Mobiel gamen in 2011

Er is in 2011 veel nieuwe hardware op komst voor de mobiele gamer. Hoe game jij onderweg in 2011?

Ik speel geen games op handhelds of smartphones.
41,9%
Op mijn huidige smartphone.
30,0%
Op een tablet.
7,1%
Op de NGP van Sony, als die dit jaar uitkomt.
5,1%
Ik houd het bij mijn huidige mobiele console.
5,1%
Anders, nl...
4,9%
Op de Nintendo 3DS.
4,4%
Op de Xperia Play.
1,4%

Aantal stemmen: 15.490. Deelname gesloten op 18-03-2011 11:01. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (72)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ga 100% de nieuwe 3DS kopen.

Gaming op een smartphone?
Ik heb een Galaxy S, met die batterij duur op 3G en games, laat ik smartphone gaming wel een tijdje liggen.

Gaming op PSP?
Je komt op het vliegveld aan, je speelt en.... batterij op. 3 tot 5 uur gamen? Dan gebruik ik niet eens een UMD disc.

Gaming op DS?
WoW! Batterij gaat echt lang mee, je kan je hele reis ermee doen, en dan nog heb je genoeg tijd. 8 uur gaat makkelijk mee, je zet je scherm iets donkerder en je merkt hoeveel langer hij mee gaat.

Zodoende wil ik een 3DS, de games voor DS zijn geweldig goed, en de accuduur is super. Naar verwachting zal dat hetzelfde zijn met de 3DS.

PSP heeft maar een paar goede spellen voor mij, grootste nadeel blijft gewoon echt de korte accuduur. Ik kijk het wel even na, maar mijn PSP ligt echt stof te happen.
De accuduur schijnt juist belabberd (voor Nintendo's doen) te zijn, met 3 tot 5 uur voor de 3DS games (en langer voor de DS games).
3,5 tot 5 uur ja, mits 3D, schermverlichting en draadloze connectiviteit voor de volle 100% zijn ingezet. Als je een beetje normaal gamed zit je rond de 5-6 uur, wat inderdaad nog steeds slecht is. DS games moet hij een uur of 8 mee doen met hoge schermverlichting.

Maar laten we het dan anders bekijken... hoe lang sta je ergens 3,5 uur lang zonder stopcontact of auto oplader? En zo ja, er komen externe opladers voor de 3DS.
Smells like someone loves Nintendo...

Ikzelf hou het gewoon op m'n PC/laptop en m'n PSP die ik al in m'n bezit heb. Geen enkele problemen mee.
Ik speel op mijn huidige smartphone, de HTC Desire.

Ik vermoed dat de 3DS en oude PSP gewoon minder en minder interresant worden. SE heeft met NGP een heel slimme zet gemaakt, door smartphone met handheld te combineren. Maar ik denk dat de markt voor handhelds gedomineerd word door pads/tablets/smartphones. Simpelweg omdat handhelds slechts dedicated apparaatjes zijn. Ze doen maar 1 ding, en dat is gamen. En niet om de 3DS af te vallen, maar zelfs de grafische capaciteiten van de 3DS vallen eigenlijk nog in het niets vergeleken met de oudere PSP en al helemaal bij hedendaagse smartphones/tablets.

Dat is gelijk ook een leuk punt voor de discussie, een smartphone/tablet heeft betere hardware, is heel erg toegankelijk en gemakkelijk in het gebruik en bekleed meerdere functies.

Met toegankelijk bedoel ik, een ieder kan een iOS device, Android of wat dan ook aanschaffen, Games zijn ter beschikken, je download ze zo en er is altijd wel een demo versie beschikbaar. Het mooie is dus, atlijd en overal. Iets wat je met een handheld niet hebt. Een demo is niet beschikaar, dus je zal naar een winkel moeten gaan, om daar te vragen of je het mag testen (meestal niet echt ene probleem in een game speciaal zaak), maar je moet er wel extra moeite voor doen. En dan is er nog het probleem van de prijs. Een game kosste voor mijn DS lite nieuw rond de 30-45 euro. Dat is best duur voor iets wat je niet van te voren kan testen, en voornamelijk koopt voor onderweg. Een game uit een appstore kost meestal slechts een paar euro. Zelfs al valt het dan tegen, ben je slechts een paar euro kwijt, in tegenstelling tot 30 euro. Daarbij vinden de appstore dagelijk toevoegingen in nieuwe games e.d. Dus er valt altijd wel wat te beleven.

Komt nog eens bij, dat een smartphone/tablet gewoon veel meer kan. Vanuit dat perspectief gezien, is een DSi/PSP/etc gewoon duur. Je betaald 300 euro voor iets wat maar 1 ding kan. Nu zal een tablet/smartphone duurder zijn met 400 euro, maar het is niet beperkt tot slechts 1 functie. Je kan bellen, internetten, mailen, documenten bewerken, social networking (Twitter, facebook, etc), navigatie, noem maar op. Dan is is die 100 euro meer, een klein bedrag voor de mogelijkheden die je ervoor terug krijgt.

Nu snap ik wel dat een touch only toestel geen fysieke knoppen heeft, maar dat is niet perse een probleem, maar toch heeft SE met de NGP een leuk concept daarmee in handen.

Ik denk dat de toekomst gaming meer en meer zal verplaatsen naar tablets/smartphones.
@Nazanir: ik wil even ingaan op twee van je uitspraken:
SE heeft met NGP een heel slimme zet gemaakt, door smartphone met handheld te combineren.
"Is de NGP dan een smartphone met handheld in een?" Vroeg ik me af? Bellen kan het ding niet, als ik dit uit nieuws: Sony brengt ook variant van NGP zonder 3g op de markt goed begrijp. Bedoelde je misschien de Xperia play? De NGP meer een Uber-handheld. TheEpochTimes vatte het in twee alinea's kernachtig samen:
For controls it will have a multi-touch screen, multi-touch rear pad, an additional analog stick, and a six-axis motion sensing system (three-axis gyroscope, three-axis accelerometer) that will let users tilt and move the device to control a game similar to an iPhone.
Finally, to match features of upcoming next-generation smartphones and tablets, the NGP will have front and rear facing cameras, a built-in microphone, stereo speaker, GPS, three-axis electronic compass, Bluetooth, and WiFi and 3G connectivity to access the Web.
Over de tweede stelling:
Ik denk dat de toekomst gaming meer en meer zal verplaatsen naar tablets/smartphones
Deze stelling is te algemeen. Misschien heb je mobiel gamen bedoeld. Je hebt gelijk als je zou stellen dat met de komst van de krachtige mobile hardware een nieuw domein in computer gaming is aangeboord. En laten we de credits van het ontginnen van die markt aan de handhelds van Nintendo (Game boy/Advance), Sony (PSP) geven. Het zou me ook niets verbazen als de generaties die met die handhelds zijn opgegroeid nu diegenen zijn die overstappen op Smartphones om verder te gamen.

Een geloofwaardiger stelling zou ik vinden:
"De betere gamemogelijkheden op smartphones doen de verkopen van smartphones stijgen omdat de doelgroep van mogelijke smartphonegebruikers wordt vergroot."

Maar ook;
"Gaming op smartphones zal in toenemende mate de andere smartphone activiteiten om de schaarse gebruikerstijd gaan beconcurreren."

Die tweede stelling is relevant voor onze internetboeren. Op de korte termijn misschien positief omdat het de druk van de overbelastte mobiel internet infrastructuur afhaalt. Op de lange termijn kan het mobiel internet gebruik doen uitdempen..... tenzij die games ook online gespeeld gaan worden.

Dat gaming van computer/console gamen (laten we het stationair gamen noemen ;) ) naar mobiel gamen verschuift herken ik niet. Het verschil in beleving van de games maakt mobiel en stationair gaming onvergelijkbaar. Mobiel gaming zit nadrukkelijk in het mobiele domein en zal daar blijven. De vraag van de poll is wel heel relevant, zal mobiel gaming zich omvormen, andere hardware, andere gaming stijl?

Een dedicated handheld blijft altijd een betere gaming "rig" dan een smartphone of tablet voor algemene doeleinden. Ik zie eigenlijk maar een pre voor de tablet: het mooie grote beeldscherm. maar dat heet meteen een trade off: is de hardware hiervoor wel krachtig genoeg. Luidt de eindklok voor de handhelds? Als ik de poll bekijk gamed 58% mobiel. Van alle stemmen doet bijna 37% dit op smartphones of tablets, en slechts bijna 15% op handhelds (die deels nog moeten uitkomen). Als ik vertrek vanuit het uitgangspunt dat iemand die eenmaal naar een smartphone of tablet is gemigreerd verloren is voor de handheld dan begint de handheld in een niche terecht te komen.

Je argumentatie dat het gaat om 100 euro meer voor een multi-functional is haarscherp. De groep die nu handhelds gebruiken en misschien in de nabije toekomst nieuwe handhelds gaan kopen moeten het mobiele gamen zo belangrijk vinden dat ze voor die dedicated hardware kiezen (evt. naast een ander apparaat). Ik vraag me alleen wel af of die hardcore mobiele gamers wel bestaan....

Persoonlijk: ik trein ruim 1.5 uur per dag. Die tijd breng ik krant lezend en slapend door. Eigenlijk is die trein een paar honderd meter lange verlenging van mijn slaapkamer. Krant? Dat is zo'n stapel bedrukt papier die van vitaal belang is bij het verschonen van de kattenbak (iets wat je niet met een ipad moet proberen). Tot slot: die Sony NGP is wel een heel mooi ding, de ultieme mobile-game-rig en alleen daarom al het argument voor handhelds, wat mij betreft. Gamen zou ik niet casual kunnen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 9 augustus 2024 20:44]

op mijn PSP 1001 uit 2006, ook tevens mijn MP3 en video speler.
Ik blijf ook gewoon lekker spelletjes spelen op mijn NDS Lite en m'n PSP Slim & Lite :) Voldoet nog prima!
Echt weer een studentenvraag..... Als ik onderweg ben, ben ik aan het rijden; oom agent zal niet blij zijn als ik ondertussen nog even een spelletje speel op mn mobiel.

Daarnaast, komop zeg, gamen op je mobiel... dan nog liever mn mail, T.net of nu.nl cvhecken. Echte games doe ik wel op mn Desktop.
Hier een student die het desondanks toch lastig vindt om te gamen op de fiets elke dag. :P En als ik met de trein ga is dat 5 minuten, dat is ook de moeite niet. Vooralsnog alles gewoon op de pc dus. Ik ben sowieso te zuinig/gierig om een smartphone te willen betalen en heb er ook nog niet echt behoefte aan.

Als ik echt ergens strandt en ik een uur moet wachten vermaak ik me wel met stack attack junior op mijn A65. :+

[Reactie gewijzigd door bwerg op 9 augustus 2024 20:44]

Casual games als Angry Birds zijn toch echt succesvoller dan een gemiddelde PC game dus ik denk dat veel mensen het met je oneens zijn.
Echt weer een studentenvraag..... Als ik onderweg ben, ben ik aan het rijden; oom agent zal niet blij zijn als ik ondertussen nog even een spelletje speel op mn mobiel.
En naast jou zijn er ook nog tien duizenden mensen die elke dag met de trein naar hun werk gaan... Dus.
Ik koop meestal alle nieuwe consoles en handhelds bij release, dus zowel de 3DS alsmede de NGP.

Tablets vind ik niet in dezelfde categorie horen: leuk voor een aantal games die je met je vinger(s) kunt besturen, voor heel veel games heb je toch echt knoppen nodig. Zeg maar net zo'n succes als voetbalspellen op de Wii.

Los daarvan is een tablet niet geschikt om handzaam te zijn en in je broekzak te doen, voor als je in de trein/vliegtuig zit of wat dan ook.
Tis voor mij alweer een tijdje geleden, de laatste dedicated gaming handheld, maar de NGP ziet er wel erg aanlokkelijk uit. Hoge resolutie, groot scherm, enorm krachtig en tenminste normale input-mogelijkheden.

Gamen op mn iPhone doe ik al jaren en is ook wel leuk, maar dat is toch wel een heel ander type spel. Echt serieuzere mobile-console games wordt lastig.
Een tablet kan ik niet echt een device voor onderweg noemen, het meerendeel game ik dan ook op mijn smartphone. Zijn veel ontwikkelingen gaande op die markt dus erg leuk om dat allemaal bij te houden!
7" tablet niet voor onderweg??
Ik vind tablets ook niet echt handzaam. Een laptop en ook de tablet zijn apparaten die je in een tas stopt en waar je niet on-the-go gemakkelijk bij komt. Een 3DS of NGP stop je, net zoals een iPhone, gemakkelijk in je broek- of jaszak. Je start een spelletje in een paar seconden op, want je hebt geen groot en omslachtig OS dat moet booten.
Een 7 inch tablet stop je ook in je jaszak en (mits geen windows) hoeft er ook geen lomp OS op te starten ;)
Op mijn telefoon, omdat het kan. Als dat niet had gekund op deze telefoon, was dat echt geen reden geweest om hem niet te kopen.

Ik game graag, maar in mobiel gamen zie ik niet zo veel.
Niet. Onderweg op internet of wat muziek luisteren, gamen doe ik gewoon thuis.
Anders namelijk: Op mijn iPod Touch (valt onder de categorie smartphone zonder phone).

[Reactie gewijzigd door donny007 op 9 augustus 2024 20:44]

Ik ook! (Ik heb wel een nieuwe nodig want mijn huidige iPod touch 2G is versleten …)
QFT. Werkt perfect, kan je ook niet afgeleid worden door telefoontjes :P
Anders nl. Ik twijfel nog!

Ik heb nu een iPhone 4 en een DS Lite.

Ik speel voornamelijk Angry Birds, Fit-It, Cut The Rope en dat soort spelen op de iPhone (casual games). Op de DS Lite speel ik bijna nooit meer.

Ik zit te denken aan een 3DS maar ik wil hem eerst werkend in mijn handen hebben gehad voordat ik tot aanschaf overga. Ik ben namelijk bang dat de 3DS na een tijdje hetzelfde lot zal hebben als mijn DS Lite.......(stofhappen)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.