Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Google heeft een nieuwe, slimme e-maildienst met de naam Inbox geïntroduceerd. De dienst lijkt niet op een traditionele mailclient, maar geeft Gmail-gebruikers een soort tijdlijn waarin vergelijkbare berichten worden gebundeld.

InboxDe dienst, die vooralsnog enkel op uitnodiging te gebruiken is, komt uit als iOS- en Android-app en is daarnaast te bereiken via het web. De Google-dienst staat los van Gmail, maar integreert er wel mee; andere e-maildiensten worden niet ondersteund. "Inbox voelt niet hetzelfde als Gmail, en dat is het idee", aldus Google. "Gmail bestaat nog steeds, maar Inbox is iets nieuws."

Inbox toont gebruikers berichten als een soort tijdlijn, waarbij gerelateerde berichten worden gebundeld in categorieën als 'advertenties' en 'aankopen'. Dat is vergelijkbaar met wat Gmail op dit moment ook al doet, al moeten gebruikers daarvoor naar verschillende tabbladen navigeren.

Daarnaast toont Inbox delen van een e-mail zonder dat ze geopend hoeven te worden, zoals de status van een bestelling, en probeert Inbox zelfs de actuele status van de bestelling te achterhalen.

Daarnaast kunnen gebruikers een e-mail snoozen, functionaliteit die is afgekeken van de iOS-app Mailbox. Daarbij wordt de e-mail op een later tijdstip opnieuw onder de aandacht van de gebruiker gebracht. Ook heeft Inbox ondersteuning voor herinneringen, waarbij de app relevante informatie toont. Als een Inbox-gebruiker bijvoorbeeld een herinnering instelt om een winkel te bellen, zoekt Inbox op of de winkel op dat moment open is. Herinneringen kunnen op hun beurt bovendien ook weer gesnoozed worden.

Geïnteresseerde gebruikers kunnen om een invite vragen door een e-mail naar inbox@google.com te sturen. De zoekgigant wil dezelfde dag nog de eerste ronde van invites uitsturen; elke gebruiker met Inbox kan bovendien een aantal vrienden uitnodigen, iets dat Google eerder deed bij de introductie van Gmail.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Ik heb er even een paar minuten in rondgeklikt (leuk, kennissen bij Google :) ) . Het is niet instant een verbetering, maar dat komt vooral doordat je even moet wennen.

Het gaat een stuk verder dan de verschillende inboxen die Gmail eerder al geintroduceerd heeft. Het is zegmaar een vrij ver doorgevoerde mix tussen labels en de "Primary, Social en Newsletter" categorien, samen met een todo lijst en reminders. I like!

Alles draait om het bundelen en filteren van berichten. Je kan mail snel terugvinden en heel eenvoudig markeren als "Klaar", of als "Nu even niet". Vervolgens automatisch een reminder krijgen van je "Nu even niet" mailtjes was iets wat echt iets toevoegt aan mijn mail workflow.

Dit is een goed filmpje en geeft een leuk overzicht: https://www.youtube.com/watch?v=ayFAQ2OoJaA

[Reactie gewijzigd door Mythling op 22 oktober 2014 20:20]

Het probleem dat ik heb met dit soort automatische diensten is dat er soms dingen tussenuit vallen. Als je zelf labels en categorieën maakt heb je daar zelf 100% controle over. Als Google voor je gaat denken kan het zijn dat ze net die ene belangrijke email tussen alle reclame mails zetten, waardoor je die mail over het hoofd ziet en bijv. een belangrijke deadline mist.

Uiteraard is het zo dat dit soort automatische systemen steeds slimmer worden, maar nog steeds gaat het wel eens fout (ik zie dit wel eens met mails die tussen reclame worden gegooid bij Gmail).
Juist. Binnenkort moeten bedrijven dus niet alleen waarschuwen dat mensen hun spambox moeten checken, maar dus ook nog... ja, wat eigenlijk? De rest van hun tijdlijn die verborgen is?

"Inbox highlights the key information from important messages" ... Zoals op Facebook.

Maar ik wil helemaal geen hoogtepunten zien, ik wil gewoon alles zien. Ik wil controle kunnen houden en zelf filteren.
Het ziet eruit als de eerste stap voor de fusie tussen mailbox en social network.
Waarschijnlijk wordt je Gmail en G+ strakjes één 'ding' wat opnieuw de concurrentie aan wil gaan met Facebook/Linkedin.

Alle digitale social tech (mail, social network, chat, sms, telefoon, voip, forums, communities...) convergeren naar één platform, waarna (een aantal jaren later) veel diensten weer van elkaar gaan scheiden, omdat dat 'overzichtelijker' of 'veiliger' zou zijn.

Zo lopen we achter elke trend aan die op korte termijn (concurrentie)voordeel biedt:
Koffie als luxeproduct (koloniale waren) >
Koffie wordt gewoon bij iedereen in de huiskamer (zelf gemalen koffie) >
Koffie wordt simpeler met koffiezetters (thuis, waar je douwe egberts drinkt) >
Koffie is te gewoon en 'gedoe' geworden en moet gemakkelijker (Senseo) >
Koffie is te 'simpel' en moet luxer (Nespresso) >
Koffie moet authentieker (lees; nog luxer met zelfmalende koffiezetters van ¤1000, -)...

Natuurlijk brengt het altijd een relatieve verbetering op het voorgaande. Ik hoop alleen dat ik mijn eigen persoonlijke waarden (en tijd/geld/energie) niet te vaak uit het oog verlies en onverhoeds mee loop/gesleurd wordt met de rest van de kudde, terwijl ik eigenlijk gewoon (en altijd al) 'gewoon' een bakkie pleur wil.

Of d.m.v. een sociale analogie; 'contact wil hebben met andere mensen'.

[Reactie gewijzigd door Mative op 23 oktober 2014 12:38]

"Maar ik wil helemaal geen hoogtepunten zien, ik wil gewoon alles zien. Ik wil controle kunnen houden en zelf filteren."
Gelukkig heeft Facebook dus ook een knopje rechts van het kopje 'Nieuwsoverzicht' aan de linkerkant. Daar kan je kiezen voor 'hoogtepunten' of chronologische volgorde. Chronologisch vind ik in elk geval een stuk fijner. :)
En bij chronologisch zie je het enkel in correcte volgorde, maar nog lang niet alles. Facebook filtert zelf al een hoop weg. Het zijn eigenlijk hoogtepunten in chronologische volgorde. Dat lijkt me dus niet handig voor in je mailbox, daar wil je toch wel alles in eigen beheer houden lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 23 oktober 2014 11:29]

Helemaal mee eens. Daarbij komt het voorbeeld in het filmpje op mij erg rommelig over. Het gaf mij iig totaal geen overzicht. Daar waar dit toch eigenlijk juist voor bedoeld is.

Maar goed, ik ben toch wel benieuwd. Want Gmail vind ik op dit moment ook niet overzichtelijk. Wat dat betreft heeft Outlook mail (of hoe heet Hotmail tegenwoordig?) het nu beter voor elkaar.
Het lijkt op een soort mail en je to-do lijst in een social-media sausje.

Het is wel verfrissend. Alleen blijf ik het ééne overzicht, met al mijn relevante berichten (van whatsapp,fb, mail, sms) preferen op mijn mobiel. Zakelijk, strak en overzichtelijk.
Een soort native implementatie van de mailbox app dus als ik het goed begrijp?
Wordt de demonstratie op een Nexus 6 gegeven?
Nee, dat is gewoon een Nexus 5. Lijkt in elk geval verdacht veel op het ding dat ik nu in mijn handen heb ;)
Dat is gewoon een nexus 6 hoor haha
In het filmpje wat Mythling laat zien, is wel degelijk een Nexus 5. Het plaatje bij het tweakers artikel is een Nexus 6. Bij de nexus 5 zit er 1 knopje rechts boven in. Bij de nexus 6 zitten er 3 rechts in het midden.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 22 oktober 2014 23:58]

Het filmpje van Google (uit het T.net-artikel zelf) bevat een Nexus 6, het filmpje dat Mything laat zien bevat een Nexus 5. Dat weet ik zeker, want hij ligt hier naast me ook :P
Die heb ik ook in m'n handen, maar zonder Lollipop, waar het toestel in het filmpje wel over lijkt te beschikken.
De thumbnail van het Youtube filmpje lijkt wel een Nexus 6
het filmpje bevat vooral de N6, maar ook een N5 (@41 sec) en een iPhone 6 (@30 sec)
Gaat men dit aangrijpen om G+ mee te integreren. Ik stuur bvb. een email over de nieuwe Tesla, en een G+ vriend heeft daar net een artikel over gepost. De link naar die post zou dan ook onder de email kunnen worden weergegeven als suggestie. Zoiets?

Of heeft men het hele G+ idee laten varen, wegens niet helemaal geslaagd?
Helaas kunnen op dit moment enkel Google-medewerkers (met @google.com adres) invites versturen.
En ook Google Apps word nog niet ondersteund...
Doet me meteen denken aan de inmiddels overleden Google Wave dienst.
Ben benieuwd! Ik hou me aanbevolen mocht iemand een invite over hebben :*)
====
Ik heb inmiddels een invite van Google zelf binnen :) Mocht iemand weten waar ik zelf invites kan versturen hoor ik het graag!

[Reactie gewijzigd door Scorp op 24 oktober 2014 19:20]

Wave vond ik persoonlijk erg handig.

Ik wacht op mijn uitnodiging van Gmail. Sta op de lijst...
Van Inbox bedoel je? Gmail kun je zo registreren :p
Scorp, ik zit ondanks registratie nog steeds te wachten. Ik heb het idee dat het vanuit Google sturen van invites vertraagd is...
Inderdaad, ik krijg ook niet eens een bevestiging van mijn verzoek voor een uitnodiging, die zijn namelijk wel verstuurd, getuige tweets op twitter.

[Reactie gewijzigd door laserboy op 22 oktober 2014 20:20]

10 seconden na het versturen van de mail kwam zowel direct een foutmeldingsmailtje als een reply binnen:
Thanks for requesting an invite. We'll send you one as soon as possible.

Your friends at Gmail
Even geduld hebben dus :)
Ik heb inmiddels als een nieuwe mail gestuurd. En inderdaad, na 10 seconde kreeg ik een bevestiging binnen. Ik kreeg namelijk ook geen foutmelding binnen. Vandaar de tweede poging.

[Reactie gewijzigd door laserboy op 22 oktober 2014 20:37]

Zojuist een email terug gehad van inbox@google.com;

"Thanks for requesting an invite. We'll send you one as soon as possible.

Your friends at Gmail"
Ik kreeg hem ook, zou het betekenen dat je door bent of is het een standaard reactie? Er zat namelijk wel zo'n anderhalf uur tussen mijn verzonden mail en het antwoord.
Standaard, dat krijgt iedereen, als er geen foutmelding komt.
Het is niet een toevoeging op GMail, voor de mensen, die net als ik, dat dachten.

Ik hou van het design! Kan misschien ook zijn omdat ik zo'n grootte fan ben van material design, maar het ziet er heel mooi uit.
Je kan hem al installeren maar inloggen lukt niet zonder invite....
Dus ook hier... mocht er iemand...... ;)

Edit: https://play.google.com/s....android.apps.inbox&hl=nl

[Reactie gewijzigd door Ad de Jong op 22 oktober 2014 20:16]

Heb ik net drie dagen lopen klooien om mijn volledige mails geschiedenis te verplaatsen naar de app mailbox, komt google met ongeveer hetzelfde.

Nouja heb meer vertrouwen in google dan in dropbox, dus ga toch maar weer terug haha.
Gelukkig staan al mijn mails nog in mijn gmail dus no problem.

Edit:

Ik hoop dat google nu ook alle notificaties: van keep, agenda en dus gmail gaat bundelen, dus als je iets in je keep heb staan, dat je dat in je agenda ziet. Alles kan dus weer verbonden worden en centraal in google NOW geplaatst worden. Ik zie een ideale toekomst voor me haha

[Reactie gewijzigd door Quas op 22 oktober 2014 20:07]

Het ziet er uit als een Google+/Facebook app als ik zo naar de screenshot kijk. Ik weet het niet, maar ik zelf lees liever mijn mail, dan dat ik door een kekke timeline skip. Dat is meer iets voor als je iets van waarde zoekt tussen de bergen onzin die op Facebook je scherm kunnen overstromen.

Maar goed ik geef toe dat ik van een oudere generatie ben, die soms kiest voor functionaliteit over uiterlijk.

We zullen zien of het een blijvertje is.

edit:
Het snoozen van mail klinkt op zich wel grappig trouwens. Dat bespaart me het zelf maken van een herinnering of het maken van een todo label.

[Reactie gewijzigd door 125509 op 22 oktober 2014 20:06]

Google smacht naar een manier om zijn gebruikers hoe dan ook een soort timeline voor te schotelen.

Logisch, want met de grote groei van mobiele diensten die via een app ontsloten worden lijkt de relevantie van Google wat af te nemen.
In welke zin?
Android is groter dan ooit. Maps is groter dan ooit.
Meer zoekopdrachten dan ooit, men kan het van overal doen.

Maw: google weet meer over iedereen dan ooit, veel mensen zitten nu op een google account die dat daarvoor niet hadden.
Hoe neemt de relevantie af?