Microsoft en Nokia: goed huwelijk?

Windows Phone 7 van Microsoft wordt het primaire smartphoneplatform van Nokia. Goed plan van beide partijen om samen te werken?

Ik moet het nog zien.
24,8%
Ja, duidelijke win-win.
17,7%
Nee, slecht huwelijk.
16,3%
Vooral voordelig voor Microsoft.
13,1%
Ze moesten wel.
12,4%
Boeitmeniet/anders, nl...
10,4%
Juist Nokia zal hier baat bij hebben.
5,3%

Aantal stemmen: 21.723. Deelname gesloten op 04-03-2011 10:14. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (72)

Sorteer op:

Weergave:

Vooral voordelig voor microsoft op basis van onderstaande visie:

Ik denk dat op termijn Nokia overgenomen wordt door MS.

Nokia zal ongetwijfeld een inniger samenwerking met MS beklonken hebben dan andere WP7 OEM's. Hierdoor heeft Nokia dus een voordeel op handset OEM's als HTC, SAMSUNG e.d. Ze krijgen eerder inzage in WP7 features en sturen deze zelfs aan. Hier is ook gelijk duidelijk waarom Nokia voor een WP7 licentie kiest en niet voor Android: de geslotenheid van WP7 in combinatie met het exclusieve preferred partnerschap geeft ze voordeel tov andere OEM's.

Gevolg zal zijn dat andere OEM's zich van WP7 zullen afkeren en nog meer op Android OS zullen gaan inzetten. We hebben eerder gezien dat MS OEM partners van zich vervreemde met Zune door het falende licentieprogramma "plays for sure' af te schieten. Het zelfde gebeurd nu feitelijk met het licentie model van WP7. Nokia wordt op termijn de exclusieve OEM van WP7 OS.

Wat overblijft is een Nokia dat volledig afhankelijk zal zijn van Microsoft. Hieruit zou dan vervolgens heel goed een overname van Nokia door MS kunnen volgen om de bedrijfsvoering van de WP7 phones te optimaliseren. De Zune Phone divisie van MS is geboren en het verticale integratie model van Apple iPhone gekopieerd.

(c) boksbeugel visies
Goed verhaal, alleen denk ik niet dat MS Nokia zal overnemen. Overnames kosten een boel geld, zeker bij beursgenoteerde bedrijven (die krijgen daar lucht van en dan schiet de koers omhoog). Waarom zou MS Nokia willen overnemen als je Nokia aan zich kunnen binden met WM7? Als Nokia geen kant meer op kan, dan hoef je er geen dollar voor neer te leggen en profiteer je toch.

MS volgt dan min of meer het model van Google, en niet van Apple - geen eigen hardware, maar je profileren met het OS (WM7, Android). Apple als software firma loopt regelmatig tegen problemen aan met de hardware (witte iPhones verven, antennagate), die je als softwarefabrikant dan weer niet hebt. Voor hardware moet je elke keer opnieuw je fabriek in, maar is je OS eenmaal klaar dan kopieer je dat zonder problemen een miljoen keer.

Terug naar de vraag wat we moeten vinden van de samenwerking tussen Nokia en Microsoft: ik moet het allemaal nog zien. Microsoft heeft al niet echt meer een positie op de mobiele markt, en Nokia heeft de boot gemist - de lamme leidt de blinde...
Ik kan mij wel in de visie van Boksbeugel vinden. Het is waar dat overnames een hoop geld kosten maar ik denk dat over een jaar (of 2-3) Nokia een fractie waard is van wat ze tot gisteren / eergisteren waard waren. De aandelen zijn nu al tussen de 10 tot 15% gedaald.

Daar buiten gelaten dat er bij Microsoft nou niet echt bepaald een gebrek aan geld is. Welke andere fabrikant zou Nokia over willen nemen? Nokia heeft straks op de naam en bouwkwaliteit na (tegenwoordig ook een discutabel punt als ik zo de reacties verspreid over t.net lees) niets meer te bieden.

* Qt kan geforkt worden (de KDE community zal hier ook nog wel een idee bij hebben).
* Symbian ook (in grote lijnen, denk ik - weet niet precies in hoe zo'n mate dit open-source is).
* Meego zou weer door Intel opgepakt kunnen worden. Eventueel zoeken ze een partner die wel (of "ook") geïnteresseerd is.

Dit is de ideale kans voor Microsoft om een stabiel platform the creëren voor hun mobile parade paardje.

Neemt niet weg dat ik het best jammer vind dat het zo gelopen is. Voordat ik mijn HTC Desire kreeg had ik een N82 waar ik al niet 100% tevreden over was (bug / oneffenheden in software, (bouw)kwaliteit was super). Alle voorgaande Nokia's die heb heb gehad waren echt super (3310 / 6120). Mijn vrouw houdt het ook al 3 jaar uit met een N81 (ziet er nog tip-top uit) en die is er zeer tevreden over en zou eigenlijk ook niet anders willen. Ik heb er alleen een hard hoofd in of we in de toekomst nog een gelijkwaardig toestel van Nokia kunnen scoren.
Denk dat microsoft niet zo snel Nokia zal overnemen

Nokia maakt niet alleen gsm`s..
namelijk ook: Laptops, Gsm netwerkinfrastructuur en meer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia
Zoals ik ook al zei in het frontpage nieuws:

Dit is vooral gunstig voor Microsoft. Nokia verliest al marktaandeel, en WP7 is niet echt een succes geworden na de launch. Als dit niet aanslaat, zakt Nokia nog verder weg, en Microsoft is er verder niet op achteruit gegaan. Echter, word het wel een succes, dan breekt WP7 misschien door, en klimt Nokia weer terug de markt in.

Microsoft heeft bijzonder weinig risico door deze actie, Nokia des te meer.
Ik heb gekozen voor win-win... als MS en Nokia dit slim aanpakken, dan twijfel ik er niet aan dat ze binnen niet al te lange tijd een flink deel van de markt zullen terugwinnen, of zelfs uiteindelijk de grote winnaar kunnen zijn. Beide bedrijven hebben bij elkaar misschien wel 2x zoveel ervaring als alle overige producenten/fabrikanten etc bij elkaar. MS draait al mee op de mobiele softwaremarkt sinds den beginne... Nokia stond vroeger gelijk aan mobiel bellen, zoals Google tegenwoordig aan het zoeken naar naar informatie op het web. Je hoorde er 10 jaar geleden al snel niet meer bij als je geen Nokia in de zak had zitten... okay met een Motorola kwam je ook nog wel weg, maar de rest werd gewoon als minder gezien.

Laten ze er iig goed over nadenken en niet koste wat het kost proberen zo snel mogelijk producten de markt op te brengen... dus echt een goede samengaan van de 2 grote namen en niet proberen op compromis een product te gaan ontwikkelen... alhoewel Nokia volgens mij al wat meer 'humble' aan het worden is omdat de harde realiteit is ingeslagen en ze niet meer de grootste zijn.
Ik denk ook dat de enige winnaar hier MS is. Zoals hierboven ook al gezegd lopen zij nauwelijks risico i.t.t. Nokia.
Het is dan ook te hopen dat Nokia wat inspraak krijgt in bijvoorbeeld de GUI voor hun phones, in ruil voor dit risico. Ik zie dit namelijk als een van de grootste problemen. De menustructuur was toch altijd 1 van de positieve kanten van Nokia. Nu zijn ze volledig afhankelijk van Microsoft. Als WP 7 een succes wordt dankzij Nokia zal MS bedankt zeggen. Andere fabrikanten zullen toestromen en vervolgens zijn ze qua GUI en functionaliteit nagenoeg gelijk. Het enige waarmee je je dan nog kan onderscheiden is de hardware.
Op korte termijn zal dit Nokia wel een boost gaan geven. Op lange termijn ontbreekt het aan een duidelijk visie / goed geplande strategie.

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 4 augustus 2024 01:17]

MS heeft wel degelijk wat te verliezen. Als dit niet lukt hebben ze de strijd op mobile devices (smartphones, tablets, etc.) verloren. En po de mobile devices ligt de toekomst. Wanneer klanten eenmaal een iPhone hebben, is de overstap naar een iPad of iMac eerder gemaakt. Hetzelfde geldt voor Android gebruikers, Eenmaal gewend aan Android zullen ze ook sneller kiezen voor een Android-based tablet of laptop.

Vergeet niet dat MS eind jaren negentig de Internet boot compleet gemist had, maar als een dolle die achterstand heeft ingehaald. MS heeft een flinke oorlogskas en zal die ook gaan gebruiken. Het verschil met de jaren negentig is dat het IT landschap nu totaal anders is. Toen draaide het alleen maar om de PC, waar MS het monopolie had (en nu nog heeft). Nu gaat het niet om de PC maar wat er op en om de PC gebeurt, dus de kans dat het kunstje dat destijds wel lukte (Netscape van de top stoten) nu wel een stuk moeilijker is geworden.
Ze moeten echt iets met android gaan doen... Dan koop ik weer nokia's :9
zou misschien beter voor nokia zijn als ze op meerdere paarden gaan wedden.

symbian voor de budget smartphones
meego voor de tweakers
wm7 voor de zakelijke boys
android voor de massa
Wedden op alle paarden is geen wedden meer - dat is met hagel schieten...

Nokia moet inderdaad iets ondernemen, maar om met 4 verschillende platformen aan te komen lijkt me te veel. Dat krijg je nooit lekker ondersteund, en qua App Store lijkt het me een drama...

Ze zouden in plaats daarvan een community gedreven OS kunnen gebruiken (Meego), waarbij Nokia zelf nauwelijks wat aan development doet, WM7 om weer vaart in hun programma te krijgen en eventueel (!) wat prutsen met Android (alhoewel je je dan overlevert aan de grillen van Google en je in een heel grote vijver met alle andere Android leveranciers vist)...
Als je veel telefoons verkoopt. kun je meer modellen brengen en als je veel modellen uitbrengt, dan kun je ze best met verschillende besturingssystemen uitbrengen. Kijk naar HTC, die brengen zowel Android als WinMo/WinPh en die zijn niet eens groot.

Samsung bracht in het verleden telefoons met een eigen dumb-OS, Symbian, WinMo/WinPh, Android en Bada uit. In principe verkoopt Nokia nog steeds meer telefoons als Samsung, dus 4 OS-en zou moeten kunnen. Echter je moet al die OS-en wel fatsoenlijk implementeren op de telefoons die je uitbrengt, Je kunt het niet maken dat iets maar half werkt omdat voor de combinatie hardware-OS geen drivers zijn (en voor die hardware met een andere OS wel.)

Echter de eerste vraag is of Nokia zich kan onderscheiden van de anderen met WinMo/WinPhone of Android. De tweede vraag is of Nokia het zich kan permiteren om zelf twee OS-en zelf kan blijven ontwikkelen. Voor wat betreft MeeGo, daar leunen ze waarschijnlijk sterk op Intel, maar Symbian moeten ze (net als Maemo) volledig zelf doen.

Nu kan men zich ook onderscheiden met andere zaken, zoals een degelijker bouw, of een eigen interface. HTC heeft immers voor zowel haar Android als haar Windows toestellen dezelfde Sense-interface en ook de HTC-Smart die een eigen dumb-OS geeft, heeft in principe die interface.
Ook Samsung bied min of meer dezelfde interface in Bada, haar Windows toestellen en waarschijnlijk ook op de Android-toestellen. Hetzelfde geld min of meer voor LG dat haar S-classe interface heeft waarop haar interface voor de Android-toestellen is gebaseerd.

Met voldoende energie in Symbian zou dat Nokia's onderschijdende element kunnen worden op de toestellen die ze daarmee uitbrengen, ook al schuiven ze Symbian naar het budget-segment. Hoewel het hogere segment de ruimte bied voor betaalde Windows-licenties, betwijfel ik of ze zich daarmee kunnen onderscheiden, zeker als er steeds minder mogelijkheden zijn voor fabrikanten om die te kunnen aanpassen. Dat geld volgens mij voor Android veel minder.

De recente deal van Nokia met Intel waarmee Maemo werd ingeruild voor het op Moblin gebaseerde MeeGo, daarna de coördinatie van het eerder verzelfstandigde Symbian terug op zich nemen en nu de aankondiging dat men als primair OS overstapt op Windows maakt voor mij duidelijk dat men bij Nokia niet weet of niet wist welke kant men op wil/moet. Volgens mij maken ze hier de verkeerde keus, al kan ik begrijpen dat men bezwaren heeft tegen Android en vind dat de ontwikkeling van Symbian en Meego te langzaam gaat. Symbian sleept nogal wat historische balast mee en bij Meego heeft men de coördinatie uit handen gegeven.

Uit de statement die ze nu maken blijkt dat ze op termijn Symbian helemaal uitrangeren en dus de ontwikkeling van Symbian zullen stop zetten. Dat laatste had men waarschijnlijk veel eerder moeten doen, en wel toen men de N900 uitbracht.
Men had vanaf dat moment alle energie moeten steken in de ontwikkeling van Maemo. Dat had dan al een stuk verder kunnen zijn, al blijf het probleem natuurlijk dat het afhankelijk blijft van de ontwikkeling van Debian/Debian-Arm. In principe geld dat evenzeer bij MeeGo waar men afhankelijk is van de ontwikkeling van de Linux-kernel en van de inbreng van Intel.

Om niet afhankelijk te hoeven zijn van Debian of Intel had men ook kunnen kiezen om alle energie in Symbian te steken, dan had Symbian^4 al uitgebracht geweest. Men heeft echter toen de keuze niet kunnen maken en nu gaan ze Windows Phone groot maken en hun ziel verkopen aan Microsoft.

Wat mij betreft is dit de dood van Nokia. Ik zal nooit een Windows Phone kopen, ook niet als die van Nokia komt. Velen zullen Nokia nu laten vallen, ook al is dat misschien een minderheid.
Meego is too little too late. Na het debacle met Maemo (dat ik zelf heb kunnen meemaken) moeten ze nu op zeker gaan. Een community driven OS als Meego is te onzeker en de kwaliteit is niet gegarandeerd. Daarbij, Android vult een groot deel van die markt al op.

Ik denk dat de beslissing van Nokia om W7 te voeren deels een aderlating is (want geen 'eigen' OS) en deels een goede actie want zekerheid en (relatieve) kwaliteit is gegarandeerd. Nokia moet het bedrijf redden. Dat is de primaire focus. Meego en dergelijke ontwikkelingen zijn een gepasseerd station.
wp7 is een consumenten os, niet voor zakelijk, daar voor komt nog een update overheen.
ze blijfen meego en symbian maken .
mensen moeten het stuk eerst goed lezen volgens mij
Symbian wordt gewoon uitgefaseerd, ze blijven het voorlopig nog maken omdat nokia niet met een maar één telefoon in de portefeuille de markt op kan gaan. Langzaam zal WP7 alle symbian phones vervangen. De slide van nokia zelf staat wel ergens op tweakers.

En meego? Een test OS met 1 telefoon om uit te kiezen. Zolang Nokia niet van gedachte veranderd dan.

Het is achteraf makkelijk te zien dat het fout ging toen ze MeeGo gingen maken. Maemo op de N900 werkt prima en dan beginnen ze weer bij af. Nokia had afgelopen jaar gewoon een selectie telefoons met Maemo + multitouch op de markt moeten brengen in plaats van alle effort in iets nieuws te steken.
Ik snap dat ook niet. Maemo is hey beste OS van nokia ooit.... En gingen ze er niey mee verder. Vond alleen de N900 beetje acherhaald... Maar maemo op de hardware van nu zou een killer zijn...
wm7 zakelijk :|
Waarom? Ga idd lekker voor android dat heeft zichzelf al ruim bewezen! Heb windows mobile op me oude omnia gehad en ben sindsdien van mening dat windows NIET thuis hoort op een smartphone! Ongetwijfeld dat er flinke verbeteringen zijn in de nieuwe versies maar ik ga voorlopig niet meer terug! Zit nu lekker in android te werken en dat werkt HEERLIJk!

Voor mij geen nokia dus:)
Blij dat het voor jou wel werkt. Ik heb een Milestone en ik vind Android nog een beetje knullig aanvoelen. (ja er zijn nieuwere telefoons maar als ik van vrienden en collega's hoor dat je een Galaxy S moet rooten voordat ie fatsoenlijk werkt, ook niet geweldig)

Functies zoals telefoonblokkade dmv wachtwoord of symbooltje-tekenen werken gewoon niet helemaal 100%. Zo heb ik vaak de glitch dat na het wachtwoord intikken het schermtoetsenbord te pas en te onpas weer naar voren komt. De email-client is ronduit knudde, en zeg me niet "there's an app for that". Een telefoon moet out of the box gewoon werken.

Daarnaast moet Nokia zich gaan onderscheiden, ze moeten weer aan kop. Hoe gaan ze dat doen door te doen wat alle anderen doen, namelijk 2390548 android telefoons uitschijten. Het werd al eerder gezegd; providers worden Android moe.

Voor Nokia is dit een kans om met mooie Windows Phone toestellen te komen, voor Microsoft een kans om het OS echt volwassen te laten worden.

Maar we zullen zien hoe het uitpakt. Ik ben benieuwd.
Wat de providers vinden is vooral van balang op de Amerikaanse markt, hier worden smartphones veelal bij losse bedrijven (webshops, Phone House, T For Telecom, dat soort zaken) gekocht die elk toestel bij elk abonnement leveren.

Als sommige apps extreem belangrijk zijn kun je de maker overnemen of licentiedeals sluiten om ze met elk toestel mee te leveren (zoals Nokia bv. met QuickOffice en Acrobat doet op de E series), de meeste appmakers zullen zo'n deal erg graag afsluiten.
.oisyn Moderator Devschuur® @boomr11 februari 2011 14:55
Oh please. Het is hier al honderdduizend keer verteld dat Windows Phone 7 in de verste verte niet lijkt op Windows Mobile 6. Het is natuurlijk prima dat je ervoor kiest dat MS voor jou voorgoed heeft afgedaan, maar besef wel dat je dan gewoon oogkleppen op hebt. Vrijwel iedereen die echt met WP7 heeft gewerkt vind het een superfijn smartphone OS. Sure, er zitten nog wat kinderziekten en onvolledigheden in, maar het is dan ook pas net uit. Dit jaar komen er updates waardoor het OS behoorlijk grote sprongen gaat maken en misschien wel on par kan komen met de andere smartphone OS'en die al jaren op de markt zijn.

Nogmaals, ik zeg niet dat je van WP7 moet houden, of dat je het ook zelfs maar een kans hoeft te geven - dat is volledig je eigen keuze. Maar het is enorm kortzichtig om het nieuwe OS af te fakkelen op basis van een ouder OS wat er in feite compleet niets mee te maken heeft.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 augustus 2024 01:17]

Helemaal mee eens,

Verder vergeten heel veel mensen dat Windows Mobile ook hét OS was een paar jaar geleden toen android nog niet bestond. Dat ze op een bepaald moment de ontwikkeling hebben stilgezet rondom windows mobile wil niet zeggen dat het een slecht platform was maar meer dat het verouderde tov Android en iOS.
Ik sluit me hier bij aan. MS heeft wel eens wat steken laten vallen maar dat doen google en apple net zo goed. En ook in andere software zitten vaak bugs bij het verschijnen. Maar zo werkt het nu eenmaal.
Ik ga ze gewoon een kans geven. Nokia kennende zal het een prima telefoon worden met WP7. Anders dan de goedkope hardware van HTC die soms gewoon echt de plank finaal misslaan. Ik heb nu 5 nokia's gehad en ik heb er nog niet een gehad waar ik ontevrede over was. Ik kan geluk hebben gehad...
Ik zie nog steeds liever Linux op Nokia toestellen.
Ik zat me te verheugen op de N9 maar die gaat ook al niet door.
Idem hier, Ik hoopte op de laatste Meamo (die MeeGo compatible versie). Maar waarschijnlijk wordt het even verder kijken wat leuke opties zijn.

Iemand een idee in hoeverre WebOs te customisen is?
Nokia heeft met deze nieuwe directeur het paard van Troije binnengehaald.
Een geweldige tactiek van Microsoft om Nokia in te lijven.

Stap 1. Stel een oud Microsoft manager aan als directeur van Nokia
Stap 2. Zeg dat Android niet onderscheidend genoeg is om je te profileren
Stap 3. Introduceer windows mobile 7 als de oplossing
Stap 4. Start een reorganisatie bij Nokia (elimineer alle tegenstanders)
Stap 5. Doe als Microsoft een vijamdig overnamebod

Hoe dan ook Microsoft heeft Nokia nu in een wurggreep..

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 4 augustus 2024 01:17]

Ik ben er ook niet zo zeker van, was erg benieuwd naar Meego en had gehoopt dat Symbian helemaal een mooi nieuw design kreeg, want opzich vind ik Symbian een heerlijk OS.
Tevens is het geen Windows Mobile 7, maar Windows Phone 7 :).

[Reactie gewijzigd door Wietsee. op 4 augustus 2024 01:17]

Zoals al in het nieuwsbericht gemeld wordt hebben ze wel een sterkere positie naar providers die niet meer op Androidtoestellen zitten te wachten.

Maar het is echt koffiedik kijken er zijn voor meerdere zaken wat te zeggen. Er zijn meerdere kansen, maar ook bedreigingen om het maar even met mijn economielessen uit te drukken.

Daarom gezegd dat ik het maar moet zien wat dit moet brengen.
Ik heb echt geen idee wat dit op gaat leveren. Voordeel voor Nokia is dat ze zelf de ontwikkeling niet hoeven te doen, want daar zijn ze slecht in (Symbian, Maemo, MeeGo). De toekomst zal het uitwijzen ben ik bang.

Mijn water zegt dat het niet echt een topper gaat worden, maar wie weet. Kan het niet helemaal beargumenteren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.