Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Point of View heeft een nieuwe tablet op basis van Android 2.3 uitgebracht. De ProTab 2XXL is uitgerust met een 10"-touchscreen en draait op een ARM Cortex A8-processor. De tablet beschikt onder andere over een hdmi 1.4-aansluiting.

Volgens Point of View herkent het 10"-touchscreen vijfpuntsmultitouch-aanrakingen. Intern is de tablet voorzien van een niet nader gespecificeerde ARM Cortex A8-cpu die een kloksnelheid heeft van 1GHz. Het grafische werk wordt opgeknapt door een MALI-400 3d-gpu, terwijl het werkgeheugen bestaat uit 512MB ddr3-geheugen en 4GB flashopslag.

Point of View heeft de ProTab 2XXL voorzien van het relatief oude Android 2.3. Naast 802.11b/g/n-wifi, een micro-sd-kaartlezer en een mini-hdmi 1.4-aansluiting is aan de voorzijde van de tablet een webcam te vinden. De 680 gram wegende ProTab 2XXL heeft een adviesprijs van 169 euro gekregen.

Point Of View ProTab 2XXL tablet + box Point of View ProTab 2XXL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Operating system Android 2.3
Processor ARM Cortex A8 1.0 GHz
Graphics processor Mali 400
System memory 512 MB DDR3
Storage memory 4 GB NAND
Display 10 inch 1024 x 600
Touchscreen Capacitive 5-point touch
WiFi 802.11 b/g/n
Webcam 0.3MP
Audio connections Headphone out
USB Connections 1x USB2.0, 1x mini USB2.0
Graphics connections 1x mini HDMI
Card reader 1x MicroSD
G-sensor yes, 4-way
Weight 380 gr
Dimensions 267 x 164 x 14 mm
Color Black

[Reactie gewijzigd door Zarnikon op 13 december 2011 15:56]

Laatste firmware van gisteren:

http://downloads.pointofv...TAB-PROTAB2XXL%20Upgrade/
10 inch ProTab2XXL-1352.20111209

Change log

-Max CPU speed set to 1.2 GHz
-Android debugging default disabled
-Added support for Usb 3G Dongle
-Optimized G sensor for some games

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 13 december 2011 16:20]

Wat een stuntprijs. Daar koop ik er wel eentje voor. Android 4 (ICS) komt via omwegen vast wel goed. Alleen de genoemde specs-pagina vermeldt slechts 2-puntsaanraking hoewel dat voor mij voldoende is.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 13 december 2011 15:38]

En zelfs als de ICS niet mogelijk is, dan is het nog een koopje...vriend van me heeft een HTC Flyer en daar si pas sinds kort een update voor. Het heeft ook zonder dat update erg goed gewerkt hoor..Ik ben benieuwd naar het scherm...is die een beetje goed (IPS)?

@hieronder

Denk het ook niet hoor..maar zou toch zo top zijn als het wel zo was :+

[Reactie gewijzigd door DaDolce op 13 december 2011 15:44]

Zeker GEEN ips, waarschijnlijk een zelfde/vergelijkbare tft als in de POV Mobii, wat echt een slecht scherm is.

Overigens komt POV dus weer/ met een nieuwe Android tablet, ze hebben ook de Mobii.
mobii is de naam van hun tablet-lijn.
elke point of view tablet is een mobii.
overigens maakt point of view voor zo ver ik weet geen tablets.
ze kopen ergens goedkoop een stapeltje test-tablets, zetten hun logo en android versie er op, en verkopen het weer door.
zo was het in ieder geval met de mobii tegra (hun bekendste tablet) die ook bekend stond onder de namen P10AN01, advent vega, en nog een paar(allemaal van een andere "fabrikant")
Ik heb zelf de advent vega, welke inderdaad van dezelfde fabrikant komt. Dť rom die gedraaid wordt is Vegacomb (Honeycomb 3.2), en is gewoon toepasbaar op al deze apparaten.

Moet zeggen dat het echt geen miskoop was :). Natuurlijk is het scherm geen topkwaliteit en is de inkijkhoek vrij bagger, maar een tablet is versatiel en houd je gewoon zoals je het wil, recht voor je neus. Beter is natuurlijk altijd die asus transformer met IPS-paneel en whatnot, maar ik ben gek als ik de prijs van een laptop wil betalen voor een tablet :P. Als je er zelf vrede mee hebt, dan moet je natuurlijk voor de duurdere gaan. (Ja, het bekende ipad-verhaal, superieur dit, retina dat,...het zal me aan mijn reet roesten)
Jij wilt voor 169EUR een tablet met IPS scherm hebben? Ken alleen 9.7" IPS scherm dat voor die prijs misschien net te doen is. Aangezien dit 10" is, verwacht ik dat er gewoon een TFT scherm in zit.
Volgens mij is een IPS scherm ook TFT ;) Je zal vast TN bedoelen.

Ik snap overigens niet dat deze tablet niet met ICS of Honeycomb wordt geleverd.
IPS voor die prijs? Vast niet. Er staat in elk geval niets over op hun site, het schermtype wordt niet genoemd.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 december 2011 15:46]

IPS scherm met maar 2 aanraak punten :P

Edit: @Exelletor, excuus dan kan mijn opmerking weg gemod worden

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 december 2011 16:21]

Volgens Point of View herkent het 10"-touchscreen vijfpuntsmultitouch-aanrakingen.
Vergelijk de specs van de Flyer met de specs van deze gadget. De Flyer is wel echt veel beter.

Hence the price.

Als je echt low-budget wil gaan zou ik tot CES wachten. Komen vast wel genoeg low-budget android devices met ICS support uit.
Onbekende CPU met Mali 400? Dat is best interessant, want zo ver ik wist, wilde Samsung de Mali alleen bundelen met de Exynos CPU. Maar daar is weer geen 1Ghz variant van, tenzij PofV deze onderclocked.

Het is jammer dat er nog geen resolutie bekend is, maar goed, al met al krijg je ogenschijnlijk veel hardware voor je geld.

ICS voor de SGS2 is toch een groter probleem dan eerst gedacht werd. Samsung is met google al 3 maanden onderweg, en ze hebben nog altijd geen stabiele versie kunnen brouwen. Ook AOSP loopt tegen redelijk wat hardware conflicten aan.

Als deze in het beste geval op dezelfde hardware gebaseerd is, kan je wel een port verwachten, maar ik denk toch dat je er niet op hoeft te rekenen dat er heel snel Android 4.01 op deze Tablet komt te staan, tenzij PofV dat nu al in ontwikkeling heeft.
Voor deze prijs kan ik dat haast niet geloven.
De onbekende CPU met Mali400 is de Allwinner A10, te vinden in een aantal Chinese tablets.
Vind je? Als je zo makkelijk tevreden bent dan is er al heel wat keus in die prijsrange en met vergelijkbare specs:
http://tweakers.net/price...CrOj2b-lCXKWzTMAhZSljX9QM
Alleen die mali zo misschien wel interessant kunnen zijn en beter dan de concurrentie, maar zonder precies te weten wat er in zit is het lastig te zeggen.

edit: Wel typisch trouwens dat iedereen hier zo van onder de indruk is, allemaal mensen die nooit in de pricewatch kijken naar wat er al te koop is aan tablets? Point of view is nou niet bepaald een A-merk, zou dan liever voor Archos gaan als je een tablet on the cheap wil.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 13 december 2011 17:51]

Maar als je op capacitief scherm gaat filteren heb je al een stuk minder keus en veel van die Archos apparaten in de goedkope prijsklasse hebben maar 256 mb RAM, wat best krap is. Als deze PoV tablet een adviesprijs van 170 heeft en de echte prijs nog lager zou liggen is het best wel goedkoop. Al is het spijtig dat de Hannspad zo slecht leverbaar is en de laatste maanden in prijs gestegen is, want voor minder dan 200 euro had je dan een fijne ICS tablet.
In die prijsklasse had je voor 199EUR een Archos 80G9 met 3G en binnenkort een officiŽle ICS update. Verder heeft Archos in de prijsklasse tussen de 100 en 200EUR Arnova G2 die wel gewoon 512MB RAM heeft. Het verschil met PoV is dat Arnova G2 geen HDMI heeft, maar aan de andere kant zijn de meeste Arnova's veel lichter en hebben ze ook nog een USB-aansluiting.
Inderdaad een best ding. Heb nu zoiets alleen dan een 7 inch scherm. 10 inch is toch wel stuk prettiger. Ding is wel 2x zo duur dan de aldi minitab.. dat dan weer wel en dat voor 3 inch meer...
Nee hoor, de site vermeldt "Capacitive 5-point touch".
Je hebt maar 2 vingers?
Meer dan 2 vingers heb ik nooit op een touchscreen nodig gehad. Zou ook niet weten waarom ik meer touchpunten nodig heb.
Het nadeel bij minder touchpunten is dat het registreren van die 2 punten ook vaak wat slechter gaat. Dit kan ervoor zorgen dat je bijv een bird naar achter trekt en hij al gaat vliegen voordat jij hem los hebt gelaten.... Kan best veel irritatie opleveren

Ik zou dus, wanneer je deze wilt kopen, eens kritisch kijken naar wat reviews van partijen die ECHT met het apparaat hebben gespeeld

Edit: Is een 4 AS G-sensor voldoende voor leuke games?

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 december 2011 16:22]

Inderdaad, Meerdere aanraakpunten kun je juist weer registreren als "error" en kun je daarmee zorgen voor een betere werking van 2 vingers.
Je kunt extra opdrachten verstoppen achter aanraking met meer dan twee punten.

Ooit had een muis maar twee knoppen.
Nu heb je er veelal met vijfknoppen en een scrollwheel.

Er is altijd wel iets te bedenken dat je kunt toevoegen aan deze mogelijkheid
Wanneer gebruik je meer dan twee vingers (op android)?
Piano spelen bv of games
Ik weet niet welke spelletjes jij met 512MB RAM wil gaan spelen. Ik denk ook niet dat ICS hier goed op gaat draaien. Je hebt tegenwoordig wel echt 1GB nodig om alles soepel te laten draaien.
Een iPad 2 met iOS5 heeft toch ook 512MB en daar draaien prima games op. Of doel je specifiek op Android in combi met 512MB geheugen?
Ik bedoel Android. ios5 werkt echt heel anders en gebruikt resrouces op een andere manier.
Ik heb een PoV, buiten de vrij gebruiksvoelige achterkant (wordt snel dof) niets op aan te merken. Ik draai op mijn huidige tegra tab namelijk Android 3.2 ! (Vegacomb) waar de originele release van PoV android 2.2 had. Dus er komt altijd wel een hogere firmware versie voor uit. Ik betwijfel niet dat er voor deze tablet al een HC firmware update bestaat.
Voor deze tablet is geen HC ROM beschikbaar en zal ook nooit komen. Misschien komt er nog wel een ICS ROM, maar die zal dan wel vanuit de community moeten komen.
Voor de Mobii is er een HC rom omdat de Mobii op een Tegra2 draait. Voor deze 2XXL zal nooit een HC rom komen, wellicht wel een ICS, uit de comunity of van POV.

Als deze tablet echter hetzelfde scherm als de Mobii heeft kan ik hem aan niemand aanraden... :|
Klein kijkhoek is idd wel sneu maar je houdt een tablet meestal toch voor je.
Zo dat is echt zeer goedkoop! Helaas geen USB-aansluiting, in mijn ogen toch nog wel een must voor de zakelijke gebruiker (ivm toetsenbord bijvoorbeeld). Maar voor die prijs mag je ook eigenlijk niet zeuren, je hebt digitale fotolijstjes die duurder en kleiner zijn ;)
Volgens de product pagina USB 2 en mini-USB 2.
Ik zie alleen nergens staan wat de scherm resolutie is.
Volgens Techular 1024 x 600
http://www.techcular.com/...-10-inch-tablet-features/

*Edit: sorry, volgens mij zijn die specs van Techular een beetje overdreven

[Reactie gewijzigd door Glip op 13 december 2011 15:51]

Dat is een heel ander tablet.

"Posted on October 28, 2010"
Die specs kloppen wel, alleen die zijn van de POV Mobii die inderdaad een Tegra2 heeft.
Als je op het plaatje klikt van deze tablet bij regelateerde producten rechtboven in het scherm kan je zien dat'ie een scherm heeft van 1024x600.
Hmm, wellicht was een geÔntegreerde bluetooth dongle wel handig geweest. Juist voor een toetsenbord of muis.

Maar op zich had Android 2.3 wel vervangen mogen worden door ICS. Zo lang dit niet gebeurd is deze tablet voor mij geen interessante keuze.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 13 december 2011 22:45]

Ziet er goed uit. 1 ghz arm 8 is all you need voor de normale tablet zaken.
In het bericht staat dat het apparaat 680 gram weegt. Op de website van PoV en in het bericht van Zarnikon staat dat het maar 380 gram weegt. Is dit misschien zonder batterij? Een verschil van 300 gram is nogal groot. Als het echt maar 380 gram is zou het echt een ideaal apparaat zijn om in de hand te houden!

http://www.pointofview-on...uct_detail&product_id=308
Zou me niets verwonderen als dit een Archos 101 IT in een ander jasje is...
damn leuke prijs
zouden ze nog goedkoper worden ?
die is wel nice zeg :9
ik ben ook nog in de race voor een Hanspree, maar ik denk dat het de PoV wordt...
Dat is 185 euro, 15 euro meer dan de adviesprijs!
Toch maar even wachten dan op meer aanbieders.