Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties
Bron: Gamestop

Bij nV News lees ik dat Gamestop de Voodoo5 5500 met 64MB al op pre-order heeft staan. Het kaartje gaat je $299 dollar kosten en wordt 1 mei bezorgd. Nou, wie durft?

The Voodoo5 5500 AGP from 3dfx is the next stage in the evolution of ultra-high resolution gaming. Utilizing a revolutionary scalable architecture, the Voodoo5 5500 AGP features dual 3dfx VSA-100! chips for more 3D horsepower. Working in parallel, these processors produce over 667 Megatexels per second to create extraordinary 3D worlds in vivid 32-bit color. Boasting state-of-the-art Real-Time Full-Scene HW Anti-Aliasing, the exclusive T-Buffer!" Digital Cinematic Effects engine, 64MB of graphics memory for top performance and support for 2D resolutions as high as 2048x1536, the Voodoo5 5500 AGP gives today's PC gamers the raw 3D power and premium 2D performance they crave.

Special Features

  • Fully-integrated 128-bit 2D/3D Video Accelerator
  • 667-733 Megapixels/second
  • 64 MB of Graphic Memory
  • 32-bit color rendering
  • Real-Time Full-Scene HW Anti-Aliasing
  • Exclusive T-buffer Digital Cinematic Effects
  • 3dfx FXT1 and DirectX Texture Compression
  • 2K x 2K Textures
  • AGP with full sideband support
  • 350 MHz RAMDAC for resolutions up to 2048 x 1536
  • Windows 95, 98, NT 4.0, Windows 2000 drivers
  • Fully software-compatible with 3dfx Voodoo3
  • Lees meer over

    Moderatie-faq Wijzig weergave

    Reacties (65)

    1 2 3 ... 7
    verbeter me als ik het fout heb.... maar welk spel gebruikt nou 64mb......
    Zo werkt 't ook niet. Beide chips gebruiken 32MB (gescheiden) en overlappen elkaar grotendeels. 64MB bij Voodoo5 en Rage Fury MAXX != 64Mb bij GeForce, NV15 en Savage2000.
    Die 64 MB zijn nodig, omdat deze Voodoo met 2 processoren tegelijk werkt. Iedere processor heeft dan 32 MB tot zijn beschikking.
    De 64 MB die op de kaart zit wordt als het goed is verdeeld over de 2 grafische CPU die er op zitten (zijn dat dan GPU's?). Dus je houdt gewoon 32 MB per chip en dus ook effectief.
    Verder zit er een vet nadeel aan, want het geheugen is niet met elkaar te verbinden, oftewel alle textures moeten in elke 32 MB zitten.
    Dit heeft wel als voordeel dat de Voodoo rete-snel de textures kan 'accessen'.

    Dus niets 64 MB, maar gewoon 2x32MB ( eeuh...ietwat vaag, maarja)
    De Voodoo5 5500 heeft 2 grafische processors on-board. Elk van deze processors heeft 32 MB ter beschikking. Het framebuffer wordt over deze 2x32MB verdeelt, de rest is voor textures, waarbij elke bank van 32MB dezelfde textures bevat. Zoiets was het. De Voodoo5 6000 heeft zelfs 128MB en 4 processoren.
    Het is idd 32 mb per proc. Dat valt wel mee, dat is nog wel vol te krijgen :)

    Wat ik me meer afvraag is wat er in de toekomst gaat gebeuren enzo. Voodoo1 had 4 mb, Riva128 had 8 mb, TNT had 16 mb, TNT2 had 32 mb, etc. Wanneer komen we bij 256 mb (512 mb????)??

    Dan vraag ik me wel af wat je eraan hebt, dan moet dat ding echt vage dingen gaan doen als ie zoveel nodig heeft..

    Verder vind ik het een vaag idee om 2 processors allebei 32 mb eigen mem te geven, dat NIET met elkaar verbonden is. Beide geheugens moeten hetzelfde bevatten, dat is dus een dubbele belasting van de AGP bus, en 32 mb geheugen eigenlijk teveel. Je betaalt dus voor geheugen waar data in komt te staan die ook in het chippie 3 cm verderop zitten.

    Gelukkig is het niet helemaal zinloos: geheugen heeft een bepaalde toegangstijd, en er kan dus meer data van mem-->voodoochip als je 2 chips tegelijk kan gebruiken.

    Verder vraag ik me af of deze voodoo serie populair blijft als de NV15 komt.. :)
    Die T-Buffer is IMHO ongelooflijke bullshit. Wat het doet is bepaalde objecten vaker renderen dan anderen. Stel, je gaat de player in quake 5 keer renderen per frame. Als de player stilstaat zal je er niks van zien, beweegt de player snel, dan zal die op die ene frame 5 keer staan (op andere posities). Hierdoor zal de player 'vloeiender' verschijnen dan de rest, maar, het kost wel rekenkracht. Persoonlijk denk ik dat het veel verstandiger is om die rekenkracht over het geheel te gebruiken. En nee, de T-Buffer over alles gebruiken is natuurlijk helemaal niet verstandig (5 keer alles renderen, op 1 frame. 5 keer alles op de ene frame is toch minder goed lijkt me dan 5 aparte frames).
    De enige reden dat dat bij Toy Story gebruikt is (en bij de meeste 3d animaties) is dat de bios 24fps is. Dan moet je wel.

    Zonde dus die T-Buffer. 3DFX heeft IMHO weer eens een steekje laten vallen...
    technopeuter-- volgens 3dfx is het de bedoeling dat je anti-aliasing met al je "oude" games kunt gebruiken. Je zal het waarschijnlijk gewoon aanzetten via een Control Panel, en dan werkt het zowel voor Glide, Direct3D en OpenGL apps.

    Op zich is anti-aliasing wel cool, maar toch vraag ik me af of 3dfx hiermee wegkomt: $300 voor zo'n kaart wil zeggen dat je voor hetzelfde geld ook een GeForce DDR kunt kopen...

    Voor de zgn "T-Buffer" effecten, zoals motion blur, depth-of-field, enz, moet je namelijk WEL support in de apps zelf hebben. En volgens mij zijn die apps er nog niet, behalve de speciale versie van Q3 die door 3dfx in elkaar geknutseld is.
    ok, even een korte opmerking. Als ik mij niet vergis heeft nvidia aangekondigd in Q1 (dus voor de v4-5 uitkomt) Ook FSAntiAliasing te ondersteunen, met een geforce (ook tnt2?). Dat betekend dus dat het enige pluspunt van die v4-5 niet meer uniek is. En aangezien FSAA dacht ik alleen veel fillrate kost, zou een geforce SDR die je een beetje overklokt ongeveer net zo snel moeten zijn als die v5-5500(135 Mhzx4=540Mpix. ik haal 155, da's dus 620Mpix. niks geen vaporware). Als je dus nu een geforce koopt, heb je over een paar maanden ongeveer hetzelfde, en betaal je nu evenveel(minder nog) als straks voor zo'n v5. Maar dan heb je dus wel een paar maanden een gratis kaart. Als je over een paar maanden een kaart koopt, heb je een hele goedkope geforce, die net zo snel en goed is als die v5, of een nv15, die nog veel sneller is. Waarom zou je dan een v5 kopen? motion blur? Depth of Field? lijkt me niet. Als ik dat wil zien ga ik wel naar de bioskoop of stop ik een dvd/vcd'tje in mijn pc. Dus of 3dfx moet die kaarten een STUK sneller maken, of veel goedkoper. over T&L: aardig wat openGL spellen gebruiken dat nu al (Q2, Q3, en misschien nog meer (HL? KingPin? die gebruiken de Q2 engine, dus lijkt me wel. Soldier of Fortune dan ook dus). Op de nvidia page( http://www.nvidia.com/GeF...a/geforce256tltitles.html ) staat hoeveel spellen er wel niet gaan uitkomen met T&L(50 op het moment). Da's dus duidelijk WEL nuttig, en aankondigen van matrox en ati dat ze het ook gaan implementeren duiden daar ook op. 3dfx is dan de enige zonder (dan reken ik s3 even niet mee, ik geef ze voorlopig nog het voordeel van de twijfel). Conclusie: tenzij ze drastisch dingen gaan veranderen word die v4-5 geen succes, behalve dan bij te rijke mensen die het net niet helemaal snappen.

    Milo
    (is dit dan informatief? karma to burn... }> )
    En toch denk ik dat 3dfx het uiteindelijk niet haalt tov. nVidia. Ze hebben naar mijn mening behoorlijk zitten slapen na hun succes met de allereerste Voodoo graphics chipset. Na de Voodoo 2 hebben ze de grote fout gemaakt door STB op te kopen en zelf kaarten te gaan produceren. Daarmee kregen ze plots ex-afnemers als grote concurrenten. Diamond en Creative hebben wat dat betreft toch een grotere naam opgebouwd tov. de consumenten. De blunders van 3dfx door het niet ondersteunden van 32 bits kleur bij de Voodoo3 verergerden het alleen maar voor hunzelf. Ze waren koploper maar zijn nu in de achtervolging gedwongen. Uiteindelijk lopen ze achter de feiten aan. nVidia brengt iets nieuws uit, 3dfx reageert (te) laat daarop. nVidia is slim genoeg door alleen de chipsets te blijven produceren en niet de kaarten zelf te gaan maken. nVidia is trendsetter, 3dfx is trendvolger geworden. Hun pogingen om terug te komen doen mij wat krampachtig aan. Die Voodoo5-6000 met 4 VSA-100 chips en 128 MB klinkt op papier wel erg leuk maar de nadelen zijn volgens mij bijna even groot: externe voeding dus veel stroomverbruik en dus gigantisch veel warmteproduktie. 3dfx kiest dus duidelijk voor puur rekengeweld ipv. processorverlichtende zaken als Transform & Lightning welke volgens mij relatief meer prestatiewinst betekenen dan absolute kracht van 4 VSA-100's. En dan hebben we het nog niet over de prijs van boven de 1000,- gulden voor de Voodoo5-6000 wat toch wel erg veel geld is voor een videokaartje. Je mag trouwens wel zorgen voor voldoende ruimte in je kast want die Voodoo5-6000 is ECHT heel groot en lang.
    Nee, het is een aardige poging van 3dfx maar toch denk ik niet dat ze het gaan redden.
    1 2 3 ... 7

    Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



    Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

    © 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True