Tot zo ver zeer tevreden met mijn 4s, en de 5 komt er zeker. Gewoon, omdat het doet wat ik wil op de manier die ik prefereer.
Android zijn widgets, iOS de notification bar.
En een fractie 1000x minder info. Voor vrijwel ALLE informatie is een widget te downloaden op Android, bij iOS zijn het wat vaste dingen waar je maar net op moet zitten te wachten...

Niet echt eerlijk om dan maar te zeggen dat je even veel kan zien alleen op een andere plek. Want dat is gewoon niet zo...
Tsja. Hoe nuttig is het stukje informatie wat je op een widget kunt zien dan helemaal?
Kun je alles zien wat je nodig hebt om goed te kunnen beoordelen of je nú wat met die info moet doen? Of wekt het alleen je nieuwsgierigheid en leidt het je daardoor alleen maar af?
Swipe zit ik ook niet echt op te wachten en qua widgets wilde ik altijd alleen maar m'n afspraken van vandaag die nu netjes in notification center staan dus dat is ook prima, maar waar ik me wel aan stoor bij iOS is dat ze alles er zo 'real world' uit willen laten zien.

Dat lederen uiterlijk van Calendar op de iPad.... ik geloof dat nog geen 5% van de iOS users ook echt ooit een lederen kalender fysiek vast heeft gehouden. Waarom die troep dan in je OS stoppen. De reden er achter is dat iets dat je aan kunt raken er ook uit moet zien als iets dat uitnodigt om het aan te raken, maar het ergste is dan nog dat ze iOS hierin als voorbeeld zien, en deze rommel ook steeds meer aan het toepassen zijn in OSX... een OS waarin niets met touch werkt. De "schone" grijze interface van Tiger en oudere iOS versies was een verademing als je het mij vraagt.

Wat dat betreft kan ik me meer vinden in de ontwerp filosofie achter de Metro look van Windows. Alles strak, hetzelfde uiterlijk overal doorgevoerd en niet zo krampachtig vast houden aan real world looks.

Daarnaast vind ik het persoonlijk raar dat ze wel tijd stoppen in het animeren van het volume knopje van de music applicatie, maar het nog steeds niet voor elkaar hebben dat het Clock icoon de juiste tijd aangeeft en dat ze het nog steeds niet gefixt hebben dat de dag headers in Calendar scheef boven de kolom staan... zulke details irriteren me :)
Goede widgets zijn erg handig. Ik kijk regelmatig wat het weer is makkelijk toch als dat altijd paraat staat?

Ook een calendertje wat er te komen staat gewoon elke dag. Erg makkelijk.

Swipe is wel leuk en werkt goed, maar verkoop technisch een slecht argument.

Ik zou blijer zijn met goede integratie van alle platformen.
Ik kijk ook regelmatig wat het weer is en dat staat ook altijd paraat UIT HET RAAM!

En als ik 's ochtends geen zin heb om het gordijn eerst open te doen, dan trek ik het notifcations schermpje omlaag en zie ik het weer, m'n mail, m'n calendar, m'n reminders en wat dies meer zij.

Heb ik geen widgets voor nodig...
Oh dat notificatie scherm wat afgekeken is van Android? Bedoel je die?
Over Swipe heb ik zelf weinig goeds te zeggen, echter zie ik dat de meeste mensen die zich over on screen toetsenborden ergeren al gauw iOS gebruiken. Persoonlijk gebruik ik SwiftKey graag. Bij niet al te ingewikkelde zinnen zorgt de context-gevoeligheid (niet in de zin van dat het begrijpt wat je zegt, maar meer in de zin zoals UT vak Basismodellen in de Informatica het presenteert, met "contextgevoelige grammatica's" en dergelijke) ervoor dat ik toch driekwart van de zin op pure woordvoorspelling kan typen. In mijn ervaring neigen iOS gebruikers toch naar een minder positieve mening ten opzichte van woordvoorspelling. In tegenstelling tot mij kunnen zij geen wél deugend systeem isntalleren als het standaard toetsenbord niet voldoet.
Wat zou je voor revolutionairs veranderd willen zien aan iOS dan?
Daar hoeft ie geen antwoord op te hebben omdat ie vindt dat er weinig revolutionairs is...

Daar toont ie hooguit mee dat ie zelf wel of niet iets revolutionairs kan bedenken, van een bedrijf (en zeker Apple als ik de menigte moet geloven, met 1000den werknemers) verwacht ik wel wat meer dan 1 persoon kan bedenken...
Wat dacht je van: andere interface

Op verschillende sites waaronder Anandtech wordt de iPhone 5 ook omschreven als een smartphone met de hardware van morgen en de software van gisteren. Maar het gaat om vandaag en dan moet de prijs toch echt omlaag.
Het grootste gebrek naar mijn mening is dat applicaties niet echt goed kunnen samen werken. Het is voor zover ik weet niet mogelijk om een document te maken in 1 applicatie en deze vervolgens verder te bewerken met een ander. Veel applicaties grijpen naar een soort van FTP of een ingebouwde HTTP server om bestanden over te halen. Ook is het niet mogelijk (voor zover ik weet) add-in's te bouwen voor bestaande applicaties. iOS heeft naar mijn mening alles net even te ver gescheiden.

Maar goed, ik verkies iOS nog wel boven Android wat ik persoonlijk de grootste ramp na Windows Mobile 6 vind.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 9 augustus 2024 13:21]

ik persoonlijk vind android een prima mobiel OS. net zo als de x86 windows versies er is malware voor te krijgen. maar beetje verstandige gebruiker let goed op.

over het windows mobile moet ik je deels gelijk geven ik heb 2 windows mobile toestellen gehad. en ik denk dat iedereen die ooit een wm phone heeft gehad een beetje met een zure na smaak naar de nieuwe wp7/8 kijkt ..
Bij Windows hoef je bijna niets te doen om een virus te krijgen. Goed opletten is meer iets dat van toepassing is op Linux gebruikers (hoewel die door afwezigheid van virussen bijna niet meer hoeven op te letten, maar dan ligt luiheid wel erg op de loer).
Ik heb nooit een iPhone gehad, maar het grootste probleem voor mij bij een iPhone (buiten de gesloten aard) is dat je amper door hebt dat je wat nieuws in je handen hebt

Elke iPhone lijkt op elkaar en je kan er het zelfde mee, persoonlijk als ik een nieuwe telefoon neem, wil ik iets wat gewoon echt nieuw is in vergelijking met me oude telefoon

Voorbeeldje iPad 1 en 3.. Je kan eigenlijk precies het zelfde met beide apparaten, en eigenlijk is er weinig reden om up te graden als je de Ipad 1 of 2 hebt

natuurlijk zijn de specs beter, maar uiteindelijk vraag je je toch af wat je nu meer kan op je nieuwe apparaat.
Ik heb gestemd op flop.

Hij is niet vernieuwend, alleen een beetje aangepast naar de huidige top modellen.
Daarbij heeft het scherm een rare afwijkende maat, is er alweer een nieuwe connector en kun je geen muziek meer luisteren als je telefoon in de dock staat (kabel past er niet meer in)

Daarbij draait er nog steeds het verouderde IOS op, deze is al 5 jaar niet verbeterd en kan nog steeds een hoop zaken gewoon niet goed verwerken.


Ook het ontbreken van widgets is een heel groot gemis. Heb je een groter scherm waardoor je mooi je mail en agenda naast elkaar kunt zetten, kan het OS dit niet aan.

Het ontbreken van swype, flash, bluetooth filetransfer, wifi filetranser, USb filetransfer, Micro-SD slot en een SIM kaart die in nederland helemaal niet gemaakt word is het weer een echt buitenbeentje waar de hele wereld zich op moet aanpassen.

De hardware is prima, het design lijkt een stuk vebeterd t.o.v. de dikke lelijke glazen blok die de 4 was, de software is verouderd en de bediening te omslachtig. in mijn ogen dus absoluut geen topper en eerder weer een teleurstelling. (de 4s was ook al een teleurstelling)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 10:42]

Ik heb gestemd op flop.
Dat mag, maar je argumentatie is wel behoorlijk zwak.
Hij is niet vernieuwend, alleen een beetje aangepast naar de huidige top modellen.
Daarbij heeft het scherm een rare afwijkende maat, is er alweer een nieuwe connector en kun je geen muziek meer luisteren als je telefoon in de dock staat (kabel past er niet meer in)
Er is voor het eerst in 10 jaar een nieuwe connector, dat is niet "alweer". Muziek luisteren als de telefoon in een dock staat kan prima, de huidige docks hebben gewoon een line-out/koptelefoon uitgang en de nieuwe dock zal dat ook hebben
Daarbij draait er nog steeds het verouderde IOS op, deze is al 5 jaar niet verbeterd en kan nog steeds een hoop zaken gewoon niet goed verwerken.
Om Samsom te quoten: "Nou doet u het weer!". 5 jaar niet verbeterd is gewoon onzin. 5 jaar niet compleet op z'n kop gezet om het eens helemaal anders te doen, dat ben ik met je eens, maar dat is dan ook nergens voor nodig. Het OS doet prima wat het moet doen en dat is toegang geven tot apps en settings en een consistente gebruikerservaring bieden.
Ook het ontbreken van widgets is een heel groot gemis. Heb je een groter scherm waardoor je mooi je mail en agenda naast elkaar kunt zetten, kan het OS dit niet aan.
Nog nooit gemist. Overzicht heb ik via het Notifcations Center en verder heb ik liever het hele scherm voor een taak, i.p.v. twee halve schermpjes waar ik net niks op kan zien.
Het ontbreken van swype,
Ok, prima. Zit er niet op.
flash,
Is dood, ook op Android.
bluetooth filetransfer, wifi filetranser, USb filetransfer, Micro-SD slot
Dit is samen 1 punt: geen zichtbaar bestandssysteem. Is een fundamentele beslissing, die ik goed vind. Waarom zou ik moeten weten, bijhouden of organiseren waar de bestanden die bij een applicatie horen komen te staan? Elke app zorgt gewoon zelf voor z'n opslag. Veel gebruikersvriendelijker dan een file explorer.
en een SIM kaart die in nederland helemaal niet gemaakt word
Die simkaart die gewoon vanaf de 21e (KPN) of de 28e (Vodafone) verkrijgbaar is hier in Nederland? Die bedoel je? Dat is gewoon een open standaard, waar Apple weliswaar de drijvende kracht achter is geweest, maar waar andere telefoonbouwers en operators ook aan meegewerkt hebben. Kleiner is beter, hou je meer ruimte over voor functionaliteit/batterij.
is het weer een echt buitenbeentje waar de hele wereld zich op moet aanpassen.
Eerst was het niet vernieuwend, nu is het een buitenbeentje?
Er is voor het eerst in 10 jaar een nieuwe connector, dat is niet "alweer". Muziek luisteren als de telefoon in een dock staat kan prima, de huidige docks hebben gewoon een line-out/koptelefoon uitgang en de nieuwe dock zal dat ook hebben
Het is alweer apple die iets afwijkends moet hebben.
Iedere laptop kan met een universele adapter van 2 tientjes worden opgeladen als de originele stuk is. Dit kan bij Apple niet.
Daarbij hebben we een universele standaard, de micro USB.
Als apple deze gewoon erin had geplaatst waren ook direct alle docks die er nu al zijn compatibele met Apple.
O wacht, dan hoeft niemand zich meer aan te passen voor ons, dat doen we dus niet!
Nog nooit gemist. Overzicht heb ik via het Notifcations Center en verder heb ik liever het hele scherm voor een taak, i.p.v. twee halve schermpjes waar ik net niks op kan zien.
Hoezo 2 halve schermpjes? Je afspraken staan gewoon onder elkaar en je kunt er gewoon scrollen. Hetzelfde geld voor je mail. Onder elkaar en scrolbaar, net zoals Outlook ook doet. Met 1 tikje kun je het bericht full screen openen. Druk je op de terug knop ben je direct weer op je homepage waar de widgets staan. Druk je op inbox blijf je in de mail app.
1x naar links vegen en ik zie direct mijn afspraken en mails. tevens kan ik direct voor beide nieuwe aanmaken.
1 veeg verder staan alle nieuwe tweets, fb berichten en het weer. Met 2x vegen weet ik alles al wat ik moet weten. Bij apple moet ik daarvoor 5 verschillende apps openen en sluiten.
Is dood, ook op Android.
Dit is een non-argument. Flash werkt gewoon prima en is bij lange na niet dood.
Dat Abode er niet meer aan meewerkt houd niet in dat iets dood is? Bij Apple wel, bij Android werkt dit gewoon niet zo.
Daarbij kan ik prima de SBS6 gemist filmpjes in Flash terugkijken op mijn S2. Iets wat de Iphone technisch gezien ook zou moeten kunnen...
Dit is samen 1 punt: geen zichtbaar bestandssysteem. Is een fundamentele beslissing, die ik goed vind. Waarom zou ik moeten weten, bijhouden of organiseren waar de bestanden die bij een applicatie horen komen te staan? Elke app zorgt gewoon zelf voor z'n opslag. Veel gebruikersvriendelijker dan een file explorer.
Wie heeft het over een bestandssysteem? Daar valt dit helemaal niet onder?
Als ik in de gallerij een foto op de pc wil zetten is het simpel Menu -> verzenden via Bluetooth -> NB-Dennis. 20 sec later staat hij erop.
Via Wifi? Kies air starten, IP-adres invullen op de computer, naar de gallerij gaan en aanvinken wat je wilt downloaden.
Alleen via USB kom je via de Windows Explorer in het bestandssysteem. Waarom kan IOS de eerste 2 punten dan ook al niet?
Die simkaart die gewoon vanaf de 21e (KPN) of de 28e (Vodafone) verkrijgbaar is hier in Nederland? Die bedoel je? Dat is gewoon een open standaard, waar Apple weliswaar de drijvende kracht achter is geweest, maar waar andere telefoonbouwers en operators ook aan meegewerkt hebben. Kleiner is beter, hou je meer ruimte over voor functionaliteit/batterij.
Het is een standaard die apple gemaakt heeft, na lang doordrammen er doorheen heeft gedrukt en nu ervoor zorgt dat iedereen halsoverkop die simkaart moet laten maken. Die bedoel ik, die waarvoor de fabrieken per direct voor aangepast moesten worden.
Eerst was het niet vernieuwend, nu is het een buitenbeentje?
Ja?
Dat is toch net de kracht achter apple? Geen bestaande dingen vernieuwen, maar zo aanpassen dat het "uniek" word en iedereen zich erop moet aanpassen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 9 augustus 2024 13:21]

[...]


Het is alweer apple die iets afwijkends moet hebben.
Iedere laptop kan met een universele adapter van 2 tientjes worden opgeladen als de originele stuk is. Dit kan bij Apple niet.
Daarbij hebben we een universele standaard, de micro USB.
Als apple deze gewoon erin had geplaatst waren ook direct alle docks die er nu al zijn compatibele met Apple.
O wacht, dan hoeft niemand zich meer aan te passen voor ons, dat doen we dus niet!
Ook de iPhone 5 kan met een adapter van 2 tientjes worden aangesloten via micro-USB. De Lightning-connector kan echter meer dan micro-USB kan.
[...]

Hoezo 2 halve schermpjes? Je afspraken staan gewoon onder elkaar en je kunt er gewoon scrollen. Hetzelfde geld voor je mail. Onder elkaar en scrolbaar, net zoals Outlook ook doet. Met 1 tikje kun je het bericht full screen openen. Druk je op de terug knop ben je direct weer op je homepage waar de widgets staan. Druk je op inbox blijf je in de mail app.
1x naar links vegen en ik zie direct mijn afspraken en mails. tevens kan ik direct voor beide nieuwe aanmaken.
1 veeg verder staan alle nieuwe tweets, fb berichten en het weer. Met 2x vegen weet ik alles al wat ik moet weten. Bij apple moet ik daarvoor 5 verschillende apps openen en sluiten.
Of je opent het Notifications center met swipe vanaf boven en je hebt precies hetzelfde...
[...]

Dit is een non-argument. Flash werkt gewoon prima en is bij lange na niet dood.
Dat Abode er niet meer aan meewerkt houd niet in dat iets dood is? Bij Apple wel, bij Android werkt dit gewoon niet zo.
Daarbij kan ik prima de SBS6 gemist filmpjes in Flash terugkijken op mijn S2. Iets wat de Iphone technisch gezien ook zou moeten kunnen...
Vanwege het niet meer uitkomen van security updates voor Flash is het wel degelijk dood. Daarbij is het sinds HTML 5 een achterhaalde, proprietary technologie die een te zware wissel trekt op de accu van mobiele apparaten.
[...]

Wie heeft het over een bestandssysteem? Daar valt dit helemaal niet onder?
Als ik in de gallerij een foto op de pc wil zetten is het simpel Menu -> verzenden via Bluetooth -> NB-Dennis. 20 sec later staat hij erop.
Via Wifi? Kies air starten, IP-adres invullen op de computer, naar de gallerij gaan en aanvinken wat je wilt downloaden.
Alleen via USB kom je via de Windows Explorer in het bestandssysteem. Waarom kan IOS de eerste 2 punten dan ook al niet?
Omdat je daar alleen wat aan hebt als je een bestandssysteem/filebrowser hebt op je apparaat. Zelf bestanden moeten organiseren is op een mobiel device gewoon niet fijn. Via iCloud kun je overigens gewoon files uitwisselen, maar dan per applicatie. Mediabestanden kun je via Airplay afspelen op andere apparaten. Wat inderdaad niet kan, is willekeurige bestanden op een willekeurige plek op de device zetten (overigens gaat dat, als je persé wil, ook nog wel via iPod Explorer o.i.d.). Zoals gezegd, komt dat door de keuze om het bestandssysteem onder iOS weg te houden bij de gebruiker. En voor verreweg de meeste gebruikers is dat gewoon fijn.
[...]

Het is een standaard die apple gemaakt heeft, na lang doordrammen er doorheen heeft gedrukt en nu ervoor zorgt dat iedereen halsoverkop die simkaart moet laten maken. Die bedoel ik, die waarvoor de fabrieken per direct voor aangepast moesten worden.
Dit is alleen maar noodzakelijk omdat de providers niet mee willen werken aan een software-sim. Miniaturisatie is een logisch gevolg van de wens om meer en meer functionaliteit in een handzaam formaat mee te kunnen nemen. Dus nano-sim > micro-sim > mini-sim qua functionaliteit. Om dezelfde reden: Lighting > 30pin dock connector.
[...]

Ja?
Dat is toch net de kracht achter apple? Geen bestaande dingen vernieuwen, maar zo aanpassen dat het "uniek" word en iedereen zich erop moet aanpassen.
Nee, de kracht achter Apple is de geïntegreerde combinatie van hardware en software die past binnen een heel eco-systeem van producten die fijn, zonder gedoe, samenwerken.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 9 augustus 2024 13:21]

Een scherm met een rare, afwijkende maat???

De iPhone 5 heeft 16:9 als beeldverhouding, dat is zo'n beetje de standaard voor Android phones en die hebben wereldwijd en in Nederland een behoorlijk martaandeel dus afwijken is het alleen tegenover de andere iPhones.
Vind het een vreemde poll. Sowieso mis ik keuze opties, aangezien ik eigenlijk zou kiezen voor "matig/redelijk".

En tsja, top of flop... vanuit welk standpunt bekeken? Vergeleken met de iPhone 4S zou je eerder neigen naar de keuze "top", vergeleken met de concurrentie eerder richting "flop". Hierbij moet ik zeggen dat het in beide gevallen niet echt top of flop is, maar iets genuanceerder. Even met mijn glazen bol kijkende naar hoe de verkoop zal gaan, gok ik dat je weer het predicaat "top" kunt uitdelen. Ik denk namelijk niet dat deze telefoon slecht zal verkopen.

Uiteindelijk dan maar gekozen voor "het kan me niets schelen". Ik hoef niet perse iets van Apple te hebben en deze telefoon doet er ook niets aan t.o.v. de concurrentie om mij te overtuigen dat het wel de beste keuze is. Het is een redelijke upgrade vanaf een 4/4S, maar niet in vergelijking met andere smartphones.
Het gaat er denk ik ook niet om of dit type goed verkoopt, maar of dit type dusdanig goed is dat de volgende Iphone ook goed verkocht wordt.

Heel veel mensen kopen namelijk een Iphone met de beredenering: het vorige type was super, dus dan zal de nieuwe IPhone dat ook wel zijn.
Ik zou het noch flop, noch top noemen.

Geen flop, er zitten welkome aanpassingen en verbeteringen in waardoor het een goede smartphone is en blijft. Top is het echter ook niet omdat er niets 'top' bijgekomen is en qua features grotendeels de 4S blijft.

De grootste verbeteringen voor de iPhone moeten van het iOS komen, daar is sinds 'den beginne' aan verder getimmerd met leuke toevoegingen, maar weinig revolutionairs.
Zolang er bepaalde iOS 6 features niet beschikbaar zullen zijn hier in Nederland, vind ik het de upgrade sowieso niet waard vanaf mijn iPhone 4.
Dit valt mij ook tegen dat de 4 bijna geen extra features krijgt vanuit iOS6, een update naar ios6 met een iphone 4 heeft naar mijn mening totaal geen zin, al laten ze alleen maar de navigatie toe op de 4, dat zou voor mij een goede rede zijn om te updaten. Waarschijnlijk zal de 4 ook erg traag worden met IOS6 zodat de meeste 4 bezitters toch over zullen stappen naar een nieuwer model, zoals we dat met alle voorgaande updates ook zagen.
Het gaat mij niet eens zozeer om zaken die beschikbaar zijn voor de 4, maar ook de 5 wordt gewoon gelimiteerd door zaken die niet beschikbaar zijn in NL, gewoon nog steeds geen Siri.
BIj mij speelt de prijs een enorme rol. Ik heb zelf nooit een Iphone gehad om ik het gewoon te veel geld vind om voor een smartphone neer te leggen. Ik zie dat de goedkoopste Iphone 5 maar liefst 600euro moet gaan kosten. Dit zelfde geldt ook voor de Macbooks.

Jammer dat Apple geen budget Iphone maakt zoals Samsung. Zelf maak ik gebruik van een Samsung Galaxy S advance en ben daar zeer tevreden.

Echter ben ik niet tegen Apple. Ze maken mooie producten die kwaliteit 100% zijn.
Voor het aanschaffen van een smartphone kijkt de consument niet meer alleen naar de software en design maar is inmiddels ook een status symbool geworden. Het valt mij altijd in de trein op dat iedereen zit de "klooien" met hun telefoon.
Een hoop mensen vergeten dat de restwaarde van de Apple spullen best aardig hoog ligt. Je iPhone van 2 jaar oud kan je vaak nog voor meer dan de helft van de aanschafwaarde verkopen. Zelfde geld voor de desktopproducten van Apple, die brengen vaak na 3 a 4 jaar nog zeker 1/3 tot de helft van de aanschafwaarde op.

Als je voor de 1e keer een Apple product koopt kost het iets meer maar als je b.v. om de 2 a 3 jaar je telefoon of om de 4 jaar je laptop vervangt voor een nieuwer model valt het over het algemeen wel mee vind ik. Natuurlijk werkt dat niet als je steeds van fabrikant wisselt.

Zelf werk ik nu een aantal jaar met Apple producten en vind vooral de integratie tussen de platformen (desktop en mobiel) erg aantrekkelijk, werkelijk alles synced zodat ik alle info op m'n desktop, telefoon of tablet heb zonder erover na te denken. Andere fabrikanten hebben het ook (via Google wordt ook een hoop in sync gehouden) maar ik merk toch dat het bij Apple soms net even iets gemakkelijker, meer automatisch werkt (even vanuit non-tweaker standpunt bekeken).

Ik kijk ook met een schuin oog naar Android en Windows, gewoon omdat ik het als techneut interessant vindt waar iedereen mee komt. Soms denk ik ook wel eens: dat had ik graag op mijn iPhone gezien. Dat blijf je denk ik altijd wel houden met welk OS dan ook.
Restwaarde vind ik een zwak verkoop argument. Als ik van Apple voor 700 euro een telefoon kan kopen en die later voor 350 weg doe kost het me alsnog 350 euro, doe me dan maar een telefoon met een beter OS en even goede specs voor 400, die ik later voor 100 euro weg doe. Dan heb ik er meer plezier aan en ben ik alsnog 50 euro goedkoper uit.

"Als je voor de 1e keer een Apple product koopt kost het iets meer maar als je b.v. om de 2 a 3 jaar je telefoon of om de 4 jaar je laptop vervangt voor een nieuwer model valt het over het algemeen wel mee vind ik. Natuurlijk werkt dat niet als je steeds van fabrikant wisselt."
Ik kan deze gedachtegang echt niet volgen. Waarom werkt dat niet als je steeds van fabrikant wisselt? Slijt hardware sneller bij mensen die de ene keer merk x kiezen en de andere keer merk y dan het doet bij mensen die alleen maar merk x of alleen maar merk y nemen? Nu koop ik geen Apple en doe ik ook 2 a 3 jaar over één telefoon. Geen idee hoe lang ik over een laptop doe, ik heb deze pas 2 jaar en een beetje. En mijn desktop staat hier ook al 4 of 5 jaar. Sterker nog, mijn desktop houdt het langer vol omdat ik hem zelf heb samengesteld, en dus betere prestaties levert dan een gelijkprijzige Apple computer waardoor hij ook langer volgens de norm blijft presteren.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 9 augustus 2024 13:21]

Het moet wel een mobiel blijven... Als ze allemaal zo door gaan met een nog groter scherm, kan je net zo goed een tablet gebruiken...
De meningen daarover lopen sterk uiteen. Ik vind de schermgrootte nog steeds veel te klein. Zelf heb ik nu een Galaxy S3. ik kan het nog best met één hand besturen (niet dat ik het zo erg zou vinden om het met twee te moeten gebruiken, en zoals het een man betaamd heb ik dan ook niet bepaald een vrouwenhand), en nu past er tenminste meer dan een letter per regel op mijn scherm. Tja, sommigen willen liever een handzaam telefoontje, ik ben een meer internsieveren gebruiker die nog best wel wat browst, wordfeud speelt en al een behoorlijke verscheidenheid aan fantasy heb uitgelezen op een scherm. Verder wil ik zo nu en dan voor enkele uren als passagier in de auto zitten en dan heb ik soms ook wel een keer een film bij me. Met zo'n soort gebruik is een scherm van bijna 5 inch nog zo gek niet. Als je weer weinig browset of nauwelijks ebooks leest kan ik me voorstellen dat je iets kleiners weer handzamer vindt.
Nah, ik doe het gelijk goed en heb voor die momenten een tablet.
Ik vind een 5'' scherm alsnog net niet zeg maar, geef dan voor die films gelijk maar een 10" scherm en voor onderweg af en toe wat whatsappen, kleine mailtjes, agenda en wat browsen gebruik ik wel een iPhone. Gewoon omdat ik mijn bladwijzers, agenda, contacten, mail en noem maar op altijd bij de hand heb zo.
~20% met een verstandig antwoord :) (die wachten tot ze hem vast hebben)

Heb zelf flop gekozen, om te concluderen dat 4 inch nog steeds te klein is hoef ik hem niet vast te houden. Overigens zal het wel weer een verkoopsucces worden, maar minder als de vorige (wel overheen maar niet vele meer), en daarom dus flop, want om de beurs tevreden te houden moeten ze wel elke keer een beter succes leveren...

De CPU is wel leuk met een echte A15 natuurlijk, denk dat Samsung daarom ook geen A15 heeft in eigen telefoons, die zullen ze wel aan Apple leveren :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 augustus 2024 13:21]

~20% met een verstandig antwoord :) (die wachten tot ze hem vast hebben)
Voor zover het je iets kan schelen natuurlijk... ;)
Gekozen voor kan mij niets schelen.

Ik heb zelf een android telefoon, en vind ik prettiger en beter werken dan IOS. Hierdoor kijk ik dan ook niet naar de Iphone's.
Het zou mij een bal kunnen schelen of hij flopt, of juist niet. Ik heb er totaal geen last van!
Als Android een monopolie positie krijgt doordat deze iPhone flopt ga je hier wel last van krijgen, Google (en Samsung/HTC etc) zullen dan veel minder hoeven te innoveren (en/of kopieren), ze kunnen de telefoons dan toch wel kwijt.

[Reactie gewijzigd door BonzO op 9 augustus 2024 13:21]

Ik snap de "haat" ten op zichte van de iphone niet.
Een "flop"? hoe zou de iphone 5 er dan moeten uitgezien hebben? Met holografische weergave en waarmee je objecten kan teleporteren?

De originele iphone sloeg in als een bom 5 jaar geleden en heeft heel veel aan de mobiele markt veranderd. Alle volgende toestellen zijn een evolutie daarop. Hoeveel anders zou het kunnen?

Ik moet zeggen dat ik graad van precisie en oog voor detail waarmee hij in elkaar is gezet echt wel fascinerend vind.

En neen ik ben geen Apple fanboy (ik heb geen apple laat staan een iphone, ik heb een defy met CM7) maar de 4S die mijn collega heeft is wel een mooi gebouwd apparaatje hoor en ik heb er ook geen enkel probleem mee dit zeggen
hoe zou de iphone 5 er dan moeten uitgezien hebben?

De iPhone 5 is weer een mooi toestel, maar mensen (ik dus ook) verwachten meer van Apple. De voorgaande iPhones hadden allemaal een killer-app, maar de iPhone 4S en de iPhone 5 missen deze. Ik denk dat het ontbreken van de killer-app de lancering van de iPhone 5 overschaduwt.

Ik had zelf eigenlijk wel een killer-app verwacht. Misschien een verdere integratie van het hele Apple ecosysteem, bijvoorbeel verdere integratie met een Apple-televisie of een Apple-watch of zo.

Dat was er echter niet. De nieuwe iPhone is vooral een evolutie en geen revolutie gebleken, en voldeed daarmee niet geheel aan de verwachtingen.
Oog voor detail en precisie? Ik denk niet dat Apple veel meer aandacht en precisie steekt in een iPhone dan Samsung in een S3. Ik vind het op zich mooie en interessante toestellen maar de hype er rond is zwaar overdreven. Met de 4S heb ik de rij zien staan aan de plaatselijke Apple store. Goed gek! Kwam daar een kennis buiten met 4 iPhone 4s toestellen die tegen zijn maat aan het zeveren was dat hij zijn vrouw en kinderen toch niet meer kon laten rondlopen met "die verouderde iPhone 4 toestellen"! En aan die man zijn leeftijd te zien waren die kinderen hooguit 12 maar hij had er wel net een maandloon aan gsm's doorgejaagd zonder eerst op zijn minst een review af te wachten. Diezelfde kerel noemt mij trouwens gek omdat ik laatst een lens had gekocht voor mijn dslr wat hij "pure geldverspilling" vond. De ironie.


En dan zwijg ik nog over een paar fanboys die mij uitlachen met mijn gsm (ook een defy, ik snap echt niet wat er mis mee zou moeten zijn maar die doen alsof ik een holbewoner ben). Het is niet het toestel waar ik problemen mee heb maar met de mensen die zich elitair voelen door het bezitten er van en die dan afkomen met zever zoals "de S3 is rommel".


Anyway ik ga hem zelf waarschijnlijk niet rap vast hebben maar ik wacht toch een paar maand af met een conclusie te trekken over een toestel. In tegenstelling tot een hele hoop mensen neem ik niet aan dat een toestel super is tot het zichzelf in het veld bewezen heeft. In huis komen doet hij sowieso niet. Mijn defy was voor mij duur genoeg en zal nog even dienst moeten doen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.