Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Volgens geruchten is Microsoft er nog niet in geslaagd een final versie van Windows Phone 8 naar smartphonefabrikanten te sturen. Microsoft doet al geruime tijd geheimzinnig over de features van zijn nieuwe smartphonebesturingssysteem.

Volgens The Verge, dat overigens zijn bronnen niet nader omschrijft, heeft de ontwikkeling van het Windows Phone 8-besturingssysteem vertraging opgelopen, waardoor het nog niet af is. Daarbij zou Nokia hebben laten weten dat het besturingssysteem 'nog niet beschikbaar is'. Volgens The Verge hebben fabrikanten als Nokia, HTC en Samsung van Microsoft te horen gekregen dat Windows Phone 8 nog niet aan het publiek getoond mag worden.

De voornaamste reden voor de vertraging zouden instabiliteit en bugs zijn. Doordat dit het testproces bemoeilijkt, zou onder andere HTC nog niet in staat zijn geweest om smartphones met het nieuwe mobiele besturingssysteem aan te kondigen. Samsung zou bij zijn aankondiging van de ATIV S-smartphone statische plaatjes van Windows Phone 8 hebben gebruikt.

Hoewel er geen bevestiging is, liggen de geruchten in lijn met wat Microsoft in de afgelopen tijd heeft getoond van Windows Phone 8. De fabrikant heeft enige tijd geleden al beloofd om de nieuwe gebruikersfeatures van het besturingssysteem openbaar te maken, maar heeft dit tot nu toe niet gedaan. Ook bleek het niet toegestaan te zijn om de pas aangekondigde Windows Phone 8-toestellen Lumia 820 en 920 te proberen.

Volgens The Verge wordt verwacht dat Microsoft nog deze week een final versie van Windows Phone 8 beschikbaar stelt voor fabrikanten. Dan moet er op 29 oktober een evenement volgen waarbij de nieuwe features van het besturingssysteem worden getoond. Aanvankelijk had Microsoft een evenement gepland voor begin oktober.

Als het testproces voorspoedig verloopt, dan kunnen de nieuwe Nokia-smartphones op 2 november uitkomen. Eerder kwamen er al geruchten naar buiten dat Nokia zijn Lumia 920 in november in Europa uitbrengt. Daarnaast zou Microsoft in november nog meer toestellen met Windows Phone 8 op de markt willen hebben. Om ervoor te zorgen dat deze nog op tijd uitgebracht kunnen worden is het mogelijk dat providers minder tijd krijgen om de toestellen te testen of om aanpassingen door te voeren aan de software.

Hands-on Nokia Lumia 920

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Het wordt tijd dat je een blanco telefoon kan kopen en zelf een OS als iOS, Symbian, Android of WP erop kan zetten. Op de PC markt kan het immers ook en quadcore toestellen zijn bijkans halve pc's. Maar dat zal wel een utopie blijven.

Scheelt ook een boel gezeik met updates en allerhande softwareschillen over telefoons heen.
Ze moeten natuurlijk (tot op zekere hoogte) de tijd nemen om WP8 tot een goed werkend systeem te krijgen, maar kondig dan ook niet iets aan als je nog geen release datum kan aanduiden…dat geeft je product alleen maar een vaporware-gehalte, en zorgt ervoor dat ls het dan eindelijk uit wordt gebracht, dat de hype alweer afgezwakt is. Zo krijg je nooit een duidelijk beeld van een product.

Zorg gewoon dat je f pas een melding maakt van een aankomend nieuw systeem als het die week ook uitgebracht wordt, f als je een duidelijke release datum kan aanwijzen. Roepen dat het "ht" nieuwe mobiele systeem wordt (of wat voor kreten er over WP8 ook worden geroepen) terwijl je nog niets concreets kan/wil laten zien roept alleen maar kritiek op.
Nee... Microsoft doet dat altijd al: Je kondigt iets aan wat je helemaal nog niet hebt en je houdt iedereen aan het lijntje, zodat je concurrenten flink last hebben omdat iedereen gaat zitten afwachten. In de praktijk erg effectief, want Microsoft is hier al vaak mee weg gekomen. Aan marketing truuks geen gebrek bij MS...

Edit: schrijffout.

[Reactie gewijzigd door Delgul op 12 september 2012 14:26]

Mwoah, de tijd dat concurrenten daar last van hebben is wel een beetje voorbij. Die denderen gewoon door met kaskrakers zoals Android en iOS. Mensen wachten ook steeds minder vaak af tot een bedrijf als Microsoft eindelijk hun release waarmaakt, en kiezen gewoon wat in hun ogen het beste is wat ook echt uitgebracht is.
Je opmerking raakt kant noch wal aangezien Microsoft nog helemaal geen aankondigingen heeft gedaan voor Windows Phone 8. Ze hebben alleen laten weten dat ze er aan werken. En dat had iedereen zelf ook al wel kunnen bedenken.
Windows Phone 8 is ook nog niet af. Vier dagen geleden had Matthijs Hoekstra nog gepost dat hij elke dag een nieuwe build ontving van Microsoft. Daarvoor had hij al aangegeven dat als het wel af was, het wel op de markt was verschenen en dat is dus ook nog niet gebeurd.
ja lol. zo kan ik er ook 86. volgens die theorie zou windows 8 ook nog niet af zijn want die is ook nog niet officieel op de markt verschenen. dat is echt een uitspraak waar je echt net zoveel waarde aan kun hechten als je zelf maar wil. als eind october de eerste samsung telefoon met WP8 uitkomt heeft die beste man nog atlijd gelijk gehad dat het op het moment dat hij dat poste niet op de markt was, maar wij als consument hebben wel een telefoon met WP8 binnen het tijdsbestek wat door MS is aangegeven.
Da's het nadeel van werken met 3rd party OEMs: dit soort dingen lekken uit.
Er is een 3rd party OEM die hierdoor heel zuur is. Nokia. Daar waar anderen reeds een basis hebben met Android, is Nokia aardig de l... eh, de sjaak.


Edit: Euh, klopt het niet wat ik zeg? Nokia heeft een hechte partnership met Microsoft, zij zijn nu in grote mate afhankelijk van WP8 en worden hierdoor dus direct geraakt.

[Reactie gewijzigd door Edddd op 12 september 2012 13:47]

Toch wel, maar hun geldreserves zijn voorlopig nog groot genoeg :)

(en Nokia heeft al een "emergency-plan")
Toch wel, maar hun geldreserves zijn voorlopig nog groot genoeg :)

(en Nokia heeft al een "emergency-plan")
Nokia heeft een plan-B
Wat dat inhoudt is onbekend, mogelijk toch Android.
http://www.gsmarena.com/a...cutive_says-news-4471.php
Microsoft Kin! :Y)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 september 2012 17:24]

schiet op! anders missen jullie weer de boot!!
Laat ze nou maar rusig aan doen, afraffelen heeft ook geen zin.
Dan wacht ik persoonlijk liever iets langer ;)
Nee, maar als de hardware leveranciers (Nokia) hier ook op moeten wachten, gaat ze dat natuurlijk een hoop geld kosten.
The Verge rapporteerde eerder nog in july al het gerucht dat windopws Phone RTM in sepctember zou komen.
http://www.theverge.com/2...lease-date-november-rumor

En nu presenteren ze dat Microsoft halverwege september RTM zal gaan maar alsof dat onverwacht laat zou zijn.

De releasedatum lijkt echter volledig in overeenstemming met eerder geuitte verwachtingen.
De releasedatum lijkt echter volledig in overeenstemming met eerder geuitte verwachtingen.
Maar
Om de vertragingen zo veel mogelijk te beperken zodat de verkoop in het cadeauseizoen vanaf eind november niet in gevaar komt, hebben Amerikaanse telecomaanbieders al afgezien van het maken van een op het eigen merk aangepaste versie van de Windows smartphones.
http://www.automatisering...dows-phone-8-in-problemen
Er staat boven het artikel dat er een gerucht is dat het nog niet af is er is vanuit microsoft geen enkele aankondiging van uitstel nog, maar het gerucht suggereerd dat er mogelijk uitstel word aangekondigt, of dat de RTM mogelijk in een buggy toestand al wotrd vrijgegeven wat zelfs nog kwalijker kan zijn. ofterwijl officieel is er idd niks aan de hand maar het gerucht sugereerd wel degelijk serieuze problemen voor de release of release datum. Speculeren hierover heeft uiteraard weinig toegevoegde waarde.
Een negatieve eerste ervaring kost ze nog veel meer.

Microsoft zet hier een alternatief neer voor zowel iOS als Android. Binnen Android zitten veel bugs, de oorzaak ligt natuurlijk niet altijd bij Android maar voor de gebruiker maakt dat niet zoveel uit. Microsoft heeft met WP7 een OS gemaakt waar bijna geen bugs inzitten en dan zeker ook geen grote bugs. Dat uiterst stabiele imago is dan ook zeer belangrijk en waar ze met WP7 het OS flink hebben afschermd.

Nu met WP8 laten ze veel meer toe, hiermee zullen een gedeelte van de bugs/problemen die je bij Android hebt, ook zien bij WP8, het is dan ook niet vreemd dat MS in een veel gecompliceerder systeem, veel meer werk nodig heeft om het goed te maken. Echter zoals ik al zei, eerder uitbrengen en dan een flater slaan omdat het niets meer is dan Android met een andere skin, is niet iets wat zij zich kunnen veroorloven. WP8 moet uiterst stabiel en snel zijn, dat is hun grootste verkooppunt tegenover de concurrenten.
Ik ben het met je verhaal eens qua wp7, dat was erg af (positief). Maar welke bugs heb je het over bij Android? Misschien dat het aan de leverancier van mijn toestellen ligt (HTC) maar grote bugs ken ik niet.
Ik ben toch benieuwd naar een bron voor de bugs waar je naar verwijst.

Ik denk wel dat ls windows phone 8 goed stabiel gelanceerd wordt, dit best een concurrentie kan gaan worden voor de andere twee grote spelers op de smartphone markt. Zeker voor het bedrijfsleven zie ik weer mogelijkheden. Daar zitten volgens mij (wij in ieder geval) redelijk wat mensen te wachten op goed integreerbare toestellen in de windows omgeving.
We moeten nu aparte tools gebruiken om de iPhones een beetje beheersbaar te houden, en dan nog valt het vies tegen hoe goed we dit in de hand weten te houden.
Nokia is destijds al op haar snuit gevlogen met Symbian. Ze vonden Android blijkbaar niet interessant. Ze hoeven van mij echt niet enkel Android telefoons te maken, maar geef mensen wel de keus.

Waarom ze nou enkel voor Windows Phone 8 kiezen snap ik nog steeds niet. Ze wisselen van een waardeloos OS (Symbian) naar een OS dat zich eerst nog maar eens moet bewijzen (Windows Phone 8).

Bovendien is de kwaliteit van Nokia echt slechter geworden door de jaren heen. Zal er wellicht ook mee te maken hebben dat assemblage al jaren niet meer in Finland plaats vindt.

Nokia is in enkele jaren van marktleider afgezakt naar een fabrikant die toestellen maakt die nog te slecht zijn om ze bij de Media Markt uit de budget-bak te halen. Vergelijkbaar met Blackberry.

Maar goed; misschien is dat ook wel hun doel. De markt voor high-end apparaten is al verzadigd door Samsung, Apple, HTC en Sony. Om daar nu nog voet aan de grond te krijgen zal erg moeilijk zijn. Wellicht dat ze daarom voor budget-toestellen kiezen.
ik weet niet hoe die telefoons dan vroeger waren, maar ik had voor mijn Lumia 800 een E71 en een E72. Alledrie hele degelijke, goed werkende telefoons. Als ik dat vergelijk met andere telefoons is het minimaal net zo stevig, zo niet steviger. Ik heb echt niets te klagen over de bouwkwaliteit.
Even over de bouwkwaliteit van Nokia's van vroeger : http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/5049128_700b.jpg

Tegenwoordig is de kwaliteit echt stukken minder geworden.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 12 september 2012 22:56]

Op haar snuit gevlogen? Symbian is toch arenlang marktleider geweest en nu zelfs nog (inmiddels weer) actueel, dus waarom dan Android nemen? Dat had de, destijds wat achterlopende, ontwikkeling (want daar had Nokia wel last van) alleen maar nog veel verder vertraagd.

Dat men nu met Windows inplaats van Maemo verder gaat op de high-end modellen is vooral omdat men in MS een sterke partner zag. De Symbian-lijn wordt pas vervangen voor zover van toepassing, als WP8 eenmaal goed en wel draait. Opzich had die strategie met Android vast ook gewerkt maar dan was er geen sterke partner geweest om de grote hoeveelheden extra ontwikkeling en customisation te doen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 13 september 2012 17:22]

Ze zullen er wel voor zorgen dat ze ruim 1.5 maand voor de kerst in de winkel liggen. Kerst geeft altijd een verkoop boost en die zal MS niet willen missen.
Alleen maar als je al een populair product hebt (sequels, bepaald thema (K3, Samson, Plop,...), PS3, Xbox 360, Wii, ...

WP8 is relatief nieuw en moet ruim voor de kerst gekend zijn voor het grote publiek :)

Dus daarmee zullen ze het niet rekken.
Op tweakers zitten nu eenmaal niet de massa maar meer de speciale groep. Voor de massa is nieuw nieuw en iets wat ze misschien wel extra willen hebben omdat het nieuw is.
Een nieuw besturingsysteem is nou niet bepaald iets waar ik nachten niet van kan slapen omdat het een 'paar dagen' later is.

Ik zou er in ieder geval niemand (speciaal) met kerst blij mee kunnen maken.
Ik denk dat de toestellen die fabrikanten kunnen uitbrengen op basis van het nieuwe besturingssysteem (samen met de nieuwe features) toch wel een aantrekkingskracht heeft op klanten.

Het heeft misschien niet helemaal de nieuwswaarde van een nieuw apple product maar is toch zeker een belangrijke stap.
Laat ze nou maar rusig aan doen, afraffelen heeft ook geen zin.
Dan wacht ik persoonlijk liever iets langer ;)
Een vertraging kost Nokia alleen maar geld. Geld dat ze niet hebben. Verder is de kans groot dat aspirant kopers ook afhaken als het echt te lang gaat duren.
Het zou handig zijn als Nokia iets voor de feestdagen in de winkel kon hebben. Ik twijfel daar nu aan.
Ze hebben het ook niet makkelijk. Waar ze met Android rustig aan gedaan hebben, wil Windows meteen alle features en meer hebben om het OS gelijkwaardig in de markt te zetten.

Dat is een boel code, veel bugs en andere dingen die in n keer opgelost moeten worden.

Beter brengen ze de basis uit, gaan daar mee aan het bugfixen dan feedback krijgen. Daarna pas extra features en de rest van de reutemeteut. Dit is commercieel natuurlijk niet zo aantrekkelijk, dus het zal ook niet gaan gebeuren.
even ter verdediging van deze post, hij heeft gelijk ze misten de boot de eerste ronde. We hopen natuurlijk dat het deze keer beter gaat en zo bedoeld de poster het ook volgens mij ;)
Ik zie net dat er 4 keer ongewenst als rating is gegeven, dat is niet helemaal eerlijk natuurlijk 8)7
de boot vaart heen en weer.................

de eerste post is natuurlijk wel heel relevant?!

[Reactie gewijzigd door arjanv op 12 september 2012 13:35]

Ach, zolang het maar af is zodra de telefoons geleverd worden begin november!
Het is natuurlijk wel erg belangrijk dat er een zo veel mogelijk bugvrij besturingssysteem wordt opgeleverd. Als phone8 negatieve reviews krijgt bij de lancering doordat er nog bugs inzitten houden ze die naam en verliezen ze de strijd met de IPhone en Android markt.
De release date was altijd Q4 van 2012. Ondanks dat kwamen er maanden lang geruchten dat WP8 in september deze maand al uit zou zijn. Nou zeiken ze weer over vertragingen. Het is gewoon simpel, Windows Phone 8 komt voor het einde van December hoe dan ook, dat staat vast. De meeste gaan er vanuit dat dat al eind oktober/ begin november zal zijn oke. Maar wat ik het belangrijkst vindt is dat het product gewoon af en helemaal uitgetest en wel op de markt komt. En de promotie er omheen moet vloeiend lopen. We willen iets heel anders dan iOS en Android, en creativiteit kost eenmaal wat meer tijd ;) Ik ben iig zeer en zeer benieuwd naar de nieuwe features. Toen ze van 7.0 naar 7.5(Mango) gingen hadden ze echt een mega update met nieuwe features en nu wordt het misschien wel een 2maal zo'n heftige update waar ik echt op sta te springen. Ik ben echt benieuwd.
Ach Android en iOs zijn ook niet 100% bugvrij dus waar maken ze zich druk over. Met software ben je nooit "klaar"

[Reactie gewijzigd door IJssiej op 12 september 2012 13:39]

Je begrijpt het artikel niet:

Het is dusdanig niet klaar, dat MS nog niet eens een als final bestempelde versie naar de fabrikanten gaan sturen. Dat zijn dus geen kleine bugs die binnen een week verholpen zijn.
Ik denk dat jij het niet helemaal goed heb begrepen. Staat namelijk dat ze deze week nog de rtm willen verzenden!
Waarom verbaast dit me niet? Er worden zelfs suggesties gevraagd voor WP7.8...
En als ze dat zouden kunnen inbouwen zou het in 8 toch ook moeten zitten?
dat is typisch MS, ze vragen altijd feedback van mensen. soms wat meer publiekelijk, soms net niet achter gesloten deuren. ze willen gewoon weten waar het meeste wens naar is.
Euhm, UserVoice is een community driven platform, en het is dus die community die de suggesties doet. Er worden geen suggesties gevraagd voor WP7.8, iemand heeft daar gepost dat WP 7.8 meer features moet krijgen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 september 2012 13:31]

Dit, toen ik las dat men suggesties kon opvoeren voor WP7.8 gaf me dat direct een benauwd gevoel. WP7.8 moet nog in de beginfase zijn, terwijl dit de overgang naar 8 zou moeten zijn.

Uiterst dubieus. Verklaart ook waarom men niet met WP8 features mocht spelen op de nieuwe Nokia.
WP7.8 is geen overgang naar 8, het is wat mensen met een WP7.5 telefoon krijgen als WP8 uitkomt om toch een aantal features van WP8 te kunnen gebruiken op hun WP7 hardware.
WP7.8 lijkt mij vooralsnog vaporware. Ik moet nog zien dat het er ook echt komt, temeer omdat het pas n WP8 uitkomt en WP8 naar alle waarschijnlijkheid ook pas in 2013Q1 groots uitgerold kan worden. Als WP8 er eenmaal is, is er volgens mij ook geen enkele prikkel meer voor MS om WP7.8 uit te brengen. Ik verwacht eerder een WP6.5-je.
Ze zitten nu op 7.5 , en jij verwacht dat er dan een Wp6.5 update komt??? Logica?
Dat verklaart de stilte rondom de lanceerdata en prijzen van de Lumia 920 en 820, met als gevolg dat de aandelen van Nokia enorm kelderde.. waarschijnlijk zit er iemand bij Nokia ongelooflijk te vloeken op Microsoft ;)
Die indruk kreeg ik inderdaad ook. Je moet als fabrikant (Nokia in dit geval) natuurlijk eens in de zoveel tijd wel met een nieuwe telefoon uit kunnen komen…maar als je partner steken laat vallen waardoor je als fabrikant je telefoon niet kan verkopen (en dus geen of minder geld verdient), dan zou ik ook wel even een potje tieren.
Tja... Nokia heeft naar mijn idee helemaal weer op het verkeerde paard gewed. Ben benieuwd hoe dat afloopt voor Nokia... Als ik hun was had ik een mooie android phone gemaakt en daar mijn klantenbase op overgehaald. Experimenteren met iets nieuws is iets wat Nokia zich helemaal niet kan veroorloven in deze markt!
Ja, want dat loopt tenslotte zo goed voor Sony (verlies), Motorola (verlies), LG (geen winst), en HTC (magere winst). De enige die goed boert is Samsung.

Zeg nou zelf, denk je nou echt dat het verstandig is om dan in die markt te springen? Wat Nokia doet is heel verstandig. De Android markt is verzadigd en daar valt geen brood te verdienen voor een nieuwe speler.
Vandaar dat na die "enorme keldering" het NOK aandeel binnen 5 dagen alweer op bijna het niveau van daarvoor zit?
http://money.cnn.com/quote/quote.html?symb=NOK