Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Google heeft het mogelijk gemaakt om bij nieuwe versies van Android-apps alleen de delen die veranderd zijn te downloaden. Dit moet het dataverbruik bij het downloaden en installeren van apps op het mobiele OS aanzienlijk terugbrengen.

De mogelijkheid tot incrementele updates werd al tijdens Googles I/O-evenement in juni aangekondigd, maar was nog niet ingeschakeld. Het lijkt erop dat de internetgigant de feature inmiddels stilletjes heeft aangezet, ontdekte Android Police. Zo hoeft bij een update van de populaire foto-app Instagram niet langer 13MB gedownload te worden, maar volstaat het binnenhalen van 3MB aan data om de update uit te voeren. Ontwikkelaars hoeven niets te doen om incrementele updates mogelijk te maken voor hun apps. Het is echter onduidelijk of het nieuwe update-mechanisme direct voor alle applicaties werkt.

Volgens Android Police werd de nieuwe app-updater aangezet bij de release van een nieuwe versie van Googles Play-winkel. Deze draagt nu versie 3.8.15, maar lijkt behalve verborgen ondersteuning voor gift cards weinig vernieuwingen te kennen. Omdat het bij het nieuwe update-mechanisme gaat om een aanpassing die server side is doorgevoerd, werkt het ook op apparaten met een oudere versie van de Play-app.

Doordat gebruikers voortaan alleen een incrementele update hoeven toe te passen op hun apps kan er aanzienlijk bespaard worden op het gebruik van mobiel internet. Veel software in Googles Play-store wordt regelmatig vernieuwd, waardoor steeds opnieuw alle data binnengehaald moet worden. Vooral bij games kan het dataverbruik oplopen: bij vele games moeten tientallen megabytes binnengehaald worden, iets dat zwaar kan wegen als updates binnengehaald moeten worden via een 3g-verbinding met een datalimiet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Dit is een groot voordeel voor gebruikers zoals ik, die een oud toestel met beperkte opslag (in mijn geval HTC Legend) hebben. Ik heb al regelmatig eerst updates van een app (of zelfs de hele app) moeten verwijderen, voordat ik de nieuwe versie kon installeren, omdat er niet genoeg ruimte was om de update van de app naast de huidige versie op mijn telefoon te zetten.

Dus ook bij updaten over WiFi heeft dit voordelen voor sommige gebruikers, niet alleen bij 3G.
rooten en linktosd installeren dan een SD met 2 partitied maken en violla
300+ apps en ruimte over :P

had er eerst ook last van. vandaar dat ik een oplossing was gaan zoeken
Wat ik me afvraag dan,

Nu schermen developers met hun aantal downloads.
AngryBirds, maar ook titanium backup staan op 10 miljoen + downloads.

Alleen Titanium heeft de afgelopen maand al 4 of 5 (kleine) fixes gekregen.
Er zijn véél downloads natuurlijk, maar elke update wordt als een 'unieke' install geteld op die statistieken.
Zou dit nog meetellen, of komt er nu 'echt' een rating via gebruikers, ipv aantallen
Nee, updates worden niet meegeteld bij het totale aantal downloads. Sterker nog, het wordt geteld per gebruiker (dus meerdere apparaten per gebruiker per app == 1).

Tot vorig jaar werden updates (soms?) nog wel meegeteld, maar daar kwam in Oktober een einde aan. Dit was de bekende en vooral beruchte val in de statistieken waar alle ontwikkelaars toen last van hadden.
"As of 18 October 2011 developers may notice a decrease in the active install counts displayed in their Android Market Developer Console. Some app updates were being counted as active installs. We are now using a different calculation methodology which does not incorporate installing an app update. Going forward the active installs metric will correctly reflect the device installations. Please note that total install counts were not affected."
Helaas staat de pagina met die melding inmiddels niet meer online sinds Google hun hele spul heeft omgedoopt in Google Play, maar de boodschap was (en is) duidelijk :Y
of komt er nu 'echt' een rating via gebruikers, ipv aantallen
De rating bestaat uit een combinatie van vele factoren, inclusief een aantal die niet publiek bekend zijn (om te voorkomen dat ontwikkelaars het systeem gaan "gamen"). Hoe lang een gebruiker je app geinstalleerd houdt heeft bijvoorbeeld meer waarde dan het aantal downloads.

Zie trouwens ook bij "total user installs" (dit is wat je ook in de Play Store ziet) op:
http://support.google.com...er.py?hl=en&answer=139628

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 17 augustus 2012 11:18]

Ik denk dat een update niet als unieke install wordt geteld, maar in het geval van titanium backup komt het hoge aantal downloads waarschijnlijk doordat die door vele gebruikers na elke nieuwe geflashde ROM opnieuw wordt geinstalleerd...

Overigens wel goed dat Google op deze manier te werk gaat. Ondanks dat ik meestal apps over wifi update, scheelt het toch weer in tijd.
Er zijn véél downloads natuurlijk, maar elke update wordt als een 'unieke' install geteld op die statistieken.
Hoe kom je daar bij?
Worden updates wel meegeteld? Je google account weet toch precies welke app er nu op je telefoon staat en dus ook of een voledige download bedoeld is als update of als nieuwe app.
Klopt daarom vraag ik ook hoe hij erbij komt dat elke update mee telt als install :)
Dat scheelt dan weer maar wie haalt zijn updates nou niet via Wifi binnen ?
degene die nog een onbeperkt dataplan hebben :P
Verder heb je helemaal gelijk natuurlijk ;)
dan heeft deze update sowieso al geen nut (qua dataverbruik), alleen de snelheid, maar dat voordeel heb je ook als je ze via Wifi binnen haalt, al is dat dan in mindere mate.
Voor Google wel. Wat jij binnen haalt moeten zij ook versturen. Dan tikt zon feature best aan.
het snellere updaten vind ik het grootste voordeel, dat ik onbeperkt abonnement heb is mooi, maar snelheid van updates is belangrijker voor mij! en als je 10 apps update, in 10% van de tijd die het vroeger was, dan scheelt het aanzienlijk!
Dan nog, uiteindelijk wil Google ook de providers blijer maken natuurlijk, hoe blijer de providers met Google hoe liever ze hun telefoons aan jouw verkopen :)
Ik niet altijd, tenzij het een groot aantal is. Ik heb een 1GB databundel waar ik meestal 800MB van verbruik per maand. Ik heb dus een redelijke buffer voor dit soort dingen. Natuurlijk is het allemaal niet zo'n moeite om het via WiFi te doen en zelden is er dan ook de noodzaak om ter plekke via 3G te moeten updaten. Maar als het kan, waarom niet. ;)
Ik laat mijn telefoon alleen via wifi automatisch updaten. Heel af en toe moet ik er eentje zelf doen, maar ik zie geen reden waarom ik het eerder via 3g zou willen binnen halen.
Ik laat de meeste updates gewoon via 3G binnenkomen, tenzij ze erg groot zijn.
Met een datalimiet van 1 GB gebruik ik het liefst de volle 1 GB, daar betaal ik voor.

Wereldwijd zal dit echter wel een gigantisch verschil maken op het datagebruik, en dan is er weer wat ruimte voor andere dingen.
"ik gebruik het liefst mijn volledige databundel"? Wtf?
Hij is van mening dat ie voor 1Gb data betaald heeft en het dan ook perse zal gebruiken.

Tja... wat kan je er van zo'n mentaliteit zeggen? Mij maakt het niks uit of ik de bitjes nou wel of niet verbruik. Ik betaal ook maandelijks voor kabeltelevisie, dan ga ik toch ook niet 24/7 TV kijken omdat ik voor een hele maand betaal :z
Ik denk heel veel mensen eigenlijk, zeker de kleinere apps, maar dat is maar een deel van de winst want dat gaat alleen over het laatste stukje naar je telefoon.

Met zoveel miljoenen gebruikers van android apps maken al die kleine dingen opeens veel uit op het hele internet. Als er ergens zonder veel moeite veel bandbreedte bespaard kan worden is dat altijd goed. :)
Ik mocht gister op het strand nog een vriend uitleggen waarom hij beter zijn spellen niet kan updaten via 3g.
ik.
Als ik zie dat er een update is installer ik die. Waarom zou ik me bezig houden met wel of geen Wifi.

Hoef je toch geen rekening mee te houden als gebruiker vind ik.
Ik heb verbruik van 1 gig maar heb zowel thuis als op mijn werk een wifiverbinding. Dus die gig haal ik never nooit niet. Dus laat dat ding maar lekker tussendoor downlaoden als ie daar zin in heeft.
EINDELIJK, dit vond ik echt een probleem tot nu toe. Sommige updates zijn gigantisch groot (zeker als de app zelf vrij groot is, games bijvoorbeeld) terwijl er soms slechts een paar bug-fixes in zitten...
Ik vind het natuurlijk een mooie toevoeging aan de Play Store, maar persoonlijk update/installeer ik apps alleen als ik op wifi zit.

Ik had liever gezien dat ze eindelijk is paypal of ideal ondersteuning in gingen bouwen :D
dan nog maakt het natuurlijk ook gewoon uit voor de snelheid neem ik aan, of het installeren zelf moet nu veel meer tijd in beslag gaan nemen.
Die gift cards zouden daar uitkomst bij kunnen bieden waarbij lokale aanbieders Play Cards gaan verkopen die je kunt afrekenen met iDeal/PayPal.
Ik gebruik dan toch liever gewoon de creditcard mogelijkheid i.c.m. een 3vcard. Da's gewoon een creditcard op prepaid basis wat de veiligheid alleen maar ten goede komt.
EINDELIJK, dit vond ik echt een probleem tot nu toe. Sommige updates zijn gigantisch groot (zeker als de app zelf vrij groot is, games bijvoorbeeld) terwijl er soms slechts een paar bug-fixes in zitten...
Docomo zal blij zijn.
http://thenextweb.com/goo...uces-androids-data-usage/
Je kon voorheen ook al "automatisch updates downloaden" aanzetten i.c.m. "alleen via wifi". Is wel zo makkelijk en kost je geen mobiele data. Apps waarvan de rechten gewijzigd zijn, moet je zoals altijd handmatig updaten.
Mooie feature, bin patches :) Zou dit courgette zijn?
Denk eerder dat Google gewoon de APK opent en kijkt welke bestanden zijn aangepast/aangemaakt.
Gezien de grootte die nog overblijft (3mb van de 13) denk ik dat dit nog een diff gebasseerde patch is. Courgette achtige dingen zouden kleinere updates moeten opleveren.
Dus eigenlijk hebben ze een java web start achtig idee doorgevoerd. Vervang niet de hele jar file maar alleen de classes in de file die ook echt veranderd zijn. Lijkt me niet meer dan logisch om dat te doen, en het lijkt me dan ook dat dit voor alle applicaties gelijk moet kunnen werken al zal er vast wel een noodzaak zijn om bepaalde informatie in de classes te hebben (zo als versie/build nummer) om op die manier te kunnen bepalen of het om een nieuwe of een oude class gaat. Dus het zal vast wel vereisen dat de laatste dev kit/compiler gebruikt wordt om er zeker van te zijn dat dit ook echt werkt voor jouw applicatie.

Hoe dan ook het zal een keer tijd worden dat ze dit mogelijk maken, het is redelijk dom dat je steeds maar alles moet binnen halen omdat er ergens in een class een 4 tal regels gewijzigd zijn.
Niet zeker; het artikel geeft aan dat app-bouwers niks speciaals hoeven te doen om dit mogelijk te maken. Overigens zullen de classes zelf (de code) niet zo heel veel toevoegen aan de bestandsgrootte; resources (afbeeldingen etc) nemen nog altijd het meeste ruimte in.

Ik ben zelf van mening dat app-bouwers zelf ook genoeg kunnen doen om de bestandsgrootte te verlagen. Er is bijvoorbeeld een OSX applicatie (naam vergeten) waarmee je afbeeldingen kunt tekenen, maar ipv dat ze opgeslagen worden als afbeelding genereert deze applicatie code die het resultaat zelf tekent; na compilatie is zoiets natuurlijk vele malen kleiner als een goed gecomprimeerde afbeelding. Voor iconen e.d. is dat ideaal.
(...) Er is bijvoorbeeld een OSX applicatie (naam vergeten) waarmee je afbeeldingen kunt tekenen, maar ipv dat ze opgeslagen worden als afbeelding genereert deze applicatie code die het resultaat zelf tekent; na compilatie is zoiets natuurlijk vele malen kleiner als een goed gecomprimeerde afbeelding. Voor iconen e.d. is dat ideaal.
Dat zal een vector-based tekenprogramma zijn dan. Een bijkomend voordeel met vector-based iconen is dat je ze vrij kunt schalen zonder kwaliteitsverlies, een nadeel is dat het meer processorkracht kost, en dus de batterij sneller leegtrekt.
Nee, t is pure code, zoals je met de hand zou schrijven, alleen dan met design tool.
Jal, dat kost bij renderen dus meer processorkracht.
Ik heb toch liever iets grotere afbeeldingen dan dat alles ter plekke gerendered moet worden. Batterij is een groot issuse, terwijl wifi data en opslag dat totaal niet zijn.
Juist voor iconen die vaak al heel klein zijn maakt dat niet zoveel uit. Bestandjes van 16X16 tot 128X128 zijn nog niet echt heel handig om met dat soort dingen te doen. De winst is minimaal. Pas bij fotos ed neemt de winst behoorlijk toe.
Eigenlijk bizar, dat er nu pas incremental upgrades zijn. Zoals een patch bedoeld is, niet een complete nieuwe applicatie...
geen patch, een nieuwe versie met issues die eruit gehaald zijn cq. extra functionaliteit.
is niet zo gek overigens hoor, programma's op de pc compleet vernieuwen is ook eerder regel dan uitzondering.
Ligt er aan.
Meestal maakt de ontwikkelaar een afweging.
De tijd om het programma helemaal opnieuw te downloaden en installeren
vs
De tijd om alleen een patch te downloaden en installeren + kans op problemen.

Bij drivers is de kans op problemen met een update zo groot, dat vaak de hele driver opnieuw wordt geinstalleerd. Maar bij moderne games, die >30GB groot zijn en bijna wekelijks een patch krijgen, is dat niet echt een optie.
is alsnog een patch. tenzij de app volledig gedownload en opnieuw geinstalleerd word.
Updates over 3g is nog steeds een redelijk dom gebruik van je databundel/het 3g netwerk, je hebt toch niet constant de laatste versie van iets nodig?
Er zijn diverse apps, die de laatste versie nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan spellen. Zeker als er een server-side aanpassing is geweest die niet backwards compatible is..

Aantal voorbeelden: 9gag app, songpop, F1 timing.

Dit zijn apps die dus eigenlijk via een server werken en als er een mismatch is tussen de app en de server versie kan dat ongewenste effecten hebben.

Blijft erbij dat als mensen alleen updaten over Wifi aanzetten, dat dit beter is omdat hierdoor geen data "verloren" gaat. Desondanks is het een goede stap van Google om downloads/updates te minimaliseren.

Vooral dat een developer er niks voor hoeft te doen klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Google doet namelijk al het werk zelf. Vermoed dat ze een soort van SVN systeem gebruiken om de differentiates te vinden en die door te sturen als "patch".

In the end: het blijft een concurrentiestrijd. Blackberry is al een jaar geleden overgestapt op deze methode. Over Apple kan ik alleen maar vinden dat mensen dit graag wensen, ik zie overigens nergens dat Apple dit daadwerkelijk heeft toegepast. Al verwacht ik dat Apple, nu Google om is, binnen redelijke tijd ook om gaat.
Sinds IOS5 is er al ondersteuning voor delta updates.
Volgens mij is dit alleen voor iOS updates (dus voor het OS) en niet voor applicaties, maar hier kan ik mij in vergissen.
Applicaties boven een bepaalde grootte weigeren binnen iOS. Die moeten al sinds jaar en dag via WiFi (of via iTunes op je computer).
Play store. - settings - vinkje aan bij only over wifi en klaar. Soms zijn er alleen wel apps (die je natuurlijk meteen nodig hebt ;)) die een update forceren, zonder kan je de app niet starten en ben je toch aangewezen op het 3g netwerk.
"Nodig" is een nogal sterk woord. Ik heb mijn hele telefoon niet "nodig". Erg makkelijk is het wel, en ja, als Tweaker vind ik het leuk om te zien dat er updates zijn geïnstalleerd en vervolgens te kijken wat er precies is verandert.

Uiteraard kan ik daarmee wachten tot ik thuis Wi-Fi kan gebruiken, maar waarom zou ik? Ik koop ook wel eens een colaatje bij de benzine pomp. Soms is een beetje gemak best een paar centen waard.
Er zijn ook mensen zoals ik die thuis alléén mobiel internet hebben. Overigens heb ik geen datalimiet. Ik download dus alles via 3G. Dit soort nieuwsberichten maken mij dus heel erg blij. :)
Goede feature al is het niet nieuw natuurlijk. De Fedora distributie werkt zo al jaren. Je downloadt enkel de "delta-rpms" en hij maakt dan zelf de nieuwe RPM op basis van de oude plus de delta. En puur uit observatie maak ik op dat je daardoor maar 20% van de uiteindelijke package moet downloaden. Dat scheelt weer heel wat data over de lijn.
Een belangrijker punt dat ze moeten oplossen is het installeren op SD-kaart. Heel veel eerste generatie Android telefoons hebben een relatief klein intern geheugen en de laatste versies van populaire apps zoals Google Maps, Facebook etc. zijn dusdanig groot dat je telefoon niet meer te gebruiken is als je alles tegelijktijd geïnstalleerd wilt hebben.
Gebruik App2SD..., het niet kunnen oplossen zit ook in het Android OS, de eerste generatie telefoons hebben geen Android die dat ondersteund. Het is niet alleen App gerelateerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True