Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Microsoft wil de laadtijden van apps op Windows Phone verkorten door te gaan voorspellen onder welke omstandigheden een gebruiker een bepaalde app gebruikt en die op de achtergrond vooraf te laden. De functie is nog niet downloadbaar.

Het project heeft als naam Falcon gekregen: Fast App Launching with Context. De functie is momenteel nog een test binnen de r&d-afdeling van Microsoft. Het idee achter de functie is dat veel gebruikers bepaalde apps onder dezelfde omstandigheden gebruiken. De functie werkt bijvoorbeeld door analyse van het gebruik van apps op wifi-netwerken, maar misschien ook op basis van locatiediensten en het moment van de dag.

Als de telefoon merkt dat er bepaalde omstandigheden optreden, kan hij apps preloaden om zo laadtijden te verkorten. Zo zou de app in theorie in de buurt van een station automatisch een ov-app preloaden of als de gebruiker 's ochtends thuis is, een app preloaden die files weergeeft. Microsoft toont Falcon in combinatie met een game; games zijn apps waarvan het laden over het algemeen het langst duurt.

Doordat een app of game al geladen is, hoeft de gebruiker hem alleen te hervatten, iets dat hoogstens enkele seconden duurt. Probleem is momenteel nog wel dat het hervatten van apps alleen kan door het menu met recente apps te laden en daarvoor moet de terug-knop lang worden ingedrukt. Als een app via het startscherm of de lijst van apps wordt aangeklikt, start hij altijd opnieuw.

Het is onduidelijk of Microsoft de functie wil inbouwen in Windows Phone of dat het een downloadbare app wordt. Het is ook niet zeker of de functie ooit beschikbaar komt voor gebruikers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Het klinkt leuk, maar is dit nu wel echt nodig ? Smartphones worden alsmaar sneller, denk aan de Meizu MX quadcore telefoon. (nieuws: Chinese fabrikant presenteert smartphone met Samsung-quadcore.

En is dit niet erg onhandig wanneer we kijken naar de accu ? Als telkens allerhande apps/games vooraf geladen worden kan ik mij zo voorstellen dat je telefoon een stuk actiever bezig is en je de accu dus ook een stuk sneller leeg trekt.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 18 april 2012 09:24]

Met de snellere smartphones komt er ook weer zwaardere software en grotere spellen. Kijk maar naar de PC, een modern spel laden duurt tegenwoordig even lang als vroeger (met een spel wat destijds modern was).

Dus de techniek kan zeker wel iets toevoegen aan de responsiveness van de telefoon.
Ik snap je punt maar toch ben ik het niet helemaal met je eens, mede doordat ik nog niet weet hoe het uiteindelijk gaat werken. Applicaties en spellen laden nu al zo ontzettend snel, overal lijkt het me je telefoon ook een stuk trager maken want wat als je nu een andere applicatie laad ? Of je zit in een (zware) applicatie en op de achtergrond word even en (zware) game of (zware) applicatie geladen. Nogmaals het is even afwachten hoe het gaat werken.

Wat betreft je vergelijking met een pc ben ik het overigens helemaal niet eens, heb je wel eens een game gespeeld vanaf een SSD. De laadtijd van bijvoorbeeld Battlefield 2 was bij mij vroeger toch echt een stuk langer dan wanneer ik nu Battlefield 3 start.
Het is gewoon een windows mobile versie van win7/vista functionaliteit. Superfetch doet daar in feite het zelfde (onder linux preload ook). Daar heb je ook geen last van imho. Het enige probleem is inderdaad dat de mobieltjes mogelijk problemen krijgen met de accu levensduur. Al vermoed ik dat dat wel eens mee kon vallen omdat je in 1 GB RAM (wat toch de standaard aan het worden is, en het zal waarschijnlijk in de nabije toekomst nog wel meer worden) een hele hoop apps geladen kunnen worden. Je zet je telefoon aan, hij laad je meest gebruikte apps in RAM, en hij hoeft ze daarna alleen nog maar opnieuw te laden wanneer je RAM door iets anders gebruikt is.
Dus als jij je telefoon dan de hele dag niet gebruikt of vrijwel niet gebruik zal je het eigenlijk amper merken aan het energieverbruik. Het voordeel is weer dat je niet iedere keer energie kwijt bent voor het lezen van een SD kaartje of het interne flash geheugen.

Gezien het beperkte RAM in telefoons zullen ze waarschijnlijk niet hele apps cachen, maar de meest voorkomende libraries enzo, dat lijkt me waarschijnlijker.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 18 april 2012 09:56]

Volgens het artiekel gaat het om andere technologie dan superfetch.
Deze technologie gaat voorspellen wanneer jij een app wilt gebruiken en anticipeert daarop.
Dat is wat anders dan apps gewoon in RAM/cache houden (wat b.v. standaard al op OS nivo gebeurt bij Android).
Volgens het artikel op Microsoft Research gaat het om eenzelfde technologie als SuperFetch, maar dan nog een stap uitgebreider.
SuperFetch also keeps track of what times of day those applications are used, which allows it to intelligently pre-load information that is expected to be used in the near future.
Een desktop pc staat altijd op dezelfde locatie, is verbonden met hetzelfde accesspoint (wifi of wired) en heeft weinig externe 'sensoren' / 'inputs'. Hierdoor blijft er weinig anders over dan het monitoren van gebruikersgedrag afhankelijk van de tijd.
Wordt de PC om 10.00u 's ochtends opgestart, dan zal de gebruiker thuiswerken en wordt Word ge-preload.
Wanneer de gebruiker pas rond 20.00u achter de computer kruipt, dan doet deze het voor vrije tijd en dan worden Windows Media Player of IE9/Firefox geladen.
Ik geef er bewust een redenering achter, maar in principe doet SuperFetch niets anders dan kijken hoe laat het is en wat er op de achtergrond geladen moet gaan worden.

FALCON of Fast App Launching with CONtext borduurt hier op voort door externe inputs mee te nemen. Een telefoon wordt meegedragen met de gebruiker, waardoor locatie een input wordt. Bovendien kan er gekenen worden naar welk accesspoint gebruikt wordt voor internet. (Je zal immers minder snel YouTube videos kijken wanneer je van je databundel gebruik maakt.) De CONtext waarover gesproken wordt is dus deze externe factoren. (Je kunt ook denken aan hoe de telefoon vastgehouden wordt, gyroscoop, welke applicatie er nu gebruikt wordt, signaalsterkte, etc.).

Het verschil met SuperFetch is dus klein, maar wel een logisch vervolg. Daarbij hebben telefoons maar beperkte hoeveelheden aan RAM en dus zal hier dus korter op ingesprongen moeten worden. Waar Windows 7 applicaties voor het komende uur zal laden, kan een telefoon dat maar voor de komende paar minuten (bijvoorbeeld, afhankelijk van de implementatie). Om dit goed te kunnen voorspellen is dus extra input vereist.
Definieer vroeger? Ik heb toch echt soms een periode van >60sec moeten wachten bij sommige games tot er werkelijk in te zitten. Nu met wat moderne hardware en een SSD-tje start ik een game als Deus Ex of Skyrim binnen enkele seconden op en zit ik er midden in.
Een hele tijd geleden reageerde ik al eens met dit idee. dat was op het artikel over hoe nokia hun future zag.

Ik zei toen al dat het verdomd handig was als je telefoon met je mee zou denken. Je kunt dit nog veel verder laten gaan. Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat mijn tablet mij hoort en ziet thuiskomen.. terwijl deze in de dock staat zou er automatisch mijn favoriete muziek afgespeeld kunnen worden. Als ik de tablet uit de dock pak zou ik meteen in een hoofdmenu moeten komen waar ik in 1 oog opslag direct zie wat er voor nieuws is op bijvoorbeeld tweakers, maar ook het weer of andere dingen die mij boeien. Dit gebeurt overigens al voor een groot deel met de widgets in de home screens... maar erg intuÔtief is het nog niet.

Ook zou je met de nieuwe apps kunnen zorgen dat automatisch de verwarming hoger wordt gezet als de tablet ziet dat ik thuis ben. of lager zetten als het helemaal donker is en er geen geluid of beeld wordt waargenomen wanneer deze in de dock staat.

Er zijn een ontelbaar aantal dingen te bedenken die het gebruikersgemak van bijvoorbeeld een tablet in huis kunnen verhogen.

Ik zou graag een slimmer OS willen. die me steeds een stap voor is. Al deze dingen zijn al lang en breed te programmeren de kennis en de hardware/software is er allang. En toch doet niemand er iets mee... Ik snap dit eigenlijk niet.

Als android en windows echt een stap voor wil komen op iOS, dan moeten ze alles inzetten op deze technieken. Apple zal met zaken als ik nu beschrijf vroeg of laat op de markt komen. Ze zijn er nu al vollop mee bezig met die voice commands. Al denk ik dat je met siri toch weer achter de feiten aan loopt. als ik smorgens wakker wordt en ik kijk iedere ochtend op de website van tweakers om 7 uur, dan moet 5 voor 7 al deze website open staan. zodat ik wanneer ik mijn tablet aan zet meteen de website die ik wil op mijn beeld verschijnt.

[Reactie gewijzigd door sygys op 18 april 2012 15:00]

Lijkt me meer een excuus zodat Microsoft informatie over haar klanten kan verzamelen zodat er gerichte reclame kan worden getoond bij gratis apps.
Ik denk dat het echt wel nodig is. Het is niet alleen dat de hardware sneller moet, maar het moet ook gaan om hoe je met de hardware omgaat. Als je nu gaat kijken heeft windows phone niet de zelfde hardware, maar een spel als bijvoorbeeld angy birds draait even goed en loopt minder vaak vast dan mijn android toestel waar ongeveer hetzelfde in zit
Dat zal zeker voor een deel met de hardware te maken hebben. Zo'n app (in dit geval Angry Birds) moet dusdanig gecompileerd worden dat het op verschillende soorten hardware draait. De ene CPU/GPU combinatie is de andere niet.

Op mijn oude iPhone 3G knikkert iOS me (ondanks dat alle apps up-to-date zijn) regelmatig uit Angry Birds. Het is dus niet alleen een Android-euvel.
Maar als het dan verkeerd word ingeschat gaat wel die rekenkracht daar naartoe, ondanks je het niet nodig hebt. Dan moeten ze dit systeem wel heel goed uitwerken.
Dat pre-loaden kunnen ze natuurlijk een relatief lage proces prioriteit geven om dit te voorkomen (en uiteraard direct cancellen op het moment dat blijkt dat er een ander proces is gestart wat niet voorspeld was).
Ik vind Gedrag Analyse een beetje ver gaan omtrent Tech.

In plaats van proberen de Technologie beter te maken proberen ze de gebruiker te analyseren. (Data-Mining)

Natuurlijk ben ik van mening dat tech ooit 360 graden geintregeerd word om een individu. Maar dat moet met genoeg supervisie gebeuren van de gebruiker zelf.

De motief bij Microsofts ontwikkeling ,in het heden, zijn op zijn minst questionable te noemen
Volgens mij is het dus duidelijk een commercieel initiatief (Businessplan)
In plaats van proberen de Technologie beter te maken proberen ze de gebruiker te analyseren. (Data-Mining)
De gebruiker analyseren is het verbeteren van technologie. In plaats van alleen maar GHzs toe te voegen, wordt hier daadwerkelijk slim gekeken naar de context van de gebruiker. Het integreren van technologie binnen het leven van een gebruiker kan alleen maar door context-aware, pervasive systemen in te zetten. Dit is een voorzichtige stap in die richting.
Nee het is geen slimme techniek want ze proberen een patroon te vinden voor je gedrag, wat eigenlijk nooit voorspelbaar is.
Je wilt dus zeggen dat een computer een menselijk wezen kan voorspellen?
De techniek is nog niet daar wat dat betreft dus het zal alleen maar voordelig zijn voor microsoft ipv de gebruiker
Je processor voorspelt ook constant dingen, en met verbazende precisie :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Branch_predictor

Maar je hebt wel gelijk natuurlijk: zo'n systeem moet goed uitgedokterd worden of het levert niks op.
Klinkt een beetje als de Superfetch functie in Windows :) Wel een interessante ontwikkeling, maar ik moet zeggen dat ik niet echt last heb van Apps die sloom laden (gebruik dan wel Android).

Ben ook wel benieuwd of de batterij duur hier door omlaag gaat, aangezien er meer op de achtergrond kan gaan draaien.

Edit: @ Looyenss, mijn opmerking is niet Android fan boy bedoeld. Tis echter zo dat ik mij niet aan de 10seconden erger en nee ook niet met Angry Birds.

[Reactie gewijzigd door JerX op 18 april 2012 11:25]

Heb en speel je angry birds? Time eens de opstart tijd van die app..
bij voorkeur de onbetaalde versie.
Als MS 11 seconden al traag vind dan heb android er ook last van,

maar zoals ik eerder al zei, ik vind niet dat de apps traag laden.
.ik snap deze (waarschijnlijk energie slurpende) toepassing niet.
Ik heb net even Seasons en Space getimed, maar kom niet boven de 10 seconden uit (op een Galaxy S II). En da's alleen bij het opstarten, daarna is alles direct beschikbaar. Ik zie dan ook niet het nut van Falcon, zeker omdat in mijn ogen de batterijduur veel belangrijker is dan App-opstartijden bij mobiele apparaten.
Wordt dit weer een enerergie slurpende app?
Dat het me elf seconden kost om monopoly te starten maakt met niet zo veel uit...

En wat nou als ik niet eens een bepaalde app wil starte? zo constant ben ik niet in mijn telefoon gedrag..

En je moet het dus sowiesow eerst starten in de achtergrond?
Of was dit alleen voor het filmpje...

[Reactie gewijzigd door looyenss op 18 april 2012 09:25]

Het zal waarschijnlijk de apps niet starten voor je hoor, het zal net zoals in windows gewoon de bestanden van je apps in het RAM cachen waardoor je app met RAM ipv flash snelheden geladen kunnen worden.

Vergeet niet dat het iedere keer lezen uit flash geheugen ook stroom verbruikt.
Het maakt misschien de telefoon 'sneller', maar als dit allemaal op de achtergrond moet draaien, zal de batterij ook weer sneller leeg gaan. Ik heb zelf een Windows Phone en vindt de laadtijden inderdaad lang, maar dat komt ook omdat ik een wat langzame telefoon heb. Maar ik heb liever lange batterijduur, zoals nu het geval is, dan dat alles sneller opent.
Daarnaast is het uiteraard de vraag hoe accuraat dit gaat worden. Als ik let op de criteria hierboven gegeven, dan zal mijn telefoon een aantal dingen snappen, zoals e-mail en Facebook, maar alleen bij Facebook zal daadwerkelijk winst geboekt worden (traaaaag).
Maar hoe vaak zal het 'programma' wel niet verkeerd kiezen?
Misschien zal Whatsapp er echter wel baat bij hebben, want dat programma moet je soms gewoon handmatig openen om berichten te ontvangen. Werkt erg waardeloos.

[Reactie gewijzigd door The__Virus op 18 april 2012 09:25]

Een app starten en dan zijn sessie wegschrijven heeft niet extreem veel impact op de batterij duur. Denk er ook aan dat de sessie opnieuw opstarten veel voordeliger is dan de app steeds opnieuw starten.

Hierom is het dus ook een goed idee om geen apps echt te sluiten op iOS, omdat ze nu niet opnieuw hoeven op te starten en dus energie besparen vanwege minder processor gebruik.
Lijkt me dat dit ook wel redelijk invloed zal hebben op de standby-tijd, als er iedere keer gekeken gaat worden waar je je bevind en op basis daarvan apps gaat pre-loaden. Lijkt me niet wenselijk, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die het "snelle" als prettig zullen ervaren en de mindere standby tijd voor lief nemen
Ja, wat gaat hij doen. in de gaten houden waar je bent en dan alvast je twitter en NS app openen zodat je kan zeiken op de vertragingen en kan kijken wanneer de trein komt?
De techniek die hier omschreven wordt doet me denken aan de prefetch functionaliteit van Windows zelf. Gezien de testen die daarmee gedaan zijn is er inderdaad winst te behalen in snelheid. Maar door prefetching toe te passen op een systeem waarbij het energie verbruik een grote rol speelt lijkt me niet raadzaam. Tenzij microsoft de analyse van de omgeving zo geavanceerd maakt dat het prefetchen en het starten van een applicatie 9 van de 10 keer goed gaat. Maar dan nog, om een goede analyse te maken moeten er meerdere sensoren gebruikt worden met meer energiegebruik als gevolg.

Kortom ik heb wisselende gevoelens over deze techniek.
Leuk hoe er toch weer veel mensen denken dat dit totaal niet werkt, omdat de telefoon je gedrag niet kan voorspellen. Waarschijnlijk kan dit, na een tijdje juist ťrg nauwkeurig, omdat je toch wel vaak hetzelfde doet. Als jij iedere dag om 8 uur met de bus gaat, dan zullen de meesten om die tijd ook muziek luisteren, een bepaald spelletje opstarten of hun FB checken.
Natuurlijk gaat dit niet 100% van de tijd goed, maar we zijn nu eenmaal voorspelbaarder dan we soms zouden willen. Leuke feature voor WP, hoop dat ze dit standaard gaan leveren.
Al weer zo'n Microsoft oplossing, in plaats van de bron (trage code) aan te pakken, weer een lapmiddel erover heen.
Ik zie dit niet als een lapmiddel. Er is maar zoveel wat je kan doen om code efficiŽnter te maken en ook daar zitten grenzen aan. Je kan hiermee ook onmogelijk laadtijden van Šlle apps naar een paar seconden terugbrengen. Deze preloadtechniek maakt dat in theorie wel mogelijk en kan dus prima bestaan naast het sneller maken van code.
Dan kan de telefoon in theorie de hele dag bezig zijn met apps preloaden. Gaat de accu nog sneller leeg.
In theorie zou je kunnen wachten met preloaden tot de telefoon verneemt dat hij uit de zak wordt gehaald/wordt opgepakt. Dan preload hij niets zolang hij gewoon op de tafel blijft liggen.
Nadeel natuurlijk van dit alles is dat het wel software is die constant moet draaien, en dus mogelijk extra vermogen uit de batterij vereist.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True