Facebook-fout maakte verzamelen telefoonnummers mogelijk

Facebook heeft een gat in de beveiliging gedicht waardoor het mogelijk was om op grote schaal telefoonnummers te verzamelen. Dat was mogelijk door misbruik te maken van de 'vind mijn vrienden'-functie in de mobiele website.

Door een telefoonnummer van een vriend in te voeren op Facebook, kunnen gebruikers zien of hij of zij op Facebook te vinden is. Een beveiligingsonderzoeker, Suriya Prakash, wist misbruik te maken van die functionaliteit. Door op grote schaal geautomatiseerd willekeurige telefoonnummers in te voeren, kon Prakash een database opbouwen van telefoonnummers, gekoppeld aan de bijbehorende Facebook-accounts.

Normaliter had het aantal verzoeken dat iemand mag doen op een telefoonnummer beperkt moeten zijn, maar volgens Prakash was dat op de mobiele site niet het geval. Facebook heeft dat ontkend; duidelijk is wel dat het aantal verzoeken dat iemand mag doen in ieder geval sinds afgelopen maandag beperkt is.

Volgens Prakash waren ook gebruikers kwetsbaar die hun telefoonnummer op 'privé' hadden staan. Die optie heeft namelijk geen betrekking op de 'vind mijn vrienden'-functionaliteit, waarmee een e-mailadres of telefoonnummer kan worden gebruikt om een profiel op te zoeken. Gebruikers moeten die functionaliteit apart uitzetten; standaard kan iedereen de profielen met hun telefoonnummer opzoeken.

De onderzoeker stelt verder een maand geleden contact te hebben opgenomen met Facebook, maar geen reactie te hebben gekregen. Op een tweede mail reageerde Facebook dat er geen probleem was. Pas toen de kwestie in de media kwam, ondernam Facebook actie.

Het is onbekend hoeveel mensen hun telefoonnummer, al dan niet bewust, aan hun Facebook-account hebben gekoppeld. Als gebruikers hun adresboek met Facebook synchroniseren, wordt niet alleen hun eigen telefoonnummer, maar ook dat van vrienden toegevoegd aan Facebook-profielen.

Door Joost Schellevis

Redacteur

11-10-2012 • 13:06

102 Linkedin

Reacties (102)

102
91
75
4
0
3
Wijzig sortering
Als gebruikers hun adresboek met Facebook synchroniseren, wordt niet alleen hun eigen telefoonnummer, maar ook dat van vrienden toegevoegd aan Facebook-profielen

Dit baart me eigenlijk nog de meeste zorgen. Zegt dit nou dat als iemand synchroniseerd met FB dat mijn telefoonnummer dan ook aan FB wordt gegeven ook al heb ik dat zelf niet gedaan?
Ja, je kan het natuurlijk wel afschermen (wat een magere troost is), maar blijkbaar kunnen mensen dan nog steeds zoeken via je nummer.
Heb een artikel gevonden uit de huffingtonpost die het verklaart.
http://www.huffingtonpost...ok-contacts_n_924543.html

Daarin staat ook een link hoe je ze kan verwijderen:
https://www.facebook.com/contact_importer/remove_uploads.php?r=%2Fphonebook
Anoniem: 358674
@DJMaze11 oktober 2012 14:29
Handig zo'n link waarbij je facebook nodig hebt.

Zoals hierboven al aangegeven gaat het dus ook om de telefoonnummers zonder facebook. Hoe kan ik dan nagaan of mijn gegevens misbruikt zijn....
Als gebruikers hun adresboek met Facebook synchroniseren, wordt niet alleen hun eigen telefoonnummer, maar ook dat van vrienden toegevoegd aan Facebook-profielen
Als je geen facebook-profiel het dan is er ook geen profiel waar je nummer aan wordt gekoppeld (hoop ik dan maar).
Hoop inderdaad dat er geen profiel van mij op facebook is. Maar met alle gegevens die bij facebook bekend zijn kan wel een profiel over mij worden gemaakt.

Beetje hetzelfde probleem als met de internet cookies. Je kan de cookies wel uitschakelen/verwijderen. Maar je browser stuurt zodanig veel gegevens mee dat je alsnog te herleiden valt.
Als je het wilt verwijderen heb je toch al een facebook account, je kan ook overal een probleem achter gaan zoeken he
Ik heb het account van mijn vrouw gezocht, die haar nummer er wel in heeft staan, maar afgeschermd, en op een 'ander' toestel is ze niet te vinden, niet op internationaal, en ook niet op 06XX notatie

Dus het valt wel mee
Dit is ook wat ik ervan heb begrepen, indien ik niet mijn nummer wil afstaan aan facebook, kan deze alsnog aan mij als persoon gekoppeld worden omdat iemand anders zijn telefoonboek laat synchroniseren.

Daarnaast moet je er maar op vertrouwen dat zo een site ook nog eens fatsoenlijk met jouw gegevens om gaat. Als je zelf hebt ingevuld, kan je alleen jezelf als schuldige aanwijzen indien er wat mee gebeurd (buiten dat de verantwoordelijkheid uiteraard ook bij de bedrijf in kwestie ligt). Maar zoals het er nu staat heb je totaal geen controle over wat er gebeurd met jouw gegevens, ongeacht of jijzelf het hebt geplaatst of niet.
Anoniem: 358674
@DN.11 oktober 2012 14:32
Reken maar dat facebook die gegevens koppelt aan de naam. Lijkt misschien onschuldig maar ik zit hier absoluut niet op te wachten.

Zelf heb ik geen facebook maar weet 100% zeker dat mijn nummer in hun database bekend is.
Dat is toch wat ik er ook heb uit verstaan, ja
Yep, dat betekent het. Restistance is futile, all your data belong to us.
Geen FB gebruiken (of een account aanmaken, dat NIET te koppenelen is - wat van FB niet mag, omdat ze juist alles willen koppelen)
Als gebruikers hun adresboek met Facebook synchroniseren, wordt niet alleen hun eigen telefoonnummer, maar ook dat van vrienden toegevoegd aan Facebook-profielen

Dit baart me eigenlijk nog de meeste zorgen. Zegt dit nou dat als iemand synchroniseerd met FB dat mijn telefoonnummer dan ook aan FB wordt gegeven ook al heb ik dat zelf niet gedaan?
Dat zou voor mij een reden zijn om direct mijn fb account 'bij te werken' met lege velden en een ander platform te zoeken...als ik iets niet moet hebben is het mijn privé nummer op 't net...
Ja. Doen whatsapp en viber ook.
Tja, waarom zou je uberhaubt je telefoonnummer op een site als facebook zetten, dan vraag je er ook gewoon om. Zelf zie ik het nut er niet van om al je gegevens openbaar te maken op een website als facebook. Als ik ergens een telefoonnummer in moet voeren vul ik sowieso standaard maar wat in.
"Waarom zou je een 06 op een site als Facebook zetten"
Hele oude gedachte zeg.
1. Je kan kiezen welke gegevens je voor wie openbaar maakt, per veld.
Voornaam: iedereen
Achternaam: iedereen
Geboortedag : alleen vrienden
Email adres: vrienden van vrienden
06: vrienden
2. Je kan via de Facebook app dan direct bellen.
Handig als je een oude bekende hebt , die jarig is, en je eens die bekende wilt bellen.
3. Dit is optioneel, maar punt 2 maakt het wel aantrekkelijk om het wel te doen
Lees het artikel nou nog eens: ook al staat je 06 nummer als prive aangemerkt (dus andere FB'ers kunnen op jouw profiel het nummer niet zien), kun je aan de hand van het telefoonnummer dus wel jouw naam achterhalen.
Ja, en er staat ook; het is nu opgelost.
Ik heb ook geen telefoonnummer ingevuld op facebook, maar ik vind het wel handig dat door mn contacten te synchroniseren met facebook, bij alle contacten nu foto's staan.

In mijn ogen is facebook daarna wel te vrij om al die nummers maar op te nemen..
Je synchroniseert je contacten met facebook? Dus je zet persoongegevens van ANDEREN ongevraagd erin?
Nee, de meeste telefoons kunnen contactgegevens van Facebook afhalen. Je krijgt dan de gegevens van al je vrienden in 1 keer in je telefoon. Daar kan je dan (in Windows Phone iig) gegevens aan toe voegen, maar die worden lokaal gehouden. Dat zelfde geldt voor contacten die je gewoon op je telefoon aanmaakt, die komen niet in de buurt van Facebook.
Ik hoop dat dat inderdaad zo is... Een groot aantal mensen in mijn kringen (niet die van G+ ;)) hebben een telefoon met facebook en google en de hele rataplan en schromen niet om alles blindelings te syncen met alles.

Als het voor facebook zo werkt (ook op andere telefoons) dat is dat netjes. Maar ook buiten facebook, bijv in google contacts, kun je dus heel makkelijk andermans persoongegevens ongevraagd in google of weet ik wat voor sync-dienst zetten. Of van de andere kant: het is heel makkelijk om in zo'n dienst opgeslagen te worden als een van je contacten dat ongevraagd voor je doet.

Opt-outen kan ook niet, omdat de dienst dan jouw contactgegevens óók moet hebben (om te weten wat ze eigenlijk moeten weren).

Enige dat je kunt doen is iedereen verzoeken jouw contactgegevens niet te syncen via internet. En de mensen die intussen al helemaal socialmedia-blind zijn, raken hier ook nog es van geirriteerd, want dan ben jij (die dat vraagt) opeens de zeurpiet...
Hier verschoot ik dus enorm van, ik geruik het ook, maar wist niet dat ik dit deed...
iig de iPhone.. Die merged wel je contacten lijst en vult data aan die je eventueel mist. Maar hij houd wel onderscheid tussen je lokale data en facbook data
Bang dat mensen je gaan bellen op een 06 nummer wat je nooit gebruikt? Mijn telefoonnummer staat letterlijk overal en heb er geen last van.
Ik ben het hier wel mee eens. Voorzichtigheid is geboden, maar ik slinger ook in werkelijk elk formuliertje mijn telefoonnummer en ik wordt echt never-nooit ongewenst gebeld. Ik vind mensen op internet overdreven angstig. Bij een hypotheek verstrekker, bank, gemeente, financiering maatschappij, autodealer en ga nog maar even door, geven mensen zonder ook maar enige aarzeling alle gegevens (zelfs kopie legitimatie). En bij Facebook is iedereen ineens overdreven voorzichtig. In mijn ogen een beetje hypocriet aangezien je hypotheekverstrekker net zo onveilig met je gegevens kan omgaan als Facebook.

[Reactie gewijzigd door ElmarNieser op 11 oktober 2012 13:26]

Als je bij wat grotere bedrijven een trail aanvraagt voor software (zoals b.v. 3DS Max) dan word je toch wel gebeld om te kijken of ze je niet het volledige product kunnen aansmeren. Ik heb ze toch maar verteld dat ik 4K+ wel wat overdreven vond.

Dit soort problemen met Facebook blijven volgens ook maar komen doordat die privacy features zo obscuur mogelijk gehouden worden. Ik heb geen Facebook, maar als ik iets op privé in stel dan verwacht ik niet dat ik elders nog 3 instellingen moet aanpassen.

Facebook wil niet dat je zaken privé houd, daar verdienen ze geen geld mee. Nu hebben ze overal opties voor zodat niemand het doet en kunnen ze achter af roepen dat alles kan.
We moeten wel toestemming geven voor tracking cookies, maar mijn vrienden uploaden mijn gsm nummer op facebook zonder dat ze het beseffen... Waar liep het scheef...
Inderdaad. Die kopie legitimatie krijgt iemand ook alleen als dat absoluut (wettelijk) verplicht is.

Iemand die ook niet overdreven voorzichtig was, kan je hier vinden: http://www.guardian.co.uk...financenews.scamsandfraud
Dan wordt het leven best moeilijk. Slapen in hotels maar ook het meenemen van een leenauto bij onderhoud is vrijwel onmogelijk zonder kopie af te geven. Laatst zelfs bij een proefrit kopie rijbewijs moeten laten maken. Dat moeten zij weer van hun verzekering.
Bij Facebook overdreven voorzichtig zijn is niet overdreven. Als je je telefoonnummer (of welke gegevens dan ook) daar invult, wordt het onderdeel van het eigendom van Facebook waarmee ze mogen doen wat ze willen tot in de eeuwigheid, dus ook doorverkopen aan iedereen om je lastig te vallen met allerlei aanbiedingen.
De fout is hier, zoals het wel vaker is met Facebook, dan ook niet dat men de telefoonnummers kon verzamelen, maar dat men dat kon doen zonder betaling aan Facebook.
Natuurlijk kan het zijn dat Facebook op dit moment geen nummers verkoopt, maar het is hun eigendom, dus kunnen ze dat in de toekomst nog wel gaan doen, of doen als er genoeg geboden wordt.
Gelukkig hebben we in Nederland de 'do not call' lijsten, dus mogen bedrijven die eventueel zo je nummer kopen nog steeds je niet bellen, als je dat nummer op de lijst hebt geplaatst.
Ik ben het hier wel mee eens. Voorzichtigheid is geboden, maar ik slinger ook in werkelijk elk formuliertje mijn telefoonnummer en ik wordt echt never-nooit ongewenst gebeld. Ik vind mensen op internet overdreven angstig
En daar zit dus de hiaat. Dat je niet wordt gebeld wil nog niet zeggen dat je maar een vrijbrief moet zijn voor het verzamelen van persoonsgegevens en met o.a als doel deze door te verkopen of een profiel op te stellen van wie en hoe jij bent. En dat jij het bagitaliseert vind ik persoonlijk zorgwekkender want daarmee stem je in feite in dat o.a overheden en andere dubieuze partijen gegevens van jou in mogen verzamelen en deze naar eigen wil iets mee mogen doen. En dat klopt dus niet.

Privacy is geen privilege maar een voorrecht waar iedereen recht op heeft.
Omdat Facebook je geen profiel aan laat maken zonder verificatie-SMS. Je hebt een telefoonnummer nodig om die stap te voltooien. Daar kan je wat van vinden, maar ik denk dat Facebook dat heeft gedaan om te voorkomen dat mensen honderden profielen aanmaakten en daar spam mee gingen uitsturen, valse Likes uitdeelden of meer van dat soort onzin...

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 11 oktober 2012 13:16]

Mijn account is toch echt zonder telefoonnummer aangemaakt, ik weet niet waar je die info vandaan hebt?
Wellicht had je gewoon de optie om op het kruisje te drukken.
De informatie klopt gedeeltelijk. Je kan inderdaad een account aanmaken zonder telefoonnummer in te geven, maar vroeg of laat wordt je account gelockt zodat je enkel met een verificatie-sms deze kan unlocken.
Sinds wanneer?
Ik heb al jaren een FB account, nooit een telefoon nummer ingevuld.
Is me ook nooit om gevraagd.
dit is al minstens een half jaar zo, van mij zijn er 3 accounts geblokkeerd (maar niet verwijderd)
het makkelijkste is een extra simkaartje kopen voor 2,50 en eens in de zoveel tijd 10,- beltegoed erop zodat die niet verloopt (dat beltegoed verbruik je gewoon natuurlijk aan onzin smsjes, online betalingen o.i.d.)
scheelt je een hoop gedoe me verschillende websites, en aangezien niemand dat nummer heeft is het gewoon een spambox aangezien alleen de bedrijven bellen die je gegevens gekocht hebben of er op een andere manier aan zijn gekomen als via jou.
iedereen heeft wel een oude telefoon over of kent wel iemand die er een paar heeft.
Hier idem. Nooit om gevraagd en ook nooit opgegeven. Al ging ik er wel altijd al vanuit dat Facebook sowieso je telefoonnummer heeft zodra je de app op je telefoon installeerd.
Voor die anname zou je es in de market/store/appmanager/whatever moeten kijken wat de rechten van de app zijn.

Voor android zijn er bijv heel veel apps die tegelijk je IMEI-nummer kunnen lezen ("read phone state & identity") én internettoegang krijgen. Ik weet niet wat ze ermee doen, maar 1+1=2 bij mij. En dat eerste recht hebben ze meestal helemaal niet nodig.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 13 oktober 2012 02:40]

Zou je denken ?
Ik heb nog nooit een sms van FB gekregen, ook de verplichting daarvan ontgaat me

Ik heb mijn nummer daar ook niet bekend gemaakt, maar na een syncronde via de app had mijn andere app ( Whatsapp) wel héél veel nieuwe contacten ....
( die door FB in mijn googlelijst gezet waren, en nu dus bekend )

gecheckt op andere toestellen, van collegae die mij wel op FB hebben, maar geen telnr van mij hebben, en daar staat er nog steeds geen nummer van mij in hun lijstje, terwijl ik die van hen nu wel kreeg.
Ik weet dat het nodig is om je account met sms te verifieren als je een developer account aanmaakt. Gister nog gedaan.

Om het nog gaarder te maken; als ze je niet geloven willen ze een ID-bewijs van je. Heb de graficus hier even aan het werk gezet. Hoop dat ze mn ID goedkeuren.
Je hebt toch ook wel het stukje over vervalsing en namaak gelezen ?

Of stond dat alleen in het Wetboek van strafrecht ... iets over valse ID's aanmaken ?

maargoed, no offence :

als ze het al niet vertrouwden bij aanmelding en je IDcheck vroegen, dan is er toch enige onduidelijkheid
Dan zet ik vraagtekens bij de reden van jouw dev.account ..

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 11 oktober 2012 13:38]

Nee, kopieën paspoort opsturen naar een sociale netwerk site die niet onder Nederlands recht valt en wie weet wat ze ermee gaan doen. Ik had ook de serienummers aangepast.
inderdaad, een echte kopie over het internet langs allerlei servers, switches en routers richting social media die het recht neemt je gegevens te verkopen en/of tos aan te passen is gewoon erg naief
Nou ja, ik hoefde het alleen te verifieren toen ik een Facebook App wilde aanmaken.
Omdat Facebook je geen profiel aan laat maken zonder verificatie-SMS. Je hebt een telefoonnummer nodig om die stap te voltooien. Daar kan je wat van vinden, maar ik denk dat Facebook dat heeft gedaan om te voorkomen dat mensen honderden profielen aanmaakten en daar spam mee gingen uitsturen, valse Likes uitdeelden of meer van dat soort onzin...
Word gewoon gedaan hoor, er is een hele markt voor fake FB Likes

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 11 oktober 2012 16:12]

ik denk dat Facebook dat heeft gedaan om te voorkomen dat mensen honderden profielen aanmaakten en daar spam mee gingen uitsturen, valse Likes uitdeelden of meer van dat soort onzin...
Je weet zeker dat er niks achter zit van een Facebook die vind dat ze gewoon niks aan die accounts kan verdienen? Ik weet het niet hoor, maar Facebook heeft zich allang bewezen als een bedrijf dat ethiek aan z'n laars lapt en alle scrupules op het balkon heeft geparkeerd.
Het probleem is, volgens mij, dat als je Facebook op je telefoon gebruikt en je Facebook contacten synchroniseerd met je telefooncontacten de nummers automatisch er op komen.

Dit is naar mijn mening best ernstig. Ook als je zelf het NIET wil en een vriend van je het wel doet, je nummer bij Facebook bekend wordt. Je hebt er dus geen invloed op. Het enige dat je kan doen is geen gebruik maken.

Correct me if i'm wrong

Edit: spelfouten en toevoeging

[Reactie gewijzigd door WVeugelers op 11 oktober 2012 13:17]

Dat is alleen andersom. Facebooknummers > je telefoon. Van je telefoon terug naar Facebook niet zover ik weet.
Waarom zouden ze dit niet andersom doen? Zo kan facebook namelijk zonder jouw eigen bijdrage aan je telefoonnummer komen; gewoon jouw contactinformatie uploaden vanaf een ander zijn of haar telefoon.

Zelfde geldt voor foto's bij contactpersonen zoeken, wat is voor facebook handiger?
1. alle profielfoto's van je facebook contactpersonen downloaden en vergelijken met de contactpersonen op je telefoon.
2. alle contactpersonen uit je telefoonboek uploaden naar facebook en daarbij de bijbehorende foto's zoeken.

Bij optie 2 hebben ze gelijk de telefoonnummers en eventuele extra telefoonnummers of emailadressen van die contactpersonen...

Ik weet niet of het mogelijk is, maar als het kan, twijfel ik er niet aan dat facebook het zo doet.
Waarom zouden ze dit niet andersom doen? Zo kan facebook namelijk zonder jouw eigen bijdrage aan je telefoonnummer komen; gewoon jouw contactinformatie uploaden vanaf een ander zijn of haar telefoon.

[...]
Misschien omdat je dan bezig zou zijn met gegevens toevoegen aan een account wat niet van jezelf is? Dat is wel een hele makkelijke manier van iemand een hak zetten, gewoon andermans gegevens veranderen en die dan uploaden naar Facebook.
Het enige dat je kan doen is geen vrienden hebben...
Ook dat niet, er zijn ook niet-vrienden die je nummer zouden kunnen hebben, zoals je collega's, headhunters, nutsbedrijven, verzekeraars, etc. Zodra iemand het handig vindt om je met zijn of haar mobieltje te bellen, loop je het risico om ergens geupload te worden.
Als je FB gehackt wordt o.i.d. kun je hem met je tel.nr terugkrijgen volgens mij.
Je kunt bij Facebook niet zomaar een random telefoonnummer invullen. Ze vragen om een bevestiging per sms.
Dan zijn telecom operators ook kwetsbaar. Je kan mensen ook onbeperkt opbellen met willekeurige nummers. Nemen ze op, dan stop je die nummer in je databank. Met wat geluk zeggen ze hun naam, en kan je die ook in je databank stoppen. Vervolgens bel je de nummer op die daarop volgt. Je herhaalt die stappen, en op die manier bouw je een databank op. Boeiend leven totdat je beseft dat er boeken met nummers gratis te verkrijgen zijn.
voor een groot deel heb je gelijk natuurlijk
Maar ik hou mijn nummers ook liever prive, niet omdat ik zo gigantisch veel te vertellen heb, maar wil zo min mogelijk 'lastig' gevallen worden.

ik weiger dan ook stelselmatig de opname van mijn gegevens, in publieke databanken.

voor verkoop op marktplaats e.d heb ik een prepaidsim liggen, die ik aanzet als er een advertentie staat, dat nummer wordt zelfs gebeld als er geen advertentie staat, dus het harvesten gebeurt toch wel
niet alleen door FB
Anoniem: 358674
@biglia11 oktober 2012 14:43
Zoals je zelf al aangeeft, met wat geluk geven ze zelf hun naam. Niet die van al hun vrienden etc etc...

Lijkt me toch een aardig verschil...
Dat is natuurlijk verschrikkelijk inefficiënt in vergelijking met deze Facebook bug. Op Facebook kun je honderden nummers per minuut checken, terwijl je via de telefoon moet wachten totdat je hoort dat het nummer niet bestaat. Of nog langer totdat er wordt opgenomen.
Daarnaast bied de telefoongids over het algemeen alleen telefoonnummers van vaste lijnen terwijl de mensen op facebook vrijwel alleen maar (prive) mobiele nummers invullen.
Het is natuurlijk wel handig om het telefoonnummer gekoppeld te hebben aan Facebook. Sinds iOS 6 zie je ook de contacten die FB hebben gescynt met hun telefoon in je Whats app lijst staan. Dat is wel handig, maar natuurlijk brengt het ook een security riscio mee.
Gemak dient de mens en daar maken ze bij facebook mooi gebruik van. Voorheen durfden mensen geen producten online te kopen, tegenwoordig denkt niemand er nog over na waar ze hun persoonlijke gegevens prijsgeven.

Niemand leest natuurlijk de voorwaarden (ik ook niet) wanneer men gebruik maakt van (gratis) services of software omdat het allemaal zo vanzelfsprekend is geworden.
En dat is heel jammer dat dat zo is gegaan. In '96 of nog iets eerder toen we op school een serieus lokaal kregen met alle computers op internet waarschuwde onze leraar er al heel streng voor. Hou met elke letter die je typt op internet er rekening mee dat het nooit meer van internet te halen is en dat er een hele grote industrie zal ontstaan naar persoonsgegevens. Hij is allang overleden maar moest eens weten wat ervan is gekomen.

Vanaf die eerste dag altijd een internet-alias gebruikt om de echte en digitale wereld gescheiden te houden. Nog best lang vol kunnen houden eigenlijk. Tot aan het Facebooktijdperk waarin anderen het wel hebben verpest.
Ik had ook contacten in mijn telefoonboek staan die niet in mijn facebook stonden. Deze contacten zijn nu ook aangevuld met gegevens van Facebook.

Vond ik ook best vreemd.
Dat venster is overigens te vinden onder de knop privacyinstellingen als je ingelogd bent. Onder de optie "Contact maken" kun je instellingen wijzigen. Belachelijk overigens dat je de optie niet op "Niemand" kunt zetten. De minst publieke optie is dat al je vrienden je op telefoonnummer en e-mailadres kunnen vinden.
Dat is niet helemaal waar. Je kunt groepen aanmaken, bijvoorbeeld close friends, en alleen deze toegang tot je contactinformatie geven.
Dat kan dus niet, er staat alleen Iedereen, vrienden van vrienden of vrienden. Het is waar dat sommige privacy opties wel hebben niemand of bewerken. Maar zoeken op telefoonnummer en e-mailadres heeft deze optie dus niet.
Dat is ook wel een leuk punt. De minst publiek optie is om je vrienden de mogelijkheid te geven om je op mobiele nummer en email adres te vinden.

Voordat ik begin, ik ben hier ook schuldig aan. Maar hoeveel mensen op Facebook zijn nu echt 'vrienden'? Ik denk dat ik drie keer zoveel collega's en kennissen heb dan dat ik ook daadwerkelijk 'vrienden' heb. En hier schiet Facebook een beetje tekort.

Iedereen die ik toevoeg is een 'vriend' het is daarom vaak onmogelijk, om gewoon iemand toe te voegen en daar contact mee te houden. Voor studenten is het fijn om klasgenoten toe te voegen. En je kunt deze mensen tegenwoordig ook categoriseren
maar je kunt niet een bepaalde groep mensen restricties opleggen.

Nu is mijn telefoonnummer geen staatsgeheim, en heb ik hem wel-degelijk met bewuste keuze op mijn Facebook neergezet. Zelf zie ik hier het probleem niet zo van in. Ik word amper gebeld. En ben nog nooit raar benaderd door mensen.
Desalniettemin, vind ik, dat Facebook meer opties moet bieden in de manieren waarop je je profiel en bepaalde informatie wil voorschotelen aan mensen. En goede inzage moet krijgen welke informatie er nu, precies, over jou bekend is.

Niet zozeer omdat ik privacy hoog in het vaandel heb, ik ben me er meer van bewust dat er vrijwel geen echte privacy meer is. Maar ik ben ook geen doemdenker. Er zal, ongetwijfeld, meer informatie over mij beschikbaar zijn dan dat ik mij bewust ben. Positief of negatief. En niet alles heb je altijd in de hand.
Het is sowieso absurd dat als iemand anders zijn adresboek synchroniseert, jouw telefoonnummer ook gekoppeld wordt. Maar dat is juist de kracht van Facebook natuurlijk. Zelf heb je weinig controle over wat je wel en niet wilt laten zien, en ben je vaak afhankelijk van hoe een ander zijn settings heeft ingesteld.

Aan de andere kant, vaak staan de telefoonnummers ook in het telefoonboek. Wat kun je met die telefoonnummers en info? En wat als ik alles van mijn account verborgen heb voor buitenstaanders?
Het is sowieso absurd dat als iemand anders zijn adresboek synchroniseert, jouw telefoonnummer ook gekoppeld wordt. Maar dat is juist de kracht van Facebook natuurlijk. Zelf heb je weinig controle over wat je wel en niet wilt laten zien, en ben je vaak afhankelijk van hoe een ander zijn settings heeft ingesteld.

[...]
Dat zou inderdaad absurd zijn, en het is dan ook niet zo. Dan zou ik gegevens in jouw Facebook account kunnen veranderen. Dat is dus niet zo. Het enige wat je kan doen, is de gegevens van je vrienden naar je telefoon trekken, je kan de informatie niet weer terug pushen.
Absurd, maar staat vast wel in de voorwaarden waar mensen mee akkoord gaan wanneer ze zich aanmelden. Zelf heb ik geen facebook en het nut ervan is me ook totaal niet duidelijk. De enige soortgelijke website waar ik gebruik van maak is LinkedIn, en dit alleen omdat dat na mijn studie eventueel makkelijk kan zijn.
Mijn ervaring is dat mensen op Facebook je veel sneller benaderen voor werk dan via LinkedIn, dus wat dat betreft heeft Facebook zeker nut.
Anoniem: 358674
@Twenty11 oktober 2012 14:39
Maar waar heb IK die voorwaarden dan geaccepteerd? Ik heb bewust geen facebook vanwege al het gezeik eromheen.

Jij geeft aan ook geen facebook te hebben... Toch zal jij in de database te vinden zijn.
Anoniem: 126717
11 oktober 2012 13:11
Het is onbekend hoeveel mensen hun telefoonnummer, al dan niet bewust, aan hun Facebook-account hebben gekoppeld. Als gebruikers hun adresboek met Facebook synchroniseren, wordt niet alleen hun eigen telefoonnummer, maar ook dat van vrienden toegevoegd aan Facebook-profielen.
Als ik even door mijn People hub loop (WP7.5) zie ik bij vrijwel iedereen telefoonnummers. Dus ik denk dat het een erg groot percentage is.
Anoniem: 344663
11 oktober 2012 13:16
Ja, snap niet waarom mensen zoveel moeite moeten doen om hun info te beschermen! En je kan zelf nog zo goed je best doen om alles af te schermen maar zodra 1 van je vrienden dit overkomt hebben ze nog alles van je. Word eens tijd dat ze alles gaan aanpakken op internet.
FYI: Als je je als Facebook developer wil registeren (wat ik dus nodig heb voor mijn werk), ben je verplicht je mobiel nummer op te geven.
Geef je toch het nummer van je werk telefoon? :Y)
Anoniem: 465149
11 oktober 2012 13:31
Daarom staat mijn whatsapp lijst ineens met nummers waarvan ik dacht wtf hoe komen die erin..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee