Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties
Submitter: grimson

Microsoft heeft een nieuwe versie van zijn Camera Codec Pack voor Windows 7 uitgebracht waarmee het mogelijk is om raw-bestanden te tonen in Explorer en Photo Gallery. De plug-in is beschikbaar in een x86- en x64-versie.

Om raw-bestanden te kunnen bekijken in Explorer hoeft alleen de nieuwe Microsoft Camera Codec Pack geïnstalleerd te worden, maar voor het gebruik in combinatie met de Photo Gallery-applicatie moet ook de QFE2-update voor Microsoft Live Essentials 2011 opgehaald worden.

Naast het tonen van de raw-bestanden in de verkenner en Photo Gallery, zorgt de update er ook voor dat de digitale negatieven gekozen kunnen worden bij het importeren van foto's via de Import Photos and Videos-wizard. Ook biedt de Microsoft Camera Codec Pack ondersteuning voor andere bestandsformaten als tif en png.

De bestanden kunnen in Photo Gallery ook bewerkt worden. Hierbij wordt echter eerst een kopie van het raw-bestand in jpeg- of jpeg-xr-formaat weggeschreven. Je hebt dus nog steeds een raw-converter nodig om bewerkingen uit te voeren op de originele beeldgegevens. Ook kan je niet rechtstreeks een png-bestand bewerken, maar moet deze ook eerst worden omgezet naar het jpeg- of jpeg-xr-formaat.

Bezitters van nieuwere dslr's vallen momenteel nog buiten de boot. Zo worden raw-bestanden van onder meer de Nikon D7000 en D5100, de Canon EOS 60D en EOS 600D, en de nieuwere Sony- en Pentax-spiegelreflexcamera's nog niet ondersteund in de Camera Codec Pack. Tevens worden raw-plaatjes van een groot aantal m4/3-camera's van Panasonic en Olympus niet ondersteund.

Gezien de lijst met ondersteunde modellen loopt Microsoft ruim een jaar achter met de ondersteuning van camera's. Het is niet bekend wanneer Microsoft de meer recentere camera's gaat ondersteunen. Ook is er geen ondersteuning voor Adobe's dng-formaat. Onder meer Pentax-dslr's hebben de mogelijkheid om foto's in dat raw-formaat weg te schrijven.

Windows 7 raw support

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

Voor de geďnteresseerden, hier de link naar de MS site om het te downloaden.
thx,

hier de ondersteunde toestellen:


◦Canon: EOS 1000D (EOS Kiss F in Japan and the EOS Rebel XS in North America), EOS 10D, EOS 1D Mk2, EOS 1D Mk3, EOS 1D Mk4, EOS 1D Mk2 N, EOS 1Ds Mk2, EOS 1Ds Mk3, EOS 20D, EOS 300D (the Kiss Digital in Japan and the Digital Rebel in North America) , EOS 30D, EOS 350D (the Canon EOS Kiss Digital N in Japan and EOS Digital Rebel XT in North America), EOS 400D (the Kiss Digital X in Japan and the Digital Rebel XTi in North America), EOS 40D, EOS 450D (EOS Kiss X2 in Japan and the EOS Rebel XSi in North America), EOS 500D (EOS Kiss X3 in Japan and the EOS Rebel T1i in North America), EOS 550D (EOS Kiss X4 in Japan, and as the EOS Rebel T2i in North America), EOS 50D, EOS 5D, EOS 5D Mk2, EOS 7D, EOS D30, EOS D60, G2, G3, G5, G6, G9, G10, G11, Pro1, S90
◦Nikon: D100, D1H, D200, D2H, D2Hs, D2X, D2Xs, D3, D3s, D300, D3000, D300s, D3X, D40, D40x, D50, D5000, D60, D70, D700, D70s, D80, D90, P6000
◦Sony: A100, A200, A230, A300, A330, A350, A380, A700, A850, A900, DSC-R1
◦Olympus: C7070, C8080, E1, E10, E20, E3, E30, E300, E330, E400, E410, E420, E450, E500, E510, E520, E620, EP1
◦Pentax (PEF formats only): K100D, K100D Super, K10D, K110D, K200D, K20D, K7, K-x, *ist D, *ist DL, *ist DS
◦Leica: Digilux 3, D-LUX4, M8, M9
◦Minolta: DiMage A1, DiMage A2, Maxxum 7D (Dynax 7D in Europe, α-7 Digital in Japan)
◦Epson: RD1

[Reactie gewijzigd door Mattie112 op 27 juli 2011 12:49]

Het RAW (.ARW) formaat van sony's NEX serie wodt helaas ook nog niet ondersteund (heb ik getest). Het is natuurlijk mooi dat microsoft hierin een stap vooruit zet, maar dit is gewoon alles behalve compleet. Als je zoiets doet, doe het dan goed!

Edit: als je toch de codec voor je NEX 5 wil, is die hier te vinden. http://support.sony-europ..._nl_NL&f=raw_drvr&m=NEX-5

Edit 2: omdat er veel gepraat wordt over het DNG formaat, denk ik dat de codec die adobe ervoor heeft gemaakt, precies is wat dit mist. Hier kan je de release cadidate ervan vinden.

[Reactie gewijzigd door Niet Henk op 27 juli 2011 19:49]

Dat betekend dat de D3100 ook niet ondersteund wordt. Dat wordt nog even wachten dan :o
Werkt ook met raw (RAF) bestanden van de Fuji S5 Pro.
heb ik zojuist geprobeerd.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door cedal op 27 juli 2011 22:02]

werkt != ondersteund
Goed nieuws! Het irriteerde me al jaren dat je een imageviewer moet gebruiken om thumbnails van RAW files te kunnen zien.

Ik vraag me wel af hoe ze dit gaan onderhouden, want er komen steeds nieuwe RAW formaten bij. Ze beginnen al op een jaar achterstand.
want er komen steeds nieuwe RAW formaten bij.
Zou handiger zijn als de camera fabrikanten zich gewoon bij 1 RAW formaat houden. Is het nou echt nodig altijd een nieuw formaat te gebruiken?
Is het nou echt nodig altijd een nieuw formaat te gebruiken?
Ja, dat is de aard van de gegevens die worden opgeslagen. Je kan de data niet interpreteren zonder te weten om welke camera het gaat. Zonder de specifieke camera-kenmerken te kennen, is het RAW-formaat ook niet zinvol.
Sommige camera's (ondermeer Pentax) kunnen RAW foto's opslaan als Adobe .DNG formaat. Als iedere camera met RAW support dit nu maar zou supporteren...?
Specifieke camera aspecten uit de toestellen en lenzen halen wordt al lang gedaan worden door de concurrenten en via DX0 ook gewoon voor consumenten gebruik beschikbaar zijn. Ik corrigeer mijn lenzen compleet via DX0, maar de fabrikanten peuteren heus de camera´s van de collega´s wel uit elkaar.

Verder is het geleuter dat DNG fabrikanten zou beperken. Het laat eigen private extensies toe dus je geeft niet prijs. Verder is er een beperking aan de variatie aan manieren om per pixel een kleur te beschrijven. Er is geen enkele noodzaak dat per toestel te veranderen. Slechts de header en wat propietary exensies zullen soms moeten wijzigen. Dat Nikon per toestel een nieuw ras formaat ontwikkelt is ook niet correct. Ze lopen slechts zo nu en dan tegen hun eigen format beperkingen aan en moeten dan de compatiliteit breken. Verder komt het ze niet slecht uit dat je daardoor met de software prijzen van NX en dergelijke kan spelen afhankelijk van het toestel.

Technisch en praktisch zouden ze veel beter kunnen overstappen op DNG. Scheelt bergen werk en debugging en wordt gebruikt door de echte grote jongens als Specifieke camera aspecten uit de toestellen en lenzen halen wordt al lang gedaan worden door de concurrenten en via DX0 ook gewoon voor consumenten gebruik beschikbaar zijn. Ik corrigeer mijn lenzen compleet via DX0, maar de fabrikanten peuteren heus de camera´s van de collega´s wel uit elkaar.

Als Leica en Sinar geen problemen hebben het te gebruken en Phase one gewoon een converter meelevert hoeven de consumenten fabrikanten zich echt niet druk te maken om hun geheime sensor configuraties. Die zijn al standaard aanwezig in het DNG formaat notabene!
Stel dat RAW ons alfabet zou zijn. Hoe ga je dan om met iemand die chinees spreekt? Of arabisch? (is het Bejing op Peking?) Zelfs binnen de talen die gebruik maken van ons alfabet zijn er verschillen (spaanse "V" is een "B" geluid). En zo ook met sensoren. Fabrikanten willen er natuurlijk zoveel mogelijk uit halen, en als een 3rd party formaat dat niet ondersteund, dan kunnen ze er niks mee. Nikon wil haar kleuren pallet geheim houden, die zal dus niet zomaar naar DNG overstappen. en de RAW in PS of nikons eigen software openen laat al kleurverschillen te zien.
Nikon wil haar kleuren pallet geheim houden, die zal dus niet zomaar naar DNG overstappen.
Wat bijzonder nutteloos is, aangezien er alleen maar iemand zo loos hoeft te zijn om professioneel kleuren targets te schieten, ze in beide programma's te laden, de verschillen compenseren, en dat op te slaan als een kleurprofiel voor het importeren van Nikon's RAW plaatjes.
Dat is dus waar het Adobe DNG formaat komt kijken ;)
haha toevallig een mooie XKCD over deze week:

http://imgs.xkcd.com/comics/standards.png
sorry maar ik vind dat adobe al genoeg standaarden beheerd en dat niet al te best doet dus laten we adobe niet nog meer verantwoordelijkheid geven dank u
Oh kom op, DNG is een open standaard, en kan daardoor door iedereen overgenomen worden. Dit is vele male beter dan alle betaalde formaten, en als je er niet van huidt dat adobe het formaat beheerd, zou ik zeggen, schrijf zelf maar een beter open raw formaat.
ik sla dus bewust al mijn foto's op in het DNG formaat (heb een pentax) maar dat wordt dus niet ondersteund.
Dat is wel een beetje raar.
Dus... weer een nieuwe.

Wat is er mis met het 'oude' en bekende RAW-formaat?
Iedere camera fabrikant die zichzelf respecteert, zal met zijn eigen RAW vorm komen. omdat hij alleen op die manier een 100% resultaat krijgt. DNG lijkt leuk, maar is dat niet.
NEF van Nikon is specifiek voor ieder type camera, en terecht, dus zal het inderdaad moeilijk worden voor MS om de boel bij te benen. Heb zelf ook fastpicture viewer op mijn W7 PC, werkt prima.
Misschien moet je maar niks zeggen als je niet weet waar je hebt over hebt ;)
RAW is de data van de beeldsensor. Als je dus niet wil dat er een ander RAW formaat is, wil je dus niet dat de beeldsensor anders wordt. Dus wil je dat je nooit betere sensors kan gebruiken, of grotere of van een ander merk, of verzin het maar, want dan is het 'een nieuw formaat'.

Als je met RAW werkt is dat om dat je het beste wil, niet een verbouwd bestand met allerlei correcties en compressie. Voor mensen die dus niet van RAW houden 'om dat er steeds een nieuw type is', is er iets dat JPEG heet. Kan je zo naar Facebook doorgooien, mooi he!
Ik ben hier ooit flink mee bezig geweest en kwam toen een codec pack tegen van fastpictureviewer. Dit is wel tegen betaling, maar daarin worden zo'n beetje alle raw formaten ondersteund, en ook psd files bijvoorbeeld.
Het is fijn dat microsoft hier nu ook zelf het belang van gaat inzien, maar zoals je al aangeeft laat het qua ondersteunde formaten nog het een en ander te wensen over.
Nu nog een PSD preview optie in verkenner maken en ik ben helemaal blij :)
Getest en werkt prima met foto's van mijn 7D en 500D.

Viel me ook op dat aanpassingen die ik in RAW's heb zitten, appart ingelezen worden.
Ik zag eerst de originele RAW in beeld komen en daarna werden mijn aanpassing uitgevoerd.
Ik opende de files vanuit Windows Photo Viewer.
hoe is de kleur en contrast vergeleken met canons codec pack ?
van alle foto editors is DPP toch echt het beste met de canon raw files en verwacht dus ook dan dat nu weer het geval is.
van alle foto editors is DPP toch echt het beste met de canon raw files en verwacht dus ook dan dat nu weer het geval is.
Dit is ook mijn ervaring. Met Lightroom kan ik bijvoorbeeld de kleuren niet even goed als in DPP krijgen.
Viel me ook op dat aanpassingen die ik in RAW's heb zitten, appart ingelezen worden.
Voor zover ik weet doen alle RAW bewerkers dat. Bij Lightroom merk je het soms ook dat er een kleine vertraging zit.
Ik vraag me af waarom Microsoft niet meteen alle modellen ondersteund?
Ik vraag me af waarom Microsoft niet meteen alle modellen ondersteund?
Omdat niet alle fabrikanten direct de specs vrijgeven, of ze willen geld zien van Microsoft voor dergelijke ingebouwde ondersteuning, omdat er dan minder vraag is naar hun software, en het hun intelectueel eigendom gebruikt.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 27 juli 2011 12:42]

Omdat niet alle fabrikanten direct de specs vrijgeven, of ze willen geld zien van Microsoft voor dergelijke ingebouwde ondersteuning, omdat er dan minder vraag is naar hun software, en het hun intelectueel eigendom gebruikt.
Vraag naar hun meegeleverde software? Specs zijn wel degelijk vrijgegeven voor de D5100.. Ik heb zelf net een D5100 gekocht en mijn RAW's doen het prima op mijn Mac, op mijn PC dus niet, jammer..

Jammer dat dit in W7 nog steeds niet standaard in het systeem zit. Net als PDF bestanden bekijken…
Op OS X is er ook een achterstand. Duurt gemiddeld een maand en de RAW updates komen binnen via de Digital Camera Updates. Een maand is natuurlijk wel iets beter dan een jaar, maar ik vermoed dat MS zich wel zal verbeteren, dit is de eerste release.
Daarmee schieten ze zichzelf in de voet. Ik heb zelf namelijk liever een camera waarvan het raw formaat standaard wordt ondersteund vanuit een OS dan een waarvoor ik de software die bij de camera zit moet gebruiken. In mijn ervaring is deze software namelijk altijd onhandig in het gebruik.
Jij begrijpt niet waar het RAW-formaat voor dient. Het gaat niet om gemak, het gaat om maximale kwaliteit van het resultaat.
Dan nog mag het makkelijk in gebruik zijn.Tis geen rocketscience.
omdat er dan minder vraag is naar hun software, en het hun intelectueel eigendom gebruikt.
Aan de andere kant hebben camera-fabrikanten er wel degelijk baat bij als hun nieuwste camera's worden ondersteund door programma's van derden, simpelweg omdat het de verkoop stimuleert. Vooral (semi-)professionele fotografen, maar ook veel amateurfotografen, zullen een camera pas aanschaffen als die wordt ondersteund door de software die ze hebben. Veel van hen hebben een bepaalde workflow die (mede) bepaald wordt door hun software.

Persoonlijk denk ik dat de achterstand in ondersteuning vooral aan Microsoft te wijten is. Ze zijn gewoon een jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van de codec met de data die toen beschikbaar was, ik vermoed dat ze nu redelijk snel met updates zullen komen met ondersteuning van de nieuwere camera's.
Ook biedt de Microsoft Camera Codec Pack ondersteuning voor andere bestandsformaten als tif en png.
Suggereert een beetje dat Windows 7 geen .png bestanden kan openen :) Is uiteraard niet zo

Mooi dat jullie nu ook .raw bestanden kunnen openen!

-edit-
XP had dit toch al als "powertoy" oid? Verbaast me een beetje dat dit niet standaard in het OS zit tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door TvdW op 27 juli 2011 12:27]

Ook kan je niet rechtstreeks een png-bestand bewerken, maar moet deze ook eerst worden omgezet naar het jpeg- of jpeg-xr-formaat.
Maw: je kon ze wel openen maar niet bewerken.
[...]

Suggereert een beetje dat Windows 7 geen .png bestanden kan openen :) Is uiteraard niet zo

Mooi dat jullie nu ook .raw bestanden kunnen openen!

-edit-
XP had dit toch al als "powertoy" oid? Verbaast me een beetje dat dit niet standaard in het OS zit tegenwoordig.
Klopt XP back in 2003 had al een plugin voor de viewer om raw images te bekijken en het maakte ook thumbnails voor in je folders... _/-\o_

Zijn ze inderdaad een beetje laat me moet ik zeggen.. :X
Je kunt in Windows 7 op zich wel png bestanden openen (met Windows Photo Viewer) maar transparantie wordt daarbij niet getoond. Ook niet wanneer je een slide show start. Beetje jammer want transparantie werkt in Windows XP wel in slide shows van Windows Picture Viewer.
Voor de Nikon camera's was er al tijden een download beschikbaar op de Nikon site om RAW bestanden te kunnen weergeven in Windows. - http://nikonimglib.com/nefcodec/

[Reactie gewijzigd door Gé Brander op 27 juli 2011 13:10]

Maar met een 64bit systeem doet die niks, en Nikon heeft vooralsnog geen plannen om dat te veranderen
Op mijn x64 Windows 7 kon ik anders probleemloos de NEF bestanden openen hoor na installatie van deze codecs...
Ook die Nikon download is alleen 32bit.
en dit pack is 64 bit
Tof kan ik stoppen met RAW+JPG schieten en overgaan op enkel RAW. Als ze er nou ook nog een klein convert tooltje bij doen dat je er desgewenst een .jpg uit kan trekken zou helemaal top zijn.
Voor snelle conversie: Faststone Image Viewer.
Dit gebruik ik al jaren, maar het is erg omslachtig om voor snel wat foto's kijken lightroom aan te moeten slingeren.
JPG naast de RAW is dan vele malen praktischer.
Dit gebruik ik al jaren, maar het is erg omslachtig om voor snel wat foto's kijken lightroom aan te moeten slingeren.
JPG naast de RAW is dan vele malen praktischer.
Aan moeten slingeren? Het start bij mij in een paar seconden op (wel met SSD).

Ik gebruik zelf de Picasa previewer om RAW's snel te bekijken, alhoewel het vrij nutteloos is omdat de bewerkingen die ik in Canon DPP of Lightroom natuurlijk niet worden getoond.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 juli 2011 16:54]

Picasa heeft deze functionaliteit ook. Dat gebruik om snel ff een foto te bekijken, Lightroom voor de rest.
Wat is nu verstandiger voor mij als Nikon (D40) gebruiker, deze RAW-Plugin voor W7, of de NEF Plugin van Nikon ?
Ligt aan je systeem. Heb je 64 bit, kijk dan voor deze plugin, heb je 32 bit, gebruik dan de Nikon.
Ik vind het nog steeds een misser dat de standaard image viewer in Windows geen rekening houdt met de oriëntatie van de foto (staand of liggend). In die image viewer moet je je foto's dan met de hand 90 graden draaien. Als je die foto bewaard klopt vervolgens de oriëntatie van de foto niet meer zoals ie in de exif informatie staat. Image viewers die de oriëntatie wel correct uit de exif informatie halen raken zo weer in de war.

Elke andere zichzelf respecterende image viewer doet het wel goed, maar voor de image viewer van Windows is het een brug te ver. Leuk dat ze nu met een plugin komen om RAW bestanden te openen, maar als die foto's nog steeds gekanteld op m'n scherm verschijnen heb ik er niet veel aan.

Ik gebruik dan liever Irfanview of Picasa.
Zover ik weet past Windows de orientatie wel aan als je de foto draait. Het gaat bij mij (W7) tenminste alleen fout als ik andere applicaties (zoals Picasa) mijn foto's laat scannen en ze daarna draai in Windows. Als ik ze direct draai in Windows, dan blijven ze ook in andere applicaties goed staan.
(Dat draaien doet mijn vriendin eigenlijk; ik probeer het haar af te leren! ;) )

Dus Windows is zich wel bewust van de orientatie, maar kiest ervoor om het te negeren. Dat is eigenlijk nog triester dan dat ze het consequent negeren 8)7

[Reactie gewijzigd door aap op 27 juli 2011 16:28]

Nou een beetje laat :). Maar toch fijn dat het nu werkt om raw's van mijn 7D te viewen
ach natuurlijk zit er bij de software van de camera een net zo snelle vieuwer :'].

Overigens stom dat hij niet via windows update verstrekt wordt. Nu is het dus nog niet zo dat als je bij iemand anders even de foto's wil bekijken dat dat kan. Dan moet je eerst weer die update op gaan zoeken bla die bla. omslachtig allemaal :')
beter bij Canon gaan klagen dat ze de raw codex eens een keer voor een 64 bit OS uitbrengen ipv bij MS te klagen.
MS is nu bezig om de weigering van Canon recht te trekken.