Size matters!

Apple iPad, Samsung Galaxy Tab, LG Optimus Pad, HTC Flyer, Asus Eee Pad Transformer... Er zijn tablets verschenen in allerlei maten, maar wat is volgens jou het beste schermformaat voor een tablet?

Ongeveer 10", zoals iPad en Transformer
53,3%
Ik ga niet antwoorden op deze poll, want mijn antwoord staat er niet bij...
16,6%
Groter dan 10,1", zoals WeTab
10,4%
Ongeveer 9", zoals Optimus Pad en Galaxy Tab 8,9"
9,9%
Ongeveer 7", zoals eerste Galaxy Tab en HTC Flyer
7,8%
Ongeveer 6", zoals veel e-readers
1,0%
Ongeveer 5", zoals Dell Streak
1,0%

Aantal stemmen: 12.098. Deelname gesloten op 25-06-2011 14:43. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (95)

95
92
68
5
0
6
Wijzig sortering
De vraag is een beetje onzinnig. Het is hetzelfde als vragen wat de ideale maat van een laptop is. Immers, als desktopvervanging zullen de meesten waarschijnlijk een 17" model willen, mijzelf incluis. Maar ik moet er niet aan denken een 17" onderweg mee te slepen, dus heb ik gekozen voor een 13" maat.
Met tablets is dat wat mij betreft hetzelfde. Een 10" voor in en rondom het huis is prima, maar onderweg is een 7" voor wat je met een tablet doet dan ook weer een praktischer formaat.
Het heeft dan ook geen zin om te strijden over wat de ideale maat is want die bestaat gewoon niet. Naarmate de markt voor tablets steeds groter wordt, zullen we meer en meer verschillende form factors komen, en er zal op de lange termijn dan ook voor meerdere formaten plaats zijn en blijven.
Goed verwoord en wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Het afgelopen half jaar heb ik 3 tablets in bezit gehad met de maten 10,2", 9,7" en 7". Hoewek die eerste 2 prima werken en heerlijk zijn om mee op de bank te internetten zijn ze nogal groot en zwaar om veel mee te slepen. En dan komt het, ik heb dat ding altijd bij me. Dus nu heb ik een 7" en voor mij is dat nu eenmaal het beste formaat. Ideaal om altijd bij je te hebben qua groote en gewicht. Zo kan ik zonder laptop/pak papier toch comfortabel mijn vele leeswerk doen en on the road internetten.

Om even een praktijkvoorbeeldje te geven aan je verhaal :)
Als je naar zowel formaat als gebruik vraagt, zijn de gegevens statistisch waarschijnlijk meer waard. Daar heb je helemaal gelijk in. Echter, volgens mij is de T.net poll daar niet voor maar gewoon "omdat het kan".
Bovendien kan je prima een antwoord geven ongeacht de manier waarop je de tables gebruikt. Net als dat jij dat met je laptop kunt; voor jou is 13" de beste maat en dan maakt het niet uit dat jij 17" had gekozen als je hem als desktop replacement had gekocht. Je hebt immers voor 13" gekozen...
A4 formaat, ongeveer 10 gedateerde engelse meeteenheden dus.
Kan ie fijn tussen de rest van het papier in de tas als dat uitkomt.

Edit A4 = ((210^2 + 297^2)^(1/2)) / 25,4 = 14,32 inch dus INCLUSIEF randen. Scherm dus plm 11 inch en mss handig als het totaal net iets kleiner is dus 14 inch oid.

[Reactie gewijzigd door XElD op 24 juli 2024 05:14]

Bedankt voor de berekening. A4 lijkt mij ook mooi. Mijn wens van een 12,1" scherm zou daar dus mooi in moeten kunnen passen. :P
Het blijft toch een compromis. Waar wordt een tablet eigenlijk voor gebruikt en op welke momenten? Snel dingen opzoeken doe ik op mijn telefoon, echt internetten, normale e-mails sturen doe ik op mijn laptop (13,4") of desktop (22")

- Op een bureau lijkt een laptop me fijner. Je kan beter typen.
- Voor het meenemen maakt het weinig verschil, een netbook is ongeveer even groot en Android verbruikt zo veel stroom dat je ook bij een tablet de lader mee moet nemen.
- In bed werkt een laptop net zo goed, je kan hem op de rand van je bed zetten en het scherm staat, dus je hoeft hem ook niet vast te houden wat bij een tablet wel moet want die zou plat op je matras liggen.
- In de trein lijkt een telefoon me handiger, die heb je altijd bij en je hebt er geen extra tassen voor nodig. Ook red deze het over het algemeen wel een dag en zoniet dan is de lader waarschijnlijk kleiner als bij een tablet.
- In de auto? Een telefoon is handig voor bellen, navigatie. Een tablet is misschien leuk voor de passagiers, maar wat groot om tegen je voorruit te plakken.

Het enige voordeel wat ik kan bedenken is als je in de bank ligt. Want als je zit kan je ook een laptop op tafel zetten. Met dit in mijn achterhoofd zou ik zeggen 5" en dat je er ook mee kan bellen en dat er GPS op zit.
Naast het juiste formaat moet die ook super snel opstarten. Zo snel als een PDA of telefoon. Mijn netbook heeft wel het juiste formaat (12,1"), maar met Windows 7 duurt het opstarten net even te lang om snel je mails of een website te checken.

En hij moet ook niet te zwaar zijn. Pas bij een winkel een iPad 2 vastgehouden. Mooi apparaat, maar ik vind hem in verhouding te zwaar. Je moet hem net als een tijdschrift makkelijk met 1 hand rechtop kunnen houden en dan een pagina kunnen lezen.
gebruik sleep op je netbook.

Ik zet mijn laptop altijd in sleep. Waarom niet? hij verbruikt maar 1% charge per uur en start in een seconde op.
Ik denk dat een tablet toch een ander soort markt wil bedienen dan een laptop of een telefoon. Persoonlijk vindt ik een smartphone vaak toch net iets te krap om fatsoenlijk te gebruiken, natuurlijk gaat het, maar met een tablet is het net een slag makkelijker. Als ik kijk naar mijn laptop gebruik, dan zijn daar heel veel dingen van die ook met een tablet goed kunnen:
- route opzoeken
- even snel wikipedia raadplegen
- bankbalans controleren
- email checken
Dit zijn allemaal dingen die op een tablet toch makkelijker gaan dan op een laptop. En natuurlijk kunnen al die dingen ook op een smartphone, maar dat blijft een beetje priegelen. Wat dat betreft is het meer voor het comfort dan een echte meerwaarde. Maar voor het lezen van boeken, kranten of het kijken van film(pje)s is een tablet toch stukken prettiger.
Hangt er maar net vanaf waarvoor je de tablet gebruikt. Voor een mobiele pda achtige tablet is 10" veel te groot. Voor een reader of een elektronisch journaal / notitie blok is 10" nogal klein.

De ideale grootte is daarom hetzij 7" of 13". De iPad met 10" is vlees noch vis.
De Kindle ( een van de meest gebruikte e-readers in elk geval in de V.S. ) verkoopt men in 2 formaten. De 6" is daarbij veruit de populairste. In elk geval zijn er veel meer reviews van de 6" te vinden dan de 9.7". Dit is slechts voor een gedeelte toe te schrijven aan het feit dat de 9,7 korter op de markt aanwezig is.

6" kindles zijn goedkoper, liggen makkelijker in de hand en zijn minder kwetsbaar.
Voor mij leest dit formaat prima. Mogelijk dat voor ouderen een grotere reader praktischer zal zijn. Overigens blijft het natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Ieder zijn meug.

Maar de markt voor readers is het tot dusver nog niet met jou eens :)
Tablets zijn daarentegen uiteraard geen readers.
Voor een reader of een elektronisch journaal / notitie blok is 10" nogal klein.
Daarom zeker dat zowat alle e-readers een stuk kleiner zijn dan dat.
Volkomen logisch ja. Een e-reader is voor de meeste mensen immers een mobiel apparaat. Een vervanging voor een boek in paperback formaat. En dus is 10" te groot, zoals ik al aangaf.

Een elektronisch journaal/notitie blok is echter iets totaal anders dan een e-reader. We hebben het hier over een interactief device. Een invoer apparaat, waarmee je dus actief werkt, en niet alleen passief. Waarmee je dus aantekeningen en schetsen maakt op vergaderingen en conferenties. Wanneer je dat op papier doet, dan gebruik je een A4 scrijfblok. Een tablet wil je ook ongeveer op dat formaat. Je doet immers vrijwel hetzelfde. Mijn 13.3" tablet heeft ongeveer die maat, en werkt heel plezierig. Maar ik zou het absoluut niet kleiner willen hebben!
Ik zeg groter dan 10".
Tot en met 6" is een voor mij persoonlijk een phone formaat.
Het verschil moet dan wel groter dan een paar inch zijn om van belang te zijn.

Maar ach, tablet zijn zo 2011. Hopen dan ze snel met iets anders komen wat een toegevoegde waarde heeft ten opzichte van een telefoon.
6" is een verrekte onhandige phone. Ik heb een 6" ereader en die zou ik toch echt niet als phone willen hebben.
Ik heb de Dell Streak welke is als dagelijkse smartphone gebruik. Dit werkt ideaal en dat ding is toch echt 5". Dus ik ben het zeker eens met H0lyGra1l.

Ja en hij past in mijn broekzak :+
tablet zijn zo 2011
Dus helemaal van nu? We zitten immers midden in 2011. Van netbooks kun je zeggen dat ze zo 2009 zijn en daarmee nu achterhaald, een overgewaaide hype maar tablets hebben volgens mij hun hoogtepunt in populariteit nog niet bereikt.
Ja, maar net zoals netbooks wel overrated. Niet om te reposten. Maar initiatieven zoals de EEEpad van Asus komen wel dichterbij een functionaliteit die nuttiger is dan enkel n tablet.

@Poops_McGhee. 6" zou nog wel in mijn broekzak passen. Veel groter moet het inderdaad ook niet worden anders kan ik er met me duim ook niet bij.
Ik ga niet antwoorden op deze poll, want mijn antwoord staat er niet bij...
Dan antwoord je toch op de poll!

Ontopic:
Ik denk dat het heel erg van het OS afhangt wat de ideale grote is van een tablet. Froyo doet het heel zo slecht nog niet tussen de 5 en de 7 inch, maar je hebt echt Honeycomb / iOS nodig op tablets > 8 inch.
Je kunt best Froyo of Gingerbread draaien op een 9 of 10 inch tablet. Het enige nadeel is dat je wat meer werk moet doen om het allemaal goed werkend te krijgen. Met programma's zoals LauncherPro en ADW Launcher in combinatie met een lage scherm DPI heb je toch echt een goed werkend OS voorhanden.
Ik heb zelf een 10,1" tablet met Android 2.1 en waar ik hem voor wil gebruiken werkt dat goed genoeg. Dat zijn eigenlijk maar 4 functies: als ebook reader (de meeste boeken zijn in vertikale mode goed te lezen), lezer voor digitale strips (horizontaal werkt goed, dan is 10,1" net iets breder dan A4 dus met wat scrollen kun je je scan levensgroot lezen), om wat te surfen (voor fullscreen goed genoeg voor de meeste sites) en films kijken (scherm is groot genoeg om in je handen te houden en vanaf een sfatand te bekijken).

Zaken als iconen die eigenlijk te ver uit elkaar staan vind ik niet zo storend, zoveel gebruik ik er toch niet. Android zou wel eens met folders op het bureaublad moeten gaan werken zoals Symbian al jaren kan, maar dat lijkt me nuttiger voor een telefoon.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 05:14]

[...]

Dan antwoord je toch op de poll!
Ja, ga jij de 'grap' nog even uitleggen 8)7
Er is geen beste antwoord voor mij, ik zie het nut van pads niet in. Van onder worden ze beconcurreerd door het mobieltje, waarbij 4" ongeveer wel het maximum is, anders moet hij in je tas (of je hebt echt baggy pants, natuurlijk), en aan de bovenkant door de desktop, of wellicht meer de laptop, die in alle formaten vanaf 8" te krijgen is, en voor mij meer voordelen heeft. Een pad heeft z'n scherm altijd naar buiten gekeerd, wat heel kwetsbaar is voor beschadigingen, heeft geen toetsenbord (ja, zo'n virtueel mobieltjesding wellicht, wat je dan weer plaats on-screen kost, en brak typt), en vereist voorlopig nog andere software ook (tenminste, MacOS/Android draait er wel op, maar het is er niet voor bedoeld, en dat merk je. Win/Lin is er ook niet voor aangepast, ook daarbij is een toetsenbord nog steeds een handige toevoeging). Aldus, geen antwoord mogelijk.
De Dell Streak past ook gewoon in de zakken van mijn skinny jeans. Het ligt namelijk niet zozeer aan de grootte, maar tevens ook aan het volume. Een hele dikke telefoon met een klein schermformaat kan net zo irritant bij iemand zijn, als een grote, dunne telefoon.

Het virtuele toetsenbord is ieders voorkeur. Zelf kan ik er goed mee overweg en het neemt inderdaad wat screen-estate in beslag, het is niet storend, want het toetsenbord is niet altijd aanwezig. Daarnaast heb je nog genoeg ruimte over op 10".

Overigens werkt Android en iOS ontzettend goed op tablets. Dus het argument wat jij aanhaalt, dat het minder bruikbaar is de grootte vind ik persoonlijk nonsens.
Het voordeel van tablets is dat ze de draagbaarheid van een telefoon benaderen (met een laptop lui in de bank hangen vind ik niet handig) terwijl ze qua schermoppervlakte duidelijk meer kunnen dan een telefoon. Stripboek van een telefoon lezen gaat niet goed, van een tablet wel.
Een tablet is gewoon een PAD (personal assistence device) net zoals een pda, advance mp3 spelers (ipod) en smartphones dat zijn. Ik wil dat ding dus zoveel mogelijk bij me dragen met zo weinig mogelijk ballast. Daarbij wel ik er zo comfortabel mogelijk op kunnen werken. Dat betekent niet te klein maar zeker ook niet te groot en zwaar. Ik denk dan aan een schermformaat van rond de 6"inch. Hmm ik heb net 5" gezegd kan ik dat nog veranderen ;)
cookies verwijderen en dan op 6" stemmen ;)

Ik heb geen tablet en wil er ook geen. Ik heb een laptop en een Android telefoon, daar kan ik meer dan genoeg mee.
Daarmee is mijn huidige stemming nog niet ongedaan gemaakt.

Een Ipad vind ik een te groot formaat, btw.
Denk er ook aan dat de iPad een andere schermverhouding heeft (4:3) dan de meeste Android tablets. Dat maakt alleen de schermdiagonaal vergelijken eigenlijk geen goede meetmethode.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 05:14]

Er wordt ook niet gevraagd wat jij zou kopen, maar wat je een goeie maat vindt.
10/11.1 inch zou goed zijn
10 inch is inderdaad een lekker formaat. Zeker in 4:3 formaat heb je dan een redelijk grote oppervlakte. Voor onderweg is een kleiner formaat praktischer maar dan kun je net zo goed een smartphone met 4 inch scherm nemen en dan zou ik geen tablet kopen. Het verschil wordt dan gewoon te klein.
ik mis de optie, ik wil helemaal geen tablet maar een MID - bijv een 7inc arm netbookje, met een 100+gb hdd EN bijv 8gb ssd voor het OS en apps. wbt grootte en dikte mag ie evenwel niet veel afwijken van een tablet (dus behoorlijk plat). - het is gewoon dat ik wil typen en niet zitten prutsen met vette vingers op je scherm - dat is op je gsm al hinderlijk genoeg.
Een tablet valt ook onder de verzameling van de MIDs. En wat jij zoekt bestaat al, denk maar aan de EEE slider. Of je koopt gewoon een hoes met toetsenbord in.
Hoe werkt dat met externe toetsenborden? Op Symbian telefoons is dat geen probleem, ondersteund Android dat eigenlijk? Mijn tablet heeft een USB host aansluiting (USB stick kan gewoon gebruikt worden als extra disk onder /udisk). Daar heb ik eens een USB toetsenbord ingestoken, en hoewel hij wel meteen het onscreen keyboard op het scherm zette gebeurde er daarna niks meer dus dat werkt niet zonder meer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.