Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Uitgever Ubisoft heeft een nieuw deel in de IL-2 Sturmovik-serie aangekondigd. In het nieuwste deel, getiteld Il-2 Sturmovik: Cliffs of Dover, wordt een luchtgevecht gevoerd in de Battle of Britain, die Engeland en Duitsland in 1940 uitvochten.

Cliffs of Dover brengt IL-2 Sturmovik-spelers een singleplayercampagne en een multiplayermodus die zich afspelen in 1940, wanneer de Duitse en Italiaanse luchtmachten het opnemen tegen de Britse gevechtsvliegtuigen om controle te krijgen over het luchtruim boven de kustlijnen van België en Frankrijk, het Kanaal en Groot-Brittannië zelf. De multiplayermodus kan volgens 1C Company gevechten met maximaal 128 spelers opleveren, die dagen kunnen voortduren.

De ontwikkelaar voorziet het spel van meer dan vijfentwintig 'authentieke' toestellen uit die tijd, waarvan er meer dan een dozijn te besturen zijn door de speler zelf. Voor alle vliegtuigen geldt volgens 1C Company dat ze een indrukwekkend detailniveau zullen hebben, te danken aan uren research. Elk onderdeel van de vliegtuigen is afzonderlijk te beschadigen tijdens gevechten, zo claimt 1C Company in een verklaring.

IL-2 Sturmovik wordt ontwikkeld door 1C: Maddox Games, onderdeel van de Russische uitgever 1C Company. Vooralsnog hebben Ubisoft en het Russische bedrijf het nieuwste deel in de Sturmovik-serie alleen aangekondigd voor de pc. Of er op een later moment ook consoleversies van de game zullen verschijnen, is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Hehe eindelijk!! Helaas heeft het dusdanig geduurd dat het niet meer de grafische top zal bereiken zoals IL2 dat wel deed.

Daarmee doel ik op het feit dat IL2 Sturmovik eenzaam aan de top hin ten tijden van zijn release.
Qua grafische kwaliteit.

Terwijl Battle of Dover eigenlijk een heftig geupgrade versie is van de IL2 Sturmovik engine van jaren geleden.

Ze hebben echter alle tijd gehad om het geheel overnieuw te doen.
We hebben het erover dat ze al vanaf 2003 bezig zijn met het maken van een "nieuwe" enige.
Natuurlijk zitten er veel indrukwekkende items in.

Maar het is bij lange na niet zo indrukwekkend als het ooit geweest is ten tijde van IL2.

edit
Wat trouwens heel erg grappig is. Is dat met IL2 Battle of Dover ze eindelijk standaard realistische geluiden meeleveren.

Met IL2 hadden ze alleen maar wat synthesyser geluiden bijgeleverd.
En het mooie was dat de project leader Oleg Maddox beweerde dat de IL2 engine absoluut niet in staat was om andere geluidsbestanden af te spelen. Achteraf bleek toen de enige opengemaakt was. (zoek maar op Google IL2 modding) dat de enige nog heel erg uit te breiden was.

En wel de realistische geluiden toegevoegd werden.
Maar dit niet gedaan werd om IL2 Battle of Dover uit het vaarwater te blijven.

[Reactie gewijzigd door popolskuprosze op 19 januari 2011 13:45]

Jemig de pemig, hoeveel jaar heb ik wel niet op zitten wachten, eindelijk!!! Zoveel jaar geleden al aangekondigd en daar is het dan.

IL2 is een geweldig spel, ik heel erg benieuwd of dit dezelfde klasse heeft als IL2

[Reactie gewijzigd door Crazyclaws op 19 januari 2011 13:20]

Inderdaad erg mooi nieuws ... met vééél plezier 1946 gespeeld, trouwens ook IL-2 Sturmovik zelf.
Jammer jammer jaaaammmer alleen dat bij deze games je via via erachter komt dat dat de mensen met de dure hi-tech joysticks en de meerdere schermen setups gewoon gehakt van je maken ,, (Uiteraard zijn dit de echte simulation fanaten ..)
Om nou met je tien jaar oude Microsoft Sidewinder joystick te denken dat je gehakt van ze maakt *kuch* forget it ..
Ik mag dan wel op jouw beschrijving lijken, maar als ik in mijn eentje het online opneem tegen twee v-piloten die slechts gebruik kunnen maken van een Sidewinder en een enkel scherm, ben ik degene die een gat ergens in het aardoppervlak achterlaat.

Waar het voor een 'flight-simmer' bij de aankopen om gaat, is de "immersion". Je onderdompelen in het spel. Het belangrijkste onderdeel voor de imersion-factor is een TrackIR, of een webcam met FaceTrackNoIR software. Op de tweede plaats komt pas een HOTAS.

Je aanmelden bij of het vormen van een squadron is daarom veel belangrijker voor je overlevingskansen, nog niet gesproken over het extra plezier men beleeft bij een goeie samenwerking met je wingman.. :)
is dit niet alsnog een aankondiging?
Ik hoop alleen wel op iets meer realisme. Hoewel veel mensen IL2 zeer realistisch vinden vind ik toch dat er nog aardig wat aan mankeert.
Hm.

Ben niet onder de indruk van de trailer. Zowieso ga ik er vanuit dat dit het lang verwachte BoB: Storm of War is en geen nieuwe add on voor de oude IL-2.

Waarom ze voor een game over de Battle of Britain de IL-2 tag plaatsen is mij een raadsel. Wat heeft dit nou nog met de shturmovik te maken...

Ubisoft als publisher doet bij mij alle alarmbellen rinkelen (slechte support, draconische DRM, serverbeschikbaarheid, etc). Ik ben ook wel redelijk uitgekeken op de holle gameplay van IL-2 (dogfighten om het dogfighten, zit weinig doel achter).

Ook al ben ik een zeer fanatiek virtueel WW2 piloot, ik vraag me af of ik hier uiteindelijk veel mee ga doen.
Nou ja... als fanatiek WW2 piloot zou je moeten weten dat deze game het enige is wat er op dit vlak is gebeurd de afgelopen paar jaar. Il-2 (de PC-versies) staat al jaren op eenzame hoogte, al is dat met name omdat de flightsim markt al tien jaar op sterven na dood is.

Niettemin erg goed nieuwe dat hij er eindelijk is, ik ben benieuwd. Met name de campaign is interessant voor mij, dat vond ik altijd het zwakke punt in Il-2, de single-player ervaring was erg saai omdat het spel eigenlijk een prachtig flight model was zonder enige vorm van gameplay.

Edit: Ik zie trouwens nog steeds geen release date? Is dit gewoon het zoveelste opwarmertje?

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 19 januari 2011 14:45]

Wat heb ik allemaal de afgelopen jaren gespeeld... Aces High2 (oud), Warbirds (oud), IL-2 (oud), Wings of Prey (nieuw maar arcady), European Air War (oud), Battleground Europe (veruit de beste in de reeks maar ook oud), Battle of Britain 2 (redelijk oud) en nog wat arcade zooi.

In de tijd dat IL-2 bestaat was het zeker niet het enige dat er op het vlak van WW2 sims gebeurde. Wel de bekendste en qua graphics, mods, community en vliegtuig diversiteit de grootste.
Ben niet onder de indruk van de trailer. Zowieso ga ik er vanuit dat dit het lang verwachte BoB: Storm of War is en geen nieuwe add on voor de oude IL-2.
:X :X :X :X

Dit is de langverwachte BOB Storm of War.
Het feit dat het zo lang geduurd heeft., heeft te maken met de werkhouding van onze ontwikkelaars.

Ze hebben hun engine aan talloze onderontwikkelaars uitgelicenceerd.
En de oude IL2 engine is in een tal van andere spellen terug te vinden.
Neem de Wings of Prey serie. Deze gebruikt van begin tot het eind de IL2 engine. Aldanwel een heftig geupgrade versie. (welk overigens meer indruk op mij maakt dan dit spel qua graphics)

De Theatre of War serie., deze is door hetzelfde ontwikkelteam gebouwd.
En dan nog PT Boats door Akela. Wat een zusterbedrijf is zeg maar van 1C Maddox. Maar het is wel gelicenseerd.

Tegen de tijd dat IL2 SOW gereleased had moeten worden waren ze er door alle bijkomende dingen bij lange na nog niet aan toegekomen om het spel af te maken in de richting zoals ze dat wel van plan waren.
Ze hadden wel een contract lopen met Ubisoft om rond 2005 een opvolger voor IL2 te lanceren.

Dit konden ze geenszins waarmaken.
Maar er was wel een gigantisch grote groep met vrijwillige 3D modellers actief in de community.
Ze hebben alle modellen die van een hoge kwaliteit waren in één enkele package gestopt.
+ daarbij een paar nieuwe gemiddelde kwaliteit mappen (De Kiev map is niet bepaald een hoogstandje.) toegevoegd en een scripted campaign toegevoegd en alsnog het contract met Ubisoft nagekomen met IL2 Sturmovik 1946.
Wat naar aller waarschijnlijkheid weer is afgeleid van de Addon The Last Days (ook voor IL2 Sturmovik)

@BlackTIE Het is wel de IL2 Engine maar zwaar aangepast.
De zee heeft een totaal andere engine. Maar bepaalde delen zijn wel degelijk hetzelfde. Alleen wel dusdanig aangepast.

De gelijkenissen zijn wel veel duidelijker te zien met Theatre of War.

[Reactie gewijzigd door popolskuprosze op 19 januari 2011 17:35]

Kleine correctie, PT Boats heeft naar ik meen een andere engine. Wel heeft 1C:Maddox een aantal vliegtuigen 'gedoneerd' aan PT Boats, dacht ik.
Ja dit is inderdaad Battle of Britain: Storm of war. Misschien handig om in het artikel te vermelden. Voor diegene die er al zo lang op wachten en om verwarring te voorkomen. Ik heb de laatste maanden elke vrijdag op 1c forum gekeken naar nieuwe afbeeldingen filmpjes e.d.

nadat vorige week een uitgelekte foutieve release date is ontsproten is gisteren de officiele release bekend gemaakt.

Waarschijnlijk hebben ze het il2 genoemd omdat het dan herkenbaar is voor die trouwe fans die op zich nog niks hebben meegekregen van BoB:SoW... wat ik op zich toch wel vreemd zou vinden :p

Over de slechte support van Ubisoft ben ik het eens MAAR!!! Denk eens aan wat de community in samenhang met 1c heeft bereikt met de originele il2!!! Dit is voor mij meer dan voldoende. Ik heb geen vertrouwen in Ubisoft maar wel in de community en Oleg Maddox. Het is zijn kindje en hij zal er alles aan doen om dit onder zijn fans zo kwalitatief en goed mogelijk te verspreiden.

edit: Oleg heeft ook aangegeven dat er een steam variant zou komen. Als ik mij niet vergis!

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op 19 januari 2011 15:48]

Denk idd ook dat dit BoB: Storm of War is met een nieuw naampje.

Denk dat ze de naam veranderd hebben omdat

A: Er al een redelijk recente Battle of Britain is die niet het niveau van Il-2 had
B: Il-2 te boek staat als een goede sim dus betere publiciteit. Men weet nu dus dat dit spel uit dezelfde stal komt.
Deze trailer, heeft 1 van de medewerkers van oleg maddox medegedeeld, is een paar maanden geleden gemaakt op zijn 'crappy pc'.

Alle medewerkers van oleg werken op verouderde machines zodat de code zo efficient mogelijk word gemaakt. Dus Anti Aliasing X200 zit er nog niet op.

offtopic? irrelevant? ik reageer op iemand die niet overtuigd is door de trailer. Menig een kan dan denken aan kwaliteit e.d.

source: http://forum.1cpublishing...d.php?p=213262#post213262

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op 20 januari 2011 01:13]

Het ziet er verder wel prima uit hoor, en de gameplay zal ook wel goed in orde zijn.

Maar hoe lang word de 2e wereld oorlog nog als game uitgemolken?
Alsof andere periodes, waarin dit genre kan afspelen, zoals Modern Warfare of Space Battles niet uitgemolken zijn. Verder heb je nog eerste wereld oorlog, maar juist dit genre heeft zo ongeveer als enige eerste wereld oorlog games.
In de eerste wereldoorlog werd er nog gevochten met musketten en handpistooltjes, vanuit loopgraven. En later nog met 'bommenwerpers' die 50 km/u vlogen en 2 bommen mee konden nemen. En mosterdgas natuurlijk.

Niet echt een conflict om een tot de verbeelding sprekende game van te maken dus, zo op het eerste gezicht ;)
Voor andere genres vergeet men dat het westelijke front en oostelijke front erg van elkaar verschilde. Het oostelijke front was veel groter en loopgraven werden daardoor minder gebruikt. Daar moet toch wel een leuke FPS of RTS van te maken zijn.

Voor flightgames is dit denk ik juist de eerste wereld oorlog een van de interessante periodes. Dat ze niet snel gaan maakt niet zoveel uit het gaat toch voornamelijk om de dogfights. Ik weet dat er vroeger veel games waren met de red baron. Ik weet niet of er naast de game die blackTIE noemde tegenwoordig nog veel WW1 flightgames worden gemaakt, maar in dit genre bestaan ze in ieder geval.
Rise of Flight, overigens op basis van de originele IL-2-engine als ik mij niet vergis, is een recente WWI-flightsim. Misschien daar even naar kijken?
+1

laatste fatsoenlijke WW2 game die is uitgebracht betrof COD2 uit 2005 alweer. Je wordt sindsdien doodgegooid met allerlei futuristische en fantasy games.
Wat mij betreft mag er dan ook wel weer een nieuwe WW2 game op de markt verschijnen die gewoon op dezelfde fantastische cod2 (lees: Quake3) engine draait. Geen getweak van graphics of whatsoever. Enkel nieuwe setting en verhaallijn staat garant voor grote schare fans.
Anders krijg je hetzelfde euvel als met Vietcong2, welke een gigantische misser was t.o.v. zijn epische voorganger.
Tja, in WO2 werden de grootste luchtgevechten en zeeslagen gevoerd. Dat de hele wereld bijna meedeed en op te delen was in Goed en Kwaad hielp ook. Er valt dus veel te verhalen.

Noem eens een ander conflict waar jij graag een spel over zou zien?
Het hoeft mijn inziens niet over een waargebeurt conflict te gaan.

Ik zou geen moeite hebben met een verzonnen verhaal, waarbij grootschalige luchtgevehcten plaatsvinden. Ik zou er ook geen probleem mee hebben als de vliegtuigen gewoon zelf bedacht zouden zijn, niet gebasseerd op historische en accurate gegevens. Een futuristische of eventueel fantasy setting kan ik prima mee leven.

Ik ben niet zo van levensecht en op waarheid gebasseerde game zeg maar, maar ook omdat het maar terug blijft komen denk ik zo van, weer een 13 in een dozijn.

Is misschien geen eerlijk oordeel, weet ik, maar voor mij is de rek er wel een beetje uit.

(Let wel, dit is mijn mening, daar kan je het mee eens zijn, of niet :p)
Spellen met denkbeeldige conflicten en/of denkbeeldige voertuigen zijn er ook talloze, in het verlden, in het heden, in de toekomst. Wat dat betreft voor iedereen wat wils toch?

Het aanbod aan min-of-meer realistische WOII vliegtuig shooters is toch wel vrij karig, dus wat mij betreft is er meer dan genoeg plek voor deze game.
IL2 1946
Aces of the Pacific 1946
...
Gaan op een hypothetisch alternatieve geschiedenis toer...

Zelfbedachte vliegtuigen?

"Crimson Skies" is geinspireerd door WOII technologie maar totaal zelf bedacht.

Waarom WO II tech level? -> Dogfights natuurlijk :P .

Futuristisch:

Wing Commander , Freelancer + Mods...

Mochten meer mensen te vinden zijn voor flight of space sims , er zou ongetwijfeld meer aanbod zijn zoals in de hoogdagen van PC gaming.

Gelukkig dat Maddox blijft het PC - Sim genre ondersteunen!
Hmm, nou je dat zo zegt met goed en kwaad...
Ik zou wel een WOII game willen zien waarbij men het perspectief beleefd vanuit de duitse ogen. Waarbij men het doet overkomen dat de duitsers de 'good guys' waren. Goed en slecht is namelijk nog altijd subjectief...dat zou mij nou een leuke game lijken, ten eerste al omdat je dan eens een keer amerikanen afslacht, en ten tweede gewoon de controversie, dat lijkt me zo geinig, net als six days in fallujah
Zover ik weet zijn alle IL-2 games ook vanuit de Axis kant te spelen. Volgens mij alle WOII shooters ook wel. Het politieke wordt er altijd uitgesloopt, vaak met hakenkruizen en al.

Een game als kampcommandant zal ongetwijfed bestaan maar heeft gewoon een kleiner afzetmarkt dan als gewoon knal en schiet spel. En echte ideologische games die a la Civilization iets doen met cultuur en religie etc. zijn helemaal dun gezaaid aangezien er zoveel factoren bij komen kijken dat het amper speelbaar wordt.
Dan gaat Duitsland als markt waarschijnlijk afvallen. Die hebben nogal een streng beleid als het over het naspelen van de eigen geschiedenis gaat (en om geweld in het algemeen). Helemaal als er gedaan moet worden alsof het goed was.

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 19 januari 2011 23:08]

WO1. Valt volgens mij nog best een mooie flightsim van te maken. Heb zelf Flying corps gespeeld. Great fun.
Flying Corps, ja dat was geweldig. Kwam met complete kaarten van het strijdveld in de doos, die je kon gebruiken als referentie tijdens het vliegen.

Anno nu kan ik je qua WO1 flightsim Rise of Flight aanbevelen. Een bijzonder realistische simulator.
Ik denk nog heel lang, hoewel ik niet zou zeggen dat het uitgemolken wordt.

De reden daarvoor is simpel: toen was de technologie nog simpel genoeg dat de man achter de stick het verschil kon maken. Een supergoede piloot met een inferieur toestel kon toen nog betere toestellen neer halen.

Tegenwoordig is er zoveel technologische onbalans dat een matige piloot in een f22 ofzo toch wint van die goede piloot in een verouderd toestel. Dat is niet leuk in een multiplayer spel. Tenminste, niet voor de man met skills die voor de zoveelste keer wordt neergehaald door een noob die hem van 10 km afstand neerhaalt.

Bovendien is dit een simulator, althans dat hoop ik heel erg. Een wo2 toestel is veel toegankelijker dan een moderner toestel. Sims als Falcon zijn heel erg goed, maar voor mij persoonlijk niet leuk meer. Als ik achter mijn pc zit om een spel te doen wil ik niet het gevoel hebben nog meer pc's in het spel te bedienen. Ik denk dat dit voor veel anderen ook geldt.

En vergeet niet dat er in wo2 nog een zekere romantiek zit, geen verhalen over olieprijzen of goudvooraden. Gewoon goed tegen fout, wie goed en fout zijn laat ik in het midden aangezien de geallieerden ook niet altijd netjes de regels volgden. Dat het nazi regime bepaalde misdaden heeft gepleegd moge duidelijk zijn, maar de gewone heinz soldaat van de wehrmacht vocht voor zijn land net zoals de vele joe's johns etc.
Ja dit is een simulatie. Niet zoals wings of prey.

Er is zelfs de optie voor een clickable cockpit zoals mensen gewend zijn van bijvoorbeeld microsoft flightsimulator of de DCS reeks.

Je moet dus weer goed je Prop pitch en Mixture in de gaten houden. Niet sneller duiken dan het toestel aankan anders ruk je het uit elkaar. Als je harde bochtjes trekt met te veel snelheid zul je ook kunnen presteren dat vleugels buigen of hele stukken afbreken.
Waarschijnlijk zuller er opties zijn hoe realistisch je het wilt hebben. radiator gebruik mixture e.d. zodat de beginnende simmer er ook nog mee uit de voeten kan.

Alles kan beschadigt worden dus dials die het niet meer doen zodat je je snelheid niet meer kunt afmeten etc.

JOYJOY JOY ik kan niet wachten :)
"Tegenwoordig is er zoveel technologische onbalans dat een matige piloot in een f22 ofzo toch wint van die goede piloot in een verouderd toestel. Dat is niet leuk in een multiplayer spel. Tenminste, niet voor de man met skills die voor de zoveelste keer wordt neergehaald door een noob die hem van 10 km afstand neerhaalt. " wel een grote ergernis van me idd. Wanneer je een hele "stroom" raketten op je af ziet komen omdat 1 of meerdere mafkezen gewoon in 1x hun hele arsenaal dr doorheen blazen. Dan maak je vaak al geen schijn van kans meer gewoon door de gigantische massa raketten die op je af komt
Ik denk niet dat dat ooit gaat verdwijnen. En waarom zou dat moeten? Ik bedoel als je het niets vind zijn er ook zat andere games in het heden te vinden.
ach ik vind het voor de hedendaagse technologie nogal platjes uitzien qua graphics...
gameplay geen idee, maar op een gegeven moment tonen ze de "haven" (57sec) en dan ziet het er minder uit en de achtergrond als ze over land vliegen is ook nogal kinderlijk.. (56sec)
maar ik besef heel goed dat het gaat om het vliegtuig enzo... maar de rest mag ook wel mee alsook is het maar een trailer en het geeft nog niet de definitieve kwaliteit ofzo weer...

dus neem me niet op mijn woord.
kwil het zeker wel eens testen... :)
Toen zag je de vijand tenminste nog. Nu schieten ze vliegtuigen van 100 km afstand neer.
Totdat de 3e wereld oorlog afgelopen is? (A) :P over een tijdje zullen er meer games over irak e.d. oorlogen gaan komen, omdat het dan ook echt verleden is. Nu ligt het nogal gevoelig (zie Medal Of honor met dat taliban gezeur)
Vooralsnog hebben Ubisoft en het Russische bedrijf het nieuwste deel in de Sturmovik-serie alleen aangekondigd voor de pc. Of er op een later moment ook consoleversies van de game zullen verschijnen, is nog niet bekend.
Dit spel is toch niet te spelen op een Console? Zonder Toetsenbord, muis en goede force feedback joystick?
Het is prima te spelen zonder FFB, de gemiddelde HOTAS heeft geen FFB.

Fat chance dat dit op de console uitkomt, hoogstens in een volledig omgebouwde versie zoals de consoleversie van Il-2 die niets meer te maken heeft met het PC-spel.
Ik heb heel wat dogfights gewonnen omdat ik met FFB vloog en de tegenstander niet. Je voelt precies waar het vliegen eindigt en de stall begint

[Reactie gewijzigd door 0vestel0 op 19 januari 2011 15:11]

Heel apart, de aankondiging van de deelname van Corpo Aereo Italiano. Weinig mensen weten dat ze inderdaad meegedaan hebben met de BoB. Dat maar weinigen dat weten zegt wel wat over hun doeltreffendheid ;) . Maar top dat ze eens wat anders doen, toffe toevoeging.

Ben benieuwd, volg dit al een tijd. En 128 man in een gevecht? Dat wil ik wel eens meemaken. Doet me denken aan EAW, al waren dat honderden computer bestuurde toestellen in sommige gevechten.
Als je eens wist hoeveel correctheden er in zitten :) Ik heb elke vrijdag genoten van Olegs updates omtrent zijn 'spel'. Hoeveel WWII buffs wel niet reageren met 'Hier heb je tekeningen van dit type vliegtuig, dit klopt er niet aan etc. En dat Oleg en zijn team dus reageren en deze feedback verwerken als ze inzien dat het klopt. Nog nooit zo'n producer gezien die zo actief met zijn fanbase bezig is.

Het vertaal team debatteerd nog over het feit of de engelse vertaling van het 'spel het amerikaans woord voor carburateur moet vervangen door de brits/engelse spelling van het woord. Details lol :p
Tsja, echt alle versies van IL-2 Sturmovik zijn gewoon bruut.
Dat maakt het ook zo gaaf.. Was er zelf niet bij tijdens WWII maar het idee dat die kisten echt zo gereageerd hebben op bepaalde (bij mij vooral stomme) acties....
De beelden doen me herinneren aan oude tijden (90's) waarin de PC het platform was voor velen simulaties....als je deze wil laten herleven zul je overigens wel een joystick moeten aanschaffen.....
De PC is nog steeds het platform voor simulaties. Op de consoles heb je eigenlijk alleen maar games die onder arcade vallen in dit opzicht. Daar zitten trouwens ook prima spellen tussen hoor, begrijp me niet verkeerd.
Joystick heb ik nog wel maar waar moet ik di nu insteken :? Die gamepoort heb ik niet meer :| .
Whahahaha, heb je een joystick met een game-port aansluiting? En die doet het nog?
is alleen te gebruiken met usb combo apparaten !!!

dus met de meeste niet .

Ik zelf had een van sitecom of trust deed het wel maar zeer vertraagd.

MAW koop een nieuwe stick zal niet zoveel schelen.
Hoeft niet. Maar het speelt wel leuker/makkelijker je kunt natuurlijk ook altijd een gamepad gebruiken. (bv xbox 360 controller die werkt ook op de pc)
Nice! Ben heel benieuwd hoe de game vliegt.Gelukkig zijn de smoke trails van Il2 geschrapt. Vroeger heel wat uurtjes CFS gespeeld, geweldig! Een joystick is idd wel een vereiste voor flightsims.
Smoke trails? Ik neem aan dat als je een te hoge/rich mix hebt ingesteld op te hoge altitude je nog steeds een mooi spoor achterlaat :p Nog maar niet te spreken van contrails als je nog hoger in de atmosfeer vliegt.
Damn! Dit word vet... Hoeveel tijd ik in IL heb gestoken... De hele bende aan hulpmiddelen uit en gaan met die banaan. Super dat dit eindelijk uit komt!

En helemaal die massive online luchtgevechten... Ben benieuwd!
Officiele releasedatum: 25 maart.

(bron)

Yes!! Vet! Hier zo lang op gewacht!
Nu echt in een Spitfire tegen BF-109's vechten over de Engelse kust! Epic!

[Reactie gewijzigd door MTFDarkEagle op 19 januari 2011 14:43]

Weet wel dat het aandeel van de Spitfire in de slag om Engeland flink overtrokken is. De Hurricane had een velen malen groter aandeel erin.

Maar ja, de Spitfire ziet er nou net weer een beetje mooier uit met z'n eliptische vleugels :)
Ja, (duh), dat weet ik wel :)
Maar ik ben meer een fan van de spitfire :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True