Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Adobe heeft een nieuwe ontwikkeltool met de naam Shadow uitgebracht. Hiermee kunnen webontwikkelaars gemakkelijker voor verschillende mobiele platforms webpagina's ontwikkelen. Adobe heeft de app ontwikkeld op basis van html5.

AdobeDe toolkit werkt op de host-computer via een Google Chrome-extensie en via de verschillende Android- en iOS-toestellen met een native app. Applicaties voor BlackBerry en Windows Phone 7 kunnen volgens Adobe nog volgen, als de markt daarom vraagt. Als de ontwikkelaar op zijn host-pc met Google Chrome naar een webpagina gaat, worden alle verbonden toestellen automatisch gesynchroniseerd.

Zo kan snel worden opgemerkt welke toestellen de pagina's fout weergeven. Die foutjes kunnen onmiddellijk, vanaf de host-computer worden opgelost door de broncode van de pagina aan te passen, waarbij de effecten van de wijziging realtime op het mobiele toestel te zien zijn.

De beslissing van Adobe om voor html5 en niet voor Flash te kiezen bij de ontwikkeling van de tool is in lijn met de eerdere beslissing van het bedrijf om dat platform niet meer te ontwikkelen voor de mobiele markt.

http://tv.adobe.com/embed/877/12009/

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Goed dat Adobe kiest voor HTML5, dat is duidelijk de toekomst. Flash heeft zijn beste tijd gehad, vooral dat het niet werkt op bijvoorbeeld de iPad, veel security fouten in zitten en dus je systeem extra kwetsbaar wordt (vooral i.c.m. crossbrowser).
html5 daarentegen werkt perfect op iPad, zal nooit security fouten hebben is is compleet bestand tegen crossbrowser problemen.

Welcome to the html5 reality distortion field
Html 5 is een standaard, een theorie dus. De software die html 5 ondersteunen kunnen wel vol met beveiligingsfouten zitten, wat dus op hetzelfde neerkomt als de flash software.
HTML5 is een collectie van zich constant ontwikkelende standaarden, met ruimte voor allerlei vendor-specific extensies.
opzich kunnen er in een standaard ook beveiligingsfouten zitten hoor. Het is dan alleen een ontwerpfout, ipv een implementatiefout.
klopt, maar ook voor swf geldt dat het op verschillende swf spelers zou moeten kunnen spelen, het formaat is 'open'. Alleen zijn er weinig anderen die een goede speler hebben gemaakt, net als voor silverlight geldt.

Het grootste verschil zit hem in het aantal bedrijven dat erachter zit. Bij flash is dat 1 bedrijf, Adobe, dat heel erg denkt vanuit een monopoliepositie, wat niet in het voordeel is van de ontwerper en waar een gesloten team kijkt naar de software, maar daardoor wel snel kan schakelen, updates kan uitbrengen en ontwikkelen.

Achter HTML 5 zitten heel veel bedrijven, die allemaal een eigen agenda hebben en allemaal graag iets speciaals hebben t.o.v. hun concurrent, zoals Apple, Google en ook Adobe, waardoor er heel veel mensen naar kijken, heel veel mensen voor hun eigen bedrijf aan werken, en waar innovatie gruwelijk langzaam gaat en beperkt wordt door politieke spelletjes. Allebei hun voor- en nadelen
Ik heb ondertussen zelf een vijftal best grote HTML5+PhoneGap apps gemaakt en daarbij een aantal problemen tegengekomen die typisch zijn voor nieuwe technologieën. Uiteindelijk krijg je die wel allemaal opgelost, maar het gaat allemaal wat langzamer dan toen we onze UI nog in Flex programmeerden.

In die zin volg ik je redenering dan ook dat velen een fout beeld hebben van hoe slecht Flash wel was of is. Langs de andere kant maak je volgens mij een denkfout bij waar het grootste verschil zit. Het grootste verschil tussen Flash en "HTML5" (waar de meesten eigenlijk gewone HTML + webkit extensions + JQuery mee bedoelen) is dat Flash geen standaard is maar een product dat in handen is van één bedrijf. In de wereld van vandaag waar je tientallen spelers hebt en heel wat devices kan dat niet meer. Dat zou Adobe veel te veel macht geven. Stel je maar eens voor dat Adobe 10 euro begint te eisen voor elk product waar z'n software op draait. Een standaard, die dan geïmplementeerd wordt op zo'n manier dat ze best past binnen de noden van die speler is een evolutie die niet tegen te houden is. Er heeft trouwens bijna geen enkele technologie die in handen is van één bedrijf het lang uitgehouden.

Mijn conclusie is dan ook dat het afbouwen van Flash een goede evolutie is, die je op termijn toch niet kan tegenhouden. Mensen die nu krampachtig vasthouden aan een technologie die er (buiten een aantal nicemarkten) binnen pakweg 10 jaar toch niet meer gaat zijn spelen met hun job. Langs de andere kant leven we in het nu en moeten mensen ophouden met Flash rommel te noemen en HTML5 het walhalla. Flash en vooral Flex hebben developers jarenlang mogelijkheden gegeven die in HTML5 tien keer langer duren om te ontwikkelen. Op termijn komt dit wel goed, maar daar zijn we nog lang niet.

[Reactie gewijzigd door MaartenBE op 7 maart 2012 17:04]

Ik wil hier toch iets aan toevoegen. Het feit dat het niet werkt op de ipad is te danken aan het gebrek aan samenwerking tussen Apple en Adobe. Dit heeft eigenlijk niet te maken met het product Flash. HTML5 is overigens ook nog een mooie bron van security problemen, hetzelfde als Flash. Je kan eigenlijk op zijn best zeggen dat Flash de concurrentie oorlog heeft verloren, of de strijd beslist is op techniek is een andere discussie.
Flash is tussen wal en schip gevallen, het is niet zo snel en feature-rich als native apps, maar zit ook niet in elke browser ingebakken zoals JS/HTML. Als Adobe zijn politieke kaarten wat beter gespeeld had en de steun van de grote spelers (Apple, Google, Microsoft) had gekregen, was Flash/ActionScript onderdeel van HTML5 geworden en hadden we al die discussies niet gehad.

Er is in het huidige landschap, waar de OS makers steeds strakker bepalen wat wel en niet mag draaien op hun platform, weinig ruimte meer voor onafhankelijke 3rd party frameworks, ook al zijn ze nog zo goed. "Crossplatform" is dood.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 maart 2012 13:17]

"Crossplatform" is dood.
Hoewel ik mee kan gaan in je verhaal van de macht van OS makers, lijkt me deze uitspraak toch wel wat te radicaal. Sites als Facebook moeten het hebben van het feit dat ze overal en via elke browser en met welk OS toegankelijk zijn.
Mee eens. Je kan perfect iets cross platform ontwikkelen via HTML5, JQuery, etc.

Langs de andere kant heb ook ik voorlopig geen andere keuze dan me te moeten "verlagen" tot spaghetti-achtige code, waarbij je checkt welke browser en platform de user gebruikt en afhankelijk daarvan bepaalde zaken al dan niet anders aanpakt. Je kan met éénzelfde code Javascript onmogelijke alle browsers en devices performant laten werken (of zelfs tout court: laten werken) eens je wat geavanceerdere dingen wil. Nog gevaarlijker is de huidige trend om dan maar te beslissen enkel Webkit browsers te ondersteunen; dan mag ik nog best trots zijn op mijn spaghetti ... ;).
Zeker wel handig. Ik neem aan dat deze IDE wel webkit en jquery based is? of werkt dit enkel met html5?
Als je nou eerst eens zou lezen dan weet je ook waar het over gaat....

Het komt erop neer dat op je mobiele apparaten een veredelde browser draait die dmv een Chrome extensie aangestuurd word en beïnvloed wordt.
@IEDEREEN, Dit bestond al tijden in het open source project weinre. Allebei maken gebruik van de open source bron code van chromium en wrappen dat in een 'simpele' channel voor het remote debuggen. Het enige wat adobe heeft toegevoegd is een iets mooiere interface vanuit de browser en dus iets makkelijker in gebruik misschien, maar op geen enkele manier een innoverend product en dit kon makkelijk door 1 persoon in een paar dagen in elkaar worden geknutseld (doordat de chromium debugger relatief goed is geschreven met remote debugging in mind). http://phonegap.github.com/weinre/

Edit: Niet dat ik wil zeggen dat shadow een slecht product is, maar iets meer respect voor orginele producten zou wel mogen wat mij betreft, want alles wat ze doen met shadow is een location.href uit voeren via het remote debugging console channel, en dat terwijl weinre waarschijnlijk zelfs meer mobieltjes zal supporten, want je hebt geen custom apps of wat dan ook nodig, alleen 1 regeltje aan code en klaar.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 7 maart 2012 11:30]

er staat ook nog een heel groot logo van weinre in de remote debugger dus het is wel duidelijk dat ze niet alles zelf hebben verzonnen nee ;)
Niet te geloven... dat me dat niet opviel 8)7 Maar in dat geval vind ik het echt super vreemd dat ze gewoon niet dit konden aanbieden als uitbreiding op weinre ipv. als een standalone product, wat niettemin de indruk wekt dat het iets nieuws is. Hoe dan ook, je hebt absoluut gelijk ja :Y) .
Dit is gebaseerd op ENYO een opensource HTML5 Framework...
Ik zie heel duidelijk waar het over gaat, ik vraag mezelf alleen af hoe het programma van adobe te werk gaat, en met welke extensies hij werkt. Ik heb zelf al een beetje zitten rondneuzen in het maken van mobiele websites, en moest hier gebruik maken van jquery en een browser die webkit ondersteunde. Daarom ging ik er van uit dat dit programma op een soortgelijke manier te werk gaat.

Daarnaast ik mag wel aannemen dat je begrijpt dat dit artikel best in 5 minuten te lezen is...

EDIT: Maakt gedeeltelijk ook duidelijk waarom er een chrome extensie word gebruikt.

[Reactie gewijzigd door IIsnickerII op 7 maart 2012 12:16]

Ok, je hebt echt geen enkel flauw idee waarover je praat he?
IDE -> Dit is totaal geen IDE, want je developed in adobe shadow helemaal niks...
webkit-based -> Weinre maakt gebruik van de chromium debugger code, die /dus/ op webkit draait (chrome), maar dat betekend geenszins dat het webkit-based is, want de client van weinre draait ook op firefox en andere browsers.
jquery -> jquery is 1 van veeeeleeee javascript libraries. Over de chromium debugger kan ik tenminste zeggen dat het niet jquery gebruikt (het is alleen bedoeld voor nieuwe browsers), want dat zou onnodige overhead geven, terwijl jquery juist bedoeld is om cross browser compatibility toe te voegen.
HTML5 -> HTML5 zijn niks dan wat nieuwe features die browsers langzaam beginnen te supporten plus alle oude features die al jaren in browsers zitten. De weinre client tools maken bijv. gebruik van websockets als die beschikbaar zijn (anders long polling als ik me goed herinner), wat technisch gezien deel van de HTML5 standaard is, maar dat maakt nog steeds niet dat iets "enkel met HTML5" kan werken. Als in, zelfs als je een HTML5 pagina maakt (doctype html) dan werkt die net zo goed in IE5.5, ondanks dat enkel van HTML5 gebruik maakt.

Maja, ik hoop dat ik een paar dingetjes heb kunnen verduidelijken... ach jah, ik kan er gewoon niet tegen als mensen random buzz words roepen.
Ik roep ze niet random. Ik heb een tijdje wel degelijk wat aan web-design gedaan. Het was mij na het lezen van het artikel niet duidelijk waar shadow nou precies over ging (ik heb nog niet de tijd genomen om het filmpje te bekijken omdat ik momenteel op mijn werk zit). De naam "ontwikkeltool" deed mij denken aan een integrated development environement. misschien is IDT (tool) een betere benaming... Toch kan ik me niet helemaal voorstellen hoe deze tool dan in elkaar zit...

Ik zal later nog wel even het filmpje bekijken. Het hele gebruik van de applicatie zelf was voor mij gewoon niet duidelijk op te maken uit het artikel. excuses voor de miscommunicatie, ik ben geen vol-geleerd web-developer.
offtopic:
Dat is waarom NovapaX al riep
[quote]Als je nou eerst eens zou lezen dan weet je ook waar het over gaat....[/quote]
En je comment dus een typische FIPO was, want als je iets niet begrijpt dan neem je juist dubbel de tijd om rustig het filmpje te bekijken en de website te openen om eens te zien wat het exact is, in plaats van alle buzz words die veel voorkomen in 1 regel uit te roepen in een vorm die relevant moet lijken.


Oh en, deze tool is een tool die je gebruikt tijdens development, maar er is niks integrated aan, en je developed ook niks /in/ de tool, dus het is noch een IDE, noch een IDT, of wat dan ook in die richting. Het is puur een wrapper om Weinre (debugging) en page refreshes via weinre heen.
Wel goed dat Adobe mee gaat met de techniek en gelukkig niet krampachtig vast blijft houden aan het Flash platform
Wat ik een beetje jammer vindt is dat flash wel makkelijk in het verdom hoekje wordt gezet. Het is best wel een krachtig product, met de filosofie "build once, run everywhere"
Ik weet ook wel wat de zwakkere punten zijn van flash, maar als spelletjesontwikkelaar zie ik HTML5 nog als een onontwikkelde vervanger.

HTML5 ondersteuning in alle browsers is nog zwak en vooral spelontwikkeling in combinatie met javascript is qua performance nog niet op nivo van Flash. Ik verlies mijn mogelijkheid om 1 source te bouwen in flash, naar meerdere optimalisatie sources per browser/mobiel apparaat. Ook de afscherming van mijn code in HTML5 is nog erg moeilijk vergeleken met Flash.

(let wel, dit is alleen vanuit mijn optiek voor het bouwen van spellen)

[Reactie gewijzigd door defiler1974 op 7 maart 2012 11:47]

Adobe zet dan ook flink in op games. Op andere gebieden erkennen ze dat HTML5 de toekomst is, maar qua games is en zal Flash nog steeds de baas zijn.
Dat is grote onzin. Grote complexe vector-graphics doen het vele malen beter in Flash. Dat kan rustig een factor 100 schelen, in snelheid en in bestandsgrootte.
Eh, zou je argumenten kunnen gebruiken in plaats van simpele one-liners?

Afscherming van code: Java script kan je obfuscaten, maar niet encrypten in HTML5
Javascript: Hoe wou jij anders spellen maken in HTML5?
Performance: Weet waar je over praat, ik heb demo's gezien van object creatie in flash en javascript. Waar jij waarschijnlijk ervaring mee hebt is slecht geschreven code in Flash.

Al in al, proef ik een beetje vooroordeel bij je :) Ik hou mijn beide opties open, ik zou graag naar HTML5 overstappen, maar op dit moment moet de game community/support nog groeien voor HTML5.

Kijk overigens simpel naar alle spellen in facebook, hoeveel daarvan zijn HTML5?

EDIT: aangepast naar javascript nav opmerking hieronder....

[Reactie gewijzigd door defiler1974 op 7 maart 2012 11:47]

Heb je het over Java of Javascript? Wezenlijk anders.

Ik vermoed dat je het over de combinatie HTML5 & JavaScript hebt.
Ik hou mijn beide opties open, ik zou graag naar HTML5 overstappen, maar op dit moment moet de game community/support nog groeien voor HTML5.

En dat is ook de correcte houding. Je kan op dit moment nog geen performante ingewikkelde games ontwikkelen in HTML5. Laat staan dat die in alle browsers en op alle platformen moet werken. Ik heb nog nachtmerries van mijn doodsimpele HTML5 Tetris app die zowel op iPhone als Android als IE als FF als Chrome moest draaien...

De HTML5 evolutie kan alleen maar toegejuicht worden en op termijn zullen ook games vast wel overstag gaan. Eens WebGL en Unity3D en dergelijke meer wat volwassener worden. Op TERMIJN dus. Gewoon je ogen openhouden en flexibel zijn.

[Reactie gewijzigd door MaartenBE op 7 maart 2012 17:31]

Performance??? Alles performt beter dan flash, al teken je het frame voor frame met een potlood.
Heb je ooit met Flash gewerkt?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 maart 2012 12:19]

Na het kijken van het filmpje ben ik enthousiast over shadow maar kwam er achter dat het helaas (nog) niet onder linux te gebruiken is. Jammer!
Net even getest, werkt wel 'leuk' het synchroon browsen enzo. Het echte vernieuwende en handige zit vooral in het remote inspecteren van elementen. :P

Of ik het veel ga gebruiken is een andere vraag.
En die inspector is dus niet eens door Adobe bedacht, maar gewoon een Phonegap-onderdeel ;)

http://phonegap.github.com/weinre/
Is dit dan gebaseerd op Phonegap (die is overgekocht door Adobe)?
Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verhoudt tot Ripple, de mobile emulator van TinyHippos (inmiddels van RIM/BlackBerry).

Ik heb van Ripple al zeer veel profijt gehad in het ontwikkelen van HTML5 apps voor iOS en Android omdat hij PhoneGap emuleert, zodat je lekker in Chrome kunt ontwikkelen. Voor remote debuggen/inspecten heb je echter met Ripple wel Weinre nodig (of de hosted versie van PhoneGap Debug).

Ik zie dat Adobe native apps biedt om dit direct op je device te doen. Daarnaast heb je met Adobe Shadow wel ook nog een Chrome extensie nodig, dus het kost wel wat setup voordat je aan de gang kunt, maar zoals gezegd ben ik benieuwd hoe de 2 zich tot elkaar verhouden :)

[Reactie gewijzigd door j0bro op 7 maart 2012 11:46]

handige tool, scheelt een hoop tijd
Iemand een idee of dit werkt met Phonegap (wat sinds ook door Adobe is overgenomen)? Zal anders ideeal zijn. Ik gebruik op dit moment Ripple om me applicaties te debuggen, maar Ripple is niet helemaal perfect.
Dit ziet er wel erg fijn uit, zo kan je makkelijk websites developpen voor meerdere platformen zonder dat je steeds moet gaan refreshen op het apparaat zelf.

Een Safari extension zou wel fijn zijn, Chrome gebruikt dezelfde inspector als Safari (webkit-inspector) dus dat moet niet al te lastig zijn.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 7 maart 2012 11:51]

De inspector (weinre) is niet meer dan die al bestaat binnen phonegap. Die kun je dus los ook gebruiken.

Het is de Chrome extension/syncing wat Shadow toevoegt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True