Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Google heeft aan zijn pas geïntroduceerde abonnementenfeature voor de Play-winkel de mogelijkheid toegevoegd om eerst een proefabonnement te nemen. Ontwikkelaars die dit willen aanbieden, kunnen deze mogelijkheid nu aanzetten.

De mogelijkheid voor een proefabonnement werd gevonden in een document op Android Developers, waarop Google aan ontwikkelaars uitleg geeft over Android-functionaliteit. Ontwikkelaars hebben de mogelijkheid om zelf in te stellen hoe lang de gratis periode duurt, waarna deze automatisch wordt omgezet in een betaald abonnement. Voor het afsluiten van een proefabonnement moet een transactie van 0,00 euro worden verricht, waarvoor het bezit van een creditcard noodzakelijk blijft.

Gebruikers houden de mogelijkheid om het abonnement tijdens de proefperiode op te zeggen, waardoor zij niet voor de content hoeven te betalen. Wel wordt toegang tot de content dan direct afgesloten.

Google is al enige tijd bezig het aanbod en de betalingsmogelijkheden in de Play-winkel te verruimen. De abonnementenfeature zelf, die bijvoorbeeld kan worden gebruikt voor tijdschriften, kranten of extra content voor games, werd in mei aangekondigd. Daarnaast heeft Google de mogelijkheid toegevoegd om cadeaubonnen te gebruiken voor het kopen van digitale content in de downloadwinkel.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

En wanneer komen de cadeaubonnen naar Nederland en kun je hiermee alles kopen in de Google Play store? Want het steeds opwaarderen van mijn prepaid creditkaart komt echt mijn neus uit. En nee, een echte creditkaart wil ik niet.

Ik wil gewoon makkelijk net als bij de Apple Store.
Wat is het grote verschil met een prepaid 'creditcard' en een prepaid 'cadeaukaart' dan denk je qua gebruik? Overigens vraag ik me ook af wat je tegenstaat aan een creditcard, het kost een paar euro per jaar en je kan er overal mee betalen (vooral in het buitenland is dat al een paar keer erg handig geweest). Aan het einde van de maand wordt t bedrag afgeschreven dus je hebt geen hoge rentes ofzo als je gewoon kunt betalen wat je hebt gekocht.
Kwa gebruik is het waarschijnlijk identiek. Het is die hele systematiek er achter.
Als je een CC gebruikt moet je een administratie gaan bijhouden om niet achterover de donderen als ze aan het eind van de maand gaan afschrijven, tot die tijd doe je je aankopen dus ook gewoon glashard op krediet. Ik kan heelmaal begrijpen waarom je dat niet wil, ik vind dat namelijk ook gewoon ruk. Mijn aankopen moeten direct afgeschreven worden, blijft het voor mij ook duidelijk hoe ik er voor sta zonder een excelsheet bij te moeten houden.
Daarbij krijg je geen CC als het BKR je niet tof vind, dat omvat ook een niet te onderschatten aantal mensen.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 10 oktober 2012 11:44]

Die administratie wordt al netjes voor je bijgehouden. Met meerdere creditcards, zeker die van MasterCard kan je ten alle tijden je huidige saldo / bestedingslimiet inzien. Ik heb een kaart van de RaboBank ook daar is het mogelijk om je uitgaven in te zien. Niets geen administratie bijhouden of iets dergelijks. Daarnaast ga je ook lang niet alles kopen met die CC. Ik gebruik hem voornamelijk voor de vakanties, Play Store en boeken van hotelovernachtingen in eigen land. Voor die paar dingen kan ik in mijn hoofd ook nog wel bijhouden wat er om en nabij afgeschreven gaat worden aan het einde van de maand.
Top, prima, en super. Maar ik hoef die extra rompslomp en kosten niet. :)
Die keuze is aan jou, net als dat Google de keuze heeft om al dan niet iDeal of overschrijven naar Wallet toegangkelijk te maken. Op dit moment zullen ze er een reden voor hebben om het niet te doen. Het lijkt weinig werk de implementatie echter om dit voor tientallen landen te doenen met ieder eigen systemen wordt lastiger te managen denk ik.

Waar hopelijk op dit moment googles voornaamste aandacht naar uitgaat is Books, Movies, Music naar Nederland / Europa brengen. En daarnaast ook die cadeaubonnen. Dat zou voor nu een mooie tussenoplossing zijn.
als ze idd cadeau bonnen ondersteunen dan kan eender welke site er een ideal shop van maken...
Als je daarvoor voor jezelf een administratiesysteem nodig hebt dan kun je volgens mij gewoon niet met geld omgaan en dan is een creditcard inderdaad niet voor jou bedoeld. Het spijt me zeer als dat direct en mogelijk een aanval is op jou maar in de discussie mag dat gewoon gezegd worden imo.

Als ik m'n creditcard gebruik dan kan ik wel onthouden hoeveel geld er evt. afgeschreven gaat worden. In praktijk gebruik ik deze alleen voor de Play Store en is het hoogstens 5 euro per maand, als die paar euro al een probleem gaat vormen dan is er serieus iets mis.

[Reactie gewijzigd door Cartman! op 10 oktober 2012 12:05]

Ik prefereer het niet te hoeven onthouden, dat heeft geen drol uit te staan met mijn kundigheid mijn financieen op orde te houden, pikkie. :')
Ik weet als feit dat ik financieel gewoon gezond ben dus bewaar die bijdehante opmerkingen maar voor iemand anders.

Het is de systematiek waar ik tegen ageer, niet of ik er mee zou kunnen omgaan zou het me door mijn strot gebeukt worden. Ik wil er gewoon niet mee om HOEVEN gaan.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 10 oktober 2012 12:04]

Je zegt het zelf hoor, dat je niet voor verrassingen wilt komen te staan aan het einde van de maand, dat heb je dus gewoon zelf in de hand. Niks anders in principe dan met debetkaarten behalve dat het uitgesteld afgeschreven wordt van je rekening. Als jij eind van de maand niet meer weet wat je die maand allemaal met creditcard gekocht hebt dan is het niet voor jou bedoeld, niks meer en niks minder.

En er wordt dus niks door je 'strot gebeukt', je kunt gewoon een prepaidsysteem nemen.
Of gewoon niet en Google doet eens service verlenen en bied meerdere betaalmethoden.

Zo'n ding kost linksom of rechtsom nogsteeds meer dan de aankopen die ik er eventueel mee doe.

En jij moet mijn reactie eens lezen want ik maak vooral voorbeelden waar jij iets heel anders mee doet.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 10 oktober 2012 12:08]

Als je alle dagen aankopen van een paar euro's of soms grotere aankopen doet dan ga jij ook niet kunnen bijhouden wat je nu wel of niet betaald hebt met die kaart (US, brazilie zijn voorbeelden van landen waar men die kaart zo gebruikt). Komt nog bij dat je tegenwoordig toch wel met je debetcard ook al online kan betalen op veel plaatsen.

Het concept van betalen zonder dat je het direct merkt is trouwens voor veel mensen een probleem om mee om te gaan, dit terwijl het eigenlijk niet nodig is en het zet aan tot nodeloze aankopen omdat je nog amper geconfronteerd wordt met wat je doet: betalen.
Via de web banking kan ik anders gewoon de details van mijn VISA uitgaven bekijken, net zoals ik dat ook bij mijn rekening kan doen waar de maestro kaart aan gekoppeld is. Het enige verschil is dat het niet direct van de rekening gaat, maar in beide gevallen moet je op één of andere manier weten of kunnen opvragen wat je uitgegeven hebt en wat je nog over hebt.

Je noemt het dan 'betalen zonder dat je het direct merkt', maar met een pinkaart merk je dat toch ook niet, tenzij het geld op is, en als dat je ding is kan hetzelfde met een prepaid credit card.
De enige manier om te merken wat je uitgeeft (zonder de web banking of uittreksels te raadplegen) is werken met cash geld... aan het begin van de maand een bedrag afhalen, en daar de maand mee rondkomen.

Als je bij je pinkaart gewoon geld blijft uitgeven tot hij meldt dat je saldo onvoldoende is, dan noem ik dat ook niet echt 'weten wat je nog hebt'. Een groot voordeel van de credit card is dat je bij online aankopen goed beveiligd bent tegen fraude, en dat je het op veel plaatsen nodig hebt (ofwel geeft het extra voordelen zoals direct betaald en verstuurd ipv wachten tot internationale overschrijving aankomt).

Ik maak zelf nooit gebruik van de mogelijkheid om gespreid te betalen, want ik houd niet van kopen op krediet. De enige kost die je dan hebt is de jaarlijkse bijdrage voor je VISA kaart, hetgeen bij een aantal banken inderdaad gratis is.

Dat alles neemt natuurlijk niet weg dat meer betaalmogelijkheden mooi meegenomen zou zijn, maar een VISA kaart hoeft niet noodzakelijk negatief te zijn.
Leven op krediet is voor veel mensen gewoon geen fijne gedachte. Ik ben het daar wel mee eens, het moet gewoon een keuze blijven. Zelf heb ik ook geen CC en het enige wat ik niet kan kopen zijn apps in de play-store. Verder kan ik wel spullen uit het buitenland halen met b.v. Paypal en games via Steam met iDeal.

Ik blijf het raar vinden dat ze niet wat soepeler zijn met betalingsmogelijkheden.
Dus kun je een prepaid creditcard nemen, wat werkt als een cadeaukaart.

Keuze om ook via iDeal of PayPal te betalen zou handig zijn maar ze gaan het gewoon voorlopig niet doen, die discussie elke keer weer opnieuw... nu weten we het wel. Als je die ene app echt wilt maar geen creditcard wil zijn er dus mogelijkheden maar het is vaak makkelijker om ergens tegenaan te schoppen dan gewoon de andere oplossing te proberen heb ik het idee.

Ik betaal bij Rabo maar een paar euro per jaar voor die kaart en vind het enorm handig dat ik gewoon op 'Volgende' kan klikken in de playstore zonder verder in te loggen of codes over te nemen. Laat Google die gegevens maar lekker bewaren, als er misbruik van gemaakt wordt dan dekt de creditcardmaatschappij dit.
dat vind ik dan wel weer jammer...

als jij dus niet goed oplet moet IK daar voor gaan dokken... want Rabo staat zelf als eerste garante voor zaken... en dan pas de maatschappij ...

het gaat allemaal veel te makkelijk,
Het grote verschil tussen de 2 is dat als de play store gekraakt wordt dat je bij de laatste alleen dat bedrag kwijt bent en bij de eerste de potentie dat er meer mee wordt betaald dan alleen een ijsje :)

En inderdaad krijg je het misschien wel weer terug, maar de grote rompslom en ellende die je er van krijgt vindt ik het niet waard. Zit dus ook met smart op vouchers te wachten.

Met het PSN debacle heb ik geen geld verloren maar heeft mij wel aan het denken gezet en heb zoveel mogelijk overal mijn CC gegevens weg gehaald (zover je daar op kunt vertrouwen natuurlijk) en werk alleen nog met vouchers. Anders is het gewoon jammer en doe ik niet aan DLC/Apps kopen.
Het blijft inderdaad fascinerend hoe Nederlanders als zowat enigste land ter wereld zo anti-credit card zijn.

Doorgaans kosten ze geen drol. Doorgaans zijn het debet cards: dus geen rente over aankopen. En met de verzekering en beveiliging zit het ook wel snor. Het is gewoon een pinpas die wereldwijd te gebruiken is, doe niet zo moeilijk.
Ik merkte gewoon dat toen ik een cc had, ik makkelijker geld uitgaf dan nu ik er vanaf ben. Laatst wilde mijn bank mij heel graag een cc aansmeren, maar toen ik ze vroeg even mijn BKR te controleren (ik heb mijn koophuis met behoorlijk verlies moeten verkopen), moesten ze toegeven dat dat er idd niet rooskleurig uitzag. Maarrrr, ik kon er eventueel wel een krijgen, dan moesten ze even wat wiebelen met de regels en dan zou dat wel lukken. Heb gevraagd waarom ik dat zou willen, zij belden mij immers om me er een aan te smeren. Ik mis er helemaal niets aan dat ik geen cc heb. Internationale betalingen gaan via overschrijving of Paypal en dat werkt prima.

enige :+

[Reactie gewijzigd door Miglow op 12 oktober 2012 03:17]

Wat is mis met een echte credit card?
De kosten, niet op de laatste plaats. Zo een unit kost bij mijn bank 20 euro per jaar, dat is echt onzin alleen voor een paar apps op je google markt waar ze net zo goed ideal of paypal kunnen implementeren.

Bovendien lokt het hebben van een kreditlimiet uit tot het uitgeven van geld dat je niet hebt. Dat is hier niet gewoon en dat mag wmb zo blijven.

Ik neem niet zo'n ding in geen enkele vorm. Het heeft al wel een aantal keer voorkomen dat ik een app kocht. Jammer maar helaas.
Vroeger vulden bedrijven een vraag, vandaag de dag moeten de klanten blijkbaar buigen, mijn bipsch. :)

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 10 oktober 2012 11:27]

Dan moet je misschien eens een fatsoenlijke bank zoeken, de grote jongens in Nederland bieden meestal een credit card gratis bij je betaalpakket aan.

Rente is ook geen issue als je het saldo aan het einde van de maand netjes in 1x afbetaald.

En uitlokken tot het uitgeven van geld wat je niet hebt is een kwestie van de juiste state of mind hebben. Voor mij is het ding gewoon een verlengde van mijn pinpas en ik boek zoveel mogelijk het geld gelijk weer over naar de credit card als ik iets aanschaf.
Het is gewoon onzin dat je nóg een extra kaart moet nemen om te kunnen betalen.

De winkel moet jouw in staat stellen om iets te kunnen kopen, niet andersom. Ze moeten zorgen voor verschillende betaalmethodes, alleen creditcard was in 2000 misschien nog acceptabel maar tegenwoordig zijn er zoveel opties dat het schandalig is als je er maar 1 hebt.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 10 oktober 2012 11:35]

Het is gewoon onzin dat Nederland perse een eigen systeem moet hebben en niet gewoon mee kan doen met de rest van de wereld.
Eigen systeem? Volgens mij kan je sowieso in heel europa terecht met je pinpas, welk eigen systeem?
Het Nederlandse pinsysteem is door Currence uitgevonden en werd enkel in Nederland gebruikt.

Tegenwoordig is het Maestro maar doordat de kaarten die de banken in Nederland uitgeven niet geschikt zijn voor online betalingen heb je er nog niet veel aan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/PIN_%28betaalkaart%29
Bij de ING kost dat je 18 euro extra per jaar t.o.v. de basispakket. Vrijwel bij alle andere banken zijn de betaalpakketten nog duurder.

Het is gewoonweg vreemd dat Google niet verder kijkt qua betaalmogelijkheden dan de VS waar een creditcard de boventoon voert. Ook in bijvoorbeeld nieuwe opkomende economieen zal dat een probleem zijn.
|:( Ik ga voor die paar apps echt niet over stappen naar een andere bank...
Zo krom redeneren en nog proberen goed te praten ook....
Das prima dat jij daar zo tegenover staat maar dat hoeft natuurlijk niet volautomatisch voor iedereen volgens dezelfde beredenering te werken. Ik zit bij de ING, wat bedoel je met grote jongen?

Ik heb nog nooit van mijn leven ook maar een klein beetje een Creditcard nodig gehad. Waarom zou ik er in godesvredesnaam één gaan regelen om een paar apps te kopen die minder kosten dan die kaart. :')

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 10 oktober 2012 11:33]

Ik had hem ook nooit nodig, tot ik erachter kwam dat veel boeken die ik nodig had bij mijn studie bij amazon wel érg goedkoop waren. CC aangevraagd bij de bank en ik heb er al vele honderden euros mee bespaard door niet alleen boeken via internet aan te schaffen maar ook allerlei ander spul vanuit de hele wereld. :)

Even nagezocht, ik dacht dat die bij de ING gratis was, maar je moet daar inderdaad betalen ervoor. Ik zit zelf bij de ABN en daar is die gratis :)

[Reactie gewijzigd door Daeron op 10 oktober 2012 11:44]

Ik zit meestal op Ebay voor mijn goedkope buitenlandse aankopen. *trommelgeroffel* Paypal welke het direct van mijn bank af rossen.

Een creditcard heeft in mijn leven gewoon geen plaats. Landen waar je persé zo'n ding moet hebben zoals de states kom ik ook nooit, de rest kan je gewoon pinnen of cash betalen.

Google moet als serviceverlenend bedrijf gewoon voor alternatieven zorgen. Dat is gewoon de hele crux. Al nemen ze uit concurrentieoverweging geen paypal bied dan op zijn minst ideal of de mogelijkheid zoals paypal om geld op je google account te zetten door een bankoverschrijving te doen.
Dan kan je dit soort eigenlijk kansloze discussies geheel laten voor wat ze zijn.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 10 oktober 2012 11:51]

Landen waar je persé zo'n ding moet hebben zoals de states kom ik ook nooit

Je kunt in de US gewoon pinnen hoor, uit vrijwel elke automaat waar Maestro op staat.
Da's al een jaar of 20 zo.
Pinnen bij de bakker weet ik niet, da'k nooit geprobeerd.
De leeftijd bijvoorbeeld, ik ben 17 jaar en mag officieel niet eens een pre-paid kaart aanschaffen. En bij de bank kan dit natuurlijk ook niet.
Daarbij komt ook nog dat ik mezelf ken, en als de mogelijkheid er is ik het geld uitgeef met de gedachte: dat betaal ik wel terug van mijn volgende salaris.

Een creditcard zal voor veel mensen prettig, nuttig, of noodzakelijk zijn. Maar er zijn ook zat mensen waarvoor het onpraktisch is, of gewoon totaal niet nodig voor meer dan deze paar apps in de play store. Zoals hier ook al word beschreven gaat die hele kaart waarschijnlijk meer kosten dan de apps die je gaat kopen.

En zelfs dan nog, waarom zou ik mijn tijd besteden aan het aanschaffen van zo`n kaart omdat google niet de moeite neemt een fatsoenlijk betaalmiddel te implementeren. of dan in ieder geval een pre-paid kaart.

Als google mijn geld wil moeten zij mij ook de mogelijkheid geven dat te kunnen geven. Heb nu een keer zo`n pre-paid kaart aangeschaft voor mijn muziekspeler, en apps van clockworkmod. die apps gebruik ik veel en wil ik up-to-date houden,
Maar als ik nu weer een nieuwe angry birds zie voor 79cent (wat ik er ruimschoots voor over heb) schiet ik niet meteen online om zo`n nieuwe kaart te kopen, voor minder moeite, geld, en onnodig geld (19,21) die ik niet gebruik kan ik netzogoed de app piraten.
Ja groot gelijk ik vind nu ook dat het is een keer tijd word dat of paypal of onze standaard ideal word geintroduceerd. Bij Apple store kan je ook nog met clickandbuy betalen. Dit is ook omslachtig maar het werkt.

Ik hoop dat het is een keer aangepast word want dit was 1 van de redenen waarom ik naar een iPhone ben overgestapt.
Google, maar ook andere bedrijven zoals Apple, produceren vooral voor de Amerikaanse markt.

We horen nu al jaren dat de betalingsmogelijkheden van de Play Store uitgebreid gaan worden (betalen via provider, cadeaukaarten, Click and Buy), maar wanneer krijgen we hier eindelijk eens de volledige Play Store? Daar bedoel ik e-books, muziek en films mee. In de VS al lange tijd verkrijgbaar. Waarom hier niet? Waarom hier geen initiatieven als Netflix?

Of heeft één Europa niet gezorgd voor eenvoudigere regels, maar werken we nog steeds met 30 verschillende regelsets met betrekking tot auteursrecht zodat een uitgebreide Play Store en initiatieven zoals Netflix hier niet van de grond kunnen komen en waarschijnlijk de eerstkomende jaren ook niet geïntroduceerd zullen worden? En dan vragen instanties zoals Brein zich af waarom sommige mensen gaan downloaden..
Ontwikkelaars hebben de mogelijkheid om zelf in te stellen hoe lang de gratis periode duurt, waarna deze automatisch wordt omgezet in een betaald abonnement.
Ik weet niet of dat abonnementen gebeuren gelimiteerd is tot een specifieke app van Google maar als het voor alle apps mogelijk is dan voorzie ik wel wat problemen.

Hoe vaak download je wel eens niet een App om even te proberen en vergeet je hem. Of niet vaak opent? zit je ineens vast aan een abonnement.

Wat gebeurt er eigenlijk als je de App verwijderd? gaan eventuele proefabonnementen dan stop gezet worden of word je getrakteerd om een betaald abonnement na die periode?
Dat gaat toch voor alles op. Als je niet opzegt loopt het door, denk aan telefonie, tijdschriften, etc.
klopt, maar je hebt meestal niet 50 verschillende tijdschriften die je thuis ontvangt of 30 telefoons op je tafel. Mensen hebben wel 80 Apps op hun telefoon die ze niet allemaal even actief gebruiken.

Daarnaast zie je bij telefonie en tijdschriften niet het principe dat je een proef abonnement neemt en dat deze automatisch omgezet word in een doorlopend abonnement.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een app gedownload om die vervolgens te vergeten. Iedere app die ik download, in de meeste gevallen na enig onderzoek, wordt direct uitgebreid getest. Is het niets, dan direct eraf. Verder is het sowieso altijd zaak om voor het installeren van een app even de permissies door te fietsen.
Maar dit heeft niets met permissies te maken. en zoals je zegt, je test het neemt dus een proefabonnement. Moet je die niet vergeten stop te zetten.
kan Google nou niet gewoon ideal implementeren?
Vast wel, maar ik denk eerder dat ze nog even de kat uit de boom kijken. IBAN (International Bank Account Number) zal wellicht het een en ander wijzigen.

Eerst een transactie van 0,00 (wie betaald die kosten?) en daarna hang je automagisch aan een abonnement? Daar zie ik probleempjes mee komen...
Wellicht, maar de investering heel ruim genomen 30 uur weegt niet op tegen de inkomsten. Veel nederlanders kopen nu geen apps omdat er geen passende betaalmethoden zijn.
Ik vraag het me af. Blijkbaar heb je hier een aantal tweakers met een hele sterke cc aversie. In mijn vriendenkring daarentegen geloof ik niet dat er mensen tussen zitten die wel een tablet/smartphone hebben maar geen cc.
Dus waarom zou Google? cc is gewoon een behoorlijk goed geaccepteerd betaalmiddel, ja ook in nl.
Mensen die gewoonweg niet willen betalen doen dat gewoon toch niet, al bieden ze 100 betaalsystemen aan.
Daarnaast nog, hoeveel andere landjes met hun ideals zou google dan nog moeten gaan supporten?
Google zou in de eerste plaats de volledige play functionaliteit in europa mogen releasen ipv een betaalsysteem dat enkel in nederland gebruikt wordt. Wat hebben jullie toch tegen (prepaid) creditcards?
Nou laatst wilde ik nog wat apps kopen voor mijn zusje en kwam in totaal uit op iets meer dan 5euro.

Maar als ik die prepaid cc wil kopen kost dat me 30 euro......

Dan heb ik dus maar effectief 20euro te besteden en als ik dat niet opmaak, dan gaat dat elke maand weer wat eraf.

Sorry hoor, maar 30euro uitgeven voor iets wat 5 euro gaat kosten slaat nergens op.
prepaid kaart kost je geen 30 euro, bij het opwaarderen betaal je 2 euro, en het aanvragen was gratis. Dus waar haal jij die 30 euro vandaan?
30 euro? volgens mij kost zo'n kaart je een tientje, en moet je er minimaal 10 euro opzetten. aldus is je kaart goedkoper, bij primera te krijgen...

aan te raden is voor de echte kaart te kiezen, en niet voor de 3maanden online versie...
Nice, dus je kunt voor die ene dure app een proefabo nemen, en dan binnen een maand opzeggen. Die app heb je dan legaal, want Google zal de app niet ongevraagd van je device af halen, neem ik aan.
Juist, en daarom wordt de toegang tot de content na het opzeggen van het abonnement direct afgesloten, zoals het artikel zegt.

Goed initiatief overigens, er zijn genoeg apps die meer dan een paar euro kosten, die je niet zomaar even probeert (en waar ook niet altijd een light-versie van is)
Ik had het ook gezien, jammer dat het niet een trial functionaliteit voor gewone apps ook is. Zoals bij Windows Phone, waar je gewoon 1 app hebt die en trial en full version is.
Als ze nou eens paypal gaan ondersteunen in die aftanse store van hun...
Ik wil best betalen voor mijn apz maar niet met tal van omwegen.
Gebruikers houden de mogelijkheid om het abonnement tijdens de proefperiode op te zeggen, waardoor zij niet voor de content hoeven te betalen. Wel wordt toegang tot de content dan direct afgesloten.
Vooral dat laatste lijkt mij vaag. Waarom zou je de rest van de vooropgestelde termijn niet mogen opgebruiken omdat je vandaag i.p.v. volgende week pas beslist de app toch niet te nemen?
omdat het een uitprobeer versie is... geen cadeau versies???
De ontwikkelaar weet waaraan hij begint als hij proefperiodes van dagen of weken uitdeelt. Ik snap dan ook niet waarom dat zomaar zou moeten stopgezet worden van zodra ik beslis de app niet aan te schaffen. Zeker als het gaat om iets eenmalig (zoals nu reeds het geval is bij terugbetalingen van app aankopen), laat ons dan toch gewoon alle dagen opgebruiken? Lijkt mij voor trialware niet meer dan normaal.

EDIT

Het kan zelfs in het voordeel van de ontwikkelaar spelen omdat de gebruiker in de resterende periode eventueel nog van gedachte kan veranderen en dus toch nog tot aankoop over gaat. Misbruik zal er uiteraard altijd zijn, maar dat kan bij Android sowieso al veel gemakkelijker.

[Reactie gewijzigd door StevenLiekens op 10 oktober 2012 18:12]

Jammer alleen dat het weer US-only is...