Opt-in voor internetporno?

De Britse overheid is van plan om internetpornografie te blokkeren tenzij iemand om toegang verzoekt, om kinderen minder makkelijk aan de content bloot te stellen. Goed plan?

Nee, dit gaat veel te ver
59,8%
Er moet wel iets gedaan worden, maar of dit de goede manier is?
25,8%
Ja, nu is die toegang veel te eenvoudig
11,4%
Anders...
3,0%

Aantal stemmen: 17.297. Deelname gesloten op 10-01-2011 16:51. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (131)

131
131
75
1
0
31
Wijzig sortering
Als je dit vervelend vind moet je hier zelf iets aan doen. Als je niet van de hoeren houd rij je er toch ook gewoon niet langs?
Je mist het punt compleet. Het gaat om kinderen, die per ongeluk op die sites kunnen komen. Nu vraag ik me wel af hoe ze het van plan zijn te gaan doen, want minder gemakkelijk is een ruim begrip. En voor al die mensen die gelijk gillen, dat dit veel te ver gaat. Het lijkt mij dat eerst even afgewacht moet worden wat ze van plan zijn.
Wat ze van plan zijn is duidelijk. ze willen sites filteren en daar schuilt het probleem.
Wat wordt hier na gefilterd en waarvoor moet jeje allemaal voor registreren om het gefilterde ongefilterd te krijgen.

als je graag dingen wil filteren, kan je zelf ook, daar hoeven we niet te laten regelen door de regering. al is het voor luie ouders natuurlijk wel makkleijk
ik ken zat vrienden, die ook ouder zijn en het echt willen, maar geen idee hebben hoe ze het moeten doen. Zeg maar gerust dat 2/3 geen idee heeft hoe ze iets moeten filteren voor hun nieuwsgierige kroost. Ik zou het niet doen trouwens. Ik praat wel met mijn zoon als hij iets wil bekijken. En een gezonde dosis nieuwsgierigheid kan beter 'bevredigd' worden. Als het nieuws ervan af is en hij inziet dat het helemaal niet zo bijzonder of geil is, dan verminderd zijn interesse vanzelf. Verboden vruchten smaken zoeter toch?
Het feit dat je niet weet hoe het moet. houd niet in dat je maar moet gaan afwachten tot iemand het voor je gaat doen.
Je kan je er natuurlijk ook even in verdiepen. Die dingen die ze wel kunnen zijn ook niet naar beneden komen vallen. Als ze het belangrijk vinden moeten ze het dus gewoon even leren
Je er even in verdiepen klinkt leuk, maar dat kan dus echt niet iedereen hé. En wél praktisch elk gezin heeft internet (voor school wordt het vaak al een beetje verwacht). Er zijn al genoeg mensen die totaal in paniek raken als windows even een tekstbalonnetje "updates geïnstalleerd" laat zien, voordat die zelfstandig een betrouwbaar porno-filter op hun pc krijgen moet daar eerst een jaar cursus aan vooraf (voor sommige mensen is dat écht niet overdreven; mijn moeder heeft weinig gevoel voor computers en kan nu met zo'n 3 jaar ervaring met alle wil van de wereld nog steeds niet meer dan typen-mailen-internetten en een pop-up kan ze helemaal niets mee, laat staan een filter instellen). Alhoewel op dit moment wel de laatste generatie met echte pc-noobs kinderen leeft, over 10 jaar zullen er veel minder digibeten met kinderen zijn. Je kan dus wel zeggen dat het niet van de overheid moet komen, en de handige mannetjes dat dan maar moeten doen in opdracht van de ouders, maar zelf doen is echt niet van iedereen te verwachten. Ja, misschien 95% wel (al verwacht ik minder) maar enkele procenten van een heel land is nog steeds veel. Ik zeg: gewoon een handig mannetje vragen. Als je niet wilt dat je kinderen porno kijken kan dat er wel even vanaf.

(bovenstaand verhaal klinkt mogelijk dramatischer dan het is zie ik achteraf, zo moeilijk is een standaard-pakketje inderdaad niet. Maar d'r lopen zeker n00bs rond die zoiets niet zelf kunnen beheren, dat is de samenvatting)

Alternatief is ouders die de hele tijd mee zitten te kijken, dit is nog véél irritanter. :P

[Reactie gewijzigd door bwerg op 24 juli 2024 00:31]

Je hebt helemaal gelijk. iets wat we zelf niet kunnen moet de overheid maar oplossen.
je kan inderdaad niet van elk individu verwachten dat ze zelf hun problemen gaan oplossen. Misschien moet er een desk komen waar in iedereen zijn probleem kan aangeven. zodat die kunnen worden opgelost door de overheid.
Verboden vruchten smaken zoeter toch?
AMEN!

Het wordt de hoogste tijd dat de overheid (in dit geval de Britse, maar het geldt ook voor de Nederlandse) weer eens hieraan denkt.
dan kopen ze die kennis toch in, vragen ze hun handige kennis die het wel weet of anders leren ze het zelf gewoon.
Anoniem: 371593 @trisje11 januari 2011 21:12
en het vervelende is dus dat overal bekent zal zijn hoeveel hoevaak waneer en welke content jij op het internet bekijkt. en ik zie mezelf niet bij het gemeentehuis staan met mijn paspoort om een porno-vergunning aan te vragen.(ben 15 dus dat zit er nog even niet in :+ )
verder vind ik dit echt te ver gaan. het internet is vrij en ik vind het aan de ouders om hier goed mee om te gaan. wat is het volgende? TV kanalen blokeren? games alleen bij het gemeentehuis onder controller afhalen? telefoonlijnen blokeren voor bepaalde leeftijden? dat zijn vrijheden die mensen moeten hebben. het internet was juist bedoeld om voor iedereen toegankelijk te zijn. als ik als 15 jarig meisje een zogeheten ''breast exam wil kijken omdat ik onzeker zal dat kunnen. maar een 12jarig mannetje kan zich er ook op aftrekken.
maar ik geloof dat ik mijn punt gemaakt heb
(als deze reactie niet een maand te laat komt ;p
Het is natuurlijk makkelijk om dit als excuus te gebruiken. Straks sta jij in je zwembroek op Facebook oid en misschien zullen ze dat dan ook wel als porno beschouwen. Waar ligt tegenwoordig de grens? Alles maar censureren, dat moet je gewoon niet willen..

Zoals de reactie hieronder, niet iedereen hoeft gestuurd te worden door de regering, die kan dat prima zelf.
Ik stel voor dat u eens naar een willekeurig onderwerp zoekt op Google images, ik weet zeker dat u er hier en daar "hoeren" tegen komt.

U voorbeeld zou kloppen mits u het even aan past: 'Als je niet van de hoeren houd rij je toch gewoon niet meer?'
Ik stel u dan voor om "filtering" aan te zetten in Google-images :).
dat helpt dus niet altijd!
stel je voor, een naakte vrouw! :o :o :+
dat is nog het minst erg, stel je voor een naakte man! iew!!!! |:(
Ik stelvoor dat je zelf actie onderneemt en de ie filter aan zet van IE. in google. filter hoog zett om helemaal zeker er van te zijn dat u of u kroost niet zomaar iets ziet extra software te installeren je kan afstemmen om allelij dingen die je niet wilt zien te filteren.
Als je je het echt een groot probleem vindt. heb je dat natuurlijk al lang gedaan.
Of bent u nog steeds aan het wachten tot dat een ander het voor u oplost.
Ik geef alleen maar aan dat er wel degelijk een reden voor is waarom men dit onderneemt.

En het internet is niet alleen bereikbaar van achter browser of searchengine filters, denk aan mobile devices.

Zelf zit ik verder ook niet te wachten om als ik naar ook de meest gewone onderwerpen zoek telkens ook maar weer porno tegen te komen.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 24 juli 2024 00:31]

Hoe vaak kom je dan porno tegen als je die filters aan hebt staan en er niet naar zoekt? Ik denk toch heel heel heel weinig. Ik wist niet eens dat er filters voor waren (staan dus ook niet aan) en krijg nooit porno voorgeschoteld van Bing of Google.

Volgens mij wordt hier een probleem gemaakt van iets wat helemaal geen probleem is. Als een kind bewust gaat zoeken naar porno (anders komt het dat echt niet tegen) dan is het blijkbaar tijd om een en ander met dat kind te bespreken, niet om zijn of haar internettoegang te beperken.
Ik wist niet eens dat er filters voor waren (staan dus ook niet aan) en krijg nooit porno voorgeschoteld van Bing of Google.
Filter van google search staat standaard aan dus dat is logisch.
Je kan het uitzetten bij geavanceerd zoeken, of gewoon naast de zoekknop het uitzetten
Ik begrijp het probleem ook niet zo, als je geen porno wilt zien is dat een kwestie van er niet naar zoeken. Op de kabel zit het toch ook, via de XXX kanalen bij de extra-pakketten?

Hooguit zou een .xxx extra helderheid kunnen scheppen, maar dat wordt weer door andere mafketels tegengehouden...
En hoeveel 8-jarige denk je dat al een porno website zijn beland door wat dubbelzinnige zoektermen? Ga je ook zeggen dat die er maar niet naar moeten zoeken?

.xxx heeft zo zijn voordelen en nadelen. Een groot nadeel is de serieuze beperking in domeinnamen. Iedereen zal wel azen op de meest populaire termen onder het TLD dan. Dit gaat er dan voor zorgen dat er een grote markt ontstaat waar er soms wel miljoenen wordt gegeven voor een domeinnaam. Door de schaarsheid zal je dan ook een serieus grote markt zeer kwaad maken.
Het voordeel is natuurlijk dat het eenvoudig te filteren is.
al die sites kunnen hun creativiteit nu ook kwijt in .com domeinen. Dat kan net zo goed in .xxx Het voordeel is inderdaad dat het makkelijk te filteren is.

Vraag is hoe je het verplicht maakt? (als dat kan/mag)
Je hoeft dit niet verplicht te maken.

Het schept gewoon helderheid voor de mensen die geen porno willen en voor de mensen die wel porno zoeken. Sites met de .xxx extensie zullen bijvoorbeeld hoger ranken in de zoekmachines terwijl ze onzichtbaar zijn als safe search aan staat.


Zolang het filtreren van sites een keuze van de gebruiker is die via extra software of de browser gebeurd dan zie ik hier niets mis mee.
Als de staat ingrijpt... ja dan gaat geen enkele porno distributeur nog de .xxx extensie gebruiken.
kan helemaal niet, want schatik.xxx klinkt niet.
Dus jij vindt dat achtjarigen gewoon zo zonder toezicht op het internet moeten kunnen surfen? Ik denk dat veel ouders het -terecht- met je oneens zullen zijn.

Verder zijn er ook prima technologische oplossingen voor wat je opnoemt qua dubbelzinnige zoektermen. Safesearch is er één van.
nee, volgens mij vind hij dat het de verantwoordelijkheid van ouders is dat kinderen dat soort sites niet ziet. We kunnen niet alles op het bordje van de overheid schuiven.
Ik zal zeker toezicht houden, maar heb echt niet de illusie dat ik dat 100% van de tijd zal kunnen. Dan gebeurt het een keer bij vriendjes of je surft per ongeluk onder toezicht erlangs (een klik is snel gemaakt). Oftewel, ik zal hem erover onderwijzen, dat is namelijk m'n enige mogelijkheid om hem alles in perspectief te kunnen laten zetten. Hem in het ongewisse laten is niet te doen en dan juist "gevaarlijker".
Als ouder kan je zelf bepalen wat je kinderen wel en niet mogen zien, dat kan je zelf ook filteren als je wil, genoeg gratis oplossingen (dansguardian rulez!)
K vindt t eerder gevaarlijk als de overheid voor ons gaat 'denken' en vooral beslissen....
Dat ben ik met je eens, maar ik denk dat 90% van de ouders geen idee hebben hoe je dit kunt filteren. Maar controle is natuurlijk altijd belangrijk wat een kind allemaal uitspookt. Hetzelfde met chatsites.
tja, dat is op zich geen excuus. Je hebt de taak als ouder je op zijn minst er in te verdiepen.
Desnoods ga je regelmatig samen achter de pc zitten, of je probeert er achter te komen hoe je kunt filteren.
Windows Live Family Safety _/-\o_
Makkelijker kunnen we niet maken...
ik ben misschien wat modern ingesteld, maar wat is er zo verschrikkelijk aan als een kind per abuis op een pr0nsite terechtkomt? hij/zij denkt waarschijnlijk IEEUW WAT IS DIT!! en klikt het weg. zijn heus niet gelijk getraumatiseerd hoor, snappen et vermoedelijk gewoon niet..

moet bijgezegd dat ik geen kinderpsycholoog ben dus het is meer een vermoeden dan een feit wat ik vind :)
Als je dit vervelend vind moet je hier zelf iets aan doen. Als je niet van de hoeren houd rij je er toch ook gewoon niet langs?
Precies.

Als er al een filter voor on-line porno moet zijn, dan moet de keuze nog altijd zijn dat filter te enablen. En niet zoals bij dit voorstel, waarbij het filter standaard voor iedereen aan staat. Dat is betutteling. Het is niet aan de overheid te bepalen wat wel/niet standaard gefilterd wordt, immers: what's next? En bij dit voorstel moet je zelf bij je provider verzoeken of het filter aub uit mag, dat veroorzaakt duidelijk een privacy issue.

Dan daarbij: zo'n filter geeft de valse illusie dat de kinderen "veilig" zijn. Wat een volslagen utopie is. De beste en enige manier om ervoor te zorgen dat je kinderen niet blootgesteld worden aan zaken die je ongewenst acht in de opvoeding is gewoon ze niet onbewaakt on-line te laten gaan.

Als mensen willen filteren dan hoort er zo'n optie te zijn ja. Maar die optie hoort gewoon niet standaard aan te staan. Het is aan de burger te bepalen of ze het filter willen enablen, en niet andersom.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 24 juli 2024 00:31]

Precies, een kind kan ook in de lokale kiosk een playboy zien staan naast de Donald Duck en als de interesse er is, zal ze dat niet weerhouden om er even in te kijken. Wat imho ook niet meer dan normaal is.

Als ouders niet willen dat hun kinderen eraan blootgesteld worden dan installeer je of zelf een filter, of je laat je kinderen niet zonder toezicht online. Helaas staan overheden vaak niet open voor dergelijke vormen van logica en moet alles dmv machtsvertoon en door dingen te verbieden gerealiseerd worden.
er zijn genoeg "parent-internet-control" software ,
dus ik zie het nut hier niet van in

+ zullen ze ook proberen torrent sites weg te halen omdat je er ook porn via kan downloaden

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 00:31]

Hier ben ik het mee eens. Wat kinderen wel en niet mogen zien is de verantwoordelijkheid van de ouders.
true, ik ben er dan ook een voorstander van dat er een zwarte lijst komt voor pron sites etc. maar dan moet er wel een gratis te downloaden programma zijn die deze filters dagelijks / wekelijks download / update. en dus client-side filtert.

maar blocken bij de ISP = NO-GO

[Reactie gewijzigd door i-chat op 24 juli 2024 00:31]

Precies! Overheden moeten niet zaken gaan verbieden om tekortkomingen aan de kant van de ouders te compenseren. Nieuwsflits ouders: kinderen == verantwoordelijkheid. Dus neem die eens een keer ipv beiden fulltime te werken tbv een carriere.
Jij hebt zeker geen kinderen :+
genoeg "parent-internet-control" software
En geen van alle werken ze goed (genoeg) ...
Waarom zou het filter bij de isp dan wel goed werken. in wezen doen ze precies het zelfde als de software. en 100 % garantie kunnen inderdaad niet geven.
Waarschijnlijk werkt een filter bij het ISP wel beter omdat hier waarschijnlijk moeilijker omheen te werken is. Ik ben zelf nog geen een parental control software tegen gekomen die niet te omzeilen is voor op de 'client', ook zonder evt. wachtwoord.
ik denk dat je dan beter moet zoeken en er iets meer moet in verdiepen. Want die zijn er zat. Daarbij als kinderen de boel willen omzeilen zijn ze blijkbaar al wat ouder en willen ze juist iets zien. een kind omzeild niet ongewild de software.
Helaas werken de meeste parental control progjes erg slecht. Ze blokkeren of te veel of te weinig. En ik vind dat de betreffende websites zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen om te voorkomen, dat te jonge bezoekers op hun site komen. Zo niet dan blokkeren die handel. Want het is gewoon 'handel'. Toch?
in Kaspersky internet security zit ook een mogelijkheid tot filteren en dat simpelweg op tekst die je zelf opgeeft.
Heel simpel, heb dit voor een collega in orde gemaakt en hij zit bij zijn 6 kinderen (samen met zijn vrouw, verdeelt hij dit) samen achter de pc en zij passen het filter aan waar nodig.
Zij zijn beide vrij slecht in omgang met pc en als ik de pc soms controleer, tref ik noemenswaardige meuk aan dit wijst op wat zij verkeerde sites vinden.
Ze moeten er alleen wel tijd in steken.
Mijn punt is dus dat het wel kan, als je maar wilt als ouder en niet passief afwacht totdat het voor je geregeld wordt.
Ik heb anders gestemd, deze maatregel is in mijn ogen namelijk precies verkeerd om.

Als providers het nou gewoon beschikbaar stellen, tenzij er is aangegeven dat dit niet wenselijk is, is er toch geen enkel probleem? Als je Engeland standaard porno gaat blokkeren dan komen er de eerste dagen zo veel telefoontjes binnen bij de providers dat er na die dagen nog hooguit 3 mensen bij die callcenters werken, de rest zit dan thuis met een burn-out.

Ik zou het zelf ook niet tof vinden als ze zonder te vragen dat soort sites blokkeren...

[Reactie gewijzigd door Wava op 24 juli 2024 00:31]

Ik vind het plan wel goed. Maar wat jij nu zegt is ook goed!
Het niet standaard blokkeren. Maar als er om gevraagd word wel. Dat is misschien beter.

Zelf vind ik wel dat er wat aan moet gebeuren. De leeftijden voor dit soort praktijken word steeds lager. Ook in Nederland.

Nog iets, dit is een reactie van Lummer (bovenste): Als je niet van de hoeren houd rij je er toch ook gewoon niet langs?
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb ook wel eens dat ik heel iets anders zoek en dan op eens op een verkeerde site zit. En zoizo die bescherming voor kinderen is toch goed? Dan kunnen ze er niet per ongeluk of expres terecht komen. Ik vind dat dat gewoon niet hoort tot je 18 bent. Dan beslis je maar zelf.
Ach, een beetje porno kijken als tiener is ook niet zo erg. Als je oud genoeg bent om het te produceren, mag je het toch ook wel kijken?
lol ik denk dat veel van mijn vroegere neukies wel blij zijn dat ik toen niet wist wat ik vorrige week nog heb zitte kijken (oops wat zeg ik nu ) .... /b/
18 lijkt me erg laat :|
En eigenlijk is dat nu ook al zo. Je kan gewoon een abbo nemen bij een aanbieder die dit filtert. Daar is kennelijk behoefte aan. Prima. Daar heb je geen speciale wetgeving voor nodig.

Het lijkt mij verstandiger om zelf gewoon tijd te investeren om samen met je kinderen te ontdekken wat er op internet (en buiten) te zien is, in plaats van ze overal van af te willen schermen.

[Reactie gewijzigd door ATS op 24 juli 2024 00:31]

@w00t_mc: Je moet ook niet verder klikken bij die advertenties he :P

Verder is dit natuurlijk de verantwoordelijkheid van ouders.
Je legt een kind uit dat porno "geacteerd" is en dat ze echte seks niet zo moeten gaan zien. Waarom vinden sommige ouders dit zo moeilijk ;( ?
Hoe leg je dat uit dan? Zie hier kleine patrick dit is porno dit is niet echt. Jij luistert toch gewoon naar je ouders zoals elke normale puber. En je laat je niet beinvloeden door je omgeving. Wanneer je zo naief bent wordt het lastig. Ouders zijn tijdens een bepaalde leeftijd die oude zeurzakken die zich steeds bemoeizuchtig tonen. En een beetje regulatie kan geen kwaad. Niet dat het helpt maar toch.
tja, dan ook meteen alle nieuwszenders en sites blokkeren, al dat bloed uit oorlogsgebieden waar Engelse soldaten sneuvelen is ook niet goed voor kinderen.
Ik denk niet dat de ouders zoveel invloed zullen hebben in zulke gevallen maar dat een kind toch z'n eigen beeld zal hebben en dus denken dat dit 'echte seks' is. Ik denk nl. wel dat deze steeds makkelijkere weg om porno te vinden een reden is van de steeds jongere zedendelinquenten .
Zijn er cijfers van dat zedendelinquenten steeds jonger worden?
Volgens mij komt het gewoon steeds vaker in de pers....
Verassende uitslag lol...

Maar even serieus, het gaat tegenwoordig wel veel te makkelijk...
Zijn echt tientallen sites waar je zo op kan, zonder controle van leeftijdsgrens e.d.
Vind dat pornografie op jonge leeftijd je aardig kan verpesten of schokkend kan zijn..
Zeker met wat er tegenwoordig op internet te vinden is, aan afgrijselijke en zieke pornografie ( dan heb ik het nog niet eens over kinderporno, wat ook echt verschrikkelijk is)..

Van mij mag het wel..
De vraag is alleen hoe ?

Heel krom eigenlijk:

Iedereen weet dat 98 % van de mannen porno kijkt of gekeken heeft, maar toch blijft merendeel zich schamen als het bekent wordt...

Bedoel, tis toch niet erg als je vrouw weet dat je al 30 jaar bunkert op vieze filmpjes ? :Y)
Zeker met wat er tegenwoordig op internet te vinden is, aan afgrijselijke en zieke pornografie
Hai2u. :)

Een pornofilter beschikbaar maken is op zich natuurlijk niks op tegen, maar dat moet dan alleen op verzoek van de klant. Niet standaard dingen gaan blokkeren. En of die blokkade dan is voor kinderen, zwaar christelijke mensen of een vrouw die niet wil dat haar man vieze plaatjes kijkt maakt me dan weinig uit.

Dit kan je overigens ook zelf door bijvoorbeeld OpenDNS te gebruiken en adult uit te schakelen. Het is mij een raadsel waarom dit standaard op de blacklist zou moeten.

Overigens ben ik er ook voorstander van om hier voor kinderen geen taboe van te maken. Je hoeft een peuter niet de hele Bang Bus #6 DVD te laten kijken, maar waarom moet een kind een hartverlamming krijgen als er een tet in beeld komt? Als een kind weet wat het is dan zal dat kind de pagina zelf ook wel weer wegklikken als "poesje" niet de gewenste informatie op wil leveren voor een werkstuk over katten. Dat kind weet dan tenslotte ook zelf dat het gewoon geen interessante content is. Pas tegen je 12de-13de is dat opeens interessant..

Ik keek zelf rond mijn 13de-14de ofzo ook al wel eens plaatjes op internet, nu hebben vele zaken in mijn leven me een trauma bezorgd (goatse, lemonparty, tubgirl, ga maar door en nog wat gebruikelijke shit die iedereen in zijn/haar jeugd meemaakt :+) maar de zooi die ik toen keek nou net niet.
Zolang het makkelijk uit te zetten is zie ik er geen probleem in, het is hetzelfde als een spam-filter wat standaard aan staat bij veel email providers. Ook een opt-out systeem, maar daar klaagt niemand over.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 24 juli 2024 00:31]

Welnee, dat staat helemaal niet standaard aan. Mijn spam mail wordt standaard gemarkeerd als spam, maar dat betekent niet dat het wordt tegengehouden. Dat doet mijn eigen mailprogramma.
Janoz Moderator PRG/SEA 20 december 2010 17:14
Tja, waar ligt de grens? Is de swimsuit edition van de sports illustrated ook porno? Zijn de wikipedia pagina's over geslachtsgemeenschap, erecties en zaadlozingen ook porno? En moeten alleen de plaatjes weg of kunnen de hele artikels niet? Is dit bericht vanwege de gebruikte terminologie eigenlijk ook porno?
Wel aardig dat ze proberen om kinderen te weren tegen pornografie, maar deze verantwoordelijkheid ligt ook bij de ouders. Je hebt genoeg software om deze dergelijke sites te blokkeren.

Ik vind het een maatregel van niks.
Waarom moet je dit nu allemaal weg houden van kinderen? Ik heb dat nooit zo gesnapt.
Ze komen het vanzelf wel tegen, en dan is het beter als ze een BEEEETJE weten hoe dingen in elkaar zitten ;)
Helemaal mee eens!
Echt ook. Al die gewelddadige spelletjes mag natuurlijk prima. World of WARcraft is niks mis mee. Je maakt immers maar mensen dood natuurlijk. En zodra het over seks gaat is het ineens eng en moet je kinderen "beschermen"..

Bekrompen figuren daar.
Nee, dit moeten mensen voor zich regelen vind ik.
Een .xxx domein zie ik nog wel zitten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.