Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties
Submitter: balfnl

Lenovo brengt eind juli de Y50-laptop voor gamers op de Nederlandse markt met een startprijs van 999 euro. De laptop is een van de weinige die optioneel met uhd-scherm, goed voor een resolutie van 3840x2160 pixels, uit te rusten is, tegen een nog onbekende meerprijs.

In de VS is de in januari aangekondigde Y50 in mei verschenen, maar pas sinds deze week staat de Y50 op de Nederlandstalige Lenovo-site met een 'binnenkort verkrijgbaar'-melding. Navraag bij Lenovo leert dat de gamelaptop echter pas eind juli of begin augustus in Nederland beschikbaar komt met een startprijs van 999 euro.

De standaardversie van de Y50 beschikt over een mat full-hd-scherm met beelddiagonaal van 15,6". In de VS bevatten de vier beschikbare configuraties van de gamelaptop, waar het uhd-model nog niet bijstaat, een Core i7-4700HQ- of 4710HQ-quadcore, 8GB ddr3, een 1TB-hdd met 8GB flashcache, ondersteuning voor wifi-ac en de GTX 860M van Nvidia.

Niet bekend is of het om de zuinige Maxwell-variant of de versie met oudere Kepler-gpu gaat. Bij de Nederlandse site staat dat er ook andere gpu-opties beschikbaar komen maar welke dat zijn is niet duidelijk en ook de meerprijs voor het uhd-scherm is niet bekend.

Update, vrijdag 12.00: Op de Amerikaanse site staat wel degelijk een model met spiegelend uhd-scherm; deze is met een prijs van 1649 dollar 190 dollar duurder dan het vergelijkbare model met full-hd-scherm.

Lenovo Y40 en Y50

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

Ik heb zelf de Y510 met 16GB DDR3 12800, (Zelf geupgrade van 8 naar 16gb DDR3) 1TB 7200 RPM HDD. en 24GB "SSD" (ook zelf geupgrade van een 5400 RPM) en een 2x 2GB Nvidia Geforce 755m in Sli.

Natuurlijk moet men niet verwachten dat alles op Ultra te spelen valt met een budget game laptop als deze. Maar ik kan je garanderen dat ik alles wel haal op met de high settings.

Ben je dus op zoek naar een goede bang for bucks gamelaptop zit je bij Lenovo goed. Tevens is Lenovo een dochter bedrijf van Medion. En over Medion heb ik ook nog nooit klachten gehad. Behalve dat ik hun gamelaptops altijd te duur heb gevonden.

Het SSD deel moet je met een korreltje zout nemen. Deze zit vast ingebouwd en is niet vervangbaar met een echte SSD. Hier staan je drivers op, als je eventueel heel je computer schoon wil maken met een format c. En alles handmatig opnieuw wil installeren.
En het is nooit groot genoeg om bijvoorbeeld Windows van af te laten spelen.

Desondanks, zit ik er nu meteen over te denken om mijn oude laptop om te ruilen voor deze. Ik ben er nog geen moment ontevreden over geweest. Geen problemen met oververhitting zoals men vaak zegt. Gewoon een goede, stevige, robuuste laptop, voor een degelijke prijs.

[Reactie gewijzigd door WvanGeest op 12 juni 2014 19:30]

is het niet omgekeerd?
medion is een dochterbedrijf van lenovo
https://tweakers.net/nieu...vo-neemt-medion-over.html
Medion is inderdaad overgenomen door Lenovo om nog beter de Europese markt aan te boren. Het Chinese Lenovo is in Europa vooral bekend geworden toen ze de oerdegelijke Thinkpadlijn van IBM overkochten. IBM heeft trouwens nog altijd een belang in Lenovo en het is nog altijd IBM die je Thinkpad herstelt en niet Lenovo.
Ahzo. Ik was onder de impressie dat het andersom was. Weer wat geleerd.
Volgens de reviews van met name de Amerikaanse varianten gaat het om de Maxwell GPU.
Naast het opvallend platte design heeft Lenovo ook plaats ingeruimd voor twee fans, zal wel lawaaiig worden vermoed ik zo later.

Nadeel is de wat magere 54wh 4 cel accu, beetje krap.
Ik was geneigd naar de Asus N550JK maar ik stel nu even mijn aankoop uit zodra deze ook beschikbaar is.

Edit: Ik constateer wel een misser, er is plaats voor 1 SSD of HDD, geen mSata aanwezig.

[Reactie gewijzigd door Quad op 12 juni 2014 20:04]

De 1080p versie schijnt vrij slechte (TN) panelen te gebruiken, wel mat. bron
De UHD is glare, wel IPS, nog geen fatsoenlijke metingen van kunnen vinden.
AUO B156HTN03.6 FHD AG S LED1 NB LCD: FRU number: 18201583
CMI N156HGE-EAB FHD AG S LED1 NB LCD: Fru number: 18201584
BOE HB156FH1-401 FHD AG S LED1 NB LCD: Fru number: 18201585
SDC LTN156FL02-L01 UHD G S LED1 NB LCD: Fru number: 18201586
De Auo en ChiMei panelen worden ook in de Z510 gebruikt, en zijn van de slechtere 1080p panelen op de markt: notebookcheck review
(Het verschil tussen de "B" en "1" in het typenummer duidt op een nieuwe revisie, meestal betekent dit andere firmware, alleszins geen grote verschillen.)


Verder gaat het wel degelijk om de GM107 (dus Maxwell) versie van de 860M, verschillende GPU-Z screenshots in dat topic te vinden.


Tenslotte zijn er er in Duitsland andermaal al prijzen te vinden, welke meestal net ietsje lager liggen dan in NL (en een pak lager dan BelgiŽ uiteraard).

[Reactie gewijzigd door bertp1 op 12 juni 2014 21:13]

Ik zou liever gezien hebben dat ze een laptop met 2560x1440 hadden uitgebracht. Veel realistischer dan 4k.
Het schijnt dat dit 4k paneel van samsung, de helft goedkoper is dan het 2560x1440 scherm van Japan display.
Ook zou het 1440p scherm op alle vlakken beter zijn behalve resolutie dan.
Echter 4k bekt lekkerder weg
De laptop zal toch niet 60fps op hoge settings kunnen gamen op 4k. Weer totaal nutteloos dit met die hele pixelrace. Ookal is het wel fijn voor internetten en dergelijke.
Eerlijk gezegd is het een domme komentaar van u. Natuurlijk de nieuwste spellen kan het nooit in 60fps spelen en oude spellen wel.

Maar het ding hier is. 4K, dus 3840x2160 is exact 4x 1080p. Dus als je als resolutie 1080p kiest, wordt er exact 4 pixels gebruikt voor elke kleur waardoor je geen enkele lelijke traces hebt dat veroorzaakt wordt door scaling bij het gebruik van non-native resolutie.

Dus je kunt dit perfect gebruiken voor 1080p gaming van de nieuwste spellen, en je kun de extra pixels gebruiken voor extra werk ruimte op uw desktop, het genieten van 4K video content, en oude spellen die je kan draaien op 4K.

Man waarom zo pessimistisch
Het is geen dom commentaar. Op 1080 gamen op n laptop is al haast niet te doen, zelfs met moderne hardware en dan gaan ze adverteren met n gamelaptop met 4k scherm. Waarmee ze dus sterk de indruk wekken dat je op 4k zou kunnen gamen, wat nog heel lang niet gaat kunnen.
Als je op notebookcheck kijkt dan is Ultra vaak net wel/net niet te doen met de 860M

Thief Ultra (1920 x 1080) gemiddeld 23 FPS
The Elder Scrolls Online Ultra (1920 x 1080) gemiddeld 39.4 FPS
TitanFall Ultra (1920 x 1080) gemiddeld 43 FPS
BattleField 4 (1920 x 1080) gemiddeld 28 FPS
Call of Duty Ghosts (1920 x 1080) gemiddeld 29 FPS

Het ligt dus een beetje aan het spel, maar met een 860M kan je in elk geval wel op normale resoluties op medium/high prima gamen. Dat kan ik op mijn GT 750M al in veel games.

Bij het 4K aspect heb je op zich wel voordeel als je het in 1920x1080 op HiRes (200 dpi) draait in Windows. Als het vergelijkbaar is met de retina MacBook dan ziet het er schitterend uit. Op 100% DPI is het gewoon compleet onleesbaar, 2880x1800 is in de praktijk voor de meeste mensen al onleesbaar als ik de commentaren op mijn scherm hoor, laatst aan 3840x2160 (wat ik weer prettig vind op 28")
Ik kan U garanderen dat je met de 860M battlefield 4 op 1080p kan draaien. En vele andere nieuwe games zoals watchdogs en nog wat. Misschien niet altijd op ULTRA settings, maar toch wel zeker op high settings vooral als Anti Aliasing is uitgeschakeld
ik kan het bevestigen mijn bto notebook haalt boven de 60 fps bij watchdogs op medium settings, dat op 1080p.

en waarschijnlijk is het ook mogelijk om te gamen op 4k maar dan alles op low, denk ik???
Zou kunnen maar op bijvoorbeeld een 15.6 inch scherm zou ik zelf liever voor 1080 gaan op ultra gezien de ppi toch al hoog ligt dan. Vindt ik het niet nodig op 4k te gaan met minimum settings
dan speel je op 1920-1080 dat is precies een kwart van UHD dus heb je geen verlies in scherpte tenopzichte van een 1920-1080 paneel...

verder betreft dit inderdaad de maxwell 860m kaart:
http://shop.lenovo.com/us...o/y-series/y50/#techspecs

en is de prijs voor de versie met UHD scherm 1649$ in amerika (excl taxes dus in nederland wordt het pak en beet hetzelfde met btw)
en het is een laptop, en een hogere resolutie gaat nu eenmaal gepaard met een hoger energieverbruik
Tja energie verbruik bij een gamelaptop is toch al geen problee. De accu gaat al geen uur mee bij de meeste tijdens game.
Ik heb de lenovo y510p met een zelf ingebouwde ssd dat is ook 1080P en geloof me ik run elk spel op ultra zonder onder de 60fps te komen (dat heb ik het over leuque of legends bvb en battlefield) ik run zelfs de nieuweste battlefield hardline Perfect op een 1080p leptop en die graphics zo mooi :9~ alleen dan wel 30 fps maar wat verwacht je van ene laptop met max settings :D
gt755m sli-versie?
ja met ultrabay hdd van 1tb en samsung ssd 120gb zelf erin gezet en externe dvd

ontopic, lenovo is dus erg aan te raden met gaming :)

[Reactie gewijzigd door pascalboy op 12 juni 2014 19:09]

heb zelf ook een y510p, zeer leuke laptop, alleen k heb de non-sli versie, kan die ultrabay voor 2e grafische kaart nergens vinden
btw is er ruimte voor een HDD en een SSD?
dacht eraan om mn HDD te vervangen door een ssd maar als er ruimte is voor bijde is dat ideaal :p
Heb zelf ook de y510p sli variant, en ja je kan er een m.2 ssd in doen. wel de korte versie, er zijn 3 verschillende lengtes van m.2. Heb dit nog niet gedaan maar ga ik zeker wel doen binnenkort. Hoef je niet je 1tb te vervangen, ideaal!

m.2 ssd

oh en de ultrabay gpu

En kan inderdaad ook bevestigen dat ik alles op 1080p kan draaien, makkelijk. En ja je kan er ook bijna alles op ultra mee draaien, alleen bf4 en hardline zet ik toch liever op high voor een iets vloeiendere fps...
Ik heb het anders gedaan dan hier boven en met de sli gpu bedoelde ik de intel gpu en de nvidia gt755men ik heb toen deze besteld http://www.ebay.com/itm/S...ddies&hash=item3cd4260608
en toen daarna nog een ssd van samsung gehaald de pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
en dan een externe dvd doos waar je dvd dan die uit je laptop komt in kan :), btw je kan in plaats van dat er ook een accu in douwen in de ultrabay.

Maar je kan beter de ssd van hierboven halen als je nog wat snelheid wilt op je 2de hdd Xd

[Reactie gewijzigd door pascalboy op 13 juni 2014 06:17]

Mijn laptop is een jaar oud, i7-4702mq en GTX760M, ik draai zowat alles op 1080p op ultra...met de veel betere 860M zal het nog een pak vlotter gaan.
Wel effectief, 4K op een scherm van krap 16 inch...

1080P/1200P is meer dan voldoende voor regulier desktopwerk.
Da is ook wel waar ja. Maar meer pixels kan nooit kwaad. Je kan alles steeds vergroten.
Da is ook wel waar ja. Maar meer pixels kan nooit kwaad. Je kan alles steeds vergroten.
Je bedoelt inzoomen? Dat verandert niets aan de pixels, je gaat alleen meer pixels gebruiken om hetzelfde te laten zien.
Ik heb voor de lol windows gebootcamped op mijn MBPr. Mijn god dat is niet meer te lezen. Ik snap dat we met zn allen fan zijn van 4k, maar laten we het lekker op 55" TVs doen. ik denk dan 1440p op een 15" scherm meeeeeeer dan genoeg is. :)
Maar de grote vraag is, heeft die onbekende meerprijs genoeg meerwaarde voor gamers, waar deze laptop voor bedoeld is?
3840x2160 is 4K. Gelieve eerst te onderzoeken voordat je commentaar plaatst.

de 4K (vierduizend) slaat neer op de aantal HORIZONTALE pixels. 3200x1600 wordt bijvoorbeeld beschouwd als 3K wat 4x 900p (1600x900) is en zo voort. Dus 1080P is wordt eigenlijk beschouwd als 2K vanwege de 1920 horizontale pixels.

Natuurlijk de K is afgerond.
nvm

[Reactie gewijzigd door Morress op 12 juni 2014 21:31]

Helemaal mee eens, maar soms moet je niet teveel kijken naar sommige tweakers. De laatste tijd zitten er veel pessimisten op die uberhaubt een gamelaptop al afkraken op het idee.

Je kan het meer zien als een skeleton/voorbereiding op toekomstige toepassingen, gaming is er nog lang niet klaar voor, maar zodra het zo is..dan heb je wel een machine die er klaar voor staat, ik ga namelijk niet gamen op de Dell Precision :+
De prijs scheelt niet zo heel veel in dit geval dus ik zie de probleem in dit geval niet echt. Maar in andere gevallen natuurlijk als het te duur is zou het wel inderdaad overkill zijn op een laptop.

En really? letten op spellings-/grammatica fouten op het internet?
Mijn excuses. Ik wist niet dat ik perfect nederlands moest kennen om hier een commentaar te mogen plaatsen.

gelieve dan een opmerking te plaatsen (non-native dutch speakers are not allowed to write a comment. Max allowed mistakes in your comment is 3)
-__-"
Internetten fijn op een 15,6 inch 4k scherm? Ik zit op dit moment op een 4k 28" scherm en daar is browsen al om te huilen. Website zo klein dat je ze standaard up moet scalen. Op een 15,6 inch monitor zonder scalen zie je natuurlijk geen ruk op 4k.

De praktijk zal uitwijzen of 4k gamen op deze laptop goed mogelijk is. Ik kan wel bevestigen dat met redelijk goede hardware je FPS in games niet eens heel erg veel dropped als je op 4K speelt ipv 1080p. Ikzelf kan verschillende nieuwe games prima op Ultra spelen op 4K. Ik zit op een Pc dat wel. Maar de specificaties van deze laptop zijn niet niks. Ik denk dat het allemaal wel meevalt. En ik zou hem graag willen proberen.
wat dacht je van filmkijken en ontwerpwerk als je hem op een groter scherm zet?
Wat heb je aan de resolutie van de laptop als je een groter extern scherm gebruikt?
Huh? de post van Budgetguy slaat natuurlijk nergens op, maar wat heb je precies aan je UHD resolutie op je laptop als er vervolgens een groter scherm aansluit?
@ op beide personen.

Hoewel scaling in windows nog erg dramatisch is, het is voor mijn grafisch werk zeer perfect dat ik niet constant hoef te scrollen als ik werk bekijk wat ik op een grotere resolutie heb gemaakt bijv op een extern scherm als ik met de laptop weg ben. Ook qua gaming gaat t een hoop beter runnen als je machine voorbereid is voor grotere resoluties en je gaat terug naar 1080p.

Ook multiscreens gaan een stuk fijner, vooral met animatiewerk kan het nog eens vervelend zijn als je een 1080p scherm en de bijhorende hardware daarvoor op je laptop heb, maar je hebt een soort "home dock" op je studio, terwijl je ook de games/programmas moet testen die je maakt.

Het is nog erg beperkt qua doelgroep, maar de grotere resoluties geven op dit moment alleen hoop voor veel meer gebruik dan dat het nu kan bieden, alsnog is het een goede ontwikkeling gezien we een lange tijd op fullHD hebben gezeten.
4K is juist WEL 4x 1080p. Er zijn namelijk zowel 2 keer zoveel pixel horizontaal als verticaal. Wat dus in totaal 4x zoveel pixels maakt. Als het een 4K 15,6" scherm is is dat hetzelfde als 4x een 1080p 7,8".
Aantal pixels verdubbelt in hoogte en breedte, dus aantal pixels is wel degelijk een viervoud.
Twee keer zo hoog en twee keer zo breed, vier keer zoveel pixels dus.
Hoeveel keer past 1920x1080 in 3840x2160? Inderdaad 4 keer. Zie hier voor een visuele vergelijking. De benaming "4K" verwijst naar "4 Kilo" ofwel 4000. het is een algemene term voor resoluties met ongeveer 4000 pixels horizontaal.
Ik kan beter op y50 wachten voor mijn studie iCt. Maar dan gewoon de FHD. Ik was van plan om asus n5500jv/jk te halen. Y50 zit er strak uit erg mooi.
Ik zat met hetzelfde dilemma ;) ik zou graag deze zomervakantie al beschikken over een laptop, maar misschien moet ik toch nog even wachten
Asus komt ook nog met een nieuwe gaming laptop, de G551 en de GX550.
Maar of en wanneer deze komt is nog niet bekend, evenmin de prijs.
Ook deze krijgt een 860M kaart in combi met een intel i7 47xx variant.
Weeral zo een prachtig vormgegeven Lenovo! Hopelijk weer geen koelproblemen :o
Ik ben ook benieuwd naar de koeling. Hij lijkt wel behoorlijk dun op de foto's, dus of dat positief is voor de koeling...?

En waarom doet iedereen zo negatief over het 4K display? Apple monteert in hun laptops ook een 1800P of 1600P scherm, en in hun laptops is het helemaal geweldig, dus waarom is het dan in een Windows notebook niet goed? En de schalingsproblemen van Windows waren toch ook al opgelost in W8.1? (correct me if i'm wrong)

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 12 juni 2014 22:22]

Het systeem lijkt koel te blijven :)
Boven het meest rechtse model op de site van Lenovo staat een knop "More models".
Er zijn dus 7 beschikbare configuraties, en geen 4 zoals in het artikel aangegeven.
Hier staat ook de UHD variant bij, die dus een prijs van $1,649.00 heeft.
Daarnaast heeft 'ie een 512GB SSD i.p.v. de hybrid 1TB.

zie:
http://shop.lenovo.com/SE...D0B9E7D6FC09B&action=init
Mooie prijs! Wellicht de opvolger van mijn Y580. Super notebooks van Lenovo met een goeie prijs/kwaliteit verhouding.
Een Core i7-4700HQ met 8GB en 1TB en een GTX860 en een FHD mat scherm voor 999 is een mooie aanbieding...

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 12 juni 2014 17:49]