'Google Now komt ook naar homepage van zoekgigant'

Google lijkt voornemens te zijn om zijn Now-assistent ook aan te bieden op zijn homepage, zo is op te maken uit de broncode van een Google-testpagina. De zoekgigant wil Now al in zijn Chrome-browser implementeren, evenals op iOS.

Google Now toont informatie die volgens de zoekgigant die deels releveant is voor de plaats en/of tijd van de gebruiker. Zo kan het weerbericht worden getoond, maar ook concertagenda's of vertrektijden van het openbaar vervoer. De dienst wordt al aangeboden aan Android-gebruikers. De zoekgigant lijkt ook voornemens om deze in de Chrome-browser op te nemen. Daarnaast werkt het bedrijf aan een Now-app voor iOS.

Uit de broncode van een testpagina van Google zou inmiddels blijken dat Google de Now-functionaliteit ook op zijn homepage wil gaan aanbieden, zo meldt Google Operating System. In de broncode is onder andere te lezen dat de gebruiker een thuis- en werklocatie kan instellen. Ook worden er verwijzingen gemaakt naar 'cards', de diverse vensteronderdelen waarin informatie getoond kan worden. Of en wanneer Google Now in het homescherm van de zoekgigant wordt opgenomen, is nog onduidelijk.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

22-04-2013 • 17:06

50

Reacties (50)

50
47
36
1
0
0
Wijzig sortering
Op mijn HTC met Google Now heb ik nog niet helemaal de pluspunten van deze dienst kunnen ontdekken. In sommige gevallen is het zelfs een irritante functie door zomaar een zojuist ge'mapte locatie te gaan routeplannen. Leuk dat dat kan, maar daar heb ik helemaal niet om gevraagd.
@ skaars

Google Now werkt inderdaad nog niet optimaal, maar dat is logisch aangezien de applicatie min of meer nog in de kinderschoenen staat. Toch ervaar ik wel degelijk enkele functionele aspecten van Google Now die voor mij genoeg reden geven om de applicatie aan te laten staan. Hieronder een positief voorbeeld en een negatief voorbeeld uit mijn persoonlijke ervaringen met Google Now:


- Positief
Onlangs ging ik samen met een vriend naar een voetbalwedstrijd. Deze voetbalwedstrijd stond in mijn agenda, met de bijbehorende locatie. Google Now wist dus van deze activiteit af en gaf daarom netjes de route en vertrektijden aan. Wat Google Now niet wist, was dat ik deze vriend met wie ik naar de wedstrijd ging op zou halen bij zijn woonhuis in een dorpje dat van de route aflag. Na de wedstrijd zou ik hem weer thuis brengen.

Na afloop van de wedstrijd bleek Google Now kennelijk slim genoeg om te beseffen dat ik op de heenreis bewust van de route af ben gereden en ergens ben gestopt. Daarom wist de applicatie geheel uit zichzelf zowel de route en reistijd aan naar mijn eigen huis, als de route en reistijd naar het dorpje waar deze vriend van mij woonde aan te geven.

Ik was positief verrast, erg functioneel als je het mij vraagt.

Met betrekking tot afspraken en reizen heb ik overigens vooral goede ervaringen met Google Now.


- Negatief
Gezien het nieuws van vandaag met betrekking tot het dreigement voor een schietpartij in Leiden, zocht ik vandaag op mijn PC via Google naar de website van de British School in Voorschoten. Voor Google Now bleek reden genoeg om de reistijd naar de British School aan te geven op mijn HTC. Dat is ietsje te overdreven en onnodige dataverspilling.


Desondanks kan ik wel genieten van de technologie. Ik vind het toch onvoorstelbaar dat Google Now besefte dat ik via een bepaald dorpje naar de beoogde locatie reed en dat Google Now daar op in wist te spelen.

Waar ik vooral nog op hoop is een betere implementatie van het Nederlandse Openbaar Vervoer in Google Now. Het is wel al mogelijk, maar ik merk dat Google Now regelmatig foutjes maakt zoals het het verkiezen van een stoptrein boven een intercity.
Anoniem: 398603 @skaars22 april 2013 17:16
Mee eens, zelfde probleem hier, hij mapt iedere keer een locatie naar mijn huis, heb geen degelijke optie gezien om dit uit te zetten. Dus verwijderen die onzin
In de instellingen bij Google Now kan je de meldingen onafhanekelijk van elkaar uitzetten, evenals alle kaarten. "Verkeer" dien je in dit geval uit te zetten, en je krijgt niet meer elke keer de route naar huis te zien op de meest bizarre tijden :)

Al met al werkt Now sóms inderdaad geweldig goed, andere keren is het vooral nutteloze informatie... In het buitenland lijkt het me dan weer ideaal, maar is data weer zo duur. Met elke update wordt Now wel beter, dus vind het wel absoluut een goede ontwikkeling.
Mee eens, vaak heb je niks aan de Google Now informatie, maar zo nu en dan heb ik wel een glimlach op m'n gezicht als mijn telefoon de route naar mijn afspraak al heeft gepland, inclusief aankomsttijd en oponthoud onderweg :)
Mee eens, in Nederland is Google Now nog niet zo heel functioneel, wel vind ik het handig dat ik bij de bushalte en bij het treinstation meteen de vertrektijden kan zien en dat wanneer ik via mijn pc via google chrome ga zoeken naar bijvoorbeeld een bioscoop in Den Bosch, dat ik dan via google now meteen een route beschrijving er naar toe krijg.
Ik vind het eigenlijk wel handig, afspraak in mijn agenda en kan gelijk kijken hoe lang ik moet rijden. Ben ik onderweg even de route kwijt omdat ik dacht het wel uit mijn hoofd te kunnen, heb ik het direct bij de hand. Ook als ik even een winkel heb opgezocht op mijn pc, kan ik eventueel gelijk erheen navigeren of controleren waar hij ook alweer precies zat.

Hij geeft ook wel regelmatig wat onnozele informatie in mijn ogen, maar ik ben over het algemeen eigenlijk wel tevreden met de functionaliteit.
Zelf ervaar ik eigenlijk het tegenovergestelde. Elke dag verschijnt wel het weer maar daar is ook alles mee gezegd. Heel sporadisch komt er een keer iets anders voorbij maar echt heel zelden. Of moet je GPS aan hebben staan?
Mm, dat vind ik zelf erg raar. Wat is de meerwaarde van Google Now? Was de meerwaarde van Google tov Yahoo, Altavista, Hotbot net niet dat de hoofdpagina leeg was? Maw een strakke opmaak?

Gebruikers die een cinema of bus zoeken, zullen gewoon zoeken op relevante zoektermen.

Ik denk dat dit vooral een (heel slimme!) poging is van Google om mensen hun browserlocatie te laten delen met Google. Anders is de hele functie nutteloos en zelfs hinderlijk als het aanduidingen geeft over een verkeerde locatie.

En zo geef je opnieuw wat meer prijs. Want wie deelt zijn locatie nu met Google?
Inderdaad, dat was ook mijn eerste gedachte. Google heeft de homepage altijd aardig clean weten te houden al is daar nu ook al een goed gevulde menubalk bijgekomen. Dat was altijd het voordeel boven de andere zoekmachines toen Google nog niet zo immens populair was als nu, en waarschijnlijk is dat voornamelijk de sleutel tot hun succes geweest. Bij mij heeft dat in ieder geval wel de belangrijkste rol gespeeld dat ik destijds ben overgestapt van Altavista naar Google: de site was véél sneller en er stond véél minder informatie op de homepage. Of ze hier goed aan doen vraag ik mij dus ten zeerste af.
Je vergeet toch wel een heel belangrijk punt. Bij Google stonden, zeker in de begin dagen, relevantere pagina's boven aan dan bij Yahoo, altavista of excite.
Dat heeft voor mij nooit een rol gespeeld. Google was toen ook niet zo goed als ze nu zijn (met name met dank aan de gebruikersgegevens die ze verzameld hebben) en zo slecht was Altavista ook zeker niet. Voor mij was de snelheid echt de enige reden.
Een schone zoekpagina was voor mij ook de belangrijkste reden om toendertijd google te gaan gebruiken. Zeker in de 56k6 tijd duurde een pagina laden al lang genoeg, dus toen er een zoekmachine kwam waarvan de pagina's wel lekker snel laadden was dat echt een verademing.
ook bij mij was de schone en vooral snelle pagina van google de enige reden om die te gebruiken.

in die dagen waren de resultaten van altavista vaak zelfs beter, waardoor je op sommige momenten zowel google als altavista moest gebruiken om informatie te vinden.

maar die snelheid was alleen relevant in dat tijdperk. Het was het tijdperk waarin je keuze had uit 14K4, 28K8 en 56K modems, of het supersnelle 128K isdn...

Met de huidige breedband verbindingen is het vooral de serverkant die de laad-tijd bepaald. Als de google servers die extra info snel genoeg kunnen generen dan moet dat geen bezwaar vormen.
Want wie deelt zijn locatie nu met Google?
Principe iedereen, danwel via IP, danwel via je GPS locaties.

Vraag me af hoe het werkt mobiel, als je GPS uit hebt staan (zendmast locatie?).

Op mijn Nokia had ik erg leuke augment reality app (City Lens), dat was specifiek om iets in de buurt te zoeken.

Ach, zolang het uit te zetten is, vind ik het wel best. Mobiel gebruik gaat nu 99% via de MS kant, route planning nog steeds via de Tomtom.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 24 juli 2024 10:58]

Euh, iedereen? Mijn IP thuis zegt dat ik in Zoetermeer zit, terwijl ik toch echt in Groningen woon, IP op mijn telefoon zegt zelfs dat ik in de VS zit en GPS heb ik niet op laptop, telefoon of PC. Gelukkig deelt nog lang niet iedereen zijn locatie met Google.
Daarom zeg ik ook, in principe :P Ze hebben op basis van je IP in iedergeval je land te pakken, dat is al iets van de locatie (of je moet exotisch gaan werken met proxies etc).

Maar daarom vraag ik me ook af hoe ze dat mobiel doen, ik neem aan via de zendmasten? Daar is je IP adres echt compleet random.
ook zonder GPS kunnen de meeste smartphones prima de locatie bepalen waar ze zich bevinden, alleen wat minder nauwkeurig (op een km nauwkeurig oid)
Want wie deelt zijn locatie nu met Google?
Ik, maar dat deed ik ook al zonder Google Now, namelijk via latitude :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 10:58]

Dag Watercoolertje, hierboven zeg je net "dat je het al zelf gebruikt". QED ;-)

[Reactie gewijzigd door uip op 24 juli 2024 10:58]

Dag Watercoolertje, hierboven zeg je net "dat je het al zelf gebruikt". QED ;-)
Lezen is ook een kunst he :) Ik zeg dat Google mijn locatie al wist van een andere dienst en dat Google Now er dus geen verandering in heeft gebracht!

Ik spreek mezelf dus niet tegen zoals jij lijkt te denken :)
Ik deel m'n locatie via Latitude.
Zijn er nog mensen die echt naar www.google.com gaan en dan gaan zoeken?

Tegenwoordig is bij iedere browser de adresbar ook direct de searchbar. Ik kom zelf in ieder geval echt nooit meer op de Google homepage...
Jazeker! Zoeken via de adresbalk heb ik uitgezet want ik vind het strontirritant dat ik als ik een typefoutje maak direct in een zoekmachine terecht kom. De zoekbalk staat ingesteld op DuckDuckGo en alleen als die geen goede resultaten levert ga ik nog wel eens handmatig naar www.google.com.
Ik vind mezelf soms al een beetje een oude lul ondanks dat ik nog geen dertig ben, want merk dat ik zo gewend ben om naar google te gaan, dat ik de nieuwe searchbar zoekfunctie helemaal niet gebruik. Ik vind t vervelend, die veranderingen in mijn workflow, ook al zou t sneller moeten zijn.
Anoniem: 126717 @RobbieB22 april 2013 18:31
Ik niet..... Behalve op de telefoon. (Rotte Bing is standaard onder WP.)
Ik gebruik FF/Pale moon (afhankelijk van het systeem waar ik achter zit) en heb dus 2 searchbars. De Awesome bar, waar Google achter zit, of de kleine waar een hele hoop zoekmachines zijn weg hebben gevonden.
Dus als ik wat normaals zoek awesome bar, zoek ik torrents de kleine met bijvoorbeeld kat geselecteerd.

Net even gepoogd dat Google Now op de pagina te zien, maar noch op de nl en de com site kreeg ik iets te zien, terwijl ik ben ingelogd.
Ik hoop dat het zo blijft.
De functie is ook helemaal nog niet live
Als je in de searchbar zoekt kom je toch op de google pagina terecht wanneer je de resultaten bekijkt?
Op de tablet hier thuis geeft Google Now alleen maar het weerbericht aan. Wat doet het dan eigenlijk nog meer? Of moet je vanalles instellen voordat het enigszins boeiend wordt?
Tja kijk anders gewoon in je settings, dan zie je dat er 10-tallen mogelijkheden zijn...

Zelf gebruik ik het voor weer, verkeer, beurs en verjaardagen...
Ik zie daar alleen voorbeelden om toe te voegen, maar geen daadwerkelijk gevulde info.
Google Now zou dat zelf moeten leren.

Al werkt dat volgens mij in Nederland niet helemaal lekker. Het heeft zich bij mij ook maanden lang stil gehouden, tot het ineens met alle informatie kwam die ik nodig heb. Net even gekeken wat er nu op staat:

- Reistijd naar huis met waarschuwing voor huidige drukte op de weg
- Reistijd naar een afspraak waar ik vanavond moet zijn
- Vertrektijden van het station wat hier om de hoek is (note: ik zit niet thuis)
- Weerbericht
- Toeristische informatie over Denemarken, het land waar ik een reis naartoe aan het plannen ben
- Fotolocaties hier in de buurt
- Eetgelegenheden die hier in de buurt zitten

Het werkt zeer zeker, ook in Nederland, maar het lijkt flink wat tijd nodig te hebben om jouw gegevens te leren.


Edit: Ik moet daar wel bij zeggen dat mijn telefoon ingesteld is op en-US. Dat scheelt nogal wat bij Android heb ik gemerkt. Daarnaast heb ik toch een bloedhekel aan Nederlandstalige software, dus dat komt weer mooi uit.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 24 juli 2024 10:58]

Ik moest geloof ik wel eerst expliciet toestemming geven dat google voor je nadenkt. Anders komen er inderdaad geen cards.
Now vult zich ook automatisch met info.

Je kan volgens mij tegenwoordig wel bijvoorbeeld handmatig sport clubs toevoegen, maar theoretisch gezien wordt deze automatisch getoond als je een paar keer hebt gezocht op bijvoorbeeld 'ajax'.
Op de tablet hier thuis geeft Google Now alleen maar het weerbericht aan. Wat doet het dan eigenlijk nog meer? Of moet je vanalles instellen voordat het enigszins boeiend wordt?
Je moet er blijkbaar mee bij een bushalte of bois oid gaan staan en dingen googlen :+
Ook hier een tevreden gebruiker van Google Now. Het werkt niet in alle gevallen flawless, maar het is wel kicken om te zien dat Google automatisch routeinformatie geeft naar de plekken waar je vaak bent geweest op bepaalde tijdstippen. Of als je zoekt naar een bepaald restaurant op Google (ongeacht of je zoekt via je telefoon of zoekt via de Chrome browser op je desktop), dat vervolgens later de route naar dit restaurant ook verschijnt als card in Google Now.

Ik was soms verbaasd door de timing van deze cards. Aan het eind van de werkdag verschijnt bijvoorbeeld automatisch routeinfo naar m'n huis.
Blijkbaar zijn we als mens toch meer voorspelbaar als ik dacht.

EDIT: Zegt tegelijkertijd ook veel over de informatie die ze over je verzamelen ;), maar ik zie dit vooral als een grote stap voorwaards naar het semantische web.

[Reactie gewijzigd door Shinigami op 24 juli 2024 10:58]

Ik was soms verbaasd door de timing van deze cards. Aan het eind van de werkdag verschijnt bijvoorbeeld automatisch routeinfo naar m'n huis.
Blijkbaar zijn we als mens toch meer voorspelbaar als ik dacht.
Ja dat zijn we. Maar als jij niet verwacht dat iemand aan het einde van z'n werkdag over het algemeen naar huis gaat is er wel iets mis met je (of met de werkgever waar je werkt) :).
Anoniem: 129146 @Shinigami23 april 2013 09:05
ja, lekker kicken man, seffes plante ze nog iets in je hersens en moet je helemaal niets zelf meer doen. kansloos
Ik geniet hier juist van. Erg fijn, gebruik Now echt inmiddels -tig keren per dag. Vooral weer, agenda, reistijd naar huis. Ook op vakantie is hij erg handig (geeft leuke info van vanalles om je heen).

Ben blij dat er dus ook een webversie komt. Hoop vooral op een goede vervanger van iGoogle. Dan moeten ze er dus ook goed nieuws, sport, etc. op weer kunnen geven.
Ik heb nu zo een klein jaar Google Now op mijn tablet draaien, maar de meerwaarde is niet heel groot. Dat komt voornamelijk omdat het nogal wispelturig is:
- Het voetbalteam dat ik volg stond als te volgen team, de volgende dag niet meer
- Mijn aandelen worden soms wel getoond, soms weken niet
- Heb ik een afspraak laat hij soms wel en soms niet de route er naartoe zien
Anoniem: 513034 22 april 2013 19:17
Google Now is, net zoals zoveel concepten van Google, een zeer goed product voor Amerikanen, maar zolang Google's innovatieve funcites niet toegankelijk/ slecht geoptimaliseerd zijn voor vb belgie, kan ik er echter geen meerwaarde in vinden.
Vrij jammer, want ondanks dat kan Google Now een doorslaggevend element zijn in vb de keuze van de eindgebruiker voor Android. :)
In de broncode is onder andere te lezen dat de gebruiker een thuis- en werklokatie kan instellen.
Euhm, dit kan al veel langer hoor. Heb het zelf al een dik half jaar zo ingesteld, handig bij het zoeken. In plaats van telkens je adres te moeten typen, kan je nu gewoon "work" of "home" typen.

Gewoon inloggen in je google account (als dat nog niet het geval is), naar google maps surfen, en dan links op "mijn plaatsen" klikken. Daar kan je dan je thuis of werklocatie toevoegen :).

Btw: *LoCatie :)
Maar niet voor IE10Mobile, die wordt niet ondersteund omdat het geen Webkit Blink browser is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.