Apple Store

Veel media schrijven over de nieuwe Apple Store in Amsterdam, die wellicht volgende week zijn deuren opent. Tweakers.net heeft er tot nu toe niets over geschreven. Wat vind jij van de media-aandacht?

Nee, het is gewoon een winkel. Who cares...?
59,7%
Mwoa. Het is alleen nieuws voor Apple-fansites
18,3%
Het is wel nieuws, maar de aandacht is overdreven.
13,5%
Ik zeg: ingelaste nieuwsuitzending!!!11
8,5%

Aantal stemmen: 17.236. Deelname gesloten op 13-03-2012 15:00. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (111)

111
106
64
1
0
14
Wijzig sortering
Grappig dat alleen je alleen voor opties kan kiezen die de huidige aandacht afkeuren (hetzij teveel, hetzij te weinig aandacht). Als dit de eerste echte apple store is in de Benelux dan is dat toch wel een tweakers vermelding waardig. Als mensen op wat voor reden dan ook Apple als bedrijf of de produkten bagger vinden dan kunnen ze er toch niet om heen dat Apple een fenomeen is in de it wereld.
Ik mis ook elke vorm van neutraliteit in de poll. Van mening zijn dat het gewoonweg nieuwswaardig is, niets meer en niets minder, kan blijkbaar niet.
Poll lijkt dan ook bedoelt om een flame war uit te lokken :/
Je neemt de poll dan ook veel te veel serieus: zie GR FAQ en Beleid
Apple stores zijn wereldwijd wel een fenomeen. Veel Apple stores zitten op prachtige locaties en zijn vaak smaakvol ingericht. De service schijnt er beter te zijn dan de lokale APR, maar dat moet ik eerst nog eens zelf meemaken. De eerste winkel die opent in Nederland is wel nieuws vind ik...
Het concept van een Flagship Store is wel zeker een unieke iets. Voor de gemiddelde consument zal het instappen van de Apple store zeker een beleving zijn.

Nu wil ik Apple niet de hemel in prijzen, maar het service en ervaringsniveau is toch wel een stuk diepgaander dan welke concurrent dan ook, uiteraard wel geen Tweaker gehalte maar de mensen worden wel getraind en aangenomen op verschillende expertise niveaus.

Zo kun je in de store de producten ook daadwerkelijk gebruiken, toegang tot het (i)OS, en verschillende software pakketen, voor een ultieme ervaring.

Mocht je geen affiniteit hebben met Apple producten, dan bevinden zich in de deze Apple Flagship store's ook ruimtes waar de zogenaamde Apple experts, je wegwijs kunnen maken. Je hebt de mogelijkheid om instore workshops te volgen, met je groep of persoonlijke coach om alle mogelijke kennis tot je te nemen.

Nadat je een product hebt aangeschaft zal je tevens lekker rustig op je gemak met een Apple medewerker aan de slag kunnen in de store. Hij / zei kan je bijvoorbeeld helpen met het overzetten van je (PC) bestanden en het configureren en instellen van je iPhone / Ipad etc.

Toch wel het meest noemenswaardig blijft naar mijn mening de Geniusbar, waar je terecht kan met je defecte apparatuur. Aangezien het een Flagshipstore is, zal Apple dus zelf alle benodigde materialen in huis hebben, en er derhalve naar streven om je product ter plaatse op dezelfde dag nog te repareren / vervangen.

En zeg nu eerlijk, welke andere hardware concurrent kan dit evenaren. Hiermee zet Apple weer de trend, en het is enkel een kwestie van tijd, voordat het concept wordt gekopieerd.
Vrijwel elke willekeurige hardware boer evenaart dat.

Even jouw argumenten afgaan i.v.m. de Mycom in Almere (willekeurige winkel die me te binnen springt omdat ik er pasgeleden ben geweest):

Alle producten kan je ter plekke proberen: check.

Hulp als je er niet uit komt hoe een product werkt: check, workshops zijn ook buiten de winkel om beschikbaar.

Na aanschaf tips en hulp bij het instellen van het product: check.

Alle benodigde materialen in huis: fail, maar als je een defect product hebt, heb je wel de mogelijkheid meteen met een vervangend exemplaar (nieuw, niet refurbished o.i.d.) naar buiten te lopen. Als je een defect product hebt en het valt op locatie te fixen is het over het algemeen binnen 24 uur klaar om op te halen.


tldr: Ik vind de Apple store in Amsterdam niet eens poll waardig.

[Reactie gewijzigd door raschaoot op 23 juli 2024 09:31]

Apple Stores zijn prachtig, daar kunnen weinig winkels tegenop. Alleen koop ik mijn Apple spullen daar nooit, want andere winkels (MediaMarkt, MyCom) hebben veel betere garantievoorwaarden. Gewoon 2 of 3 jaar zonder gezeur, ipv 1 jaar en betalen voor 3 jaar (doe ik echt niet!!!) of ellenlange discussies in de winkel die beweert dat ze maar één jaar garantie hoeven te geven.
Wat betreft uiterlijk denk ik dat je er maar net van moet houden (ik vind die Apple stores namelijk erg saai ogen), over smaak valt ten slotte niet te twisten :)

Ik zie liever een Androidland verschijnen in Nederland. Het speelse en vrolijke uiterlijk daarvan spreekt mij veel meer aan.
Het concept bestaat al aardig wat jaren, maar ik heb nog geen kopieen gezien :) Blijft natuurlijk zo dat het voor veel fabrikanten moeilijk is om zo'n winkel te bouwen omdat ze vaak een te groot productaanbod hebben in tegenstelling tot Apple.

Nauwelijks een interessant nieuwsbericht, maar helaas weer voldoende voer voor de apple-fans/haters.

Overigens heb ik zelf wel eens e.e.a. in de Apple Store in NYC (5th Av. store) gekocht. Het niveau aan service ligt wel vele malen hoger dan in een willekeurige winkel in NL. Maar je kan het ook niet vergelijken met een MediaMarkt uiteraard. Daar zijn tig keer meer producten en is dus, helaas, de kennis over al die producten veel minder aanwezig.

Ik sta hier open tegenover en zal vast eens een kijkje binnen wagen, daarna zal ik mijn oordeel wel klaar hebben.
Puh, die service moet ik nog zien, normaliter zijn ze alleen vatbaar voor service als er geld voor neergelegd word, waardoor ik het niet meer zie als service.
Nee, laat ze zich eerst maar eens houden aan de consumentenrechten die hier gelden, dan kijken we wel verder.
Trend? Volgens mij bestaan er toch al echt sinds begin jaren 90 Bang en Olufsen winkels waar uitsluitend B&O verkocht wordt met ook een uitstekende servicegraad. Of om maar eens een voorbeeld te noemen van een bedrijf wat al lang voor apple ook eigen electronica winkels had: Gateway (Gateway Country). De eerste Apple store is in 2001 geopend. Niets nieuw concept dus.

Het is natuurlijk hardstikke mooi dat er een winkel geopend wordt en voor sommige mensen is het misschien heel bijzonder, maar Apple was echt niet de uitvinder van directe verkoop aan klanten via eigen winkels.

Mensen moeten echt eens zelf wat meer aan research doen voordat ze iets posten en gelijk Apple als de uitvinder van alles gaan bestempelen...
@Destianto
Nou het is wel duidelijk waar je werkt. Jou tekst kan zo uit een reclame folder komen.
Dit mist een Harry Mens voiceover.
Pfff inderdaad, op de grammaticafouten na dan :P
"Samsung opent flagship store in hartje Amsterdam"
Dat gaat niet in de kranten staan. Echt niet.

Waarom, waarom, waarom in de naam van alles dat heilig is moeten de kranten (in hoeverre je de telegraaf en het parool kranten kan noemen) melden dat er een winkel wellicht z'n deuren gaat openen. Echt het is een gerucht, en gewoon een winkel. WTF. Ik snap echt niet wie d'r nou een harde plasser krijgt van een winkeltje met een appeltje op de gevel.

En ik ben in verscheidene apple stores geweest. Vind het een oersaaie winkel.

[Reactie gewijzigd door .Sjoerd op 23 juli 2024 09:31]

apple store in nederland of in het buitenland ?

toen ik in de apple store stond in NYC was ik toch wel eventjes stil om te zien hoeveel medewerkers daar klaarstonden om je te helpen met alle vragen die je evt had, niet van sulletjes die je hier in de apple store hebt staan die je gehaaid achterna zitten of je wilt kopen maar gewoon vlotte mensen die er zijn om jou te helpen.
Nederland had dus tot aan nu helemaal geen Apple Stores :)

Dus hij bedoelt of het buitenland, of geen Apple Store, maar een reseller.

Apple Stores zijn per definitie niet saai, aangezien kosten nog moeite zijn gespaard aan bijzondere lokaties, bouwwerken en inrichting en behoren daarmee tot de meest unieke winkelketen ter wereld, of je nu van Apple-producten houdt of niet. Tenzij je misschien helemaal 0,0 oog hebt voor design en architectuur.

http://applestorefronts.appspot.com/

Maar antwoord op de vraag: Frontpage-waardig, nee niet echt.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 juli 2024 09:31]

Verreweg de meeste Apple stores (in ieder geval in de VS) zitten gewoon in winkelcentra. Dus niks bijzondere lokaties of bouwerken.
En vele Apple Stores (in ieder geval buiten de VS) zitten in bijzondere gebouwen of bouwwerken. Denk aan de Apple Store in het Carrousel du Louvre in Parijs, of de Apple Store in Hamburg aan de Jungfernstieg.
Ik ben ook in redelijk veel Apple Stores geweest, NYC, Toronto, Las Vegas, Tokyo (Shibuya) en ik vond er echt geen bal aan. Tis gewoon een winkel met een modern karakter. Maar dat hebben bijna alle winkels in die steden! 8)7
De Selexyz in Maastricht zit ook op een bijzondere locatie, net of Apple hiermee bijzonder is.
Daar snap ik nou helemaal niks van. Ik had altijd gedacht dat er allang Apple winkels waren maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Oh foolish me...

Kan iemand me vertellen wat nou precies anders is met een Apple retailer..? Wat is dan het o zo grote verschil met die Amac winkel die onder andere ook in Den Bosch in de binnenstad zit..?

Krijg je bij een Apple Store ineens betere service of zo..? Weten ze daar meer..? Wat is daar nou de absolute toegevoegde waarde van..?

editje: linkje...

[Reactie gewijzigd door sleezball op 23 juli 2024 09:31]

Bij de Apple Store communiceer je direct met Apple-medewerkers. Ze zijn veel beter getraind en kunnen veel meer en sneller iets voor je betekenen, bijvoorbeeld bij de Genius Bar.
Heb je ooit een verkoop training van Apple gedaan? Dat is niet trainen maar hokjes invullen.

Wij moesten voor onze telefoonwinkel de toetsen van Apple doen voordat we iPads mochten gaan verkopen (ook onzin) en als je dan die vragen aan het maken bent, vraag je toch echt af wat het niveau van een gemiddelde Apple medewerker is.

Een voorbeeld:
Een klant komt binnenlopen en geeft aan interesse te hebben in de witte iPad. Je gaat een iPad halen om het te demonstreren. Wat neem je mee?
A) Een zwarte iPad
B) Een witte iPad
C) Een iPhone

Als je hier fouten gaat maken, snap ik echt niet waarom het niet waarom je denkt dat je geschikt bent als verkoper of Apple medewerker.
(FYI, ik ben een "trotse" bezitter van een Apple verkoper Silver diploma)
Als dat het niveau is, dan snap ik waarom ik zowiezo nauwelijks tot niet meer info. vraag aan een medewerker in een winkel. Dat is namelijk mijn algemene ervaring, men weet gewoon niks tot nauwelijks iets van een bepaald product af.
Overdrijven is een kunst....
De applestores in Belgie zitten gewoon in winkelcentra mee tussen de andere gsm-winkels met als bijzonder kenmerk de overdaad aan TL-verlichting.

Dan nog liever de apple-corner in de mediamarkt.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 23 juli 2024 09:31]

das kanp want volgens mij zit er alleen i n Luxemburg een echte Apple store en komt er in nederland nu ook een. volgens mij heeft België alleen resellers of zie ik dat verkeerd?
Alsof dat verschil te zien is? Een winkel met apple only is een winkel met apple only reseller of apple store één pot nat.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 09:31]

Jij hebt dus nooit een Apple Store gezien.
Het is maar wat je "niet saai" noemt.

Ik heb de Apple store op de Regent street in London gezien. Een enorm gebouw, erg fraai aan de buitenkant, zoals wel meer gebouwen daar, maar aan de binnenkant gewoon een vierkante bak, vol met identieke tafels met iPads of iMacs erop. En als ik zo op die site kijk zien ze er allemaal zo kaal uit.

Dan was bijvoorbeeld de "Liberty" stoffenwinkel in dezelfde straat wel echt een fraai gebouw van binnen. Daar kon ik mijn ogen uitkijken terwijl mijn vriendin een beetje aan het shoppen was :)
Ik ben absoluut geen designer of architect maar dat wil niet zeggen dat ik geen oog voor design of architectuur heb. En ik vind Apple stores gewoon ongelooflijk saai. Kijk nu eens naar je eigen link. De eerste twee foto's (Tyson's Corner en Glendale Galleria): Hetzelfde saaie beeld van een paar tafels die op rij zijn neergezet met Apple producten erop. Dat is geen design, dat is gewoon saai.
NYC, London en Hamburg.
Waarom, waarom, waarom in de naam van alles dat heilig is moeten de kranten (in hoeverre je de telegraaf en het parool kranten kan noemen) melden dat er een winkel wellicht z'n deuren gaat openen.
Ik denk dat er traditioneel veel apple fanboys in de mediasector werken (vroeger was een Apple computer een must voor fotobewerking en DTP), dat zal vast ook een rol spelen... en het is ook zo dat Apple producten nu eenmaal hip zijn, voor veel mensen is zo'n winkel the place to be om de nieuwste gadgets te kopen...
Ik ben iig blij dat het niet het nieuws over bijvoorbeeld Griekenland of Prins Friso heeft overstemd!

Verder begrijp ik Apple winkels niet, net zoals ik Apple departments in bijvoorbeeld de Mediamarkt niet begrijp... Allemaal exact dezelfde prijs en de meeste mensen die er rondlopen zijn niet bijzonder geniaal. Zaken zoals 'ondersteund deze mac mini audio over HDMI?' kunnen ze niet fatsoenlijk beantwoorden.

[Reactie gewijzigd door Abom op 23 juli 2024 09:31]

Dat zijn dan ook aaaaallemaal gewone resellers, ik denk dat Apple daar wel eisen voor heeft, maar niet omtrendt de know-how van de medewerkers. In Apple stores (de echte dus) ligt de nadruk heel sterk op service en kennis vanuit de medewerker. In Duitsland heb ik dat al een aantal maal gezien en het is simpelweg een prettige ervaring, iets wat ze wel meer mogen doen in andere winkels.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 09:31]

Het is net omdat er in de winkels als Saturn en Mediamarkt niet geantwoord kan worden op specifieke vragen dat deze winkels er zijn gekomen. Dat probleem is niet alleen zo in Nederland, dat is over heel de wereld zo. Apple gebruikers mijden net zulke departements in winkels omdat ze gruwelen van het feit dat iemand die minder weet van Apple spul dan hen hen iets moet verkopen.

In zo'n flagship store kan je dus wel met al je vragen terecht en gaat men wel weten of die Mac mini audio over HDMI ondersteund. Daar lopen dus wel mensen rond die geniaal zijn, ze heten zelfs geniusses ;)
En dat is iets wat ze in een Apple Store wel kunnen, bij de Genius bar.
Moet je een genie zijn om dat te kunnen beantwoorden dan? :+
Leuk dat er een winkel komt maar is echt niet nieuwswaardig...

[Reactie gewijzigd door Decipher666 op 23 juli 2024 09:31]

Nee, maar bij een genius bar lopen meer capabele mensen rond dan de gemiddelde verkoper, ze zijn er puur om al je vragen over je (al dan niet al eerder aangeschafte) Apple producten te beantwoorden.

In de USA hebben ze zelfs een "hotline" naar het hoofdkwartier in cupertino voor als ze er zelf niet uitkomen als ik me niet vergis.
Scheelt dat de Windows en Linux gebruikers dergelijke dingen zelf nog kunnen Googlen als het nodig is.
Veel mensen vinden het waarschijnlijk wel nieuwswaardig ivm de hoeveelheid media aandacht Apple tegenwoordig krijgt. Vind het zelf zwaar overdreven, maar zo op een afstandje kun je via de media wel zien wat er in een samenleving speelt. Laatst in de Volkskrant zag ik het Apple logo enorm groot dwars door een artikel lopen als layout element... Dat heb ik nog niet eerder gezien bij een ander merk tot nu toe.

Best prima als een merk een soort cult status bereikt, maar ik vind het een beetje eng worden als ik de hordes bij de Mediamarkt rond het Apple hoekje zie drommen.
Veel mensen vinden het waarschijnlijk wel nieuwswaardig ivm de hoeveelheid media aandacht Apple tegenwoordig krijgt.
Tja, en dat is het grote probleem. De media van vandaag de dag speelt alleen nog maar in op hypes. Berichtjes op twitter en vage buitenlandse websites worden gepresenteerd op de specialistische nieuwssites en dit 'nieuws' vindt vervolgens uiteindelijk zijn weg naar de 'kwaliteits' krant.
Op de een of andere manier krijgt Apple het al jaren voor elkaar om juist op deze gang van zaken in te spelen. Waarschijnlijk eerst vooral omdat het nogal controversieel (lees: veel reacties/views) non-nieuws was, maar dit blijkt zich alleen maar versterkt te hebben. Veel Apple nieuws betekent klaarblijkelijk nog steeds veel views en zodra een onderwerp uitgebreid in het (specialistische) nieuws komt wordt het vanzelf bekend bij het grote publiek.
Ik ben benieuwd of daar de komende jaren verandering in gaat komen. Met het gaan van de magische verhalen van Jobs komen er wellicht ook veranderingen in de bekendheid/populariteit van het merk. Maargoed, we zullen het zien.

Apple maakt verder inderdaad prachtige producten, maar de uitbelichting in het nieuws is belachelijk. Ik vond Nieuwsuitzending!!11eeneenonee een erg leuke, maar in het geval van Apple zullen er ook genoeg tussen zitten die dat wel degelijk menen :z

[Reactie gewijzigd door Morphix op 23 juli 2024 09:31]

Inderdaad! Vroeger waren het de fanboys die gespecialiseerde sites hoge view en klikcijfers gaven maar nu zijn het de Apple haters geworden die onbewust meedragen aan de immense aandacht die Apple krijgt.

Je merkt dat heel hard op de reguliere media sites. Onder elk Apple artikel staan altijd wel reacties van mijnheer X en mijnheer Z dat ze zeer tevreden zijn met de computer van merk B en C en dat die veel goedkoper was. Waarop een Apple gebruiker dan reageert over bouwkwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en dat die Apple computer op langere termijn goedkoper is dan de computers van mijnheer X en Z en hup het hek is van de dam. Dat artikel wordt een hele dag een verzamelplaats voor mensen die vinden dat iemand op het internet het bij het verkeerde eind heeft.

Jan modaal ziet dat er veel commotie is over Apple en zo wil jan modaal ook een Apple want het is een onderwerp dat de tongen losmaakt en wat doet een mens nu eenmaal graag? Praten over dingen waar andere mensen ook over willen praten. De haters geven onnoemelijk veel aandacht aan Apple en iets dat zoveel aandacht krijgt is wat mensen nu eenmaal willen.
de hordes bij de Mediamarkt rond het Apple hoekje
Daar ga ik ook altijd staan als ik er ben want ik heb die Win7 laptops wel gezien... :P
De eerste McDonalds, Starbucks of UPS die naar Nederland komt: allemaal in het nieuws geweest. Dus de eerst Apple Store is net zo (min) nieuwswaardig.
Mowah, als je al lang een Big Mac of Caramel Macchiato bij andere winkels kon kopen zou het echt niet in het nieuws komen als de keten een 'officieel' verkooppunt in Nederland krijgt; de producten veranderen er niet om.
Ik ben er wel blij mee, daar ga ik mijn tweede jaar garantie claimen als mijn huidige MBA (bijna zijn tweede jaar in) het eventueel mocht begeven. Die heb ik namelijk gekocht in de Online Apple Store, uiteraard zonder garantie uitbreiding. Die claim ik wel in de winkel.
Ik wens je heel veel sterkte, maar Apple geeft slechts 1 jaar fabrieksgarantie. Daarna ben je overgeleverd aan het bedrijf waar je het product hebt gekocht. Geen idee of de online winkel een andere BV is, maar als dat zo is dan verwijst de Apple store je vrolijk terug naar de online winkel en dan staan ze ook nog in hun recht.

Dit is geen goedpraten van de waardeloze 1 jaar garantie van Apple, maar je kunt niet zomaar overal je garantie claimen...
Wat een suggestieve poll! Niet gewend van tweakers.net
Dat was ook mijn eerste reactie.
2 mogelijkheden die fel tegen zijn, 1 die vrij neutraal maar negatief is en 1 die doet voorkomen dat als je die kiest, je stom bent.
De nieuwsuitzending was waarschijnlijk meer als grap bedoeld, maar sarcasme werkt niet op het internet zeggen ze altijd, dus ik had 'm toch anders geschreven.
De aandacht is misschien wat overdreven maar het is wel fijn dat er een officiële apple winkel in Nederland is, als mensen bijvoorbeeld een Mac in het buitenland gekocht hebben kunnen ze (volgens mij) alleen bij officiële winkels terecht, en die zijn er tot nu toe niet in Nederland. Nu is voor mij Oberhausen (Duitsland) dichter bij maar dat is niet voor iedereen zo en niet iedereen spreekt Duits.
Ik ben blij dat de tweakers.net redactie dit soort ongein niet over ons uitgooit, maar in plaats daarvan zinnig(er) nieuws op de FP zet. Als we voor iedere winkel die een beetje gehypet wordt een FP artikel zouden krijgen dan staat de FP zo vol met spul dat niet boeiend is.
als een sponsor van tweakers.net een winkel opent komt dat heus wel groots op de FP te staan apple is alleen nogal strikt ermee omdat de advertentie zichzelf al maakt. zelfs hier heeft iedereen het er over. goed en slecht.
Als in, patent-strijd nr. 1000? Ik vind het wel nieuws, aangezien het een store is van 1 van de grotere tech-producenten. Wanneer Microsoft een officiele winkel opent komt het ook op de FP te staan, let maar op. Als ze veel van die patent-berichten nu achterwege hadden gelaten, dan kon dit prima.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 09:31]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.