Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Firstlook 2014 zit er weer op; de beste game is uitgekozen, alle consoles zijn weer ingepakt en de stands zijn weer afgebroken. Het was volle bak dit jaar; beide beursdagen waren vooraf al uitverkocht. Er stonden op beide dagen dus lange rijen voor de Jaarbeurs toen de deuren om twaalf uur open gingen. Gelukkig hadden we vooraf al wat Tweakers blij kunnen maken met een Early Access-ticket. De gelukkigen konden vanaf 10 uur al naar binnen en hadden dus twee uur de tijd om games te spelen zonder daarvoor lang in de rij te hoeven staan.

Want die rijen groeiden gestaag. Vooral bij games als The Evil Within en Evolve was het druk en kon de wachttijd oplopen tot drie uur en meer. Ook daar hadden we een oplossing voor. Bij beide games konden we een aantal Tweakers voorrang geven, die dus aan de bak mochten zonder daarvoor in de rij te hoeven. Gelukkig waren er ook stands waar je niet eerst door een poortje moest om te mogen spelen. Door het open karakter van bijvoorbeeld de stand van Sony was het vrij eenvoudig om een plekje te veroveren bij games als The Order: 1886 en Bloodborne, toch twee games waar nog vrij weinig over bekend is en die ook beide pas in 2015 op de markt komen. Bij die games had je dus echt een Firstlook.

Swingen

Bij de meeste uitgevers stonden echter rijen, al was er hier en daar wat hulp. Zo moest je Ubisoft in de rij voor Assassin’s Creed: Unity - aan het einde van de beurs verkozen tot beste game van Firstlook 2014 - Assassin’s Creed: Rogue, Far Cry 4 en The Crew, maar werden passerende beursbezoekers door de boothbabes van Ubisoft uitgenodigd om op het podium mee te doen met Just Dance 2015. Bij de meeste games was het echter wachten. Dat was ook het geval bij Nintendo, waar de grootste rij stond bij Super Smash Bros. Onbekend maakt onbemind; de rijen waren veel minder lang bij een verrassende nieuwe Nintendo-game als Splatoon en bij het nieuwe Captain Toad: Treasure Tracker. Maar gelukkig konden we op beide beursdagen een aantal Tweakers met voorrang juist het populaire Super Smash Bros. laten testen.

Wie genoeg had van al die nieuwe games, kon terecht bij Activision. Daar was gek genoeg geen Call of Duty: Advanced Warfare te vinden, dat in november op de markt gaat komen. In plaats daarvan kon je lekker vertrouwd de laatste vier versies van de serie spelen. Wie nog verder terug in de tijd wilde, kon terecht bij Magix Buttons, waar heel veel oude console en games stonden opgesteld die voor de verzamelaars nog te koop waren ook. Juist het tegenovergestelde was ook prominent aanwezig op Firstlook. Er was een flink deel van de beursvloer ingeruimd voor diverse Nederlandse indiegames. Want we hebben meer dan enkel Guerrilla Games in Nederland; het wemelt van de kleine studio's die soms met niet meer dan twee man werken aan hun eerste of tweede game. Zo was het onheilspellende The Flock speelbaar, net als de hilarische sidescroller Guns, Gore & Cannoli en de ouderwetse platformgame Check-in, Knock-Out. Dat zijn verrassende games waar je niet voor in de rij hoefde en waarbij je na afloop nog kon praten met de makers ook. Die ontwikkelaars waarderen de feedback van de spelers bovendien steevast.

En was er dan voor de echte Tweakers nog iets te vinden op Firstlook? Jazeker, zowel Asus als MSI hadden de nodige hardware uitgestald staan. Het ging gelukkig verder dan enkel laten zien wat beide Taiwanese fabrikanten te koop hebben. Op beide stands was te zien hoe een cpu tot het uiterste gedwongen kan worden door hem te koelen met vloeibare stikstof, wat er altijd spectaculair uitziet.

En wij dan?

En wat deed Tweakers op Firstlook? Redacteuren Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch waren aanwezig, om te zorgen dat iedereen die via Tweakers voorrang had afgedwongen ook echt de wachtrij over mocht slaan. Maar ook om in de livestream van Gamekings mee te praten over de populairste games op de beursvloer. En tijdens die items werd zowaar een nieuwe trend geboren, de #boffie. Met games of techniek heeft het weinig van doen en of de trend blijft, is maar zeer de vraag.

Tweakers had bovendien de finale van beide beursdagen. Terwijl op het hoofdpodium het programma al werd afgesloten en de bezoekers naar buiten gedirigeerd werden, vond op de PlayStation-stand een toernooi plaats dat enkel voor Tweakers toegankelijk was. Op beide dagen streden twaalf Tweakers om felbegeerde prijzen die te winnen waren met wat potjes Destiny. Op beide dagen was er een Destiny PlayStation 4 bundel te winnen, met daarin de game èn een heuse PlayStation 4. Voor de winnaar lag bovendien de nieuwe MDR-1RNC klaar, een digitale noisecanceling headphone van Sony.

Op beide dagen verliep het toernooi iets anders. Op zaterdag werden de spelers ingedeeld in teams van drie, zodat twee halve finales van drie tegen drie ontstonden. De twee winnende teams gingen door naar de finale. In de finale telde niet zozeer de winst van het team, maar het aantal frags dat er gescoord werd. De Tweaker met de toepasselijke nick DeathNL kwam daaruit als trefzekere naar voeren, hoewel hij direct na afloop aangaf volledig te 'shaken'. Dat was niet het enige, hij gaf schoorvoetend toe nog nooit een PlayStation-controller in zijn handen gehad te hebben. Daar komt vast snel verandering, nu er een Destiny PlayStation 4 bundel en een Sony MDR-1RNC bij hem thuis liggen.

Tweakers spelen Destiny op Firstlook 2014Tweakers spelen Destiny op Firstlook 2014Tweakers spelen Destiny op Firstlook 2014

DeathNL wint op zaterdag. Foto: Jacky Cheung / KJC photography

Op zondag was er geen halve finale en geen finale. De twaalf spelers werden verdeeld over twee teams van zes, die het tegen elkaar opnamen. Beide teams speelden drie potjes tegen elkaar. Na afloop van het derde potje, toen de laatste bezoekers allang de Jaarbeurs verlaten hadden, werd van alle spelers het totaal aantal frags over de drie matches opgeteld. Tweaker Rokz bleek de beste schutter, zodat ook hij een Destiny PlayStation 4 bundel en een Sony MDR-1RNC uitgereikt kreeg, om glunderend als allerlaatste bezoeker de Jaarbeurs te verlaten.

Tweakers spelen Destiny op Firstlook 2014Tweakers spelen Destiny op Firstlook 2014Tweakers spelen Destiny op Firstlook 2014

Rokz wint op zaterdag. Foto: Jacky Cheung / KJC photography

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Zonder Electronic Arts, Microsoft en Activision mis je toch al veel grote uitgevers. En dan heb ik het nog niet eens over Konami, Capcom, Square-Enix, Warner Bros. en SEGA. Veel games die er stonden lagen ook al in de winkel. Wacht 2 dagen en The Evil Within ligt in de winkels... Vooral Sony en Ubisoft hadden dus aantrekkelijke games. Verder lijkt het meer een commercieel gebeuren met peperdure horeca en veel verkoopstands. Nu moet je op de GamesCom ook vaak uren wachten in de rijen voor slechts een enkele game (soms zelfs tot 4 uur lang) maar de sfeer, de grootte en de hoeveelheid games zijn gewoon veel immenser dan First Look. Met zo'n 20.000 bezoekers is het toch vrij jammer dat je nog uren moet wachten in de rij, dat was jaren geleden wel anders. Ik ben al enkele jaren niet meer geweest, simpelweg doordat de GamesCom veel indrukwekkender is dan de relatief kleine jaarbeurs. Alleen al het rondlopen op de beurs is al interessant genoeg om die beurs te bezoeken. Al met al wel leuk dat er in Nederland toch nog een gamebeurs is voor diegene die het niet zoeken om naar Keulen te toeren.
Ik ben sinds het voor het eerst in de jaarbeurs is geweest ook niet meer geweest. Toen was het ontzettend leeg en stonden er toch overal lange rijen, dat verpest de sfeer echt.
Laatste jaar in Amsterdam was het ook echt ontzettend druk (en warm! :p), maar vond ik de sfeer geweldig. Ook was er toen nog zat te doen zonder super lang te hoeven wachten, zoals veel consoles aan de rand van de stands.
In de Westergasfabriek was het geweldig. Het was daar heel fijn dat je een afgesloten theater had, en een afgesloten hoofdpodium (alle twee in andere gebouwen) én je kon lekker even makkelijk naar buiten en in het park zitten. Ook waren er heel veel pods, en door het beperrkte oppervlak konden er gewoonweg niet meer dan 2500 man in, waardoor er altijd een paar pods vrij waren (of 10 minuutjes wachten). De beste Firstlook heeft daar plaatsgevonden. Dit jaar voor de tweede maal in Utrecht geweest, en dat komt niet in de buurt kwa sfeer.
Helaas was Firstlook erg teleurstellend,
Te weinig consoles, computers en echte ''FirstLook'' Titels.
Jammer, ik herinner mij FirstLook2010, Hier ben ik genoeg aan de bak gekomen. Kan het dan komen omdat het nu veel drukker is?
Of gewoon de lack aan echte games willen laten zien.

Gemiste kans naar mijn idee.
Ja, het was vooral jammer dat Call of Duty: Advanced Warfare er niet was. Toch een van de grootste games van dit najaar. En Electronic Arts was er niet, dus bijvoorbeeld geen Dragon Age: Inquisition. Er waren wel meer uitgevers niet. Sega, Koch Media (niet zo bekend, maar hebben de Dead Island-games). Hopelijk volgend jaar beter...
@paul hulsebosch

vond het ook jammer dat je met het MSI gedeeldte moest liken op facebook voor een draai aan het rad en goodies mee te krijgen. aangezien ik gewoon geen facebook gebruikte en dat ze daar heel moeilijk over deden knoopte mij het de das om. hun excuus was dat ik pas mocht draaien als ik ging "liken"... dat noem ik haast wanhopig als je likes nodig hebt voor een draai aan het rad.... uiteindelijk toch mogen draaien met een hoop gezeur maar ja, niet iedereen heeft facebook.... op gamescom moest je ook registreren voor facebook voor een battlefield poster maar die mensen deden er helemaal niet moeilijk over en ik kreeg er zo 1 mee. MSI deed het op een hele andere stijl helaas...

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 13 oktober 2014 16:24]

Iedereen miste EA en COD maar waar was Microsoft te bekennen? Best wel gek dat ze eerst een jaar later uitkomen en ook hier niet aanwezig zijn.
Nou, Microsoft was er wel, maar was niet zo herkenbaar omdat ze een stand deelde met (het veel opvallender) Game Mania. Bij Microsoft stond Forza Horizon 2, Minecraft Xbox One Edition en Sunset Overdrive.
Heel erg mee eens, ook was het veel te druk voor de plek (en stands) die ze hadden. Super teluerstellende dag, blij dat het kaartje gratis was. Ga volgend jaar niet meer. ;(
Ik ben het met jullie eens! Hoewel ik Early Access had (via Tweakers) heb ik bar weinig games kunnen spelen. Tijdens de Early access waren de rijen nog re-de-lijk te doen, maar daarna heb ik het niet meer geprobeerd. Ook ontbraken grote namen als EA en Activision, waar waren zij gebleven?
Ik zelf vond het ook geen denderend success. Belachelijk lange rij voor Smash Bros waar een tournament werd georganiseerd waar ik wel interesse voor had maar uiteindelijk heb laten schieten vanwege de oh zo lange rij. Het begin van de wachtrij heb ik niet eens kunnen vinden door onoverzichtelijkheid. En die onoverzichtelijkheid kwam wel vaker ter sprake.

Heb mij meerdere malen maar bij de Lethal League stand gemeld en een paar andere indie games omdat de rest zo druk was, te weinig consoles hadden of te lange speelsessies hadden. Of een combinatie van alles.

Dan denk je "Dan wachten we wel even totdat mensen merendeels vertrokken zijn" en dat je vervolgens even naar een paar titels kan kijken waar het eerder druk was heeft iedereen haast om de rijen weg te werken zodat iedereen nog even kan spelen. Heb nauwelijks wat gezien van Sunset Overdrive en al helemaal niks van de Oculus Rift gezien.

Ben voor 2 jaar terug geweest en toen was het redelijk te doen allemaal als "Normale visitor", maar dit vond ik geen geslaagde First Look. Voor mij in ieder geval niet voor herhalings vatbaar. :(

[Reactie gewijzigd door Robe90 op 13 oktober 2014 19:56]

Heb nauwelijks wat gezien van Sunset Overdrive en al helemaal niks van de Oculus Rift gezien.
Ik ben zaterdag van begin tot eind gebleven, maar Sunset Overdrive heb ik alleen de posters van gezien die werden uitgedeeld. Ik ben de hele dag op zoek geweest naar de Oculus Rift; deze stonden stilletjes verborgen in een hoek opgesteld (twee stuks) maar het leek erop dat aan het eind van de dag de mensen van OR het zat waren en alleen maar een select aantal mensen de OR op hun hoofd mochten zetten.

Jammer; maar de presentatie en reclame van de OR in dat hoekje was totaal niet opvallend, ik kan me heugen dat ik toch echt wel 12x voorbij ben gelopen en het mij pas eind van de dag opviel.
Nekbaard gespot. ^

--

Zelf niet geweest trouwens. Ik game echt amper nog sinds een aantal jaar. Vroeger wel nog naar de PU Gameplay geweest, echt jááren geleden. En later nog een keertje naar Firstlook in een bioscoop ergens (geen grote beurs maar gewoon een soort presentatie herinner ik mij). Altijd wel gezellig maar sommige hobby's vervagen nu eenmaal.

Jammer dat er trouwens niet even een filmpje wordt gepost, of komt die nog?

[Reactie gewijzigd door i7x op 13 oktober 2014 23:23]

Jammer dat er trouwens niet even een filmpje wordt gepost, of komt die nog?
Ik ben een van de weinigen die heeft gefilmd op de beurs en het daadwerkelijk heeft gepubliceerd;

https://www.youtube.com/w...=UUzbH6fylME_SVirp1Km5KjQ
First Look - Early acces was het echt waard! Tenminsten evolved kunnen spelen, balen dat ik niet kon meedoen met destiny shootout.. was een goodkope manier geweest om eindelijk een PS4 te kunnen bezitten ;)
ik vond dit jaar firstlook een teleurstelling, EA was er niet om battlefield of andere games te promoten, Activision met advanced warfare was er neit terwijl cod ghosts er vorig jaar wel was. verder had ik het gevoel dat de zweer iets minder was dan 2013, vooral met cod ghosts en battlefield was iedereen wel erg goed in de stemming om het spel te spelen. nu zag ik dat minder. voor de rest was het gewoon jammer dat er niet zo veel spellen waren wat echt "nieuw" was. ook de consumptie was weer eens lekker duur. bijvoorbeeld 3 euro voor een blikje redbull en 3,75 voor broodje knackworst... jammer dit, de wachtrijen waren ook veels te lang en duurde gewoon lang. zowel in firstlook zelf als de pre-wachtrij, ik was early access dus ik nog wel geluk toen ik om half 11 kwam aanlopen met mn maat. maar hopen dat het volgend jaar anders kan. met meer games wat nog niet uit is etc.
Ik was er zondag bij.
Zelf Mocht ik ook mee spelen met het destiny toernooi.
Het was erg leuk. Helaas dat het zo erg uit liep doordat er een fout met de servers was.
Dat het geen free for all was viel me wel tegen. (Hier kon tweakers zelf niks aan doen.)

De beurs zelf viel tegen moet ik zeggen.
Er waren minder nieuwe games te spelen. (dan vorige jaren)
Het eten was dit jaar erg duur. En de rijen overal waren het zelfde.

Als nog wel een leuke zondag gehad !
Wat ik zelf er jammer vond, was dat er vrij weinig film materiaal is geschoten. Gelukkig heb ik genoeg materiaal geschoten en een compilatie/impressie video gemaakt :)

https://www.youtube.com/w...=UUzbH6fylME_SVirp1Km5KjQ
Wat ik mis, is dat je te weinig gameplay van nieuwe games te zien krijgt. Heel veel afgeschermde hokjes waar je eerst twee uur voor in de rij moet staan. FirstLook is volgens mij ieder jaar steeds drukker, had van mij daarom wel wat groter gemogen en de rijen zoveel mogen minimaliseren als mogelijk is.
Heb je het theater geprobeerd? Daar was veel gameplay te zien :)
Eens... ik als vaste crewlid en theater runner op FL viel het mij dit jaar op dat veel mensen gewoon door liepen. Terwijl hier echt pareltjes werden getoond! Dit jaar kon trouwens iedereen in het theater, jaren hier voor was dat soms een probleem. Het is namelijk 3x groter geworden waardoor je gewoon met 200 man in een zaal kan zitten! (en bij extreme drukte 75 man staan)

(Zie foto: https://scontent-b.xx.fbc...6ce1a0a63fb67&oe=54B94C58 )

Je kan letterlijk de hele dag relaxen/zitten in het theater en allemaal toffe preview shit zien. Plus een presentatie van de dev's of publishers.

Maar wellicht moet Blammo (Organisatie hier achter) gaan denken aan een enorm doek met basic informatie over de theater. Al is dat lastig want vaak is het last minute wat de devs laten zien/weten over wat ze willen tonen, dus moeten wij het doen met kleine A4tjes.

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 13 oktober 2014 16:41]

Eerlijk? Wij (ik en een vriend) werden naar binnen 'gelokt' in het theater. We wisten niet wat er ging gebeuren, maar met blijdschap gingen we zitten, hopende dat er iets tofs te komen zou gaan.

Wat wij daadwerkelijk te zien kregen was een zeer matige, saaie presentatie van een indie developer over hun nieuwe game, waarbij we werden gebombardeerd met technische taal over de Unreal 3 engine en hoe zij met events werken. Mede dankzij het feit dat de developers totaal niet interactie voerden met het publiek - ze keken naar de grond terwijl ze spraken en waggelden van links naar rechts - zorgde ervoor dat de helft van de zaal in 10 minuten al weer leeg was.

Het had misschien ook geholpen als bij de ingang van het theater een schema hing met tijden en wat er te verwachten viel.
Die hing / stond er hoor - 2x zelfs.

Zonde van die dev, weet je nog welke game en/of welke dev? Welke dag was het? Dit soort informatie kan ik voor je door sturen. Al hebben we zelf geen invloed op de presentatie, we kunnen wel die indie devs beetje aansturen wat werkt. Vaak vergeten de indies dat ze voor een mainstream publiek staan en niet voor inversteerders/business mensen.

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 14 oktober 2014 20:26]

Die hing / stond er hoor - 2x zelfs.

Zonde van die dev, weet je nog welke game en/of welke dev? Welke dag was het? Dit soort informatie kan ik voor je door sturen. Al hebben we zelf geen invloed op de presentatie, we kunnen wel die indie devs beetje aansturen wat werkt. Vaak vergeten de indies dat ze voor een mainstream publiek staan en niet voor inversteerders/business mensen.
We werden op het laatste moment, voordat de presentatie begon naar binnen gewerkt. Ik heb helaas geen enkele agenda zien hangen omdat we snel naar binnen moesten van de theater crew.

> Zaterdag 11 oktober, game, Karmaflow (opera/rock game)
Die heb ik gemist dan. Volgend jaar maar eens goed kijken, maar weet niet zeker of ik weer naar FirstLook ga, denk dat ik naar GamesCom ga in Duitsland.
Eens, ik baal ook wel dat al die games in dichte hokjes te zien waren. Zou echt zo'n verschil zijn als je alles zo kon zien...

Daarintegen wel weer leuk dat ik in elk geval 2e ben geworden met de 'Doe Gollum eens na wedstrijd' :P
hoe goed weekend heb je dan, als je even een ps4 met destiny wint ;)
Daar kun je inderdaad een mooie 970 voor aanschaffen!
Leek me leuk om een keer heen te gaan, ben nu toch blij niet te zijn gegaan als ik dit zo lees. Paar uur wachten om een Demo te spelen is niets voor mij
Dat is volgens mij op elke gamebeurs wel zo. Dezelfde ervaring had ik iig vorig jaar op Gamescom. Giga rijen voor 10 min speeltijd. Nou sorry, dan wacht ik wel tot release hoor. Die tijd heb ik wel gehad, kan mijn tijd wel beter besteden. Het is overigens ook best leuk om gewoon even over de beursvloer te lopen, maar echt veel interactie is er dan inderdaad niet. Ik heb meer tijd bij merchandise rondgehangen dan bij de game booths iig :+
Death NL ziet er schattig uit. Staat ook echt leuk op zijn derde foto. Goeie lach, oprecht blij en niet met de houding van "o ik moet er een beetje stoer uitzien voor de foto". Lijkt me een goeie vent.
Eens. Then again, ik associeer tweakers sowieso niet zo snel met stoer ;). En nee, dat is absoluut niet slecht bedoeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True