Psst, tabletje kopen?

Apple iPad, Toshiba Folio 100, Samsung Galaxy Tab, LG Optimus Pad, AT Tablet BlackBerry PlayBook: de markt wordt overspoeld met tablets en er komen er naar verluidt nóg meer aan. Ga jij er een kopen?

Nee, want ik zie er het nut niet van in
58,1%
Nee, ik heb al een iPad
9,9%
De tablet van mijn keuze staat er niet tussen
9,7%
Ja, ik ga een iPad halen
9,4%
Ja, ik ga voor een Samsung Galaxy Tab
4,5%
Ik wacht op de HP Duke Nukem Forever Slate
4,1%
Ik wacht op de BlackBerry PlayBook
2,5%
Ja, ik koop een Ambiance AT-tablet met Windows 7
0,9%
De Toshiba Folio 100 lijkt me wel wat
0,6%
Ik ga de LG Optimus Pad kopen
0,3%

Aantal stemmen: 17.027. Deelname gesloten op 19-10-2010 14:02. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (216)

216
209
141
2
0
25
Wijzig sortering
Zodra er een leuke op de markt is koop ik het ding. Maar dan wel eentje met SDHCcardreader en een USBpoort en dat volledig te gebruiken is zonder beperkingen van het OS (dus gewoon de mogelijkheid hebben om netwerkshares te benaderen en data van en naar het ding te kopieren zonder gare progjes ertussen).

Maar ik heb er nog geen in handen gehad die me echt aansprak eigenlijk, maar het lijkt me gewoon een verdomd handige gadget. Niet meer dan dat overigens, want het meeste zal prima gaan op m'n 13" thin and light, maar zo'n tablet zou ik toch wat makkelijker meenemen denk ik.
Punt is alleen... we wachten al zolang.
...en dat volledig te gebruiken is zonder beperkingen van het OS (dus gewoon de mogelijkheid hebben om netwerkshares te benaderen en data van en naar het ding te kopieren zonder gare progjes ertussen).
...
Ik heb mijn iPad met een jailbreak opengemaakt en er OpenSSH op geïnstalleerd. Nu kan ik met bijvoorbeeld WinSCP een connectie opbouwen met de ipad en er naar believen data opzetten of eraf halen Ik gebruik GEEN iTunes, never nooit niet (ik haat iTunes).
Wel even het wachtwoord van de root user veranderen van alpine naar een ietwat minder bekend wachtwoord ;)
Ik zie een tablet meer als een gadget dan als een aanvulling op mijn "digitale levensbehoefte".

Zelf heb ik een desktop pc en een smartphone, ik zie niet wat een tablet hier op kan aanvullen.
Ooit wel eens een 800 pagina tellende handleiding gelezen op je desktop/laptop? Of een pdfje geopend op je 3" smartphone? Ik kan je uit ervaring zeggen dat dit geen fijne ervaring is. Ik gebruik het als een (duur) digitaal boek, ik lees genoeg om deze uitgave te verantwoorden, ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit kan. Ik moet ook zeggen dat ik even wat sneller zaken op het internet opzoek als mijn PC niet aanstaat (ipv. naar boven gaan en PC opstarten). E-paper mag dan wel wat beter zijn voor het oog, maar het is niet in kleur en zeker niet bepaald interactief.

Een ander is voor presentatie doeleinden, je geeft iemand anders veel makkelijker even je iPad dan dat je loopt te rotzooien met laptop/beamer. Geeft ook een bepaalde hightech uitstraling, iets dat zeker niet verkeerd is als ITer ;-)
Ik geef mensen makkelijker mijn telefoon voor presentaties en draag die ook makkelijker bij mij dan een plastic plaat van nogal formaat. Telefoon past in mijn zak en doet precies hetzelfde als een ipad. Waarom een tas meenemen speciaal voor zo'n plastic gedrocht? Telefoon kun je ook aansluiten op beamer, kun je écht presenteren.

Lezen, tja, neem een ereader van minder dan 100 euro of een boek. Ook kleiner. Ben qua internet ook net zo snel op mijn telefoon dan op een laptop of tablet. Kwestie van goede telefoon aanschaffen.
iAnnotate draait niet op die ereaders van jou. Met mijn ipad en genoemde app kan ik in de pdf's aantekeningen maken, schrijven, onderstrepen etc.

En de ipad kun je OOK op de beamer aansluiten, daarvoor is een kabeltje in de apple store te koop voor 30 euro.

Eerder liep ik altijd met mijn laptoptas en een stapel boeken naar de traininglokatie (ik geef les), maar laatst heb ik AL mijn multomappen met uitgeprinte boeken weggegooid, tientallen kilo's. Mijn werkgever hoeft voor mij geen instructor versie meer te bestellen van een nieuwe training. Ik heb alles heel handzaam in mijn ipad staan.

En ik zie mij nog niet een training voorbereiden ophet minischermpje van de smartphone.

Nee, als redelijke Apple kriticus moet ik toegeven dat Meneer Jobs zijn job toch goed gedaan heeft en een fijn apparaat heeft voortgebracht.

Natuurlijk zijn er wel nadelen, zo vind ik het online keyboard wat aan functionaliteit missen. Wanneer ik een woord verkeerd heb geschrven, dan mis ik de cursortoetsen om terug te gaan. Ook mis ik de DEL toets. Met alleen een Backspace toets en het gepruts met de vinger om te proberen precies op de plek te komen in de tekst waar de foutstaat, werkt erg klungelig. Vaak moet een woord bijna helemaal opnieuw typen omdat er in het begin van een woord een letter verkeerd staat.
Alles wat je daar op noemt kan net zo makkelijk en met meer functionaliteit op een laptop, wat ook mijn punt was. Het is óf telefoon, óf laptop. Voor gevallen waar een ipad tevoorschijn komt, functioneren één van de andere apparaten eigenlijk beter. Waarom een ipad dus eigenlijk nét niet werkt.
Met jouw redenering ben ik het dus compleet oneens. De ipad werkt door zijn multi touch scherm veel intuïtiever dan een laptop met muis. Het os is helemaal gemaakt op het gebruik van een touchscreen en de ipad is veel sneller en handiger in gebruik. Waarom dacht je anders dat ik bijvoorbeeld vandaag mijn training volledig gebruik gemaakt heb van de ipad ipv de laptop die maar in mijn tas bleef zitten?
Ok, jij bent dus helemaal voor een mobieltje merk ik. Sorry, maar het is echt onzinnig om te denken dat mensen het prettiger vinden naar een mobiel schermpje te staren voor een presentatie, dan iets als een iPad of wat voor tablet dan ook. De iPad kan je ook aansluiten op een beamer, dus dat maakt ook al niet uit.
Als jij aan één persoon wat wilt laten zien, maakt het weinig verschil, wil je iets aan een groep laten zien, pak je een laptop en sluit je aan op beamer. Nergens ipad voor nodig, overigens zijn handzame laptops goedkoper.
Ach kom op, maakt niks uit, laten we dat eens naast elkaar leggen dan aan een derde persoon, kijken waar hij voor kiest. En dan heb ik met een tablet ook in een groep niet meteen een beamer nodig, pas voor een zaaltje.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 25 juli 2024 21:25]

Een iPad is enkel niet van plastic maar ja.
Ja, grappig he, als je dat soort zaken door al je comments plaatst wordt het wel erg duidelijk hoeveel ervaring er achter de mening zit.
Ipad is merendeel plastic en heeft net zoveel metaal als andere apparaten van bijv. HTC. Ja, die hebben ook el cheapo metalen achterkantjes.
Versterkt coated glas en gegoten aluminium (niet echt el cheapo) achterkant? Tuurlijk. Ik zie vooralsnog alleen maar plastic tablets in de aankondigingen.
Marketingpraat. Dat versterkt gecoat glas gebruikt HTC al sinds de Diamond 2 en nokia al langer op de duurdere toestellen. Blackberry overigens ook. Gegoten aluminium, LOL het is geen koekenpan. Check je feiten.
Ik denk dat jij de feiten moet checken, Apple boort tegenwoordig alle constructies uit aluminium (en dat moet je gieten voor je er wat mee kan ja). Zoals je zelf zegt, in de duurdere toestellen wellicht toegepast... dat is toch heel wat anders dan jij hier verkondigde (el cheapo).
Een e-reader van 9,7" die ook nog eens goed over weg gaat met 100MB+ pdfjes heb je toch echt niet voor onder de honderd euro.

De achterkant en zijkanten zijn metaal, de voorkant is scherm, scherm heeft een bezel, maar die zit onder het zelfde doorzichtige glas/plastic als het beeldscherm dus durf niet te zeggen van wat voor materiaal de bezel is gemaakt. Verder heeft mijn HTC x7500 slechts twee hele smalle randje plastic, de rest is metaal (behalve het scherm). Alles behalve el cheapo, dat ding heeft al aardig wat overleeft.

Een 3" schermpje geeft niet bepaald veel presentatie ruimte, zelfs mijn 5"schermpje zou ik niet een potentiële klant aan willen doen. 9,7" is ongeveer een A5je en dat is prima te doen. Mijn HTC kan ik ook al drie jaar gebruiken voor het geven van presentaties, exact twee maal gebruikt in het begin, maar handig is anders...
Ik ben het helemaal met je eens dat wanneer men regelmatig boeken (of in jou geval handleidingen) leest, een tablet absoluut prettig werkt.

Alleen bij de mensen die roepen dat ze amper nog gebruik maken van de computer nadat er een tablet in hun leven is gekomen vraag ik me af wat ze daadwerkelijk op hun computer doen. Voor een Youtube filmpje, even snel wat Googlen of m'n mail checken gebruik ik m'n iPhone wel.
inderdaad. ipv even naar boven om de pc aan te zetten. Maar is inet op de tv dan niet handiger? Die heb je ook in de kamer en een beetje htpc moet snel kunnen starten. Ik denk dat phone, tv, pc voldoende is. Heb je geen smartphone, sja dan vult het wel een behoefte denk ik
Mijn PC is direct ook mijn 'TV' (lang leven 30" beeldschermen), dus in mijn geval niet zo heel handig. Maar of op de TV even internetten wel zo lekker is zet ik grote vraag tekens bij. Op 150" (beamer) vind ik het al niet zo handig laat staan op een 30-40" TV. Maar dat zou een persoonlijke voorkeur zijn. En je htpc aanzetten duurt ook even langer dan je iPad/smartphone gebruiken.
Sorry ik lees nooit!
m.u.v. web inhoud;)
Helemaal mee eens!
Ik zie ook de meerwaarde niet....
Kijk het zijn leuke gadgets maar waarom zou ik er een kopen?
Heb een gewone pc, netbook & Iphone 4 dus tja.
Dit soort reacties hoorde je ook begin jaren negentig tijdens de opkomst van de mobiele telefoons.

:)
Ik hoor het nog ja:
ik heb al een buzzer, een bakkie en een PTT T65 deluxe in het rood :)
Dat is eigenlijk nogal een verschil. Waar velen gebruik maakten van verschillende apparaten, heeft een mobiele telefoon die handzaam samengepakt. Het enige wat een tablet doet is een laptop light spelen. Maar de meeste telefoons hebben ook alle tablet functies (tenminste, als je kijkt naar de ipad), hierdoor is er serieus te kijken naar het nut van een ipad. Ik bedoel, dat ding kan niets wat mijn telefoon ook niet kan en doet ook niets beter.

Het grotere scherm is wel leuk, maar de vraag is maar net in hoeverre men daar nu wel op zit te wachten. Waarom zou je, buiten het scherm om, niet je telefoon pakken? En voor een filmpje, tja, waarom geen laptop? Misschien heeft de wereld van de laptops meer innovativiteit nodig, of de wereld van de mobiele telefoons, maar de tablet is op zoveel vlakken 't nou allemaal net niet. Overigens ben ik zelf ook in het bezit van een vorm van tablet en vraag ik mij nog steeds af wat ik er ookalweer mee moet. Zodra de hype over is, zit je met een duur product wat ligt te verstoffen.
Dan zou je toch echt de iPad eens even moeten proberen. Heb je het recente artikel over Flipboard bijv. voorbij zien komen? Dat is wat je niet kan op een mobiel klein scherm, de snelheid van de iPad ligt ook duidelijk hoger, remote desktoppen ga ik echt niet doen op een mobieltje, etc. etc. En waarom geen laptop voor een filmpje, ja dat kan natuurlijk allebei, maar een tablet pak je er toch sneller bij, het is gewoon handzamer en bovendien heeft de iPad een IPS scherm en m'n laptop niet, dus een film ziet er nog beter uit ook.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 25 juli 2024 21:25]

De processor in de ipad is trager dan die van mijn telefoon, snelheid kán niet hoger liggen. Flipboard kan ook op een mobiele telefoon, maar dan in mindere maten. HTC probeert dit op android toestellen.

Remote desktop doe ik al 6 jaar op een mobiele telefoon, werkt verdomde goed en er zijn ook laptops met ips schermpje.
Dat vind ik frapant dan, tenzij je puur kijkt naar GhZ wat nogal lastig vergelijken is. En idd werkt Flipboard in mindere mate op een mobiel, dat is nu net het punt... die in mindere mate.

Remote desktoppen kan op een mobiel ja, maar je gaat mij niet vertellen dat dat niet prettiger is op een groter scherm, dan ben je 1 van een zeer selecte groep denk ik. Laptops zullen er vast zijn, voor 500 euro?

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 25 juli 2024 21:25]

Laptops met vergelijkbare specs beginnen bij de 250 euro, heten Netbooks in de volksmond. De Samsung Galaxy S heeft toevallig precies dezelfde processor als de ipad op ook precies dezelfde clock en vergelijkbaar met de HTC Desire en aanverwanten, al hebben deze als groot verschil een minder krachtige videochip.
:) Ja, maar ik had het over het IPS scherm waar jij het over had, heb je die in laptops van 250-500 Euro? Dus kortom, de snelheid van de iPad behoort tot die van de snelste mobieltjes, hoe dat zit met GPU integratie vraag ik mij overigens nog af, het heeft een IPS scherm, zaken als Flipboard en remote desktoppen werken er mooier op... ik zie plots weinig meer wat je tegenspreekt.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 25 juli 2024 21:25]

Dat is niet vergelijkbaar. Een mobieltje levert extra functionaliteit op, een tablet neemt alleen maar functionaliteit weg. Het heeft geen keyboard, waardoor je er niet handig iets op kunt typen (en je kan me echt niet overtuigen met onscreen touch rommel, dat typt lang niet zo lekker). Het heeft meestal zwakkere hardware, zodat je er ook niet op kunt gamen. Het is te groot om handig mee te nemen (zoals een telefoon), waardoor je het ook niet altijd bij je hebt.
Dan heb ik liever een echte laptop, waar je alles op kunt doen (gamen/video/typen/etc), en een telefoon om altijd bij te hebben en af en toe eens snel iets op op te zoeken.
Het ligt dus aan de toepassing. Een iPad bij het koken is toch heel wat practischer dan m'n laptop, ik pak het er gewoon sneller bij. Ik game me suf erop, ik kijk video op een prachtig IPS paneel, dat is werkelijk dusdanig mooi dat je dat ook vaker doet. Een laptop binnenshuis vergt toch meer gesleep en zorgt ervoor dat het dus vaker ergens blijft staan ipv even wordt meegenomen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 25 juli 2024 21:25]

Mijn telefoon is nog handiger bij het koken, lekker klein en kan ik ook rechtop zetten. Ik speel spellen op mijn PC en telefoon en het scherm van een ipad is, in vergelijking met dat van mijn laptop en telefoon nogal gaar. Lage resolutie (oh en dat zie je) en de kleuren, tja, zelfde als mijn laptop en die van mijn telefoon, komt 'ie in geen lichtjaren bij in de buurt.

Overigens wat voor video wil je dan kijken dat je met dat ding in je handen wil zitten? Voor de korte youtube troep werkt een telefoon ook en lange films, nou veel plezier met dat plaatje in je handen.
ooit gehoord van een standaard? Er zijn diverse standaarden te koop voor de ipad. Je HOEFT hem niet continu vast te houden.

En wat die resolutie betreft... IK heb niks te klagen over de resolutie van mijn ipad, GTA CTW ziet er bijvoorbeeld verbluffend gedetailleerd uit. Ook op dit moment dat ik deze tekst intik op mijn ipad heb ik geen last van de (volgens jou te lage) resolutie. De letters zijn haarscherp, ongeveer 1 à 2 mm hoog.

Wat zeurt iedereen toch over die resolutie?!? Probeer het zelf gewoon eens een weekje, dan zul je merken dat zo'n ipad heerlijk werkt.
Heb ik gedaan, daarom zeur ik ook over de resolutie. Als je 200+dpi gewend bent op al je apparatuur, dan is een ipad wel even wennen en best vervelend.
Maak daar maar 'eind jaren negentig' van... :)
Alleen het feit al dat bijvoorbeeld een iPad instant on is, maakt al dat je hem heel anders gaat gebruiken dan een desktop. De toegang wordt laagdrempeliger zodat je dingen even opzoekt die je met een desktop al snel te veel moeite vindt. Lastig is dat je dit pas merkt als je er daadwerkelijk een hebt. :-)
m'n laptop en desktop zijn ook instant-on.
m'n htpc is always-on.

als het al te veel moeite is om je laptop open te klappen om iets op te zoeken dan is de informatie die je zoekt waarschijnlijk niet zo belamgrijk ;)
Mijn laptop heeft ook sleep idd, maar instant-on of sleep is nog steeds een vrij groot verschil.
Standby/sleep is in windows vista en 7 gelijk aan instant on. Mits je een wachtwoord gebruikt, maar dat geld ook voor enige inlogmethoden op een ipad.
Ik gebruik ook Windows 7 op een retesnelle pc, dat is snel ja, maar zeker niet instant-on, het heeft zeker nog een second of 1-2 nodig, waarbij de iPad gewoon boem aan is, een applicatie heb ik dan al opgestart binnen die 2 seconden en dat lukt me niet op mn PC. Het scheelt allemaal niet zo gek veel, maar voor het gemak op de bank is dat net even het verschil waar het om gaat. Bovendien pak ik die snelle pc van mij er niet even bij op de bank, vrij zwaar zo'n toren. Een laptop is dan echt niet sneller.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 25 juli 2024 21:25]

Laptop is hier instant on vanuit sleep, een keer knipperen met mijn ogen maakt het verschil niet.
Lekker 13 inch laptopje; weegt misschien 1000 gram openklappen en typen maar. 13inch (of kleiner) past ook makkelijk in de rugzak, en je kan aan de slag.
Ja je doet toch iets fout met je PC dan hoor, instant on is bij mijn laptop echt instant on. Bij mijn PC niet, maar dat heeft met een andere vorm van standby temaken die op PC's toegepast wordt.
En hoe lang kan jouw laptop op "instant-on" oftewel standby/sleep blijven op een acculading?
Ik wacht op de Notion Ink Adam :)
Yep me2. Is voor zover ik weet de tablet met de beste specs. Vooral e-ink als 2e scherm bovenop het andere scherm spreekt me erg aan.
Het scherm is een Pixel QI scherm... geen e-ink.
Dit is een aangepaste LCD-scherm dat in vol zonlicht te bekijken is (valt dan wel terug op grijstinten).
Vergelijking met iPad
http://www.youtube.com/watch?v=NotK4TVQ-6E
en vergelijking met e-ink en normale LCD.
http://www.youtube.com/watch?v=oawX3wenxNc

edit: linkje

[Reactie gewijzigd door Ursus Grumpious op 25 juli 2024 21:25]

hier ook een wachtende voor een Notion Ink Adam. update met film op deze site btw
Ik heb nu tijdens het wachten op de Adam maar een Ipad gekocht, maar die gaat meteen in V&A zodra de Adam er is. Behoorlijke tegenvaller.

Mooi dat er een update over de Adam is!
+1 :) Alleen al om de innovatieve techniek te ondersteunen.
Tablets zijn de toekomst en iedereen die er het nut nietbvan inziet, dus 60% van de bezoekers zal later smakelijk lachen om hun eigen gebrek aan inzicht.

Mijn ervaring met de iPad is dat de touch interface en de IOS iterface heel erg fijn zijn. Werken met een computer is kut maar met zo'n ding is het gewoon prettig. Hij doe het altijd, geen boot ofzo. Scherm is veel groter wat fijn is voor surfen. Stabiel. Het is een computer die mensen niet eerst tot een avondstudie van 5 jaar dwingt om te leren bedienen.

Heel veel mensen zouden beter af zijn met een iOS apparaat dan met een reguliere computer. De iPad is de eerste computer die is zoals een computer zou moeten zijn. Mensvriendelijk. Fun.

Maar dat is misschien niet aan nerds besteed.

[Reactie gewijzigd door Q op 25 juli 2024 21:25]

Zo... waar komt al deze haat vandaan?

Tablets zijn misschien wel de toekomst, maar in de huidige uitvoering is het voor 60% van de mensen niet van toegevoegde waarde.

Computer werken niet kut, er wordt kut met een computer gewerkt. Blijkbaar weet jij niet hoe je goed met een computer om moet gaan. Een computer kan veel meer dan een tablet. En dat is een feit! Voorbeelden wat je niet kan op een tablet?
  • Foto- en videobewerking (niet simpele ballonnetjes toevoegen en kleurtjes aanpassen)
  • Gamen (en dan heb ik het over echte games, niet over webgames)
  • Tekstverwerken (ik schrijf stukken van tientallen pagina's en dat werkt niet onscreen)
  • Webdesign
En zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken...

En een studie van 5 jaar? Ik heb mijn oma voor het eerst achter een computer gezet en daar draaide Windows 7 op. Na 5 minuten uitleg snapte ze al behoorlijk goed hoe alles werkt. En dat zal waarschijnlijk bij een MAC ook wel het geval zijn.

En ik heb ook een aantal keer met een iPad mogen spelen, maar ook ik had soms moeite met dingen te vinden. Wat voor jou logisch is, is niet per definitie voor iemand anders ook logisch.

Ik wil ook een tablet, maar absoluut niet als vervanger van mijn laptop. Ik zie het als toevoeging, om snel iets op te zoeken, even snel mijn mail te lezen, misschien een video op te bekijken. Of als fotoalbum om aan andere mensen te laten zien, etc.

Zelf ben ik overigens geïnteresseerd in de Archos 101. Kom in oktober, maar wacht wel even op reviews.
Mensen moeten zich niet aan computers aanpassen, computers moeten zich aan mensen aanpassen.

Dat er kut met computers wordt gewerkt ligt niet aan mensen maar aan computers. Computers moeten het leven makkelijker maken niet moeilijker.

Je gaat mij niet vertellen dat de bediening van een iOS device of vergelijkbaar moeilijker is dan Windows 7, dan praat je poep.

Mijn tante van 75 heeft nog moeite met haar Windows computer, wat een spijt dat ik dat ding voor haar gekocht heb. Met mijn iPad kon ze zonder uitleg direct aan de gang.

Het gaat eigenlijk helemaal niet over een tablet, maar over de user interface.

En die user interface is voor 90% van de mensen in 90% van de gevallen voldoende.

Werken met een reguliere computer blijft voor mij en de meeste mensen kut, met Mac OS X als minst kut.

Wat de fuck doen mensen nu met hun computer?

- Mailen
- Surfen
- Foto's bekijken
- chatten
- muziek luisteren
- filmpje kijken
- Docje typen

Dit is wat normale mensen met een computer doen. Met een tablet kan het meeste, en met een kb er bij kan alles. Met een iOS device of vergelijkbaar OS kan dit allemaal prima. Maar dan eindelijk stabiel, snel en op een fijne manier.
Ik koop er pas eentje als het een resolutie van 1200x1600 heeft, ik scan regelmatig maandbladen in en dit lijkt mij de ideale resolutie.
iBooks van de iPad heeft een functie die zoomt op een kolom of plaatje bij een dubbeltap (als je pdf dit goed heeft geregeld), werkt erg fijn met letter/A4 sized pagina's. Het enige nadeel van iBooks is dat het niet heel stabiel is en niet fatsoenlijk kan omgaan met grote pdfs (een probleem waar je waarschijnlijk tegen aan loopt met gescande maandbladen). GoodReader heeft die instabiliteit en problemen met grote pdfs niet, maar heeft die focus op kolom/plaatje weer niet (zoomt in naar een default waarde).
Volgens mij heeft resolutie in dit geval geen drol te maken met de grootte van de tekst. Maar zo te lezen is die ipad nogal onstabiel, dus lekker laten voor wat 't is. Ik ben ook op zoek naar een tablet met fatsoenlijk resolutie, dat 1024 gebeuren heb ik nu wel gezien. Telefoons doen 't zelfs beter.
ibooks is idd niet echt relaxt. Stabiliteit valt bij mij wel mee maar ik vind dat het programma gewoon sloom aanvoelt. Ik heb liever niet die grafische animaties in ruil voor wat performance. Verder is de iPad heerlijk in de trein.
haha Er staat toch echt iBooks en niet de gehele iPad, maar typisch dat jij dat zegt.
Nouja iphone is ook niet echt top qua stabiliteit hè. Ik heb er zelf langere tijd eentje gebruikt en er ging nog weleens iets mis, dat is niet te ontkennen. Ding heeft last van hetzelfde gezeur als waar alle smartphones last van hebben gehad, namelijk bagger applicaties en slecht uitgewerkte features.
Dat is dan 180 graden een andere ervaring die ik heb. Tuurlijk is iOS niet 100% stabiel ten alle tijden, maar stukken stabieler dan bijv. WM waar ik jaren gebruik van heb gemaakt en nog steeds draait het hier 95% van de tijd prima. Feauture compleet zijn is een mening, maar niet uitgewerkt?? Dat is juist een krachtig punt van iOS geweest al die tijd.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 25 juli 2024 21:25]

Had je hem toevallig gejailbreakt? Want dan zou dat het wel eens kunnen zijn, ik merk eigenlijk niets van onstabiliteit en heb nog niet een crashende applicatie onder iOS gehad.
Het is niet de iPad/iOS die problemen geeft maar de specifieke app (wel van apple), er is echter een hele goedkope app (€0,79) die dat probleem geheel niet heeft. Het percentage Smartphones dat een hogere resolutie heeft is gering. Ik zou zelf ook liever een hoger resolutie zien, ik ben alleen bang dat de prijs momenteel dan niet meer €499 zal zijn van het goedkoopste model. Een hogere resolutie zou zeker een reden zijn dat ik een nieuwe iPad aanschaf (en ik denk met mij velen). Het probleem is echter niet alleen een hoger resolutie scherm, maar ook de extra processor kracht die daarvoor nodig is en dan natuurlijk de extra stroom...

Verder iOS vs. WM, heel veel gedonder gehad met WM, over iOS kan ik nog geen waarde oordeel over vellen. Maar ik weet wel dat een hoop mensen zitten te klagen nadat ze de boel hebben gejailbracked en een buts apps hebben geïnstalleerd over stabiliteit... Als je er niet mee zit te prutten dan zou het allemaal redelijk moeten lopen, jammer genoeg moet je met veel WM applicaties een hoop prutten...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 25 juli 2024 21:25]

Dan worden je icoontjes wel heel klein op dat schermpje ;)
Iets over een klok en een klepel is hier van toepassing:

Een resolutie heeft niets te maken met de grootte van de icoontjes.

De grootte van de icoontjes is onder andere afhankelijk van ALLEMAAL de volgende eigenschappen dots/inch in combinatie met het aantal pixels wat het icoontje is.

Stel een icoon heeft 10 pixels (in totaal) en je hebt 1200x1600 pixels op je scherm, maar je scherm is 1km in doorsnede, vind je het dan een klein icoon?

Of een icoon heeft 10000 pixels en je hebt 1200x1600 pixels en je scherm is 1cm in doorsnede, is het dan een groot icoon?
Dat was inderdaad t/m XP. Vanaf Vista kun je wel redelijk schalen.
Ik ben nog aan het overwegen of het werkelijk waar een verrijking is naast mijn pc, laptop en android-phone. Het enige wat me heerlijk lijkt, is internetten/filmpje/serie kijken in bed. En ik ben er nog niet uit of dat de aanschaf rechtvaardigt. Ik heb dus vooralsnog even niks gestemd.
De iPad heeft bij mij de laptop binnenshuis volledig verdrongen...
Ligt er natuurlijk ook maar net aan wat je er mee doet, persoonlijk gezien lijkt me tablet nogal onhandig, is leuk als gadget maar daar vind ik 800 euro toch te veel voor :P
Helemaal waar, het ligt er inderdaad maar aan wat je er mee doet. Daarnaast kan je in principe ook alles wel op een ander apparaat doen. Het is echter het gemak waarmee je media kan consumeren op de bank, bed of in de trein die het zo fijn maakt.
Het is dan ook een aanschaf waar je best zonder kan leven, maar waarvan je de kracht en het gemak pas ervaart als je er een paar weken eentje thuis hebt liggen. Dus als je nog 500 euro rond hebt slingeren... :)

Ook bij mij heeft de ipad de laptop verdrongen en niet alleen binnenshuis :)
Inderdaad. Zo heerlijk dat je niet kan stoppen met internetten en filmpjes kijken op bed. Waarom nog je bed uitkomen? Ps, dit is ook geschreven terwijl ik op bed lag. Net wakker.
Ik zie het nut er nog niet zo van in, het blijven gadgets die het net niet zijn, te beperkt om je laptop te vervangen en te groot om als smartphone te dienen.

Alleen als je veel in de trein zit en je wil de krant lezen zonder je buurman te storen met die lappen papier voor zijn neus, dan is het een optie.

Ook om boeken te lezen zijn ze niet ideaal, een papieren boek gaat een paar miljoen paginawisselingen mee op 1 lading, het enige wat ik mis bij analoge boeken is de CRTL+F functie.
Ik zie het nut er ook niet van in, toch gebruik ik 'm minstens een uur per dag voor lekker 'ff relaxed internetten en filmpjes kijken.
Voor boeken lezen zijn de ipads ideaal. Met mijn mindere ogen kan ik niet wennen aan de schermen van ereaders en dankzij het backlight kan ik overal ook waar het te donker is, mijn boeken op de ipad lezen. Alleen wanneer ik bij volle zonneschijn wil lezen, gaat dat maar net. Onder een parasol echter is het weer te doen.

Toen de ipad aangekondigd werd dacht ik ern als IT-er net zo sceptisch over als jij. Maar sinds ik 'm in mei op een congres heb gewonnen is mijn mening echt 180 graden gedraaid.

En omdat ik de ipad zo super vaak gebruik, heb ik al tientallen keren gehad dat complete vreemden mij aanspraken met de vraag of dit nou een ipad is. En na mijn demonstraties was echt ie-der-een enthousiast. En menigeen gaf aan er nu ernstig over na te denken om er zelf één te kopen. Eén man zei tegen zijn vrouw: zullen we dit jaar maar niet op skivakantie gaan? Want ik weet nu een leuk Kerstkado voor jou en mij...
Ik wil er heel graag eentje, maar die wat nu op de markt zijn voldoen niet aan mijn eisen.

Ik wil minimaal de volgende dingen:
- Wifi
- bluetooth
- USB poort (en)
- Cardreader
- Multi tasken en multitouch.

Liefste ook gewoon op Windows 7 zodat het lekker snel werkt.
De ipad voldoet bijna aan je eisen. Hij kan wifi, bluetooth, met een verloopstuk usb en kan multitasken (wanneer je hem hebt gejailbreaked en Backgrounder installeert OF wacht tot november wanneer IOS 4 voor de ipad uitkomt) en multitouch.

Alleen de cardreader ontbreekt...

Maar met een tooltje als OpenSSH kun je op afstand vanaf iedere computer een veilige verbinding opzetten naar de ipad en er bestanden opzetten of afhalen.
de ipas voldoet dus niet.
als ik op vakantie ben heb ik geen computer, dan wil ik gewoon met een tabblad mijn foto's kunnen bekijken en eventueel wat op internet opzoeken.

Ook een camera zou ideaal zijn aangezien ik dan meteen kan opnemen.

Een ipad voldoet zowiezo niet, je kunt niet de programma's instaleren die je wilt en je betaald 300 euro voor de appel op de achterkant. vreselijk apparaat vind ik dat, maar deze discussie ga ik hier niet nog eens voeren.

binnenkort komt er een tabblad uit van een nederlandse fabrikant, die ga ik zeker halen.
Als jij op vakantie bent, neem je je camera connection kit mee en kan je mooi je foto's bekijken en opsturen via 3G.

Wil je het helemaal mooi doen, dan ga je voor een eye-fi kaart zodat je foto's direct, draadloos op je iPad komt welke gelijk deze ook upload naar een foto-service naar keuze.
Op vakantie in het buitenland en 3G, leuke cominatie :S
veel vakantielanden hebben 3G prepaid kaarten.
en als ik al die zeik niet wil?

Ik wil gewoon als ik terug in het hotel ben mijn geheugenkaart uit de camera klikken, in een tablet doen en de foto's bekijken, meer niet.

Ik hoef niet te uploaden e.d., vrienden kunnen heus wel even wachten totdat ik thuis ben voordat ze de foto's zien.
Dan upload je het geheel niet en gooi je de foto's alleen maar op de ipad om te kijken. The hell you talking about? Met de CCK kan je dus gewoon al je foto's naar de ipad slepen vanuit usb direct op je camera, of via de sdkaart.
waarom zou ik een overpriced tablet kopen om dan voor veel geld extra onderdelen te moeten kopen om te doen wat ik wil?
De ExoPC voldoet aan al je eisen.
Kijk, voor ieder wat wils op de tablet markt :)
Ik heb maar "ik zie het nut er niet van in" geantwoord. Maar dat is niet helemaal waar. Ik denk dat ik over een jaar of 2 a 3, als mijn privelaptop aan vervanging is, zeker naar een tablet zal kijken als mogelijke vervanger.

Tegen die tijd zal hopelijk ook de featureset van tablets/pads naar een nog hoger niveau zijn getild. Lichter maar krachtiger. Betere schermen en connectiviteit, maar langere batterijduur. Dat soort werk.
Langere batterijduur?

Is 10 uur niet lang genoeg voor je? Ik heb mijn iPad nog geen enkele keer leeg gekregen :P
Nee, serieus, geen enkele keer. Ik weet niet eens wat de iPad doet als de accu leeg is. Laagste percentage wat ik heb gezien was 36%, en dat was toen ik dat ding bijna de hele dag non-stop gebruikt had.
Ik heb mijn ipad al diverse keren leeg gekregen, maar dat komt omdat ik hem zéér intensief gebruik!!! Mijn werk is computers en mijn hobbie is computers.
Maar inderdaad houdt de ipad het lekker lang uit, zonder GTA CTW te spelen tot zo'n 10 uur, maar wanneer ik GTA speel wat korter, zal wel aan het hogere CPU verbruik liggen.
Laptop en tablet blijven gewoon verschillende dingen. Ook denk ik dat de apparaten nu verschillende gebruikers, of misschien zelfs doelgroepen aanspreken. Zelf blijf ik er tegenaan lopen dat de functionaliteit van de tablet achter blijft bij die van een laptop. Op zich hoeft dat niet zo'n probleem te zijn. De functies waar de tablet goed in is, is hij heel goed in, en is hij gebruikers vriendelijker dan een laptop. De functies waar we het dan over hebben is het casual gebruik "even snel dit, even snel dat". Een soort mobiele informatiezuil, voor erbij in de woonkamer.

Zelf heb ik "ik zie er het nut niet van in" ingevuld. Dat is een wat ongenuanceerde versie van mijn gevoel ten opzichte van tablets. Ik vind het interessante apparaten die een mooie toekomst tegemoet gaan. Toch blijft het typische gebruik van een tablet op mij wat passief overkomen. Als informatiezuil prima, even de weerradar kijken en weer verder. Een snelle start (wat ik hier net lees) is dan een killer functie.

Als ik naar mezelf kijk hoe ik met een computer bezig ben, bijvoorbeeld als ik even zit te internetten, dan explodeert dat gebruik vaak in allerlei parallelle activiteiten die behoorlijk associatief en chaotisch verlopen (noem het maar mijn tekortkoming). Ik zie mij dat echt niet met een tablet proberen. Tien keer kunnen ze tegen me zeggen dat je met een tablet ook kan typen, en dat de touchscreen bediening goed doorwrocht is (met name dan de ipad zelf). Ik vrees dat ik heel ongeduldig van het ding zal worden. Mijn gebruik van computers/internet is eenvoudigweg niet ondiep en lineair. Ik ben bang dat ik me erg afgeremd zal voelen.

Terug naar dat casual gebruik. De infozuil toepassing zie ik echt wel. Van mijzelf moet ik alleen bekennen dat het bijna nooit bij dat casual gebruik blijft, en ik zou mezelf in no time zitten te irriteren. Dat doet me terugkomen op de score van deze poll. Ik ben echt verrast door de hoge score van de "geen nut" optie. Zonder mezelf op anderen te willen projecteren, misschien is dit wel de crux met Tweakers en tabletten. Tweakers willen geen belemmering, die willen voluit kunnen gaan, en hoe je het ook bekijkt, voluit en casual gaan niet erg samen. Als je daar dan ook nog de hoge aanschafsprijs bij optelt, ziedaar de verdict.
edit:
Wat ik ook belangstellend volg is wat intensief tabletgebruik gaat betekenen voor RSI. Dit bedoel ik echt niet als flame, mijn vermoeden is dat door de handbewegingen en het voortdurend versnellen en afremmen van de hand de pols meer belast kan worden dan bij normale muisbewegingen, kan iemand anders met deskundigheid hier iets over zeggen?


Ik denk wel dat als het tablet os nog wat verder wordt vervolmaakt (en dan met name de bediening), parallelle processen ondersteunen kan inmiddels al, een zwaardere processor inbouwen? De mens-machine interface blijf verrekte smal, hoezeer Apple ook een indrukwekkende prestatie heeft neergezet, laten we dat ook blijven zien. Een tablet blijft gewoon een heel andere ding dan een computer met alle toeters en bellen, en dat is helemaal niet erg. Voor een hele grote doelgroep en bepaalde toepassingen is het een prima apparaat. Veel tweakers lijken echter aan de andere kant van het gebruiksspectrum te zitten. Een poll met een voor mij onverwacht maar interessant resultaat.

[Reactie gewijzigd door teacup op 25 juli 2024 21:25]

Ipad owner here.

En tabletbakkers... Maak geen tablets met een desktop OS erop! Die knopjes worden dan te klein.
Exact. Mijns inziens precies de reden waarom tablets tot nu toe een erg kleine niche zijn geweest: een desktop OS met tablet extensies werkt simpelweg niet zo goed als een mobiel OS dat gemaakt is voor (multi-)touch.
Nog iemand die het door heeft! Desktop OS op een tablet form factor is onzin. Dat is gewoon logisch. Desktop OS-en zijn niet gemaakt om met touch bediend te worden. En JA ik weet dat Windows 7 touch ONDERSTEUNING heeft maar dat werkt niet zo goed als native touch ontwikkeld OS.
Dus geen volledig OS voor een tablet, omdat men geen extra pixels kan gebruiken voor grotere iconen? Ze moeten geen desktop OS erop gooien zonder de GUI aanpassen. Maar een volledig OS voor tablets daar heb ik echt geen problemen mee...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.