Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Alle geplande dlc voor de Wii U-versie van Batman: Arkham Origins is geschrapt. Bestaande dlc zal niet verwijderd worden, maar toekomstige uitbreidingen als aanvullende missies voor de singeplayer-modus zullen niet uitkomen voor Nintendo's console.

Mensen die voor de Wii U-versie van de Batman-game een season pass hadden gekocht, krijgen hun aankoopbedrag terug in de vorm van tegoed voor Nintendo's eShop. Een vertegenwoordiger van uitgever Warner Brothers verklaarde dat het besluit om toekomstige uitbreidingen niet voor dit systeem uit te brengen, gebaseerd is "op de vraag naar dlc voor de Wii U-versie van het spel." Met die uitspraak van de voorlichter aan onder andere gamingwebsite VG247, insinueert hij dat de vraag en daarmee wellicht de verkoop van de Batman-game voor de Wii U tegenvalt.

De Wii U-versie van Arkham Origins krijgt kritiek in recensies. Uit een uitgebreide test van Eurogamer blijkt dat de game veel problemen heeft met de framerate. Ook is de multiplayermodus die andere platformen wel hebben, niet aanwezig. De Playstation 3-, Windows- en Xbox 360-versies van de game krijgen wel alle dlc. Dit is overigens niet het eerste geval waarin de Wii U in de kou gelaten wordt wat dlc betreft. Zo werd eind 2013 ook bekend dat de dlc voor Ubisofts Assassin's Creed: Black Flag ook niet voor de Wii U zou verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

volgens mij ligt het probleem hier niet zozeer bij de Wii U, maar bij de developer. Als je de game niet optimaliseert en test, en multiplayer weglaat.... Vind je het vreemd dat mensen klagen? ontwikkel het goed, of niet. maar niet half en zeker niet als je andere platformen wel ontwikkeld
^Dit...

En Nintendo dient hier achteraan te gaan... Dit soort ongein zorgt er voor dat mensen je console, die toch al niet helemaal er florisant voor staat, steeds minder zien als geschikte upgrade/nieuwe console... Dit is namelijk gewoon een vicieuze cirkel... game is slechter op de Wii U dan bij de concurrentie, toch al niet veel consoles verkocht, nog minder mensen kopen de game, mensen die problemen ondervinden kopen geen season pass... -> WB schrapt DLC... niet goed voor verkoop en perceptie Wii U.

Al is het misschien wel te kort door te bocht om te zeggen dat er niet geoptimaliseerd en getest is... Wellicht was dit wat ze er uit konden halen. En ja, de multiplayer... we weten allemaal dat Nintendo daarin niet het beste jongetje uit de klas is... *No bash*
Wellicht was dit wat ze er uit konden halen
Dat lijkt me niet. De Wii U is sterker dan de PS3 en 360, maar op die twee platformen lijkt ie wel goed te draaien en heb je wel multiplayer.

Mensen zeggen wel dat Nintendo het verkeerd doet met de Wii U, maar het is hier twee vechten twee schuld: een console die slecht verkoopt, krijgt weinig games. Een console met weinig games, verkoopt slecht.

Nintendo moet eens goed met developers rond de tafel gaan zitten, want dit lijkt echt de verkeerde kant op te gaan.
[...]


Dat lijkt me niet. De Wii U is sterker dan de PS3 en 360, maar op die twee platformen lijkt ie wel goed te draaien en heb je wel multiplayer.

Mensen zeggen wel dat Nintendo het verkeerd doet met de Wii U, maar het is hier twee vechten twee schuld: een console die slecht verkoopt, krijgt weinig games. Een console met weinig games, verkoopt slecht.

Nintendo moet eens goed met developers rond de tafel gaan zitten, want dit lijkt echt de verkeerde kant op te gaan.
Met betrekking tot "dat lijkt me niet"... De developers waren een tijdlang ook niet bij machte om meer uit de PS3 te trekken dan uit de Xbox 360 puur vanwege het feit dat ze de architectuur niet onder de knie kregen, welbekend feit. Misschien is dit hier ook aan de hand, vandaar mijn "te kort door de bocht"-reactie :)

Eens met het standpunt dat dit door developer en Nintendo aangepakt moet worden, zo wordt het er namelijk niet beter op.

Ik overweeg namelijk de Wii U wel, maar dat is meer omdat ik graag de Mario's etc wil spelen. Dit soort zaken spelen voor mij geen rol. Echter zijn dit soort games ook van belang wil een console als platform slagen :)
Nintendo heeft toch de bewuste keuze gemaakt om niet met Sony en MS mee te gaan en vooral een family console wil zijn/blijven. Probleem hiermee is dat de huidige generatie met jonge kinderen vaak zelf al een PS of XBOX console heeft.
Een 2e console kopen voor de kids zie je steeds minder, mede doordat er aardig wat kindergames voor de PS en XB zijn bijgekomen.

Het is minder moeilijk om andersom te werken, d.w.z. simpele games maken/omzetten naar een veel krachtigere console. Nintendo kan dit alleen volhouden als ze duidelijk en zinvol innoveren en dat is moeilijk. De 1ste Wii is een prima voorbeeld, de WiiU daarentegen is niet goed ontvangen.

Nu opeens mee willen doen met de grote titels gaat gewoon niet omdat de hardware power er niet is. Reviews zullen daardoor bij deze AAA titels negatief zijn en blijven bij ieder vergelijk met PS en XB. Marketingtechnisch lijkt me dat een langzame en pijnlijke dood voor de huidige Nintendo console. Zeker nu steeds meer titels afhaken door tegenvallende verkoop en teveel concessies moeten doen om het fatsoenlijk draaiend te krijgen.

IMHO had Nintendo met zijn console hardwarematig (meer) mee moeten gaan met PS en XB om zo zijn eigen games te continueren EN de AAA games te kunnen draaien. Hardwarematig achterblijven en +- uitkomen op de kracht van de vorige generatie van PS en XB is weinig aantrekkelijk voor developers van huidige top games.

Mensen zitten daarnaast (zeker in deze tijden) ook niet te wachten op een extra apparaat bij de TV.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 31 januari 2014 12:15]

Misschien moet de koers dan ook meer zijn om kleinere maar nog steeds leuke games te maken voor een meer schappelijke prijs. Ze moeten dat ding denk ik toch populair zien te maken door onderscheid te creeeren tussen de main consoles (XBOX en PS) en hun aanbod.

Misschien dus niet direct concureren met AAA titels, maar juist met de ps store en XBox shop. Nadeel is natuurlijk dat wanneer het succesvol blijkt de andere twee gauw zullen volgen....
Maar dan kom je weer erg in het gebied van de smartphones en tablets... ik weet niet of dat gaat werken. Nintendo moet weer Nintendo worden, het wordt dus weer eens tijd dat ze sterk uit de hoek gaan komen met hun eigen games... dat is wat altijd al het onderscheid heeft gemaakt. Toen de Wii U af was hadden ze eigenlijk geen enkele sterke titel om de console te pushen... en daar zitten we eigenlijk nog steeds op te wachten.

Want zover ik het kan zien is op de Wii U de enige echte sterke Nintendo titel de nieuwe Mario... verder helemaal niets tot nu toe. Nou komen ze er wel aan, de nieuwe Donkey Kong al heel snel zelfs en ook Mariokart is onderweg. Nou ook nog een sterke nieuwe Zelda erbij en bijvoorbeeld Mario Party e.d., dan wordt het misschien weer eens wat.

Of... zoals in een draadje eerder deze week... Nintendo moet ophouden met eigenwijs zijn en (oudere) games gaan releasen op andere platforms. Voor mij is het een zekerheid voor Nintendo dat zodra ze iig al hun klassieke series beschikbaar maken voor tablet e.d. dat ze daar een hele leuke winst uit kunnen halen...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 31 januari 2014 18:08]

Ik heb de Wii U sinds de release en heb er nu een stuk of 12 spellen voor. Heb er nog geen moment spijt van gehad en de vrijheid om in bed of achter m'n bureau een console-game te spelen, zonder dat ik een TV + console in m'n slaapkamer of kantoor hoef te zetten, is gewoon heerlijk.

Veel mensen klagen dat spellen de Gamepad niet genoeg gebruiken, maar in mijn ogen krijg je bij geforceerd gebruik alleen maar van die gimmicks als "blaas in de microfoon" e.d. Voor mij is de nummer 1 reden voor de Wii U Gamepad gewoon het off-screen gamen. Al het andere dat ze ermee weten te doen (Lego City Undercover is een goed voorbeeld voor hoe het moet) is mooi meegenomen.
mee eens Ninjetsu. Helaas is Nintendo niet meer in de gelegenheid om bepaalde eisen te stellen aan de games, zoals in de SNES tijd met de "seal of approval".
Zolang het seal maar op de Nintendo titels zelf zit vind ik het prima ;) Daarvoor heb ik ook een WiiU aangeschaft.
3rd party games speel ik wel op de Playstation.
Ja dat wel maar de eigen Nintendo titels die het echt waard zijn duren heel lang en heb je pas aan het einde van de levensduur van de console een dozijn goede games.

Het duurt gewoon te lang, simpel zat.
Seal of quality, stelt geen ruk voor het was bedoeld om games speelbaar te maken binnen hele brede eisen. Ga maar wat willekeurige nes of snes games spelen de helft was gewoon shovelware.
Ik vermoed dat Warner Bros. simpelweg heeft gekeken naar de opbrengsten van de vorige DLC die ze hebben uitgebracht. Zo staat het eigenlijk ook in de tekst :
Een vertegenwoordiger van uitgever Warner Brothers verklaarde dat het besluit om toekomstige uitbreidingen niet voor dit systeem uit te brengen, gebaseerd is "op de vraag naar dlc voor de Wii U-versie van het spel."
Je zou als ontwikkelaar wel gek zijn om veel geld, tijd en moeite te investeren in DLC die amper gaat verkopen. Simpele kwestie kosten-baten.
Misschien moet je dit artikel eens lezen, over hoe developers over de WiiU denken: http://www.eurogamer.net/...rs-wii-u-the-inside-story
Heel goed artikel. Beetje droevig, want ik heb een Wii U (ik heb zo'n beetje alle consoles vanaf 2000), maar ik kan er in meegaan. Het is erg jammer.

Nu, als ik eerlijk ben speel ik voornamelijk Nintendo games op de Wii U. B.v. Mario Land 3D speel ik de afgelopen weken bijna elke dag, samen met mijn 3 kids, zoals we dat ook deden met Super Mario Bros. Ook Just Dance 2014 word hier regelmatig gespeeld. Het is echt een local multi player console voor ons zeg maar. 's Avonds als ik de kids in bed liggen en mijn vrouw TV kijkt, speel ik dan vaak op de Wii U gamepad verder om alle unlockables voor de kids te unlocken.

Ik heb Batman gekocht op de Wii U, maar naar 30 minuten spelen heb ik nooit meer opgestart, ik speel nu eenmaal niet graag FPS, of bijna FPS achtige games op de console. Afgezien van Metroid Prime, speel ik ze liever op de PC met een muis.
Alleen klopt er helemaal niks van dat artikel. Gezien het gebaseerd is op een vroege versie van de Wii U (pre-release).
Ehm, het gaat over de ervaring van een launch developer/studio en die werkten uiteraard met pre-release hardware. Vooral schokkend is dat naar voren komt dat Nintendo een vrij slechte toolchain en support had voor developers, wat het een ramp maakte om voor de Wii U te ontwikkelen als je niet Japans was.

Dus ik snap even niet hoe je kan zeggen dat er niets van klopt.

Misschien is het nu allemaal beter, maar dat lijkt me onrealistisch om te verwachten gezien het verhaal van deze developers. En als je bij de start al zo'n slecht product/support aflevert, tsja, dan kan je verwachten dat developers afhaken, niet?

[Reactie gewijzigd door - peter - op 31 januari 2014 15:02]

In de dagen die op dat artikel volgden hoorde je van verschillende ontwikkelaars (waaronder een groot aantal Indies) dat er een grote verbetering is in de communicatie tussen Nintendo en deze ontwikkelaars.
Blijkbaar heb je het artikel niet doorgelezen, het gaat namelijk van pre-release Wii U opwerkend naar de release van de Wii U en de release van de game, daarnaast werken ze door een gehele cycle van game development heen.
Beetje slap van de ontwikkelaars en tegoedbonnen e.d. vind ik nooit een goede oplossing. Je betaald met echt geld voor iets dat niet geleverd wordt, dus mag je ook echt geld terug eisen lijkt mij?

Verder: De Nintendo koop je zelf niet zozeer voor 3th party games, maar voornamelijk voor de geweldige Nintendo only titels. Er zijn geen spellen in mijn ogen die mij het zelfde gevoel geven als de Mario, Metroid en Zelda games.
Verder: De Nintendo koop je zelf niet zozeer voor 3th party games, maar voornamelijk voor de geweldige Nintendo only titels. Er zijn geen spellen in mijn ogen die mij het zelfde gevoel geven als de Mario, Metroid en Zelda games.
Je spreekt dus voor jezelf, er zijn genoeg mensen die echt de Wii-U kopen als enige console.. En om een hele console erbij te kopen voor 1 a 2 spellen is ook weer overdreven...
Die zijn er altijd maar die snappen het gewoon niet.
Al jaren is een Nintendo console absoluut NIET geschikt als console als je alle populaire games wilt spelen. Als je dat inmiddels niet weet dan ben je doof, blind en koppig.

Nintendo koop je omdat de Nintendo titels je wat doen. De rest (3rd party) is mischien mee genomen maar vrijwel altijd beter op een ander platform.

Mensen doen allemaal spannend over de koop van een console, te duur dit, prijzig dat .... Na wat tijd kosten die dingen niets meer en een WiiU kost nu 250 euro als je rond kijkt.
4 nieuwe titels kopen op een ander platfrm kost je net zoveel. Bovendien tikken ze wel lachend 600+ euro af voor een beetje smartphone die ze vervolgens op de grond laten vallen en voor 200 euro weer een schermpje erin laten zetten.

Koop gewoon een console voor de soort games die juist exceleren op dat platform.
De WiiU heeft zo op zijn manier dus ook bestaansrecht mocht je van bepaalde genres houden.
Wacht na de release geduldig en dan koop je ze voor een prikkie (relatief gezien) en er is inmiddels een handje vol games die de moeite waard zijn.

ALLE nieuwe consoles kosten te veel, hebben nauwelijks kwaliteits titels en de meesten hebben dan spijt. Early Adopten is vandaag de dag gewoon NIET slim meer.
Ik had het over een reeks spellen:

Noem bijvoorbeeld:

Mario Bross platformers
Zelda series (vaak meer dan 1)
Metroid series (hopelijk ook meer dan 1)
Dan nog de party games zoals:
Mariokart
Mario Party
Smash Brothers

Ik kom dan al vrij snel uit op 10+ spellen
Inderdaad.
Zelf heb ik een Wii U en het is echt alleen voor de Nintendo only games dat ik hem heb gekocht, echt gamen, en dat geld al helemaal voor de multi-platform games, doe ik wel lekker op de pc :) altijd beter en goedkoper.
Het is nu nog maar een kwestie van tijd voordat er niets meer verschijnt voor de Wii U. Nu worden er ook nog 360 en ps3 varianten gemaakt, maar als er over een jaartje meer en meer puur voor de XBOne en PS4 gemaakt gaat worden is het snel afgelopen met de wat meer serieuzere 3rd party games op de Wii U.

Toch jammer die Wii U. Juist voor de Nintendo exclusives had ik wel een Wii U willen kopen, maar ik wil niet alle toffe spellen van EA, Ubisoft, Activision ect missen.
Dan wacht je net als ik tot de prijs flink daalt. Net zoals met de gewone Wii.
Nintendo zou er ook een wijs besluit in kunnen nemen om hun games ook te ontwikkelen voor andere platforms. Een beslissing die zorg heeft gedragen dat Sega nog steeds bestaansrecht heeft. Niet zozeer in consoles zelf, maar wel in games.
Ik begin bij de WII-U steeds meer een Dreamcast onderbuik gevoel te krijgen. De marketing is slecht en de concurrentie heeft "betere" consoles (en grotere omvang qua gebruikers).
Als Nintendo niet snel een iets doet zijn we weer een console fabrikant armer.
Zou de winst van Nintendo ophoog gaan als ze hun game portefeuille beschikbaar zouden maken voor de XBOX en de Playstation ipv inzetten op een eigen console?

[Reactie gewijzigd door q2no op 31 januari 2014 11:55]

Zonder twijfel, maar het uitbreiden van eigen games naar andere consoles is ook meteen de definitieve doodsteek voor de Wii U en zijn eventuele opvolgers. En daar is het momenteel nog wat vroeg voor, de Wii U heeft nog wel wat potentieel en wie weet welke plannen Nintendo al heeft voor een eventuele opvolger. Ze hebben wel wat geldreserve om een floppende console op te vangen, al zijn de aandeelhouders daar waarschijnlijk minder gelukkig mee.
Een strategie zou kunnen zijn om games uit te brengen die juist niet op andere consoles aanwezig zijn ("Indie-achtige-games"?). De hoeveel gebruikers moet groter worden. De wijze waarop is in een groot vraagteken, maar op de huidige werkwijze (geld in pompen) gaat niet werken. Een van de redenen waarom de WII populair is (was) de hoeveelheid homebrew, backwards compatible en de mogelijkheid om games te kopiren en de WII-mote te misbruiken voor andere doeleinden.
Ook een manier om een gaming platform te laten floppen. Misschien kan Nintendo een beetje aandringen (lees: geld overmaken) bij Warner om de DLC toch nog beschikbaar te maken. Ik neem aan dat dit niet zo heel veel werk kost aangezien het op de andere platforms wel uitkomt.
Lekker dan, geeft ook maar weer aan dat ze niets om het spel geven, in combinatie met druk van aandeelhouders natuurlijk.

En geld terug in credits is ook niet zo netjes, ik zou zelf toch wel mijn euro's terug willen zien. Dan kan ik ze in een minder exotisch iets investeren.
Tegoed op eshop? volgens mij zijn ze verplicht om het bedrag zelf terug tegeven, in geld waarde niet in tegoedbon zooi.
Grappig nieuwsbericht. Notabene Nintendo met hun Wii U hebben als enige console een systeem waarin patches als DLC zonder meerkosten in de markt gezet kunnen worden om hun spel te promoten. Met andere woorden, de problemen die het spel momenteel heeft zouden zonder extra kosten voor het netwerk van Nintendo gepatcht kunnen worden. Bij zowel de PS4 als de One worden daar kosten voor geregeld.
Dus, Warner Bros snijd zich op meerdere gebieden in de vingers. Ten eerste, ze laten dus de trouwe fans die een season pass hebben gekocht in de steek. Ten tweede, ze tonen aan dat ze als ontwikkelaar weinig moeite willen doen om een spel fatsoenlijk te leveren wanneer ze een port uitbrengen die al ontleed is door een multiplayer weg te halen. Ten derde, ze missen inkomsten die dankzij de DLC gekocht had kunnen worden. Als iemand een spel speelt en ervan houdt komt het vaak voor dat impulsief DLC wordt gekocht. Met andere woorden, die impulsverkopen worden nu de nek om gedraaid en dat is een belangrijk deel van de omzet. Kort samengevat, Warner Bros als uitgever steekt een grote middelvinger op naar hun achterban en probeert Nintendo de imagoschade toe te schrijven.
Natuurlijk ligt het iets genuanceerder dan hoe ik het nu omschrijf, maar het punt blijft dat de ontwikkelaars en uitgever Warner Bros meer blaam treft dan Nintendo. Het zal echter Nintendo zijn dat de klappen krijgt in de publieke opinie, vanwege de toch al matige verkopen.

Edit: de naam van Nintendo aangepast, bedankt Safaci

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 31 januari 2014 14:17]

kun je uitleggen waarom Nintendo het beste systeem heeft om gratis Patches en DLC's te doen zonder meerkosten? Waarom kan dat niet op de andere systemen?
-Xbox 360/Xbox one, voor patches heb je geen Xbox live nodig. Wel voor DLC
-PS3/PS4, voor patches en DLC geen plus abo nodig
Het beste systeem voor een ontwikkelaar heb ik het dan over, niet voor ons als consument. Normaal gesproken, moet een ontwikkelaar - om een patch door te voeren of DLC, een bepaald bedrag betalen aan de consolemaker vanwege data en andere kosten die betaald moeten worden om het netwerk in de lucht te houden. Nintendo heeft, in tegenstelling tot de andere consolemakers, het zo geregeld dat ontwikkelaars hun patches gratis door kunnen sluizen naar de games, zonder extra kosten. DLC, de gehele opbrengst daarvan, gaat naar de ontwikkelaar, in plaats van een paar procent af te dragen aan de consolemaker. Deze regel is bij de Wii U ingevoerd als een manier om externe ontwikkelaars te trekken.
Als wij DLC aankopen via Xbox Live betaald de ontwikkelaar een bepaalde marge van dat bedrag aan Microsoft. Bij Nintendo niet. Wanneer je een patch of DLC voor een Playstation spel wilt kopen krijgt Sony een geldbedrag dat afgesproken is met de externe ontwikkelaars. Bij Nintendo niet. Zodoende, heeft Nintendo - voor externe ontwikkelaars - een voordeliger systeem. Voor de consument - wij - zien dit deel niet.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 31 januari 2014 14:18]

Offtopic: geinig dat je steeds Nitendo schrijft. :+
Ok thnx voor de uitleg. Wist niet dat Nintendo dit juist als enige niet had/heeft.
Je verhaal is gebaseerd op een foute aanname. Patching is nl gratis op MS en Sony-consoles. Zie bijv http://kotaku.com/xbox-li...ch-games-fez-cr-618474541
Het grote probleem bij al die grote bedrijven zijn de aandeelhouders... die leggen overal dusdanig veel druk op dat je continu moet verbeteren, uitbreiden, meer winst moet maken. Zonder de beurs hoeven we allemaal niet zo hard te werken ;) Zouden reorganisaties minder nodig zijn. minder ontslagen. Maar aan de andere kant zonder aandeelhouders kunnen een hoop bedrijven niet genoeg geld genereren om te blijven bestaan.

[Reactie gewijzigd door et36s op 31 januari 2014 12:20]

Dit is dus waarom ik de multiplatform-games liever op de PS3 koop, of desnoods de 360 of PC. Op deze andere platforms ben je er eigenlijk altijd vrijwel zeker van dat er alles op zal verschijnen, multiplayer en DLC. Nu is het wr zover dat developers de Wii U in de steek laten. Ik haal voortaan alleen nog maar de must-have Nintendo exclusives voor de Wii U, de rest doe ik op andere platforms. Daar kan ik dan ook nog eens trophies of achievements op verdienen, iets wat voor mij ook waarde heeft en wat de Wii U ook (nog?) niet biedt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True