Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Een Nederlands bedrijf heeft op een telecombeurs de dienst Datapolice gepresenteerd. Het bedrijf claimt dat de dienst als enige in staat is om smartphones waar ook ter wereld op te sporen, zonder een internetverbinding nodig te hebben.

De dienst werkt via zogenoemde 'stealth sms'jes'; de gebruiker kan zonder dat het zichtbaar is een sms sturen naar de telefoon. Door dat sms'je wordt de locatie bepaald via zendmasten, gps en eventueel nabije wifi-netwerken. Die gegevens worden vervolgens versleuteld teruggestuurd naar de gebruiker, die zo zijn smartphone kan opsporen. De dienst wordt automatisch ingeschakeld als van simkaart wordt gewisseld.

Datapolice is volgens het bedrijf de enige dienst die op deze manier werkt. Andere, soortgelijke diensten, zoals van HTC, Samsung en Apple, zouden allemaal mobiel internet vereisen. De app wordt ondersteund door Android, BlackBerry en Symbian. Nadeel is wel dat het een abonnementsdienst is; voor de volledige functionaliteit moet 1,50 euro per maand worden neergelegd. Concurrerende diensten van fabrikanten zelf zijn gratis.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

En dan weet je waar deze is, en dan. Dan heb je de politie nodig want je mag niet voor eigen rechter spelen. En wat doen die, helemaal niets.
Recent zijn alle iMacs in mijn kantoor gestolen. Door het gebruik van drop box zijn we achter het IP adres gekomen van de nieuwe "eigenaar". Dit aan de politie doorgegeven. Wat zegt de politie na 1 week. Doen we niets mee mijnheer. Mag ik via een remote shell (o.i.d) inloggen in "mijn" systeem om te achterhalen wie die nieuwe "eigenaar" is. Nee want dat zou computervrede breuk kunnen zijn als blijkt dat de nieuwe "eigenaar" ten goede trouw heeft gehandeld. Dan ben ik ineens de crimineel. Dus leuk om te weten waar je dure smartphone is, als justitie er niets mee doet dan houdt het op. En die doen dus helemaal niets.
Dus dat is per definitie weggegooid geld want hiervoor komt oom agent zijn/haar bureaustoel niet uit.
Dat is het mooie van dieven: die verklaren zich bij mij (door hun diefstal) vanuit rechtswege vogelvrij. Oftewel ga zelf de locatie en eigenaar opsporen en jat vervolgens je eigen spullen weer vrolijk terug. Want wat wil iede dief doen? Aangifte doen van diefstal? Is goed hoor, vraag je even bij Apple op op wiens naam de factuur van deze machines staat? O, op mijn naam, dus U bent eigenlijk de dief? En in alle andere gevallen is het heling en dan is de koper alsnog schuldig met alle gevolgen (voor hem/haar) waar de meeste mensen absoluut niet op zitten te wachten (denk aan weigering afgifte VOG verklaring als iemand voor heling is veroordeeld).
Civiele zaak van maken zowel tegen de politie als de.dieven.
Het bedrijf claimt dat de dienst als enige in staat is om smartphones waar ook ter wereld op te sporen
Dit is alleen mogelijk via het GSM protocol. Met UMTS/3G is dit redelijk onmogelijk. Waar bij het GSM protocol het toestel na een paging request een 'reply' geeft met een volledig cell ID en LAI erin, is dit bij volgende generaties volledig anoniem gemaakt.

Deze opsporingsdienst kan alleen doen wat ze zeggen dat ze kunnen doen met medewerking van de provider(s). Of misschien doe ze dat zonder toestemming van providers?
"De dienst wordt automatisch ingeschakeld als van simkaart wordt gewisseld."

Dit snap ik even niet. Als van simkaart wordt gewisseld is het voor jou bekende nummer niet meer in jouw telefoon aanwezig waardoor je hem alsnog niet vindt? Heeft iemand uitleg voor me?
Ze kijken naar het IMEI nummer , niet het telefoonnummer.

Zie ook http://www.gsmhelpdesk.nl/helpdesk/helpdesk.php?id=22

[Reactie gewijzigd door enigmafan op 27 februari 2012 14:19]

Nee, ze kijken wel degelijk naar het telefoonnummer. Het IMEI nummer verandert immers niet na wisselen SIM :)

Zoals ik het bericht dus lees, is een heel simpele techniek. Het is een soort achtergrond-appje dat automatisch ziet of er een nieuwe SIM kaart in zit en/of het speciale SMSje onderschept en dan de positie in het toestel bepaald en terugstuurd.

Maar dat werkt nkel indien de dief niet even de hele telefoon reset. Als er een lock op het toestel zit (wat alle slimme gebruikers hebben) zal een dief toch al die telefoon volledig moeten resetten. Dag slimme app ...

Verder is SMS inherent onbetrouwbaar tussen operators van verschillende landen. Als operators geen SMS contract hebben worden SMS'en gewoon weggekiepert. En nee, dat is niet enkel een kwestie van exotische 3e wereld landen of kleine providers. KPN en T Mobile USA hebben bijvoorbeeld onderling al geen SMS contract om maar even wat te noemen.
Zonder stereotypen te willen gebruiken, maar als een NLse telefoon naar Oost-Europa gaat, kun je hiermeee te maken krijgen. Ofwel, Datapolice kan niet gewoon gebruik maken van de standaard SMS faciliteiten.
Dus het terugsturen van de data kan niet via SMS, maar moet via data. Als dat uit staat of - zoals bij Symbian - op handmatig verbinding maken staat, is de betrouwbaarheid weer lager.

Verder is het opvragen van locaties ook niet iets dat op elk OS even makkelijk is, en in diverse landen zijn er wettelijke eisen betreft het weergeven van icoontjes.

Ik ben dus wantrouwig betreft hun claim van wereldwijde opsporing.

En dan nog, dan heb je de locatie. Ga je dan zelf even langs dat adres samen met wat vrienden? :) Politie dan maar bellen? Doen toch niets ... |:(

Ik zou het veel belangrijker vinden dat mijn telefoon na diefstal 1) niet te openenen is zonder volledig alle data te resetten 2) dat ik dat eventueel zelf op afstand kan doen.
Er is helemaal geen SMS nodig dan.
Iedere telefoon meldt zich periodiek aan bij het GSM/UMTS systeem. Het netwerk kent altijd de locatie van alle telefoons met een IMEI die uberhaubt aanstaan.

Hier heb je wel de medewerking van de netwerk operator nodig en die doen daar moeilijk over zonder gerechtelijk bevel.

Dus wat de app + sms dan eventueel zou kunnen doen is:
- scannen op aanwezige netwerken en de dichtsbijzijnde basestations
- als er gps info aanwezig is, die ook verzamelen
- de netwerk + basestation codes + eventuele gps locatie data terugsturen naar een bepaald (gratis) sms nummer of een secure website.

Ik kan me voorstellen dat er via een aantal parallele paden getracht wordt die info af te leveren. Via 3g/wifi internet, via een aantal sms nummers bij verschillende providers in verschillende landen enzovoorts. Een van die methodes zal wel doorkomen, zal de gedachte er achter zijn.

/speculatie mode
Dit zal wel komen omdat de app jouw nummer wel weet. Het nieuwe nummer zal wel via een geheime sms doorkomen ofzo.

Toch vraag ik me af wat de meerwaarde is van de app. Als iemand gewoon een hard reset doet is alles weer weg, tenzij het in de ROM gebakken zit.

In mijn ogen een hoop gebakken lucht voor 1,50 per maand.
Voor de "standaard" dief lijkt het me een prima tool. Is vaak niet bepaald hooggeschoold volk volgens mij dat een telefoon steelt. Immers kun je er dan prima zelf een kopen.
en ga je hem dan zelf terug gaan ophalen in het oostblok? Of denk je dat de politie zal helpen?
Als je de SIM kaart verwisselt wordt de dienst automatisch ingeschakeld en zie je direct de locatie van je telefoon. Dit werkt niet op basis van het telefoonnummer, maar aan de hand van de fysieke telefoon.
Zal wel via het IMEI nummer werken.
De politie gebruik(te) ook het IMEI nummer (om sms bommen op gestolen toestellen los te laten.)

[Reactie gewijzigd door BlackOwl op 27 februari 2012 15:30]

Ik denk dat ze hiermee bedoelen dat er automatisch zo'n sms met locatiegegevens wordt verzonden zodra de simkaart wordt gewisseld. Dus zonder input van de gebruiker, want een sms versturen naar het bekende nummer om de dienst in te schakelen helpt dan natuurlijk niet meer.

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 27 februari 2012 14:23]

Daarnaast heb ik mijn accu uit mijn mobiel als ik van simkaart verwissel.. (desire)
Leuke techniek, maar aan de andere kant ook erg gevaarlijk. Wie zegt dat andere apps dit niet (gaan) doen?
Hoe denk jij dat de overheid jou opspoort als je maar waardevol genoeg bent om te vinden? In films heb je ongetwijfeld weleens gehoord over actieve triangulatie en passieve. Dit is passieve triangulatie omdat de gebruiker de telefoon niet actief hoeft te gebruiken voor een tracering.

Het wordt trouwens al sinds het begin van het mobiele tijdperk gebruikt, echter pas sinds kort mokken we erover omdat Vodafone (?) per ongeluk een verkeerde header in een stealth bericht had geplakt en sommige mensen cryptische berichten binnen kregen.
Passief betekent dat je puur op basis van het normale signaal peilt waar iets zich bevindt. Het gepeilde object onderneemt daarvoor dus zelf geen actie. Dit is dus geen passief opsporen want de telefoon zendt zelf zijn positie terug.
Niet direct. Er wordt een content-loos sms-je naar de telefoon verstuurd, de telefoon reageert naar het netwerk (zoals ook gebeurt bij een inkomende oproep of inkomend sms-je) waarna het sms-je wordt afgeleverd. Omdat het in feite een leeg (en dus invalid) sms-je is, zal de telefoon het berichtje droppen en niks laten weten. Het netwerk heeft de telefoon echter wel gelokaliseerd middels de response van de telefoon.
Het is eigenlijk heel simpel: zolang je telefoon niet in de vliegtuigmodus staat, ben je op deze manier te traceren. Zet je deze modus aan, dan niet, maar dan ben je ook niet meer bereikbaar voor inkomend verkeer.
@Confiscative: ik heb het ook over 'stealth-smsjes' zoals ze vaker door de verschillende opsporingsdiensten worden gebruikt. Het is inderdaad niet hetzelfde als wat in het artikel naar voren komt, want in dat scenario krijgt de eigenaar een response met info terug, terwijl een 'gewoon' steath-smsje alleen middels de logs van de telco is te traceren (en dus niet door een klant of eindgebruiker). Waarschijnlijk wordt er dus een sms-je mèt specifieke content verstuurd (bijvoorbeeld het licentienummer van het softwarepakket van de eindgebruiker) waarna het app proces dit smsje zal afvangen, nog voordat deze door de UI wordt getoond. Dat zou ook verklaren waarom de app er niet is voor de iPhone; apps kunnen op iOS (non-jailbreaked) niet tussen de sms- en gesprekafhandeling komen.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 27 februari 2012 17:18]

Wat je beschrijft valt simpelweg niet binnen de definitie van 'passieve opsporing' in deze context. De methode die in het artikel beschreven wordt moet de telefoon actief ondervragen om zijn positie te achterhalen. Dat de telefoon geen melding van de gebeurtenis aan de eindgebruiker geeft is niet van belang. Het is immers waarschijnlijk dat bij een kleine verandering in de firmware van de telefoon, de 'stealth sms' niet zo stealth meer is.

Hergeformuleerd: Een passieve aanval op de locatiegegevens van een telefoon moet in ieder geval werken met enkel een dump van het dataverkeer dat de telefoon ontvangt en verstuurt. Dat is hier niet het geval; de aanvaller moet zich toegang verschaffen tot de informatie die de telefoon ontvangt, namelijk door een SMS te versturen.
Met alles dat gezegd is, heeft het bedrijf echter geen gelijk, ze zijn niet de eerste, alleen misschien het gedeelte waar de data (nodeloos) versleuteld wordt verzonden
Bovendien nogal nutteloos, dat je zelf een sms moet sturen naar je telefoon, om een reactie terug te krijgen waar die is, als de dienst pas wordt ingeschakeld als er een sim wordt gewisseld. |:( hoe weet je dit en welk telefoonnummer dan?? |:(

Mijn N8 met anti theft van F-secure doet hetzelfde en beter want die sms wordt automatisch gestuurd als de sim gewisseld wordt, dit wordt gewoon via sms naar een van tevoren ingesteld telefoonnummer gestuurd. werkt dus ook over de hele wereld (waar een sms dienst is). Geen abo voor nodig, is gratis. Dan heb je het tel. nummer waar je zelf een sms met LOCATE erin naar toe stuurt....

Het lokaliseert de telefoon door de interne GPS aan te zetten en de info hieruit in een sms te plakken en te verzenden. Ook is de telefoon versleuteld en op afstand wisbaar met een sms met code woord. zelfde app. of op slot te zetten. DUS: Een sms naar je secundaire telefoon met de melding dat er een sim wisseling heeft plaats gevonden, heb je meteen het telefoonnummer van de dief/heler (helaas nog geen foto met de front camera :Y) ).

samengevat: lokatiebepaling, wissen telefoon geheugen, op slot zetten, alles in combinatie met een sms naar een trusted tel.nr.

PS de locatiebepaling kan dus afhankelijk van de settings in de telefoon, OOK gebruik maken van netwerk data (zendmasten) en wifi en assisted GPS (netwerkdienst).

Dus deze oplichters doen niets anders dan wat F-secure al gratis doet, met dat verschil dat je zelf actie moet ondernemen (niet automatisch een melding van nieuwe sim), en het dus geld kost om de app de lokatiegegevens naar het BEDRIJF te sturen i.p.v. een andere telefoon van je vriendin of vrouw of vriend whatever...

oplichters dus omdat ze NIET de eerste zijn met deze functionaliteit (ok wel de eerste want de functionaliteit is minder dan de GRATIS anti theft van F-secure,... dus wel oplichters :D )

edit: typo's ;)

[Reactie gewijzigd door BenGenaaid op 27 februari 2012 22:15]

Zolang dezelfde simkaart aanwezig is weet je het nummer en kun je handmatig de dienst activeren. Als de simkaart gewijzigd wordt weet je het nummer niet meer, dus wordt de dienst automatisch geactiveerd. Je krijgt dan dus een sms van de telefoon via een nieuw nummer.
Ik ga er vanuit dat iedere telefoon van tevoren geregistreerd wordt met bijvoorbeeld het IMEI nummer zodat de beveiligingsdienst precies weet welke telefoon het is.
Het verschil is volgens mij dat de politie nog altijd moet samenwerken met de providers om te zien op welke mast(en) je telefoon op dat moment verbonden is. Dat is met deze app niet noodzakelijk. Dat is het grote verschil van deze techniek.
<gaaaaaaaaaaap>
Gaan 'stealth sms-jes' het nieuwe buzzword voor 2012 worden?
Dergelijke systemen bestaan al langer. Welliswaar misschien niet 100% in dezelfde vorm.
Er is ook een bedrijf (NL) dat dergelijke trace-software in telefoons in kan bakken. Je krijgt een account en via de website kan je exact zien waar de telefoon zich bevind. (met dank aan Google-maps die ze daarvoor gebruiken om de lokatie op de map weer te geven)
Ik veronderstel dat de app je SMS'je onderschept voor de Android of IOS interface hem laat zien. In dat sms'je kan je dan gelijk welke content steken: een paswoord, een commando om de gsm te vergrendelen, een verzoek om in het geniep snel de GPS aan te zetten en de locatie te versturen, om een foto te maken...

Lijkt me heel basic appje...
Een sms heeft dan bepaalde rechten op acties op de telefoon te verrichten? Hoe kan een sms nou aangeven dat de mobiel naar zijn wifi netwerken moet kijken en dit terugsturen via een sms...

On second thought, dan moet het toch een soort van app zijn die een actie onderneemt als hij een sms binnen krijgt...

[Reactie gewijzigd door kaasaanfiets op 27 februari 2012 14:17]

De GSM operators gebruiken stealth smsen om instellingen te pushen, en de politie gebruikt ze om personen te lokaliseren. Je kan er dus vanuit gaan dat een stealth sms over zowat alle rechten beschikt om het een en het ander te kunnen doen.
Je kan er dus vanuit gaan dat een stealth sms over zowat alle rechten beschikt om het een en het ander te kunnen doen
Rare conclusie. De enige reden dat de politie stealth SMS toepast is omdat voor het ontvangen van een berichtje de telefoon moet communiceren met de zendmasten. Op het moment dat de telefoon dat doet kun je dus een driehoeksmeting doen op basis van de data van de zendmasten. Dat kunnen ze ook wel met een gewoon SMSje doen, maar dan ontdekt de drager van de telefoon natuurlijk dat hij opgespoord wordt.

Het is absoluut niet zo dat een SMS zomaar vanalles kan doen op je telefoon. Voor deze dienst moet dan ook een app geïnstalleerd worden, die luistert naar dergelijke SMSjes en vervolgens stilletjes een antwoord terugSMSt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 februari 2012 14:47]

Ik vermoed at er in de App al bepaalde code staat, die wacht op een activatiecode om deze handeling af te wachten. deze activatiecode zal per sms gestuurd woren.
sim weg, nieuwe firmware erop, HOPPA!! welkom in de 21e eeuw 8-)
Voor nieuwe firmware moet ie eerst aan!!! leve F-secure anti theft, welkom in de 21ste eeuw dus......... |:(
Daar installeer je dus die app voor. Apps kunnen, mits toegang verleend, je smsjes inlezen. Ik heb al iets geinstalleerd dat qua sms functie erg in de buurt van deze app komt 'lost phone'.

Als je je phone kwijt bent stuur je een sms naar je telefoon met een vooraf ingesteld 'codewoord'. Zodra er een sms met het codewoord wordt ontvangen vergrendeld deze app de telefoon. Bovendien kan de app weer smsjes versturen over de locatie etc en er kan een telefoongesprek worden opgezet. Bovendien worden er eventueel contactgegevens getoond van voorafingestelde contacten, in het geval je met een goedaardige vinder te maken heeft.
Ik denk dat dit NLse bedrijf op zijn minst 'erg' geinspireerd is door deze app.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 27 februari 2012 14:25]

Dan vraag ik me af waarom iOS niet ondersteund wordt. Werken de stealth SMSjes daar niet op?

En ¤1,50 per maand is haast niets. Vooral handig voor mensen die een telefoon zonder data-abbo hebben..
Op iOS is er geen standaard manier om een app te laten ontwaken op het moment dat er een SMS binnenkomt. En ook geen standaard manier om een app altijd actief te laten zijn. Als je je iPhone uitzet, worden bij het opstarten niet automatisch je apps weer opgestart. Kortom, het 'waakhond' programma zou niet actief zijn en dan heb je er dus ook weinig aan.
Prey werkt desalnietemin prima, ook op iOS. Geen stealth-smsjes, maar het draait wel degelijk gewoon op de achtergrond mee, zonder Jailbreak.
Nee, het LIJKT of die app in de achtergrond meedraait. Wat er in werkelijkheid gebeurt, is dat de app zichzelf abonneert op de "location change" events. Wanneer je telefoon merkt dat hij zich verplaatst, krijgt de app een seintje, hij zet zichzelf aan en stopt daarna weer.
Maar dit is natuurlijk iets wat door de user prima af te vangen is: de app staat in het lijstje van apps die Location services gebruiken, en dat kan door de user uitgezet worden. En als die location-events door de user worden gestopt ('app mag mijn locatie niet gebruiken') dan werkt dit systeem dus ook niet.
Maar echt veilig is prey toch niet, ooit zelf eens van sim-kaart moeten veranderen en m'n prey wachtwoord dat ik er een jaar eerder op had gezet vergeten :+ Aangezien alle info gebackupped is heb ik een fabrieksinstellingen reset gedaan. Alle apps die claimen te tracken zijn op die manier weg en dit is het eerste wat ik verwacht dat iemand doet die mijn telefoon gestolen heeft.

[Reactie gewijzigd door Precision op 27 februari 2012 19:08]

Vreemd, op een iPad (iOS 5.0.1) wel. Als ik heb uitzet (en dan ECHT uitzet) en weer opstart, worden alle apps geladen die open stonden tijdens het afsluiten.
Die apps zijn niet opgestart, dat zijn gewoon je recent gebruikte apps:

Double-clicking the Home button displays a list of recently used apps. These apps are not necessarily actively in use or open. Most applications are not taking up system resources when running in the background and instantly launch when you return to them. Certain tasks or services can continue to run in the background, and you can determine most by checking the status bar:

http://support.apple.com/kb/HT4211
Wellicht is het tegen het policy van de app store in? Of is het in iOS niet mogelijk om vanuit een app stealth smsjes te lezen?
Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt als je het toestel simpelweg reset naar fabrieksinstellingen? Een eventuele app die hier voor nodig is werkt dan immers niet meer. Overigens gaat dit volgens mij hetzelfde op voor alle andere oplossingen die er zijn voor zowel iOS als Android die een app en/of mobiel internet nodig hebben.
je kan de software ook inbakken in de fabrieksinstellingen (root nodig).
Bij een reset blijft de software gewoon werken dus.
Maar een gemiddelde gebruiker heeft geen root en weet ook niet eens wat het is. Dat is niet echt een argument dus.
Voor een fabrieks reset moet je eerst de telefoon aan zetten, de gemiddelde dief zet een telefoon meteen uit omdat anders hij het risico loopt gebeld te worden terwijl hij wegloopt (heeft al meerdere keren de krant gehaald dat een dief een telefoon van tafel griste en in zijn onderbroek had gestopt bijvoorbeeld).
Als je de telefoon uit zet moet je om hem aan te zetten bij de meeste telefoons een beveiligingscode intoetsen (niet te verwarren met een simcode). dit moet ook bij het invoeren van een nieuwe SIM, anders is het menu ontoegankelijk terwijl de telefoon wel aanstaat (security sms wordt verzonden...F-secure anti theft = gratis = standaard software op de / mijn nokia N8). voor overige details zie een eerdere post van mij.
Wil je alles weten ..... google is your friend en anders F-secure... geen reclame maar een positieve recentie ;)

Dus root kan alleen als je de telefoon en het programma zijn security code weet, ....meer dan 4 cijfers. Dan zou je met root de app kunnen wissen voor een factory reset, bij mij zit de app echter in de standaard meegeleverde software, dus zal die actief blijven.. heb het niet geprobeerd overigens... ;)

edit typo

[Reactie gewijzigd door BenGenaaid op 27 februari 2012 21:55]

Met Avast Mobile Security kan dit ook.
Inderdaad, en zij hebben het van TheftAware (een bedrijf dat ze hebben overgenomen).
Zie hier de specs: Avast Mobile Security

Een pakket wat volledig gratis is en bovendien nog hard-reset proof is (indien je root hebt)
De dienst wordt automatisch ingeschakeld als van simkaart wordt gewisseld.

Errrmmm, ben ik nou gek?
Als de SIM verwisseld wordt, dan weet je toch ook het nummer niet meer waar je heen moet sms'en?
De software kan wel een sms versturen natuurlijk met de gewisselde simkaart, en kan zo het nummer doorgeven (= is immers de afzender).
Wat in mijn ogen een betere optie is: Deze dienst aanbieden op het moment dat je telefoon al gestolen ís. Voor bijvoorbeeld 25 Euro kun je via een website laten bepalen waar je telefoon op dat moment is.

Als dat goed blijkt te werken lok je daar wel klanten mee. Ik denk dat het eerst moeten overtuigen van mensen om een abbo van 1.5E pm te nemen meer werk is!
Ik denk dat dat business model iets minder potentie heeft. Waarschijnlijk wordt er maar 5-10% van de telefoons met deze dienst daadwerkelijk eens gejat. De rest betaald dus zonder de dienst ooit nodig te hebben, wat de dienst natuurlijk als positief ziet.

En ik denk dat je psychologisch gezien sneller akkoord gaat met ¤1,50/maand, dan met eenmalig ¤25. Het is te vergelijken met het ¤4,99 vs. ¤5,00 effect.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True