Sysadminday 2011

Elke laatste vrijdag van juli is het de dag van de systeembeheerder. Op Sysadminday kunnen collega's hun sysop bedanken voor hun inzet. Hoe bedank jij je sysadmin?

Bedanken? Hij/zij krijgt toch salaris?
30,9%
Ik ben de sysadmin!
21,4%
Bedanken? Die bijdehante, contactgestoorde, chagrijnige, luie, &^*%$!-bofh
21,4%
SysAdminDay? Que?
12,7%
Met een mix van PWSteal.Ldpinch.D, W32.Deadcode.A en Backdoor.Netshadow.
6,5%
Met koffie (en een koekje).
4,2%
Ik probeer vandaag zelf eens iets uit te zoeken.
2,1%
Een bloemetje kan er nog wel vanaf.
0,7%

Aantal stemmen: 11.830. Deelname gesloten op 19-08-2011 10:39. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (73)

73
71
46
2
0
12
Wijzig sortering
Ik vind het wel grappig dat mensen hier veel praten over 'maanden' duren en 'weken' duren..

De meeste ICT afdelingen hebben een prio-lijst en sommige 'simpele' problemen kunnen dan inderdaad maanden/weken duren.. vooral omdat de ICT afdeling in de meeste bedrijven in vergelijking met de grote van het bedrijf ongeloofelijk klein is.

Minder mensen maar meer werk; en dus werken de meeste SysAdmins/IT'ers zich helemaal de tering om alle 'high' prio dingen op te lossen.. waardoor jouw kleine dingentje.. inderdaad maanden/weken duurt.
De hoeveelheid stemmen op: "Bedanken? Hij/zij krijgt toch salaris?" spreekt boekdelen

Hollandse instelling ftw :Y)

[Reactie gewijzigd door StackMySwitchUp op 9 augustus 2024 16:21]

Logisch toch? Waarom moeten sysadmins eigenlijk in het zonnetje worden gezet? Omdat ze al jaren weigeren IE6 te upgraden? _/-\o_
Dat is niet hun schuld, maar de persoon die weigert te investeren in nieuwe software.
Zeg maar de man in het pak.
Het is de IT afdeling die het management van de voordelen moet overtuigen. Als die voordelen er onvoldoende zijn zegt de man in pak terecht nee.
Lol, sorry dat ik het zeg, maar dat is de grootste onzin.

Ik als consultant kom in VEEL bedrijven en zie vaak dat IT niet genoeg gewicht krijgt in management.

Hierdoor KAN IT meestal niks los krijgen. Of toch niet genoeg.

Het heeft dus meestal met bedrijfsmentaliteit en structuur te maken.

Momenteel werk ik in een bedrijf waar IT ook in het hoogste niveau zit. En DAAR zie je veel geld naar IT gaan.


De meeste bedrijven gaan pas investeren als het eens grondig fout gaat en de IT admins dan eindelijk: "Zie je wel" kunnen zeggen.

Zo gaat dat jammer genoeg te vaak. IT is nu eenmaal niet business related maar aanhang van de business ;)

My 2 cents
Ik zit al een hele tijd op IE7.. Ok, nog steeds prehistorie, maar het heeft tenminste tabbladen..
Hmm... laatst nog netjes alles geupdate naar IE9, PC's met SSD, allemaal Core i5 en daar hoor ik ook niets van, dus het ligt niet aan IE6 ;)
PC's doen we niet meer aan. Alleen thin clients met een Atompje erin. Verder wordt alles door de servers afgehandeld..
Je moet er wel bijzeggen dat de servers dit probleemloos doen. En dat de gebruiker het systeem verkeerd gebruikt als er toch iets niet LIJKT te werken. :p
Ik hoop wel dat je hier toch netjes mee omgaat, want dat blijf je toch altijd houden
Gebruikers hebben nou eenmaal niet jouw kennis van de systemen en hebben hele andere soms bizarre abstracte ideeen hoe dingen in elkaar zitten. Dat is menselijk en moet je wel respectvol blijven behandelen. Systeembeheerders die dit doen en altijd geduldig blijven, hoe dom de gebruiker ook is in hun ogen hebben mijn respect.
Systeembeheerders die mensen afkafferen en uitjoelen en gaan schreeuwen, nee de server doet het prima jij bent gewoon dom mogen ze van mij direct ontslaan en hebben mijnsinziens een verkeerd beroep gekozen. Ik wil hier niemand persoonlijk beschuldigen, maar alleen de opmerking "het lijkt maar zo, jij doet het fout joh" is mijnsinziens niet de manier. Probeer rustig uit te leggen wat de misvatting is en waar de denkfouten zitten van die persoon. Dan begrijpt hij het de volgende keer ook veel beter.

Dat het frustraties op kan leveren is begrijpelijk zeker als het vaak voorkomt, maar een goede sysadmin uit dit niet naar de gebruiker, doe dit liever in een sport of een spelletje ofzo in je vrije tijd of met sysadmins onderling in de pauze. Gelukkig zie ik wel steeds meer sysadmin die ook dit stukje communicatie steeds beter oppikken. Maar alsnog ook dit hoort mijnsinziens bij het beroep en ook met goede communicatie kun je voldoening halen, kijk maar de eerstvolgende keer dat die persoon weer contact met je heeft met de manier en toon hoe het gaat. Beloning genoeg zou ik zeggen. Eenieder krijgt wat hij verdient.

Overigens no flame intended naar KrKr of een voorganger, zijn opmerking liet mij alleen denken aan een veelvoorkomend probleem bij sysadmins en dit wilde ik even aan het licht brengen. Ik begrijp de smiley achter de opmerking ook prima.
Omdat de developers weer niet mee kunnen? Dat is grotendeels de oorzaak van het weigeren deze te installeren.

SysAdmins bepalen niet alleen wat er wel en niet mag geïnstalleerd worden. Laat staan welke hardware er standaard wordt. Ze geven wel hun mening en dat moet dan weer opwegen tegen de dev's, management, ...

Wat is het toch makkelijk om altijd de admins hier over aan te vallen terwijl ze al wel vaker zullen gezegd hebben dat ze het niet MOGEN.

Mogen =/= Willen
Oh bij jullie ook al? Wij zitten ook al jaren aan dat oude prul vast.
Misschien heeft het gebruik van ie6 wel een heeele andere reden*cough* ;)
Ach we hebben toch ook een secretaresse dag en een sysop dag en een vrouwendag.

Ik zeg gewoon aan het werk we moeten immers toch nog tot ons 67ste :+

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Themadag_of_themaweek
En SysAdminDay staat er niet eens tussen! :P

Wie heeft het eigenlijk bedacht? Ik gok een sysadmin die niet zoveel zelfwaarde heeft...

Systeembeheerders zijn top verder, maar zolang ik als business development geen Business Development-dag krijg, vind ik alle andere dagen ook onzin :) (jaja dat is redelijk hypocriet :P)
Hollandse instelling? In welk opzicht zou een sysadmin nu 'beter' moeten zijn in een bedrijf dat zij (naast secretaresses) een (inter)nationale dag moeten krijgen?
Nu dat is heel simpel de admin word vaak in een klein hokje gestopt, ergens achter af en krijgt alleen maar klachten over het algemeen omdat domme users shit met hun pc doen waardoor hij vast loopt.

Maar een bedrijf zonder IT bestaat niet meer een bedrijf kan niet werken op een veilige en snelle manier zonder zijn sysadmin,

Dag van de secretaresse nu dat snap ik niet, als ik hoor wat een secretaresse betaald krijgt en hoe vaak de meeste een bloemetje krijgen of anders verwent worden.

zonder secretaresse zou de chef zijn eigen afspraken moeten maken en zijn eigen sigaar moeten pakken.
Nu dat is heel simpel de admin word vaak in een klein hokje gestopt, ergens achter af en krijgt alleen maar klachten over het algemeen omdat domme users shit met hun pc doen waardoor hij vast loopt.
Ja... en? Ten eerste, als ik problemen heb met m'n PC bel ik naar IT, niet naar de systeembeheerder.
Ten tweede, niet alle admin krachten zijn systeembeheerder, m.a.w. waarom krijgen dan niet alle admins een dag?
Ten derde, het is niet meer dan normaal dat je iemand vriendelijk bedankt als die iets voor je gedaan heeft, of je het probleem nu zelf veroorzaakt hebt of niet. Om daarmee te wachten tot het eind van de maand is een beetje, ehhh, bezopen.
Ten vierde, niet alle sysadmin medewerkers (of andere 'admin' krachten trouwens) zijn even hoffelijk naar hun 'klanten' toe. En als jij fatsoenlijk behandeld wilt worden, zul je zelf ook normaal moeten doen.
Ten vijfde, dankzij sysadminday hebben we nu dus een vrijbrief om sysadmin medewerkers als grof vuil te behandelen - een soort afkoopsom?
Maar een bedrijf zonder IT bestaat niet meer een bedrijf kan niet werken op een veilige en snelle manier zonder zijn sysadmin
Er zijn wel meer afdelingen die een bedrijf staande houden hoor (verkoop, facturatie, magazijn, monteurs etc etc etc etc). De impact is alleen wat anders...
Nu dat is heel simpel de admin word vaak in een klein hokje gestopt, ergens achter af en krijgt alleen maar klachten over het algemeen omdat domme users shit met hun pc doen waardoor hij vast loopt.
Als software engineer is het niet veel anders (ok ik zit niet in een klein hokje, maar de domme user is wel een hoop extra werk).

Ik ben het er mee eens dat ze net zo als de rest betaald krijgen voor wat ze doen, en ik vind het niet meer dan normaal om ze te bedanken op het moment dat ze iets voor mij hebben opgelost (mits het dan ook op een normale manier is gebeurt, en ik er niet eerst 3 weken achteraan moet lopen).
Omdat een secretaresse over het algemeen geen goed betaalde job is, meestal een slecht imago hebben, de vuile jobkes van de baas moeten opknappen (en dan heb ik het niet over even naar de winkel gaan, maar dan vaak slecht nieuws doorspelen aan andere collega's),...
Denk dat een secretaresse een iets minder toffe job heeft als een sysadmin.

Maar ik kan anders ook beginnen klagen over de dankbaarheid van de mensen in mijn job. Klanten en banken komen bij mij terecht als ze hun betalingen in de soep gedraaid hebben. Vaak is het dan stress omdat die ene verrichting toch nog vandaag moet gebeuren en dan krijg ik de mooiste woordjes rond mijn hoofd omdat het maar niet lukt met onze prachtige applicatie :p

Iedereen verdient zijn/haar dag. Alleen heb ik het meeste respect voor verplegend personeel en huisvuilophaaldienst.
Nu dat is heel simpel de admin word vaak in een klein hokje gestopt, ergens achter af en krijgt alleen maar klachten over het algemeen omdat domme users shit met hun pc doen waardoor hij vast loopt.
Ik weet niet waar jij die horrorverhalen vandaan haalt maar bij ons (en vele andere werkgevers) is het een tikkie anders, de systeembeheerders, netwerkbeheerders, softwarebeheerders en werkplekbeheerders hebben een hele etage! geen hokje. We hebben een helpdesk die de standaard zit-de-stekker-erin, staat-je-capslock-aan dingen afhandelt. Per locatie hebben we nog dedicated beheerders voor de kleine zaken.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 9 augustus 2024 16:21]

Ja, duhh, bloemetjes-dag voor simpelweg een functie waar je zelf voor gekozen hebt en welke betaald wordt is iets uit de oude doos. Totale onzin, als het goed is werk je al in een omgeving waar mensen een beetje begrip tonen, zo niet dan zou ik allang weg zijn.
Ik ben de sysadmin of beter BOFH :p

Bedanken hebben ze hier niet van gehoord dus dat word volgende week weer wat keyboards onder spanning zetten hehehe
Moet je dan bedankt worden voor je werk? Bedank jij HR dan ook elk jaar een keer omdat ze je salaris uitbetalen? Bedank jij de koffiejuffrouw of de schoonmaker dan ook elk jaar?
Vind het zo'n idioot idee dat bepaalde beroepen een eigen dag krijgen terwijl daar geen enkele echt goede reden voor is. Elk beroep binnen een bedrijf is noodzakelijk, waarom zou je dan slechts een paar elk jaar bedanken? Als dank voor je werk krijg je salaris.
Bedank jij de koffiejuffrouw of de schoonmaker dan ook elk jaar?
Die bedank ik zeker 2 keer per week, als het niet meer is.
waarom zou je dan slechts een paar elk jaar bedanken?
Omdat het anders helemaal de meest ondankbare baan ter wereld is. Salaris alleen is nooit voldoende, erkenning weegt bijna net zo zwaar.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 9 augustus 2024 16:21]

Omdat het anders helemaal de meest ondankbare baan ter wereld is.
Misschien moet je dan wat aan je manier van werken/instelling/kleding/hygienne/communicatie doen.

In mijn ervaringing is het juist een heel dankbare baan. Collega's zijn vaak blij als wat opgelost is. Omdat te horen moet je je inderdaad af en toe wel met ze communiceren.
Mijn communicatieve vaardigheden schijnt erg weinig aan te mankeren, heb ik me laten vertellen. Manier van werken en instelling evenmin.

Kleding en Hygiene? Ik snap niet goed dat je die uberhaupt durft te opperen zonder te weten tegen wie je dat zegt.
Waardering (op een andere manier dan salaris) noemen we dat ook wel...
Ik zie een blocked by proxy en een The service is not available. Please try again later.

Ik denk dat er inderdaad een kern van waarheid in zit, maar er is natuurlijk ook de koude oorlog tussen de users ende sysadmins. Met de secetaresse hebben de meeste mensen geen problemen.
Aah.. een systeembeheerder kan het geintje waarschijnlijk niet waarderen :Y)
Eerste pic zou ik als NSFW bestempelen. :)
En (helaas) onze secretaresse ziet er iets anders uit. Nou ja, de sysadmin ook eigenlijk, dus die krijgt ook geen bloemetje.
Verwijderd @KrKr31 juli 2011 21:49
Dankjewel ;-)
Wij hebben een systeembeheerder die 4 uur per week langskomt. Voor alle andere admin gerelateerde taken ben ik de 'sjaak' om het maar even zo te zeggen. Ik vindt het belachelijk dat er dit soort dagen zijn (lees: hypocriet, waarom deze wel en de rest van het personeel niet?) en zodoende doen wij hier ook niet aan mee.
Ja waarom is er een secretaresse dag waar altijd veel meer ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Ik vind in ieder geval wel dat, als secretaresses hun eigen dag verdienen, sysadmins dat ook verdienen. Maar dan zijn er natuurlijk nog wel een aantal functies te verzinnen waar we een dag voor moeten hebben ;).
Sysadmins? Die zitten toch ergens onzichtbaar achter een algemeen Servicepoint hun werk te doen? Althans, zo werkt dat in grote organisaties als hier. Ik kan natuurlijk wel een call aanmaken zodat ik hier eentje een kop koffie kan geven (met koekje), maar de meeste dingen worden tegenwoordig remote gedaan.

Overigens wel een goed teken dat ik ze bijna nooit zie. Dat betekent dat ze hun werk goed doen. :)
Overigens wel een goed teken dat ik ze bijna nooit zie.
Precies... Ik zie de directeur hier trouwens ook bijna nooit; of dat een goed teken is weet ik niet, misschien moeten we die ook maar iedere maand in het zonnetje zetten? :)
Ik ben de Sysadmin ;)

Maar van mij hoef ik geen speciale aandacht hoor, ik word al beloond door mijn salaris ;)
Ik ben ook een Sysadmin (tegenwoordig webhosting, daarvoor ook kantoor automatisering gedaan).

Leuke aanrader voor degenen die hem nog niet kennen, de serie The IT-Crowd:
http://www.imdb.com/title/tt0487831/

Britse humor waar je soms het bijna van in je broek doet van het lachen, zo herkenbaar, maar toch ook niet te nerdy, dus ook genoeg voor niet zo computerminded mensen te bewonderen.

Geen aandelen ;)
Lekker overslaan deze dag, wat een onzin, net als klappen als een vliegtuig land. Ik krijg nooit een applaus als ik iemand naar huis breng in me auto... Terwijl statistisch gezien de kans op een dodelijk ongeluk in de auto veel hoger is dus mensen moeten me dan dankbaarder zijn als iemand die met een vliegtuig land :P

Al met al vind ik het onzin, tuurlijk kan je iemand wel bedanken op het moment dat ie iets voor je aan het doen is bijv. (naja eigenlijk er vlak na)... Maar om nou speciaal een dag er voor te bedenken, is wel erg kansloos!

Oftewel ja ik sta wel achter iemand bedanken als die iets voor je heeft kunnen betekenen, maar niet speciaal op een dag ofso, tenzij die toevallig vandaag jarig is :D
Nou ik wil de sysadmin toch even bedanken, voor de harde inzet buiten productie tijden om, om de nare standby tijden etc. Heel erg bedankt sysadmin, je bent een fijne vent.
Zonder u zou het leven niet zo makkelijk zijn! :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.