Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Op internet is een productafbeelding verschenen van de Nokia Guru. Dit is een kleurige kleine mediaspeler met nfc-ondersteuning voor koppeling met een smartphone. Nokia gaat hiermee waarschijnlijk de concurrentie met de iPod Shuffle en HTC Fetch aan.

De afbeelding is afkomstig van EVLeaks, dat via Twitter regelmatig correct de komst van nieuwe producten vroegtijdig meldt. Op de foto is een lichtblauwe dunne en vierkante mediaspeler te zien en ook de bijbehorende headset is lichtblauw. Naast de mini-jackingang is een micro-usb-aansluiting te zien. Aan de zijkant zit de volumeregeling en aan de achterkant is een clip zichtbaar, waarmee het apparaat wat wegheeft van de iPod Shuffle.

De Nokia Guru-speler is voorzien van de tekst nfc, wat duidt op ondersteuning voor deze draadloze technologie. Voor welke functionaliteit nfc gebruikt wordt, is niet bekend, maar mogelijk gaat het om een vergelijkbare mogelijkheid als HTC met zijn Fetch: die accessoire maakt het mogelijk om met een druk op de knop ringtone van een smartphone tot op 15 meter af te laten gaan, zodat de gebruikers zijn toestel kan lokaliseren.

Waarschijnlijk kondigt Nokia de speler dinsdag aan tijdens een grootschalig evenement waarbij waarschijnlijk ook nieuwe smartphones onthuld worden.

Update, 16.50: WMPoweruser houdt het op een A2DP bluetooth-headset.

Nokia Guru

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Best jammer dat dit ding dan ook zo hard op de iPod Shuffle moet lijken. Had het niet rechthoekig of rond gekund? 8)7
Het heeft zwarte bezels en een touchscreen: het lijkt op een iPhone.
Het is een dunne laptop: het lijkt op een Macbook air
en dan nu ook: Het is klein en vierkant: het lijkt op een iPod,

Ik zie niet veel mogelijkheden om een kleine speler in een ander formaat te maken. Zoals MAX3400 al aanhaalt zijn er aan rond een deel kostelijke nadelen (probeer maar eens efficiŽnt een 1m*1m blad papier in cirkels te knippen met zo weinig mogelijk verlies en dan nog eens met vierkantjes te knippen) terwijl dit soort spelers zo weinig features hebben dat ze wel op kosten moeten besparen.

Ik vind het van Tweakers zelf ook gek hoe ze de conclusie trekken: het heeft 2 standaard aansluitingen en een clip dus lijkt het op een iPod, beter zo dan propriŽtaire connecties lijkt me toch en met dit formaat kan je niet veel kanten uit gaan.

Ik ben benieuwd naar de batterijduur met NFC en de geluidskwaliteit, over de kwaliteit van mijn L920 ben ik zeer tevreden en de meegeleverde headset is van goede kwaliteit en dit lijkt dezelfde te zijn. Als de batterijduur wat mee valt zie ik ineens meer toekomst in NFC!

edit: een iMac is natuurlijk geen laptop, dat moest de air zijn

[Reactie gewijzigd door Vnze op 21 oktober 2013 15:18]

Hoewel het tegen het meningmodden aanzit, heb ik je een +2 gegeven voor bovenstaande post.

Het lijkt wel of elk nieuw product met het Apple-equivalent vergeleken moet worden. Een laptop heeft een minimalistisch design en is volledig van aluminium? Het zal wel een MacBook kloon zijn. Het is een telefoon met afgeronde hoeken? Het zal wel een iPhone kloon zijn.

Ik vraag me af wie allemaal even een afbeelding hebben gezocht van de [url=http://images.apple.com/euro/ipod-shuffle/b/generic/images/hero1.jpgiPod Shuffle[/url]. Wat ik hier zie is een design met twee kleuren, afgeronde hoeken en een prominent aanwezig bedieningspaneel aan de voorkant. De Nokia Guru heeft uitgesproken puntige hoeken, is volledig opgetrokken uit ťťn kleur en heeft de bediening -voor zover zichtbaar- aan de zijkanten zitten. Met alle respect, op welke manier is het een kloon?

Ja, het is inderdaad een vergelijkbaar compact design, maar ik wist niet dat Apple het alleenrecht daarop had qua MP3-spelers.
Er wordt in de gevallen die je noemt wordt erg hard gekeken naar Apple. Soms levert dat mooie producten op, soms is het gewoon genant. Zoals bijvoorbeeld bij een aantal ultrabooks van HP.

Maar wat dit ding van Nokia is? Als het puur een MP3 speler is, dam loopt Nokia behoorlijk achter de feiten aan. De markt voor MP3 spelers is niet bepaald booming. Iedereen gebruikt daar zn telefoon voor. Vreemd genoeg is dat voor stereo headsets een ander verhaal. Dus ik denk dat we het in die hoek moeten zoeken.
Kostentechnisch lijkt me een ronde PCB en een ronde mal voor het plastic en een bevestigingclipje op een klein cirkeltje allemaal iets minder handig dan alles maar vierkant te maken.

Wanneer is de laatste keer dat je een rond ATX-board hebt gezien of een ronde HDD-behuizing? In theorie kan alles maar (kosten)technisch is simpel nog steeds het beste.

/edit: typefoutjes eruit gefilterd.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 21 oktober 2013 14:02]

Ironisch gezien...hier is die ronde computer

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 oktober 2013 14:34]

Maar ook daar is alles vierkant in Dreamvoid ;)
Heb je ook al naar de prijs gekeken? Dan snap je ook wat Max3400 bedoelt met prijstechnisch :P
Haha op die foto is het net een bloempot :P
Qua mal en het bevestiging haakje is het geen probleem (1000 dollar per stuk ong)

Je PCB kan natuurlijk gewoon vierkant blijven. Hij moet alleen iets kleiner worden en heb je wat loze ruimte ;)
Hij is ook rechthoekig...
Vierkant*

Steyn_E gaf me even een lesje wiskunde...

[Reactie gewijzigd door B00st3r op 21 oktober 2013 16:04]

Een vierkant is een bijzondere rechthoek, namelijk met 4 gelijke zijden.
Moet je tegenwoordig wiskunde gestudeerd hebben om te weten dat een vierkant een rechthoek is? Dan is het toch wel bijzonder treurig gesteld met ons onderwijs.
Ik heb een leraar wiskunde die kleiner als vier zegt en een leraar voor gym die hun zijn de tikkers zegt, zomaar 2 voorbeelden, en ik zit op het VWO 3e klas.
Nee hoor. 2e of 3e klas middelbare school. Zou je toch echt gehad moeten hebben.
En daardoor kan het me niet ontschoten zijn? Omdat het me niet interesseert?
Zo bedoelde ik het niet. Natuurlijk kan dat. En daarbij: weer wat geleerd ;)
Ik vermoed dat WMPowerUser er dichterbij zit en dit een A2DP Bluetooth headset is, vergelijkbaar met de SBH20 van Sony.

NFC zet Nokia overal op voor het eenvoudig pairen van de devices. ;)
Yep, de microUSB plug kan ook gewoon een laadaansluiting zijn. Dan is dit ding de opvolger van de Nokia Bluetooth Stereo Headset BH-111.
http://www.fonearena.com/...tooth-stereo-headset.html


Wonderlijk dat de vorige trouwens nog geen NFC had, Nokia's Bluetooth speakers hebben al jaren NFC om makkelijk te kunnen pairen. Werkt echt prima.
Huh? dit komt mij wel heel erg ouderwets over... Of zie ik iets over het hoofd.
Wie heeft er tegebnwoordig een smartphone, maar gebruikt daarnaast en gelijktijdig een mediaplayer.
er zullen best mensen zijn, maar vast uitzonderingen.
Mensen die langer met hun accu mee willen gaan? En die wat meer waarde hechten aan de geluidskwaliteit dan de standaard smartphone genereert? Niet zo moeilijk lijkt me.
Wat zie je als "de standaard smartphone"? Als je uitgaat van een high-end toestel, zal deze minstens dezelfde kwaliteit halen als een MP3-speler. Bijvoorbeeld de iPhone zal echt niet onderdoen aan een iPod. Lijkt me dat dat bij Android/WP7-toestellen hetzelfde zal zijn.

Het voornaamste voordeel zal de grootte zijn. Maar dat lijkt me voor dagelijks gebruik niet van toepassing.
Ik merkte wel een groot verschil tussen mn nokia 5800 en mn Lumia 800. De geluidskwaliteit van de 5800 is vele malen beter, en deze gebruik ik nu ook als mp3 speler in de auto.
Tja, accu bij het luisteren van muziek? ik denk dat mijn telefoon het wel 100uur volhoud bij enkel muziek spelen. Geluidskwaliteit heb je op zich een punt, maar: 1. hoeveel mensen geven daar echt om, en 2. zit er in zo'n kleine goedkope player dan zo'n fantastiche DAC dat de kwaliteits liefhebber wel tevreden is?
Met de huidige trends van de steeds groter wordende smartphones zie ik wel degelijk een markt voor dit soort mediaspelers: sporten. Ik wil niet hardlopen met een Galaxy Note 2 of een Nokia 1020 in mijn zak hoor, geef mij maar een klein mediaspelertje (liefst een die mooi te koppelen is met mijn smartphone en met even tegen elkaar aan houden draadloos een playlist synchroniseert ofzo!).

[Reactie gewijzigd door bastichelaar op 21 oktober 2013 14:04]

Tja, met een note2 is het idd wel erg groot aan het worden, maar ik gebruik juist mijn telefoon met het sporten (hardlopen) omdat ik dan ťn GPS heeft, snelheid/pace, een coach, hartslag, musicplayer en in geval van nood een telefoon.

Ik schrijf niet dat het product waardeloos is, maar ik denk dat er een hele kleine markt voor is.
Daar heb je dus de Gear en dergelijke voor, die kunnen dat ook (nu moeten de prijzen nog wel iets lager komen te liggen).
Klopt, maar waarom nog een apparaat aanschaffen ik gebruik mijn phone, met belfunctie in geval dat...
Scheelt ook weer een paar honderd euro

[Reactie gewijzigd door Pinin op 22 oktober 2013 09:20]

Ik, ik heb een Nokia Lumia 920, maar voor muziek gebruik ik toch echt m'n iPod classic met 120GB, zo houd ik meer plaats over voor kaarten/app/foto's op m'n Lumia, en zo hoef ik niet zo'n rekening te houden met m'n accu.
Daarnaast kan ik gewoon al m'n muziek op m'n iPod kwijt ipv een selectie.
Hier ook een L920 en dan met een Zune 120GB :) Ideaal!
Mensen die op de racefiets zitten maar geen lomp apparaat of aan je arm of op het stuur willen hebben. Zelfde telt denk ik voor mensen die veel lopen/rennen.. Een gemiddelde smartphone weegt er nogal in, daarnaast is het volgend nummer kiezen makkelijker dan op m'n smartphone.
Niet zozeer gelijktijdig maar als ik ga sporten of op de fiets zit dan gebruik ik een mijn ipod nano.
Zelf vindt ik het altijd belachelijk om mensen in de sportschool te zien met een 5,5" telefoon in de broek terwijl ze "stoer" gewichten aan het slepen zijn.

Daarnaast is het wel zo fijn dat ik de twee gescheiden kan houden, maar dat is dan weer mijn persoonlijke voorkeur, zeker accuduur heeft hier betrekking op.


Ontopic:
Leuk om te zien, nu maar hopen dat de prijs goed is en dat ze voor de kerst uitkomen en ik weet wat er op mijn verlanglijstje komt te staan. :9
"Wie heeft er tegebnwoordig een smartphone, maar gebruikt daarnaast en gelijktijdig een mediaplayer."

Weinig mensen denk ik, daarom is dit niet de mp3-speler zelf volgens mij maar gewoon een headset die muziek van de smartphone ontvangt via Bluetooth!
hippe kleur, alleen jammer altijd van die waardeloze 'oortjes' die je zover in je oor moet douwen..
Krijg er al oorpijn van als ik er naar kijk (ja ik weet , eigen oortjes is een optie, maar toch)
Imho zijn in-ears een stuk beter dan de "normale oortjes" bij de in-ears gaat het geluid echt het oor in in plaats van dat de helft naar buiten lekt. Daarnaast is de basweergave ook nog eens een stuk beter en wordt je meer afgesloten van de buitenwereld waardoor het geluid ook beter overkomt.

Dat laatste is misschien minder handig met rennen though.
Ik ben ook geen fan van de meeste in-ears maar deze van Nokia bevallen me wel door hun unieke (?) schuine vorm, zo kunnen ze wat beter tegen je anti-tragus (ja dat woord heb ik moeten opzoeken) 'steunen' zonder dat je ze tot tegen je trommelvlies moet duwen met alle gevolgen voor de comfort van dien.
Zit gewoon een 3.5mm jack plug op.

En deze Nokia dopjes zijn best OK. Ik heb een hele berg in-ear dopjes en op de duurste na zijn deze Nokia dopjes de best klinkende. (beter dan AKG, Senneheiser en Ultimate Ears van 20 a 30 euro!)
Ik zou als ik jou was dan gewoon voor een goede koptelefoon gaan, kan prima met rennen en het geluid is veel beter.
Ik vind het goed om te zien dat Nokia zich de laatste jaren (mede dankzij Microsoft) weer opnieuw heeft kunnen positioneren op de markt. Beetje bij beetje snoepen ze zichzelf weer omhoog en wij mogen dat meemaken.
Het lijkt me toch echt voorbarig om credits te geven aan Microsorft, ze zijn pas enkele weken overgenomen.

En als je op de samenwerking doelt met Windows Phone, dan is naar omhoog klimmen toch erg relatief. Het marktaandeel is nog altijd bedroevend laag.
Let op! De overname van (de telefoondivisie) van Nokia is pas een feit nadat de aandeelhouders van Nokia daarvoor hun toestemming gegeven hebben. Daarna moeten ook nog de toezichthouders instemmen met de overname.

Voor de lente van 2014 is dat allemaal nog lang niet geŽffectueerd, en tot die tijd moet volgens de wetgeving van de Verenigde Staten tussen Nokia en Microsoft samengewerkt worden onder de veronderstelling dat de overname niet slaagt.

Met andere woorden, ze kunnen veel plannen maar tot daden komen kan gewoon niet.

Voor verdere informatie: http://hal2020.com/2013/1...aving-on-nokia-right-now/
Bedroevend laag of niet, het heeft ze geholpen, ze zijn nog steeds actief. En ik denk dat als ze dat niet hadden gedaan ze nu helemaal niet meer actief waren in de mobiele markt.
En ik denk dat als ze dat niet hadden gedaan ze nu helemaal niet meer actief waren in de mobiele markt.
Er worden NOG STEEDS Symbian toestellen verkocht, natuurlijk aflopende zaak, maar ze waren dan nog zeker wel aanwezig.

De daling was trouwens veel minder hard gegaan als ze zich wel op Symbian hadden gefocust en dus nog actief zouden ondersteunen en updates uit zouden brengen!

We zullen nooit weten hoe het was geweest al Nokia zich NIET ENKEL op WP had gefocust, maar ik ben er zelf van overtuigd dat ze er beter voor hadden kunnen staan :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 oktober 2013 15:23]

Het aandeel van Windows Phone gaat al richting de 10%, niet echt laag voor een bij het grote publiek relatief onbekend platform.
Heb je daar ook een bron van?

Netmarketshare schat het nu op 0,92% (http://www.netmarketshare....aspx?qprid=8&qpcustomd=1) , daar kan natuurlijk wat rek op zitten, maar het is wel 10x minder dan jij beweerd.

Edit: Statcounter schat het op 1,7%, ook nog heel ver van de door jou genoemde 10%. Bron: http://gs.statcounter.com...-ww-monthly-201209-201309

[Reactie gewijzigd door Carharttguy op 21 oktober 2013 18:02]

Installed user base zit wel in cijfers die je aanhaalt, maar de marktaandeel cijfers gaan typisch over een aandeel van de verkopen in een bepaalde periode (meestal een kwartaal). Als WP 10% heeft in verkopen duurt het nog heel lang voordat de gebruikscijfers daar ook op zitten.
Op dit moment groeit WP, Android en iOS alle drie. Ten koste van de rest. Wat daarna gebeurt is pas een betere indicatie van overloping van OSen. Dus nu is er niks te zeggen.
Hoe bedoel je "opnieuw heeft kunnen positioneren op de markt"? Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar als je ze zou willen delen, dan kunnen we allemaal controleren of het klopt wat je zegt.

No flame bait intended! Slechts nieuwsgierig naar de cijfers.
Het marktaandeel schommelt tussen de analisten tussen de 2 Š 5 %, niet zo goed dus.
Jeetje. Als je er niks van weet zeg dan niks. Windows Mobile bestaat al een paar jaar niet meer, en Nokia heeft z'n marktaandeel verloren door vast te blijven houden aan symbian. Dit is allemaal off-topic en mod me maar weg, prima, maar dit soort opmerkingen zijn ZO irritant, ga lekker naar Nu-jij ofzo.
dahaag.
ja symbian is er ook een belangrijke oorzaak van,
maar denk je dat het beter ging sinds ze windows mobile hadden??
daarnaa is het ook alleen maar bergaf gegaan
werkt het koppelen met een smartphone enkel met lumias? of ook andere smartphones met android etc
hoeveel zou het ding gaan kosten?
Als dat bekend was zou het vast in de tekst staan.. Hopelijk morgen meer..
Tja voor tijdens het sporten kan dit handig zijn. Ik neem nu m'n 925/1020 mee aan de arm, maar na 15 km lopen begin je hem toch wel te voelen. Nadeel is alleen wel als ik de telefoon thuis laat liggen kun je natuurlijk niet je activiteit tracken met een dienst als Endomondo / Caledos Runner ( en laat dat nou net diensten zijn die praktisch elke loper tegenwoordig gebruikt) We wachten even af tot morgen
En gewoon een minijackplug en standaard micro-usb, dus je hoeft geen vreemde dure accesoires te kopen!

[Reactie gewijzigd door dotternetta op 21 oktober 2013 14:10]

Ziet er leuk uit, en als je dat ding gewoon aan een USB kan hangen en bestanden op kan gooien zonder 1 of ander /@#$@#$@# programma zoals itunes ben ik verkocht. Genoeg Chinese players die het doen maar die begeven het na een paar maanden altijd.
Offtopic, maar hier was ik ook naar op zoek. Ik kwam uit bij de sansa clip van sandisk. Wat een super apparaat. Lees maar eens wat reviews.
Best leuk om te zien dat deze apparaatjes nog steeds bestaan! Wat ik nog mis is een apparaatje dat Spotify ondersteund. M'n mobiel trekt aardig snel leeg door Spotify en ik zou het echt super vinden om een mp3-speler te hebben die Spotify ondersteund. Natuurlijk kan je ook een iPod Touch kopen maar dit is echt te prijzig imo met allerlei overbodige functies, en daarnaast ben ik niet echt weg van Apple.