Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties
Submitter: botervlieg

Het strategiespel Screeps wordt op 20 november uitgegeven. De mmo-game is gericht op programmeurs die via JavaScript-codes het spel moeten besturen en op die manier tegenstanders kunnen verslaan.

De tijd die een persoon in Screeps steekt, is volgens de onbekende ontwikkelaar ondergeschikt aan de intelligentie van de speler. Alles in de game moet zelf worden geprogrammeerd. Met JavaScript-codes kunnen onder meer de eenheden, de basis, het territorium, de grondstoffen en de economie worden beheerd en gecreëerd. Een muis of controller zou overbodig zijn, omdat alles via het inkloppen van code gebeurt.

Er is geen sprake van individuele spelsessies en alle spelers bevinden zich in dezelfde wereld. Screeps draait de hele dag op basis van de scripts die zijn geschreven. Als de spelers bijvoorbeeld moet werken, draait de game op basis van de geschreven codes door. Het spel zou zo het belang van de kwaliteit van de codes benadrukken.

Er is weinig bekend over de herkomst van Screeps, want naast een omschrijving van het spel wordt alleen genoemd dat het spel op 20 november verschijnt. Personen die relatief onbekend met JavaScript zijn, zouden het spel ook kunnen spelen en zo spelenderwijs leren. Meer ervaren ontwikkelaars zouden hun vaardigheden kunnen testen.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

http://www.whois.net/whois/screeps.com

Registrant Name: Artem Chivchalov
Registrant Organization: Private person
Registrant Street: ul. A. Nekrasova, 2, kv. 76
Registrant City: Kirovo-Chepetsk
Registrant State/Province: Kirovskaja obl.
Registrant Postal Code: 613050
Registrant Country: RU

Als ik moet gokken zou ik zeggen dat dit de developer is:
https://github.com/artch

Niemand is onbekend zolang google bestaat :)
Zo onbekend is hij ook niet... Volgens mij redelijk bekend in de AngularJS wereld.
Ben hier wel benieuwd naar, omdat de meeste MMO's erop neerkomen dat je heel snel moet kunnen klikken en je aandacht verdelen om te winnen, en daarnaast dat je er veel tijd in moet steken. De ontwikkelaar geeft aan dat je er uiteindelijk maar weinig tijd aan hoeft te besteden en geen repititieve acties hoeft uit te voeren.
Ook zijn er technische beperkingen zodat de AI die een speler schrijft wel slim moet omgaan met de beschikbare resources.

Het is volgens mij hierbij ook niet echt een probleem dat mensen scripts gaan delen, omdat elke environment anders is, en je daarnaast moet opletten dat ze niet teveel van de CPU vergen.

Ik vind het een leuk idee en hoop dat het ook zo goed uitwerkt als het er nu uit ziet :).
omdat de meeste MMO's erop neerkomen dat je heel snel moet kunnen klikken en je aandacht verdelen om te winnen,
Eeh.,., lijkt me een nogal smalle definitie van MMO.
Zelden meegemaakt dat kliksnelheid een element is. De meeste MMO's queuen commando's zodat je niet snel hoeft te klikken. Je moet wel VEEL klikken, maar niet persee heel snel ofzo. In ieder geval niet bij de meeste MMO's.

Daarnaast ben je meestal bezig met 1 ding, bijvoorbeeld een personage aanvallen. Aandacht verdelen komt zelden ter sprake.
Een strategiespel zoals Civilization, of een RTS, daar moet je je aandacht pas verdelen.
De meeste MMO's hebben ontzettend suffe gameplay waar zelfs een zombie iets mee kan. Hogere levels halen wordt niet voor niks grinden genoemt en de meeste MMO's zitten er vol mee...

In de regel, hoe meer Massive een online game, hoe minder het aankomt op kliksnelheid en aandacht verdelen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
JavaScript? Ik hoop met JQuery als DLC, anders ga ik het echt niet spelen!

}:O
Ik heb deze spellen al lang geleden gezien, daar had je inderdaad keuze uit allerlei verschillende programmeertalen.

Ik weet alleen niet meer waar dat precies was.
Ik gok dat je Ants - AI Challenge bedoelt. Er zijn meer van dit soort challenges, maar dit is wel een beter bekende (misschien omdat het door Google gesponsord word/werd).
Daarnaast heb je ook volledig speelbare games zoals Hacker Elite etc.

[Reactie gewijzigd door PaulSmits op 14 november 2014 17:08]

Heb je jQuery nodig als je geen DOM hebt?
jQuery kan toch meer dan alleen dingen met de DOM, beter iets als underscore.js (minder lomp, inderdaad niet op DOM gericht) maar jQuery heeft heel veel handige dingen...

Anyway je krijgt zo te zien gewoon een API met de commando's die je uit kan voeren aan je Creeps (en het maken ervan).

Ik had hier trouwens nog niet van gehoord en ga dit ZEKER spelen, lijkt me erg gaaf, vooral het schrijven van een soort AI spreekt mij erg aan.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 november 2014 15:43]

jQuery/Prototype/Etc is overigens veel meer dan alleen het gebruik van DOM. Via frameworks kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je erg gemakkelijk op een OO wijze javascript kan programmeren. Dat zou denk ik voor een spel zoals dit een toegevoegde waarde zijn.

Javascript frameworks zijn veel meer dan alleen het handiger maken van event handeling en manipulaties van de DOM.
Je bedoelt OO op een manier die begrijpelijk is voor mensen die geen
goede JS kennis hebben?

Heel Javascript is om te beginnen al OO.....
Maar de OO-implementatie van Javascript vind ik nou persoonlijk niet echt geweldig... :) Maar het is idd (in beperkte maten) mogelijk, en ik heb het ook al gedaan.
Moet je even wachten op dat een Ecmascript 6 update ook in dit spel komt. ;) Classes, constructors en meer! :) Maar Javascript is al OO zoals ciniq zegt. Enkel een stukje flexibeler en niet ingepakt in bepaalde manier van "moeten" werken.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 14 november 2014 20:21]

Eerlijk gezegd zie ik niet echt de meerwaarde van jQuery in dit geval...
Waarom? Wat ik van de website afleid is dat er een game API beschikbaar komt waarmee je je strategie kan programmeren. jQuery heeft hier helemaal geen meerwaarde in, tenzij je direct op de DOM moet gaan werken, maar dat zou zeer onlogisch zijn.
Ik neem aan dat dit een grap is maar mocht je echt jquery willen kan je de minified versie gewoon bovenin je code plakken :P
Het was inderdaad maar een grapje ;)
while(1){spawn1.createCreep()} Klaar, ik win het spel...
En wat moeten je creeps gaan doen dan? Zolang je die niet aanstuurt gebeurt er nog steeds niks.
Nouja, in dezelfde stijl als hierboven krijg je dat ook nog wel werkend. Mijn punt was dat je door script te gebruiken vrij eenvoudig een volautomatisch leger workers kan bouwen. Dan hoeven ze nog niet eens efficient te zijn, als je maar gewoon een miljard van die dingen hebt die dag en nacht doorbouwen
Moet je natuurlijk wel een grote hoop resources hebben om die creeps te kunnen spawnen...
Maar dan zal iedereen hordes gaan bouwen en moet je alsnog iets slims bedenken om daar mee om te gaan.
Denk je niet dat een tegenstander precies hetzelfde doet? ;)

Je kan je spel er natuurlijk gewoon op bouwen. Zie 'Ants' (de AI-challenge die hierboven genoemd wordt). Om een nieuwe mier te spawnen moet je eerst voedsel zoeken, waarbij de andere spelen naar hetzelfde voedsel zoekt. Stuur daar maar eens een domme bot in, dat haalt weinig uit.
Als iedereen in dezelfde wereld speelt, hoe moeten iemand die geen javascript kent, of zeer basic, dan spelen als naast heb een javascript guru zit?

Lijkt mij namelijk een leuke mmo, maar ik heb geen javascript ervaring.
Jer kan nog steeds een betere programmeur zijn (in deze zin dat je betere/slimmere algoritmes kan bedenken) dan die javascript guru naast je. Die paar keywords javascript haal je zo in. Het is immers geen web development dus geen DOM tree, ajax, frameworks, ed.
Waarom denk ik toch dat dit van een slim bedrijf is dat op deze wijze zijn logistiek probleem gratis door de spelers laat oplossen..
Leuk idee! Niet alleen intelligentie maar ook theoretische kennis en ervaring helpen hier natuurlijk.
Ik het filpmje zie ik vooral uitvoerende opdrachten. Ik zie nergens een return.
Bijvoorbeeld if (creep.UnderAttack()) {creep.runLikeHell()} of if(base.getStock('iron') > 10) {base.buildBuilding('guardtower');}

Ze laten in het filmje hele simplele aansturende opdrachten zien. Uiteindelijk in de game zelf zou je blokken met code als AI moeten kunnen toevoegen aan units. Die losse opdrachtjes zijn dan meer kleine correcties op de AI die je eerder geprogrammeerd hebt.

(don't mind the syntax, ben geen JS-er)

edit: op de website staat wel een stukje:
if(creep.energy < 100) {
creep.harvest(target);
} else {
creep.moveTo(spawn);
}

[Reactie gewijzigd door -RetroX- op 15 november 2014 13:57]

Pfft ik schrijf toch geen javascript! Coffeescript!
Pfff, TypeScript FTW
Pfffff, transpiled EcmaScript 7 FTW :+ (relatief onbekend, maar library van google genaamd traceur om ES5 6 en 7 naar oude versies te 'transpileren' waardoor je alle nieuwe functies van JavaScript/ecmascript kunt gebruiken op oude systemen)
DART ! en dan natuurlijk nog een compileren naar native Javascript. :) Helaas geen dartium in dit spel. Maar goed dat gaat vast niet werken.
DART >= Javascript > TypeScript/CoffeeScript
En waar compiled CoffeeScript in? Juist, JavaScript. Geen probleem dus om dat te gebruiken, waarschijnlijk wel zelf even omzetten naar JavaScript.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True