Googles vertrek uit China

Google vertrekt uit China omdat het niet meer mee wil werken aan censuur. Ik vind dit ...

Top!
59,5%
Niet boeiend
15,1%
Begrijpelijk maar niet slim van het bedrijf
10,9%
Best wel [censuur]
10,3%
Onbegrijpelijk, daar schiet niemand iets mee op
4,2%

Aantal stemmen: 16.501. Deelname gesloten op 13-04-2010 12:24. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (67)

67
66
53
1
0
4
Wijzig sortering
Met een westerse blik is het natuurlijk heel makkelijk te zeggen dat censuur evil is. Maar elke Chinees die op de Universiteit heeft gezeten weet precies wat er op Tiananmen square is gebeurt. Desondanks zijn vele van hen voor overheidsregulering van het Internet omdat voor hun een harmonieuze stabiele samenleving belangrijker is dan individuele belangen.
Wanneer China een stabiele welvaart heeft, dan pas word het belangrijk om zich met dingen als vrijheid van meningsuiting bezig te houden.

Ik keur het hiermee niet goed, ik wil alleen maar zeggen "wie zijn wij om te veroordelen wat we niet begrijpen".
En er gaan ook zo veel Chinezen naar de universiteit: "some postsecondary through advanced degree: 3.6%"

Dat zijn dus alle hogere beroepsopleidingen en universiteiten van heel China samen. Dan hebben we het over pakweg minder dan 2%.

En ik durf dan nog te beweren dat van deze 2% er ook een groot deel is wat niet weet wat er op Tiananmen is gebeurd.

We hebben alle recht de chinese censuur veroordelen. In de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat uitdrukkelijk:
  • "Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers."
Zowel Nederland als China hebben dit verdrag ondertekend. Wie zijn wij dat wij onze mede-ondertekenaars daar niet aan mogen herinneren?

[Reactie gewijzigd door ProfPi op 24 juli 2024 18:30]

2% van 1,321,000,000, dat is 26,420,000 mensen, dat zijn meer mensen dan hier in heel nederland wonen. Wat is je punt ?
Plus dat van de 16,5 miljoen die we hier hebben ook maar weinig weten wat het Tiananmen Square protest was. Wie het laatste vriendje van Britney Spears was daarin tegen..
Door de meuk van troep in de media worden wij overspoeld. Beelden flitsen de hele dag langs je kop. Elke 5 minuten browsen wordt beloond met 'Facebook of Sex', half-automatische abo-diensten, happy deals, je bent geselecteerd om winnaar te worden, het is jou dag, jou vrijheid, en onze troep die je moet consumeren.

Ik ben voor. Voor het besluit van China, voor het gedachtegoed wat hopelijk schuilt achter dit standpunt. Dat dit een besluit is om de kwaliteit van het leven niet te laten overspoelen door commercieel winstbejag. China zal een gedeelte van ons leven, de zaken die wij als normaal ervaren, zelf niet meemaken. Wellicht dus enkelen, maar het gros zal in eigen land een cultuur blijven houden die weinig invloed zal ondervinden vanuit het buitenland. Ik ben niemand om te bepalen wat China goed of fout vindt. In mijn eigen land ben ik wie de politiek is, net als jij die dit leest, als iedereen die dit niet leest.

Of met dit besluit nu mensenrechten worden geschonden, is lastig om te zeggen. Wat ik veel belangrijker vind is dat China onze planeet behandelt als stront. Goede voeding om geld mee te verdienen.
[quote]Wie het laatste vriendje van Britney Spears was daarin tegen..[/quote]

Nou, vertel :D ik weet het niet, dat andere wel. Ze was heel goed in de film Meet the Spartans, maar voor de rest lees/kijk ik nooit iets over haar }> .


ontopic/
Maar jah hier in de EU gaan we ook soortgelijke filters toepassen en wie weet waar dat toe zal leiden. :?
Treelz impliceert dat het wel meevalt met de censuur want iedere hoger opgeleide kent 'Tiananmen'.

Mijn argument is dus dat slechts een hele selecte groep mensen minder last hebben van de censuur. Deze groep hoger opgeleiden heeft juist kunnen profiteren van de economische bloei van China, dus voor hen blijft alles liever zoals het is.

Het is nogal makkelijk om te schermen met grote aantallen voor een land met 1.3 miljard inwoners. Omgekeerd kun je dan ook beweren: 98% is 1,294,580,000 mensen. Negenenveertig keer meer. Op zo'n schaal is het onzinnig om te vergelijken met Nederland. Alleen Peking heeft al hetzelfde inwoneraantal als heel Nederland.
Je zou denken dat de studenten dat daar weten maar dat klopt niet helemaal, ik ken genoeg chinezen die daar helemaal niets van weten (allemaal studenten). Daarnaast weten de meesten geen eens dat er een aantal vliegtuigen in de Twin Towers zijn gevlogen. De censuur daar is echt super extreem.
Terwijl het ondertussen allerminst zeker is dat de Chinese regering verantwoordelijk is voor de aanvallen op de gmail accounts, heeft google zich dom laten uitspelen in een machtspelletje van de Amerikaanse regering die zich er tegenaan begon te bemoeien.

Nu zal er niks anders resten voor China om de boel helemaal te blokkeren.
Ik weet het niet... Ik niet gestemd op "Top!", maar op "Onbegrijpelijk, daar schiet niemand iets mee op". Google heeft erg veel baat bij China. Ik bedoel, niet alleen als zijnde bezoekers voor de zoekmachine, maar ook bij R & D (Research & Development). China is namelijk een vooruitstrevend land op het gebied van nieuwe technologieën, waar Google ook voor is in China.

Dus als Google bij China weggaat, loopt Google zulke R & D ontwikkelingen mis. Maar ook China wordt in mijn ogen armer, want Google zorgt toch ook wel voor enige werkgelegenheid op bepaalde marktsegmenten.

Dus dit kan nog wel eens interessant worden.

EDIT:
Overigens vind ik het absurd dat China GMail accounts heeft gehackt, om Google weg te krijgen. Dat is niet bepaald een goede zet van China.

[Reactie gewijzigd door gamer13 op 24 juli 2024 18:30]

Dat gehack staat niet vast... en denk dat China dat ook niet deed om Google weg te pesten maar als ze het hebben gedaan eerder om de mensenrechtenactivisten en dergelijke lastig te vallen/op te sporen.

Als China Google weg zou willen hebben zouden ze er denk ik echt niet zo doen maar gewoon blokkeren onder het motto dat ze verkeerd censureren ofzo.
Google was al fors marktaandeel aan het verliezen in China. Volgens mij is het dus:
a. promotiestunt "kijk ons eens ethisch goed bezig zijn"
b. onvermijdelijk omdat de baten niet meer tegen de kosten op gaan wegen.

Denk er maar eens over na, dat zelfde Google heeft in 1e instantie alle censuurregels gewoon zonder morren uitgevoerd. Nu ze de slag om China lijken te verliezen, worden inene de stekkers er uit getrokken. Zogenaamd vanwege het hacken van die mailboxen. Denk je nou echt dat China voor die tijd niet regelmatig een kijkje nam in die "speciale" mailboxen?

Ik ben ook erg tegen censuur en tegen de wijze waarop China omgaat met mensenrechten! Maar ik wil me ook niet laten misbruiken door een groot bedrijf die zijn marketing over de rug van de massa stuurt.
Of de Chinese regering erachter is mag dan niet zeker zijn, dat is volgens mij niet de enige reden dat Google besluit te stoppen met de censuur. Ze waren het er vanaf het begin al niet mee eens, maar vonden de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Waarschijnlijk zijn ze nu wel tot inzicht gekomen dat de Chinese overheid nog lang niet van gedachte gaat veranderen en daarboven op waarschijnlijk een aanval op hun servers deed de emmer doen overlopen.

Dus dom wil ik het niet echt noemen van Google
Ik ben het principieel eens met dit soort acties. In plaats van een overheid, of internationale organisatie zoals de NATO / UN dit soort klusjes te laten opknappen (censuur, mensenrechten etc.), moet dit ook vooral gestimuleerd worden door de bedrijven met wie China zaken doet. Dit treft hun direct in hun handelskracht, en laat zien dat niet alleen die 'instanties' ze een beetje willen pesten, maar dat de wereldbevolking als geheel hier achter staat..
Weet je wel waar bedrijven voor zijn? De enige factor waar bedrijven op afgestraft en geselecteerd worden is het vermogen aandeelhouderswaarde te genereren. Dat is de enige factor waar het kapitalistische ecosysteem op selecteert. In dat mechanisme zit niets, maar dan ook echt helemaal niets wat verband houd met hoe goed een bedrijf de maatschappij, wereld of mensheid dient.

Een miljoenen jaren oud oerwoud kappen, olie dumpen of uit een land vertrekken met veel bombarie is dan ook geheel en alleen gemotiveerd met hoeveel aandeelhouderswaarde het oplevert. De rest is bijzaak.
Dat is dus onzin, want de aandeelhouderswaarde komt van factoren als de hoeveelheid klanten (indirect) want die leveren omzet en winst. Als de klanten van een bedrijf toevallig waarde hechten aan bepaalde factoren, zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen, ontkomt een organisatie hier niet aan. Dat is de marktwerking in dit geval. Het probleem zit 'm dan ook niet bij die bedrijven, kapitalisme of wat dan ook, maar bij de simpele ziel die er geen bal om geeft en blijft kopen. Waar ik er één van ben. Het probleem zit 'm bij de mens zelf, die maakt tenslotte ook de organisaties. Het is dezelfde reden dat milieugerichte politieke partijen relatief weinig steun krijgen, dat zijn gewoon geen zaken die jan-modaal wat kan interesseren en ik kan mij dat héél goed voorstellen, want jan-modaal heeft waarschijnlijk genoeg andere dingen aan z'n hoofd.
58% (op dit moment) die zegt Top! ??? 8)7
Ik snap dat niet. waarom mogen van "jullie" de Chinese burgers niet doen aan vrije informatievergaring? En zelf een beeld opbouwen van de wereld?
De EU zegt nee tegen censuur in Iran, en dat is wel goed, maar in China niet?

Niet dat het echt heel erg veel gaat uitmaken dat Google binnenkort uit China weg gecensureerd wordt, Baidu is vele malen meer bezocht, maar toch...
58% (op dit moment) die zegt Top! ??? 8)7
Ik snap dat niet. waarom mogen van "jullie" de Chinese burgers niet doen aan vrije informatievergaring? En zelf een beeld opbouwen van de wereld?
Volgens mij begrijp je het verkeerd. Google vertrekt als protest, dat is dan toch juist goed?!

daarnaast is het niet aan Google mensenrechten / censuur aan te vechten.

Jouw reactie zou eerder slaan op "Niet boeiend"

[Reactie gewijzigd door Maddog McHare op 24 juli 2024 18:30]

wie komt er aan de macht als china democratisch wordt? iemand daar wel eens over nagedacht?
of ben je vergeten dat china ook een handje vol Hitlers heeft? mag niet hopen dat extreem-rechts daar aan de macht komt (die willen het gehele westen aan het spit rijgen :+ )

china leeft voor 50% in de middeleeuwen.
de geschiedenis herhaald zich en zo creëren we weer een wereld oorlog, geweldig toch? vrijheid 8)7
Ik ben gegaan voor Begrijpelijk maar niet slim van het bedrijf. Dat ze het doen is idealistisch en goed, maar als niemand volgt zal het maar een kleine stoot zijn tegen de Chinese overheid. Microsoft, Yahoo en alle andere zoekrobots die daar zitten zouden hetzelfde voorbeeld moeten volgen. Enkel dan zal er volgens mij iets gebeuren dat de Chinese overheid hun ogen gaat open beginnen doen.

Wat Google nu wel heeft bekomen is dat de censuur een hot topic is over heel de wereld, maar daar zal het waarschijnlijk bij blijven. Als nadeel verliest Google zeer veel potentiële klanten in een opkomende markt.
Als voordeel krijgt Google wel in de rest van de wereld het imago van opkomen tegen de Chinese censuur en als ze die kunnen doorbreken dan komen ze meer dan waarschijnlijk in de geschiedenisboeken :p Idealisme is echter maar zelden succesvol, zelfs voor een gigantisch groot bedrijf als Google zal het moeilijk zijn.
Microsoft en Yahoo maakt niet uit of ze daar vertrekken.

China heeft een eigen chinees bedrijf onderdeel van Alibabba dat daar de grootste is als zoekmachine, en dat bedrijf voldoet perfect aan alle censuur regels
Ja maar dat deed Google ook uiteindelijk.
Nu krijgen de chinezen die wel bij google komen (zo nodig via een omweg) tenminste wat ze zoeken, en niet wat ze mogen vinden.

Dat gezegd hebbende, Ergens heeft China ook wel gelijk bepaalde zaken te blokkeren binnen de landsgrenzen. In de vrije wereld zijn we alleen gewend geraakt aan het wilde westen van het internet, voor of tegen de geldende wetten.

O-) Ik ben tegen de Chinese blokkades.

<edit> zinsbouw </editt>
Je snapt natuurlijk ook wel dat dit van bijzonder tijdelijke aard is.
Als China het wil, hebben ze Google zo weer uitgesloten, of wellicht zelfs uit Hong Kongv verjaagd.
Het Chinese volk is hier dus niet mee geholpen.
Prima dat Google vertrekt uit China, dan hoeven ze zich niet meer voor het (censuur) karretje te laten spannen van de Chinese overheid.
Google vertrekt niet , het stopt alleen met een zoekmachine te hosten in china zelf. Alle andere diensten zijn nog wel beschikbaar en zoekmachine linkt door naar de hongkong versie. Als je daar zoekt naar iets ongeoorloofd vanuit een chinese PC dan blokeert de Great Chinese Firewall dat alsnog. Dus prima oplossing voor beiden. Google kan rustig verder doen en zeggen dat ze niet meer sensureren terwijl de Chinese overheid nu kan zeggen dat ze niet hebben toegegeven. Uiteindelijk verandert er niets , de chinezen kunnen nog steeds niet vinden wat ze niet mogen weten via google en google is nog steeds actief op de chinese markt.

[Reactie gewijzigd door FluoDude op 24 juli 2024 18:30]

de Chinese 'muur' krijgt zo wel een heel nieuwe 21st century betekenis toegekend. :9
Dit is voor Google een uiterst slimme commerciële handeling.

Alle vrijdenkende Chinezen zullen nu Google gaan gebruiken uit 'protest' tegen hun eigen regering, waardoor Google met deze omweg wellicht marktaandeel van Baidu gaat afpakken. Mocht dat niet zo zijn, dan is heel de 'westerse' wereld weer overtuigd van Google's goede bedoeling en zijn 'do no evil' lijfspreuk.
Aangezien ze in China niet veel markt zullen verliezen als het fout afloopt en in de rest van de wereld wel goede PR krijgen door deze actie, is het altijd winst voor Google. Ze blijven overigens wel gewoon commercieel actief in China voor hun chinese klanten...

Dus in het gunstigste geval hebben ze het respect van de wereld verdiend en een groter marktaandeel in China, in het ongunstigste geval alleen respect van de wereld en dezelfde omzet in China...
Je vergeet dat de Chinese overheid (aka. The Party, aka The Communist Party, aka CPC) Google kei-hard gaat blokkeren ;)
Ze verliezen dan alle omzet in China, en winnen (misschien) respect van de wereld.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 18:30]

Beste Eimo, deze acties van isolatie en boycot zullen alleen maar het Chinese volk in de handen van The Party drijven. Zij zullen beweren dat de hele wereld zich tegen hen keert wat sympathie oplevert. Tevens is economische boycot niet aan te raden, kijk maar wat in Zuid Afrika is gebeurd in de jaren 90.

Google heeft een wijze beslissing genomen. Een bedrijf dat als voornaamste proces zoek acties uitvoert op het internet moet principiële bezwaren hebben tegen censuur. Zij kunnen immers hun werk niet volledig uitvoeren.
Beste Eimo, deze acties van isolatie en boycot zullen alleen maar het Chinese volk in de handen van The Party drijven. Zij zullen beweren dat de hele wereld zich tegen hen keert wat sympathie oplevert.
Het kan ook de andere kant op slaan. In plaats van een steeds verder uitgeklede Google aan te bieden en de spanningen steeds hoger op te laten lopen kunnen ze misschien beter een stap terug doen. Elke Chinees die zich er een beetje in verdiept (wat ook zonder Google heus wel zal lukken, we leven niet meer in de steentijd) zal vast wel begrijpen waarom Google deze stap zet. En wie weet ontstaat er op den duur vanzelf een honger naar meer (informatie)vrijheid bij de Chinezen zelf. En dat is toch de manier waarop de Chinese vrijheid moet groeien; als hij al moet groeien want inderdaad zoals Treelz hierboven al ergens typte: wie zijn wij om te veroordelen wat we niet begrijpen? En wie zijn wij om een ander volk te gaan vertellen dat ze meer vrijheid moeten willen. Zo'n revolutie moet toch vanuit die mensen zelf komen anders heeft het geen enkele zin, kijk maar naar de pogingen van de westerse wereld om vrijheid en democratie in Irak en Afghanistan door de strot te duwen. Het gaat pas echt werken als een volk zélf massaal in opstand komt.

Verder begrijp ik trouwens niet helemaal dat je in je laatste alinea zegt dat Google een wijze beslissing heeft genomen, terwijl je in het eerste gedeelte toch lijkt te betogen dat het niet aan te raden is en sympathie voor "The Party" zal opleveren.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 24 juli 2024 18:30]

Ik had graag een uitbreiding op de poll gezien met "anders,nl:"

Dat ze vertrekken uit China moeten ze zelf weten. Dat ze dan eerst nog een provoceren door de censuur er af te halen cq bezoekers door te sturen naar Hong Kong is jammer. Het getuigd niet van respect naar China toe en zal bijdragen aan een verslechterde verstandshouding tussen China en het westen.
Die poll is verouderd; juist door dat nieuwe bericht over het omzeilen van de overheid. Volgens mij blijft Google nu wel in Hongkong, omdat de mensen daar wel gebruik kunnen maken van de zoekmachine. De rest van het land zit helaas onder de strenge censuur en zal dus weer snel afgesloten worden van de buitenwereld (is inmiddels dus alweer gebeurd).

Bovendien, jij suggereert dat mensen (en Google) respect moeten tonen voor het onderdrukken van basisrechten (zoals het recht op informatie e.d.). Het lijk mij dat we daar best tegen in protest mogen komen...

[Reactie gewijzigd door Xirt op 24 juli 2024 18:30]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.