Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

HTC heeft op elektronicabeurs IFA de Desire X gepresenteerd. De smartphone krijgt een 4"-scherm en draait op een goedkopere versie van Qualcomms Snapdragon S4-processor. De telefoon komt in september naar Nederland.

Het 4"-scherm van de Desire X heeft een resolutie van 800x480 pixels, zo blijkt uit de specificaties. Het scherm is een slcd, zoals HTC dat eerder toepaste in onder meer de One V en Sensation. Het opslaggeheugen bedraagt 4GB en kan worden uitgebreid met een sd-kaartje.

De specificaties vermelden een Snapdragon S4-processor, maar daarbij gaat het niet om de krachtige soc uit de HTC One S. Het is een een 'S4 Play'-processor, met als typenummer MSM8225. In plaats van twee Krait-cores heeft die twee processorkernen op de veel minder krachtige Cortex A5-core. De gpu is bovendien geen Adreno 225, maar een aanmerkelijk minder krachtige Adreno 223. Wel heeft HTC zijn eigen beeldverwerkingschip toegevoegd. De telefoon kan 5-megapixelfoto's schieten, terwijl video's op maximaal 800x480 pixels gemaakt kunnen worden. De smartphone draait op Android 4.0.4 met daaroverheen HTC's eigen skin Sense 4.

Uiterlijk heeft de telefoon wat weg van de One X, maar in tegenstelling tot het duurste model heeft de Desire X wel een verwijderbare accuklep. De accu heeft een capaciteit van 1650mAh. De Desire X krijgt als adviesprijs 329 euro mee en moet eind september in Nederlandse winkels liggen.

HTC Desire X HTC Desire X HTC Desire X HTC Desire X
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Misschien is dit toch wel wat. Vergeleken met twee jaar geleden is het momenteel twee keer zo duur om een smartphone met een abo te nemen. Ik kan het gewoon niet meer opbrengen om het a) te tolereren dat er prijsafspraken gemaakt worden door providers, en b) om simpelweg het te betalen. Waar ik nu (Desire HD, 350 minuten, 1,5GB data) 32 euro in de maand voor betaal was destijds de duurste smartphone, voor eenzelfde bundel betaal je nu het dubbele. Jammer maar helaas, ik ga opzoek naar een telefoon in dit segment en ik ben blij dat er toch mooie telefoons worden uitgebracht voor dit soort bedragen. 239 euro lijkt me heel erg schappelijk.
slecht nieuws. De ¤239 prijs leek een typfoutje te zijn en is aangepast naar ¤329. Hierdoor wordt deze telefoon wel lichtjes overpriced voor deze specs.
Uiteraard is het 329 zou ik bijna zeggen. Ze gaan echt niet onder de verkoopprijs van hun eigen One V zitten die mindere specs heeft.
HTC prijst zich het laatse jaar flink uit de markt in de low/mid range. De Desire C is ook zwaar overpriced gezien de verouderde processor.
Voor een goede prijs/prestatie verhouding, bouwkwaliteit en daarnaast geen 13-in-een-dozijn ontwerp moet je tegenwoordig bij Sony zijn.
Ouch, ik had hoop het ding begin volgend jaar voor 200 euro op de kop te tikken, gaat em dus toch niet worden :(
Als je even wacht kan je (mits aantrekkelijk) profiteren van de DHD2OneX actie en er een Sim Only abonnement bij nemen. Zie link.
Oke dat is zeker perfect!! Ik heb net als veel anderen in oktober mijn DHD gehaald en kijk naar een OneX of S3..Als het een goede deal wordt ga ik zeker naar OneX (met XDA ROM natuurlijk!)
Volgens mij heb jij wel meer issues dan anti-htc zijn.
Punt is dat de een de HTC One X mooier vind en de ander Samsungs, daar is niets mis mee.

Ik ben heel tevreden met mijn toestel, en ik zou nooit een samsung nemen omdat die in mijn mening teveel op andere telefoons lijkt.
Dus is een telefoon is alleen goed door de camera?

Het scherm van de One X is ongeevenaard op dit moment en de form factor vind ik ook wat waard. I

k vind de DHD2ONEX actie niet optimaal (dat was natuurlijk gewoon de DHD updaten), maar ze doen er in ieder geval iets aan om het leed te verzachten.
Het lijkt er op dat jij pech hebt met jouw toestel. Ben sinds april in het bezit van een One X en geen van de issues die jij opnoemt heb ik last van. Nu gebruik ik wel een custom rom (viper x), dus misschien maakt dat wat uit. Om nu meteen te gaan roepen dat een One X rommel is gaat wel wat ver gebaseerd op alleen jouw ervaring.
Foto's van mijn One X zien er uitstekend uit, geen idee wat er met jouw One X aan de hand is. En ik ken meer mensen die bij mooie foto's trots roepen dat ze die met hun One X gemaakt hebben.
Burst functie werkt hier ook prima, nooit last van vertraging. Ik vind het een geweldige toevoeging en heb er al uitstekende foto's mee kunnen maken.
Kraken? Goh, als ik hem naast mijn oor hou en op het scherm druk hoor ik misschien wat, maar eerlijk gezegd, het ding komt hartstikke stevig op mij over. Misschien wederom iets mis met jouw toestel?
Gele vlekken heb ik ook nog nooit gezien.
Mijn toestel heeft in ieder geval geen dode pixels of stof onder het scherm, hier op het werk hebben nog twee collega's een One X, ook zonder problemen. Misschien hebben we geluk, maar ik denk dat je overdrijft.
Wifi is BETER dan de galaxy SII en de Note die ik voorheen gehad heb. Waar die twee toestellen bij mij op de bovenverdieping de wifi van beneden wel nog zagen en connected waren kregen ze er geen data overheen, de One X heeft daar geen problemen mee. Daar is echter een bekend probleem mee en als jij wel problemen hebt dan moet je gewoon garantie claimen.
Temperatuur... heb je dat zelf gemeten of praat je een review na of zo? Ja het toestel kan wat warm worden bij sommige spelletjes, maar volgens mij overdrijf je weer.
De accu, hmm, bij die 3D spelletjes gaat hij wel vlot leeg, maar bij normaler gebruik doet hij het bij mij uitstekend. Ik ben juist onder de indruk van hoe lang dit toestel op zijn accu mee gaat, en mijn vorige toestel was een note! Ik haal gemiddeld zo'n 1,5 dag voordat hij aan de lader moet.
Films streamen en de front camera gebruiken heb ik niet echt ervaring mee, youtube werkt echter uitstekend, geen last van het uit sync zijn van geluid wat je zegt.

edit: Wat die foto's betreft, ik heb diverse foto's gemaakt met mijn One X en die van een vriend van me op mijn PC als background op 1920x1200 en dan zien ze er nog uitstekend uit. Het is dus niet zo dat ik de foto's alleen op het toestel zelf of in verkleind formaat zie.

edit2: gsmarena.com is het ook niet met je eens trouwens. In hun vergelijking van de SIII en de One X:
Things get vastly different in low light, when the bright F/2.0 optics of One X count big time. In such conditions the HTC flagship crushes its opponent, producing images with far less noise and much better contrast.
http://www.gsmarena.com/s...tc_one_x-review-759p5.php
In het licht wint de SIII het volgens hun net, maar juist in het donker doet de One X het bij hun dus goed.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 30 augustus 2012 13:08]

Ik ken inmiddels een aantal zeer tevreden gebruikers van de One X. Vraag garantie aan en de problemen worden opgelost. Dit is gewoon populistisch schreeuwen, terwijl je weet dat dit bij elk product en elke fabrikant gebeurd.

Het wifi probleem is erkent en kun je je toestel voor op laten sturen.

Batterij is veel beter sinds de update (zie test van tweakers)

Gebruik een andere camera app, ik vind de foto's van een One X zeker niet slecht als je bedenkt dat het telefoon is.

Van de Media Link heb ik alleen reviews gelezen, die eigenlijk allemaal positief waren. Verder heb ik een MHL kabeltje dat hetzelfde doet, maar leuk als gimmick.
Het lijkt me bij die twee foto's duidelijk dat de één zonder flits en de ander met flits is genomen.
Dat lijkt me appels met peren vergelijken aangezien de camera's van mobiele telefoons niet bekend staan om hun lichtgevoeligheid.
Mij lijkt dit ook een goede opvolger van mijn desire, die begin volgend jaar de 2 jaar raakt.

Een net iets groter scherm, een dual-core cpu, een tikje meer geheugen en een behoorlijke software update, en dan een vrij schappelijk prijskaartje.

Dat wordt dus volgend jaar een sim-only abbo-tje van simyo en deze telefoon los kopen, ben je over twee jaar ~27 euro kwijt

EDIT: prijs blijkt dus 329 te zijn ipv 239, daarmee is ie meteen totaal oninteressant, bijv de samsung galaxy S2 biedt gelijke specs voor pakweg 230 euro

[Reactie gewijzigd door vectormatic op 30 augustus 2012 11:15]

Een net iets groter scherm, een dual-core cpu, een tikje meer geheugen en een behoorlijke software update, en dan een vrij schappelijk prijskaartje.
Mijn Desire draait al lang 4.0.4 ICS en hopelijk binnenkort ook 4.1 JB.

Oftewel: alleen de dual-core is een upgrade, daar ga ik geen ¤250 of meer voor neertellen.
Wow, kort door de bocht naar mijn idee..

Deze draait 4.0.4 ICS met de skin, custom Roms op de HTC Desire lopen nog niet feilloos. Dan is het scherm nog groter en een andere GPU. Processoren kun je ook niet 1:1 vergelijken. Ik ben het eens met vectormatic, dit zou wel eens een (budgetaire) opvolger van mijn Desire kunnen worden :)

Het is jammer dat hij niet de betere processor heeft, maar daar is het budget ook naar :)

[Reactie gewijzigd door Eypo op 30 augustus 2012 10:26]

Wat de cpu betreft, wat ik kwa benchmarks kan vinden staat de A5 toch wel zijn mannetje tegen een A8 op zelfde klok, en verbruikt ie significant minder stroom, op single core apps zou de Desire X dus de Desire nipt moeten verslaan, en zodra multicore gaat spelen... afijn.

Ik had ook graag de dual core A15 uit de one S gehad, maar een dual A5 lijkt me toch een nette upgrade ten opzichte van een A8

Ik ben al een tijdje de markt van 200-300 in de gaten aan het houden voor een desire opvolger, en dit is het eerste toestel wat alle checkboxes raakt (dual core, 800*480, >512mb)
Mijn desire draait momenteel CyanogenMod met android 2.3, maar mijn ervaring is toch dat het allemaal minder stabiel en bedrijfszeker is dan de stock 2.2 rom, terwijl CM toch geldt als een van de populairste CFWs

Mocht ik er een keer de tijd voor hebben dan zal ik zeker CFW met 4.0 proberen, maar mijn indruk is toch dat een originele rom stabieler draait dan CFW, dus stock 4.0 is voor mij wel degelijk een pre

Daarnaast, nieuwe (hogere capaciteit) accu, groter scherm, meer werk en opslaggeheugen, geen gebruiksschade, dat krijg je er ook allemaal bij ten opzichte van je 2 jaar oude desire, voor mij wel de moeite waard straks.
Erg ideaal draait dat anders niet: ICS op Desire. Het is voor mij nog te traag met te veel probleempjes (heb verschillende versies van Sandvold geprobeerd).
Heel mooi toestel vind ik het. Ik had al gekeken naar de HTC One V, maar deze ziet er ook mooi uit en de HTC One V kost momenteel ook zo'n 240 euro. Ik vraag me af welke voor zakelijk gebruik nu meer geschikt is omdat er een aantal oude HTC Desires zijn die aan vervanging toe zijn.
Ik denk dat je dit ook als een vervroegde opvolger van de One V kunt zien. Vooral voor de beginnende Android gebruiker een alleraardigst telefoontje, met unibody, ICS en Sense 4.0. De processor is wat langzaam, maar voor 'moeders' en oude dumbphone gebruikers is dat toch van minder belang, als het maar vloeiend werkt.

Deze heeft dezelfde resolutie op een iets groter scherm, met een betere processor en een gunstig prijskaartje. De bouw lijkt mij iets minder dan die van de One V, maar dat had ik in het vorige nieuwsbericht al aangegeven, dat ik bang ben dat ze daar op gaan besparen.

Trouwens.. is dit niet exact dezelfde telefoon als die dual sim, maar zonder dual sim en met dual core?
nieuws: HTC presenteert dual-sim-smartphone voor China
Dit lijkt mij zo een toestel dat gekocht wordt door mensen die een one x willen, maar niet te veel geld willen uitgeven. Maar later toch spijt gaan hebben dat ze niet de one x namen.

Waarschijnlijk zal het wel zo een toestel zijn dat ze 'ook' verkopen, maar bijna geen support krijgt, zoals verdere updates.


Ik vind dat Htc echt stom bezig is, nu waren ze begin dit jaar begonnen met een kleine reeks, maar straks zitten we wel terug op 6 toestellen:

Htc Desire C
Htc One V
Htc Desire X
Htc One S
Htc One X
Htc One ?X2?


Ik denk dat wanneer de One X2 komt, de verkoop van de huidige One X bijna gestopt zal worden, anders zouden ze met 4 4inch + schermen zitten (one x, one x2, desire x, One s)
Bovendien zal dit de verkoop van de One s en one V nog meer doen kelderen.

Htc is gewoon een stom spel aan het spelen waarbij ze zichzelf uitschakelen.. |:(
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ze zouden het dit jaar juist bij een beperkt aantal toestellen houden omdat de oude strategie(zoveel mogelijk toestellen maken) niet werkte. En nu doen ze het dus toch weer.
Gingen ze niet stoppen met Beats?
Ik zie op de achterkant nog steeds het logo staan.

[Reactie gewijzigd door Beejee0 op 30 augustus 2012 09:30]

Dacht ik idd ook, maar aan de andere kant dacht ik ook dat HTC al verschillende keren had aangegeven dat ze inmiddels begrepen hebben dat de markt overspoelen met tientallen telefoons niet handig is en ze zich op een handvol modellen gingen focussen. Maar ze gaan duidelijk gewoon door met de onduidelijkheid.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 30 augustus 2012 09:51]

Onduidelijkheid? Ze brengen gewoon een smartphone uit met een 4 inch scherm. Deze zat volgens mij nog niet in de One lijn. Ze gaan nu verder met een nieuw Desire model. Na de Desire, Desire HD, Desire Z en Desire S komt nu dus de Desire X.

Ze zijn dus met 2 lijnen bezig. Het is nog niet zo erg als bijv. Samsung waar ze veel meer verschillende modellen uitbrengen. HTC richt zich nu op een algemene lijn (One) met dure, gemiddelde en goedkope modellen en ze willen voortborduren op de Desire lijn
Tjonge jonge, wat moet dit nou voorstellen, je hebt al een LG Optimus 2X Speed P990 Zwart al voor ¤ 269,- en daar komt eindelijk ook binnenkort ICS voor, en Sony Xperia P Zwart heb je al voor ¤ 331,- ,en ook de Samsung Galaxy S II i9100 Zwart heb je ook al voor ¤ 369,-

Wat allemaal snellere en betere hardware heeft, waarom zou je dan voor deze telefoon willen gaan, alleen maar omdat het HTC is?

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 augustus 2012 18:52]

Het is gewoon onduidelijkheid.

Apple heeft toch ook geen 4inch model, die zie je toch ook niet haastig er eentje uitbrengen omdat ze dat nog niet hebben?

Ze moesten gewoon 3 modellen aanhouden wat gewoon overzichtelijk was.

Dan konden ze volgend jaar ook weer 3 nieuwe modellen introduceren.

Of dat ze doorgaan met de Desire serie doet er niet toe, het blijft een Android toestel en het draagt gewoon bij aan het "door de bomen het bos niet zien" factor.

Ze kunnen zich gewoon niet inhouden, waarschijnlijk is er 1 keer een spurt in de vraag naar dit nieuw toestel en kunnen ze weer 1 of 2 miljoen stuks verkopen en daarna voelen ze zich genoodzaakt om weer een nieuwe type uit te brengen omdat het bijna gegarandeerd is dat ze daar ook weer minimaal 1 miljoen van kunnen verkopen.

En vervolgens updates beloven aan de klanten voor 30 verschillende modellen en bugs proberen op te lossen.

En dan heb ik het niet eens over de 5000 verschillende accesoires die dan uitkomen op de markt.

Zucht.
De toestellen van dit jaar zijn de One X, One S, One V, Desire C en nu de Desire X. Dat kun je toch moeilijk tientallen telefoons noemen.
Jaa precies wat jij zegt inderdaad! Komen ze weer met zo'n flut telefoon om weer een gaatje in hun markt op te vullen. Nog een half jaar en dan zien we opnieuw door de bomen het bos niet meer bij HTC.

Anyway; goed om te lezen dat de One X ( heb ik zelf ) nog steeds het topmodel is ( al kwam hiervoor ook weer een iets snellere had ik alweer gelezen ).
Alsof samsung dit niet doet die rollen ook 10tallen telefoons van de lopende band af specs allemaal net een beetje anders. om ook ieder gat te vullen. (niet dat dit erg is)

vind jammer dat htc niet meerdere toestellen heeft. verschillende soorten en maten etc. dan is er tenminste wat meer keuze
HTC zou ook willen stoppen met het ondersteunen van de audiotechnologie van Beats Audio. Veel nieuwe toestellen van de fabrikant beschikken hier nu nog over. Eerder stopte HTC al met het bijleveren van Beats-oordopjes bij smartphones.
https://tweakers.net/nieu...ones-goedkoper-maken.html

Vreemd, ze willen telefoons goedkoper maken en dan gaan ze op een toestel als dit toch Beats audio gebruiken. Maar als je dit leest is het minder vreemd dat ze beats blijven gebruiken, op de oordopjes na dan:
De stap om niet langer Beats-oordopjes mee te leveren is opvallend: HTC kocht enige tijd geleden 51 procent van de aandelen van Beats, voor een bedrag van 300 miljoen dollar. De Taiwanese fabrikant zegt zich meer te willen richten op de onderliggende audiotechnologie.
https://tweakers.net/nieu...pjes-bij-smartphones.html

[Reactie gewijzigd door Tk55 op 30 augustus 2012 09:37]

ze zijn alleen gestopt met het leveren van de bijbehorende koptelefoons --> nieuws: 'HTC stopt met leveren Beats-oordopjes bij smartphones'
Ik zie het hele nut er niet van in. Geluidskwaliteit uit telefoons is slecht, de oortjes/hoofdtelefoons die mensen (op een kleine minderheid na) gebruiken zijn slecht, en de beats tech, wat niet veel meer is dan een veredelde bass boost, gaat dat echt niet veranderen. Leuke marketing, maar het heeft ongeveer de waarde van een KillerNIC-netwerkkaart.
de SGS1 en de SGS3 hebben anders een aardig indrukwekkende DAC...
Dan heb jij nog nooit een Nokia gehoord

De beats tecjnologie is anders ook een goeie toevoegig want die verbeterd de kwaliteit gewoon echt, niks marketing gelul dus
Wel marketing gelul. Hetzelfde effect bereik je op elke andere smartphone door gewoon de bass hoger te zetten in de equalizer. Dat hele Beats gedoe is bullshit.

Meer bass = beter voor veel mensen. Vooral als je dance muziek luistert, voelt meer bass vaak als een verbetering, of dat nou hoort of niet.
Maar of het nou "Beats technologie" te noemen?
Door Origin64, donderdag 30 augustus 2012 09:45
Ik zie het hele nut er niet van in. Geluidskwaliteit uit telefoons is slecht, de oortjes/hoofdtelefoons die mensen (op een kleine minderheid na) gebruiken zijn slecht, en de beats tech, wat niet veel meer is dan een veredelde bass boost, gaat dat echt niet veranderen. Leuke marketing, maar het heeft ongeveer de waarde van een KillerNIC-netwerkkaart.
Ik heb die hele beats troep uitgezet op mijn One X. Had het idee dat als die aan staat mijn geluid meer wordt verneukt dan zonder beats enhancing etc. Maar ik heb dan ook een koptelefoon die eigenlijk optimaal voor de iPhone werkt en daar ook voor is ontworpen (Bose).

Met de muziekspeler N7 heb ik prima geluidskwaliteit en de equalizer werkt prima naar mijn idee.
Redelijk leuke specs voor die prijs, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat HTC zich voorgenomen had 3 toestellen uit te brengen, voor elk wat wils en nu dat niet aanslaat ze weer vervallen in oude gewoontes: differentiatie tot men totaal niet meer weet wat wat nou eigenlijk is.

En verder: wat is up met die blauwe rand rond die camera?

[Reactie gewijzigd door MTDjassen op 30 augustus 2012 09:47]

http://tweakers.net/nieuw...tel-one-v-uitbrengen.html
deze gsm was al een beetje voorspeld, en zou je inderdaad eerder kunnen zien als een opvolger van het goedkopere segment in hun serie.

Zeer mooie ontwikkeling, het is tegenwoordig moeilijk om een gsm te vinden met relatief mooie specs tegen een zacht prijsje. Als ik in het prijs-segment van mij zte blade van 2 jaar geleden zoek, dan zie ik dat er in dit prijssegment gewoon nog geen verbetering is gekomen. Teleurstellend.
Doe daar bovenop dat de benaming nergens op slaat. Het is geen "kleinere variant van de One X", gezien er zoveel verschillend is en met name het uiterlijk wat van ander materiaal en andere indeling heeft. Het enige wat van toepassing is, is de uitspraak dat het "wat weg heeft van de One X". HTC vervalt inderdaad in de oude gewoontes en dit is erg teleurstellend. Tenzij HTC gekozen wordt als Nexusfabrikant, wat ik betwijfel maar toch hoop vanwege een mogelijk design als dat van de One S, zal ik geen HTC meer aanschaffen komende tijd. De One S is een mooi toestel maar flawed door HTC's keuzes.
Mooie behuizing, aan de voorkant. Maar moet dat nou, die blauwe rond om het camera gedeelte? Ja, HTC diferentieert zich wel van andere ontwerpen, maar ik geloof niet in de goede richting.
Ik ben meestal ook niet zo van die aparte dingen. maar ik vind die blauwe rand eigenlijk wel een mooi accent op het toestel.. ik weet eigenlijk niet waarom.
De meeste toestellen lijken allemaal op elkaar, dit toestel is net even anders en HTC's vind ik gewoon mooier en degelijker dan die Samsung's en andere eenheidsworst.
Deze afwijkende kleur rand vind ik ook wel een aardig accent, het is wel even wennen...
Ziet er uit als een veelbelovende telefoon voor de wat minder veeleisende gebruiker. Ben benieuwd wat die doet in de benchmarks.

@MTDjassen en Menesis: Volgens mij is dat een randje om de camera te beschermen. Het is in ieder geval niet meer zo'n lelijke pukkel op de achterkant.

[Reactie gewijzigd door supergrover op 30 augustus 2012 09:34]

Ah een soort iets uitstekende rubberen rand? Op zich een uitvinding, maar lichtblauw?
Argh, deze telefoon zou perfect zou voor de vervanging van mijn HTC Hero van 3 jaar terug...als ze nou gewoon de proc van de One S erin hadden gezet! Dit is dan weer een beetje jammer, want ik wil eigenlijk gewoon een high end toestel maar dan niet zo belachelijk formaatje strijkplank.
Wanneer deze onder de adviesprijs komt te liggen in de winkels is het een prima toestel.

199 is dan een mooie prijs. Qua specs wordt dit echt een 'meer van hetzelfde' toestel dus wordt de prijs belangrijk.

Ben benieuwd naar de prestaties.