Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 164 reacties

In samenwerking met KPN kan Tweakers 25 users enkele weken laten kennismaken met een nieuwe, nog te introduceren technologie van KPN. De provider gaat binnenkort van start met VoLTE en zoekt ruim twee dozijn tweakers om dit te testen.

Voor dit testpanel zijn we op zoek naar users met een KPN-abonnement die gedurende vier weken het nieuwe 4g-bellen willen testen. Volgens KPN verbetert deze technologie de geluidskwaliteit van de gesprekken en is het mogelijk om sneller een verbinding tot stand te laten komen. Omdat het nieuwe 4g-bellen enkel werkt als het toestel beschikt over speciale VoLTE-ondersteuning, levert KPN bruikleentoestellen die geschikt zijn gemaakt voor deze pilot.

De testperiode loopt vanaf 17 augustus en start met een bijeenkomst op die dag in het Service Quality Center van KPN in Hilversum, een soort monsterknooppunt voor telefonie in Nederland. Dit telefoonknooppunt is zelfs zo belangrijk voor de infrastructuur dat het centrum van Hilversum eromheen is gebouwd. In het SQC wordt bijvoorbeeld het 4g-netwerk van KPN gemonitord, maar worden ook alle 112-gesprekken geschakeld.

Tijdens de aftrap in Hilversum ontvangen de testers het voor deze pilot speciaal geprepareerde toestel. Daarna kun je gedurende vier weken aan de slag om te testen, waarbij je je ervaringen uiteraard in een speciaal topic kunt delen, en alwaar je ook kunt discussiëren met andere testers en tweakers. Een onderdeel van het testen zal in ieder geval zijn dat de testende tweakers onderling met elkaar zullen bellen om elkaar beter te leren kennen te kijken of de belkwaliteit echt beter is.

Aanmelden voor dit testpanel kan dit keer door een korte vragenlijst in te vullen, waarin onder meer wordt gevraagd in welke provincie je woont. De enquête wordt door Tweakers beheerd en wordt enkel gebruikt om ervoor te zorgen dat de testers verspreid uit Nederland komen.

Spelregels

  • Je beschikt over een mobiel consumentenabonnement van KPN
  • Je bent 18 jaar of ouder
  • Tussen 17 augustus en 17 september verblijf je in Nederland
  • Het bruikleentoestel moet na de pilot weer worden ingeleverd
  • Gedurende de testperiode worden extra MB's en/of belminuten niet in rekening gebracht
  • Aanmelden kan tot en met 28 juni
  • De 25 geselecteerde testers krijgen uiterlijk 8 juli bericht
  • Testers worden op 17 augustus vanaf 18.30 uur verwacht in het SCQ in Hilversum
  • De 25 deelnemers ontvangen in een later stadium gedetailleerdere info over het programma

Door Wilbert de Vries


Wilbert was tussen 2007 en augustus 2015 hoofdredacteur van Tweakers. In die tijd heeft hij de redactie en het merk Tweakers enorm zien groeien, zowel in bezoekers en bereik als pageviews en onderwerpen waar Tweakers over schrijft.

Volg Wilbert op TwitterVolg Wilbert op Google+

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (164)

Vreemd dat je het toestel moet inleveren, mensen helpen de KPN en dan krijg je een "nou bedankt en houdoe".
Mensen maken tijd vrij, moeten minimaal eenmalig naar Hilversum reizen...raar.

Ik zit ook niet bij KPN, hun contracten samen met een toestel zijn mij wat te duur, dus helaas.
Dus voor een beetje bellen verwacht je een gratis telefoon?

Je krijgt hooguit je treinkosten vergoed en bedankje aan het eind. Maar een toestel is wel erg vee lgevraagd.
Dus jij vind het volkomen normaal dat een groot bedrijf als KPN mensen gratis werk voor hun laten verrichten? Want laten we wel wezen, dit kost de tweakers die dit gaan doen tijd en moeite, terwijl dit KPN alleen maar oplevert. Zonder deze Tweakers zouden ze mensen moeten inhuren, of werknemers laten bellen. Dat zou ze een flinke duit kosten, en daarom zou ik het niet meer dan normaal vinden dat daar iets tegenover staat.

Wanneer het een klein (net startend) bedrijfje zou zijn die dit aanbood zou dat anders zijn, maar kom op, KPN is groot genoeg om iets als tegenprestatie te geven. Als eerste 4G bellen en iets bijdragen aan de toekomst is allemaal leuk, en natuurlijk hoeft dat geen telefoon te zijn, maar meer dan alleen een "bedankt" mag ook wel.
Er zijn ook nog mensen die het gewoon geweldig vinden om een bepaalde technologie als eerste te mogen testen, en niet perse eisen dat daar iets tegenover hoeft te staan.
Extra mensen inhuren hoeft niet per se, maar gewoon wat extra testers die het tevens leuk vinden om te doen: prima.

En KPN kennende wordt er aan het eind echt wel wat aangeboden hoor. ;)
Dus de gierige mensen die hier enkel aan mee willen doen als er iets dat (flink) geld waard is tegenoverstaat, worden vast nog wel voorzien. :)
Dat er altijd mensen zijn die het leuk vinden en er op in gaan zal zeker kloppen, maar dat is nog geen reden dat het moreel klopt dat zo'n groot bedrijf gratis diensten 'outsourced'. Dit komt op mij over alsof ze bij KPN aan het denken waren hoe ze dit zo goedkoop mogelijk konden doen, en er vervolgens iemand T.net opperde, want dat zou gratis kunnen.

Het zou leuk zijn voor de deelnemers en het zou KPN sieren wanneer ze inderdaad toch met een presentje komen.

Overigens denk ik dat je erg veel tests en onderzoeken op deze wijze aan de man kunt brengen via T.net. Immers zijn er hier een hoop tweakers die het leuk vinden om dingen te testen, te reviewen en/of uit te zoeken. Maar dat betekent nog niet dat dat iets is wat moreel klopt.
Nouja, je kan het ook zo zien:
De tests zijn al maanden bezig, ongeveer een jaar ondertussen. Het is dus zeer extensief en uitgebreid door KPN getest, en ze zijn nu bezig om de uitrol te realiseren.

Omdat ze de puntjes op de i willen zetten, zijn zij benieuwd of gebruikers nog feedback hebben. Dat zijn dus niet de meest belangrijke tests gezien het allemaal al moet werken, maar wel een extra "field test" van mensen die niet gebonden zijn aan tig regeltjes. Dat kan je op twee manieren doen:
- Gefaseerd uitrollen en dan wachten op eventuele klachten
- Tech/gadgetnerds die het leuk vinden de kans geven om er mee te gaan spelen; dan hebben zij de lol en het privilege om iets te mogen testen; en KPN krijgt feedback om het puntje op de i nog net iets ronder te maken.

Ik zie het eerder als een stukje goodwill vanuit KPN, eigenlijk. De mensen die het *echt* heel graag willen de kans geven om ermee te gaan klooien.
Als KPN het zo goedkoop mogelijk wilde doen, dan hadden ze wel een grotere groep testers gepakt en bereikt via een site als Nu.nl. Maar ik denk dat KPN het juist leuk vond om de technerds te voorzien van een stukje fun. :)

En dat is toch een prima win-win situatie?
KPN blij. De "nerds" blij. Tweakers blij want ze hebben een actie. En zo is 't cirkeltje weer rond. :)

Ik zie er absoluut geen morele problemen mee, niet alles hoeft maar kapitaal op te leveren. Gezien de beperkte grootte van de testgroep denk ik ook niet dat dit nu echt van levensbelang is voor KPN, maar echt voornamelijk voor de lol en een laatste field test, en natuurlijk: de Tweakers staan bekend om hun zeer grondige testmethodes, en wij Tweakers proberen vaak actief om het systeem te mollen en te gebruiken op manieren waar het niet voor bedoeld is. :P Wat dat betreft is dat dus een pre, want daar kan KPN wel weer wat meer mee. ;)
En de gemiddelde Tweaker vind het natuurlijk geweldig als ze een technologie in beta tests kunnen misbruiken. :P

Maar moreel probleem...?
Meh, ze hoeven het niet aan te bieden. KPN heeft er natuurlijk wel een beetje voordeel van, maar het is niet zo dat het een extreem belangrijke test is. Met de HD-Voice pilot destijds was dat precies hetzelfde... Kreeg je toestel, simkaartje: en dan gewoon je toestel gebruiken als normaal. Kreeg je in 2 maanden tijd 2x een telefoontje van een KPN medewerkster, dat duurde dan 1 minuut ("Werkt het bellen goed?" "Heb je meer last van verbroken verbindingen?" "Is de geluidskwaliteit merkbaar beter, en zo ja: waarom dan?" Okee, bedankt en een fijne dag verder!).
Die paar minuutjes werk, is dat nou werkelijk immorreel om er dan geen toestel tegenover te zetten van 800 EUR? :P

Ik denk dat we het wat dat betreft dus eens moeten zijn dat we het oneens zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 juni 2015 14:58]

De testers kunnen ook in de periode gratis bellen:
"Gedurende de testperiode worden extra MB's en/of belminuten niet in rekening gebracht." Dus geen kosten voor het bellen buiten je normale kosten. Dus je kunt een maand extra veel bellen voor niks :D
Count me in! Leuke mogelijkheid om VoLTE te testen. Ik ben zo iemand die het leuk vindt om belangeloos mee te doen aan zo'n test. Zowel als nieuwsgierigheid naar een nieuwe techniek, maar ook om input te kunnen leveren zodat KPN weet onder welke omstandigheden het goed werkt en onder welke omstandigheden er nog iets te verbeteren is. Eigenlijk kan ik niet wachten om over het 4G net te kunnen bellen!

En mede tweakers ontmoeten en tijdens en aan het einde van de test de ervaringen delen met een select groepje testers is natuurlijk ook leuk.

Niemand hoeft mee te doen. Ik hoop dus dat de deelnemers actieve tweakers worden die wat met de mobiele techniek en 4G hebben.
Dat kan je dus niet altijd zeggen. Want Samsung kennende met hun extravagante acties op tweakers en het strooien met telefoons, vonden het ook te moeilijk om mij op een manier te bedanken. Ik heb niets gehad voor mijn 50 uur reviewwerk. Als er niet staat dat je iets krijgt, reken er dan maar op dat je ook helemaal niets krijgt: De officiële blog van Frozen: én bedankt Samsung...

Geen valse hoop creëren. :)

[Reactie gewijzigd door Frozen op 15 juni 2015 23:50]

De kans is groot dat sommigen het toestel mogen houden. Daarnaast worden er geen MB's en minuten afgerekend in de testperiode, lijkt me een goede deal, zoveel hoef je er niet voor te doen.

Zie het gewoon als een mogelijkheid om voor de grote meute al een nieuwe techniek (in NL) te testen, niet een betaalde dienst...
De kans is groot dat sommigen het toestel mogen houden.
Is nergens uit af te leiden in dit artikel, dus dat is een aanname. Voor hetzelfde geld (geen geld dus :+ ) mag niemand het toestel houden. Overigens zou ik het vreemd vinden wanneer sommigen het toestel mogen houden en anderen niet.
Daarnaast worden er geen extra MB's en minuten afgerekend in de testperiode, lijkt me een goede deal, zoveel hoef je er niet voor te doen.
Ik heb die zin even voor je verbeterd m.b.v. Wilbert's comment.

Punt blijft, KPN (groot bedrijf) schakelt gratis hulp in van de gewone mens.
ik heb bericht gehad dat ik er bij zit en mag de Galaxy s6 houden na de test periode.
ik heb nieuws voor je , de testers krijgen allemaal een Galaxy s6 en mogen deze houden na de test periode. net afgelopen weekend bericht gehad dat ik er bij zit en de boel mag testen en houden ;-)
Dat valt me dan positief mee van KPN, had ik niet verwacht. Vooral omdat er v.t.v. niets over gezegd was. Puntje erbij voor hun :)
Staat in de mail dat ze dat expres niet hebben gedaan , anders gingen mensen zich opgeven voor het cadeau en niet voor het testen van de techniek.
tja ik heb daar ook wel eens over gedacht.

Voetbal wedstrijden ook in de eredivisie lopen over van vrijwilligers.

Tennistoernooien als wimbledoen lopen over van vrijwilligers waar de winnaar een miljoen + euro over gemaakt krijgt.

We moeten hier mee oppassen, want in plaats van een paar man extra in dienst gaan wij testen.

Aan de ene kant leuk, je kan iets uit testen, zou ik ook best willen. Maar aan de andere kant, je berooft met zo'n "leuke" actie(s) ook gewoon mensen van een baan.
Als eerste 4G bellen en iets bijdragen aan de toekomst is allemaal leuk
Had Tele2 hier niet de primeur van te pakken?
niets meer dan normaal dat je product mag houden
heb nodige jaartjes telecom retail gedaan, is eerder gewoonte dan uitzondering
KPN heeft voldoende in kas, en als jij werk verricht mag dar iets tegenover staan.
Klopt. Ik heb, in een ver verleden :+ , de eerste WAP telefoon van Nokia mogen testen. Leuk, al waren de mogelijkheden natuurlijk beperkt ten opzichte van wat we nu gewend zijn. Het was een slider met klein scherm, zoals destijds gangbaar.

Dat toestel mocht ik na afloop behouden. Bedrijven doen dit onder meer om het enthousiasme te vergroten van de deelnemer. Het is een natuurlijk gevoel dat wanneer je iets krijgt, je er graag iets voor terugdoet. Je vergroot op die manier de 'commitment' van de betrokken tester. Daarnaast zijn de kosten voor zo'n batch toestellen natuurlijk een stuk lager voor een fabrikant of provider dan voor de consument.

Ook wil je als bedrijf niet te koop lopen met je krenterigheid... al zal dat gevoel per individu verschillen. In dit geval kan het zijn dat er een aantal mensen gevonden worden die heel erg graag die SQC willen bezoeken.
Je doet dan ook mee om significant iets bij te dragen aan de toekomst. De kleine groep van 25 "techies" zorgt ervoor dat je mening ook daadwerkelijk telt. Je kunt ermee helpen voorkomen dat je over een paar jaar butkwaliteit voice hebt en denkt "goh, had het even aan een groep kritische gebruikers gevraagd". Daarnaast ben je een van de eersten die aan een nieuwe techniek mag ruiken: er zijn genoeg mensen die 700+ euro uitgeven aan de nieuwste telefoon om een van de eersten te zijn.

Daarnaast: dat er geen vergoeding wordt genoemd wil niet zeggen dat er niets in het verschiet ligt, maar dan loop je het risico dat je voornamelijk mensen trekt om het voordeeltje, niet om de techniek.

En bovendien: dit soort events gaan vaak gepaard met een luxe lunch en een goede borrel. Menig student die daarvoor graag een paar uurtjes naar Hilversum gaat ;)
Heb me opgegeven met mijn Sim-Only onbeperkt (of hoe het ook mag heten, dr duurste iig).
Ben benieuwd of we echt veel verbetering gaam horen!

Zuid Zuid Holland, en elke dag naar de grens aan de A16 2 work

PS: dit zijn de telefoons die op dit moment VoLTE ondersteunen;
Apple iPhone 6 [84]
iPhone 6 Plus [84]
Fujitsu Arrows NX [85] F-02G, F-05F
HTC Desire EYE [86]
Huawei Ascend D2 LTE [87]
Ascend P7 [52]
LG G Flex [88]
G Pro [87] F240S
G2 [81]
Isai VL [89]
Optimus GX [87] F310L
Optimus LTE 2 [87] F160LV
Optimus LTE III [87] F260S
Optimus Vu 2 [87] F200L
Vu 3 [87] F300
Motorola Droid Turbo [90] XT-1254
Nexus 6 [91]
Pantech Vega Iron [87] IM-A870S
Vega N°6 [87] IM-A860S
Vega R3 [87] IM-A850L
Vega Secret Note [87] IM-A890S
Samsung Galaxy Avant [92]
Galaxy Golden [87] SHV-E400
Galaxy Grand [87] SHV-E270
Galaxy Light [88]
Galaxy Note II LTE [87] SHV-E250S
Galaxy Note 3 [3][33]
Galaxy Note 10.1 LTE [87]
Galaxy Note Edge [85] SC-01G
Galaxy Pop [87] SHV-E220S
Galaxy Round [87] SM-G910S
Galaxy S III LTE [87] SHV-E210
Galaxy S4 [87] SCH-R970C
Galaxy S4 mini LTE [77] GT-i9195
Galaxy S4 Zoom [87] SM-C105S
Galaxy S5 [88]
Galaxy S5 Active [85] SC-02G
Galaxy Win [87] SHV-E500S
Sharp Aquos Pad [85] SH-06F
Aquos Zeta [85] SH-01G, SH-04F
Disney Mobile on docomo [85] SH-02G
Sony Xperia SP M35t [87]
Xperia Z2 [85] SO-03F
Xperia Z2 Tablet [85] SO-05F
Xperia Z3 [85] SO-01G
Xperia Z3 Compact [85] SO-02G

[Reactie gewijzigd door Ting87 op 15 juni 2015 08:14]

Je krijgt een toestel in bruikleen dus die (onvolledige) lijst toestellen heeft hier niet veel nut.

VoLTE is de toekomst, zo hoeven de carriers alleen nog maar datapakketjes te verplaatsen straks en kan 'traditioneel voice' verdwijnen.
Hoe kan je dan controleren of de geluidskwaliteit beter is? je hebt geen enkel referentiepunt.

Ik snap niet dat ze zomaar toestellen uit gaan delen en zeggen dat als de kwaliteit beter is het dan aan VoLTE ligt. Misschien heeft dat toestel wel een veel beter luidspreker als je eigen zoon. dan kan je het natuurlijk niet vergelijken. Ik neem aan dat er dus ook een aantal dagen zonder VoLTE wordt getest?
>> Hoe kan je dan controleren of de geluidskwaliteit beter is? je hebt geen enkel referentiepunt.

Simpel, gewoon bellen naar een vast nummer o.i.d.
Dan nog kan het verschil ook in het toestel zitten. Toen ik van oordoppen wisselde op een iPhone 5 (en dus een andere microfoon had) was het verschil ook al erg duidelijk hoorbaar. Kleine verschillen houd je zelfs per toestel batch, maar het verschil tussen twee telefoons is echt heel goed te horen. Ook naar een vast nummer.
>> Hoe kan je dan controleren of de geluidskwaliteit beter is? je hebt geen enkel referentiepunt.

Simpel, gewoon bellen naar een vast nummer o.i.d.
Dat schiet niet op want vaste telefoons zijn bepaald niet wide-band compatible.
Dat hoor je wel degelijk. Het maakt echt niet uit hoe goed je speaker is, je hoort echt wel of iets goed klinkt of niet.

Verder kun je alleen de kwaliteit testen als je naar iemand belt met VoLTE. Bellen naar iemand die dat niet heeft, werkt niet.
ja wel degelijk dus. Als ik van een iPhone 6 of Galaxy S6 naar een simpel china telefoontje ga dat wel VoLTE ondersteund (geen idee welk toestel ze in bruikleen gaan geven namelijk) dan word de kwaliteit er echt niet beter van hoor.
Dat hoor je wel degelijk. Het maakt echt niet uit hoe goed je speaker is, je hoort echt wel of iets goed klinkt of niet. Dat hoor je wel degelijk. Het maakt echt niet uit hoe goed je speaker is, je hoort echt wel of iets goed klinkt of niet.
ja tuurlijk hoor je of iets goed klinkt of niet, maar het onderscheid tussen "ligt dit aan het andere toestel" of "ligt dit aan VoLTE" kan je niet direct maken. Puur omdat je geen referentie hebt.
zo hoeven de carriers alleen nog maar datapakketjes te verplaatsen straks
Ze doen nu niet anders hoor. Of dacht je dat telefoongesprekken nog helemaal analoog door de lucht gingen? Het wordt alleen iets anders behandeld, maar ook dat zal in de toekomst niet anders zijn want ze zullen VoLTE toch met voorrang moeten behandelen boven andere datastromen om de spraakkwaliteit op niveau te houden.
en kan 'traditioneel voice' verdwijnen.
Ik denk dat 'traditioneel voice' nog wel eens heel lang onder ons zal blijven. Gewoon omdat de infrastruktuur er al ligt en relatief weinig kost, en het is een betrouwbare back-up voor het geval de LTE-verbinding zwak, onbetrouwbaar of overbelast is. Bovendien zijn er nog zat telefoons in gebruik zonder LTE, en dat blijft ook nog wel een paar jaar zo.
Nee natuurlijk denk ik niet dat het analoog is, ATF3 netwerkjes enzo zijn al een tijdje verleden tijd. Ik bedoel dat de spraak pakketjes nu op dezelfde manier verzonden worden als eender welk ander data packet over LTE, met dat verschil dat er QoS op zal zitten om het gesprek niet onder andere datastromen te laten lijden.
Buiten de betere geluidskwaliteit die mogelijk is zit er voor carriers in elk geval een financieel gewin aan, anders begonnen ze er namelijk niet aan.
'Gratis' bellen maar gaat dan wel van je databundel af, dat soort constructies...
Dat heb ik gelezen idd, maar daaruit blijkt dat mijn huidige telefoon het niet ondersteund.

Houdt dus in ik de test kan doen, maar zelf uiteindelijk niet kan bellen over volte.
Dua is de lijst wel degelijk handig ;)
bij VoLTE dacht ik gewoon aan VOIP wat op elke moderne smartphone gebruikt kan worden :+
VoLTE is niks anders dan VOIP met een QoS :). Daarom is het ook een efficiente methode in vergelijking met 2G/3G waar je tijdsloten moet reserveren voor het opzetten van een verbinding.
Is VoLTE niet too little too late? Er bestaan al zo lang VoIP oplossingen die goed werken. Ik gebruik met Android de ingebouwde VoIP cliënt. Zo kunnen mensen mij op een 'vast' nummer bellen. En met een andere account bel ik voor praktisch niets naar alle nummers in de meeste Europese landen waaronder Nederland.

Met VoIP is de verbinding inderdaad bijzonder snel opgezet. Ouderwets bellen duurt veel langer. Mooi als VoLTE dezelfde ervaring biedt maar dan moet het wel bijzonder goedkoop gaan worden om nog via de provider te bellen.
Het grote voordeel is dat door QoS altijd een stabiele voice verbinding gegarandeerd wordt, itt VOIP oplossingen op de telefoon.
Naast deze toestellen hebben ook alle Windows Phone 8.1 toestellen (met 4G en de GDR1 update) ondersteuning voor VoLTE (bron: http://winsupersite.com/w...phone-81-update-1-details)
Op het lijstje missen alsnog diverse Android toestellen,
Eveneens als alle BlackBerry 10 toestellen.
  • Z10, Q10, Q5, Z30, P'9982 door Porsche Design, Z3, Passport, Classic, P'9983 door Porsche Design, Leap
De voice HD kwaliteit die KPN aanbiedt op VoLTE,is voor die toestellen ook allemaal niet 'de beste geluids kwaliteit' waarmee je kan bellen.

Je hebt in het kort 3 'geluidsbandbreedtes' waarmee de blackberries overweg kunnen
  • Traditioneel of 'Narrowband' voor geluid van 300 Hz to 3.4 kHz.
  • HDvoice zoals bij kpn volte voor geluid van 50 Hz to 7 kHz
  • Met Natural Sound via bbm hoor je geluid van 20Hz tot 20.000Hz
Hoe breder de geluidsbandbreedte is, hoe meer je het gevoel hebt alsof je echt met iemand praat en hoe meer je ook subtiele dingen als 'emotie' in een stem kan herkennen.

Wat ik wel interessant zou vinden, is of mensen niet alleen geluidskwaliteitsverschil horen tussen 'gewoon bellen, of HDvoice via volte maar ook tussen HD-voice en Natural sound.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 15 juni 2015 09:28]

Het lijstje is sowieso een beetje oud, toestellen als de Galaxy S6 natuurlijk ook. En het schijnt dat Android L ook VoLTE support in gaat bouwen voor de Nexus 5.
Elk toestel vanaf de Snapdragon 800 heeft VoLTE support ingebouwd zitten. VoLTE wordt al een tijd toegepast in bepaalde landen.
Leuk, zo'n lijst maar je hebt er geen fluit aan. Aangezien er nog geen Nederlandse operator dit live aanbiedt ga je ook nog geen toestellen met final software incl VoLTE-support krijgen. Bruikleentoestellen zullen ongetwijfeld een vergevorderde testsoftware hebben. Ik vermoed dat het Galaxy S5's of S6-jes zijn.
Nogal incomplete lijst gezien er een hele vloot aan toestellen ontbreekt, en tevens irrelevant.
Daarnaast moet je over de juiste firmware beschikken, en die varieren nog wel eens per land en per provider.
Er zou eerst duidelijk moeten worden hoeveel data wordt verbruikt tijdens het bellen over 4G. Bovendien betaal je bij veel providers extra voor een 4G abonnement. Doordat belminuten erg voordelig zijn is het maar de vraag of dit rendabel voor de consument is. Bij Simyo betaal je geloof ik ¤ 1,- meer voor 300 i.p.v. 200 minuten, terwijl het activeren van 4G rond de ¤ 5,- kost.

Voor grootgebruikers van data is dit 4G bellen wellicht interessant, maar voor mensen die niet zo'n grote bundel nodig hebben of tevreden zijn met 3G is het waarschijnlijk beter om een grotere belbundel aan te schaffen.

KPN is sowieso een van de duurste providers die in Nederland opereren.
Hoezo zou bellen over 4G van je databundel afgaan? Dat is bij gewoon bellen of HD Voice ook niet zo. Sowieso gaan we steeds meer naar onbeperkt bellen toe, de kosten van VoLTE zullen nog lager liggen voor kpn (lijkt me) wat straks onbeperkt bellen standaard maakt.

Een prijsvechter als Simyo heeft 4g helemaal niet als doelgroep, er wordt ook gevraagd om mensen die bij KPN zelf zitten. Daar is het gewoon standaard.

Verder ken ik geen provider die 5gb 4g-data voor ¤25 aanbied. Voor mij zijn ze (veruit) het goedkoopste...
Sorry dat ik het zeg, maar het zou naïef zijn om te geloven dat deze service straks kostenloos zal worden aangeboden. De investering zal links- of rechtsom moeten worden terug verdiend.
Ik denk juist eerder dat ze het wel kostenloos gaan aanbieden. Door vroeg of laat het 2G netwerk uit te zetten, en alleen 3G/4G voor Voice te gebruiken, bespaart KPN de operationele kosten van het 2G netwerk.

Als ik nu naar iemand bel die HD Voice ondersteunt, (3G) dan wordt dat ook niet in rekening gebracht als extra kosten.

Je moet het ook relatief zien. Data wordt steeds goedkoper terwijl er ook meer verbruikt wordt. Dus onderaan de streep zal het niet veel anders zijn.
Dat KPN geld kan besparen wil natuurlijk niet zeggen dat de consument daar automatisch van profiteert.
3G gaat eerder uit dan 2G.
Toch zal het denk ik eerder zo zijn dat het 3G netwerk wordt uitgeschakeld, dan het 2G netwerk. Het 3G netwerk is met 4G lichtelijk redundant en vreet enkel felbegeerd spectrum op. 2G wordt echter godsgruwelijk veel gebruikt door een heel scala aan apparaten, waaronder bijvoorbeeld bepaalde OV scanners in de metro/bus, bij bepaalde verkeerssystemen, et cetera. Daarnaast ook meer toestellen die 2G ondersteunen dan 3G. En het bereik van 4G moet beter zijn dan 3G, zeker met de tig frequenties die samengevoegd worden en waar 4G op uitzend.

Welk nut heeft 3G dan werkelijk nog? :)
Het enige werkelijke probleem is backward compatibility. Er zijn nog steeds rete veel mensen met een telefoon zonder 4G ondersteuning. Als alle apparaten 4G zouden ondersteunen, dan zou het me niet eens verbaasd hebben als zowel 2 als 3G eruit geknikkerd werden :P
Hoezo? HD Voice is het perfecte voorbeeld en is gewoon gratis uitgerold.

De investering wordt terugverdiend door lagere netwerkbelasting en het mogelijk maken om op termijn de 2g en 3g radio's uit te schakelen, wat volgens mij heel wat oplevert. Lijkt mij heel logisch, althans...
Precies, het is gewoon hetzelfde als normaal bellen, alleen ipv het 2g netwerk wordt het 4g netwerk gebruikt.

Door de extra bandbreedte kan je beter geluid over sturen.

Ik verwacht dat Tele 2 het ook vrij snel na de uitrol van het data 4g netwerk zal inschakelen, immers worden ze dan minder afhankelijk van T-Mobile.
KPN zal dit heus niet gratis aanbieden. Mensen die via 4G gaan bellen zullen minder traditionele belminuten verbruiken. KPN zal dit via je databundel gaan verrekenen of aparte abonnementen gaan aanbieden.
Waarom zou je minder belminuten verbruiken op 4G? 1 belminuut op 4G is nog steeds 1 belminuut. Net als dat 1MB op 2G ook 1MB is op 4G.
Dat de techniek anders is, dat maakt voor de eindgebruiker vrij weinig uit (behalve dan dat je ook op 4G HDVOICE hebt en een gesprek *direct* opgezet is, zonder ook maar enige wachttijd! Het gaat direct over!).

VoLTE is altijd onderdeel van het plan geweest, en daar zullen geen extra kosten voor gerekend worden. Waarom zouden klanten dat in godsnaam willen?
Okee, dan val je maar ff terug naar 2 of 3G om te bellen: big deal, zullen de meeste mensen denken. Het niet hoeven terugschakelen levert natuurlijk enorme voordelen op, maar als er serieus geld voor gevraagd zal worden: dan zal het animo verschrikkelijk laag zijn. Terwijl het 't netwerk enkel ten goede komt.

Nee dit zal gewoon uit de normale belbundel gaan...
Even goed lezen a.u.b.; ik schreef dat mensen minder traditionele (lees: 2G) belminuten gaan gebruiken. Ze zullen een kleinere belbundel pakken zodra ze via 4G kunnen bellen. Die misgelopen inkomsten wil een provider terug verdienen.
Ik geloof dat je nog steeds niet begrijpt hoe "belminuten" werken. Dat zijn simpelweg de reken-eenheden in de KPN administratie en staan los van technische implementaties.. Een telefoongesprek wordt niet geboekt als data, ook niet als dat gesprek via VoLTE loopt. Als sinds het GSM netwerk zijn alle mobiele gesprekken digitaal, en dus technisch gezien "data", en 4G brengt daar geen verandering in aan.
Wedden dat telefoongesprekken via Skype of via Whatsapp geboekt worden als data en niet als belminuten?

Dat is namelijk wat Titan_Fox bedoelt, dat je daarmee dus minder traditionele belminuten nodig hebt, maar jullie willen dat niet snappen blijkbaar.
Maar dat heeft niks met bellen over 4g te maken.

Dat is gewoon VoIP bellen. Zoals je nu ook over 3g en wifi kan.
Niks met bellen over 4G te maken???

Ik kan hier anders prima bellen met een SIP account over 4G in combinatie met een Fritzbox LTE router. Nooit last dat er belminuten worden afgeschreven door de provider van de sim-kaart. (De gesprekskosten worden wel berekend door de SIP provider uiteraard, maar dat tarief is een stuk lager).
Snap jij het nou echt niet? Of doe je maar alsof?

Je kan gewoon bellen 4g, 2g, 3g tja dat kan allemaal ( hoewel ik nog nooit van 3g bellen heb gehoord ).

Dat wat jij zegt is eigenlijk geen bellen, maar gewoon een skype account (nou ja SIP). dat gaat van je data af inderdaad, gewoon een andere techniek.
Doodzonde van een uitstekende site als Tnet dat ongefundeerde meningen hier zo vaak omhoog worden gemodereerd, terwijl feiten worden afgestraft. Maar dat krijg je dus als je iedereen laat modereren in plaats van moderators met kennis van zaken. Haalt het niveau toch behoorlijk omlaag zo en dat is jammer.
De internationale tech sites waar ik zit hebben hier toch een stuk minder last van.

"Bellen met SIP is eigenlijk geen bellen" dat is net zoiets als zeggen dat een voertuig op 4 wielen besturen eigenlijk geen autorijden is. Ik sluit elke dag bedrijven aan op Voip, maar ik zal er voortaan bij zeggen dat ze eigenlijk niet echt kunnen bellen |:(
Zo, mod maar weer weg, ben klaar met die mismodders.
De vraag staat alsnog; waarom zou je een kleinere belbundel pakken zodra je via 4G kan bellen...?
100 belminuten zijn niet opeens 50 belminuten op 4G, dus of je nou via 2G of 4G belt: je hebt alsnog dezelfde bundel nodig om uit te komen.

Je gaat niet sneller praten op 4G ofzo. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 juni 2015 14:03]

Waarom? Er is juist veel bandbreedte op de 4g lijn, als dit goed werkt kunnen op ten duur de 2g lijnen uitgeschakeld worden.
Ze zien gewoon als een VoLTE verbinding wordt opgebouwd en wordt het dus van je belminuten ingehouden. Maar de verwachting is dat belbundels op langere termijn verdwijnen, je ziet het nu al gebeuren, veel (duurdere) abonnementen hebben al onbeperkt bellen opgenomen.
Ik vermoed vanwege de netneutraliteit. Want pakketverkeer van KPN VoLTE wordt anders in rekening gebracht (en dus anders behandeld?) dan pakketverkeer van Skype of een andere VoIP dienst.
Geen idee hoe dit volgens de wet wordt gezien.
Uiteraard wordt VoLTE anders behandeld, het is immers spraak dus QoS wordt sowieso toegepast. Voice gaat voor overig verkeer, niks anders dan een moderne router thuis doet.
Spraak wordt echter niet verkocht als onderdeel van je internet abonnement, maar gewoon werkelijk als spraakabonnement. De technologie maakt dan weinig uit, want ook nu al is bellen in de backbone eigenlijk al niets meer dan VoIP met een radiosignaal eraan vast.

Netneutraliteit is derhalve niet van toepassing.
Vind het wel meevallen met de kosten bij KPN, bijv. 200 min en 5GB data (4G) sim-only betaal je 25 euro p/maand (https://mobiel.kpn.com/si...internet-standaard/2-jaar).

Bij Simyo ben je een stuk duurder uit indien je een dergelijke bundel samenstelt.
Daarnaast kan je met KPN Combivoordeel krijgen zodat het je maandelijks nog minder kost.

Simyo is alleen echt voordelig indien je een kleine internetbundel wilt, en geen 4G nodig hebt,
Dan zit je wel direct lange tijd aan dezelfde provider vast. Ik kan maandelijks opzeggen bij Simyo.
Welke je toch niet gebruikt omdat je niet elke maand wil switchen.
Ben het niet met je eens.
Kpn is inderdaad niet goedkoop maar ik heb;

Onbeperkt Bellen
Onbeperkt SMSen
10GB (+10GB dmv kpn compleet
Spotify

En dat alles voor ¤42,50 p/m.
Normaal kost spotify me los nog een tientje wat ik nu "bespaar" dus eigenlijk betaal ik ¤32,50 voor alles onbeperkt met 10gb. Dat is in mijn optiek zelfs best goedkoop!!
De vraag is, is dat puur het abbo?

Voor 42.50 kan je bij de meeste in ieder geval er ook nog een nette telefoon bij krijgen.
Ik heb Sim Only.
Klopt, maar dan heb ik te weinig mbs waardoor er een hoge rekening komt.
Kan beter een te duur abbo hebben en er niet overheen kunnen gaam als andersoms.

Vodafone kost Sim Only ¤36 (onbeperkt + 6gb)
Er zou eerst duidelijk moeten worden hoeveel data wordt verbruikt tijdens het bellen over 4G.
Dat is niet relevant want bellen over 4G wordt in rekening gebracht als belminuten, niet als data.
Bij Simyo betaal je geloof ik ¤ 1,- meer voor 300 i.p.v. 200 minuten, terwijl het activeren van 4G rond de ¤ 5,- kost.
En dat is dan weer gewone prijsdifferentiatie. Ze kunnen meer vragen voor 4G data omdat dat -- door de consument -- als meer waard wordt gezien: het is sneller.
Voor grootgebruikers van data is dit 4G bellen wellicht interessant, maar voor mensen die niet zo'n grote bundel nodig hebben of tevreden zijn met 3G is het waarschijnlijk beter om een grotere belbundel aan te schaffen.
Again, data is niet relevant in deze.
KPN is duur ja maar ik heb expres voor KPN gekozen vanwege landelijke 4G netwerk.
Net zoals nutella chocoladepasta en euroshopper.
KPN is in veel gevallen bij veelverbruikers de goedkoopste op de markt, zeker als je ook gebruik maakt van alle KPN Compleet features:
- 5 EUR korting per maand
- Verdubbelde belminuten/MB's.

Dan kan je bijvoorbeeld ipv een 10GB abonnement een 5GB abonnement nemen dat je 5 euro bespaard. Slechts 100 belminuten nemen in plaats van 200 belminuten, dat je nog eens 2.50 bespaard. Zit je op 7.50 "korting". En dan nog 5 EUR korting als je niet de enige in huis bent met een KPN abo == 12.50 EUR goedkoper. Dan zit je vaak heel ver onder de prijzen van Vodafone/T-Mobile; terwijl je bij KPN dan ook nog eens op een veel beter netwerk zit en 24/7 klantenservice krijgt.

Ik ben bij KPN in ieder geval goedkoper uit, en krijg er veel betere kwaliteit voor terug dan bij de rest. :)
Helemaal eens!
Kwaliteit Is top, ben benieuwd naar VolTE, zou tof zijn om dat te testen :)
Disclaimer: ik vind alles dat niet gratis is te duur ;)
Leuke actie... Wil je even gratis voor ons gaan testen op je eigen kosten? Leentoestel mag je na test inleveren en ik lees (of ik ben gek) nergens iets over compensatie van de abonnementskosten.
Gedurende de testperiode worden extra MB's en/of belminuten niet in rekening gebracht. Je maandbedrag kan dus niet duurder uitvallen omdat je mee hebt gedaan aan deze test.
Gedurende de testperiode worden extra MB's en/of belminuten niet in rekening gebracht.
Wellicht handig om even te vermelden in de voorwaarden ;)
Nou moet daar wel bij opgemerkt worden dat extra MB's bij KPN sowieso nooit in rekening worden gebracht... De echte vraag is dan dus: krijg je extra MB's van KPN zodat je je internetsnelheid behoud? ;) Dus stel jij hebt een 5GB bundel en je zit daar doorheen door de test, mag je dan zo'n 1 a 2GB extra data bundel gratis aanvragen zodat je niet naar het lullige 64KBit wordt afgeknepen? :)

Overuse wordt toch al niet in rekening gebracht, dus wat dat betreft mag dat wel opgehelderd worden denk ik. :)
Snap het "actie" deel ook totaal niet. Zoals je al aanhaalt kost het ons alleen maar tijd en waarschijnlijk ook geld en zien we er nada voor terug. WIl het best testen maar daar moet wel wat tegenover staan ter compensatie van de tijd en/of gemaakte kosten.

Desalniettemin hoop ik dat deze techniek tezamen met HD-Voice snel uitgerold kan worden :)
Hoe kan het je geld kosten vraag ik mij af? Alle extra's worden niet in rekening gebracht. Ik zit bij de testgroep en mag de test telefoon ( galaxy s6) gewoon houden na de testperiode.
Ach ja, je kunt wel op alle slakken zout leggen hoor. Natuurlijk is het een commercieel bedrijf, maar het is toch ook leuk om een early adaptor te zijn en te kunnen zeggen dat je ergens aan meegewerkt hebt? Ik heb me in elk geval opgegeven. Voor mijn werk rijd ik minimaal 200-250 km per dag door Noord en Oost-Nederland en op maandag kan ik best een keer naar Hilversum touren. Zit er ook iets te eten bij de introductie? Om vanaf 18:30 zeker in Hilversum te zijn, moet ik namelijk om 17:00 vertrekken.
Mja et werkt alleen van KPN voLTE naar andere KPN voLTE..moet diegene die je belt ook een geschikte telefoon en abbo hebben, dus word lastig testen.
Waarom zou dat het geval zijn? HDVoice is geen nieuwe codec. Je kunt dus best een gesprek hebben waar de HDVoice bits eerst over LTE gaan (VoLTE), dan over glasvezel van de KPN centrale naar Vodafone, en dan over 3G.
Heb al vaker gelezen, dat HDvoice momenteel alleen nog werkt, tussen Vodafone-Vodafone, als je netwerk, abbo, telefoon geschikt is en hetzelfde geld bij KPN, dat et beide KPN moet zijn etc..

Tenzij het inmiddels wel HDvoice van KPN naar Vodafone kan.

Daarbij moet de firmware ook HDvoice toelaten. In Android 5.x.x wordt het ondersteund. Maar als bijv. Samsung het niet toelaat in hun Touchwiz gebeuren, heb je er nog niks aan.
Dat klopt. Maar dat gaat louter om de codec tussen providers.
Dat wil niet zeggen dat je perse terug moet schakelen van 4G naar 2G/3G om zelf het gesprek op te zetten via 4G. :)

In eerdere Android versies waren er ook al een behoorlijk scala aan toestellen die het ondersteunde, gewoon toegevoegd door de fabrikant.
De Sasmung Galaxy S2 bijvoorbeeld werkte er al mee vanaf Android 2.3.5. :)

Tegenwoordig ondersteunen zo'n beetje alle toestellen het.
Het toestel wel, maar de firmware/rom ook?
Ik heb volgens mij nog nooit met HDvoice gebeld met m'n Vodafone Red. Heb een Note 3 met orginele firmware gehad en met CM12.1 (andorid 5.1.1)
Ja met ondersteuning bedoel ik dat het ook echt werkte, en werkt. :)
De eerste test bij KPN (mocht ik destijds aan meedoen via Hi) gebruikte ook een SGS 2.

Als zowel jij als de persoon die je belt op 3G zitten, op hetzelfde netwerk, en beide toestellen HD-Voice ondersteunen: dan moet het prima werken.
Zo'n beetje alle smartphones die de afgelopen 2 a 3 jaar zijn released moeten het ondersteunen.

Dus stel jij belt van de Note 3 naar een andere Note 3 die ook op Vodafone 3G zit, dan zou je moeten bellen met HD-Voice. Of naja, niet per se een Note 3; maar alles vanaf een Samsung Galaxy S3 en hoger moet HD-Voice ondersteunen. (En alles bij HTC vanaf de One X geloof ik. iPhone vanaf iPhone 5.)
Probeer het maar eens, en schakel dan je telefoon geforceerd naar 2G; je zou een enorm verschil moeten horen.
Daarom de sterke voorkeur om 2 namen op te geven, anders heeft de test (minder/geen) zin.
Over welk abonnement dien je minimaal te beschikken? En zijn dochters van KPN (zoals Simyo bijvoorbeeld) ook toegestaan?
Voor zover ik begrepen heb dient het echt om een KPN-consumentenabonnement te gaan. Als je een abonnement bij een dochter hebt, werkt het helaas nog niet tijdens deze pilot.
Wel jammer dat zakelijke abonnementen hiermee zijn uitgesloten.
Ik ben wel erg benieuwd naar de ervaringen t.z.t.! Ik vond de overstap van GSM naar HD Voice al een verademing dus ben benieuwd naar wat deze techniek gaat brengen :)
Waarschijnlijk vrij weinig. Op dit moment (weet niet of dat in de toekomst nog gaat wijzigen) wordt op VoLTE exact dezelfde codec gebruikt.
Een nog betere kwaliteit dan HDVOICE zul je dus niet krijgen.

... Al is die kwaliteit, naar mijn mening, echt al fenomenaal. :)
Je merkt inderdaad echt een enorm verschil als je via hdvoice belt!
Geldt dit dan ook voor Hi ? Aangezien deze onlangs is geïntegreerd met KPN ?
Wel vreemd dat je een bruikleentoestel krijgt maar geen simkaart. Waarom willen ze perse dat KPN klanten dit testen met hun eigen abonnement?

De "what's in it for me" onbreekt. Zie dat wel meer tegenwoordig beetje opportunistisch.
Ik heb een mail gekregen dat ik er bij zit. En ik kreeg een heel contract er bij met de vermelding dat ik ook een andere simkaart krijg van KPN. De test telefoon , een galaxy s6 , mogen we houden.
Persoonlijk geloof ik meer in de instelling van 'wat leuk, ik doe mee!' en mocht er dan nog wat te winnen zijn, dan is dat meegenomen. Onze passie hier is technologie, wellicht zijn er genoeg mensen die de technologie achter VoLTE en de mogelijkheid in zo'n telecomhub te kijken al een beloning vinden.
Tuurlijk eens. Feit is wel dat mensen naar Hilversum moeten reizen dat kost tijd en geld en het levert KPN waardevolle research data op. Een ludiek bedankje mag ook verzin eens wat creatiefs :-).

Zie ook de eerste post.

Zit er ook een rondleiding bij? Want dat haal ik niet zo uit het stukje?
Wat een wazige vragenlijst.
Adres veld waar je naam 1 in moet vullen en naam veld waar je naam 2 moet invullen. Dan de vraag waar wonen jullie.
Ik zou haast denken dat er alleen door 'koppeltjes' meegedaan kan worden.
Kan de redactie hier wat duidelijkheid in scheppen?

Verder, als ik wat bijleeswerk verricht valt me op dat VolTe alleen maar het 'probleem' van registratie van de telefoon op het 4g netwerk voor bellen 'oplost'. Het heeft dus niet per se iets te maken met geluidskwaliteit, eerder met de mogelijkheid om met 4g verbonden te blijven tijdens het bellen, iets wat nu dus blijbaar niet kan.

Ik vraag me af inhoeverre bij deze test VolTe actief is als ik met iemand bel die niet VolTe prepaired is, als ik met iemand bel die op een andere carrier zit, etc.

Nu al merk ik dat bijvoorbeeld bellen buiten het eigen netwerk (bij KPN, en dan bijv bellen naar een Vodafone klant) vele malen beter gaat als ik mijn toestel op 2g vastzet.

Verder wel een goede evolutie, ben vorig jaar bij Vodafone weggegaan omdat ze het in mijn omgeving niet voor elkaar kregen mijn toestel betrouwbaar gesprekken te laten ontvangen indien ik op 4g zat. Dit soort ongein moet dus bij VolTe opgelost zijn.
Nee, je blijft idd niet verbonden op 4G als je nu belt. Het toestel schakelt terug naar 2G/3G.
Als je belt met iemand die niet VoLTE gekoppeld is, wordt jouw'n verbinding wel op VoLTE opgezet maar bij de ander niet (theoretisch).
Aha bedankt.

Geldt dit straks ook bij bellen buiten het eigen netwerk of ik dat allemaal nog koffiedik kijken?
Het is mogelijk maar of de providers dit ook gaan doen is een ander verhaal
Een nieuwe technologie? De boel is al jaren geleden gestandardiseerd en wordt al in meerdere landen gebruikt.
Dat het gestandaardiseerd is en dus vastgelegd is "hoe" het geimplementeerd moet worden, neemt niet weg dat het alsnog een nieuwe techniek is.
Dat een medicijn al 5 jaar voordat het op de markt komt voor menselijke consumptie is uitegevonden, betekend niet dat op het moment dat het dan op de markt komt voor de mens (na tig tests dus.) opeens geen nieuw medicijn meer is. ;)

Het aantal landen dat het gebruikt is zeer summier, neem even dit lijstje:
https://en.wikipedia.org/wiki/VoLTE#Deployment
Zie hoeveel er enkel op "Planned" of "Testing/In Trial" staat, en hoeveel er op "Launched" staan.

Zo veel landen gebruiken het dus nog niet actief. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 juni 2015 14:10]

Laten we anders zeggen: diverse netwerkleveranciers (Ericsson, Huawei, NSN, etc) kunnen dit al een paar jaar leveren en zijn momenteel al aan hun 3e release toe....
Ongetwijfeld :)
Het probleem is dat een netwerk upgraden natuurlijk verschrikkelijk veel tijd kost.
Waarom VoLTE echter bij uitrol niet meteen is geactiveerd maar toch gekozen is voor CSFB is niet helemaal duidelijk, althans: heb er nooit een reden voor gehoord vanuit de providers, maar het gebeurt wel grootschalig.

Mijn gok gaat uit naar een bereik probleem. In beginsel was 4G natuurlijk veel instabieler qua bereikvastheid dan 2G en 3G. 2G en 3G netwerken waren immers al volwassen en volledig uitgerold, terwijl 4G nog bezig was met uitrol en nog flink geoptimaliseerd moest worden. Om dan het risico op calldrop bij het verliezen van een 4G signaal te beperken, is gekozen voor terugval naar 2G/3G; ongeacht het 4G bereik.

Maar dat is slechts een theorie, of dat werkelijk hun beweegreden is blijft vaag.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 juni 2015 19:45]

Ja! Dan kan ik eindelijk mn telefoon op 4G locken, en altijd snel internet houden. Als ik onderweg ben heeft mijn Nexus 5 bij een gat in het bereik de neiging om naar 3G over te schakelen, maar bij goed bereik schakelt hij niet altijd weer op naar 4G. Meestal lock ik dan op 4G maar dan ben ik dus niet bereikbaar.

Ik ben heel benieuwd hoe VoLTE klinkt, ik ben al groot fan van HD Voice :) ik zou graag mee doen!
Voor zover ik weet wordt (helaas) dezelfde codec gebruikt als bij HD Voice. Dus veel verschil ga je niet horen.
Klopt als een bus. Dat melde Tweakers ook al:
De geluidskwaliteit van hd-voice over 3g is volgens onze oren hetzelfde als bij hd-voice over 4g. Dat mag niet verbazen, want KPN gebruikt voor VoLTE dezelfde codecs; wel kan de bitrate afwijken, maar dat verschil hebben wij niet kunnen waarnemen.
Een hogere bitrate is dan misschien nog wel interessant, maar over het speakertje aan je oor ben ik ook benieuwd of je dat uberhaupt snel gaat horen.
Ben erg benieuwd of KPN voor de extra benodigde IP adressen IPv6 adressen gebruikt.
Extra IP adressen? Je toestel heeft al een (NAT) IP adres bij een mobiele data verbinding, daar veranderd niks aan bij VoLTE.
De LTE servers aan de KPN kant hebben natuurlijk IP adressen nodig. En aangezien elk LTE toestel al IPv6 support, kunnen die VoLTE servers ook IPv6 adressen krijgen. Aangezien die VoLTE servers per definitie niet hoeven te werken met 3G mobieltjes is er dus geen noodzaak voor IPv4.
Dat zit op een intern netwerk geschakeld, vziw krijgt niet de gehele backbone per pop een eigen public IP; je kan ook meerdere type traffic routeren over 1 intern IP.
Ze babbelen intern wel met elkaar, dan maakt 't niet zoveel uit of ze v4 of v6 gebruiken. :)
Maar sure, IPv6 kan ingezet worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True