Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 7 reacties
Bron: HardwareCentral

Sander Sassen van HardwareCentral heeft een artikel in elkaar gezet over de Intel Willamette, die in oktober gereleased wordt en aan het einde van dit jaar kloksnelheden van 1.5GHz moet trekken. In het artikel o.a. uitleg over SSE2, de 20-stage pipeline en Trace Cache. Hieronder een hap uit de conclusie:

Although Intel’s Willamette will probably be the first CPU to break the 1.5 GHz mark, due to its long pipeline and long latencies, the actual performance of the Willamette in comparison to the Pentium III Coppermine may not be all that spectacular if we compare them running at similar clockspeed.

However if Intel can give software developers enough incentive to start using SSE2 for doing floating point calculations, the Willamette will offer a performance level which is unparalleled by any current or upcoming CPU. It takes time to build up software support and re-write applications, but Intel has proven to be very good at supporting developers in the past, thus they could very well pull it off.

Overall, Intel has implemented quite some inventive solutions in the Willamette CPU to be able to reach clockspeeds in excess of 1.5 GHz. The new SSE2 instructions, the long pipeline, the trace cache and the improved branch prediction algorithms all attribute to a CPU that could promise to be a wolf in sheep’s clothing. We at HardwareCentral are keeping our eyes open for future developments.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (7)

Ik het artikel gelezen en krijg toch sterk de indruk dat de Willamette een nog wat verder opgevoerde P-pro wordt. (Althans dat staat in dit artikel tussen de regels)

Dus de prestatie zal denk ik niet bepaalt wereld schokkent zijn wanneer die eindelijk is uit komt.
De Willamette is een IA-32 processor, en erft dus de P-pro core. Toch is er wel het e.e.a. nodig om een CPU zo snel te klokken, en omdat de Coppermine door zijn ontwerp a/d grens zit van zijn kunnen rond de 800 MHz, moest Intel wel met een aantal wijzigingen/toevoegingen komen en imo zitten er wel een paar aardige tweaks in het ontwerp.
Zwak punt van IA-32 was en is de FPU en dat komt met name door het stack model. De enige manier om dat te verhelpen is een nieuwe instructieset en dat gebeurt nu dus!
Overigens zou ik me over die instructiesetjes maar niet zo druk maken Havoc. Wie werkt er nu nog in assembler? Alleen compiler- en driver bouwers en dat is wel te overzien. De meeste ontwikkelaars kunnen hun programmaatjes gewoon door een upgrade van de compiler jassen et voila!
abraxas: Het idee achter nieuwe instructiesets 'per se' is niet slecht. Alleen werkt het niet. Zie hier onder.

arjenk: Ja en nee. Eén idee is dat je de compiler aanpast om gebruik te maken van de instructieset.

Goed, nu de uitgebreidere uitleg.

Waarom werkt dit dus niet:

a] De compiler moet aangepast worden (Dit duurt JAREN in het geval van GCC, ik weet niet hoe snel Microsoft hiermee is).

b] De instructies in bijv. MMX en 3dNOW! zijn zeer specifiek, en de compiler kan er nauwelijks 'algemeen' gebruik van maken. Ze zijn voornamelijk handig in handgemaakte assembler in de meest gedraaide code van bijv. een 3d-game of videodecoder. Ik zal eerlijk toegeven dat ik niet weet hoe dit met SSE of SSE2 zit, omdat ik deze instructiesets niet ken. (Helaas, abraxas, ik ben wel een ervaren coder, zowel in C als Assembler. Ik was alleen een beetje opgewonden :+ )

c] Microsoft zal niet zomaar even Windows recompilen en snel opnieuw uitbrengen om gebruik te maken van deze sets. Operating systems met source code (Linux, BSD etc.) hebben het voordeel dat ze dit wel kunnen, maar deze zijn weer afhankelijk van GCC (zie punt A).

Misschien kunnen we op de lange duur voordeel hebben van deze instructies, maar ik reken er eerlijk gezegd liever niet op, en ik vind het niet eerlijk om deze instructies mee te nemen in 'geoptimaliseerde' benchmarks.

* DF040F Havoc
Dat hebben we ook weer gehad.
Dit moet even:

<rant>
Alweer een nieuwe instructieset?? Ik wordt zo langzamerhand gek van alle instructiesets! MMX, 3dNOW!, SSE, en nu dus SSE2! Denkt Intel nou echt dat iedereen dit acuut gaat ondersteunen, laat staan bestaande software upgraden om dit te gebruiken?
</rant>

Okee, moderate dit nu maar naar beneden.
Volgens mij heb je helemaal gelijk basb... Er staat regelmatig iets als adds to the P6 core.
Havoc:

jij komt op mij niet over als ervaren coder, en ik denk dat het dus niet aan jou is hierover te oordelen. ik vind het eigenlijk best een goede zaak die instructie sets. je programma hoeft ze niet te gebruiken maar heeft wel die mogelijkheid. het enige dat jammer is, is dat er geen standaard voor is, maar dit is ideaal om software te versnellen zonder het aantal kloktikjes daarvoor per se op te moeten voeren.
Na oppervlakkige kennisname van het artikel krijg ik stellig de indruk dat het uiteindelijk alleen maar gaat om de toename van het aantal MHz. Goh, 1500MHz, daar zat ik nou echt op te wachten. Wat zien we er nou feitelijk van terug in de praktijk, wanneer vergeleken met, zeg, 733MHz? Alles loopt met een bepaalde, voor de mens niet/nauwelijks waarneembare tijdspanne, sneller?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True