Centraal Boekhuis bevestigt komst van Amazon naar Nederland

Online warenhuis Amazon.com is in overleg met boekendistributeur het Centraal Boekhuis over de verkoop van Nederlandse boeken in zijn webwinkel. Amazon zou voor de feestdagen willen beginnen met de verkoop in Nederland.

Amazon.com-logo met tegenvaller-pijltjeDat schrijft de Telegraaf op basis van anonieme bronnen. Het Centraal Boekhuis heeft bevestigd dat het momenteel met Amazon in onderhandeling is over de distributie van de boeken. Het bedrijf verzorgt binnen Nederland voor meer dan vijfhonderd uitgevers de distributie van boeken naar winkels. Amazon zou de deal met het Centraal Boekhuis ergens in oktober willen beklinken zodat nog geprofiteerd kan worden van de verkooppiek tijdens de feestdagen.

Eerder dit jaar wist Tweakers.net al te melden dat Amazon plannen had om dit najaar naar Nederland te komen. Volgens verschillende bronnen zou dit in september plaats moeten vinden, maar nu blijkt dat de uitrol lichtelijk vertraagd is. Het is nog niet precies bekend welk soort artikelen Amazon in Nederland wil gaan voeren, maar volgens Telegraaf zou Amazon ook bezig zijn met deals te sluiten voor films, tv series en muziek. Ook in België zou Amazon onderhandelingen voeren over de levering van boeken.

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

14-09-2012 • 10:39

92

Reacties (92)

92
90
51
8
0
33
Wijzig sortering
Misschien kunnen we dan eindelijk ook de Kindles vanuit een warenhuis dichtbij bestellen. Tot op heden als je een Kindle probeert te bestellen via de Britse of Duits Amazon, wordt je als Nederlander verwezen naar de Amerikaanse website, waar bij je product een berg verzendkosten en importkosten komen.

Verder dacht ik ergens gehoord te hebben dat Amazon ook een iDeal integratie zou hebben voor de Nederlandse website, maar ik kan dat niet zo snel terug vinden. Ze moeten bijna wel denk ik.

Dan denk ik toch maar om nog even te wachten met mijn Kindle te bestellen. :)
iDeal lijkt me wel. Zonder iDeal kan je binnen NL geen grote speler worden.
Bij Bol.com betaal ik altijd achteraf via de factuur die bij de bestelling zit. Wel zo handig, je betaalt immers pas als je het product daadwerkelijk ontvangen hebt.
wordt je als Nederlander verwezen naar de Amerikaanse website, waar bij je product een berg verzendkosten en importkosten komen.
Je hebt gelijk over de dure verzendkosten, maar die importkosten zijn bij de Kindle alleen maar de btw. Dus als Amazon naar Nederland komt moet je die kosten alsnog betalen.
Papier is dood!

Hopelijk vallen ebooks ook onder de gemaakte deal en kunnen we voortaan Nederlandse boeken kopen met de Kindle.

Ik heb nu voor de Kobo Touch gekozen, omdat er voor de Kindle vrijwel geen Nederlandse boeken te koop zijn.
Ik heb thuis een Kindle maar alle EPUB's zijn met het geweldige programma Calibre gewoon om te zetten naar het MOBI formaat van de Kindle.
Inderdaad. Ik doe precies het omgekeerde om de (engelse) .mobi ebooks die ik bij amazon.com heb gekocht te kunnen lezen op mijn Kobo.
Het briljante aan e-books is dat ze inderdaad buiten de vaste boekenprijs vallen, maar wel onder het hoge BTW tarief. Dat juist verhoogd is.
Zodoende zijn er Nederlandse uitgevers die het presteren het e-book duurder te maken dan het papieren boek.
Ik hoop dat Amazon zorgt voor een kentering in de prijzen. Zodra ik bij amazon.co.uk spellen koop ben ik vele malen goedkoper uit, gemiddeld 15 euro per spel.
Ik sluit mij dus aan bij MysticMan en hoop dat ik ook in Engeland kan blijven bestellen.
Boeken mogen in Nederland niet onder de vastgestelde prijs verkocht worden.

Wet op de vast boekenprijs
Hopelijk mogen we dan nog steeds in de .co.uk bestellen scheelt een hoop geld op engelstalig materiaal.
Ook voor Bluray moet je nu nog daar zijn, ik ben bang dat dat zo blijft.
We kunnen momenteel niet alleen in Egeland bestellen, maar ook uit Duitsland, je kan nog steeds kiezen daar tussen.

Qua spellen... Volgens mij kijk je niet helemaal goed, want als je goed rondkijkt kunnen Nederlandse winkels je ook tegenwoordig vaak helpen aan goedkope spellen: http://www.budgetgaming.nl

Zeker met doe hoge pondprijs, verzendkosten, ben ik er toch achter gekomen dat Amazon.co.uk toch vaak net iets duurder is (voor de PC), uitzonderingen daar gelaten.
Dat klinkt goed. Meer concurrentie lijkt me prima.

Weet iemand hoe het zit met de vaste boekenprijs in Nederland? Overal zijn de boeken net zo duur. Geldt dat ook voor een winkel uit het buitenland die Nederlandse boeken verkoopt?
Alle Nederlandse boeken worden verkocht via het Centraal Boekhuis, die ziet er op toe dat de boekenprijs vast blijft. Dus ja ook Amazon zal dezelfde prijzen moeten hanteren als ze Nederlandse boeken willen verkopen. Dus veel concurrentie op die markt zit er niet in.

Wat volgens mij ook de reden is dat er zoveel boekhandels over de kop gaan. Het is overal hetzelfde en ze voegen niets aan de markt toe. Er komen geen schrijvers signeren, er zijn geen exclusieve deals voor Nederlandse boeken... de hele markt zit op slot.

extra info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_op_de_vaste_boekenprijs
met als quote: "De uitgever van een boek is verplicht om voor elk boek dat hij aanbiedt een prijs vast te stellen en deze prijs te melden bij het Commissariaat voor de Media. De uitgever en de importeur kunnen de vaste prijs na één jaar opheffen. De uitgever en de importeur kunnen de vaste prijs na een half jaar verhogen of verlagen"

edit: info toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door LightPhoenix op 24 juli 2024 22:31]

Niet helemaal waar. Weliswaar is Centraal Boekhuis momenteel veruit de grootste distributeur van Nederland, er waren (en zijn) ook andere distributeurs. De grootste concurrent is echter onlangs failliet gegaan.
Toezicht gebeurd idd door het Commissariaat voor de Media.
Centraal Boekhuis is eigendom van de uitgeversbond en de boekverkopersbond.

Probleem voor boekhandels is verder dat er een steeds groter aandeel van Nederlandse boeken op internet wordt besteld en dan voornamelijk bij Bol.com.
Hier is de boekhandelsbranche zelf veel te laat (of niet) op ingesprongen.
Door speciale afspraken met Centraal Boekhuis kan Bol razendsnel leveren, veel sneller dan een boekhandel die een niet voorradig boek zelf besteld bij Centraal Boekhuis.

Overigens heeft de boekenprijs ook wel voordelen. Niet zo zeer voor de kleinere, zelfstandige boekhandels, maar voornamelijk voor uitgevers, die hierdoor makkelijker onrendabele titels op de markt kunnen zetten.

[Reactie gewijzigd door MadBear op 24 juli 2024 22:31]

Bol.com heeft geen speciale afspraak met het Centraal Boekhuis. Iedere boekwinkel in Nederland kan exact dezelfde boeken leveren en met dezelfde snelheid als Bol.com. Dat is gewoon een standaarddienst van het CB.
De reden noem je zelf al, het CB is uiteindelijk 'eigendom' van al die boekhandels. Die zouden het nooit accepteren als een concurrent meer voordeel krijgt.

Het verschil is dat die andere boekhandels een voorraad aanhouden in hun winkels en dus het liefst ook uit eigen voorraad leveren. Bol.com heeft geen boeken en stuurt elke bestelling gewoon ongezien door naar het Centraal Boekhuis.
Wat ik hiermee bedoel is dat de verwerking van de bestellingen bij Centraal Boekhuis gedaan wordt. Als je in een winkel bestelt gaat het alsvolgt:
Maandag: klant doet bestelling, winkel stuurt bestelling 's avonds door naar CB.
Dinsdag: verwerking bestelling
Woensdag: levering.
Er is een mogelijk voor 24 uurslevering voor boekhandels, maar zover ik weet is dat tegen extra kosten.

Als je bij Bol.com besteld wordt de bestelling inderdaad automatisch naar CB gestuurd en daar meteen verwerkt, ingepakt en verstuurd. Deze worden dus niet eerst naar Waalwijk gebracht en van daaruit gedistribueerd.

De besteller bij Bol.com heeft zijn boek de volgende dag in huis ( als hij voor 22:30 besteld. De boekhandel moet voor 18:25 bestellen tegen extra kosten en heeft het dan ook de volgende dag in huis.
Die 24 uurs levering is inderdaad tegen extra kosten maar die betaalt Bol.com ook. Dat is tenslotte ook gewoon porto + het werk. Ook de gewone boekhandel kan de hele dag, tot 22:30 zijn bestellingen doorsturen en de volgende dag geleverd hebben. Dat een groot deel dat niet doet is een ander verhaal en tegelijk ook een van de redenen dat ze het afleggen tegen de online verkopers.

De reden dat ze tot zo laat nog bestellingen kunnen aannemen is dat ze een deel van het werk van Post NL intern uitvoeren (sortering) en kant-en-klaar aanbieden. De enige manier om dat rendabel te houden is door dat niet alleen voor Bol.com te doen.
Boekhandels gaan ook over de kop omdat ze minder marge krijgen dan BOL terwijl ze meer exemplaren tegelijk moeten inkopen om überhaupt een marge te krijgen die groter is dan bij standaard nabestelling. Daar komen dan nog de vestigings- en voorraadkosten bij die BOL niet heeft. Bij BOL is alles nabestelling maar door de monopoliepositie bedingt BOL toch een grote marge bij de uitgevers. Uitgevers zijn namelijk nogal kortzichtig en ongeorganiseerd en bieden slecht weerstand tegen grote partijen. De komst van Amazon biedt een kans om opnieuw met BOL te onderhandelen over de marge. Ik verwacht niet dat dit zal gebeuren. Vaste boekenprijs en recht van retour zouden tegelijk moeten worden afgeschaft om meer partijen een kans te geven zich op de boekenmarkt te profileren.
Alle papieren boeken die geschreven zijn het Nederlandse of Friese hebben een vaste prijs en er staan gigantische boetes op het afwijken daarvan. Er zijn wel flink wat uitzonderingen zoals voor studieboeken maar dat is maar een deel van de markt.

Ook zijn er wel regels dat als je een boek exporteert en weer importeert in Nederland, de prijs niet lager mag worden. Maar ik betwijfel of dat geldt voor Amazon als winkel. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de NMA een boete kan opleggen aan een buitenlands bedrijf.
Niet helemaal.
Er is voor een bepaald boek, in Nederlands of Fries, een vaste prijs. Ongeacht waar het vandaan verstuurd wordt. Na een half jaar mag de uitgever besluiten de prijs aan te passen, waarna een nieuwe vaste prijs ontstaat.
Verder is het niet de NMA die zich ermee bemoeit.
Je hebt gelijk, ik heb het CVDM en de NMA door elkaar gehaald. Ik zat met de NMA in mijn hoofd omdat Amazon juist niet verplicht is de vaste boekenprijs te volgen. Dan komt de NMA weer om de hoek want als ze dat wel doen kan dat in theorie gezien worden als een prijsafspraak.
Zeker niet. Ik koop mijn boeken bij een zelfstandige boekenwinkel (geen keten zoals Fnac of Standaard Boekhandel) en die biedt altijd kortingen op de boeken. En dus ook op Nederlandse boeken (Geert Mak bv).

De vaste boekenprijs in Nederland vind ik maar een dwaze uitvinding. In België geldt dat niet, en daar zijn nog heel wat kleinere, zelfstandige boekenwinkels. Dat maakt ook dat je daar meer en beter boeken kan kopen.
Meer als in: meer aanbod. Fnac heeft van 20 boeken een volledige stock staan, maar heeft in totaal niet zo'n mega aanbod.
Beter als in: je kan een boek omschrijven en de verkoper weet wat je wil. De verkoper van een niet-keten winkel weet nog wat boeken zijn, wat lezen is, ... En kan om die reden gewoon beter advies geven. Boekenverkopen is niet gewoon dozen schuiven, maar is echt een vak.

(ik ben zelf geen boekenverkoper, maar boekenkoper)
Dat mag dus niet, in ieder geval niet voor Nederlandse boeken. Amazon zal daarin niks toevoegen.

Immers zijn alle boeken die er zijn bij het centraal boekhuis opgeslagen (enkele uitzonderingen) waardoor je in 1 dag alles in huis hebt.
Nou, gelukkig is het niet overal zo. Zonder even reclame te maken voor de zaak in kwestie, een klein voorbeeldje:

Ik stond te wachten op mijn product in deze computerzaak, toen een andere klant bediend werd en vroeg naar een bepaald type high-end grafische kaart. De verkoper merkte toevallig op dat deze persoon de maand voordien net een high-end kaart gekocht had en vroeg of dit voor dezelfde pc was. Toen de klant "ja" antwoordde, gaf de verkoper vervolgens het advies dat de kaart dat hij had nog steeds zeer goed was en deze nieuwe dure kaart op zich niet zoveel beter was en zeker de prijs niet goedpraatte ten opzichte van zijn huidige hardware.

In andere woorden, de verkoper zijn advies was om bij zijn huidige hardware te blijven en zo dus niets te verkopen aan deze klant. Dit is dan ook geen luttel bedragje van 10 euro, maar 500+. Ik was behoorlijk onder de indruk toen ik dit hoorde, en ben sindsdien een trouwe klant. Dit was niet een enkel geval, maar heb ik meerdere keren meegemaakt. Even terzijde had die klant de kaart toch gekocht.

[Reactie gewijzigd door Szz op 24 juli 2024 22:31]

Ik heb zelf bij Saturn gewerkt op de computerafdeling en ongeloofelijk maar waar waren er op dat moment maar 3 (waaronder ik) van de 10 verkopers die verstand had waar hij over praatte. En toch wordt ik na een half jaar eruit geschopt, waarom? Omdat ik klanten eerlijk advies gaf.

Een klant die bij mij kwam ging weg met een laptop van 400-500 waar hij naar mijn mening voldoende aan had, een andere collega verkocht een laptop van 900 euro aan dezelfde soort klant puur om de verkoop.

Eerlijk advies is nog ver te zoeken bij zulke winkels, maar dit zal wel een lokale pc-boer zijn geweest neem ik aan. :)

[Reactie gewijzigd door Lawwie op 24 juli 2024 22:31]

Nee hoor, een van de grotere van Belgie :) . Wint elk jaar zelfs een boel prijzen!
Hoewel het zeer zeker niet mijn partij is, heeft de VVD al eind vorig jaar aangegeven dat ze zo snel mogelijk van de vaste boekenprijs af willen. Wellicht dat ze nu ze zoveel zetels hebben hier iets mee kunnen gaan doen:
http://site.vvd.nl/nieuws...chaf-vaste-boekenprijs-af

Ik vind het een bizar dat iets als een vaste boekenprijs nog kan anno 2012, dat motiveert mensen niet om boeken te kopen. Net zoals dat een ebook nog steeds onder het hoog btw tarief wordt gerekend.

Niet dat dit mij persoonlijk nu echt raakt, want ik lees primair ebooks, in het Engels. De boeken die ik nog wel in papier formaat koop zijn ook allemaal Engels. Het komt echter sporadisch voor dat ik een examen in het Nederlands moet doen en dan is het wel fijn om de boeken ook in het Nederlands te hebben (maar gelukkig gebeurt dat steeds minder). We hebben ook altijd nog de bib om de hoek...
Hopelijk komt de Kindle dan ook naar Nederland.

Ik ben alleen bang voor wat er met de prijzen gebeurt. Nu zijn Engelse boeken op Amazon.co.uk vaak veel goedkoper dan op Bol. Zou goed kunnen dat Amazon NL qua prijzen meer gelijk gaat liggen met Bol en dat bezorging bij Amazon.co.uk dan niet meer mogelijk is naar NL... Zoiets doen ze met Kindle-boeken ook. Digitale boeken zijn op Amazon UK veel goedkoper dan Amazon US maar voor niet-Britten is het alleen mogelijk op de US site e-books te bestellen
Je kan de Kindle al jaren gewoon bestellen bij Amazon en dan wordt hij netjes in een dag of 2-3 bij je bezorgd.
Ik vind het toch raar. Waarom is dat eigenlijk dat Amerikaanse bedrijven dit allemaal afschermen. Kindle kan je niet allemaal komen (alleen de normale) in Amerika, Spijkerbroeken (bijv Levi's 501) en andere kleding zijn ook bijna niet te bestellen op internet in Amerika. Vroeger kon je veel meer bestellen in Amerika, ik bestelde vroeger regelmatig CD's, die waren behoorlijk goedkoper.
Nieuwe Kindle Touch nog niet. Bij de UK website kan het sowieso niet en wordt je meteen doorverwezen naar de Amerikaanse. Daar kan je het wel bestellen maar op het eind van het bestelproces krijg je de melding dat het niet geleverd kan worden naar een Nederlands adres. Alleen de nieuwe Kindle zonder touch kan naar NL worden geleverd
Dat is wel jammer, net als met de Fire. Maar daar komt verandering in als er een Nederlandse winkel is, dan is al dat moois ook gelijk voor ons bereikbaar.

Gelijk, bereikbaar omdat de nieuwe touch ook wel komt, maar het zal wel weer een paar maand duren. Bij de vorige touch waren er trouwens wel manieren om hem te krijgen, bijv. via buitenlandse bedrijfjes / verkopers via marktplaats (zitten een stel Amerikaanse Nederlanders die zo spullen versturen voor je voor een kleine meerprijs).

Maar een Nederlandse amazon winkel is zeer wenselijk, zelfs een must voor mijn behoefte (ben al jaren klant van amazon en wil ook opties zoals tijdschriften die er nu nog niet zijn voor Nederlandse klanten).
Eigen best wel jammer. Op de duur wordt de koffiezaak om de hoek weggeconcurreerd door de Starbucken; de boekenwinkels moeten het hoe hanger hoe meer ontgelden in de concurrentieslag met de grote buitenlandse mastodonten. Ik kan maar één ding hopen: dat ze nog zo lang mogelijk weg blijven.
Boekwinkels vind ik ook wel jammer, hoewel zo'n Amazon wel makkelijk is voor dingen die de boekhandel niet kan bestellen.

De meeste koffiezaken zie ik echter liever gisteren dan vandaag vervangen worden door Starbucksen, de koffie is dan nog steeds maar matig maar er zijn dan tenminste lekkere brownies te koop en ijskoffie voor de zomer :)
Dus...

Een koffiezaak die goede koffie verkoopt moet weg vanwege de BROWNIES?

Je kan ook gewoon de koffiezaak vragen brownies te verkopen en ijskoffie in de zomer periode.

Dan heb je EN goede koffie EN goede producten.

Starbucks is gewoon rotzooi en zal niet op een normale manier aanslaan in Nederland. Maar ze kunnen zich wel inkopen door het kuddevolk wat ook naar de mac gaat ipv naar een willekeurige snackbar.
Als je goed had gelezen had je gezien dat Vizzie de koffie bij de huidige koffiezaken niet goed vindt maar matig.
Jammer? Dat heet markt ontwikkeling en vooruitgang en met de tijd meegaan.
Wat een boekenwinkel aantrekkelijk maakt (bijv. rondneuzen of lezen) kan ook met een bibliotheek of een leesruimte met koffie corner. (Een visie die overigens voor Selexyz nog niet al te best werkt).
Het gaat er niet om hoe dat heet. En marktontwikkeling is fijn en goed en wel vanuit het standpunt van de consument. Die wordt er op zich niet slechter van.

Waar het mij om gaat, is dat het voor jonge mensen die een eigen zaak willen beginnen, nu veel moeilijker ligt dan 'ooit'. Als jong koppel kan je niet besluiten om maar eens even tegen starbucks, fnac of amazon te gaan concurreren. Voor mensen die een eigen zaak willen, worden de opties immers jaar na jaar beperkter. En ik zeg ook niet dat die evolutie gestopt moet worden, of zelfs maar gestopt zou kunnen worden.
Tjah, het recht op makkelijk een succesvolle eigen zaak kunnen beginnen is nou eenmaal niet vastgelegd in de grondwet. Aan de andere kant zijn er tegenwoordig weer een heleboel nieuwe mogelijkheden om een bedrijf te beginnen.
Als boekwinkel kan ik me niet voorstellen dat je hier veel last van ondervindt. Online een formulier invullen om een boekje te verkrijgen is niet te vergelijken met gezellig op zoek gaan naar een boek.
Soms weet je ook niet welk boek je wilt, voor een verjaardag bv, of voor kleinere kinderen. Dan is de verkoper (de echte verkoper, geen dozenschuiver) er om u te helpen Ik heb bij bol.com nog geen boekenhulp gevonden en het zou me verbazen dat een boekenhulp net zo goed en degelijk advies geeft als een echte vakman/vrouw.
Jij vind dat een fysieke winkel meerwaarde heeft, en waarschijnlijk velen met jou. Maar als 20% van de mensen het niet met je eens is dan is dat toch 20% minder omzet. Dat kan een boekenwinkel al fataal worden.

En ik ken heel veel mensen (inclusief ikzelf) die het niet met je eens zijn over die meerwaarde van een fysieke winkel.
Je maakt je druk over iets dat niet bestaat. Er is geen koffiezaak op de hoek in Nederland, dat is juist het gat wat gaat worden ingevuld door Starbucks.
De winkelmarkt moet gaan veranderen, soms is het daar gewoon tijd voor. Er zijn al een aantal van dit soort wijzigingen gekomen en gegaan. Vroeger had je een slager, groenteboer en bakker. Door de supermarkten zijn de slager en groenteboer grotendeels verdwenen. Een onderscheidende bakker, met kwaliteit, kan echter wel blijven bestaan.
Zo is het ook met winkels. Een winkelketen als Modern is al grotendeels verdwenen. Niets toevoegende (slechte) verkopers in een pand zonder uitstraling. Dan bestel ik liever via internet. Een goede fotozaak waar ze een goede collectie hebben en goed advies geven, dat is wat mij dan weer een pré boven internet.

Amazon zal vooral gaan concurreren met Bol.com, Wehkamp, Neckerman, Marktplaats, etc. De winkels die last zouden kunnen hebben van Amazon, hebben nu reeds concurrentie van deze partijen.
Ik maak me er ook niet druk om. Ik vind het gewoon een jammere ontwikkeling. En het jammere is op zich niet dat er grote ketens bijkomen. Die hebben ook hun positieve kanten. En ik denk niet dat je mij nodig hebt om die ook nog eens op te gaan sommen ;)

Maar dat de boekhandel op de hoek verdwijnt, ja dat betreur ik. Omdat ik niet van ketens en mastodonten hou. Nogmaals, dat is persoonlijk, en die zaken hoeven absoluut niet te verdwijnen, want duizenden mensen zijn er wel gelukkig mee. Natuurlijk kunnen er nog boekenwinkels blijven bestaan, maar dat worden hoe langer hoe vaker niche-winkeltjes, in een hoekje gedrumd door de online-winkels en zaken als (in belgië) de fnac.
Ik ga nooit naar die ketens als starbucks of wat dan ook. Juist in de kleinere, lokale koffieshops krijg je goeie service en mensen die echt wat van koffie afweten.

Starbucks is limonade -imho natuurlijk.
Die keuze ligt toch echt bij de klanten. Als de klanten wegblijven bij de boekenwinkels dan houdt het op. Niemand verplicht je om bij Bol of Amazon te kopen.
Vind er niks jammer aan. Ik lees graag boeken zoals een schrijver ze graag schrijft.

Iedereen die daar tussen zit (drukkers, uitgevers, distributeurs, boekhandels) mag daar van profiteren zolang zij zich nuttig maken. Als schrijvers en/of lezers profiteren van nieuwe technieken/concurrentie dan lijkt me dat een prima zaak, ongeacht hoe de tussenhandel daar over denkt.
Boekenwinkels kunnen prima met Starbucks concurreren. In het buitenland zie je niets anders dan boekwinkels/koffiehuis. Of deze in Brussel: Cook&Book. Kun je boeken krijgen, pintje pakken, op resto gaan, in het zonnetje een magazine lezen. En het zit ook nog naast een bioscoop. Trekt zowel jong als oud en is zeer succesvol.

De visboer is ook gebakken kibbeling gaan aanbieden om te overleven, de bakker maakt turkse pizza's, de kapper verkoopt shampoo's etc etc.
Boekwinkels moeten niet aan het oude vastklampen middels prijsafspraken, maar innoveren.
Goed nieuws!
Ik denk dat de verzending niet zoveel voeten in de aarde zal hebben aangezien ze nu toch al vanuit Charleroi verzonden worden.
Jij zegt goed nieuws, maar BOL.COM zal dit niet leuk vinden. Zij zitten ongeveer in dezelfde bizz als Amazon. Grote concurrent die ze erbij krijgen nu. Wel leuk voor mensen die een Kindle hebben of willen en nu makkelijk content daarvoor kunnen kopen met iDeal.

iDeal is zo bad-ass. Als het aan mij ligt dan komen allen banken der wereld (laten we beginnen met Europa) bij elkaar en spreken ze af zoiets te implementeren. In Duitsland hebben ze ook al zoiets. SOFORT heet dat volgens mij. Weet je hoe chill het zou zijn als je gewoon kan bestellen in Italie of Polen of Noorwegen met een soort iDeal en dan sturen zij het op paar dagen later in de post.
Zo'n systeem bestaat al, dat heet CreditCard en werkt wereldwijd al. CreditCards hebben het voordeel dat je in meerdere valuta's kunt betalen, maar het belangrijkste is:
creditcard betalingen kun je laten storneren en zijn daarom een stuk beter voor de rechtspositie van kopers. Ideal betalingen kun je niet storneren wat dus altijd in het nadeel van de koper werkt als een verkoper niet levert, fout levert of maar gedeeltelijk levert. Je kunt je geld dan niet terug halen zonder veel juridische kosten te maken.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 24 juli 2024 22:31]

Niet iedereen wil/mag/kan een creditcard hebben. Ookal zijn er varianten van een CC die misschien zo goed als gratis zijn, denk ik dat er erg veel mensen die hier gewoon niet aan willen beginnen.

Nee CreditCard gaat hem niet worden. Er zal toch een beter geaccepteerde techniek moeten komen zoals iDeal.

Door alleen Creditcard te gebruiken als betaal middel sluit je gewoon een boel mensen uit. Denk bijvoorbeeld aan mensen die nog geen 18 zijn.. of die door bepaalde zaken geen CC aan kunnen vragen.
Alhoewel de CC discussie elke 23 posts lijkt terug te keren, er zijn ook prepaid creditcards. Google je rijk.
Hier ga ik niet mee akkoord.
PaySafecards bijvoorbeeld zijn een goede variant, maar het is knap vervelend dat je dat wel voor 1 site kan gebruiken, maar dan weer niet voor de andere.

Neemt ook niet weg dat je altijd met hun paketten moet werken.
Als je 52 euro in paysafe nodig hebt, kan je in de winkel geen kaart van 52 kopen.

Bijvoorbeeld. :)
De mastercard debitcard is wel overal te gebruiken als "creditcard"
Je plaatst erop wat je wilt uitgeven en geen rekeningen of schuld.

Ideaal voor op vakantie bv.

Daarnaast ook gratis en voor iedereen toegankelijk om te krijgen.
Kunt er zelfs mee pinnen.

[Reactie gewijzigd door Hoover op 24 juli 2024 22:31]

Niet overal! Heel veel van die kaarten zoals neteller (een hele grote) hebben geen securecode. En daarmee kun je niet overal online betalen!
Anoniem: 387064 @ari314 september 2012 12:49
Maar wij nederlanders vinden credit cards toch stom? Waarom alweer?
Er is nogal een verschil tussen een creditcard en iDeal: bij iDeal doe ik de betaling op de site van mijn eigen bank, die ik vertrouw. Mijn creditcardnummer moet ik opgeven bij elke willkeurige winkel waar ik koop en dan is het maar afwachten of er niet eentje tussenzit die slordig is met beveiliging.
Maar dat risico met jouw creditcard ligt niet bij jou maar bij de maatschappij. De CC maatschappijen bieden allerlei extra diensten aan als verzekeren tijdens transport en storneren als het product helemaal niet geleverd wordt. Storneren kan helemaal niet in iDeal. Op de keper beschouwd is voor de consument de CC een veiliger keus dan iDeal.
Voor de consument is het altijd goed om meer concurrentie te hebben.
in een perfecte wereld zonder prijs afspraken en dat soort praktijken.
in realiteit not so much
Jullie halen een open markt door elkaar met concurrentie. In een open markt is meer concurrentie altijd goed. Ook al zijn er prijsafspraken, dan zullen de prijzen niet hoger zijn dan wanneer er een monopolie zou zijn.
En open markt is inderdaad in de praktijk niet altijd beter dan een gereguleerde markt.
Altijd? Zorg, tandartsen, post...
Of het zo leuk is voor mensen met een Kindle is nog even afwachten, of in ieder geval, even afwachten voor mensen met een Kindle die graag engelstalige boeken lezen. Op dit moment is het namelijk zo dat wij voor de kindle store de amerikaanse site kunnen gebruiken en dus ook de amerikaanse prijzen betalen. Als we straks ineens nederlandse prijzen moeten betalen dan zouden we wel eens een stuk duurder uit kunnen zijn.

Wat betreft de hele creditcard discussie hierboven, het grootste probleem van creditcards is dat het zo'n ontzettend amerikaans feestje is. Als de VS het ergens niet mee eens is dan kunnen ze zo alle creditcard betalingen blokkeren, en zoveel macht geef ik ze liever niet. Dat is nou eens iets waar we Europa goed zouden kunnen gebruiken om een alternatief op te zetten.
Als je via Calibre werkt, dan kun je epubs prima converteren naar azw. Je kunt je boeken dus halen waar je wil. Omdat epub zo makkelijk aan te passen is (intern bedoel ik, het boek zelf) en azw niet, koop ik mijn boeken juist *niet* bij Amazon ondanks dat ik een Kindle heb.
Jij zegt goed nieuws, maar BOL.COM zal dit niet leuk vinden. Zij zitten ongeveer in dezelfde bizz als Amazon. Grote concurrent die ze erbij krijgen nu. Wel leuk voor mensen die een Kindle hebben of willen en nu makkelijk content daarvoor kunnen kopen met iDeal.
en Selexyz zal dat ook niet leuk vinden.
iDeal is zo bad-ass. Als het aan mij ligt dan komen allen banken der wereld (laten we beginnen met Europa) bij elkaar en spreken ze af zoiets te implementeren.
Oja :? Weleens gehoord van "Mybank"
http://www.emerce.nl/nieuws/europese-ideal-begin-2013-markt
http://www.internetkassa....online-binnen-europa.html

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 442878 op 24 juli 2024 22:31]

De Europese variant wordt dit najaar nog uitgerold en heet MyBank [1]; een initiatief van 65 Europese banken dat de opvolger moet worden van iDeal

[1] https://www.mybankpayments.eu/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 130503 op 22 juli 2024 23:13]

iDeal is badass? Haha :)
Nouja, alleen als het werkt, en voor de developers schijnt het een living hell te zijn om te implementeren. Ontzettend oldskool allemaal.

Vergeet trouwens niet dat dit ligt aan de mentaliteit van de mensen. Wij Nederlanders vinden creditcards maar eng, maar er zijn ook landen waar men gewend is om bijna alles met cash te betalen, of juist met een creditcard.
Ideal werkt mooi maar ik vind Credit Card of zoiets als paypal (afgezien vd kosten) veel fijner werken. Bij ideal betaal je altijd vooruit terwijl ik liever achteraf betaal. Dat is een stok achter de deur voor die bedrijven die niet te vertrouwen zijn. Helaas al de nodige ellende meegemaakt met betaling met ideal en dan niet of veel te laat leveren.
Doe mij maar CC of Paypal (die ook gewoon via m'n CC loopt btw). Als je bij die laatste alles via je CC laat lopen dan heb je en de mogelijkheid om via je CC stuff terug te claimen en in sommige situaties (voornamelijk eBay) via Paypal. Daarbij is het net zo gemakkelijk en zo niet nog gemakkelijker dan iDeal. Soms moet ik echt onderzoek doen welke afschrijving ook alweer bij welke bestelling hoort, omdat veel kleine bedrijfjes 3rd party services gebruiken om die transacties te regelen en die zetten niet allemaal even netjes/duidelijk erin voor welk bedrijf het is. Plus dat er niks te storneren/verzekeren valt met iDeal. Bij de meeste CC transacties is de transactie (en in sommige gevallen het product) voor +- 180 dagen verzekerd. Ik heb hier al een paar keer nuttig gebruik van gemaakt met webshops die niet leveren en zelfs als hun after sales slecht is, kun je via je CC bedrijf flink wat geregeld krijgen om iig jezelf schadeloos te stellen. Met andere woorden, als je via CC hebt betaald, heb jij de goede positie en hoef je niet te gaan bedelen bij bedrijf x om de zaken geregeld te krijgen. Als jij kunt aantonen dat je alles gedaan hebt om het geschil op te lossen en de winkelier werkt niet goed mee dan blijf je iig niet met de gebakken peren zitten. Ik weet niet hoe dit zit via iDeal.

Nu is Amazon geen klein bedrijfje en staan ze bekend om hun goede klantenservice, maar met de komst van Amazon NL zal ook hun marketplace systeem een NL afdeling krijgen en daar zijn weer anderen dingen van toepassing.

En zoals hieronder al aangegeven. Of het leuk is voor de Kindle klanten dat moeten we nog maar even afwachten. Zeker nu die hele zaak rondom boekenprijzen afgesloten is zijn de US prijzen van Kindle boeken ideaal. Hoop dat ik van dit soort prijzen kan blijven genieten als ik gedwongen word om via de NL site te kopen.
BOL vindt 't prima, tenminste in een recent interview met de directeur/oprichter liet hij weten uit te kijken naar de uitdaging.

tuurlijk.... }>
Bol.com gaat dit nieuws "niet leuk" vinden, lijkt mij een beetje understatement. Ik denk dat ze spreekwoordelijk in hun broek doen hiervan.

Amazon is qua dienstverlening tig keer beter dan bol.com, ze zitten in hun eigen divisie. Op boeken, misschien niet..NOG niet. Die hele collectie van bol.com kan je gewoon bij uitgeverijen kopen. Amazon zal zich moeten richten op en verdiepen in de nederlandse markt, maar dan komt wel goed.

En wat ook al eerder gezegd is, Amazon heeft niet alleen boeken, dvd's en muziek. Ze hebben alles. Die kindle is een topper, hun software is top, hun organisatie is top.

bol.com heeft net derde partijen toegelaten op hun channel. Ik bedoel welke winkel laat concurrenten toe in hun eigen winkel? Ik voorzie altijd problemen als een winkel dit soort strategische beslssingen neemt. Net als dat een bakker ineens zonnebrillen gaat verkopen om z'n omzet op te krikken....geen goed teken, me dunkt.
Ze verzenden niet via Charleroi. In Charleroi wordt je pakket indien dit vanuit de UK komt gewoon overgedragen aan een andere koerier welke het dan aan je thuis levert. En voor deze koerier komt het pakje dus uit Charleroi wat je ook op het pakket meestal ziet.

Bij mijn meest recente pakket van vandaag (woon in België) staat bijvoorbeeld. Afzender Amazon.com in Antwerpen. Maar Amazon zit heus niet in Antwerpen hoor. Bpost heeft gewoon haar sorteerdepot hier.

Ontopic: Ik verheug me op de komst van amazon naar de lage landen :)
Charleroi?
Als ik bij Amazon UK bestel wordt het vanuit Amsterdam verzonden. Is meestal ook 2 dagen na bestelling bezorgd.
De meeste boeken die ik via .co.uk bestel hebben inderdaad Amsterdam op het pakket staan, maar komen uit Schotland of Frankrijk als ik de track & trace erbij pak. Amsterdam is het logistieke doorgeefluik.
Anoniem: 392131 14 september 2012 11:14
vind het heerlijk om in boekenwinkels rond te snuffelen. Heb zo al een paar juweeltjes gevonden.
Vind dat Amazon lekker aan zijn kant van de oceaan moet blijven. Wederom weer zo'n amerikaans bedrijf dat hier de markt komt verzieken. terwijl onder de eindstreep de NL ondernemer de lul is. We hebben hier genoeg mooiere en betere alternatieven voor amazon.

Mij zullen ze iig nooit als klant krijgen.
Oh, wat voor alternatieven dan precies? Begrijp me niet verkeerd, ik kan ook rustig een middagje de slechte in duiken en met leuk spul er weer uitstappen, maar dat is eerder een uitzondering dan de regel. Als ik een specifiek boek wil hebben dan heb ik geen zin om de stad in te gaan, toeristen ontwijken, reistijd, reiskosten, en er dan na uren zoeken er achter komen dat niemand dat boek heeft. Dan bestel ik liever het boek online tegen een vaak lager tarief (ik koop over het algemeen Engels) en dan zie ik wel wanneer het op mijn deurmat verschijnt. Ik had er al een hekel aan om de stad in te gaan toen ik in Amsterdam woonde (veel te vaak zonde van mijn tijd), nu ik in Zeewolde woon is het al haast helemaal niet te doen...

Bol.com heb ik nooit zo prettig gevonden als Amazon .co.uk/.de, vroeger heel veel besteld bij proxis.nl, maar ook daar ging het assortiment (Engels) behoorlijk achteruit. Het voordeel van amazon is dat het assortiment buitenlandse boeken enorm groot is.

Persoonlijk besteed ik de tijd die ik besteed aan reizen naar en van de boekenwinkel liever lezend thuis. En de reiskosten liever aan nog een boek...
Het grote voordeel bij Amazon vind ik de reseller mogelijkheden. Ik heb al heel veel boeken voor hele schappelijke prijzen daarvandaan kunnen halen (vaak zijn de verzendkosten hoger dan de prijs van een boek). Als ze deze mogelijkheid ook in NL introduceren wordt het leuk. Die ramschwinkeltjes zijn wel leuk, maar vaak een ramp om iets te vinden. Bij Amazon komen ze gewoon in de zoekresultaten te staan.
Anoniem: 300899 15 september 2012 11:51
Volgens mij wordt het effect van de komst van Amazone door veel lezers sterk overschat.

Zoals al vaker aangehaald, geldt voor Nederlandse boeken de wet op de vaste boekenprijs. Amazon kan Nederlandse boeken dus niet voor een lagere prijs aanbieden dan bol.com doet. Sterker nog, aangezien bol.com voor bestellingen van € 20,- en hoger geen verzendkosten rekent, zal een boek nergens minder kunnen kosten dan bij bol.com. Wat heeft het dan voor zin om over te stappen naar Amazon, als je bol.com al gewend bent?

Degenen die denken dat ze nu goedkoop films kunnen kopen, komen denk ik ook van een koude kermis thuis. Van films zijn altijd regionale versies. Als je in Nederland een film koopt, is het hoesje vaak in het Nederlands- en Franstalig.
Uiteraard zal Amazon in zijn Nederlandse winkel de versies aanbieden die horen bij de Nederlandse regio. Dit zijn dus niet precies dezelfde versies als in de UK- of USA-winkel! Oftewel, de prijs zal ook anders zijn en die zal vermoedelijk de prijs bij bol.com niet veel ontlopen.

Ik denk dat de enige producten waarmee echt te concurreren valt, Engelstalige boeken zijn. Die zullen voor Amazon waarschijnlijk goedkoper te leveren zijn dan voor bol.com. Het zal interessant worden om daarvan de prijzen te zien. Maar nogmaals, voor films en Nederlandstalige boeken zullen de prijzen echt niet zo laag worden als door sommigen wordt gehoopt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.