Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 249 reacties

Haïti heeft hulp nodig. Tweakers.net heeft daarom samen met Dynabyte en MyCom een landelijke inzamelingsactie opgezet. Het streven is om een door T-Mobile gesponsorde container te vullen met bruikbare kleding.

Inzamelingsactie HaïtiDe gevolgen van de aardbeving in Haïti zijn rampzalig. Het aantal doden is inmiddels opgelopen tot boven de 75.000. Een kwart miljoen mensen is gewond geraakt en nog eens een miljoen Haïtianen zijn huis en haard kwijt.

WereldOuders, een van de organisaties die hulp aan het Caraïbische land biedt, stuurt onder meer kleding naar het getroffen gebied. WereldOuders is al jaren actief op het eiland en heeft dus lokale kennis en contacten. Deze organisatie kan daarom heel gericht concrete hulp aan de eilandbewoners geven.

Tweakers.net wil WereldOuders helpen door in samenwerking met Dynabyte, MyCom en T-Mobile tweedehands kleding in te zamelen, en die met container en al aan WereldOuders te overhandigen. Om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen kunnen meedoen, hebben Dynabyte en MyCom hun filialen als inzamelpunt ter beschikking gesteld. Op zaterdag 23 januari ben je er van harte welkom om een bijdrage te leveren.

T-Mobile heeft voor een container gezorgd. Dynabyte en MyCom brengen de ingezamelde spullen daar naartoe, waarna de container aan WereldOuders ter beschikking wordt gesteld. WereldOuders zorgt vervolgens weer dat de container naar de Dominicaanse Republiek - de andere helft van het eiland - wordt gebracht. Van daaruit kan de organisatie de spullen naar de juiste gebieden dirigeren.

:? Waar is behoefte aan?

WereldOuders heeft via contacten op Haïti geïnventariseerd waar de meeste behoefte aan is. Het gaat met name om:

  • Lakens
  • Slaapzakken
  • Tenten en tentdoek
  • Handdoeken
  • Zomerkleding (mannen/vrouwen)
  • Schoenen
  • Ondergoed
  • Kinderkleding (t-shirts, broekjes, broekluiers, etcetera)
  • Verbandmiddelen (nieuw)

Mest dus eindelijk je klerenkast eens uit of ga eens op ontdekkingstocht op zolder! Heb je die oude spullen echt nodig, of kan je wat missen? Wij ontfermen ons graag over jouw tweedehandsjes.

:? Zijn er spelregels?

We willen uiteraard dat deze actie beheersbaar blijft, zodat we zo efficiënt mogelijk kunnen helpen. Daarom verzoeken we jullie om een paar simpele regels te volgen:

  • Verpak de spullen vochtdicht, bijvoorbeeld in een vuilniszak;
  • Plak op de vuilniszak een A4'tje waarop duidelijk staat wat er in de zak zit;
  • Lever alleen spullen in waar behoefte aan is, en die bruikbaar zijn.

:? Waar en wanneer kan ik inleveren?

Inleveren kan alleen op zaterdag 23 januari! Door de steun van Dynabyte en MyCom zijn er voor deze actie maar liefst 68 lokaties waar de spullen ingeleverd kunnen worden. Deze computerwinkelketens hebben filialen in nagenoeg heel Nederland, dus de kans is groot dat er ook één bij jou in de buurt is. De winkels van MyCom kun je hier vinden, die van Dynabyte zijn hier opgesomd.

:? Kan ik nog een andere manier helpen?

Jazeker!

  • Als je net je kasten hebt opgeruimd en dus geen goederen kan doneren, dan willen we je vragen eens stil te staan bij wat je zelf écht nodig hebt. Hoeveel geld geef jij per jaar uit aan hardware, mediaspelers of andere elektronicagadgets? Als je maar een paar procent van dat bedrag overmaakt naar giro 1171 ten name van WereldOuders, dan help je ook heel gericht!
  • Je kunt andere mensen over deze actie vertellen. Alle beetjes helpen!
  • WereldOuders heeft momenteel slechts één vrijwilliger die zich bezighoudt met het in ontvangst nemen van de kleding en het sorteren daarvan, om vervolgens alweer in z'n uppie de containers in te ruimen.

    Tweakers.net is dus op zoek naar mensen die ons op zaterdag 30 januari willen helpen om in Harderwijk (het centrale verzamelpunt voor verzending) de kleding in 'onze' container te sorteren en de container verzendklaar te maken. Als jij ons hierbij wilt helpen, dan kun je een mail sturen naar haiti@tweakers.net. We kijken hoeveel mensen we nodig hebben en versturen dan begin volgende week uitnodigingen.

Voor vragen, opmerkingen en alle andere feedback over deze actie kun je terecht in het speciale Haïti-topic.

Onze community heeft al vaker laten zien tot grootse dingen in staat te zijn. We hopen dat we ook ditmaal op jullie steun mogen rekenen: de bevolking van Haïti heeft alle hulp kei- en keihard nodig. Alvast bedankt!

Door Wilbert de Vries


Wilbert was tussen 2007 en augustus 2015 hoofdredacteur van Tweakers. In die tijd heeft hij de redactie en het merk Tweakers enorm zien groeien, zowel in bezoekers en bereik als pageviews en onderwerpen waar Tweakers over schrijft.

Volg Wilbert op TwitterVolg Wilbert op Google+

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (249)

1 2 3 ... 10
Helemaal top!
Ben zelf naar de Dominicaanse Republiek geweest en daar gingen sinds kort excursies naar Haiti niet meer door. Er was namelijk een bus met toeristen teruggekomen met alleen nog ondergoed aan. Alles was meegenomen bij de overval. Ze zitten daar echt niet te wachten op een nieuwe digitale camera. Gewone basis behoeften ontbraken daar voor de aardbeving al. Bij mijn weten was het al het een na armste land ter wereld.

Tip: Ik loop zelf fanatiek hard en koop dus elk jaar niewe hardloop schoenen in verband met de demping die na 1000 km / een jaar eruit gaat. Ik bewaar mijn oude (maar nog prima) schoenen dan altijd voor als ik een keertje met een cross wedstrijd mee zou doen. Dat gebeurt eigenlijk zelden... Kijk even of je net als ik een tweede of derde paar hebt liggen! En voor de mensen die deze niet hebben liggen: Elk jaar / elke 1000km je hardloopschoenen vervangen voorkomt knie en enkel klachten. De demping gaat eruit.

Dus eerst even langs de sportzaak en je oude schoenen inleveren bij de Dynabyte of Mycom!
Bij mijn weten was het al het een na armste land ter wereld.
Haïti is weliswaar het armste land op het westelijke halfrond, en één van de armste landen ter wereld, maar één-na-laatste zijn ze nog niet, dat is Congo, na Zimbabwe het armste land ter wereld.

Haïti staat op de IMF-lijst op de 157e plek (van 181 in totaal), dus is wel erg arm, dus hulp kan men zeker wel gebruiken. Immers, voor de aardbeving leefde 80 procent van de Haïtiaanse bevolking onder de armoedegrens (die grens is als je minder dan 1.25 dollar per dag kunt besteden). En ná de aardbeving zal dat percentage nog wel iets hoger zijn komen te liggen.

Ter indicatie: in Haïti ligt het BNP per inwoner op 1317 dollar per jaar, in Nederland is dat 40.558 dollar. Ter vergelijking: in het armste land ter wereld, Zimbabwe, is dat 268 dollar per jaar.

Zie deze pagina (het linkerkolommetje).

Al met al kan Haïti wel wat hulp gebruiken, en zijn dit soort acties dus een hele goede zaak.
Hele goede actie, daar hebben ze tenminste écht wat aan. Ik ben de zoveelste, maar met kleding kunnen bijna geen gekke dingen gebeuren en je helpt echt direct. Als het om geld gaat willen de organisaties eerst een deel van hebben, uiteraard ook alle materialen benodigds zijn kosten geld, zelfs BN-ers met hun zogenaamde medeleven krijgen vaak nog tonnen geschoven om 'ambassadeur' te zijn (helaas, maar waar). Dan is er nog geen rooie cent in de handen van een slachtoffer geweest, maar wel het halve potje al leeg. Dan kan je toch beter een stap of stappen overslaan en direct de spullen geven welke ook echt nodig zijn? Ik vind het een heel strak plan.

Ik hoop wel dat Dynabyte en Mycom weten waar ze aan beginnen... Let maar op, daar gaan bergen en bergen aan kleding binnenkomen! Een hele goede zaak natuurlijk, maar ik hoop niet dat ze het volume onderschatten :) Nederlanders zijn als het op gebied van dit soort rampen-charity gaat altijd een van de vrijgevigste ter wereld, we brengen vaak per inwoner meer dan het dubbele op dan het gemiddelde.

Ik ga vanavond ook maar eens even kijken of ik een flinke zak met kleding en linnen kan vullen, ik heb genoeg wat ik nooit meer draag of gebruik. Het stond toch al op de planning om de kledingkasten eens goed uit te mesten, beter excuus dan dit kan je niet hebben toch? De buurman van die ouwe van mij heeft een schoenenzaak... die ga ik ook aan zijn jasje trekken :*)
Om je even uit de droom te helpen(sorry, maar het moet even).

Ik heb ooit een tijd bij kledingactie van mensen in nood gewerkt. Alle opgehaalde kleding wordt linea recta naar een dump gebracht waar ze geld per kilo krijgen. En deze kleding wordt dan in oost Europa of Afrika verkocht (wat ze ervan kunnen gebruiken).

Het geld wat opgehaald wordt met die kleding wordt dan op dezelfde manier gespendeerd als de meeste organisaties dat doen. Je kunt je hopelijk ook wel voorstellen dat dikke coltruien niet naar Ethiopië gaan of zo.

Ik snap dat mensen niet willen horen dat hun geliefde oude broek niet een arme man in haiti 1 op 1 helpt, maar zo zijn nu eenmaal de feiten. Op deze wijze wordt er in het algemeen nog efficiënter geholpen, maar geld blijft wel makkelijker op de verkeerde plaatsen plakken en Haïti is qua dat wel bekend als super corrupt.

[Reactie gewijzigd door AYCE op 23 januari 2010 11:13]

dikke coltruien
Hey! :( :P

Voor de rest:
Klik anders eens op de link in het artikel die leidt naar de site van WereldOuders voor je jouw ervaringen gaat afdoen als algemeen geldend ;)
Het idee van een actie is natuurlijk wel goed, alleen jammer dat er weer zo veel onduidelijkheid is over wat nu "het beste is" (natuurlijk is elke actie goed).

Vanochtend zei minister Koenders namelijk nog dat er meer behoefte is aan actie's die geld inzamelen om zo snel en efficiënt hulp te kunnen leveren. Is sneller op plaats van bestemming te krijgen, er kan dat ingekocht worden waar specifiek behoefte aan is e.d.
Tja dan het strijkstok verhaal, dat is echt iets van deze tijd, maar niet geven helpt helemaal niet (en als jij een product ge

Als ik mij dan nog een stuk herinner wat vorige week (of twee weken terug) op de radio was over het inzamelen van kleding, schoenen e.d. voor goede doelen en uit onderzoek bleek dat maar 10% daadwerkelijk bruikbaar is, heb ik mijn twijfels.

Wellicht nog beter om (in de toekomst, en hopelijk niet nodig) in dit soort gevallen ook samen te werken met een leverancier van dit soort producten zodat er 'kant-en-klare' pakketten gedoneerd kunnen worden (vergelijkbaar met de voedsellijstjes voor de pakketten van Dorcas)

Mijn centjes (plus 50% via de verdubbeling van onze belastingcenten) gaan wel direct naar Giro 555.

Het initiatief verder vindt ik geweldig, veel succes er mee!
Je twijfel is terecht. Daarom heb ik ook nauw overleg gehad met WereldOuders. Zij hebben contacten op Haïti en weten dus uit eerste hand waar nu behoefte aan is én kunnen ter plaatse via hun contacten en lokale aanwezigheid het verdelen in goede banen leiden.
Het is chaos op alle invoerhavens volgens de officiele berichten. Jullie kunnen dus als enige probleemloos een container invoeren en gaan verdelen?
De containers worden vervoerd naar de Dominicaanse Republiek, alwaar ze - doordat het om relatief kleine hoeveelheden gaat - inderdaad in staat zijn om kleinschalig en effectief te opereren. Niemand zegt dat het zonder slag of stoot gaat, maar om dan dus maar helemaal niets te doen of alleen maar negatief te doen...
Je kan bijvoorbeeld geld geven... en een actie op touw zetten waar je die verwevenheid tussen commercie en maatschappelijk betrokken zijn van elkaar scheidt.
De container is de 3oe pas verzendklaar dus het gaat nog wel even duren voordat die container er is en gelost gaat worden.
Sorry hoor, maar zelfs als de actie een commerciele insteek heeft wordt het toch niet automagisch een slechte actie? Sterker nog, doordat ik mijn donatie baseer op mijn maandomzet hoop ik in staat te zijn veel meer te geven dan ik had kunnen doen zonder de commerciele achtergrond.
"Kan ik nog een andere manier helpen?"
Bellen naar 0800-1112
Sms "steun" naar 5050 (3 euro per bericht)

bron http://radio555.nl/

[Reactie gewijzigd door johnneman op 21 januari 2010 21:57]

Nope dat is foute boel. dat geld gaat gewoon naar giro 555.

Verzocht wordt geld over te maken naar giro 1171 ten name van WereldOuders
Het is al vaker gevraagd of opgemerkt, maar omdat er nog geen bevredigend antwoord is gegeven vraag ik het opnieuw: Ik zou toch graag willen weten wat de link is tussen een ramp in Haïti en T.net...

Niet om zeikerig te doen ofzo, maar wat is de reden dat de redactie van een site over hardware, software en internet een actie voor een door een aardbeving getroffen gebied opzet?

[Reactie gewijzigd door GZFan op 22 januari 2010 01:09]

Iemand had een kopje teveel medemenselijkheid op. We hebben nog geprobeerd om het te counteren met twee uur GTA Vice City maar het mocht helaas niet helpen....

Natuurlijk is er geen direct verband. Maar dat is er evenmin bij Linda de Mol c.s. We worden er geen cent beter van, sterker nog : dit s allemaal opgezet in 'de tijd van de baas'. We zijn dolblij met de hulp van Mycom en Dynabyte maar een deel van de logistiek moeten we zelf doen. Sorteren en inpakken container gaan we doen met een club vrijwilligers. Het gaat allemaal niet vanzelf. Als Wilbert niet was gaan bellen met de winkels en T-Mobile zo gek had gekregen om de rekening voor het transport te pakken dan was er helemaal niets gebeurd.

Sommige Tweakers hebben bijvoorbeeld zelf vrouw & kinderen en dan kijk je toch met andere ogen naar schrijnende rapportages zoals we de laatste weken hebben gezien. Wij hebben in ieder geval het idee dat we samen met WereldOuders iets goeds doen. WereldOuders is al jaren actief en heeft -ja ook nu nog- een lokaal netwerk voor distributie.

Zie hier wat informatie over wat nodig is Haïti Q&A
Kan ik ook goederen doneren?

Er is behoefte aan diverse medicijnen en medische hulpmiddelen, tenten, slaapzakken, lakens, handdoeken, zomerkleding etc. Kleding moet wel schoon zijn. Geplastificeerd en voorzien van pakbon aan te leveren.
Edit: Telefoonnummer WereldOuders weggehaald. Svp niet direct contact met hen opnemen, ze hebben het al druk genoeg

[Reactie gewijzigd door Wilbert de Vries op 22 januari 2010 08:15]

Er is geen link. Ik zie ook niet in waarom die er zou moeten zijn. Deze actie schudt een hoop mensen wakker over wat de natuur kan aanrichten, maar als individu kun je gewoon niet veel meer doen dan je steentje bijdragen door geld over te maken. Hoewel dat ook hard nodig is, ben ik van mening dat er legio manieren zijn om te helpen en zodoende ben ik op WereldOuders gestuit.

WereldOuders is al 22 jaar actief op Haiti en probeert nu naar eer en vermogen daar te helpen. Zoals in het verleden al vaker is gebeurd, heb ik ervoor gekozen om namens Tweakers.net juist zo´n relatief kleine speler te helpen om zeker te weten dat wat we doen effect heeft.

Omdat Tweakers.net een groot bereik en veel contacten heeft, leek het mij niet meer dan menselijk om te kijken hoe wij konden helpen. Niet omdat er een link is, maar gewoon vanuit menselijk oogpunt. Aanvankelijk wilde we Tweakers.net HQ gebruiken als centraal punt voor het inleveren, maar dat zou het voor mensen op grotere afstand onmogelijk maken deel te nemen. En dat is dus waarom ik Dynabyte en MyCom heb gebeld.
Mooi stukje branding Tweakers.net, Dynabyte, MyCom en T-Mobile. Goed bezig.
Het is toch ook gewoon zo. De westerse wereld is ongelooflijk hypocriet. Deze bedrijven doen dit echt voor hunzelf, niet voor Haïti. Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar. En dan gaan mensen hier roepen dat dit een vreselijke opmerking is?!
Dat televisie optreden is ook ontzettend over de top. Iedereen die daaraan meewerkt doet dat voor z'n eigen bekendheid.
Neem bijvoorbeeld Reinout Oerlemans bij DWDD, die daar dan met z'n stalen gezicht zit te verkondigen hoe vreselijk serieus het allemaal is en hoe hard er gewerkt moet worden aan dat programma. Kom op zeg, als hij er ook maar iets op achteruit zou gaan met z'n Eyeworks zat hij daar echt niet, al was het alleen maar om zichzelf te promoten.

Natuurlijk is het vreselijk met die Tsunami en en nu deze aardbeving maar die media-hype erop vind ik ontzettend misselijk makend. Alsof we zelf Giro 555 niet kunnen vinden, moet daar dan een hele show bij?!

Waar ik me ook aan stoor: Eind afgelopen jaar werd er verkondigt dat er topmannen van - ik weet niet meer welke organisaties - zijn die gewoon een bonus van enkele tonnen mee naar huis krijgen. Ahum, waar zijn die collectanten dan voor?
Hypocriet, de een z'n dood is z'n ander zijn brood. Hard maar waar.
Dat dacht ik ook al, blijf lekker bij je leest. Zet er dan computerspullen neer, de bevolking zal het niet nodig hebben maar wellicht de hulpverleners wel. Beetje vreemde manier om naamsbekendheid en sympathie te krijgen, de een z'n dood...?
Sorry hoor, maar ik vind dit een vreselijke opmerking. Omdat alle deelnemende bedrijven met elektronica (en telecom) te maken hebben moeten we alleen dat soort producten aanbieden (waar niet eens fatsoenlijk gebruik van gemaakt kan worden?!)? :? Mensen sterven daar van de honger, slapen in de open lucht, en hebben niet eens een stukje stof om hun lichaam te bedekken (om nog maar niet te spreken over slachtoffers door gebrek aan medici en mensen die niet op tijd onder het puin vandaan kunnen worden gehaald), en jij wilt dan "computerspullen" gaan sturen naar Haïti?

Bekijk het eens anders, wees blij dat bedrijven juist niet bij hun leest blijven en gewoon een actie opzetten voor dingen die van levensbelang zijn in Haïti.


Vind het zelf een hele mooie actie, en ik zal zeker eens kijken of wij hier in huis nog wat bruikbare kleding hebben liggen. Het gaat meestal meteen de kledingcontainer in, dus ik hoop dat die bedrijven Haïti ook kunnen voorzien van kleding etc. :)

[Reactie gewijzigd door S_Chief op 21 januari 2010 16:39]

Geestig, ik roep in principe hetzelfde als Collaborator maar ik krijg een uitbrander en negatieve karma, boehoe.

Wat ik bedoelde; ik vind het net zo vreselijk als dat de rest van .nl het vreselijk vindt, maar moet nu ieder zichzelf respecterend bedrijf, of het nu een bakker of een mobiele aanbieder is, kleding bij elkaar gaan sparen? En dan hebben we het niet alleen over Nederland, maar ook de rest van de (welvarende) landen.

Je gaat me niet vertellen dat de middelen die ik noemde, straks ook niet nodig zullen zijn, of wel soms? Het komt nu over als een enorm-veel-in-een-dozijn-actie en die zijn er al genoeg, zowel op TV als op de radio en zo ook nog vele particuliere initiatieven. Een andere manier van bijvoorbeeld geld inzamelen had me sowieso leuker/doeltreffender geleken; een opzet als Serious Request noem ik dan even als voorbeeld.
In principe heb je gelijk, het is goedkope reclame. Dat neemt echter niet weg dat de bedrijven absoluut moeten investeren in het logistieke verhaal. Ook zullen ze minder verkopen op de zaterdag omdat het personeel ook de gevende mensen moet ontvangen.

Ten slotte gaat er op jou stelling '1 ding op en dat is niet " de een z'n dood..." dat is Win-Win situatie. De bedrijven helpen de mensen in Haiti en krijgen daar reclame voor terug....
Geestig, ik roep in principe hetzelfde als Collaborator maar ik krijg een uitbrander en negatieve karma, boehoe.
Kan ik helaas niks aan doen.
Wat ik bedoelde; ik vind het net zo vreselijk als dat de rest van .nl het vreselijk vindt, maar moet nu ieder zichzelf respecterend bedrijf, of het nu een bakker of een mobiele aanbieder is, kleding bij elkaar gaan sparen? En dan hebben we het niet alleen over Nederland, maar ook de rest van de (welvarende) landen.
Hoeft niet, mag wel, helpen. Mooi meegenomen toch?
Je gaat me niet vertellen dat de middelen die ik noemde, straks ook niet nodig zullen zijn, of wel soms? Het komt nu over als een enorm-veel-in-een-dozijn-actie en die zijn er al genoeg, zowel op TV als op de radio en zo ook nog vele particuliere initiatieven. Een andere manier van bijvoorbeeld geld inzamelen had me sowieso leuker/doeltreffender geleken; een opzet als Serious Request noem ik dan even als voorbeeld.
Ik ga je dat inderdaad niet vertellen, maar die middelen die jij noemde kunnen niet eens fatsoenlijk worden gebruikt daar, plus dat zij nu behoefte hebben aan veel belangrijkere middelen.
Waar is deze zieke reactie nu voor nodig. Wees blij dat een website als deze met de genoemde bedrijven een actie opstarten. Natuurlijk krijgen ze kudo's, maar denk eens andersom. Hoeveel mensen lezen deze site. Een betere manier om z
zoveel mogelijk mensen te bereiken is er bijna niet.

Om nog maar een oud adagium aan te halen: Als je denk dat het anders (beter) kan, doe het dan.

<gaat naar klerenkast>
Nou ja ik kan me wel voorstellen dat hij vraagtekens zet bij de oprechtheid van de motivatie van de actie... Bedrijven zijn nou doorgaans geen welzijnswerkers. Maar maakt ook niet echt uit of het gaat om reclame of "oprecht mensen willen helpen", want die mensen in haiti krijgen kleding en dan maakt de rest niet zoveel meer uit. De waarheid ligt waarschijnlijk een beetje in het midden.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 21 januari 2010 19:25]

Zo kijk ik er ook tegenaan, opeens zijn al die firma's filantropisch?? Dacht het niet, die maken hier de goedkoopste vorm van reclame mogelijk.

Kom op zeg, als ik om wat voor reden ook mijn eigen hebben en houden kwijt te raken aan een coöperatie gaan ze me ook niet helpen hoor, daar valt immers geen eer aan te behalen.

Ga nou gewoon eerst eens de noodlijdenden (er zijn er genoeg) in je eigen land helpen een betere toekomst te krijgen. Nederland kan ook wel wat wederopbouw gebruiken.

Wil wel even aangeven dat ik zoiets als levering van SPULLEN vele malen beter vind, deze kunnen namelijk maar moeilijk in de zakken van hoge heren verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door Dekker_Kewl op 22 januari 2010 13:43]

Ga nou gewoon eerst eens de noodlijdenden (er zijn er genoeg) in je eigen land helpen een betere toekomst te krijgen. Nederland kan ook wel wat wederopbouw gebruiken.
No offence, maar ik hoop dat je de situatie in Nederland niet met die in Haïti vergelijkt? Want dat is een schandalige vergelijking.

Zelfs de armste Nederlander heeft het nog altijd stukken beter dan de gemiddelde Haïtiaan, want hier kan je altijd nog op hulp rekenen (niet alleen van de overheid, maar denk ook aan Leger des Heils, voedselbanken, of vergelijkbare lokale initiatieven), in Haïti kan je dat vergeten.

Daarnaast is er, voor zover mij bekend, in Nederland geen ramp gaande. Dat dat in Haïti wel het geval is, moge toch duidelijk zijn lijkt me.

Meer dan 111.000 doden (en dat loopt nog steeds op), 200.000 (al dan niet zwaar) gewonden, meer dan 600.000 mensen dakloos. En dat op een totale bevolking van net 10 miljoen mensen, in één van de armste landen ter wereld.

Nederland is één van de rijkste landen ter wereld en kan zichzelf prima bedruipen, Haïti is één van de armste landen ter wereld (pre-earthquake: >80 procent van de bevolking onder de armoedegrens!). Dan lijkt het me niet meer dan menselijk om die mensen te helpen als ze dat nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 23 januari 2010 09:45]

Als je denk dat het anders (beter) kan, doe het dan
Ik denk inderdaad dat het beter kan.
Bv het mogelijk maken om een week lang bij die winkels de kleren in te leveren, ipv 1 dag.

Maar 1 dag is veel handiger voor de bedrijven. Maar 1 dag dat je medewerkers hun tijd aan andere dingen besteden en voor de reclame voor je imago maakt het geen verschil.

Of denkt iedereen hier dat er in 1 dag net zoveel ingezameld zou worden als in 1 week? (of 2 weken, over twee weken zijn die kleren net zo hard nodig)

Is iedereen hier nu werkelijk zo naief om te denken dat bedrijf dit totaal niet als reclame zien?
Tweakers.net heeft bepaald dat dat maar een dag kan, in overleg met WereldOuders. Dit om te voorkomen dat er zoveel kleding wordt ingezameld dat het niet opgeslagen, gesorteerd en verpakt kan worden. Tweakers.net heeft de bedrijven benaderd en die hebben gewoon hun medewerking toegezegd.
Ik ben het met je eens. Net als die inzamelingsactie op TV. Die BN'ers laten zich maar al te graag zien tijdens dit soort dingen. Gratis exposure: 'Kijk mij eens, ik ben goed bezig'. Ik ben trouwens aan het wachten op de nieuwe single van Marco Borsato en Ali B over Haïti. Oh, en U2 natuurlijk ook. Kwestie van even wachten. Dat zijn ook van die walgelijke, zelfingenomen mensen. Uiteindelijk doen ze het gewoon voor zichzelf.

Tuurlijk, het is sneu, maar er gaat geen cent van mij richting Haïti. Ik zeg ten minste eerlijk dat het me erg weinig doet wat daar aan de hand is. Ik heb niets met die mensen, en het was bovendien al een kansloze teringbende daar voordat die aardbeving langskwam. Het maakt niet uit hoeveel geld daar heengaat, het is toch een corrupte, verloren zooi daar.

Tja, de wereld is oneerlijk, en het voelt verdomd goed om aan de groene kant van het gras te zitten (tikte hij met een glimlach).
Mooie actie. ;) Zal eens kijken of ik nog iets heb! :)

[Reactie gewijzigd door NLCJ op 21 januari 2010 15:02]

Nouja mooie actie... nu wordt alweer voorspeld dat net als bij de tsunami er ontzettend veel geld en spullen ingezameld worden die zodadelijk gewoon "kwijt" zijn.

Er waren nu al vliegtuigen met hulpmiddelen die niet meer mochten landen om de massale toestroom van spullen een beetje te beperken. Iedereen gaat er achter aan, alle goede doelen ter wereld gaan er naar toe, en elk land probeert een beetje wat bij te dragen. Heel erg goed bedoeld maar het is gewoon veel te veel.

Als dan technologie sites die er echt niets mee te maken hebben ook nog eens gaan sponsoren en oude troep gaan inzamelen wordt het helemaal erg... Er is gewoon al te veel.

Nobel: Ja
Mooie actie: sorry maar ik moet nee zeggen.
Als je echter in het hoofd houdt dat de miserie daar vandaag nog niet gedaan is, kan het geen kwaad om zo'n zaken op voorhand te hebben.

Eten wordt slecht maar kleding gaat langer meegaan. En ze gaan het nog hard nodig hebben op niet alleen Haïti maar ook Dom Rep, Cuba en Puerto Rico.
Ze hadden gewaarschuwd dat er weer een nieuw decennia van aardbevingen ging aankomen. Geluk of niet, ze wisten ook exact dat de eerste 7.1 op de schaal van Richter ging worden. Zeer spijtig dat er geen aandacht aan wordt gegeven dat ze die aardbevingen de komende 10jaar regelmatig gaan krijgen.
Laat ons ten minste hopen dat ze er deze keer huizen gaan zetten die niet in elkaar vallen bij het minste natuurgeweld.
Toch kan ik de redenatie wel ergens volgen. Het is nogal vreemd hoe de Westerse landen omgaan met landen waarin het economisch minder gaat.

Hoe veel mensen zetten zich tot voor kort actief in voor Haïti? Europese hulpverlening werkt als een soort sprinkhanen club. Als er iets ergs gebeurt springen we er met z'n allen bovenop. Maar de rest van de tijd is het allemaal wel oke.

Natuurlijk chargeer ik nu behoorlijk. Maar de boodschap moge duidelijk zijn, we moeten eigenlijk ons altijd hard inzetten voor dit soort landen. Hiermee kom ik bij de opmerking dat we huizen neer moeten gaan zetten die het natuurgeweld aankunnen. Ik denk dat maar weinig Nederlanders zich er echt druk om maken dat mensen in Haiti zo sterk onder de armoedegrens leven en daardoor niet goede woningen kunnen bouwen. Nu is er hulp, en dat is erg nobel en goed! Maar realiseren we ons ook dat als we echt willen helpen het nodig is een meerjarenplan te maken. Dat we over 10 jaar kunnen zeggen, het zal nu niet meer gebeuren omdat de mensen in goede huizen wonen?

Om nog een voorbeeld aan te halen, hoeveel mensen maken zich op dit moment nog druk om de slachtoffers van de tsunami? Dit terwijl de mensen daar na de spoedhulp weer in dezelfde situatie terecht zijn gekomen als voor de tsunami. Als er nu een tsunami komt is de kans denk ik wel 9 op 10 dat het aantal slachtoffers weer hetzelfde zal zijn.

Wat leren we hiervan? Ik denk dat we ons meer in moeten gaan zetten voor structurele hulp. Nu is dat niet aan de orde op Haïti. Maar als over een jaar de situatie weer enigszins stabiel is moeten we daar wel tot over gaan. Geef de mensen geen vis, maar geef ze een hengel om zelf te leren vissen. Dat is denk ik een van de sleutels tot de oplossing van de armoede.

Dus voor nu zeg ik, zo goed/snel mogelijk de samenleving weer op poten krijgen door noodhulp. Voor straks zeg ik, structureel aan de slag gaan om de welvaart in de niet westerse landen te bevorderen.

In ieder geval wil ik zeggen, tof dat jullie je zo inzetten Tweakers.net! :)
7.1 Op SvR is echt niet het "minste natuurgeweld"....
Als je had gelezen dan wist je dat de spullen in de Dominicaanse Republiek worden afgeleverd, om vandaar naar Haïti gebracht te worden. Bovendien hebben ze het over een container, wat waarschijnlijk op een scheepscontainer duidt.

Ik zal je niet egoïstisch noemen omdat je niks geeft, dat is jouw zaak, maar gebruik niet het excuus dat het niet (goed) terechtkomt. Het probleem is dat als je niks stuurt dan komt zowiezo niks aan, en gezien deze lading door mede WO wordt georganiseerd (die al geruime tijd in zowel Haïti als de D.R. zit) zal het heus wel aankomen.
Aarg, waar komt nu in hemels naam het idee vandaan dat ik er niets om geef, ik vind het alleen onnodig dat elke bedrijf hier zo maar op springt... (zie ook mijn post boven je bij de reactie op GJtje.
Ik noemde je expliciet niet egoïstisch omdat je niks geeft (dus ik zei nergens dat je er niets om gaf)
Nouja mooie actie... nu wordt alweer voorspeld dat net als bij de tsunami er ontzettend veel geld en spullen ingezameld worden die zodadelijk gewoon "kwijt" zijn.
Dat begrijpt men en men heeft ook in de TV-uitzending van vanavond hier ook aandacht aan geschonken, of het helpt is allicht een tweede, maar belofte maakt wel schuld, nietwaar? ;)
Er waren nu al vliegtuigen met hulpmiddelen die niet meer mochten landen om de massale toestroom van spullen een beetje te beperken. Iedereen gaat er achter aan, alle goede doelen ter wereld gaan er naar toe, en elk land probeert een beetje wat bij te dragen. Heel erg goed bedoeld maar het is gewoon veel te veel.
Tja, met de auto staat NL ook wel is dicht. Dat heet file, omdat er teveel verkeer over 1 weg wil rijden, wat de weg niet aankan.
Als dan technologie sites die er echt niets mee te maken hebben ook nog eens gaan sponsoren en oude troep gaan inzamelen wordt het helemaal erg... Er is gewoon al te veel.

Nobel: Ja
Mooie actie: sorry maar ik moet nee zeggen.
Ik vind dit eerder een smoes om je eigen geweten te sussen omdat je niet wíl meehelpen. Het klopt dat het aanbod aan goederen en hulp groter is dan wat men aan kan / kan verwerken, maar dat wil niet zeggen dat hulp dan maar niet meer nodig is. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 22 januari 2010 01:03]

GJtje,

Ho, nu ben ik ineens mijn geweten aan het sussen, dat vind ik toch een rare reactie. Ik vind gewoon dat het niet nodig is dat ook tweakers.net hier een actie voor op zet. Mensen zouden gewoon "moeten" helpen (vind ik) door in dit soort gevallen de hulpverleningsorganisaties zoals artsen zonder grenzen wat extra te steunen. Die gaan dan naar Haitie en nemen mee wat ze nodig hebben. Als er spullen over zijn dan gebruiken ze die voor de volgende ramp of (en) voor andere landen waar nog steeds problemen zijn maar die we vergeten zijn.

Wat betreft mijn geweten zit het wel goed, ik steun zowel artsen zonder grenzen, als ook Care en die zijn allebij nu actief in Haitie (en waren dan deels ook al).

[Reactie gewijzigd door roy-t op 23 januari 2010 10:25]

Het kromme is dat bijvoorbeeld USAID liep te roepen dat het ene vliegveld een bottleneck was, en dat ze dat na een dag of 5 riepen tegen een generaal bij de mariniers. Zegt die doodleuk, waarom zeg je dat niet eerder, wij hebben genie troepen die we vanuit de lucht kunnen droppen met materiaal, geef ze een recht stuk weg en ze bouwen er een vliegveld van.
Het is niet teveel, het is teveel voor de logistiek om er in een korte tijd heen te brengen, dat is het probleem. Als jouw pakketje met kleding over 2 maanden pas aankomt lijkt dat misschien laat maar gezien de problemen in het land kan je er ongetwijfeld nog heel veel mensen mee te hulp schieten.
inderdaad, mooie actie! _/-\o_

hoop dat jullie veel ophalen.
moet ik ook maar es gaan kijken of ik nog iets heb... O-)

[Reactie gewijzigd door Veronix op 21 januari 2010 15:05]

ok ga kijken voor kleren en spullen!

En electronische spullen dan? heb nog wat dingen staan namenlijk.....

echt een mooie actie!
Dat word lastig denk ik, want Haïti gebruikt afaik 110V ipv 230V zoals hier.

Verder wel een goede actie natuurlijk.
Spullen met adaptor gaat goed meestal, als er ook een haiti(US?) stekker bij zit.
Haïti en de VS gebruiken weliswaar dezelfde stekker (een flat blade-type), maar de gemiddelde Haïtiaan heeft die vermoedelijk niet op voorraad liggen, en de meeste mensen in NL zullen die ook niet hebben lijkt me.

Electronica sturen lijkt me dan ook minder handig, en er lijkt me op dit moment ook meer behoefte aan belangrijkere zaken zoals die in het artikel genoemd worden.
Elektrische spullen zijn niet nodig, folks. Lever die alsjeblieft ook niet in. Het gaat er momenteel om dat we die mensen helpen met overleven en de zut die op de lijst hierboven staat is het hardst nodig. Laten we die container daar dan ook ramvol mee gooien :)
Volgens southpark is internet toch echt wel nodig ;).
en een scheerapparaat ook. anders komen de US een moslim-extremisten bezoekje brengen. :P
Of je nou link of rechtom kijkt over is het Haïti. Haïti dit, Haïti dat .. allemaal natuurlijk wel heel erg wat er allemaal gebeurt is maar overal op radio Haïti dit 555 bla bla bla, en zelf T.net heeft nu de smaak Haïti al te pakken. Er zijn grenzen mensen :|
Tja, je kunt je als bedrijf niet meer veroorloven om er NIET aan mee te doen.

Maar ik denk dat over een jaar ofzo iedereen weer aan het zeuren is dat nederland teveel geld in ontwikkelingssamenwerking stopt, en meer in de nederlandse economie zou moeten investeren blablabla...

Dit vind ik echter een goed initiatief. Van goederen weet je dat het goed terecht komt.
In tegenstelling tot geld hebben wij westerse mensen niet zoveel aan oude kleding enzo.
Van geld overmaken op 555 ben ik bang dat er wat geld zal "verdwijnen" uit de boeken.
Van goederen weet je dat het goed terecht komt.
Dat is ook maar de vraag. Vaak zien je wel dat bij de standaard inzameling acties van tweedehands kleding (dus niet voor een rampsituatie als dit) dat een (groot) deel vervolgens opgekocht wordt en beland in tweedehands kledingwinkels in andere landen. Waar men vervolgens dus moet betalen voor je kleding die je als een "goed doel" wegdoet.

Ik heb geen idee hoe WereldOuders werkt, dus bovenstaande kan heel goed niet van toepassing zijn op die organisatie.
[...]
dat een (groot) deel vervolgens opgekocht wordt en beland in tweedehands kledingwinkels in andere landen.
Dit kan ik helemaal beamen. Zeg maar gerust ALLE kleding die opgestuurd wordt om de hartjes in Europa goed te laten voelen belandt op de lokale markt en wordt voor een paar dollar verkocht.

De hoge pieten binnen de douane hebben de zaken al doorverkocht voordat het in de container in Nederland ligt. Door de corruptie worden handelaren er rijk van en komt er eigenlijk niets 'gratis' bij de slachtoffers terecht.

Zo werkt het in ieder geval al jaren in Afrika (zit op dit moment 2 minuten lopen van zo'n markt vandaan) en hier doe je niets tegen. Begrijp me niet verkeerd, zo werkt het gewoon en dit is geen ramp. De kleding is goedkoop en vaak nog net betaalbaar voor de lokale bevolking. Je krijgt een economisch model waar handelaren ook weer brood mee verdienen en weggeven van de kleding verziekt de bevolking. De lokale marktwerking zorgt er wel voor iedereen net een paar nieuwe kledingstukken kan aanschaffen. Tevens is het goedkoopste en beste manier van distributeren voor de hulporganisaties. Mijn ervaringen met hulp organisaties als WereldOuders laten mij niet geloven dat de opbrengsten op een goede manier terecht komen bij de bevolking. Hoogstwaarschijnlijk blijft het geld aan de strijkstok hangen of wordt dit geïnvesteerd in een nieuwe Land Cruiser.

Wanneer de kleding, zoals verwacht wordt door de organisaties, weggeven wordt maak je het land afhankelijk en vragen ze alleen maar om meer. Zodra het tourisme weer iets opbloeit op het eiland wordt de Blanke NOG meer gezien als een wandelende dollar en gaan ze verwachten dat je wat geeft, want de buurman heeft na de ramp ook een nieuw huis incl. garderobe gekregen.

Laten we gewoon eerlijk wezen, dit initiatief is hard nodig om de kledingmarkt aldaar te subsidiëren, maar de inzamelende bedrijven en de Haitiaanse ambtenaren winnen er het meest mee.
naar wat ik heb al heb horen zeggen worden ze ook veel gebruikt voor vodden enz , garages en weet ik veel kopen dit gewoon op in dozen van 50 kg lol , hoeven ze ook weer voor te betalen ;)

wel goei initiatief ! , mensen daar kunnen het wss wel gebruiken dat de wereld hun wat steunt,gelukkig zijn wij hier in europa noch niet zo gepaard aan aardbevingen ... ik woon wel in belgie ,dus die actie heeft niet veel zin voor mij ...
Wij vragen ook niet om vodden, maar om bruikbare, degelijke kleding :)
En in aanvulling op Wilbert ; als ze het niet kunnen gebruiken omdat het gewoon vodden zijn of kleding waar geen doel voor te bedenken is ; dan kun je het beter voor een klein beetje geld verkopen aan autobedrijven dan dat je het naar de vuilstort brengt.
Een hoge dictator heeft niet veel an afgedankte kleding dat voor de arme is bedoel. Met geld is het een heel ander verhaal, ik twijfel eraan of de regering daar niet ff snel wat weg gaat snoepen. Van goederen is dit beter ze zeggen. Ik heb zelf ook geen geld gegeven, want ik denk dat een groot deel in rook opgaat en een ander groot deel naar de dicators. Ik zoek wel wat kleren bij elkaar en als het goed is ligt er nog ergens een simpele tent die wel weg kan.
En een nog groter deel naar de mensen. Kijk nu al naar de reacties van mensen die daar wonen over de regering. Zodra blijkt dat die "hun" geld steelt zou er wel eens een massale afzetting van de regering plaats kunnen vinden. Doordat er gewoon 75.000 mensen gaan protesteren! (vond dit getal wel toepasselijk)

En heb ook een beetje vertrouwen!. Er zitten een boel goede/slimme mensen daar van heel de wereld! Nu hopen dat de egoïstische mensen ook even over hun hart strijken en niet tegenwerken.
En de opbrengsten van die 2e hands kleding gaandus wel naar het goede doel. (temninste, dat is de bedoeling) Op kleding zit men in Tropisch afrika niet zo te wachten me dunkt.

(@ spinner: afrika ja, refererend naar standaard inzamelingsacties waar vorige poster het over heeft)
Maar terzake...

Haiti is zo corrupt, crimineel en achterlijk als de pest. Maar een ramp als deze kunnen ze nu eenmaal niets aan doen, en het is niet zomaar een rampje.

Normaal ben ik er niet zo voor om met donaties corrupte regeringen te spekken, maar ik neem aan dat met inzamelingsacties als deze de hulpverleners geholpen worden met hulp verlenen, en niet de overheid gespekt word.

Daarom: Hulde, en alle kleine beetjes helpen, er is daar zo'n beetje tekort aan alles. Ook 2e hands onderbroeken blijkbaar. (wel eerst wassen!)

[Reactie gewijzigd door ZenTex op 23 januari 2010 11:03]

Afrika ? Kijk eens op een kaart.

Zijn daar ook mensen die maat 44 Ecco's passen ?
En verder hoop ik dat er ook een adres is waar ik het naartoe kan zenden, want ik ga 't niet 30km verderop brengen.
l
Tja, je kunt je als bedrijf niet meer veroorloven om er NIET aan mee te doen.

Maar ik denk dat over een jaar ofzo iedereen weer aan het zeuren is dat nederland teveel geld in ontwikkelingssamenwerking stopt, en meer in de nederlandse economie zou moeten investeren blablabla...

Dit vind ik echter een goed initiatief. Van goederen weet je dat het goed terecht komt.
In tegenstelling tot geld hebben wij westerse mensen niet zoveel aan oude kleding enzo.
Van geld overmaken op 555 ben ik bang dat er wat geld zal "verdwijnen" uit de boeken.
Nee, want dan doe je immers niet met de "trend" mee. Sorry hoor, maar er wordt nu een beetje een sport van gemaakt.

Dat zeuren, zoals je dat noemt, over het steken in ontwikkelingssamenwerking is terecht. Er moet ook meer in de nederlandse economie geïnvesteerd worden. Die Koenders is continue sinterklaas aan het spelen en smijt met miljoenen dat het een lievelust is, terwijl men in Nederland op een stok kan bijten. Eigen volk eerst en dan de rest.

Dat goederen goed terecht komen is geen zekerheid. Dat moet je nog maar afwachten. Feit is wel dat men in Haïti op dit moment meer aan goederen en medicijnen heeft dan aan geld. Dat geld dat gestort wordt op de rekening van de SHO gaat uiteindelijk voor het grootste gedeelte naar de voorzitter en kornuiten. Die steken het mooi in eigen zak.
Die Koenders is continue sinterklaas aan het spelen en smijt met miljoenen dat het een lievelust is, terwijl men in Nederland op een stok kan bijten.
Is dit sarcastisch bedoelt? Wat een onzin; alsof er in Nederland mensen sterven aan honger.
Eigen volk eerst en dan de rest.
Hoe zou je het vinden als Nederland was overstroomd en andere landen dat tegen ons zeiden? Behandel een ander zoals je zelf ook behandelt wil worden.
Dat geld dat gestort wordt op de rekening van de SHO gaat uiteindelijk voor het grootste gedeelte naar de voorzitter en kornuiten. Die steken het mooi in eigen zak.
Fijn dat je afsluit met een stevig onderbouwde uitspraak.
Ik vind de actie van Tweakers anders een stuk beter en transparanter dan van vele andere bedrijven.

Ik kreeg net bijvoorbeeld een mail van Bol.com:

Een aardbeving heeft het straatarme Haïti zwaar getroffen. Bol.com wil de slachtoffers van deze ramp helpen en doet daarom mee met de actie Nederland helpt Haïti. Van iedere bestelling die geplaatst wordt op donderdag 21 januari schenkt bol.com 1 euro aan Giro555. Bol.com doneert minimaal 30.000 euro.

Dit vind ik veel kwalijker. Natuurlijk is het goed dat ze ook hun bijdrage willen leveren, maar als de actie een beetje een succes wordt, schieten ze er zelf financiëel ook nog een hoop mee op.

Tweakers kweekt alleen goodwill en krijgt er geen extra winst of omzet door. Althans, niet direct (wellicht door extra websitebezoeken die doorgerekend kunnen worden in advertentiekosten).

Anyway, ik zal eens kijken of ik nog wat heb. Laatst opgeruimd en naar het Leger des Heils gebracht, dus ik vrees van niet.
Waarom zou een bedrijf geen winst mogen maken en tegelijkertijd een goed doel helpen, waarom zouden beweegredenen puur filantropisch moeten zijn? De arme kindjes hebben net zoveel aan een euro van bol als aan een euro die jij 'uit de goedheid van je hart' geeft...
Ik zeg niet dat het niet mag, maar ik zeg dat ik er moeite mee heb. Ik vind het smakeloos dat bedrijven dit soort rampen voor promotiedoeleinden gebruiken.

Nogmaals, ik vind het goed dat bedrijven doneren, maar het lijkt steeds vaker alsof er dingen tegenover moeten staan.

Dat vind ik ook een beetje van die hele 555-actie vandaag. Het is nu al anderhalve (?) week geleden, en de omvang van de ramp is ook al een week of iets dergelijks bekend. Als je wilt doneren, waarom moet je dan wachten tot een televisie- of radioactie?

De enige reden die ik kan bedenken is het feit dat alles vandaag wordt verdubbeld door de overheid.

Maar goed, my 2 cents :)
Als je wilt doneren, waarom moet je dan wachten tot een televisie- of radioactie?
Dat hoeft niet, in tegendeel. Maar zo'n actie is een mooie manier om flink wat aandacht te kweken en op die manier mensen er op wijzen dat ze kunnen doneren, en waarom. Over het algemeen werkt dat vrij goed en zie je op zo'n avond een hoop donaties. Dat het pas na anderhalve week plaatsvind heeft te maken met het feit dat de beslissing om dat te doen niet op de dag zelf genomen wordt, en het vervolgens toch even duurt om dat allemaal te organiseren. Het lijkt me een hele toer om al die mensen te regelen, en dat te coördineren met drie verschillende omroepen/zenders.
Vind dat ook echt te goedkoop voor woorden van Bol.com ... Had ze meer gesierd als ze over de orders van afgelopen maand van iedere order een euro hadden afgetikt voor haiti.
Waarom zou een bedrijf geen winst mogen maken en tegelijkertijd een goed doel helpen, waarom zouden beweegredenen puur filantropisch moeten zijn? De arme kindjes hebben net zoveel aan een euro van bol als aan een euro die jij 'uit de goedheid van je hart' geeft...
Aha, dus tweakers maakt uiteindelijk ook winst uit deze actie.
Wtf? En hoe zie je dat dan voor je?
Ze kunnen ook best allemaal persoonlijk iets gaan doen om te helpen en geld in te zamelen. Dan hoeft er echt geen T.net Dynabyte Mycom en T-mobile voor bij te staan.
Dit vind ik veel kwalijker. Natuurlijk is het goed dat ze ook hun bijdrage willen leveren, maar als de actie een beetje een succes wordt, schieten ze er zelf financiëel ook nog een hoop mee op.
En wat is daar precies het probleem mee? ik kan als bedrijf/persoon best wat missen, toch heb ik er ook voor gekozen een x percentage van mijn januariomzet te doneren. Natuurlijk hoop ik dan dat mensen gaan zeggen, we gaan naar hem, want hij doneert zoveel procent deze maand, dat noemen ze zaken doen, dat ik daar veel mensen mee help is mooi meegenomen.
ik ben het ook met GerritGekke eens. toen er een aardbeving was in Pakistan was er niet ZO VEEL reclame enz enz gemaakt op internet/radio/tv etc etc. terwijl de winter ook aankwam en (in de bergen) het extreem koud was..

Er zijn grenzen ja, als je zo doet bij Haiti, waarom niet bij (allang te laat) Pakistan?
Uhm, dat er toen minder aandacht was wil toch niet zeggen dat dat nu niet moet gebeuren (voor een ramp die volgens de VN veel groter is)?
Zelf vind ik dat er ook toen veel aandacht is besteed aan die aardbeving, dat de verschillende media niet een actie zoals nu op touw hebben gezet heeft er misschien ook mee te maken gehad dat toen net die enorme actie voor de tsunami was geweest, en er al wat negatieve publiciteit was over de verdeling die toen werd gehanteerd.
Zelfs met die minder aandacht werd er nog €42,2 miljoen opgehaald
(http://www.giro555.nl/nl-....aspx?type=content&id=728), en ik meen me te herinneren dat er ook toen veel kleding werd ingezameld, dus ook voor Pakistan is er wel degelijk een (naar mijn mening) geslaagde actie geweest.

Kort gezegd: dat er nu zoveel media-aandacht voor Haïti is komt de mensen daar alleen maar ten goede, en dat dit voor andere rampen ook had moeten gebeuren is voor Haïti verder niet relevant.....
Je hebt wel gelijk dat het wel aan het werelddeel ligt, hoeveel media aandacht er aangegeven word.

Bijvoorbeeld de hongersnood in Darfur. Daar sprongen de hulporganisaties dan wel bovenop, maar vanuit medialand etcetera gebeurde er weinig. Dat heeft ook te maken met het 'bodemloze put' imago van Afrika, waardoor, hoe erg ook, de lading minder aankomt dan bij zoiets als Atjeh of Haïti. Een hongersnood is ook minder acuut en direct, maar word pas over een langere tijd dan de paar minuten destructieve aardbeving/tsunami zichtbaar. Daardoor is het minder spectaculair en dus is er minder media. Ook woedt er daar een oorlog wat de situatie voor hulpverlening binnen het land moeilijker maakt.

[Reactie gewijzigd door JohnAD op 22 januari 2010 20:27]

Als ik eerlijk ben ik word er ook gek van ik bedoel de regering die gaat even lekker 10 miljoen verdubbelen dan denk ik dat kan je beter in Nederland houden onze staatsschuld is al hoog genoeg en onder grijs 1 alleen nog maar gestegen. (En als je wel wat wil geven geef geen geld maar dingen waar mensen direct mee aan de slag kunnen.)

Ik heb geen dynabyte in de buurt en heb ook geen oude kleren dus ik kan niks geven helaas.

En natuurlijk is het erg wat daar gebeurd is maar geld is niet de oplossing geef gewoon je oude spul dat je niet meer gebruikt daar hebben ze veel meer aan.

[Reactie gewijzigd door aertix op 21 januari 2010 15:54]

Ongelovelijk zeg, 10 miljoen op een staatschuld van (uit mijn hoofd) 400 Miljard?
Wat als wij nou even jouw huis, kleding, geld, kortom alles afnemen om onze staatschuld af te lossen?
Kijken hoe je dan piept.
Kijk, zo'n actie vind ik nou een stuk beter dan giro 555! Aan goederen zullen ze daar zeker wat hebben en je weet zeker dat het op zijn plaats komt. Daarnaast kan er met kleding onderweg niets gebeuren in tegenstelling tot geld.

Bij geldbedragen is het altijd het maar de vraag waar het terecht komt en hoeveel er uiteindelijk overblijft voor de slachtoffers. Misschien worden er wel bonussen van de managers van het project mee betaald. Je weet het niet... Verder vind ik het ook maar stom met die acties van de overheid: "wij verdubbelen de inkomsten!" En wie betaalt dat? Juist, de burgers via belastingen e.d. Lijkt me ook erg leuk om geld van een ander weg te geven.

In ieder geval veel succes bij deze inzamelingsactie!
Aan geld hebben ze altijd meer als aan spullen. Omdat men over het algemeen altijd genoeg spullen heeft en geld nooit genoeg.

Om een voorbeeld te geven met de tsunami kwamen er massaal slippers naar dat rampgebied. Joepie zou je denken echter de halve economie liep daar op het maken en verkopen van slippers met als gevolg dat de economie op zijn gat lag.

Daarnaast kan je met geld veel meer. Je bent flexibeler, etc.

Ik snap het nut ook niet goed want volgens mij zijn er meerdere professionelere organisaties die voor minder geld de goederen daar kunnen krijgen. Maar wellicht dat de bedrijven dit sponseren?

Ze hebben misschien vandaag kleren nodig maar morgen?? Volgende week?
Ik zal je er nog een vertellen. Sommige gemeenten verdubbelen de opbrengsten van lokale acties. Als dat ook naar Giro 555 gaat word het opnieuw verdubbeld! Of ze moeten er administratief op los gaan, maar ik kan het ook zo zien gebeuren dat ze dat niet doen.

Niet zo heel erg natuurlijk, het gaat niet om miljoenen in die lokale gevallen, maar toch.
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True