Door Luke van Drie

Teamlead Mediateam

Lights, camera, action! We hebben een stageplek in het mediateam beschikbaar

01-12-2023 • 08:10

48

Het mediateam van de redactie is verantwoordelijk voor alles wat met beeld te maken heeft. Van de videoproducties op YouTube tot de afbeeldingen op de frontpage en content op Instagram. Volg jij een mediastudie of aanverwante opleiding en wil je je ontwikkelen op het gebied van mediaproductie? Meld je dan aan. Vanaf februari hebben we weer plek voor een stagiair.

Voor wie is dit?

De stageplek is voor iedereen die een mbo- of hbo-opleiding volgt in de richting media- of audiovisuele techniek. Studenten die een opleiding met media- of communicatieraakvlakken volgen, mogen uiteraard ook reageren. Aangezien je deel uitmaakt van het mediateam, heb je veel affiniteit met mediaproducties. Denk daarbij aan filmen, videomontage en vormgeving. Je wilt je ontwikkelen in het volledige videoproductieproces, van het bedenken van de inhoud tot het klaarzetten voor publicatie. Je bent gemotiveerd om mee te lopen op een techredactie, dus je hebt affiniteit met de onderwerpen waarover Tweakers schrijft en video's maakt.

Wat ga je doen?

Je bent hier natuurlijk om te leren, dus je krijgt van de drie teamleden uitgebreide ondersteuning en begeleiding bij alle stappen van het mediaproductieproces. Zo leer je veel op het gebied van camera, montage en vormgeving, en denk je mee over onderwerpen en insteken. Heb je thuis een geschikt systeem staan, dan kun je dat gebruiken voor videobewerking en anders zetten we op kantoor iets voor je klaar. Bij DPG Media maken we gebruik van Adobe Creative Cloud. Je gaat dus werken met onder andere Premiere, After Effects en Audition. Bonus: je krijgt vaak als eerste gadgets en andere harde waren te zien!

Duur en vergoeding

In principe gaat het om een fulltimestage, waarvoor je naar het Tweakers-hoofdkantoor in Amsterdam moet reizen. De start en de duur van de stage worden in overleg met de opleidingsinstelling bepaald. Afhankelijk van de planning zijn er mogelijk ook dagen dat je thuis aan de slag gaat met een montage of een stageopdracht; dit gaat uiteraard altijd in overleg. De vergoeding is maximaal 350 euro, afhankelijk van je opleidingsniveau.

Meld je aan

Lijkt het je wat om als stagiair bij het mediateam van Tweakers aan de slag te gaan? Meld je dan aan door je motivatie en relevante achtergrondinformatie, zoals je studie en interesses, te sturen naar luke@tweakers.net. Via dit e-mailadres kun je ook vragen om nadere informatie.

studio 1 vacature

Reacties (48)

48
48
36
0
0
0
Wijzig sortering
Lijkt mij toch een erg gave baan. Ikzelf ben helaas geen kantoormens, maar kan mij voorstellen dat mensen dit enorm leuk lijkt om bij tweakers te doen.

Wel een puntje van kritiek; de vergoeding is anno 2023 echt belachelijk laag.
Wel een puntje van kritiek; de vergoeding is anno 2023 echt belachelijk laag.
Dat valt best mee:
In 2021 ligt de gemiddelde stagevergoeding voor hbo studenten in Nederland rond de €395,- per maand. Voor universitaire studenten is dit bedrag iets hoger, deze krijgen gemiddeld rond de €406,- per maand.
Zie https://www.studentenbureau.nl/tips/stagevergoeding (ik kon even geen recentere cijfers vinden)

Dat ligt dus redelijk op het gemiddelde.

Vergeet niet dat het geen salaris is, maar een vergoeding. Een stagiair kost heel veel geld, want moet begeleid worden door (in dit geval) 3 mensen. Die mensen zijn daar dus tijd (en geld) mee kwijt en zijn daardoor dus zelf ook minder productief.

En de stagiair zelf is ook aanzienlijk minder productief dan een gewone medewerker door zijn gebrek aan ervaring (logisch, daarom loopt je ook stage, om die ervaring op te doen).

Het is de bedoeling van je stage dat je ervaring opdoet in je toekomstige beroep. Het is geen volwaardige baan.
Je bron geeft aan 395 per maand gemiddeld in 2021.

Dan is 350 al redelijk aan de lage kant. Laat staan nog 2 jaar met hoge inflatie achter de rug.

Overigens heb je gelijk dat het geen salaris is, en een bedrijf het ook geld kost. Maar dat geld natuurlijk ook voor alle andere stageplekken, die blijkbaar wel meer betalen.
Je bron geeft aan 395 per maand gemiddeld in 2021.

Dan is 350 al redelijk aan de lage kant. Laat staan nog 2 jaar met hoge inflatie achter de rug.
395 euro per maand ja, maar dat is voor HBO. Deze stage is echter óók open voor MBO-studenten, en daar liggen de vergoedingen dus weer iets lager dan die voor HBO, die op hun beurt weer lager liggen dan die voor universitaire studenten.
Overigens heb je gelijk dat het geen salaris is, en een bedrijf het ook geld kost. Maar dat geld natuurlijk ook voor alle andere stageplekken, die blijkbaar wel meer betalen.
Het is een gemiddelde. Er zijn ook stageplekken waar je gewoon géén stagevergoeding krijgt, en er zijn plekken waar je een volledig salaris krijgt (maar dat zullen er om genoemde redenen niet veel zijn).

Als het iemand alleen om het geld gaat kan je je afvragen of deze stage wel geschikt is voor die persoon, dan kan hij wellicht beter uitkijken naar een andere stageplek. Bij een stage is geld bijzaak, het gaat primair om het opdoen van ervaring in je toekomstige vakgebied.
Het is toch te triest voor woorden? Want je wordt als stagiar wel verwacht om fulltime aanwezig te zijn, maar je krijgt maar een schamele vergoeding van een paar honderd euro per maand... Daarnaast wordt er ook nog gevraagd om je eigen systeem te gebruiken (indien geschikt)...

Dat ze beginnen met een lage vergoeding omdat de stagiair toch alleen maar meeloopt begrijp ik. Maar na een korte periode van meelopen kan dat natuurlijk ook wel flink omhoog. Er is immers kennis op gedaan, er wordt in de praktijk geoefend en uitgevoerd.
Sinds wanneer is kennis gratis? Volgens mij betaal je gewoon geld voor je opleiding in plaats dat de school jou geld geeft om alsjeblieft les te komen volgen? Daarnaast hoeft Tweakers geen stageplek te regelen. Als ik Wildhagen zo lees dan is het eigenlijk alleen maar extra rompslomp die ze op hun nek halen. Het is niet alsof die stagiair nou direct lekker meedraait in het team ofzo en nadat hij dat wellicht wel doet gaat hij weg want de stage is over.
Daarom geef ik ook aan dat de vergoeding in het begin best laag mag en kan zijn, maar dat die na een tijdje echt wel omhoog kan en mag. Er is immers kennis opgedaan, de stagiair wordt zeer waarschijnlijk ook zelfstandig aan het werk gezet op een gegeven moment, lijkt me op zijn plaats om daar dan ook een vergoeding tegenover te zetten die hoger is dan die net geen 400 per maand?
Daarnaast wordt er ook nog gevraagd om je eigen systeem te gebruiken (indien geschikt)...
Dat is ook wel 'n beetje wat je er in leest..

Het is best waarschijnlijk dat deze stagair, gezien opleidingskeuze en affiniteiten, zo'n systeem heeft staan. En tegenwoordig blijven velen op een dag dat het om de interactie met de computer draait (i.p.v. de mensen) liever thuis.

Mijn indruk: bedrijven voor wie stagairs hebben standaard niet zo'n ding is, zien ze vaak wat meer als gewone medewerker, met dus een vergoeding die op loon lijkt, maar ook een invulling meer op werken dan op leren gericht. Bedrijven voor wie het meer standaard is, hebben vaak meer nagedacht over het geheel, oftewel: goede begeleiding. Die geven wel een vergoeding, maar snappen donders goed dat het geen 'betaalde baan' is. En dan is er nog 'n enkele keer een bedrijf dat denkt 'gratis werknemer'. Zo'n bedrijf kun je m.i. beter vermijden! Dat eerste kun je opzoeken als het geld echt een ding voor je is. Anders lijkt Tweakers me echt geen slechte stageplaats..
Vóór de stage is het nog belachelijker!
Een student wordt verwacht om fulltime aanwezig te zijn, en daar moet hij/zij ook nog voor betalen!
Ongehoord dat hier niet minimumloon voor tegenover staat.
/s
[...]


395 euro per maand ja, maar dat is voor HBO. Deze stage is echter óók open voor MBO-studenten, en daar liggen de vergoedingen dus weer iets lager dan die voor HBO, die op hun beurt weer lager liggen dan die voor universitaire studenten.
In het artikel staat dat het maximaal 350 is per maand, afhankelijk van opleidingsniveau. Dus grote kans dat het voor mbo studenten lager is. En voor hbo studenten dus lager dan gemiddeld.
Als het iemand alleen om het geld gaat kan je je afvragen of deze stage wel geschikt is voor die persoon, dan kan hij wellicht beter uitkijken naar een andere stageplek. Bij een stage is geld bijzaak, het gaat primair om het opdoen van ervaring in je toekomstige vakgebied.
Niet iedereen die stage loopt heeft rijke ouders, of wil zich diep in de schulden steken.

[Reactie gewijzigd door Robbierut4 op 23 juli 2024 10:01]

[...]
Als het iemand alleen om het geld gaat kan je je afvragen of deze stage wel geschikt is voor die persoon, dan kan hij wellicht beter uitkijken naar een andere stageplek. Bij een stage is geld bijzaak, het gaat primair om het opdoen van ervaring in je toekomstige vakgebied.
Dat is niet hoe de gemiddelde student in 2023 redeneert helaas. Ik ben zelf stagebegeleider en de meeste HBO studenten denken dat alles aan komt waaien tegenwoordig en zijn zeer veeleisend qua eerste baan en bijbehorende arbeidsvoorwaarden.
...en daarom waren er in mijn tijd veel bedrijven die misbruik maakten van stagiaires als goedkope arbeidskrachten, die ze dan mondaine taken lieten uitvoeren zonder enige serieuze begeleiding.

Mijn bloeddruk ging omhoog toen ik dat bedrag net las. Ik geef toe dat jouw argumenten het ook voor mij wel weer relativeren. Maar in mijn omgeving (ik woon nu in de VS) is het nu zo dat, hoewel uitbuiting ook de Amerikanen niet vreemd is, de betere bedrijven zich inmiddels wel positief onderscheiden met een volwaardig (ook al is het bescheiden) salaris. Soms is een stagiaire een miskleun voor een bedrijf, maar vaak zijn het ook mensen die volwaardig meedraaien, en dus ook een volwaardig salaris verdienen. Als je iemand in dienst neemt (met een volwaardig salaris) neem je daar evengoed een gok mee.
Je neemt geen gok als die persoon al X jaar aan aantoonbare werkervaring heeft. En of een persoon dan goed in het team ligt probeer je tijdens een solitatiegesprek nog boven tafel te krijgen. Die gok is echt wel kleiner dat een stagiair aannemen.
Ik zal allicht niet de beste interviewer zijn, maar ik doe het nu al twintig jaar, en desondanks, ook referentie-checks ten spijt, glippen er altijd nog mensen door die tijdens het sollicitatieproces geweldig lijken, en dan in de praktijk er gewoon niets van bakken.
Daar is de proeftijd dan ook voor bedoeld die normaal gesproken in contracten worden opgenomen.
Sorry, ik wil niet overal maar tegenin gaan... maar proeftijd is prima voor hele scherpe, duidelijke gevallen, maar in geval van twijfel is het vaak toch erg aan de krappe kant. Ondertussen woon ik dus in de VS, en daar is geen proeftijd. (En er mag dan wel de reputatie zijn dat iedereen hier op elk moment ontslagen kan worden, maar dat is vaak in de praktijk niet het geval.)
Je neemt geen gok als die persoon al X jaar aan aantoonbare werkervaring heeft.
Je neemt altijd een gok. De proeftijd is ook geen heilig middel dat altijd uitkomst biedt. Er zijn altijd sollicitanten die slim genoeg zijn om zich prima te gedragen tot de laatste dag van de proeftijd maar dan langzaam maar zeker weer afglijden naar "oude gewoontes" zoals erg laat op het werk verschijnen of veel thuis willen werken in een functie waarvan vantevoren is aangegeven dat dit niet gewenst is.

Daarnaast zou je m.i. ook niet moeten uitvlakken dat in een organisatie ook veranderingen extern aan de medewerkers plaatsvinden, die niet altijd voor iedereen even goed uitwerken. Dat ligt dan niet aan een sollicitant, maar waarvan je niet weet dat het gaat gebeuren, kan je ook niet uitvragen aan de sollicitant.

Kortom, in mijn optiek blijft het altijd een gok.
Dat het gemiddelde bedrijf een stagair zo weinig mogelijk betaald betekent niet dat het gemiddelde niet laag is
Je gaat alsnog onder het gemiddelde zitten, met een bedrijf dat zich graag als bovengemiddeld presenteert. Door het unieke monopolie wat Tweakers o.a. met de aankoop en dood van HWINFO heeft gecreerd, lijkt het soms ook in dat gedrag te vervallen.

Tweakers is dé media-outlet voor de doelgroep in Nederland tegenwoordig, dan mag je ook wel een op zijn minst gemiddelde stagevergoeding verwachten, niet?
Wel een puntje van kritiek; de vergoeding is anno 2023 echt belachelijk laag.
Nee hoor. 350 euro is (boven)gemiddeld voor een voltijd stage. WO'ers zijn blij als ze de helft krijgen. Vaak mogen ze niet betaald krijgen bij bijvoorbeeld een afstudeer stage.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 juli 2024 10:01]

Nou ik krijg bij mij stage bijna 15 jaar geleden al 500,- per maand. Dat was HBO 3e jaars stage.
Daarmee zou je de best betaalde 3e jaars stagiair geweest zijn van mijn hele faculteit 3 jaar terug.
Ik heb het nog even nagezocht en het was echt €500,- alleen wel in 2012 was het, dus 11 jaar geleden. Bijzonder dat die vergoedingen niet gestegen zijn in 11 jaar.
Toen ik paar jaar terug stage liep kregen 3e/4e jaars tussen 250 en 400 euro. Ikzelf zat op 280 en later 300 + reiskosten (die laatste boeie weinig ivm studenten ov). En dat waren eigenlijk enkel bedragen voor de "goedbetaalde" IT en medische sectoor. De rest kreeg minder en vaker dan niet niks (allemaal HBO overigens, MBO was nog erger). Daarbij waren stageplekken (buiten IT) vaak niet aan te slepen en bleven elk semester mensen zonder zitten wat vertraging gaf (sommige opleidingen moeten stages en de rest moet alsnog opeens plannen last-minute veranderen). Zeker bij bijv. docentopleidingen was dit een ramp.

Wij waren ook altijd erg blij met die 250~400 per maand. Als student hadden we de boel ingericht op kosten en verdiensten van het studentenleven (zonder stagevergoeding, want dat is niet elk semester), en nu kun je onder schooltijd (dus geen extra tijd kwijt) ff paar honder extra krijgen per maand en toch je punten halen. En vaak nog leuker dan in een lokaal zitten ook.

Tja, ik doe het er nu echt niet meer voor hoor. Maar ik heb mijn papiertje inmiddels paar jaar binnen. Maar zat er als student niet echt mee, noch zaten mede-studenten ermee. Vind die 350 van Tweakers niet slecht als ik naar mijn ervaring kijk. Is naar mijn idee 1 van de betere aanbiedingen (en vermoed nog een leuke werkplek ook).

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 23 juli 2024 10:01]

350 euro lijkt me aan de lage kant. Ik loop momenteel stage bij Achmea, waar ik voor vier dagen werken per week een vergoeding van 650 euro per maand ontvang.
Ik heb (in België) nooit betaald gekregen voor mijn stages, en denk dat het zelfs gewoon niet mag hier. Ik deed 's avonds na mijn stage een bijbaantje.
Jammer, maar ook logisch want je gaat er om te leren en het bedrijf moet er ook tijd en moeite in steken, om je dan, eens je ingewerkt bent, terug te zien vertrekken.
Dat mag hier inderdaad niet, enkel een onkostenvergoeding is toegestaan (tenzij de stage in het buitenland is).

Ik heb er mij persoonlijk ook niet aan gestoord tijdens mijn stage. Het 'loon' is de kennis die je daar hopelijk op doet. Als student is het natuurlijk wel mooi meegenomen als het wel zo zou zijn :).
Mee eens, in de tijd dat ik stage liep (bij een ander bedrijf) kreeg je zelfs geen stagevergoeding terwijl er wel verwacht werd dat je dagen van 11 uur meedraaide. Om te zorgen dat ik op straat moest slapen en van crackers moest leven heb ik uiteindelijk maar geleend en dat is iets wat ik tot heden nog steeds aan het af aan het betalen ben.

Dus Tweakers, toon het goede voorbeeld en betaal je stagiaires! O+

[Reactie gewijzigd door Krulsprietje op 23 juli 2024 10:01]

Het is een stageplek bij de vetste organisatie van Nederland, als ik op school zat en een stageplek in deze richting nodig had zou ik het zelfs gratis doen.
Ik vind het zeer meevallen hoor. Bij mijn opleiding (communicatie & Multimedia Design) was het zeer gewoonlijk dat bedrijven geen stagevergoeding gaven of maximaal 100 euro. En dat in 2021.
De vergoeding is maximaal 350 euro.
Klinkt vrij magertjes, zelfs voor een stage. Al helemaal omdat er niet eens bijgezet wordt per wat de vergoeding is.

Verder veel succes aan de stagiaire, denk dat je heel veel plezier gaat hebben bij Tweakers! Zal zeker goed op je cv staan :)
Ik lees met verbazing de reacties van de Nederlandse tweakers hier ivm de vergoedingen.
In België krijg je 0, noppes, nada voor eender welke stage ^^.
Wees blij met iedere euro zou ik zeggen en de stageplek kan een extra pluspunt op je cv zijn!
20 jaar geleden vonden we dit al laag als stage vergoeding, dus anno 2023 is het zonder discussie: laag.

Dat er overal lage vergoedingen zijn en het gemiddelde laag is maakt het niet minder laag.

Als je in het 3e of 4e jaar van HBO een "leerarbeidsplaats" aanbiedt wordt vanuit hogescholen verwacht dat je minstens minimumloon biedt en met alle respect voor hun opgedane kennis, de begeleiding is niet minder intensief als bij een stage aan het begin van de studie.

Doorgaans zijn beide vergoedingen voor dezelfde hoeveelheid uren.
wordt vanuit hogescholen verwacht dat je minstens minimumloon biedt
Waar haal je die uitspraak vandaan? Ik denk dat nog geen 5% van de HBO stagiaires minimum loon krijgt. 350 euro was tijdens mijn hbo stage hartstikke normaal onder de hbo informatica studenten. Dat is 3 jaar terug.

Veel universiteiten verbieden het betalen van loon tijdens een stage overigens.

Het is ook niet redelijk om van bedrijven te verwachten dat ze minimumloon betalen aan stagiaires. Veel stagiaires dragen netto geen reet bij aan het bedrijf en maken gewoon opdrachtje af. Dat is waar stage voor is. Dus als je ze dan gaat dwingen wel voltijd loon te betalen dan komt 90% van de nu beschikbare stageplekken gewoon te vervallen.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 juli 2024 10:01]

... is ook gewoon wettelijk geregeld en afhankelijk van de feiten.

Bron: KvK

Ze bieden zelfs thuiswerken aan, klinkt erg als "productie" maken, de vraag is of duidelijk is waar en wanneer de grens ligt tussen "arbeid" en "leren" en wie dit bewaakt voor de 'zwakkere' in de relatie. Een CAO helpt daarbij vaak.
Nee. Daar staat dat je ze minimumloon moet bieden als ze eigenlijk een gewone werknemer zijn. 99% van de stagiairs is dit niet
wordt vanuit hogescholen verwacht dat je minstens minimumloon biedt
Daar heb ik nog nooit een onderwijsinstelling over gehoord. Stagiaires een vergoeding geven lijkt me zeker bij afstudeerders niet meer dan correct, aangezien ook vaak iets opgeleverd wordt waar een bedrijf in meer of mindere mate iets mee kan, maar hoofddoel voor de student is om af te studeren of progressie te maken in de studie en niet om iets nuttigs op te leveren voor een bedrijf.
Daarnaast is het, of zou het, vanuit een stagebedrijf met name gemotiveerd moeten zijn uit het oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen en niet om er op te verdienen.

Ik denk dat in veel gevallen 350 per maand ongeveer op het niveau zit van minimumloon als je van de gemaakte uren alle tijd aftrekt dat nodig is voor de opleiding: collegedagen, extensieve verplichte documentatie en verslagen, communicatie met de opleider, presentaties, etc.

Anyway, het zou niet om de vergoeding moeten gaan, maar om de kansen die je als student krijgt.
Ik sprak over "leerarbeidsplaats" en dat is gewoon een contract tussen 3 partijen: leerling/student, onderwijsinstelling, werkgever. Meermaals mee te maken gehad.

Stage vergoeding is dus weer wettelijk niet verplicht enkel vanuit een CAO als die er is.

Overigens mag je gemaakte kosten weer aftrekken van dat minimumloon, maar dat betreft niet de kosten van ingezette uren voor begeleiding.
Voor wie interesse heeft in de tafel op de foto. ;)

Is die door een stagiair in elkaar gezet? :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 10:01]

Ik heb liever een linkje voor de teleprompter op die foto..
Oh ik dacht aan artikel over Action Quake 2 met die koptekst 🤓

Good old GelreQuake scene 😏
In 2002 kreeg ik meer dan 500 euro per maand aan stage vergoeding, wist niet dat het zo schraal is geworden damn!
De vergoeding is maximaal 350 euro, afhankelijk van je opleidingsniveau.
Doe gewoon € 350, niet zo moeilijk doen. Een wat lager opgeleide gaat net zoveel werk verrichten als een wat hogere en moet dezelfde uren draaien. € 350 is niks voor zo'n bedrijf. En dan vind ik het nog aan de lage kant!

[Reactie gewijzigd door moonlander op 23 juli 2024 10:01]

In België mag je zelfs helemaal geen vergoeding krijgen denk ik.
@LukevanDrie
Probeer iemand van Mindlabs te strikken.
Elke vrijdagmiddag krijg je een demo in samenwerking met Omroep Brabant in de naastgelegen Lochal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.