Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Submitter: splrf

Een team van drie studenten van de TU Delft heeft de Northwestern European Regional Contest programmeren gewonnen. Daarmee kan het team volgend jaar naar het wereldkampioenschap programmeren in de Russische stad Jekaterinenburg.

De programmeerwedstrijd voor een aantal Europese landen werd gehouden bij de TU Delft. In totaal deden 92 teams uit elf landen mee aan de wedstrijd. Zij kregen in totaal tien algoritmische opgaven voorgelegd, die zo snel mogelijk opgelost moesten worden door middel van het schrijven van een softwareprogramma.

De wedstrijd duurde vijf uur. Het 'geen.opdracht5'-team van de TU Delft, bestaande uit Jan Elffers, Robbert van Staveren en Harmjan Treep, wist uiteindelijk de wedstrijd te winnen. Zij hadden als enigen alle opdrachten goed en kregen de volle tien punten, zo schrijft Delta. Een team van de universiteit van Cambridge pakte de tweede plaats.

Met de overwinning heeft het geen.opdracht5-team een plekje veroverd voor het WK. Het wereldkampioenschap programmeren wordt eind juni 2014 in de Russische stad Jekaterinenburg gehouden.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Voor informatie over de voorronde van de Benelux, waarin ze 2de werden, kan je informatie vinden op hun site: http://www.bapc.eu/
Waar je ook opdrachten kan vinden (met oplossing).

EDIT: Sorry mijn fout, ik zag het team in de omschrijving staan |:(

[Reactie gewijzigd door DutchReaper op 26 november 2013 16:55]

Dat is de site van de benelux contest, de juiste is: http://2013.nwerc.eu/en/
Nope, dat is een contest uit de benelux. De wedstrijd waar het hier over ging was de Northwestern European Regional Contest, oftewel de NWERC 2013, en meer info daarover vind je hier: http://2013.nwerc.eu/en/.

Edit: Oeps, de reactie van oZy hierboven en de edit van DutchReaper waren voor mij nog niet zichtbaar toen ik mijn reactie plaatste...

[Reactie gewijzigd door ThomasAH op 26 november 2013 17:39]

Knappe prestatie van mijn mede studenten :) !

Voor degenen die interesse hebben: dit zijn geen simpele programmeer opdrachtjes. Om een idee te krijgen van het soort opdrachten kun je die van vorig jaar eens bekijken: http://2012.nwerc.eu/media/NWERC_2012_ProblemSet_FINAL.pdf

Om ze op te kunnen lossen zul je je dynamic programming skills, geometrie kennis, shortest path algoritmes en andere algoritmiek gerelateerde kennis toch weer moeten opgraven! En dat alles nog binnen de gestelde 5 uur.

@Redactie: logaritmische opgaven -> algoritmische opgaven?

[Reactie gewijzigd door Flixion op 26 november 2013 16:51]

snel ja, maar deftig, dat durf ik zwaar te betwijfelen en documentatie kan je al helemaal vergeten.
Tuurlijk zit er geen documentatie bij; dat is voor als je later nog een keer naar de code kijkt en dan wilt weten wat het doet. Deze code is na (uiterlijk) vijf uur afgeschreven. De kans dat je de oplossing van een NWERC opgave ooit nog ergens anders voor kunt gebruiken is ten eerste nihil, ten tweede zou je het dan toch compleet moeten herschrijven om bijvoorbeeld foutafhandeling toe te voegen. (Deze opgaven hebben een zeer strakke definitie van wat wordt beschouwd als geldige invoer; het is volkomen acceptabel om een programma te schrijven bij ongeldige invoer keihard crasht of geldig-uitziende, maar compleet foute uitvoer produceert.)

Het doel van deze wedstrijden is ook helemaal niet het programmeren, het gaat om het vinden van (efficiënte) algorithmen. En ja, die programmeer je even uit om te bewijzen dat ze inderdaad werken, maar dat is eigenlijk bijzaak.
Allereerst wil ik het team feliceren. Jaren geleden heb ik ook met en team 3 man meegedaan aan de NWERC, maar geen rol van betekenis kunnen spelen.

Als reactie op dasiro.
Je kunt code nog zo 'deftig' schrijven, vol met nuttig commentaar en foutafhandeling. Maar dan kan het nog steeds slechte code zijn met betrekking tot runtime performance en geheugen gebruik. Een wedstrijdje wie de meest robuuste of meest volledig gedocumenteerde code kan schrijven lijkt mij niets aan. Dan heet het werk ;).

Het is net als formule 1. Een f1 motor wordt niet ontworpen om 200.000 km+ mee te gaan. Duurzaamheid, efficientie en onderhoudskosten zijn ondergeschikt aan vermogen. Voor een gezinsauto zijn duurzaamheid, onderhoudskosten en efficientie veel belangrijker.

De eisen die aan een oplossing worden gesteld zijn dat het exact de goede output oplevert en dat het dat doet binnen de gestelde tijd. Geheugengebruik is in praktijk bijna nooit een beperking. Je komt vrijwel nooit weg met een simpeler algoritme dan de meest efficiente. Als iets in O(n log(n)) kan, zorgt de organisatie er altijd voor dat een O(n2) algoritme uit de tijdslimiet loopt.
mijn argument is dat deze competitie quick&dirty werk aanmoedigt terwijl je dit soort gedrag en oplossingen net wil vermijden in de latere werkomgeving waar ze in terecht zullen komen
Mwoah ik denk dat ik in een veelvoud van die tijd nog niet eens een halve opdracht opgelost krijg... en echt heel dom ben ik nu ook weer niet. Sowieso zijn de opdrachten erg moeilijk.
Op de site staat dat ze tweede geworden zijn:
The BAPC 2013 is over. Winners of the competition were Geen Syntax, from Leiden. Second place went to geen.opdracht5 from Delft, followed by Algorithmics Anonymous in third, representing Utrecht. The best company team was Innovattic
Dat was de wedstrijd voor de BeNeLux (voorronde van het NWERC). Daar zijn ze inderdaad tweede geworden.
BAPC is dus een andere wedstrijd. Zie oZy in 'nieuws: Team van TU Delft wint EK programmeren'

[Reactie gewijzigd door ATS op 26 november 2013 16:49]

BAPC is benelux, geen EK.
Gefeliciteerd! TU Delft on top!

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 26 november 2013 16:34]

gehouden in TU Delft met winnaar TU delft team met als enige alle opgaven goed.
Verdacht zaakje :)
Mja of de studenten waren gewoon extra gemotiveerd om niet af te gaan voor de "home crowd". Het "home advantage" is een bekend fenomeen, met name in de sport. Dat suggereert niet meteen fraude, maar kan aan heel veel factoren liggen... Wel een beetje jammer dat er meteen weer in die richting gezocht wordt.

Verder top prestatie natuurlijk van deze jonge programmeurs!

Edit:
Zie ook: video: Hersens pijnigen op het EK Programmeren in Delft. Nakijken gaat dus grotendeels automatisch, in ieder geval vorig jaar.

[Reactie gewijzigd door Morrar op 26 november 2013 17:04]

We kunnen niets anders zeggen dat het wel opvalt:)
Het is een erg goed team. Bij het 'NK programmeren' (de BAPC) dit jaar hadden zij ook alle opgaven goed, en dat werd gehouden in Utrecht in plaats van Delft.
Dit team is ontzettend goed, kijk bijvoorbeeld maar naar de resultaten in de voorgaande jaren. geen.opdracht5 heeft bijvoorbeeld ook het NWERC van 2011, dat gehouden werd in Bremen, gewonnen: http://2011.nwerc.eu/ .

[Reactie gewijzigd door wiskas_1000 op 26 november 2013 20:16]

Jan Elffers is gewoon erg goed, en ik verwacht van zijn teamleden niet anders (die ken ik alleen niet persoonlijk). Ze hoeven niet vals te spelen om te winnen.

[Reactie gewijzigd door dwilmer op 27 november 2013 01:17]

1. Top voor de studenten.
2. Top voor de TU Delft.
3. Top voor Nederland.

Uitleg waarom lijkt mij overbodig.
(Voor de mensen die het niet snappen, de studenten presteren iets en dat zal weer resulteren in kans op een goede baan etc. Naamsbekendheid voor de TU Delft en Nederland indien ze het verder schoppen is natuurlijk ook mooi meegenomen.)

[Reactie gewijzigd door Indir op 26 november 2013 16:36]

Gefeliciteerd voor de kandidaten, de docenten kunnen trots zijn.
Chapeau! Is er ergens een mogelijkheid om de opdrachten te zien ?
Volgens de bron ging het over algorithmische opdrachten, wat mee en stuk logischer lijkt dan logaritmische opdrachten.

Zijn meestal echte hersenkrakers.
Top gedaan TU Deflt. zo laat je zien dat ook nederlanders goed zijn in progameren.