Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties
Submitter: GameFreak

Microsoft heeft in het kielzog van de Windows 8.1-release donderdag de final build van Visual Studio 2013 aangekondigd. De ontwikkelsoftware zal officieel op 13 november beschikbaar komen, maar op MSDN is de rtm-versie al te downloaden.

Volgens Microsoft is Visual Studio 2013 zijn meest geschikte ontwikkelsoftware voor het bouwen van applicaties voor alle platformen van het bedrijf, waaronder Azure, Windows en Windows Phone. Ook noemt Microsoft de mogelijkheden om apps in de Windows Store voor het donderdag uitgekomen Windows 8.1 te ontwikkelen.

Visual Studio ondersteunt onder andere het recent uitgekomen .NET Framework 4.5.1 en biedt in de Premiumversie de CodeLens-feature. Daarmee is te bekijken wie welke code heeft gewijzigd. Microsoft belooft verder de nodige wijzigingen in de editor, zoals de mogelijkheid om via zogeheten peek definitions naar definities van Visual Basic, C# en C++ te kijken. Ook is de interface onder handen genomen.

Microsoft zal Visual Studio 2013 officieel op 13 november 2013 uitbrengen, maar MSDN-abonnees kunnen de rtm-versie al binnenhalen. De prijzen zijn gelijk gebleven ten opzichte van de 2012-editie, maar wie de retailversie van Visual Studio Professional 2012 heeft kan tot en met 31 januari 2014 voor 99 dollar upgraden.

Microsoft Visual Studio

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Wel eens Visual Studio gebruikt toen we een workshop hadden, maar ik vond het persoonlijk helemaal niks. Als Java developer heb ik er ook niks aan. Geef mij maar NetBeans of Eclipse. Dat werkt tenminste op meerdere besturingssystemen dan alleen Windows.
maarja wat moet je ermee als je toch alleen op windows werkt.. en met eclipse moet je gvd ook nog eens goed opletten welke versie je gebruikt, want daar is echt door de bomen het bos niet meer te zien.. Uiteindelijk maakt het niet uit welke ide je gebruikt, als het kan moet je gewoon de ide gebruiken die jij het fijnst vindt, maar in het bedrijfsleven heb je vaak niet zoveel keuze omdat je in een team moet werken en een product moet maken waar de klant om vraagt, en daarmee dus de tools gebruiken die het bedrijf voorschrijft.. Er bestaat geen 1 goede ide, allemaal hebben ze ook zo hun nadelen..
Genuanceerde mening en mee eens. Ik werk al sinds versie 4.2 met vstudio. Nog steeds mijn favoriete IDE hoewel ze na 2003 een beetje de verkeerde kant op zijn gegaan. Ik heb nog wel eens het open source Code::Blocks geprobeerd maar dat was hem toch niet (helaas). Voornamelijk de debugger was minder van cb, naast dat de overall look & feel niet echt netjes was.

Verder moet iedereen maar zijn favoriete IDE (en programmeertaal) blijven gebruiken.

[Reactie gewijzigd door gast128 op 18 oktober 2013 00:07]

Ik maak gebruik van Visual Studio en ben er gewoon erg tevreden mee. Zelf heb ik ook twee jaar lang Java voor Windows applicaties maar ook voor Android applicaties gebruikt via Eclipse, maar Eclipse werkt toch een stuk minder fijn. Te beginnen bij het hebben van ontzettend veel verschillende versies. Het installeren werkt al gewoon minder simpel als zou moeten, wat bij Visual Studio wel altijd het geval is. Visual Studio heeft ook als voordeel dat DLL's makkelijk te implementeren zijn. Verder zit Microsoft's documentatie website wat betreft C# gewoon ontzettend goed in elkaar en is alles makkelijk op te zoeken. Zoniet? Dan staat StackOverflow vol met antwoorden op jouw vragen.

Ook kan Eclipse gewoon echt niet opboksen tegen de geweldige error meldingen die je krijgt bij een typ-fout etc. Ook als je bug in je applicatie hebt zitten, wordt duidelijk verteld waar deze zit en ook wat er fout gaat met een duidelijke error die via Google makkelijk te achterhalen en op te lossen is.
Had deze al ergens in februari of maart van MSDN geplukt, stond niks bij dat het een pre-release was...
Achja, na een dag of drie gedeinstaleerd en terug gegaan naar Visual Studio 2012, ze hebben in 2013 de Windwos 8 interface gestopt, alles dezelfde witte kleur en een knop vinden is haast onmogelijk zonder een grondige speurtoch...
Wat een onzin. 2013 Heeft het zelfde zwarte thema als 2012 (met iets kleurrijkere iconen). Verder is er ook een wit en een blauw thema maar qua looks is er nou niet echt veel veranderd.
Tja, bij mij zag het er toch echt erg wit uit, het enige wat in de buurt van zwart kwam waren de grijze icoontjes, en een icoontje in 2012 met meerdere kleuren vind ik toch echt beter te vinden dan een lijst met tientallen icoontjes met dezelfde kleuren met een 16x16 afbeelding die net iets anders is.
Dan komt het deels op mening uit en deels op dat 2013 voor mij niets toevoegd aan 2012, totdat 2012 niet meer mee kan komen voor Windows 8, 9 etc. heeft 2013 dus geen toegevoegde waarde voor mij.
Daarbij is het misschien handig te vermelden dat ik dus blijkbaar een pre-release had, waarin geen ander thema zat dan wit met grijze accenten, en daarin is alles zeer lastig te onderscheiden.

[Reactie gewijzigd door RGAT op 17 oktober 2013 20:46]

ik denk dat je je dan toch vergist met 2010, dat was de laatste versie die nog kleurrijk en imho fatsoenlijk was, 2012 en 2013 hebben nagenoeg dezelfde interface..
Oh god... je hebt helemaal gelijk.
(Ik ga de rest van de avond me zitten schamen...)
Had om de een of andere reden 2012 in m'm hoofd zitten maar het is inderdaad 2010...
Is toch standaard na een interface verandering? Ben jij er 1 die het dan maar meteen afschiet omdat de interface anders is en het een duurt voordat je alles kan vinden? Toen je ooit begon met VS wist je ook niet waar alles zat en was het een speurtoch, alleen toen had je het er wel voor over ;)
Ja, ik had het in het begin er wel voor over omdat er voor mij toegevoegde waarde was om het programma waarmee ik werk te kennen, 2013 voegt op dit moment voor mij niks toe, pas als de nieuwe Windows versies niet meer met 2012 zullen werken (zal nog heel wat jaren duren...) heeft 2013 dus iets voor op 2012 voor mij.
Ik schiet het ook niet af op interface verandering, als je goed leest wat ik zei zie je dat de interface voor mij ook geen toegevoegde waarde had, maar zelfs (voor mij) het onoverzichtelijk maakte, zoals de toolbox van 2012 icoontjes heeft die zich met duidelijke kleuren onderscheiden zijn die in 2013 allemaal grijs, je kan wel zien wat wat is, maar je kan er niet meer zomaar doorheen scrollen, je moet het echt goed bekijken.

Moet ik dan upgraden alleen maar omdat ik dan het nieuwste heb omdat het beter is, en als ik dan vraag waarom de reden is 'omdat het nieuwer is'?

Verder is 2013 natuurlijk gewoon weer een heel goed en krachtig programma, maar 2012 is dat ook nog steeds voor mij.
Ik moet zeggen dat visual studio altijd wel ontzettend mooi in elkaar zit. Ik werk er dagelijks mee en de editor is fijn maar ook wanneer je bijvoorbeeld een typ foutje hebt gemaakt krijg je duidelijke hulp en kun je makkelijk het probleem opsporen, de meldingen zijn duidelijk.

In combinatie met een plugin als Resharper kan er al helema niets meer mis gaan wat programmeren betreft. Zelf ook proberen te programmeren in eclipse en netbeans(java en php) maar visual studio met c# werkt voor mij syntax matig wel het fijnste.
Tja, C#... Wat betreft ANSI C en C++ scoort Microsoft en dus Visual Studio zeer slecht. Erg jammer, want het zijn de belangrijkste talen. Na al die jaren, of zal ik zeggen decennia, is er nog steeds bagger support voor ANSI C en loopt de C++-standaard ook behoorlijk achter. Om nog maar niet te spreken van C11-implementatie. Gratis alternatieven hebben Microsoft wel en breed ingehaald, met wel degelijke implementaties voor C89, C90, C99 en C11. Ik vind het zeer spijtig te noemen dat Microsoft lak heeft aan support voor taalstandaarden. Sowieso, dat het 'support' moet heten al. Standaard is standaard. Voor iets wat zoveel geld als Visual Studio kost, mag je toch wel enige kwaliteit verwachten voor wat je krijgt. Maar nee, incomplete compilers, taalrestricties, en een ronduit bagger UI (althans sinds 2010, die van 2008 vind ik heerlijk) die kant noch wal raakt voor desktop systemen.

[Reactie gewijzigd door CoreIT op 17 oktober 2013 18:46]

Interessant is wel dat de Windows kernel geschreven wordt in C en C++.. de inhouse developers zullen toch wel VS gebruiken niet?
Nouja, de compilers staan natuurlijk los van Visual Studio. VS is niet nodig om je code te compileren, dat kan ook prima via de command-line, build-scripts, etc. Zij gebruiken hun eigen compilers zeker en die leveren opzich prima code. Dat wil niet zeggen dat het daarmee aan de standaarden voldoet. Er is een eindeloze hoeveelheid code die gewoon onmogelijk gecompileerd kan worden binnen MSVC. En waarom? Precies, omdat Microsoft het al decennia-lang vertikt op zijn minst de standaard naar behoren te implementeren. Andere functionaliteit dient als extensies gezien te worden, maar bij Microsoft werkt dat niet zo. Zij zeggen: dit ondersteunen wij niet, wij laten dit weg, maar wij bieden hetzelfde aan middels onze 'extensies' die dan wel weer een andere benaming hebben. Het zijn vaak zeer subtiele aanpassingen die kunnen leiden tot incompatibiliteit en zelfs bugs.

Overigens ben ik niet anti-Microsoft o.i.d. Integendeel, ik ben, ongeacht de meningen van anderen, een groot fan van Windows (tegenwoordig audio-producent) en Visual Studio, ja, zelfs hun (msvc90 en later) C/C++ compiler en linker. Het irriteert me gewoon dat de standaarden niet nageleefd worden. C11 is nu al weet ik niet hoelang uit, op zijn minst al 2,5 jaar, en nog steeds is de implementatie zo gebrekkig als maar zijn kan. Om nog maar niet te beginnen over de standaarden van de 80s en 90s. Er zijn meerdere gratis alternatieven die dit wel, zoals het zich behoort, voor elkaar hebben, maar oh Microsoft met haar duurbetaalde Visual Studio vertikt het gewoon. Nogmaals: een enkele Visual Studio licentie kost een aardige duit (laten we niet beginnen over een stapel licenties), en daarvoor krijg je gewoon incomplete producten. IDE GUI is leuk en aardig, maar wanneer puntje bij paaltje komt gaat het om je eindproduct en niet hoe fijn de werkomgeving was om dit in te maken.

Achja, het is natuurlijk ook wel zo dat talloze andere compilers zich ook niet aan de standaarden houden. Maar daar gaat het hier niet over. Het gaat hier over Visual Studio en dus ook de meegeleverde compilers. Het feit dat de ene partij incomplete producten levert, wil niet zeggen dat de ander partij dat dan ook maar moet doen; zeker niet wanneer zij er bakken vol geld voor vragen. Standaarden zijn er om een reden, maar kennelijk voelen deze bedrijven zich belangrijker dan de ANSI en ISO-standaarden. De gebruikers zoeken maar workarounds, who cares, ze weten toch dat ze er mee wegkomen.

[Reactie gewijzigd door CoreIT op 18 oktober 2013 16:02]

C++ 11ondersteuning valt mee: http://cpprocks.com/c11-c...l-studio-gcc-clang-intel/. Niet zo goed als gcc, maar ook niet heel beroerd.

Tsja en die UI is er niet sneller op geworden in de loop der jaren. Iemand (voor wat het waard is) beweert dat de beroerde performance in vstudio 2010 te maken heeft met het gebruik van .NET (WPF?) voor de GUI.

[Reactie gewijzigd door gast128 op 17 oktober 2013 23:55]

Op reddit wordt dit ook besproken. Zie link.
Performance is gigantisch verbeterd (compile-time, ...), voor mij dus de upgrade waard :)
T.o.v 2012 of 2010? Want 2012 was ook al een hele verbetering (de interface vind ik een beetje van jammer maar goed, soms moet je even door de zure appel heen bijten.)
Eindelijk goed nieuws. Nu maar hopen dat die afschuwelijke interface (2010, 2012) verbeterd is. En maar hopen dat de ISO/IEC 9899:2011 (C11) standaard eindelijk eens naar behoren geimplementeerd is. Ik heb zo'n gevoel dat dat niet het geval zal zijn. Ik houd het lekker bij de overheerlijke, smoothe 2008 interface met plugins voor andere compilers.

EDIT: Waarom krijg ik nu wr een downmod? Het is volkomen on-topic en voegt zelfs informatie toe aan deze thread (betreft typerende, brakke implementatie van C11) . Ik word hier dus niet goed van he. Als ik ook maar *iets* laat doorschemeren van een persoonlijke mening of voorkeur is het ALTIJD downmod, altijd. Dit begint behoorlijk irritant te worden. Misschien moet ik maar helemaal niets meer posten als het anders, ongeacht wat ik schrijf, me enkel maar een slechte naam bezorgt. |:(

[Reactie gewijzigd door CoreIT op 17 oktober 2013 21:02]

Het enige van C wat ondersteunt wordt door MSVC is het gedeelte waar C++ een superset van is. Dat zijn dus enkele dingen uit de C99 standaard en voor de rest het ouderwetse C89. Ik kan dan ook niet zonder GCC (alhoewel ik ook goede dingen over Clang hoor).
Ik werk nu al ongeveer 2 maanden met VS2013 en het is echt heerlijk. In het donkere thema is er iets meer kleur. Peak definition is echt een super goed feature die ik nu telkens mis in andere IDEs. In C# e.d. zijn er nog meer verbeteringen maar die heb ik nog niet bekeken ik was vooral met C++ bezig.
Ben je nu reclame aan het maken voor je eigen IDE of zo? Wat maakt deze beter dan Delphi? :o

Maar serieus,
ik gebruik Delphi dagelijks en moet zeggen dat ik de (object)pascal taal heerlijk vind, maar ook dat de betaalbare Delphi IDE versie wat UX chroom tekort komt. VS blijft de IDE koning imho, maar zonder de grote voorsprong van vroeger. Feit blijft, je doet er goed aan verder te kijken dan VS.
en op het werk zijn wij nu eindelijk juist op 2012 overgeschakeld :p weeral niet meer up to date
Blijft een heerlijke IDE. In combinatie met web essentials http://visualstudiogaller...99-41d7-9df7-0f2a504ca361 en git http://visualstudiogaller...71-4fbb-a23b-d262124b8f4c extensies is het voor mij helemaal compleet.
Visual Studio 2013 ziet er goed uit.
Bij opstart krijg je meteen keuze om het vertrouwde Blue theme te gebruiken. We hoeven de plugin dus niet meer te gaan installeren. Ook ben ik meer dan tevreden met de implementatie van Alt+pijltjes om tekst makkelijk te verplaatsen. Alvast 2 pluspunten dus :)

Verder gaat opstarten net iets vlotter en is er nu ook de mogelijkheid om een codemap te gebruiken als vertical scrollbar, zoals Sublime Text dit reeds deed.

Tot hier de meest opvallende grafische zaken. En natuurlijk de "code lens" niet vergeten + inline andere classes bekijken.

[Reactie gewijzigd door SideShow op 17 oktober 2013 22:28]

Jammer, ben geen student meer dus kan hem nu ook niet meer gaan updaten. Binnenkort maar eens kijken of ik aan de expres versies ook genoeg heb.

Wel opvallend dat er geen VS Express voor Windows Phone van VS2013 is (wel 2012)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True