Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Smartphonemaker HTC heeft in een online geplaatste commercial kort een nieuwe Android-smartphone getoond. Gezien grootte en uiterlijk gaat het om de opvolger van 'budgetsmartphone' Wildfire, het goedkoopste Android-toestel van HTC.

Het shot van de smartphone toont enkele wijzigingen ten opzichte van eerdere Android-smartphones van HTC. Zo is het icoon voor de capacitieve Home-knop anders dan bijvoorbeeld bij de Desire HD en Desire Z. Verder is de tekst van de Menu-knop vervangen door het icoon dat Google voor de Menu-knop gebruikt op zijn Nexus-telefoons. Ook de knop die het hoofdmenu in HTC's interface Sense aangeeft, is veranderd.

De eerste Wildfire kwam uit in juni vorig jaar en heeft een 3,2"-scherm met een resolutie van 320x240 pixels. Het is onduidelijk wat de specificaties zijn van de nieuwe HTC-smartphone: in tegenstelling tot eerdere aankondigingen, is tot nog toe veel geheim gebleven over de nieuwe HTC's die volgende week op telecombeurs Mobile World Congress worden gepresenteerd. Wel dook eerder de naam Wildfire S op als naam voor het toestel.

Het nieuwe toestel is te zien in een commercial van HTC, die door de fabrikant op het YouTube-kanaal is gezet. Dat de commercial nog steeds online staat, duidt erop dat het tonen van het toestel niet per ongeluk is gebeurd. De commercial laat diverse toestellen zien, zoals de T-Mobile G2, Droid Incredible en Desire HD. De meeste van de getoonde toestellen zijn op de Amerikaanse markt verschenen.

Vermoedelijke opvolger HTC Wildfire

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Zo te zien is de optische trackpad ook weg. Dat maakt de telefoon een stuk strakker vind ik.
Helemaal mee eens.
Gebruik het trackpad nooit op mijn Desire, zit alleen maar in de weg.

OT: Toestel ziet er erg fijn uit. Mooi ook dat dingen als de 'menu' knop meer naar een univserseel logo gaan. Zou fijn zijn als alle fabrikanten dat doen, beetje eenheid in de (enorme) Android line-up.
Vind het zeuren over de menuknop alsnog offtopic, wat maakt dat nu uit waarom heb jij er last van dat andere dan jouw andere knopjes gewend zijn?

Ik ben al 8x van Android telefoon geswitcht, elke keer andere lay-out (volgorde van de knoppen is anders en de plaatjes ook), maar dat kost me nog geen eens 1 dag om er aan te wennen en ik ben alweer vergeten hoe het op me oude telefoon zat :P
Ik ben niet aan het zeuren. Ik vind het gewoon slim van HTC om de 'menu knop' gelijk te trekken met wat Google zelf gebruikt, en ik denk dat als andere fabrikanten dat ook gaan doen, het beeld van een Android toestel wat universeler wordt. Het is misschien een klein detail, maar alle kleine beetjes helpen.

En ik zou er ook binnen 2 seconden aan wennen (mocht ik ooit een nieuwe Android op halen), locatie of teken/tekst, maar het gaat mij gewoon om de universaliteit.

[Reactie gewijzigd door gtrNL op 9 februari 2011 10:34]

Ik ben al 8x van Android telefoon geswitcht
Bikkel, na 3 zou ik het al opgegeven hebben. Is dat Android dan echt zo slecht?
Ik ben geen HTC fan maar tenzij dit een reuzenhand blijkt te zijn lijkt me dit echt een leuk klein toestel.
Bikkel, na 3 zou ik het al opgegeven hebben. Is dat Android dan echt zo slecht?
Wat is dat nou voor slappe aanname. Dan zou ik toch niet bij Android blijven als ik het slecht zou vinden? Ik upgrade (nu dan al een tijdje niet meer) me pc voorheen elke maand (heb elke bijna 6/7/8-serie kaart van nvida gehad, en elke bijna 3/4/5-serie kaart van ATI velen ook nog in SLI of CF), dat deed ik ook niet omdat me PC slecht was maar omdat ik snel op dingen uitgekeken ben en daarom dus graag het nieuwste van het nieuwste heb met de nieuwste snufjes :)

Als je al van die rare conclusies gaat trekken trek dan de conclusie dat ik de rest dus slecht vind, want anders kies ik niet 8x achter elkaar voor Android :) Niet dat dat zo is, maar dat is al een logischere redenatie...

Dat ik nu al 6 maanden een Galaxy S heb is eigenlijk een unicum voor mij (heb tussendoor de X10 wel even gehad ivm verleningen van me abbo), ik moet een nieuwe :D (LG 2X of de SGS2)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 februari 2011 11:12]

Ik had niet gedacht dat je echt zou happen ;)
Maar 8 Android telefoons, dat wisselen moet toch een gruwel zijn, telkens alle data overzetten. Weer net iets andere bediening, ik zou mijn tijd liever anders besteden.
Ik hap altijd als ik zin/tijd heb, ben niet zo lastig hoor, vind het leuk, ook al denkt een deel van tweakers daar anders over ;)

Maar goed data overzetten = niks meer dan het SD-kaartje wisselen en een backup terug zetten. Als ik nu me telefoon hard reset heb ik binnen 30 minuten me telefoon helemaal op orde, 3x een half uur per jaar is echt niet dat je zegt tijd die ik veel beter had kunnen besteden he :) Dat weegt niet op tegen die 10tallen uren extra plezier die ik er naar mijn idee aan beleef door steeds te wisselen.

Maar goed hoe ieder ze tijd graag besteed is 200% persoonlijk dus dat jij dat niet ziet zitten is 100% mogelijk ;)
dat is nou juist wat ik zo GEWELDIG vind aan het switchen van telefoons.
lekker priegelen hoe alles werkt wat ie allemaal kan,
en hoe je um een beetje kan "tweaken"

als jij daar niet van houd weet ik niet waarom je een tweaker bent :)
Ik vind zo'n optische trackpad anders best handig (scrollen bv).
Hier ben ik het dan weer mee eens. In de ClockworkMod recovery zeer handig net als in de internet browser als je op een minuscuul linkje moet klikken ofzo. Ik gebruik hem wel op mijn Desire! :D
binnen het teksvak naar een bepaald woord scrollen is er ook erg handig mee ik gebruik het elke dag wel (om typos te wijzigen bijvoorbeeld) denk ik.
Moet wel zeggen dat HTC het een beetje bont begint te maken met al die modellen die ze op de markt gooien. Het begint een beetje de tweede Nokia te worden zo. Ook viel me laatst op dat de prijzen van hun highend toestellen redelijk aan de hoge kant zijn. Ik heb sinds kort de Motorola Defy, een topmodel met snelle processor en gpu die ook nog eens lekker zuinig is en flink overklokbaar. Het apparaat is onlangs nog in de review geweest hier en blijkt tegen een stootje en een lading water te kunnen, iets dat je over de modellen van HTC niet kunt zeggen. Degelijk gebouwd dus en dat allemaal voor iets meer dan 300 euro. Beginnen we bij HTC langzaam voor de naam te betalen net als bij de iphone?

@MicGlou:
Midrange is prima, feit blijft dat highend bij HTC ook betekent highend prijzen. Voor de nieuwste modellen betaal je dan bij HTC tot ver over de 400 euro terwijl de Motorola Defy, ook gloednieuw, voor een substantieel lager bedrag over de toonbank gaat. En dan is het inderdaad ook nog een rugged phone wat je er overigens niet echt aan afziet behalve de 2 met dekseltjes afgesloten ingangen voor usb en headset. Je krijgt meer voor minder dus. :)

Een Wildfire is toch echt een klasse lager wat hardware betreft. Lage sschermresolutie, trage cpu, weinig geheugen. Dat merk je toch wel in het gebruik. Ik kan overklokken naar een hogere snelheid en ook nog 's op een lager voltage - wederom meer voor minder :) - en alles draait als een tierelier.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 10 februari 2011 07:58]

Ik deel je mening over HTC toestellen totaal niet... ik hoef niet perse een high-end toestel en heb een mooie Wildfire, welke al voor minder dan €200,- te krijgen is. Ik weet niet of je wel eens een Wildfire hebt vastgehouden, maar dat is toch een aardig stevig toestel. Overige vergelijkingen gaan natuurlijk wat moeilijker op, want echt stootbestendig en spatwater dicht zijn maar héél weinig toestellen. Die Motorola is daar specifiek op toegespitst... ofwel een ruggedized telefoon.
reactie op verkeerde post, mod maar weg

[Reactie gewijzigd door 2fish op 12 februari 2011 12:05]

Moet wel zeggen dat HTC het een beetje bont begint te maken met al die modellen die ze op de markt gooien. Het begint een beetje de tweede Nokia te worden zo.
Ben je niet in staat in om een keuze te maken uit al die toestellen? Of wil je maar 1 model zodat je niet hoeft te kiezen? Nochtans is meer keuze altijd beter voor de consument. Ik snap niet wat je er tegen kan hebben.
Ook viel me laatst op dat de prijzen van hun highend toestellen redelijk aan de hoge kant zijn.
Het high-end-zijn impliceert hoge prijzen. Dat is de logica zelve. Maar doordat er zoveel keuze is bij HTC kan je dus ook een goedkoper model kiezen. Prachtig toch niet waar?
Hoe kom jij erbij dat een overdaad aan keuze altijd goed is voor de consument? Overdaad haalt over het algemeen de gemiddelde kwaliteit juist naar beneden. Ik zie liever dat HTC wat meer tijd stopt in het ontwikkelen van modellen. Kwaliteit boven kwantiteit. En ook langere support zou niet verkeerd zijn voor de consument. Want die lijkt soms na een half jaar, juist vanwege het constant uitbrengen van nieuwe modellen, al stil te liggen. HTC devalueert zijn eigen producten veel te snel. Gewoon een paar modellen per jaar en dan ondersteund met goede updates voor een paar jaar, eigenlijk net als Google en Apple dus!

Nog prachtiger is dus dat je highend toestellen vindt bij andere fabrikanten voor lagere prijzen. De Motorola Defy is mogelijk een uitzondering, misschien wel dé uitzondering, maar die loopt parallel aan de huidige topmodellen van HTC voor een substantieel lager bedrag. Dan ga ik mijn vraagtekens zetten bij HTC en hun prijsmodel. Zouden meer mensen moeten doen.
Ziet er ook weer goed uit! Ik denk dat HTC geheel afgestapt is van het trackpad. Dat zag je bij de previews van de 'HTC Desire 2' ook al. Die touchbuttons die er vanaf de Wildfire op zitten gaan dat nu overnemen zo te zien. Ookal heeft de Desire Z nog wel een trackpad, maar dat is een toetsel die meer gericht is op fysieke knoppen, dus logisch.

Ik vind dit toestel er wel mooi uitzien, en zo te zien is hij ook 'unibody' wat ik bij de Legend ook al prachtig vond. Daarnaast vind ik de nieuwe speakers voor het telefoneren heel mooi, maar deze waren ook al te zien vanaf die Desire HD/Z.

Toppie HTC! Geweldig toestel voor die mensen die niet met een halve Tablet of een koelkast willen lopen.

[Reactie gewijzigd door AFCAjax op 9 februari 2011 10:17]

Design is wel een stuk strakker dan de Wildfire, die is wat te rond naar mijn zin. De Gratia heeft wel een strak design en is lekker klein maar die is amper goedkoop verkrijgbaar. Dus dit is wel welkom:)
Dat ziet er inderdaad mooi uit. Ik vind persoonlijk dat het toestel aan de kleine kant is, maar dat kunnen anderen juist als prettig ervaren. Hopelijk hebben ze het beeldscherm een upgrade gegeven, want dan heb je echt wel een leuk toestel in huis. Ik heb de wildfire vaak naast mijn desire gehad en dan zie je duidelijk dat het scherm van de wildfire er, soort van, wazig uit ziet (maarja, daar betaal je ook veel minder voor!).

Dat ze de trackpad niet meer gebruiken is verder niet zo spannend. Het is ook niet te vergelijken met de trackpad van een blackberry, welke best prettig werkt als je aan het browsen bent. Ik weet niet of het aan te passen is, maar het werkt bij de htc als een soort van "tab"-functie waarmee je door een website kan scrollen. Ik gebruik het verder niet zovaak. Wat ik wel jammer vind is dat ze overgaan op touch-knoppen. Ik hou meer van fysieke knoppen die in mijn ogen gemakkelijker in gebruik zijn, alhoewel ik alleen de home knop van mijn desire vaak gebruik.
Lijkt wel erg sterk op de huidige Wildfire, op de verdwenen (door mij nooit gebruikte) optische trackball na dan. Wel het fijnste budgettoestel ooit als je het mij vraagt, ben er erg tevreden mee... in zoverre dan, want ik zit nog steeds op de 2.2 update te wachten, helaas. Jammer dat ze niet voor een iets grotere display/hogere resolutie hebben gekozen, want moet toegeven dat browsen toch nog wat vervelend is op de display, een slagje groter is een heel stuk fijner af te lezen, dat is eigenlijk mijn enige echt klacht over de huidige Wildfire... erg teleurstellend dat dit blijkbaar niet beter wordt op het nieuwe model...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 9 februari 2011 11:42]

euh... de 2.2 update is al een heel tijdje uit hoor of is het je provider die beslist wanneer je die krijgt?
Potver, je hebt helemaal gelijk! Ik had het een tijdje niet gecheckt, toevallig eergisteren weer eens en kreeg toen een 1.3xxxx update voor 2.1... maar ik had gelijk weer moeten checken voor updates want ik ben op dit moment 2.2 aan het binnenhalen :)

Edit: 2.21 installed en het werkt prima. Eigenlijk nog niet al teveel verschil gevonden, maar bij het starten van een app reageert het wel net ff iets vlotter lijkt het.

Edit2: Nu een dagje ermee gespeeld, een hele verbetering, alles lijkt gewoon net ff wat soepeler te lopen, zeker het scrollen in playlists en contacten e.d. gaat stukken beter,

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 11 februari 2011 00:52]

Zou dit gewoon nu een Desire in een nieuw jasje zijn? De Desire is alweer een tijdje op de markt en sinds de Desire HD / Z en de nieuwe toestellen met MWC niet zo nieuw meer. Hopelijk wordt de Desire nu dus als budget verpakt in dit toestel. Dan krijg je voor weinig geld nog steeds een heleboel waar!

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 9 februari 2011 10:06]

Dan zou het wel een erg kleine desire zijn. Uiterlijk is gewoon bijna hetzelfde als de wildfire. Alleen die trackball mist. hierdoor is het scherm volgens mij iets groter
ik vind het zelf eigenlijk wel raar dat je steeds meer "nieuwe" telefoons van htc krijgt (die eigenlijk gewoon hetzelfde zijn met hele kleine verschillen in prestatie's)
waar ze de trackball lozen.

volgensmij was juist die trackball voor veel mensen toch een reden om voor de (bijvoorbeeld) desire te gaan.
Voor mij is dat idd een van de redenen geweest. Als je bijvoorbeeld op een website een aantal links naast elkaar of boven elkaar hebt, kan je makkelijk met de trackball de goede er tussenuit pikken.
Met het touchscreen zou je eerst overdreven in moeten zoomen totdat een tekstregel net zo groot wordt als je vinger.
Met het touchscreen zou je eerst overdreven in moeten zoomen totdat een tekstregel net zo groot wordt als je vinger.
Double tap en klaar. Auto zoom op tekst.
Ik ben blij dat ze de trackballs verwijderen :) Want wees eerlijk. Het was dubbelop. Scrollen op je scherm en ook nog de optie scrollen met trackpad/bal. HTC realiseert zicht dat het 2011 is en dat de consument maar lekker aan het scherm moet wennen.

Ikzelf heb mijn optische trackpad op mijn desire nooit gebruikt buiten foto's maken om. Wat overigens ook erg onhandig is. Goed vasthouden en dan aan de de voorkant van je toestel drukken. Onhandig als de pest.

Ziet er overigens ook veel beter uit zonder. Maar dat is smaak en daar valt niet over te twisten i know.
De Desire is geen budget toestel. Er komt binnenkort een Desire 2 op de markt.
Zie http://tweakers.net/nieuw...nenkort-desire-2-uit.html
De Desire was inderdaad niet gebracht als budget toestel, maar die is nu dus al een tijdje uit. En wat bobwarley volgens mij probeert te zeggen is dat het mogelijk zou zijn dat de nieuwe budget telefoon van HTC, wat de opvolger van de Wildfire dus moet worden, mogelijk specificaties krijgt die gelijkwaardig zijn aan de Desire. Dit is voor een budget telefoon een duidelijke vooruitgang. Het zou overigens geen grote verrassing als dit gebeurt en zelf denk ik ook dit best het geval kan zijn. Daarnaast zoals je inderdaad zelf zegt komt zeer waarschijnlijk binnenkort een nieuwe high end model van HTC uit, als opvolger dus van de Desire, wat dus dit vermoeden ondersteunt.

Ik ben zelf een beetje aan het oriënteren naar een goedkope android smartphone en ben dus erg benieuwd naar de specificaties van dit model. Verder voor zover ik nu kan beoordelen vind ik deze telefoon een mooi strak design hebben. Er zullen vast meer te weten komen (met ik hoop meer goedkopere android telefoons) van de komende telecombeurs Mobile World Congress.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 9 februari 2011 10:32]

Dan kan de oude Desire dus uiteindelijk wel een budget toestel worden aangezien de specs daarvan gewoon verouderen. Ander naampje, beetje pimpen en je bent klaar. ;)
De specs van de desire zijn nog steeds high end vandaag de dag.
als je de desire verandert in een budget toestel is het geen desire meer maar een andere telefoon.

als je een mobiel laat verouderen word het ook geen budget toestel.
(en voor de desire verouderd zijn we al wel een jaartje verder met de dual en quad cores)
tot die tijd blijft hij wel boven de samsung stars en lg snaps

en er is nog een belangrijk verschil tussen budget toestellen
en ex vlaggen schippen.
een budget toestel maakt gebruik van moderne technieken en onderdelen alleen van mindere kwaliteit en met lagere prestatie's.

een ex vlaggenschip heeft componenten van hoge kwaliteit die alleen niet meer zo goed presteren als de hedendaagse onderdelen. ook is de afwerking vaak beter (geen plastic maar metaal (uitzondering van meeste samsung telefoon die houden van plastic)

[Reactie gewijzigd door darrock op 9 februari 2011 16:55]

Misschien heeft deze enescherm met een resolutie van 480x320 pixel maar echt niet een 800x480 resolutie.
Dat kan inderdaad, dat ligt ook meer in de lijn van het andere bekende budget-Android toestel van Sony-Ericsson, de Xperia X8.

Mijn vriendin heeft die, en ik denk dat die dankzij de resolutie van 480x320 toch beter kan gebruikt worden dan de Wildfire, niet alleen omwille van het feit dat op die resolutie wél alle normale apps willen installeren in de market. Ook omdat het scherm meer oplossend vermogen heeft is het volgens mij makkelijker om meer tekst weer te geven op de X8, omdat de tekst scherper is en dus bij een kleinere lettergrootte nog steeds voldoende scherp is om leesbaar te blijven.

Aan de andere kant heeft de Xperia X8 minder intern geheugen dan de Wildfire. Ik ben nog niet op directe limitaties gestoten, maar ik denk dat wat meer geheugen dan de 168MB die in de X8 zit zeer welkom is. Als HTC hun lijn van de Wildfire voortzet, waar meer geheugen in zit dan in de X8, dat het wel een ultieme budget-Android smartphone kan worden, ultiemer dan de Wildfire nu is.

TL;DR: De Wildfire was eigenlijk nogal top, maar het scherm was echt wel te laag van resolutie. De X8 heeft een beter scherm, maar iets minder goeie interne specs. Als HTC beide voordelen weet te combineren in een ultieme budget smartphone, dan zal menig budgetgericht hartje sneller slaan.
Als HTC hun lijn van de Wildfire voortzet, waar meer geheugen in zit dan in de X8, dat het wel een ultieme budget-Android smartphone kan worden, ultiemer dan de Wildfire nu is.
De Wildfire is verre van de "ultieme" budget Android smartphone. Kijk maar naar de Optimus One. Goedkoper, en doet alles even goed of beter (resolutie!) dan de Wildfire.
Te klein.

Ik zag volgens mij ook nog wel twee andere model, wat is dat op 0:20 en 0:23?
tussen 0:20 en 0:23 is een HTC incredible deze kwam alleen uit in de VS.
Voor jou te klein misschien. Wat ik een nadeel van de Wildfire vind is dat de knoppen te dicht op het scherm zitten. Je wilt soms iets typen, en dan druk je op home of back. Niet handig. Toch een mooi en zeer bruikbaar toestel voor de prijs.
Niet te klein voor mij, maar te klein als Desire opvolger.
Hij vraagt toch niet of dit een opvolger is voor de Desire. Hij vraagt zich alleen af of de hardware van dit toestel misschien grotendeels gelijk is aan de Desire, en afgezien van het scherm inderdaad, zou dat best kunnen..
ik denk van niet, dat zou onmiddelijk de legend en de originele wildfire alsook de desire ongewild maken.

wildfire S, zelfde snelheid als legend nu
Legend 2, zelfde snelheid als desire nu
desire 2, dualcore cpu.

dat is hoe ik denk dat het ongeveer zal gaan, met een tweakje hier of daar.


Kon zelf niet meer wachten op de nieuwe generatie vanwege een kapotte legend, heb ondertussen de desire HD aangeschaft. Goeie service htc, dat wel. hebben mijn legend teruggenomen en repareren hem netjes terwijl hi/kpn dit weigerde.
Voor een opvolger van de budget Wildfire, vind ik dat nog aardig hoog gegrepen, voor deze doelgroep zouden ze met een MSM7227 zelfs nog wel weg kunnen komen. (HTC legend chipset). Desire zit toch in een stuk hogere prijsklasse.

[Reactie gewijzigd door JohnAD op 9 februari 2011 16:38]

320x240 pixels
D:

Da's wel heel weinig.
Op de wildfire raak je er wel redelijk snel aan gewend en het is niet altijd een groot probleem. Uiteraard is het geen 800x480, maar op de wildfire zijn de kleuren goed en de tekst is goed leesbaar, je mist er niet zo heel veel mee. In filmpjes zie je het al helemaal niet en alleen met afbeeldingen is het soms een beetje korrelig.
Lezen:
De eerste Wildfire kwam uit in juni vorig jaar en heeft een 3,2"-scherm met een resolutie van 320x240 pixels. Het is onduidelijk wat de specificaties zijn van de nieuwe HTC-smartphone
Vind het een best stoer toestelletje.
Leuk toestelletje.
Ik werd al gek van de grote schermen die al die telefoons tegenwoordig hebben.