Vier Windows 8-versies

Windows 8 zal in vier verschillende edities uitkomen. Wat is de eerste versie waar jij waarschijnlijk mee gaat werken?

Ik houd het nog lang uit met Windows 7.
49,4%
Geen Windows voor mij: ik maak gebruik van een andere OS
15,4%
Windows 8, gewoon de thuisversie, voor thuis.
14,4%
Windows 8 Pro, ik denk dat ik het eerst op mijn werk krijg.
11,5%
Anders, nl...
3,3%
Windows 8 Enterprise, mijn onderneming rolt het eerder uit dan ik.
3,3%
Windows 8 RT, ik ben van plan eerst een tablet met het OS te kopen.
2,6%

Aantal stemmen: 28.585. Deelname gesloten op 08-05-2012 10:56. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (169)

169
166
70
4
0
73
Wijzig sortering
Ik kan niet wachten op ARM tablets met Windows 8. Ik heb nu een iPad, maar kan niet wachten totdat ik deze weg kan doen en kan gaan werken met de Metro interface. Deze is zo veel functioneler en meer op content gericht dan de app centric aanpak van Apple. Ik merk het nu al op mijn telefoon. Met Apple denk je in apps, met WP7, en ik verwacht ook met W8, denk je in content. Dat is een heel erg groot verschil.
Denk maar niet dat je dan "Windows" op je tablet hebt... De bootloader is verplicht gelocked, je hebt geen desktop, kunt dus geen desktop-applicaties draaien, en ook geen applicaties die voor x86 of x64 gecompileerd zijn.

Eigenlijk dus weinig verschil met een iPad.
Ik vind Windows 8 maar wel veranderd, maar ergste dat helemaal veranderd.
Wat ik mis aan Windows 8:

- Menustart
- Afsluitknop zoals(afsluiten, herstarten, hibernate enz).
- Welkomscreen (inloggen).

Windows 8 krijgt maar Direct 11.1 en waarom niet DirectX 12.0????

Windows XP = DirectX 9.0 (DirectX 9.0c)
Windows Vista: = DirectX 10
Windows 7 = DirectX 11
Windows 8 = DirectX 11.1

Probleem als je nieuwe software installeert en waar is Menu Start waarmee geinstalleerde programma's opstaan om starten?

Ik vind Uiterlijk van Windows 7 veel fijner en mooier dan Windows 8, die ziet eruit als combinatie van Windows 7 en XP UI.

Als je PC wilt afsluiten en dan moet je toets gebruiken: Alt+F4, maar voor ouderen mensen weten niet hoe moet dat afsluiten met sneltoetsen.

Mijn mening is: ik blijf liever bij Windows 7, en windows 8 niet voldoende voor op PC/laptops.

[Reactie gewijzigd door Mwij op 30 juli 2024 08:24]

Dat jij niet weet hoe je moet afsluiten ligt meer aan je eigen (on)kunde dan aan Ms aangezien het nog een PREVIEW is.
- Afsluitknop zoals(afsluiten, herstarten, hibernate enz).
- Welkomscreen (inloggen).
Dit is nog steeds mogelijk.... Kwesite van settings klikken -> Afsluitknop (afsluiten, herstarten, hibernate enz).

Welkomscreen druk je op crtl alt delete...
kan makkelijker. Ga met je muis naar de rechter boven of onderhoek, wacht even tot de icoontjes verschijnen, en klik dan op het tandwieltje. Daar staat shut down bij.
Wat je makkelijk noemt...
vista ondersteund na een update ook DX11
Voor mij geen Windows, en als ik zo naar de Metro-interface kijk (die teveel wordt opgedrongen om fijn met de vertrouwde omgeving te werken), al helemaal geen Windows 8. Ik ben zeer tevreden met de vrijheid, aanpasbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van Arch Linux.
Ik ben ook een tevreden Linux gebruikert. Mensen klagen wel eens over Unity/ Gnome Shell of KDE 4, maar het heeft de Linux desktop wel een stuk bruikbaarder gemaakt. En met kwaliteitsprogramma's zit het ook wel snor. Tenzij je echt een harde gamert bent of photoshop nodig hebt dan zit je eigenlijk wel gebakken.
"Photoshop nodig hebben" heb ik eigenlijk nooit begrepen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, moet ik toegeven, maar is het dan echt zo dat je met Photoshop dingen kunt doen die GIMP niet kan?

En dan heb ik het niet over 'alles zit op een andere plek', want iemand die zich daar niet overheen kan zetten, is gewoon vervelend.

Ik gebruik nu al GIMP voor zo lang als ik me kan herinneren, en ik heb nog nooit een functie gemist die later dus wel in Adobe Photoshop bleek te zitten.

Wat de huidige desktops betreft: het is allemaal heel persoonlijk wat je prettig vindt, en Linux geeft je gelukkig die keuze. Sommigen zweren bij KDE; ik heb er nooit mee overweg gekund. Anderen vinden GNOME 2.32 de beste desktop environment ooit; ik denk dan gelijk aan dat vervelende GConf-systeem en al het letterlijke geflikker met Compiz.
Zelf gebruik ik Xfce, en daar zeggen velen dan weer over dat het te incompleet zou zijn; iets waar ik het weer niet mee eens ben.

Dergelijke discussies zullen altijd gevoerd kunnen worden, en eigenlijk maakt het ook helemaal niet uit wie er gelijk zou hebben. Ik bedoel, is vim of emacs beter? fdisk of parted? apt of yum? Er is voor iedereen wel een distributie te vinden die aansluit op zijn of haar wensen. En naar mate je meer gevorderd raakt, kan je zelf je distro's gaan opbouwen.

Het is misschien een kleine stap in het begin, maar ik zou niemand weten die spijt heeft gekregen van overstappen naar Linux.
Photoshop zit bij veel tekenaars/designers ingebakken omdat ze dat op school krijgen.
Elke dag weer loop ik tegen het probleem aan dat Photoshop helemaal niet geschikt is om emails, websites en andere dynamische pagina's in te ontwerpen. Daar heb je webdesigners voor die snappen hoe het werkt.
Dat neemt niet weg dat je knoppen en andere iconen prima kan ontwerpen in Photoshop, maar er is een legio aan andere applicaties waarin dat ook kan (SVG, Gimp, Inkscape, etc. etc.)
Maar met CSS3 kan je tegenwoordig heel veel: https://developer.mozilla...l/pure-css3-classic-train

Photoshop blijft voor puur DTP werk wel koning natuurlijk.
Probleem zit bij de gebruiker die zijn horizon alsmaar niet wil verbreden.

Windows XP draait bij mij nog in VirtualBox omdat ik IE7 en IE8 moet testen voor websites. Veel bedrijven draaien die pre-historische browsers nog steeds omdat de systeem beheerder ze niet update omdat anders de ActiveX software het niet meer doet.
Het is wel grappig om te zien dat XP in 10 seconden opstart in een VirtualBox en Win7 daar veel langer over doet.
Alles moet tegenwoordig sneller starten maar waarom zie ik er dat niet vanaf?

Fedora is het OS wat ik gebruik omdat veel dingen gewoon veel productiever en beter werken in mijn huidige werk en thuis gebruik.
Ik constateer dat t.o.v. collega's die op Windows werken en hun XAMP omgevingen crashen, php mail/smtp niet kunnen configureren, windows line endings problemen bij FTP/SVN/GIT/Mercurial, hoofd/kleine letter problemen, etc. etc.
Ook even snel een SSH verbinding/tunnel opzetten naar een server om een database te berijken werkt gewoon heel prettig.

Werk je in de IT dan is een OSX, BSD of GNU/Linux de ideale tool als je met non-Windows servers te maken hebt

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 30 juli 2024 08:24]

Creative suite is gewoon DE standaard in de industrie. Alles is hier gewoon op gericht. Als je bij een baan aankomt en zegt dat je alleen met gimp kan werken dan word je uitgelachen, als je zegt dat je naast PS gimp kan krijg je op zijn best "Oh, leuk" te horen.
En er is niemand die op het idee komt om gewoon om een portfolio te vragen?
Op deze manier steunen ze Microsoft's geliefde vendor lock-in wel heel erg.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 30 juli 2024 08:24]

PhotoShop is oorspronkelijk van het gelanceerd voor het Mac-platform.
Dat verandert niets aan het feit dat het kennelijk gebruikt kan worden als 'Windows is beter'-argument, zoals je hier weer ziet.

Ik hoor ze het al zeggen; "Kan je niet eens Photoshop draaien op Linux?!"
Alsof dat het einde van de wereld is.

Het punt blijft, ik hoor men alleen maar zeggen dat het "de standaard" is, maar nergens dat GIMP echt minder goed zou functioneren. Zo lang dat niet het geval is, vind ik het een slechte situatie. Iedereen zou zelf moeten bepalen welke software ze willen gebruiken. Het gaat erom dat je een gewenst resultaat bereikt, en daar wordt veel te weinig naar gekeken.

Maar nogmaals: ik heb zelf enkel ervaring met GIMP en niet met Photoshop, dus als GIMP inderdaad veel slechter is (lees: niet even goede resultaten kan behalen), kan ik het nog wel begrijpen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 30 juli 2024 08:24]

De huidige gimp versies kunnen nog niet overweg met 16 bit color depth. De verwachting is dat met Gimp 2.10 volledig geïmplementeerd zal zijn. Zo zijn er volgens mij nog wel meer kleine dingetjes welke voor professioneel gebruik de gimp onder laten doen voor photoshop.
Voor zover ik weet (ben een aardige photoshop gebruiker, zowel prive als zakelijk) is gimp idd minder uitgebreid en vind ik hem in ieder geval minder fijn in gebruik, al die losse vensters en mindere UI. Het is niet voor niets dat photoshop bakken geld kost en de Gimp gratis is.

Daarnaast denk ik (niet getest maar ga ik even vanuit) dat de GIMP niet of weinig Camera Raw ondersteuning heeft. Als ik google kom ik wat plugins tegen maar die komen verweg niet in de buurt van wat je met photoshop daarmee kunt. (Presets voor camera modellen en lenzen bijvoorbeeld, uitgebreide kleurenfiltering en noem maar op).

En zo zijn er vast nog meer dingen die in de gimp ontbreken, en omdat de industrie standaard photoshop is idd zijn vele professionals dat ook gewend en ga je niet op je werk photoshoppen en thuis Gimp'en. En op je werk Gimp'en zal in menig marketing/mediabreau niet op prijs gesteld worden.
DEBIAN (x64) gebruik ik (webdeveloper).

Tevens draai ik windows onder virtualbox, om de verschillende browsers te testen.
Dus de goedkoopste windows 8 zal er waarschijnlijk komen.

Sorry voor de late reactie, maar lees het nu pas.
Ik gebruik gewoon photoshop (ja, legaal) onder wine1.2 op debian x64 unstable.

Er zijn genoeg handleidingen om photoshop te installeren onder wine.
Probleem opgelost.

[Reactie gewijzigd door DJvL op 30 juli 2024 08:24]

Waarom toch elke keer die haat tegenover de Metro interface :?

Ik kan juist niet wachten om een touchscreen te kopen voor mijn HTPC en Windows 8 erop te knallen om zo gekloond 1080P te draaien met de TV !!
Hoef je niet voor elk lullig dingetje de TV aan te doen en de muis + toetsenbord kan je weglaten :*)

Windows 7 + Touchscreen is al heel fijn om mee te werken en met Windows 8 kan dat alleen maar beter worden :)

Begrijp me niet verkeerd : Ik vind FreeBSD geweldig en hang graag rond in de console, maar voor bepaalde doelen heb je gewoon bepaalde oplossingen en onder BSD kan ik nou eenmaal niet alles doen wat ik wil.

Gamebak => Windows 7
HTPC => straks Windows 8 :9~
Server => FreeBSD })
Haat? Lees mijn reactie nog maar eens.

Voor mij is (Arch) Linux beter, en als ik zeg dat ik mijn setup gewoon fijner vind werken dan Windows 8 ooit gaat werken (vanwege Metro), dan is er (in dit geval) geen sprake van haat... Ik juich het zelfs toe dat Microsoft probeert te innoveren, hoewel twee interfaces niet ideaal is.

En als jij begint te watertanden bij Windows 8, dan houd ik je niet tegen het te gebruiken.
Windows 8 Pro, maar niet omdat "ik denk dat ik het eerst op mijn werk krijg.". Op kantoor gebruiken we Enterprise hoe wel we geen Windows 8 op normale desk-/laptops gaan zetten, maar alleen op touchenabled devices.

Windows 8 Pro voor thuis omdat ik RDP niet wil missen. Met Media Center erbij.
Dat is voor mij ook de grootste kansmaker. Zeker omdat mijn PC tegelijk ook werkelijk mijn MediaCentre is (doorgelust HDMI kabeltje). Maar voorlopig bevalt W7 nog prima en het voelt ook nog modern genoeg aan, eerst maar eens zien of W8 dat kan overtreffen.

Daarnaast is RDP een must voor mij, aangezien mijn desktop het zware werk moet doen en Windows's eigen protocol blijft daarin voor laptop > desktop nog wel briljant. Voor tablet > desktop gebruik ik liever splashtop dan een van de RDP programma's.
Windows 8 Pro voor thuis omdat ik RDP niet wil missen. Met Media Center erbij.
Ik ben het hier 100% mee eens!
RDP en Media Center zijn de meest gebruikte functies hier in huis.
Dat is het vooral, RDP met NLA werkt niet goed op Mac/Linux. Er is wel 3rd party software, maar werkt niet heel lekker.

Anders had ik wel graag mijn notebook linux gehouden, voor de fun en om te leren

info: ik werk remote desktop op server 2k8
Voor Mac zou Microsoft's Remote Desktop Client toch moeten werken met Network Level Authentication.
Ik hoop dat de Support van Windows 7 nog 100 jaar is want 8 staat me totaal niet aan (metro) en de opvolger zal alleen maar opdringeriger worden.

Oftewel Windows 7 zal nog wel eens mijn laatste Windows OS kunnen zijn, ook al ben ik voor gamen (nog wel) wel op Windows aangewezen.

Als DX12 dus maar gewoon voor 7 en 8 uitkomt!
Als de afkeer voor de nieuwe Windows-UI zich bij een redelijk groot deel van de mensen voordoet (ik heb zelf geen ervaring met Windows; alleen van horen zeggen), zou dat voor game-ontwikkelaars ook wel reden kunnen worden om hun producten te porten naar Linux of desnoods ook OS X, wat daar weer voor een hele nieuwe gebruikersgroep kan zorgen.

En als eenmaal die 'ik moet nu eenmaal een multiboot'-gedachte voor veel mensen wordt doorbroken, kan dat waarschijnlijk ook betekenen dat zij allemaal definitief overstappen. En een beter verdeelde markt is alleen maar beter voor alle partijen.
pc gaming is al geen vette brok, denk je nu echt dat men voor de lol nog een extra platform gaat ondersteunen?
van zodra Windows zijn quasi monopolie kwijt is, is pc gaming zo goed als dood
Niet voor de lol, maar voor het geld. Buitendat kunnen ze, als ze eenmaal begonnen zijn, gebruikers aanmoedigen om over te stappen naar Linux. Het kost immers geen geld en is vrij te downloaden, dus je kunt het zo op een vrije middag doen.

Buitendat is de kans groot dat goed geporte games op Linux op het zelfde systeem nog soepeler draaien dan op Windows ook; iets dat voor de gamers alleen maar meer reden geeft om over te stappen.
Desnoods ook OSX, de kans is vele malen groter dat games geport worden voor OSX dan Linux op dit moment. Dat is de trend die nu al gaande is.
Vergeet niet dat de potentiële Linux-markt wel groter is dan die van OS X. Iedereen met een x86-pc en een heel klein beetje technische kennis kan overstappen naar Linux, waar je voor OS X een Mac van ten minste 1000 euro moet kopen.

En zeker met Windows 8 in het vooruitzicht, waar toch erg veel mensen zich niet al te positief over uitlaten, zouden er best nog wel eens een flink aantal mensen die stap kunnen gaan zetten.
De algemene consumenten markt is een flink stuk groter dan de PC markt met mensen met technische kennis.
Dat klopt, maar er komen wel steeds meer mensen met technische kennis, en dus ook steeds meer mensen die een vriend of familielid met technische kennis hebben.
Ik wacht op de volgende versie van Ubuntu. :)
Ik wacht ook op de volgende versie :D En heb die van nu!
Ik wacht op de volgende versie van Ubuntu. :)
Nee dat niet. Ik wacht op de volgende versie Xubuntu lts :+

Wat me trouwens erg opvalt: die 15,1% die een ander OS gebruikt: dat lijkt me historisch veel, zeker in MS land Nederland ... :Y)
Anders nl;
Ik houd het prima uit met Vista
Ik heb nooit de noodzaak gezien te upgraden naar 7, gezien het feit dat dat OS voor mij minder prettig draait (Cleartype wat echt een hel is om uit te zetten, terwijl het 1 vinkje is in Vista, en het missende startmenu). Als ik naar 8 kijk dan zie ik niets dat mij daarin aanspreekt, dus ik blijf voorlopig lekker met Vista werken.
Waarom wil je Cleartype uitzetten als ik vragen mag?
Waarom wil je Cleartype uitzetten als ik vragen mag?
Ik kan niet spreken voor TERW_DAN, maar zelf zet ik altijd ClearType (en elke andere vorm van font smoothing) uit omdat het tekst vager maakt en moeilijker te lezen. Zelfs op de juiste instelling hebben ogen meer moeite om het verschil te zien tussen zwart, grijstinten, wit dan met zwart en wit. Pixelperfectie is een zegen. Letters moeten er strak en scherp uitzien om er langdurig lekker mee te kunnen werken en om er geen waterige ogen aan over te houden. Dat een monitor mogelijk een lage resolutie heeft en dat hierdoor hoekjes zichtbaar kunnen zijn moet je niet opofferen door scherpte op te offeren.

Natuurlijk is dit mijn perspectief en er zullen ook wel voldoende mensen zijn die ClearType geweldig vinden. Echter is dat geen reden voor besturingssystemen als Windows (in 7 is ClearType alleen volledig uit te schakelen via het Register) of Linux (bijvoorbeeld in Ubuntu: geen centrale plek ervoor, en de paar plekken die zogenaamd centraal zouden moeten zijn worden niet door alle programma's gerespecteerd) om dit voor de eindgebruiker zo lastig te maken om uit te schakelen.
[...]
Echter is dat geen reden voor besturingssystemen als Windows (in 7 is ClearType alleen volledig uit te schakelen via het Register) [....] om dit voor de eindgebruiker zo lastig te maken om uit te schakelen.
? Als ik cleartype in het startmenu intyp in Windows 7 krijg ik als eerste resultaat het programma "Adjust ClearType text" met daarin op het allereerste scherm de optie "Turn on Cleartype". Dat doet toch precies wat je wilt? In en uitschakelen van cleartype?
Het werkt zelfs instant. Als ik het uit of aan-vink zie ik overal in elke applicatie die ik open heb staan cleartype uit of aan gaan.
Overigens is het overduidelijk slechter te lezen als ik het uitvink op mijn LCD scherm.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 30 juli 2024 08:24]

Nee, Cleartype kun je niet volledig uitzetten in 7 zonder in 't register te gaan klooien.

Cleartype moet uit, omdat letters gewoon scherp moeten zijn omdat het anders heel vermoeiend is om te blijven lezen. De Cleartype tuner in 7 werkt voor geen meter, het kan nog steeds niet echt uit namelijk.
Ik krijg vrijwel direct hoofdpijn bij dat soort blurry letters. Dus voor mij geen Windows 7, tenzij ik echt zin heb om cleartype eruit te slopen.
Waarom zit er dan in dat programma een optie "turn of ClearType"? Als ik die namelijk uit vink krijg ik meteen niet blurry letters. Tot up het punt dat de lettertype niet meer correct wordt weergegeven. (Blijkbaar is deze met ClearType in het achterhoofd ontworpen)
Geen idee waarom die erin zit, maar het werkt niet zoals in Vista, waar Cleartype daadwerkelijk uitstaat.
Grappig. Toen ik nog Windows 2000 draaide en uiteindelijk een "flatscreen" kocht, zoals dat toen genoemd werd, heb ik speciaal voor cleartype naar XP geupgrade. Het leest rustiger, omdat letters geen scherpe randjes meer hebben. Dat is in een boek ook niet het geval.

Het is natuurlijk ook een kwestie van je monitor goed afstellen als je em analoog aangesloten hebt (of em als de sodemieter digitaal aansluiten).

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 30 juli 2024 08:24]

Vroeger had ik zo nu en dan nog wel eens wat Windows-OS'en in VirtualBox "voor de zekerheid". Maar de afgelopen jaren begint de Linux-support overal toch wel dusdanig goed te worden dat ik die zekerheid ook wel kan missen. Ik deed het al nooit voor native programma's, maar meer voor die enkele keer dat ik één of andere obscure Win32-only tool nodig had.

Ik heb een tijdje terug nog eens een gratis Windows 7-licentie van een vriend kunnen krijgen (hij deed een ICT-studie), waar ik nog wel een VM van heb, maar ik kan me niet herinneren wanneer ik die voor het laatst heb opgestart. Ik laat het maar staan omdat ik ruimte genoeg heb, maar daar is ook alles mee gezegd.

Wellicht wordt Windows 8 de eerste stap in een wat eerlijkere verdeling van het marktaandeel; wie zal het zeggen.
Ik ga het draaien in een VM denk ik, want als daadwerkelijk OS voor m'n PC wil ik het niet hebben. Ik heb met de developer- en consumer-preview een tijdje gewerkt en werd echt strontziek van die mega-irritante Metro-interface. Het is dat ik wel ervaring wil opdoen en goed wil weten hoe alles zit in Windows 8, want ik wil wel ICT-support kunnen blijven verlenen en alleen door praktijkervaring leer je het meest... anders had ik het wel geweten en had ik Windows 8 compleet overgeslagen.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 30 juli 2024 08:24]

Windows 8 Pro voor thuis,

Persoonlijk vind ik W8 CP erg fijn werken, ook al is het nog maar een preview.
Ik ben daarom ook echt benieuwd naar de volledige versie en ga hem ook zeker gebruiken! :)
Same here! Nu hopen dat mijn Nokia Lumia opgetrokken wordt naar dezelfde kernel en dus mogelijk dezelfde app-integratie.
Daarbij zijn de Metro-Apps echt extreem makkelijk te maken voor Windows 8.
Extreem makkelijk? Hello world misschien wel, maar als je kijkt naar hoe erg de store apps nog gebreken vertonen kan ik mij niet voorstellen dat het allemaal echt zó makkelijk is!

Heb zelf een health grafiek app gemaakt met 1 scherm en dat viel inderdaad wel mee, maar een hele app er van bouwen voelt niet extreem gemakkelijk aan!

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 30 juli 2024 08:24]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.