Komend OS

Naar welk komend OS kijk jij het meeste uit?

Windows 8
35,9%
Mac OS X Lion
15,6%
Android Honeycomb
14,1%
Ubuntu 11.04
11,7%
Chrome OS
8,3%
iOS 5
7,3%
Anders, nl...
3,3%
Andere Linux-distro dan Ubuntu
3,1%
Nieuwe WebOS-variant
0,7%

Aantal stemmen: 23.377. Deelname gesloten op 25-04-2011 10:51. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (200)

200
192
131
0
0
16
Wijzig sortering
als je het mij vraagt gaat windows nu een beetje te snel! windows 7 is nog 1,5 jaar oud en er komt alweer een opvolger! Ik denk niet dat mensen die tevreden zijn met hun windows 7 (Die over het algemeen toch zeer goed in de smaak valt bij veel mensen (ik werk in een computershop, en hoor niks anders dan positieve berichten van klanten van ons)) snel over zullen stappen naar windows 8.
Rond 2000 waren er pas veel opvolgers na mekaar. Windows 98, ME, 2000, XP (2001)..
2000 was alleen voor de zakelijke markt, is nooit serieus op consumenten gericht. Dus dan valt het wel weer mee. En ME was een gigantische flop, dus voor de meeste mensen was het toch 98 -> XP.

Ik sta ervan te kijken dat Windows 8 bovenaan staat. Ik geef computerles aan ouderen en licht verstandelijk gehandicapten en zie eigenlijk steeds weer aan van alles dat Windows zo ongeveer het meest ongebruiksvriendelijke OS is dat er is. Soms kan ik ook niks anders tegen cursisten zeggen dan "ja, dat is inderdaad niet zo logisch/handig".

Windows is ook niet goedkoop, in technisch opzicht is het ook zeker niet superieur, het is ook niet open en heeft daardoor dus ook geen serieuze community achter zich (MS zelf is de enige die ècht ingrijpend aan het OS kan sleutelen).. Alles bij elkaar: er is geen "echte" reden waarom Windows ooit enig succes zou hebben. Ik kan geen andere conclusie trekken dan dat Microsoft's vendor lock-in nog steeds prima werkt en gebruikers gewoontedieren zijn die liever niet aan iets anders willen wennen. Natuurlijk, geen enkel OS is perfect, maar ik heb nog geen enkel "echt" punt gevonden waarop Windows uitblinkt.

Het blijft een rare wereld.

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 23 juli 2024 03:57]

Als Windows ongebruiksvriendelijk is is alles ongebruiksvriendelijk (omdat het voor de gemiddelde gebruiker gemaakt is). De rest van wat je zegt zijn gewoon dingen die alle andere OS'en ook hebben, niet alleen Windows..
Verwijderd @Coi5 april 2011 15:05
osx is vaak voor beginende computer gebruikers een stuk consistenter in het doorvoeren van UI elementen.
Alleen dat is dus het probleem met OS X ,vind ik dan, het is zo simpel dat ik niks meer zelf mag aanpassen en alles is zo "anders" en voelt niet echt logisch.

Terwijl als ik Linux of Windows gebruik toch net even iets meer vrijheid heb en alles " logischer aanvoelt" .

Wat ik probeer te zeggen is dat het meestal aankomt aan wat je gewend bent. En als je nog nooit eerder met pc' s hebt gewerkt dan is inderdaad OSX wel beter, maar als ik OSX gebruik voel ik me soms alsof ik op een onbewoond eiland ben en alles opnieuw moet zien uit te vinden.

Of ik moet alles via terminal gaan doen :P sommige vinden dat de allerbeste UI ooit, tja dan krijg je dat verhaal weer, alles is relatief ;) .
Wat is dan het meest gebruiksvriendelijke OS volgens jou?
Ubuntu en OSX doen het alvast beter dan Windows. Ik heb een vermoeden dat je naar iets als SimPC moet kijken voor meer gebruiksvriendelijkheid, maar dat systeem heb ik zelf nooit getest. Zowel Windows, Ubuntu als OSX zijn allemaal tòch nog te ingewikkeld, maar Windows doet het wel met afstand het slechtste in mijn visie.
Als Windows ongebruiksvriendelijk is is alles ongebruiksvriendelijk (omdat het voor de gemiddelde gebruiker gemaakt is). De rest van wat je zegt zijn gewoon dingen die alle andere OS'en ook hebben, niet alleen Windows..
Inderdaad is eigenlijk alles wat mainstream is niet echt gebruiksvriendelijk, maar Windows doet het daarvan dan wel het slechtste.

In technisch opzicht doet de concurrentie het gewoon beter. Kijk even terug, Windows 95/98 en ME al helemaal was in technisch opzicht ronduit een draak. Jaren liet Microsoft vervolgens haar gebruikers werken met het verdriet dat IE6 heet. En heeft Microsoft nu zo onderhand al een krachtige CLI, zo krachtig als in Linux of OSX? En toen MS met UAC kwam stond iedereen te juichen, terwijl Ubuntu het al jaren had. Je kan niet beargumenteren dat MS zo'n succes is omdat het technisch allemaal zo mooi in elkaar steekt.

De prijs dan? Windows is duur (tot vele honderen euro's als je het los wil kopen zonder nieuwe PC). De prijs van OSX is onduidelijk, maar upgrades zijn geloof ik goedkoper dan Windows upgrades. En Ubuntu is gratis. I rest my case.
Alleen dat is dus het probleem met OS X ,vind ik dan, het is zo simpel dat ik niks meer zelf mag aanpassen en alles is zo "anders" en voelt niet echt logisch.
Dat heb je als poweruser, maar de meeste mensen willen alleen maar het internet op en een brief printen. Voor die overgrote meerderheid is het alleen maar beter als je zo min mogelijk kan verneuken.
Of ik moet alles via terminal gaan doen :P sommige vinden dat de allerbeste UI ooit, tja dan krijg je dat verhaal weer, alles is relatief ;) .
Die terminal is/was qua gebruiksvriendelijkheid eigenlijk helemaal zo gek nog niet. :) Je hebt geen muis nodig (en ik zie wel dat dat niet voor iedereen even makkelijk is), je kan maar op één plek typen en je moet gewoon het juiste commando invoeren (wat je op kan schrijven). Het is nogal lastig om nu nog een terminal in te zetten in combinatie met een grafische browser, maar qua gebruiksvriendelijkheid was het eigenlijk helemaal niet zo'n gek systeem. Alleen onbruikbaar als je dyslectisch bent. :P

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 23 juli 2024 03:57]

Wat is dan het meest gebruiksvriendelijke OS volgens jou?
Daar ben ik het helemaal mee eens; regelmatig help ik familie als ze problemen hebben met hun computer, het zijn leken die niets van de achterliggende structuur van een OS kunnen of willen begrijpen. Om fatsoenlijk met Windows te kunnen werken moet je haast kunnen anti-ciperen op wat Windows van jou wil om iets voor elkaar te krijgen.

Mac OSX is al een stuk beter, maar als je de echte computerleken wil laten internetten, dan moet je gewoon met koeienletter INTERNET KLIK HIER op het bureaublad zetten.
En het zal nog wel minimaal 1.5 jaar duren voordat:
- het OS af is
- alle bugs er uit zijn
- er global adoption plaatsvind (consumenten/bedrijven)

Te snel is het dus zeker niet. Zelfs met Win7 wat eigenlijk 'versneld' is afgemaakt om Vista te kunnen verbeteren heeft nog een lange tijd op zich laaten wachten.

Zo hard zal het dus wel niet lopen :)

[Reactie gewijzigd door MaxxMark op 23 juli 2024 03:57]

Sterker nog: Vista stond nooit op de planning en is gewoon een vroege versie van win 7... kijk maar naar je versienummer van windows:
vista 6.0.x
7: 6.1.x

Tsja, het nieuwe os zal nog wel op zich laten wachten
.oisyn Moderator Devschuur® @Verwijderd5 april 2011 14:49
Windows 2000 was gewoon een vroege versie van Windows XP, stond niet eens op de planning. Kijk maar naar de versienummers.

5.0
5.1

Moraal van dit verhaal: versienummers zeggen geen zak.
Nou zeg.. dat is wel heel kort door de bocht.

De versie nummer zegt zeker wel iets.
Dit nummer (6.1) is de kernel versienummer en wordt regelmatig gebruikt door programmeurs om te kijken op welk OS ze bezig zijn.

Voor compatibiliteits redenen hebben ze tussen Vista en W7 niet de major (6) maar alleen de minor (.1) versie aangepast. Programma's hadden dan geen problemen om zowel op Vista als op W7 te installeren. Blijkbaar was W7 compatibel genoeg met Vista om dit te kunnen verantwoorden.

Overigens hoeft de kernel niet dramatisch aangepast te zijn om een compleet nieuw OS te maken. De bekleding van een OS (layout, navigatie, security, etc, etc) is wat een nieuw OS kan maken.

Ik weet dat .oisyn dat ook wel weet, maar ik vond z'n statement iets te kort door de bocht om niet op te reageren. ;)
Maar win xp is gewoon de 2k technologie ook voor de consument beschikbaar maken: 2000 voor bedrijven, xp voor consumenten
en vandaar dat ze allebij afgeleid zijn van windows xp? Er zitten nogsteeds windows xp bootscreens in x_x zo idioot. maar als je register even het juiste laat kiezen lijkt windows 7 gewoon weer als XP..

Vista hadden ze nooit moeten launchen als je het mij vraagt :$. (denk dat vele het daar over eens zijn) Win7 is daarentegen best weer lekker.
om eerlijk te zijn ben ik het daar helemaal niet mee eens, sterker nog ik durf wel te stellen dat niet vista de miskleun was maar win7. - niet dat win7 slecht is ofzo, maar vernieuwend was het ook niet. het voegde mijns inziens 'bijna?' niets toe wat niet ook met een servicepack (denk aan XP sp2), aan vista toegevoegd had kunnen worden.

het hele neptune verhaal had immers al lang genoeg geduurd, en het werd na xp wel weer eens tijd om met iets nieuws te komen, vista was dan misschien net als xp in het begin wel even wennen, en waren er nog wat drivers niet gereed bij de release, maar al met al was de launch al een stuk beter dan die van xp dus zo heel slecht hebben ze het nieteens gedaan, veel erger vind ik het dat ze krap na vista direct een volgende versie moesten uitgeven. zo konden ze dubbel cashen voor 'in feite' het zelfde OS.
En hoe lang werk jij al in de computerindustrie? Windows heeft altijd al een releasecyclus gehad van tussen de 2 en 3 jaar. De enige uitzondering was Vista en omdat Vista ook nog eens een flop is geweest hebben velen dat dus ook nog eens overgeslagen.

Kijken we naar OS X of de meeste Linux distros dan zien we dat deze een gelijkaardige release strategie aanhouden. MS zit dus mooi op schema tesamen met alle andere OS bouwers.
Ja, maar daar heb je het wel over OSen die of gratis zijn, of voor 3 á 4 tientjes te koop zijn. En geen gemiddelde prijs van 185 euro voor een Retail versie.
Buiten het feit dat het geen drol uitmaakt wat het kost voor de release-cycle, er zijn diverse Linux-distributies die geld kosten, en OSX is niet te koop voor een 3 á 4 tientjes, voor een retail versie ben je in de apple store minimaal 699 euro kwijt (inclusief mac mini), alleen de upgrade versie kost 29 euro.
Daarnaast zet niemand een pistool tegen je hoofd die je verplicht te upgraden.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 23 juli 2024 03:57]

dus als ik wil upgraden naar een nieuwere versie ben ik 3 á 4 tientjes kwijt voor MacOS. Voor windows minimaal 120 euro voor een upgrade!
.oisyn Moderator Devschuur® @mvleus5 april 2011 14:52
Maar dan vergeet je voor het gemak maar even de vergoeding die je al hebt afgedragen aan Apple bij de aanschaf van je systeem. De business models zijn gewoon anders en derhalve niet vergelijkbaar.

Windows is goedkoper als je zelden een nieuwe versie koopt. OSX is goedkoper als je veel upgradet.
Probeer maar eens €40, dat is tenminste wat ik betaalde/stuk voor m'n upgrades naar 7 Home Premium.
Dat zal dan waarschijlijk via een soort van Surfspot zijn. Special voor studenten en docenten. De gemiddelde Nederlander zal daar niet voor in aanmerking komen denk ik
Nah, het was een family pack: een mooi doosje met zowel de 32- als 64-bit versies in DVD-vorm er in.
Nah, het was een family pack: een mooi doosje met zowel de 32- als 64-bit versies in DVD-vorm er in.
In dat geval was mijn Snow Leopard upgrade nog geen 10 euro (49 euro voor een family pack van 5 stuks).

Maar zoals eerder gezegd, het is lastig om Windows (wat software-only is) te vergelijken met OS X, het is op een compleet ander businessmodel gebaseerd.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 03:57]

Doe je toch gewoon een clean install ... 8)7
Rustig maar, er zijn nog niet eens beta's aangekondigd. Van wat je leest zit alles nog in een erg vroeg stadium. Het gaat zeker nog wel een jaar duren voordat windows 8 in de winkel gaat liggen denk.
Het gaat alleen te snel omdat je gewend bent aan de lange tijd die tussen 98 en XP, en XP en Vista zat, wat meer een ongeluk was dan een bewuste keuze.
verkoopt die shop ook Apple?
Gekozen voor Windows 8, maar vind atm Windows 7 ook nog prima. :) Dus sta er niet om te springen ofzo.
Same here. Van de rest verwacht ik eigenlijk niet zo heel veel nieuws of schokkends. Windows 8 op een tablet geschikt voor een touch interface is het enige in het lijstje dat echt wat vernieuwends zou kunnen brengen. Cloud opslag (iOS5) of Chrome OS zit ik niet zo op te wachten.

Ik zit het meest te wachten op een feature om mijn gewone laptop ook als tablet te kunnen gebruiken zo af en toe. De hardware lijkt er wel aan te komen, maar Windows 7 voldoet gewoon niet voor Touch. En Android/iOS is leuk voor erbij, maar is geen volledige laptop/desktop vervanging.
Dat geld voor mij net zo. Ik vind windows 7 ook wel prima, maar naar andere besturingssystemen dan windows 8 kijk ik nog minder naar uit.

Enige wat ik mis is tabs in de windows verkenner, maar dat heb ik sinds kort opgelost met een plugin.
Waarom heb je er dan voor gekozen?
Zelfde geldt hier. Heb ook voor W8 gekozen, maar W7 bevalt me prima. Vista was een keiharde les voor Microsoft, en 7 was een goeie verbetering. Vraag me af of ze opnieuw de afgrond in duiken met Windows 8.

En welke kleur de Screen of death in deze versie krijgt.. :P
Buiten de vroege builds van vista (rood), is dat toch al sinds windows 1.0 gewoon blauw?
Omdat dat het os is waar hij het meest naar uitkijkt..
Kennelijk kijkt hij nog minder uit naar de andere OS'en
Zowel Chrome OS als Android honingkam.
Chrome OS lijkt me ideaal voor een laptop. Ben er heel benieuwd naar. en Honeycomb natuurlijk voor de galaxy tab.
Windows 8 geloof ik wel. Ik verwacht dat er weinig interessante vernieuwingen in zitten. Alleen maar meer dingen die ik eruit moet gaan slopen :P
het is dan een beetje jammer voor je dat honingraat niet op de huidige Tab komt. Je kan het er natuurlijk via de tweaker manier op zetten maar standaard wordt 3.0 niet ondersteund voor apparaten die uitkomen met 2.x op de HTC Flyer na.
Vraag me af wat HTC dan met die 3 knoppen op de flyer doet als honeycomb erop komt... immers de knoppen in honeycomb in het OS zijn anders.
Dat zijn kleine AMOLED schermpjes, :)
honingkam? honingraat zul je bedoelen neem ik aan. Maar ik zit ook te wachten op windows 8 ben benieuwd wat voor verbetering/vernieuwingen er in gestopt gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Decipher666 op 23 juli 2024 03:57]

Gekozen voor Ubuntu 11.04. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe Unity mij gaat bevallen. Het concept past helemaal bij mijn huidige configuratie, dus het beloofd veel goeds. Nu heb ik namelijk de werkbalk met geopende programma's vervangen door Docky en gebruik ik voornamelijk Gnome-Do om applicaties te starten. Heeft al aardig veel weg van Unity met zijn launcher...
Ik heb het al even geprobeerd van een live USB en helaas was het nog te buggy om dagelijks te gebruiken. Op naar beta 2...
Daar ben ik nou ook benieuwd naar :)

Als het goed is uitgewerkt en niet zulke grote knoppen heeft als de netbook remix (10.04) dan is het van harte welkom!
Ben zelf ook erg benieuwd naar de nieuwe Ubuntu! Ik gebruik het sinds 2006, en het is niet normaal hoeveel beter het is geworden!

Ik zit zelf in precies dezelfde situatie als jij: Ik heb de werkbalk vervangen door Docky.
Ik ga Unity wel een eerlijke kans geven, maar mocht het niet bevallen kun je bij loginscherm weer gewoon de oude vertrouwde GNOME omgeving kiezen :)
Wat ik sowieso een voordeel vind van Unity, is het (OS X style) global menu. Als die dock mij nou niet bevalt, moet ik dan ook het menu missen?

Ik begin me overigens steeds meer af te vragen of ik niet beter direct een Mac kan kopen. Het lijkt er bijna op dat mijn voorkeur voor configureerbare software er toe leid dat ik zelf een Mac configureer.
Zullen we het dan maar op mijn support voor de achterliggende filosofie houden...? :)
Ik ben dus juist als mac gebruiker erg benieuwd naar de ingebouwde server functionaliteit van OSX Lion.
Ik kijk ook het meest uit naar OS X Lion, maar dan meer voor de voorkant en nog verder verbeterde gebruikersgemak en vernieuwde interface (eindelijk van die rare pil-knoppen en scrollbars af \o/). Ook een aantal kleine frustraties eindelijk weggenomen (directory merge bijvoorbeeld).
Hebben ze ook de mouse acceleration curve verbeterd? Die zoog echt in OSX 10.6.4 namelijk, je cursor sprong alle kanten op. Ook hoop ik dat ze nu wel de functionaliteit hebben toegevoegd om mappen samen te voegen (is dat die directory merge waar je het over hebt?).

Ik heb ook gekozen voor Mac OS X Lion omdat ik een hackintosh ga bouwen. Windows 8 kan me nog niet echt boeien: ben eigenlijk wel blij met 7 en heb geen zin om alweer te gaan upgraden zoals bij Vista.

En wat betreft Ubuntu, tja, ik kan er nog niet veel mee. 10.04 was heel vernieuwend, bij 10.10 merkte ik amper verschil en over 11.04 hoor ik alleen maar slechte dingen vanwege het feit dat Gnome vervangen is door Unity.
Sowieso moet je altijd oppassen met je timing, windows 2000 / ME faalde, tijdje later was XP veel beter, Windows Vista faalde, tijdje later was Windows 7 veel beter. Over het algemeen maakt microsoft eerst een innovatief product met slechte driverondersteuning en veel bugs, daarna verbeteren ze het innovatieve product zodanig dat het fijn werkt en niet meer (te) veel fouten bevat.
Dus Windows 8 is mooi voor de mensen die cutting-edge technologie kunnen waarderen, en W9 is voor mensen die een goed werkend OS (out of the box) willen hebben.

[Reactie gewijzigd door Thomas M op 23 juli 2024 03:57]

niet om betweterig te doen ofzo, maar windows 2000 is niet gefaald, het wordt nog steeds gebruikt in bedrijven, het is alleen niet voor consumenten bedoeld
Die curve kun je uitzetten met third-party tools zoals Mouseprefs. Dit zit echter nog wel ingebouwd.
Waar ik dus benieuwd naar ben is of ze in finder eindelijk een knop hebben gemaakt om makkelijk naar de bovenliggende map te komen. Die mis ik soms. (of kijk ik niet goed)
Naast appeltje + pijltje omhoog (zoals hierboven gezegd) is het ook handig om via "customize toolbar" de optie "path" erbij te zetten. Dan kun je in 1x naar alle bovenliggende mappen, niet alleen degene die er direct boven zit.
daarbij kun je met command + klik op mapnaam ook je mappenstructuur tevoorschijn toveren :)
Die knop kan je ook zelf gewoon aan zetten in de GUI, gewoon rechts klikken op je toolbar en customize aan klikken. Of rechts klikken op de mapnaam en dan kan je naar elk willekeurige map in het pad die bovenliggend is.
Werkt onder Win ook: alt - arrow up.
Niet onder XP (bij mij in ieder geval niet)
Verrek! En weer wat geleerd vandaag! :)
Thanks, dat is handig/wist ik niet!
En alt arrow left is vorige, alt arrow right is volgende. Mits je natuurlijk door een aantal mappen heen hebt gebladerd en er dus al een vorige en volgende is.
Ubuntu, maar dan wel de desktop variant. De netbook variant vindt ik maar niets. Werkt zeer onhandig maar dat is mijn mening ;)
Die laten ze ook vallen vanaf de komende versie. Dan is er alleen nog maar de desktop en server variant.
Hier de officiele Natty Narwhal alpha changelog van Ubuntu waarin dit bevestigd wordt:
Ubuntu Netbook Edition

Only an armel spin exists for Natty at this time (which will not be releasing with Alpha 1 due to various late issues). Ubuntu Netbook Edition has merged with the Ubuntu Desktop Edition.
Overigens vind ik het wel jammer dat de ontwikkeling van een netbook-OS uitgefaseerd wordt. Zoals hier bijvoorbeeld aangegeven wordt, zouden netbooks wel degelijk gebaat zijn bij een solide linux based netbook-OS.

[Reactie gewijzigd door databit op 23 juli 2024 03:57]

In de komende 11.04 zit ook de Unity-interface ingebakken. Daardoor wordt het waarschijnlijk ook makkelijk om te toveren een prima netbook-os :)
Ja inderdaad jammer,
Wellicht dat ze het willen doorontwikkelen voor een tablet variant met meer functionaliteit dan just apps. :9
Win8 wacht ik echt niet op, kocht Win7 en zie W8 enkel als bedreiging van mijn investering. Ok over 3 jaar mag het komen, over anderhalf jaar nog niet.

Heb Chrome OS ingevuld, dat is de enige die Win aan kan pakken qua monopolie. Ok osX zou dat zeer zeker ook kunnen, maar het verhaal dat Apple daar niet aanwil mag bekend zijn, ze beschouwen zichzelf als Hardware-company.
Heb Chrome OS ingevuld, dat is de enige die Win aan kan pakken qua monopolie.
Gezien de markt waarbinnen bijde OS'en opereren, totaal verschillend is (Zakelijk, gamers en huis-tuin en -keukenconsument voor windows. Netbook & thing-en- light client (mobiele clients in het algemeen) voor Chrome OS) verwacht ik niet dat chrome os een directe invloed uit kan gaan oefenen op de, klaarblijkelijke, monopoliepositie die windows momenteel inneemt.

[Reactie gewijzigd door databit op 23 juli 2024 03:57]

ik heb het uiteraard over de variant die ook aantrekkelijk moet worden voor desktop pc's . Als die er ooit komt, Google heeft gezegd van wel. Google kennende zijn ze in staat om binnen no-time ook een antwoord op DX te te implementeren, zodat het zelfs bij de gamers op de kaart komt.
Als die er ooit mocht komen dan zal Google het toch echt mogelijk moeten maken in ChromeOS om een andere browser te installeren. zodat je ChromeOS om kunt toveren in FirefoxOS, KonquerorOS etc. Anders voorzie ik toch een aantal rechtzaken op het moment dat ChromeOS meer dan een OS voor een ultralight (minder dan SmartPhone) systeem wordt. Zo niet dat dan zijn ze nog erger als dat Microsoft ooit geweest is... maar goed, what else is new.
En waarom zou Google dat moeten doen? Er is OpenGL, wat crossplatform werkt, en daar beginnen de game-bakkers ook niet aan. Waarom zou er dan een 'andere Google standaard' moeten komen?
Ok OpenGL dan, zolang Google er maar zijn gewicht achtergooid.
Hahahaha! ChromeOS een bedreiging voor Windows 7!
Waarom heet WebOS "Nieuwe WebOS variant"? en niet gewoon WebOS?

Android en iOS staan toch ook niet als "Nieuwe iOS variant" of "Nieuwe android variant"?

Ik begrijp niet waarom dit verschil er zo staat.

Anyway, WebOS is waar ik het meest naar uit kijk, ongeacht hoe het omschreven staat :)
Ik denk dat het komt doordat HP de WebOS functionaliteit op Windows wil implementeren. Ik heb deze keer ook op de minst populaire optie geklikt! :Y)
Jah ik heb ook op WebOS gekozen, want ik vind toch nog steeds WebOS het beste tablet/smartphone OS die er nu bestaat.

Alleen de hoeveelheid apps loopt misschien achter en nu brengen ze gelukkig wel nieuwe hardware uit.

Het enige minpunt is dat ik nog wacht op die tablet van HP en als ik zo de ipad2 lees en zie hoe aggressief ze dat hebben geprijsd dan vrees ik toch dat HP niet veel marktaandeel kan winnen en zeker niet als ze het niet adverteren.

Maar ik heb wel goede vertrouwen in HP, zij zijn toch wel een van de weinige die genoeg kapitaal hebben om het een succes te maken, tenminste dat hoop ik wel voor hen :P .
Fedora 15, want die heeft GNOME 3 :) (Draai nu al beta, en het ziet er behoorlijk goed uit :D )
Fedora 15 want die heeft KDE 4.6 (in de eigen repo's) :)

Ik draai thuis en op mijn netbook de alpha al (want dat is het officieel). De eerste bèta verwacht men op 19 april (mits hij niet [opnieuw] uitgesteld word).

Verder loopt het allemaal wel lekker. Ik moet persoonlijk alleen wel heel erg werken aan de overschakeling naar systemd, maar goed, dat went vanzelf hoop ik dan maar.
Jaaah! Gnome 3!
Ik dacht al bijna dat ik de enige was die Uitkeek naar fedora...

EDIT:
Wat ik me trouwens nog afvraag, is of ubuntu 11.04 ook met gnome 3 komt. Ik heb al gegoogled, maar niks gevonden. Somige zeggen van wel, anderen van niet... Kan je trouwens ook los gnome 3 installeren op 10.10?
EDIT II:
En FireFox 3?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 03:57]

Er bestaat al wel een GNOME 3 PPA voor Ubuntu, maar die werkt tot nu toe heel slecht (GTK thema wat verneukt wordt, crashes).
Twee maal "nee". Het komt met Gnome 2.30 en Firefox 4.
Hmm, Gnome 3 is net de enige reden dat ik er nog niet op zit te wachten. Ziet er wel goed uit, maar is naar mijn mening nog niet af. De klok heeft wel een kalender verborgen, maar geen weerbericht of andere tijdzones. Met name die laatste mis ik. Ook mis ik bijvoorbeeld duidelijke notificaties van Pidgin dat er nieuwe berichten zijn. De smiley valt mij nooit zo op :+. De ordening in het programmaoverzicht is weg, en zo nog een paar kleine dingen waar ik niet tevree over ben.
En toch wacht ik Fedora 15. Compleet met Firefox 4 en Mesa 7.11. Die laatste is voor Nouveau gebruikers een enorme winst. Op low-end GPU's draait UT2k4 nu net zo snel als met de officiële driver, was laatst ook te lezen op Phoronix. :)
Toch gekozen voor Ubuntu 11, ik hoop op een strakke GNOME3-interface, eventueel met lekker wat tweaking...
Dan zou ik maar stoppen met hopen, want hij komt gewoon met Gnome 2.30. Wel hebben ze bij Ubuntu Unity ontwikkeld. Van oorsprong was het bedoeld voor netbooks en tablets, maar inmiddels is het ook een 3D desktop interface. Deze komt standaard met Ubuntu 11.04 al kan je terugvallen op Gnome. In Ubuntu 11.10 zal dit niet meer kunnen...
Dit lijkt me een beetje kort door de bocht... Terugvallen op GNOME zal zeker nog wel kunnen... deze zal alleen niet meer standaard meegeleverd worden. In linux heb je gelukkig de mogelijkheid om uit de debian-repositories gewoon GNOME te trekken en deze te gebruiken.

Wel vind ik het jammer dat ze niet standaard ondersteuning voor GNOME 3 hebben meegenomen in het pakket, de beta hiervan draait al een tijdje en vanavond komt deze officieel uit, dus dat zou voor de release geen probleem mogen zijn.

Ik heb Unity geprobeerd maar vind dit niet zo fijn werken. De standaard interface van GNOME 3 heeft gelijkwaardige functies maar lijkt een stuk soepeler te werken...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.