Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

De Britse winkelketen Tesco begint een proef waarbij klanten op het vliegveld van Gatwick digitaal boodschappen kunnen doen. Via grote, interactieve schermen kunnen ze producten selecteren en op de dag van terugkomst laten thuisbezorgen.

De klanten kunnen op vier interactieve 'billboards' een boodschappenlijst samenstellen. Met behulp van een smartphone en een speciale app kunnen de barcodes worden gescand van de producten die op het scherm worden aangeprezen. Volgens Econsultancy is de app is beschikbaar voor de iPhone en Android-telefoons. De virtuele supermarkt bevat momenteel 80 verschillende producten.

"We doen dit als een proef om te proberen feedback van de klanten te krijgen. We willen het leven van de consument zo makkelijk mogelijk maken", aldus Mandy Minichiello, marketingmanager bij Tesco.com tegen de BBC.

Tesco begon eerder een soortgelijk project in Zuid-Korea. Daar zijn billboards met een aantal levensmiddelen geplaatst. Door de qr-code onder de producten te scannen kunnen reizigers producten bestellen en laten bezorgen wanneer ze thuiskomen. Dit was in eerste instantie bedoeld als proef, maar is volgens Cnet door de populariteit ervan nog steeds in gebruik.

Tesco Gatwick

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Probleem blijft toch dat je de controle uit handen geeft. Op deze manier kan ik niet de THT controleren, niet de verpakkingen op beschadigingen controleren en bij verse groente, fruit en vlees wil ik toch echt zelf de visuele inspectie doen.
Goed punt, wat zijn de ervaringen van anderen met bestellen bij bijvoorbeeld ah.nl?
Wij gebruiken zelf tesco.com in de UK en dat is allemaal geen probleem.

De orders worden in een winkel gepikt (en er zijn wel degelijk verschillen in service per branche en winkel) en er wordt gestreeft naar een THT van 5 dagen, als dat niet het geval is wordt dat aangegeven en neemt de bezorger dit mee terug.

Beschadigingen en dergelijk zijn ook zeldzaam, en dat is logisch, want welk voordeel heeft een bedrijf erbij om mij troep door te sturen?

Het enige probleem is wanneer je een hoeveelheid (in gram) nodig hebt aan vlees en dat niet aanwezig is, je krijgt nogal makkelijk een dubbele hoeveelheid.

Ook boodschappen die ze niet hebben kunnen vervangen worden door andere producten (maar je betaald nooit meer dan het product dat je zelf geselecteerd had) en de vervanging is niet altijd logisch.

In alle gevallen, als je iets niet wilt, gaat het mee terug met de bezorger, geen commentaar en geld meteen terug.

Persoonlijk vind ik dit veel prettiger dan door een supermarkt heen te zeulen en ik ben me ook meer bewust van de prijzen want online is het eenvoudiger te vergelijken.
Wat ik daarvan weet is dat ze meestal producten met de kortste houdbaarheidsdatum verkopen.
Ik denk toch dat dat een broodje aap is. Het ligt immers voor de hand dat de producten met de kortste THT datum in de supermarkt liggen. ah.nl komt uit dezelfde distributiecentra als van waaruit de winkels worden bevoorraad. Dus de melk van gisteren staat daar al niet meer, die staat al in de winkels.
Heel slim bedacht. Ik denk dat ik er ook wel gebruik van zou maken. Een kleine meerprijs tegenover normaal boodschappen doen vind ik het zelfs wel waard. Als ik terug kom na een lange reis heb ik ook geen zin om nog naar de supermarkt te moeten gaan.

Het systeem moet echter wel goed beveiligd zijn anders kunnen criminelen achterhalen wie allemaal op vakantie is tot de leverdatum.
Eigenlijk zou het goedkoper moeten kunnen dan in een fysieke winkel. Maar 1 centraal magazijn nodig, véél minder personeel, géén winkels. Dit zou toch enorm moeten opwegen tov de verpakking- en verzendingskosten. Selectie en verpakken kan volautomatisch, zie naar Amazon (extra moeilijkheidsgraad voor voeding, maar toch).

Dit is zowiezo de toekomst.

[Reactie gewijzigd door croc op 7 augustus 2012 14:12]

Nee kost meer. aparte bezorgkosten + dat je iemand in dienst moet hebben voor het orderpikken. (groter orders zijn nu eenmaal voordeliger)
Orderpikken kan volautomatisch, verzendkost blijft inderdaad. Maar ik kan me niet inbeelden dat deze groter is dan alle kosten die bij fysieke winkels komen kijken. Ten eerste moeten de producten al in de winkels terechtkomen vanuit het magazijn via transport over de weg = relatief duur. Die moeten dan in het magazijn van de winkel worden opgeslagen. Dan moet er iemand de rekken (bij)vullen. Verder heb je kassapersoneel nodig en een kuisploeg. Winkels moeten worden aangekleed. Dure (vaak ondergronds in de stad) parkings. Enzovoort. Ook moet je veel meer stock hebben = grotere doorlooptijd = dood kapitaal.

Ik denk trouwens dat er ook maar 1 reden is waarom de huidige supermarkten met online besteldiensten dezelfde prijzen hanteren als in hun fysieke winkels (+ een verzendkost) : omdat ze anders met zichzelf concurreren. Ze hebben nog altijd liever klanten in hun fysieke winkels ivm impulsaankopen.

[Reactie gewijzigd door croc op 7 augustus 2012 14:32]

Volautomatisch orderpicken kost wel handenvol geld dat je moet kunnen terugverdienen. Je moet dus sowieso al bereid zijn een groot startkapitaal te investeren zonder snelle terugbetaling. De marges in de distributie zijn immers niet groot.

Verder mag je de verzendkosten absoluut niet onderschatten. Het leveren van waardevolle producten is véél eenvoudiger kostenefficiënt te realiseren dan het leveren van producten met een lage waardedensiteit (zoals supermarktgoederen). Je zit bovendien met het probleem dat veel consumenten niet thuis zijn overdag, waardoor je 's avonds of in het weekend zou moeten kunnen leveren. En dan nog liefst op afspraak, want anders vindt de klant het niet handig. De leverkosten exploderen dan pas echt.

De weinige pure player online supermarkten die bestaan zijn dan ook nauwelijks (of meestal: niet) winstgevend, tenzij ze zich kunnen toespitsen op een nichemarkt waarvoor de klant hogere marges wil betalen. Supermarktketens die ook een onlinewinkel hebben kunnen profiteren van de bestaande infrastructuur (stock, magazijnen, personeel, winkels, ...) waardoor het betaalbaar wordt zolang het gebruik van de online dienst niet té groot wordt. Want dan moet men weer een apart magazijn bouwen.

In theorie kan online winkelen kostenefficiënter zijn. In praktijk is het dat nog niet voor alle sectoren. Vergeet niet dat in een fysieke winkel de klant de finale orderpicking en het transport naar huis gratis zelf doet. En laat dat net de duurste onderdelen zijn.

Overigens bestaat een soortgelijke QR-scan zuil al in de stations van Antwerpen en Brussel Zuid. Of het succesvol is weet ik niet. Vele smartphonebezitters weten niet goed wat een QR-code nu eigenlijk is.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 7 augustus 2012 16:24]

Dat het handenvol geld kost ben ik met je eens, maar dat is een afschrijving als een andere. Je kan eventueel ook een deel automatiseren.

Marges per product zijn niet hoog, maar ook daar zijn oplossingen voor te verzinnen. Extra verzendingskost gelinkt aan het gewicht of bedrag (maar dan wel lagere prijzen voor de producten zelf, waardoor je hopelijk lager uitkomt). Of anders een minimum te bestellen bedrag.

Levering op zich is in deze nog het struikelblok, waardoor je niet direkt gebruik kan maken van bestaande leverdiensten.
Retail orderpicken kan absoluut niet volautomatisch. Amazon doet het al niet volautomatisch met boeken en DVDs, mag jij dat eens proberen met kroppen sla en potten augurken.
en waarom kan dat niet? Omdat ze geen scancode hebben?
Daar zijn gewoon oplossingen voor, LEGO heeft bijvoorbeeld hetzelfde probleem voor hun sets. De oplossing: bakken met voorgesorteerde soorten stenen die in een gigantische toren worden opgeslagen en door een machine naar voren wordt gehaald waardoor de stenen opgehaald kunnen worden(zoals te zien bij MegaFactories: Lego van NG, geen link gevonden helaas)
En de verse producten(maar ook alle anderen!) worden vziw toch echt apart gescheiden aangeleverd.

Het sorteren/orderpicken volautomatisch laten gaan is geen probleem.

Zoals hierboven al gemeld is, is het grootste probleem de bezorging, denk bijvoorbeeld ook aan gekoelde wagens, dit zie je niet terug bij de gemiddelde bestelbusje van TNT of UPS, en om nu met melk een zomerse dag rond te gaan crossen.... ;)

Het probleem is dan ook eerder de initiële kostenplaats, en het risico wat er aan hangt.

Maar er zijn al diensten onderweg, neem bijvoorbeeld Albert van AH. Het is nog niet zo uitgebreid, maar veel dingen kan je al wat er gevraagd wordt.
het grootste nadeel wat ik zo snel zie... de minimale bestelkosten(á 70 euro..)

Het kan dus allemaal wel, maar de bottomline is: Geld en de markt ervoor.
niet per se: je hoeft geen fancy winkels meer. alleen een lelijk, kaal magazijn.
en zoals gezegd: één centraal magazijn volstaat.
En dan nog heb je de mensen nodig die de order voor je verzamelen aangezien je niet zelf met een karretje door de winkel rijdt. Een geautomatiseerd orderpick systeem ala amazon.com en Ikea is natuurlijk voor een proef of zelfs voor Nederland een investering van jewelste.
Maar nu heeft elke supermarkt alsnog distributiecentra en orderpickers, dus die extra kosten heb je niet nodig. Ze hoeven dan alleen maar wat kleinere orders te picken en wat kleinere bezorgauto's. Je kan de distributiecentra als sorteer- en verzendplaatsen gebruiken en je hebt zo geen fysieke winkels meer nodig.

Lijkt mij dus wel goedkoper, zelfs al laat je het orderpicken door mensen doen.
Maar de bestaande distributiecentra zijn ingericht op de huidige distributiebehoeft, i.e. vrachtwagen volstouwen om de supermarkten te bevoorraden. Dat is een andere logistieke flow dan order picking van individuele producten.
Mwa, volstouwen? Ik ken een supermarktketen die streeft naar 70% beladingsgraad maar dat soms wel eens haalt, doch vaker niet.
En hoe doet bol.com dat dan ;) Die doen het al een aantal jaren. Ok, voor boeken en cd's maar het is zeker niet onmogelijk.

En wacht eens.. albert.nl.. hoe werkt dat dan?

[Reactie gewijzigd door Webgnome op 7 augustus 2012 17:06]

Nope. Een centraal magazijn volstaat niet. Je hebt namelijk VERSE PRODUCTEN.
Een centraal magazijn per "regio" dan (beetje afhankelijk van de bevolkingsdichtheid). Waarom zou je geen verse producten vanuit een centraal magazijn kunnen leveren? Je hoeft ook niet elke uithoek van het land te bevoorraden. Met een straal van 40km en 5 regionale magazijnen kan je volgens mij in België al 80% van de bevolking bereiken (ruwe ongefundeerde schatting).
Waarom zouden verse producten niet in een centraal magazijn kunnen worden opgeslagen? Dacht je nou serieus dat het netje sinaasappels dat je in de winkel koopt vers was?

Daar zit echt wel een aantal koelingen tussen.
En die kunnen niet in dat centrale magazijn opgeslagen worden? Hoe denk je dat dat nu gaat? Dat de boer dat tot in de supermarkt brengt?
Tesco levert in de UK al gratis aan huis (alsmede de meeste andere grote supermarkten hier), dus dat hoeft het probleem niet te zijn.
De meeste Britse supermarkten leveren de online bestellingen gewoon vanuit een filiaal in de buurt. Vaak wel met een kleine korting als je voor minimaal X pond aan boodschappen doet. Alleen Ocado volgt het door jouw voorgestelde warehouse model, met als gevolg dat ze maar in een klein deel van het VK kunnen leveren.
Dit is toch juist slecht dat de kapitalisten weer misbruik van technologie maken om zo veel mogelijk geld in hun eigen zakken te houden. Wat is er zo goed aan om minder personeel te hebben voor de algemene economie? Meer mensen naar huis sturen betekent dat overheid meer moet betalen.
Met zo'n houding zouden we nog in de middeleeuwen leven. Kapitalisme draait nu eenmaal om winstmaximalisatie, en niet om ter meeste mensen tewerkstellen.

Is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Of is email ook des duivels omdat er veel minder postbodes nodig zijn? Jij noemt het misbruik, ik noem het gewoon technologie correct gebruiken. Je krijgt een verschuiving van (weliswaar veel minder) jobs (IT, support, delivery, ...), maar klanten houden ook meer tijd over om andere (evt. economie stimulerende) zaken te doen.
Dat wordt al zo lang geroepen als dat we aan het automatiseren zijn en er zijn nog nooit zoveel werkenden geweest als tegenwoordig. In de jaren 60/70 werd al geroepen dat we allemaal werkeloos gingen worden door "de computer". En zie het resultaat.

Je kunt het ook positief bekijken: doordat het "domme" werk geautomatiseerd wordt zijn mensen beschikbaar voor het werk wat nu blijft liggen.
Ik vind dat dit wel een mooie manier van winkelen is en wat ook prima past in de hedendaagse cultuur. Ik zie in deze winkelmethode wel een toekomst. Niet zoals nu op vliegvelden en treinstations, maar bijv. ook in folders zodat je direct een bestelling kan plaatsen enzo.
Ik vraag me enkel af waarom nog een "winkel"? Hoever zit je nog af van het standaard webshoppen?

Maar supermarkt webshoppen is nog niet echt mijn ding, ik wil graag mijn groenten en fruit zien, hoe vaak laat je niet is liggen omdat het net niet is/rotte plekjes of dat de houdbaarheidsdatum net ff te kort is.. de rest geloof ik wel.

Btw, ik kom graag bij ons in het winkelcentrum, want dan kan ik nog langs de visboer en de slager.. is altijd net wat lekkerder.

[Reactie gewijzigd door rorydeleur op 7 augustus 2012 13:29]

Ben het wel deels met je eens... alleen is bij mij de slager e.d. al gesloten als ik van men werk thuis kom. Online shoppen wil ook niet zeggen dat je ALLES online moet kopen. Je kan nog gerust langs de slager voor verse spullen, je moet alleen niet meer met 12 rollen wc papier, 3 bakken bier en 12 flessen cola zeulen.
Maar heeft nog geen zin als ze het dan overdag proberen te bezorgen. Het is nu de beurt aan de paketdiensten om zich meer op particulieren te richten. Zodat je voor aflevering van de bestelling gewoon een uur tussen 7 en 22 kunt kiezen waarop er bezorgd wordt.
Eigenlijk zou je een soort dropbox voor pakketten moeten hebben, een waterdichte box, waar een bezorger alleen pakketten in kan doen.
Kwestie van plannen. Je werkt niet 24/7 dus er zijn ongetwijfeld tijdstippen dat de slager gewoon open is.
Ja, op zaterdag, maar dan doe ik liever leukere dingen met men tijd, die vaak al op vrijdagavond beginnen. 's Morgens zou ook kunnen, maar dat lukt me praktisch gezien nooit (nog los van het feit dat ik dan helemaal geen zin heb om eten uit te kiezen).

Uit ondervinding weet ik ook dat in het algemeen de winkels in BE minder flexibel zijn qua openingsuren dan in NL. Koopzondagen kennen we hier (nog) niet, tenzij tijdens de solden.
Groente en fruit moet je sowieso niet in een supermarkt kopen, maar voor de overige producten is een webshop prima toch?
In de praktijk zijn dit soort zaken erg handig voor bedrijven, of mensen die de deur niet uit willen/kunnen of niet van sjouwen houden.

Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen toch hun eigen spullen willen pakken. Als ik bananen koop, wil ik toch echt zelf de tros uitzoeken, en zo zijn er nog tal van zaken die je niet kunt bepalen als je het laat bezorgen. AH heeft deze formule al vrij lang, maar toch zie je niet heel veel mensen voor warm lopen. Ik zou zonder meer 48 blikjes Coca-Cola bestellen en laten bezorgen, maar verse dingen zoals fruit, melk en weet ik wat nog meer wil ik toch echt zelf pakken uit het vak. Ik denk dat dit voor de meeste mensen opgaat. En het digitaal bestellen van vooral etenswaren niet snel op grote schaal zal aanslaan.

Maarja dat is MIJN mening.
Ik pas mijn kleren ook liever alvorens ze te kopen. Toch koop ik er ook veel online (maar niet alles). Ik veronderstel dat dit hetzelfde wordt voor etenswaren. En als ik al 3x fruit online heb besteld, en 3x tevreden was, zie ik niet in waarom ik het nog zelf zou willen uitkiezen (+ minstens een half uur tijd verliezen).
Groente en Fruit zou ik ook niet zo willen bestellen. Of er moeten duidelijk regels zijn erover dat het dus van een bepaald kwaliteit moet zijn.

Maar vlees, melk en andere dingen waar je toch ook een beperkt houdbaarheid op hebt zou ik minder mooite mee. Ik geloof dat ze hier sowieso verplicht zijn om dingen te leveren met zo mogelijk ongeveer 4 tot 5 dagen houdbaarheid over.
En wanneer wordt het dan bezorgd? 'Tussen 0800 en 1200'. Lekker als je pas om 1600 thuis bent, ligt het bij de buren die net weg zijn of moet je het de volgende dag ophalen bij het postkantoor.

Of omgekeerd: 'Tussen 1200 en 1600'. Prettig als je dan om 0900 thuis bent met een knorrende maag.

Het probleem zit hem bij de waardeloze service die postdiensten nog steeds leveren. Waarom kan dat niet wat accurater vooraf ingeschat worden met hedendaagse techniek?
Je hebt wel een punt, maar opzich kunnen ze het hier beter aangeven want het is niet even TNT die hebt langs komt brengen maar de Supermarkt zelf, in dit geval Tescos. Was toevallig 3 weken geleden in Engeland, en je ziet best veel Tescos busjes rond rijden.
En uit ervaring hier in Nederland heb je meestal een uur waarin ze het kunnen brengen dus bijvoorbeeld tussen 1600 en 1700. Meestal zijn dit soort diensten van 0800 tot 2000.
En als je niet thuis bent zullen ze waarschijnlijk bellen.

Edit:
Je kunt dan zelf een beetje een lever tijdstip aangeven

[Reactie gewijzigd door esholmwood op 7 augustus 2012 14:21]

Lijkt me heel handig. Dan weet je tenminste dat je wat in huis hebt als je thuiskomt van een lange vakantie. Hoef je niet de eerste dag gelijk boodschappen te doen.

Er zullen hiervoor ook andere mogelijkheden zijn op internet, maar op deze manier maakt Tesco het vooral ook leuk en gemakkelijk om deze boodschappen te doen. Vooral het leuk maken is iets dat heel erg in opmars is door de "gamification" beweging in marketingland. Gewone dingen leuk in game-vorm gieten, mensen laten sparen, verzamelen, upgraden, user generated content modden en daar punten voor scoren.. etc.

Ze maken ook optimaal gebruik van het feit dat er altijd wel redelijke wachttijden zijn op het vliegveld. Lijkt mij een kwestie van tijd totdat we het op de meerdereheid van vliegvelden gaan zien. Kan natuurlijk gewoon vanuit hetzelfde depot verdeeld worden en voor een extra vliegveld is alleen een extra poster (en extra bezorgcapaciteit) nodig.

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 7 augustus 2012 13:17]

Ik dacht al dat ik het eerder gehoord had. Maar wel interessant. Voor dat soort dingen wel handig. Maar voor thuis niet echt. Om dan naar de supermarkt te gaan en vervolgens thuis op je bestelling te wachten heeft weinig nut. Maar voor vliegvelden een prima idee.
Ik dacht al dat ik het eerder gehoord had. Delhaize heeft hier in België een tijdje iets gelijkaardigs gedaan in treinstations: er stonden vier grote panelen met daarop QR codes van (vooral) levensmiddelen. Die kon (of kan, ik weet niet of het nog bestaat) je dan via hun app inscannen, en ze via CaddyHome bij je thuis laten bezorgen.
Wordt zelf al gebruikt in supermarkten ;-)

Dit is sowieso de toekomst, de job van "rekken vullen" zal vervangen worden door het vullen van mandjes op bestelling met één centraal afhaalpunt aan de stock van de winkel.

[Reactie gewijzigd door jan van akkere op 7 augustus 2012 13:18]

Lijkt me vooral handig om alle ingredienten voor een recept in een keer te kunnen scannen. Printje van hoe te bereiden moet dan ook direct bij je boodschappen zitten. Kan je direct aan de slag.
En toch lijkt het mij praktisch gezien niet heel erg handig. Samen met een paar anderen gezellig op het vliegveld elkaar in de weg lopen om boodschappen te kunnen doen.

Als het toch maar 80 artikelen zijn, doe mij dan maar een normale app waar ik ongestoord mijn boodschappen kan kopen terwijl ik relaxed op een stoel zit. Dan sta ik ook niemand anders in de weg en kan de informatie gepersonaliseerd worden aangeboden.

Ik geef het toe, het is leuk gevonden met die QR / Streepjescodes, maar doe mij maar gewoon de makkelijke variant.