Wat heb jij aan de Sint gevraagd?

Aanstaande zaterdag komt Neerlands populairste allochtoon weer langs met snoepgoed en presentjes. Wat heb jij aan de goedheiligman gevraagd?

Niks, da's commerciële onzin
29,4%
Niks, kom met de kerst maar terug
22,0%
Nieuwe sokken
16,4%
Nieuwe pc-hardware
8,5%
Een baan
7,0%
Vette games
5,8%
Een gigantische televisie
4,6%
Een brute mediaspeler/htpc
2,4%
Een hippe telefoon
2,4%
Een luxe camera
1,5%

Aantal stemmen: 15.708. Deelname gesloten op 05-12-2009 18:00. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (146)

146
144
100
4
1
1
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Commerciele onzin idd... net als kerstmis overigens. De kerstversiering hangt inmiddels al weer ruim anderhalve maand in sommige winkels, nog voor Sinterklaas het land binnenkwam, schaf dat hele Sinterklaas maar af, en Kerstmis mag ook wel worden afgeschaft, zeker die nutteloze (en nergens op slaande) tweede kerstdag dat praktisch geen enkel ander land kent.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 30 juli 2024 08:33]

Zulke opmerkingen brengen de sint verdriet
En hoopt daarom dat je na dit gedicht anders ziet
De info uit het gedicht komt van wikipedia
Dus als je mij niet gelooft lees die pagina dan nog eens na

Sedert 1427 bij de Sint Nicolaaskerk te Utrecht
Op 5 december zette de armen hier hun schoen
Opdat er door de rijke mensen wat wordt ingelegt
Sinterklaas heeft met commerciele onzin niks te doen

De eeuwen daarna verandert het feest van opzet
er wordt in de huiskamer door kinderen hun schoen gezet
Hopend op snoep- of speelgoed en niet op zout
Sinterklaas commerciele onzin, dat is fout

In de 19e eeuw krijgt hij een knecht en boot
En vind in Venray de eerste intocht plaats
De grote vriend in het wit, goud en rood
Sinterklaas commerciele onzin, hou toch op met dat geraas

Na crisisjaren en een oorlog komt pakjesavond
En schuift het schoentje zetten naar de achtergrond
Door de welvaart onstaat er een geefcultuur
Sinterklaas en commercie, dit wordt zuur

Tegenwoordig loopt er een sint met schimmel over de daken
Toch heeft Sinterklaas met commerciele onzin niks te maken
Met familie of bekenden een heerlijk avondje voor de boeg
Lekker met chocomel en snoepgoed erbij is voor mij genoeg

Het echte Sinterklaas gaat niet om grote kados
maar om de mensen om je heen
Maken het samen met hun grandioos
want zonder ze ben je maar alleen
Mooi gedicht ;( Ik ben het met je eens. Zelf ben ik tevreden met een headsetje van 14 euro. Ik heb het vandaag al gevierd omdat mijn broer er anders niet bij kon zijn, dus over de familie en het samen zijn heb je helemaal gelijk.
ik heb een stok kaarten laten drukken voor surprise (15euro)
en dan nog voor 5euro aan rommel er bij.


het gourmetten en samenzijn is goud

[Reactie gewijzigd door Proxx op 30 juli 2024 08:33]

Wonderlijk en prachtig.

Maar ik ben het er wel mee eens: Grote kado's -> Nergens voor nodig.

Ik zat er aan te denken een ATI 5850/5870 te vragen. (nou eigenlijk heb ik dat letterlijk wel gedaan)

Maar daar wil je niemand mee opzadelen. Die dingen zijn totaal niet te krijgen.

Telfoons (van dus minstens 300 eu), PC hardware (ook al snel een euro of 100~250 per component) HTPC bakken (idem) en TV's (nóg duurder!!!) vragen is toch gewoon niet aardig. Tuurlijk kan het allemaal wel, maar dat is toch niet het idee?

Ik krijg liever een met zorg uitgezocht kledingstuk, een weekendje weg een zootje delicatessen (al dat niet 5 dec gerelateerd) en wat leuke andere gebruiksvoorwerpen.
De echte aanschaffen doe je als Tweaker toch liever lekker zelf? En het hele jaar door!?

Nee, het feest gaat om gezellig samen, om je kinderen / kleinkinderen / neefjes / nichtjes te verwennen. En op één dag in het jaar is dat leuker / belangrijker als gear binnenslepen.

*Bleh, dat gedicht heeft me soft gemaakt denk ik.
"snif* .. ontroerend!

Maar voor de rest zou het vooral een leuke opsteker voor de economie zijn als men lekker gezellig gaat inkopen voor de feestdagen. En dan niet alleen bij de Appie Heijn, die heeft het geld niet zo nodig.

Gedenkt uw plaatselijke electronicaboer!
jij wil geen vakantiedagje extra? daarnaast is kerstmis niet alleen commercieel met de kerstman etc ;)
Sinterklaas is van origine niet zo commercieel als kerst wat gewoon is uitgevonden door coca cola. Ik heb liever dat ze kerst afschaffen en mij 6 december vrij geven. (zodat ik na pakjesavond lekker een dag vrij ben :)).
Helaas, je praat onzin.
Lees je eerst in en praat dan.

De kerst of het kerstfeest is in de verste verte niet uitgevonden door Coca-Cola.

Het commerciele gebeuren is allemaal over komen waaien vanuit de USA.
Ook de kerstman en de Coca-Cola dus.
Kerst is bedoeld als religieus feest.

De Kerstman is een afstammeling van Sinterklaas en wordt ook in verband gebracht met kabouters (Nisse of Tomte), zoals Sinterklaas op Sint Nicolaas, bisschop van Myra, teruggaat.
Het Sinterklaasgebruik is meegenomen door emigranten naar Amerika.
In Amerika werd Sinterklaas Santa Claus.
De Kerstman heeft ongeveer dezelfde gebruiken als Sinterklaas, zoals cadeautjes geven, een lange baard en een rood pak, maar hij is inmiddels ontdaan van alle religieuze symboliek.

De Kerstman ontstond in de ons bekende vorm in de Verenigde Staten, eind negentiende eeuw en raakte door de reclame van Coca-Cola wereldwijd verspreid.
Zo kan het zijn dat in beeltenissen de Kerstman nog een groen pak droeg, terwijl de Amerikaanse Santa Claus tegenwoordig uitsluitend rode met witte kleding draagt (zoals het logo van Coca Cola).
Santa Claus heeft nog wel een (vliegende) arrenslee getrokken door rendieren en wordt geholpen door elfjes op de Noordpool.

Bron: Wikipedia

OT: Ik heb niet veel bijzonders gevraagt voor Sinterklaas.
Wij vieren het meer samen met de familie en eten dan gezellig samen net als met kerst trouwens.
Dat kado gebeuren met de bekende mand of zak was (voor ons dan) vroeger leuk.
We hebben wel kado's voor elkaar gekocht met een rijm er bij om het nog een beetje leuk te houden.
Ik heb maar gestemd op 'nieuwe sokken' want de rest van de lijst heb ik (bijna) allemaal al ;)

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech op 30 juli 2024 08:33]

Voor sommige gezelschappen wordt dit gezien als een excuus om elkaar weer eens gezellig op te zoeken. Veel familie zijn zelden compleet, maar voor sinterklaasavond maakt iedereen (in mijn familie) tijd.

Goed, er zijn natuurlijk mensen die niet van gezelligheid en tradities houden, maar daar is geen argument tegen te verzinnen :+
Als je gratis lekker eten kan krijgen, wie wil er dan niet naar huis met Sinter-Kerst-or-whatever-andere-feestdag...

Ge mot wel gek zijn :P
volgens mij kennen ze tweede kerstdag overal waar ze kerst hebben.

wikipedia: "Boxing Day is a bank holiday or a public holiday in the United Kingdom, Australia, Canada, germany,New Zealand, Hong Kong, and countries in the Commonwealth of Nations with a mainly Christian population. "

Ik woon in Slovakije, daar hebben ze het, en ik heb het gevraagd aan een Duitser en een Zwitser, en daar hebben ze het ook.
Kort door de bocht...

Hier in Frankrijk niet. In Spanje niet, in Portugal niet om nog wt andere landen met christelijke traditie te noemen. De VS hebben het niet, en ook in het door jou genoemde Zwitserland is het niet algemeen maar afhankelijk van het Kanton.

Veel mensen nemen wel vrij tussen kerst en nieuwjaar, dat wel.
Nou sorry hoor. Kerst is zeker geen commerciele onzin... Ik ben zelf niet super gelovig maar de betekenis achter kerst vind ik zeer mooi. De Kerstman is inprincipe de commerciele waardoor kado's etc. Zijn gekomen maar blijkbaar zijn jullie allemaal vergeten wat Kerst inprincipe betekent. Ook vind ik dat die 2 dagen en 1 avond kerst altijd zeer gezellig. Zou het voor geen goud weg willen zien.
Kerst zoals het tegenwoordig door de meest (niet gelovige) gevierd wordt is een en al commerciële onzin.

Een klein deel zal kerst vieren zoals het bedoeld is, maar dat zijn er niet zo veel.
.oisyn Moderator Devschuur® @wildhagen4 december 2009 16:55
zeker die nutteloze (en nergens op slaande) tweede kerstdag dat praktisch geen enkel ander land kent.
Praktisch geen enkel ander land kent een wildhagen, dus ik vind dat ze jou ook maar eens moeten afschaffen :Y)
Zoveel die stemmen op "Niks, da's commerciële onzin" terwijl je er juist trots op moet zijn.
Blijkbaar zijn er vele hier geen kind geweest, of hebben nooit iets gehad van de heilig man :)
terwijl je er juist trots op moet zijn.
Klopt! Ik kijk deze dagen door andere ogen. Mijn vrouw is eindelijk over uit Zuid Afrika, en dit is haar eerste Sinterklaas ooit.
Je wilt niet weten hoe veel leuker ze Sinterklaas vindt t.o.v. Kerstmis! En als je het vergelijkt, dan zijn er enorme verschillen. De hele "volwassen wereld" doet mee met het spel, zelfs nieuwsberichten op radio en tv, zelfs een Sinterklaasjournaal.
Dan is er nog het schoen zetten, iets dat de kerstman niet heeft, maar wel de spanning verhoogt voor de kleintjes.


Maar ik heb wel Niks, da's commerciële onzin gestemd. Ik vindt dat het de laatste jaren de spuigaten uitloopt met de cadeaux... Het gaat om de sfeer en gezelligheid, niet om de waarde...
Of als alternatief voor: "dat ik geen surprise hoef te maken..." :+
Zelf vind ik dat de overheid actief de échte heiligman moet beschermen, die andere is toch een Amerikaanse reclameman en die hoef ik niet.
Als ik kinderen had zou ik dit ook actief vieren, maar voor surprises maken pas ik (overigens wel een lootje getrokken, maar die was voor iemand anders).
Je weet dat "St. Nicolaas" en "Santa Claus" één en dezelfde persoon zijn?
Goed, dat het in de ontregelde staten van america bij de Kerst geschoven is en een wel erg commercieel festijn geworden is, veel meer dan hier, zal ik niet ontkennen.
Sinterklaas en kerst is inderdaad leuk als kind, maar als volwassene onder elkaar is het niets anders meer dan cadeautje wisselen. En laat ik heel eerlijk zijn, als ik iets wil hebben dan koop ik het wel wanneer ik het wil hebben, zelfde geld voor de andere volwassenen om mij heen. Dus tegen de tijd van de 'feestdagen' is er eigenlijk niets dat men nog niet heeft en wel wil hebben (zonder dat het hele dure zaken worden). Dan heb je nog eens het probleem wat moet je kopen, als je precies gaat vragen wat je wilt hebben, dan is er natuurlijk ook niets aan! Surprises is wel leuk, maar heb een erg kleine familie waardoor na 10 jaar surprises maken voor dezelfde persoon ook wel een beetje de lol ervan af is.

Voor mij is Sinterklaas speculaas, pepernoten, chocolade en marsepein (en leuk versierde winkels). Kerst is lekker eten en een gezellig versierd huis (en leuk versierde winkels). Oud en nieuw is oliebollen, appelflappen en die 'effing' herrie van dat vuurwerk (wat ik rond uit zonde vind om af te steken).
alles wat hierboven staat valt ruim boven budget, slaat toch ook nergens op, zulke dure cadeaus for zo'n onzindag?
Onzindag? Als je dat nu over kerstmis zou zeggen, dat is pas onzin. Sint Nicolaas strooide eeuwen geleden al gouden bolletjes bij meisjes door het raam naar binnen, om ze op die manier uit de prostitutie te houden. Hier zit tenminste echt een verhaal achter. De kerstman is echter gewoon een nep-Sinterklaas uit Amerika. Zij zagen onze Sinterklaas en bedachten toen hun eigen versie van Sinterklaas. Ze besloten deze man cadeautjes te laten brengen met kerstmis. Iedereen denkt bij kerstmis aan cadeautjes en de kerstman, terwijl dit eigenlijk helemaal niets met kerstmis te maken heeft. Dat feest draait namelijk om dat kind in de kribbe. Vreemd dat wij dat hier nu ook hebben overgenomen, want eigenlijk vieren we hier tegenwoordig twee keer Sinterklaas: één keer op de echte dag en drie weken later nog een keer in de Amerikaanse versie.
wow, dude, wie zegt dat ik kerst wel op die manier vier, toevallig gaat dat voor mij over dat kind in die kribbe...
Ik mis een optie:
GELD!
Heel HEEL HEEL HEEL Heel Veel Geld!!
offtopic:
Van de sint ga jij chocolade muntjes krijgen :+


Ik ga toch voor de optie ''Niks, kom met de kerst maar terug'', aangezien ik zelf kerst veel leuker vind dan sinterklaas, hoogstens krijg ik een stel pepernoten en/of een chocolade letter, we doen hier niet meer aan kadootjes..

[Reactie gewijzigd door xPhantom op 30 juli 2024 08:33]

Je kunt het inderdaad als commerciële onzin zien. Je kan het ook als een gezellig avondje zien. Wij vieren het enkel met wat kleine cadeau's (+- 30 euro p.p.) en een gedicht+cadeau (5 euro, we waren te laat met lootjes trekken voor een suprise).
Ik vraag overigens een tweetal cd's en een hoes voor mijn laptop. Nu ik er zo over nadenk had ik eigenlijk liever een draadloze muis gehad, maar dat komt een andere keer wel.
Inderdaad, leuk toch zo'n gezellig avondje! En dan heb je eens een reden om iets leuks te kopen/krijgen, is ook leuker lijkt me dan om het gewoon te kopen. :)
Want volgens de twee heren hierboven kunnen verjaardagen ook afgeschaft worden?
Ik heb een wacom gevraagd, altijd leuk speelgoed. Vind het raar dat iedereen zo negatief reageert, het is een hollands feest wat je hoort te vieren. Niemand hoor ja klagen over koningen dag.
Het verschil tussen Koninginnedag en Sinterklaas is dat Q-day een officiële feestdag is en dus een (extra) vrije dag. Kan mij niet heugen dat dat op 5 december ook zo was :p.

Wat betreft de negatieve reacties kan ik alleen maar zeggen dat dit de reactie is op commercie die hier op inspeelt. Pepernoten in augustus al in de winkel en kerstversiering in oktober!

Maar wat valt hier eigenlijk over te zeuren? Als "we" er allemaal over eens zijn dat al dat vroegtijdige commerciële geneuzel niet gewenst is, waarom worden die winkels dan al zo vroeg hiervoor ingerich?

Simpelweg omdat "wij" met zn allen zo stom zijn dan ook te kopen! Als er geen vraag nar kerst en sint spullen is in oktober dan zal een winkelier daar ook niet in investeren.

My 2 cents....
5 Dec valt dit jaar op zaterdag, dus vrij heb je sowieso :) (tenzij je in het weekend moet werken ofc)
Ik vier liever Sint Nicolaas dan Koninginnedag. Als ik op Q-dag al dat klapvee met vlaggetjes zie zwaaien, voel ik een zekere plaatsvervangende schaamte. Meestal zorg ik dat ik op die dag in het buitenland zit.
Zodat je die schaamte met de rest kan delen :P.

Anyhow ik ben het met je eens hoor, liever een vrije dag na 5 december(dus 6 dec) dan Koninginnedag.

Twee rede:
1. ik heb niks met Q-dag
2. er zijn voldoende vrije dagen in het voorjaar, in het najaar kan er best eentje bij.
Bij ons is Sinterklaas niet zo'n grote happening. Grotere cadeaus komen met kerst. Ik heb al iets gekregen voor Sint, namelijk een in-ear Senneheiser CX200 omdat mn oude net kapot was en ik niet zonder muziek onderweg kan leven. Bedankt mama :>
ik miste de optie "geluidsdrager" ook al :P

Mijn trouwe sony oordopjes gingen kapot. nu maar philips in-ear gevraagd
Ik heb gereedschap aan de Sint gevraagd. Tezamen met een oudejaarslot waarmee ik het geld voor een mooie koffer wil winnen.
Zodat je je kasteeltje kunt verbouwen als je die 27,5 miljoen wint ? ;)
Kerst, halloween, valentijn,..

Dat is commerciële onzon, de Sint toch niet.

Ik heb mezelf games gekocht en krijg nog wat chocolade en marsepijn.
Kerst (met de kerstman) is inderdaad commerciële onzin.

De Kerstman is een nep St Nicolaas, die niets met kerstmis te maken heeft.
Sinterklaas is te commercieel, en ik herinner me nog steeds het moment dat ik erachter kwam dat hij niet bestaat. Alle magie in de wereld is nu gewoon verdwenen. Gelukkig bestaat de kerstman wel! Ik heb een nieuwe laptop en een auto gevraagd. Nou ja gevraagd, ik heb ze al gekocht, ik wil graag een declaratie van de Kerstman :+
Nou, ik heb mijn auto al van Sinterklaas gekregen. Daarna is hij snel op de stoomboot gestapt om voor landelijke TV aan te komen ;)
Had het eigenlijk als verjaardagkado verwacht, dus ben blij dat het 1,5 maand eerder is.

En ik herinner mij net dat zwarte piet zaterdag een koelkast komt afleveren :)
Krijg ik toch nog een kado!
En de sint mag dan wel de BTW terug hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.