Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties
Submitter: abusimbal

Volgens Digitimes is Apple van plan om de iPad 2 een scherm te geven dat bescherming biedt tegen vingervlekken en minder reflecteert in zonlicht. Hiermee zou Apple de concurrentie met e-readers zoals de Kindle aan willen gaan.

Het is nog onbekend om wat voor schermtype het gaat: mogelijk gaat Apple voor de iPad 2 een Pixel Qi-scherm gebruiken, die Notion Ink ook voor zijn Adam-tablet gebruikt. Massaproductie van het nieuwe iPad-model, dat door het bedrijf uit Cupertino nog steeds niet officieel is aangekondigd, zou vanaf januari moeten beginnen. Volgens Digitimes verwacht Apple volgend jaar in totaal 40 miljoen stuks van de iPad 2 te zullen verschepen.

Niet alleen bronnen bij Digitimes wijzen op een spoedige release van een tweede iPad; onlangs verscheen op de Chinese website Alibaba.com een hoesje voor de iPad 2, waarop is te zien dat het nieuwe model een camera achterop krijgt. Ook is een speaker op de achterkant te zien. Uit eerder geruchten bleek ook dat Apple waarschijnlijk van plan is om een frontcamera in te bouwen, waarmee videobellen mogelijk moet zijn.

iPad 2 hoesje
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

krijg je dan ook die prachtige roze hoes erbij? :+
OnTopic: Zn antivlek scherm incl. Pixel Qi-scherm is wel erg nice, oude iPad verkopen!!!
Ja hoor. Iedereen krijgt zo'n hoesje. Anders verlies je al het signaal als je hem verkeerd beet pakt :PPP

*ontopic*
Zou een interessante ontwikkeling zijn. Het lijkt me zowiezo niet verstandig om tablet en ereaders te delen op lange termijn omdat ze bijna gelijke formfactor hebben. Intergratie is belangrijk in de toekomst.
Een spel kaarten heeft ook ongeveer dezelfde formfactor als mijn toestel... maar om die nou te integreren lijkt mij niet zo'n goed idee. Een e-reader en een tablet zijn imo dan ook 2 compleet verschillende dingen. Een e-reader is bedoelt om comfortabel van te kunnen lezen, dit meestal tegen een enorm laag stroomverbruik dmv het gebruik van e-paper oid. Een iPad is om on the road mail te checken e.d., plus voor de entertainment. Waar een iPad nou net niet geschikt voor is, is het continue aflezen van het apparaat. Niet alleen vanwege het soort display, maar je zal ook zo door je acculading zijn t.o. een e-reader. De verschillende displays hebben verschillende functies/doelgroepen... je koopt toch ook geen bestelwagen als je de auto puur voor de wekelijkse boodschapjes e.d. nodig hebt?
Blijkbaar jeeft u de techniek van PixelQi niet begrepen:

Deze kan 'licht geven' (net als iPad nu),
f 'geen licht geven', en slechs licht van buiten reflecteren op een soort spiegel die achter de pixels zit, beetje vergelijkbaar met e-inkt nu. In deze stand verbruikt het scherm bijna geen energie.

Tevens is een mix van beide modes mogelijk (transflectief gedoopt).

Maw: die "2 verschillende dingen" zijn succesvol gecombineerd in 1 display, en de op een na grootste LCD fabriek (voor small/midsize) gaat ze met vele miljoenen per jaar bouwen!
Dus we kunnen smartphones ook net zo goed vergeten. Waarom zou je willen kunnen internetten met een apparaat waarmee ook nog gebeld kan worden? Beter worden die dingen gewoon gescheiden en hou je 2 apparaten over![/sarcasme]

Zowel een eReader als een tablet hebben een gebruik wat dicht bij elkaar licht: het consumeren van media. In het geval van een eReader is dit alleen tekst, waar je met een tablet nog veel meer kan.

En met een Pixel Qi scherm wordt een tablet helemaal aantrekkelijk, aangezien het stroomverbruik drastisch omlaag gaat, en je dezelfde voordelen hebt als E Ink, namelijk: minder vermoeide ogen, je kan in de zon lezen, maar hebt ondertussen wel een normale refreshrate.

[Reactie gewijzigd door Rmss op 29 december 2010 10:10]

Waarom kan de ipad bvb geen houder worden voor de iphone. Een soort docking met groter scherm extra accu , noem maar op.
omdat apple dan maar 1 keer winst maakt op de interne hardware. het zou best kunnen maar goed.
Een e-reader en een tablet zijn imo dan ook 2 compleet verschillende dingen.
Vrijwel iedereen met een iPad gebruikt hem ook om boeken/tijdschriften/kranten te lezen. Kunnen dan wel twee compleet verschillende dingen zijn volgens jouw maar de gebruikers van een iPad denken daar toch heel anders over.
De consument denkt daar anders over dan de gebruiker.
Ik ben het helemaal niet eens dat boeken lezen en een email reader in een kunnen. Ik hou van lezen op de iPad maar ook emailen en ander entertainment werkt er prima op :-D

Ik vindt het een brilliant apparaat en ga zeker geen ereader aanscaffen voor boeken. De iPad is perfect ook voor dit gebruik.
Wacht maar tot je in de zon een boekje wil lezen :)
sorry hoor maar als je de Tablet nou op een dusdanig niveau krijgt dat er prima van te lezen valt(batterij verhaal even ter zijde, de ipad kan al +10 uur continu....) en ook nog eens alle andere taken goed kan vervullen, waarom zou je dan in hemelsnaam nog twee aparte apparaten hiervoor aanhouden??

zoals al door darkstriker gezegd de ff. is al nagenoeg gelijk dus integreren is de toekomst!

Belangrijk is dat er nog steeds mensen zijn die wel continu verder kijken! als mensen in het verleden, net als jij, hadden blijven zeggen dat een telefoon en een computer twee compleet verschillende dingen waren, hadden we nu geen smartphones gehad.....

Met de huidige technieken is al heel veel mogelijk, laat staan wat we nog niet ontdekt hebben!! geheugen wordt steeds kleiner en sneller, accu's steeds beter en kleiner, etc.
vergeet niet dat heel veel uitvindingen gedaan worden terwijl men bezig is iets heel anders te ontwikkelen! Wie weet wat ze ontdekken doordat ze proberen de tablet en E-reader te integreren........
Voor on the road mail te checken. iPhone > iPad. Die stop je in je zak zonder probleem

Met internet gebruik wint de iPad weer omdat niet alle websites een mobile variant hebben. Maar dat gaat veranderen in de toekomst.

Het lijkt me echt zwaar irritant om een een iPad mee te nemen zonder tas. Als je een tas meeneemt, dan kan je net zo goed een laptop meenemen 8)7

[Reactie gewijzigd door Mark28 op 29 december 2010 20:06]

Die grap word(t?) oud. Sowieso had iPad er nooit last van, vanwege zijn enorme antenne.

(Het maakt me niet uit of het sarcastisch was, ik haat dat soort opmerkingen gewoon!)
Wishfull thinking. Er zal echt geen PQ scherm in de iPad komen. En zolang Apple niet een _echt_ transflective scherm gaat toepassen zullen ze achterlopen op innovaties als PQ. En tot die tijd zal een iPad slecht presteren als e-reader en slechts een gadget zijn. Leuk voor de heb, maar weinig functioneel.
Ik vraag mij ook sterk af waar dit gerucht vandaan komt inderdaad, ik heb het eigenlijk nog nergens anders dan hier gelezen dat er een Pixel-Q in zou komen. Ik denk het ook niet, zeker niet op zulke korte termijn (na de iPad 1), een totaal ander scherm integreren kost enorm veel tijd en er moeten hele productielijnen voor worden aangepast.
Die hele productielijn in Taiwan is al aangepast voor PixelQi productie slimpie ;)

http://armdevices.net/201...turing-dual-mode-screens/

ed: En veel tijd om te integreren is onzin, er zijn nu "doe het zelf"-paketten om het zelf te doen bij bestaande netbooks. Als een beetje handige doe het zelvert het in een paar uurtjes voor elkaar prutst, dan zeker de noord-Chinezen met handige handjes (ik zeg: Foxconn?) die Apple daarvoor inhuurt.

[Reactie gewijzigd door kidde op 29 december 2010 11:16]

Dat is zeker interessant, maar verwacht je dat ze dat op zo'n korte termijn ook nog eens voor het volume waarin de iPad 2 gemaakt gaat worden op orde hebben?
Dat weet ik vermoedelijk nog minder goed dan u!

Er wordt gesproken over 'massa productie van 7" schermen in Q2 2011'' . Het lijkt me dat die niet in de iPad terechtkomen gezien het formaat.

Maar de introductiedatum voor de iPad2 is niet bekend, we weten niet hoeveel er verkocht zullen worden, prijs is vziw. ook niet bekend, er is niet bekend welk percentage van de CPT productielijn PixelQi gaat produceren, er is niet bekend welke andere leveranciers PixelQi heeft (want MaryLou Jespen "baas" van PixelQi heeft gehint op meerdere leveranciers).
Tevens weten we niet of Apple het voor lief neemt dat ze mogelijk niet aan de vraag zullen kunnen voldoen, tot nu toe is het nooit een probleem geweest voor Apple om minder te leveren dan de vraag. Mogelijk is dat onderdeel van de hype-strategie om meer vraag te creeren en zijn er zelden tekorten of schat Apple de vraag substantieel te laag in zodat ze het altijd beter doen dan verwachtigen tbv aandeelhouders, f ze hebben cht problemen; dat moet ieder maar voor zichzlef bepalen.

Apple-producten worden kort van tevoren gelanceerd zonder dat specs vooraf worden vrijgegeven, en zowel PixelQi als Apple houden resp. klanten / leveranciers het lieftst geheim tot na de intro.

Wat we wel weten, is dat niet de gehele productielijn hoeft te worden omgebouwd voor PixelQi. Het meest innovatieve aan het hele concept is juist dat LCD-makers het kunnen integreren binnen bestaande lijnen. Daarom kan er snel veel capaciteit benut worden.

Ook weten we dat bijv. NotionInk wegens "gebrek aan PixelQi schermen" dit scherm optioneel heeft gemaakt. Wie weet maakt Apple het ook optioneel, maar ik heb te weinig verstand van Apple's "track record" qua opties om in te kunnen schatten of ze twee soorten zullen verkopen.

Wat we ook weten, en mogelijk meest interessant, is dat bij de NotionInk bijna iedereen een PixelQi scherm wilde. De kans is groot dat dit bij Apple ook zal gebeuren.

Het voordeel aan 'geen vrijgegeven datum" voor bekendmaking van de iPad2 is dat het gemakkelijk uitgesteld kan worden.

Tevens zijn er alternatieven voor PixelQi, het kan goed dat Apple met een ander bedrijf met een goede oplossing gekomen is.

Kortom, er zijn te weinig gegeven beschikbaar om daar veel zinnigs over te kunnen zeggen.

Het enige wat te zeggen valt, is dat de iPad mijlenver voorliep op de concurrente toen die uitkwam, maar concurrerende tablets nieuwere / betere hardware hebben (al wordt dat voordeel deels teniet gedaan doordat de iPad kennelijk efficientere software heeft), dat sommige concurrenten zeker met PixelQi schermen zullen komen, dus dat het vanuit dat oogpunt noodzakelijk is dat Apple met nieuwere hardware komt als ze op 'prestaties' competitief willen blijven.
Met de iPhone 4 integreerden ze ook een totaal nieuwe scherm in een totaal nieuw design. diverse Mac's zijn built-to-order met andere scherm varianten binnen dezelfde form-factor. ( je hebt 3 scherm opties voor de 15" bijvoorbeeld).

Ik acht Apple prima in staat een PQ d'r in te schoppen, helemaal als het totale design van de iPad 2 sowieso al wijzigt tov de iPad 1. (net zoals het roer op dat vlak om ging tussen de 3G/3GS en de 4)

Maar, dat ze er capabel genoeg voor zijn doet geen afbreuk aan het feit dat ik al deze onzin pas geloof, op het moment dat Apple het officieel aankondigt. Je hoort iedere keer weer de meest idiote geruchten, die de helft van de tijd niet waar zijn.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 29 december 2010 09:55]

Klopt, en dat is eigenlijk heel vreemd. Apple komt werkelijk nooit met zoveel aanpassingen in 1 nieuwe launch. Mensen verwachten nu weer meteen USB, SD, Pixel-Q, etc. etc. Meestal zijn het gewoon 1 of 2 duidelijke verbeteringen, een nieuwe betere coating oid zou ik veel eerder verwachten dan een geheel ander scherm (hoewel ik dat zeker leuk zou vinden), kleiner formaat, lichter, meer geheugen en dat is het dan zo'n beetje, het concept wordt echt niet omgegooid. Op zich zou Apple meer kunnen, maar ik heb ze nog nooit binnen 1 jaar een geheel ontwerp om zien gooien of alles wat iedereen wenst er meteen in zien zetten. Dat komt in de iPad 3 pas.

En inderdaad is de iPhone 4 een behoorlijk nieuw design, maar daar hebben ze 2 jaar de tijd voor genomen (de 3Gs was vrijwel hetzelfde als de 3G).

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 29 december 2010 12:10]

Laatst zag ik iemand in de trein alle functies die de iPad voor hem bieden uitleggen aan een ander. Hij gebruikte het bijna overal voor. Onderweg luistert hij muziek, kijkt een film, doet zijn bankzaken, browst het internet etc. Thuis zet hij hem in een dock, en laat het muziek over zijn speakers rond het hele huis spelen (airplay?). Hij bedient er ook zijn gordijnen en licht mee in het huis. Hij speelt er geen spelletjes op.

Tja, echt weinig functioneel.
Ja ik vindt dat nu niet echt heel veel functionaliteit voor 600-700 euro. Dit kan mijn telefoon van 150 euro ook. Weliswaar iets minder praktisch , maar voor 600 euro kan je veel andere apparatuur kopen waar je meer mee kan.
Ik denk niet dat jouw telefoon 150 euro kost, een beetje fatsoenlijke smartphone die dat allemaal kan kost al gauw vierhonderd euro, alleen betaal je dat via je gsm abbo. De iPad is er trouwens ook al vanaf 500 euro en niet 600. Last but not least snap je toch zeker zelf ook wel dat al die dingen op een 10" tablet een stuk prettiger werken dan op een priegelig 4" schermpje, zo veel prettiger zelfs dat je er op je telefoon gewoon niet aan zou beginnen? Of lees jij ook tijdschriften en kranten op een smartphone, tiep je er met 10 vingers e-mails op, en kijkt het net zo prettig films als op een 10" scherm.

Dat je er zelf geen behoefte aan hebt, prima, maar elke keer dat idiote geneuzel over 'kan ik ook hiermee, kan ik ook daarmee' kennen we nu wel. Met een abacus kan ik ook rekenen en met een 15" CRT kan ik ook films kijken.
De n koopt misschien een hoop techniek om de wetenschapper uit te hangen, een ander wil comfort, gemak, iets moois en geen RSI oplopen door gefriemel en gepruts omdat de mens zich aan zou moet passen aan de machine. Voor ieder persoon een andere oplossing.
Sommige mensen schreeuwen dat hun [andere product voor een andere doelgroep] hetzelfde kan als de iPad. Sure, maar ik maak een blik verf ook niet open met een lepel, of was mijn auto niet met afwasmiddel. Mijn oude Nokia kon ook internetten, maar ik ben blij dat ik nu een duurdere smartphone heb gekocht. Waarom?
Als je niet echt gehecht bent aan fatsoenlijke geluidskwaliteit kun je een ipad idd gebruiken als muziek afspeler... Persoonlijk moet ik er niet aan denken om hier dagelijks naar te moeten luisteren.
Op basis waarvan roep je dit soort dingen? En kom nu asjeblieft niet met je buizenversterker aan.
Een fatsoenlijke DAC kost minstens evenveel als de ipad. Als je dus een beetje installatie hebt ga je dit niet verkrachten met het geluid uit je ipad.
Ligt er natuurlijk aan hoe je je installatie hebt opgebouwd. Steeds vaker wordt dat op een PC systeem opgebouwd (Mac Mini in mijn geval) en dan heb je al snel een DAC liggen. Die systemen kun je prima vervangen door een iPad. 90 euro bijleggen voor een airport en je hebt een prima audio bron (ALAC over Airplay, digitaal naar je receiver/DAC).

Ik gebruik mijn iPad vooral als remote voor iTunes eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door mr.paaJ op 29 december 2010 13:36]

Precies mijn punt dus. Iets waar de gemiddelde consument helemaaaaaaaaaaal niks mee heeft en gewoon geluid wil.
Als Apple daar een markt in zag hadden ze echtwel zelf een ultieme DAC ontworpen en op de markt gebracht.
Case closed. ;-)
Je hebt inderdaad gelijk dat dit voor de gemiddelde consument meer als voldoende is. Het enige wat mxcreep zei is dat dit voor hem niet voldoende is en voor menig ander audiophile ook niet.
En hoe mr paaJ het omschrijft gebruik je de ipad dan niet als muziekspeler maar inderdaad als remote. Daarvoor lijkt de ipad mij ook ideaal.
Ik had het enkel over de ingebouwde DAC van de ipad.

@Wouter, je laatste zit slaat werkelijk nergens op, Apple is niet gericht op de ultieme audio ervaring. Om zoiets fanboyish te schreeuwen als apple maakt beslist de ultieme DAC indien ze dit willen is een beetje kinderachtig.
Leuk voor de heb, maar weinig functioneel.
Ik vind het altijd leuk dat andere mensen bepalen wat voor mij functioneel zou moeten zijn. De Ipad is het enige apple product - na maanden te zitten wachten om die notion ink tablet - die ik in bezit heb en ik zou het niet meer kunnen missen.

Ik surf er op, lees mijn mails, lees boeken (en dat gaat voor mij perfect), strips, speel er occasioneel een spelletje op. Maar weet je wat maak het je uzelf maar wijs dat het allemaal te maken heeft met hype. Het valt mij op dat vele techneuten het nog altijd niet "snappen". Of hoe het boek "The inmates are running the asylum" voor mij nog altijd iets hedendaags is.

Ik ga zelf meer zeggen sinds ik dat onfunctioneel ding in mijn bezit heb is de tijd die ik achter de pc spendeer toch een stukje minder.

Ik ga zelf meer zeggen sukkel al een lange tijd met mijn gezondheid en een van de zaken waar ik veel last van heb zijn mijn ogen. Vaak gepaard met migraines. En ondanks alle horror verhalen van dat het een slechte ereader zou zijn en bij wijze van spreken mijn ogen waarschijnlijk zullen ontploffen, heb ik er absoluut geen last van.

Lees trouwens eens dit.
http://bits.blogs.nytimes...readers-cause-eye-strain/

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 29 december 2010 12:27]

ik ga mn ipad 1 niet verkopen als de hardware specs niet verbeteren. Maar ik vermoed dat dat wel gebeurd. De nieuwe series van de PowerVR komen bij altijd tegelijk met een nieuw apparaat van Apple. Ik vermoed namelijk dat er een POWERVR Series5XT MP in gaat komen. Dus een multicore processor (GPU). Imagination heeft namelijk vorige maand gezegd dat ze die CPU in december op een beurs laten zien en noemt in dezelfde persrelease dat ze partners met Apple zijn:

http://www.imgtec.com/News/Release/index.asp?NewsID=585

Dat in combinatie met het nieuws dat de massaproductie in januari begint, ben ik er eigenlijk redelijk zeker van.

[Reactie gewijzigd door terracide op 29 december 2010 09:17]

Ik gebruik de iPad juist ook veel om mee te lezen, wat overigens prima gaat binnen (en daar gebruik ik het geval altijd). Maar voor die gevallen dat je buiten wilt lezen is het een crime, als ze dat verbeteren en nog iets met de resolutie doen (wat ik zeer betwijfel) dan verkoop ik m'n oude. Anders voldoet deze voor mijn gebruikers-scenario prima.
Betwijfel het, CPU en GPU voldoen ruimschoots voor de ipad nu.

Nee denk eerder aan 512MB ram, camera, beter geluid (valt nu soms tegen) en iets andere formfactor en 1 mm dunner.
No Way dat de iPad 2 een Pixel QI scherm krijgt. In vergelijking met een IPS scherm is de beeld kwaliteit lang niet goed genoeg. Apple zal echt niet voor een scherm van mindere kwaliteit kiezen.

Ik denk dat Apple voor IPS2 techniek gaat of voor een elektrowetting techniek van Mirasol of LiquaVista. Al denk ik dat die eerder voor de iPad 3 zijn ivm massaproductie van de schermen. De geruchten gaan dat massa productie in 2012 pas van start gaat.
Hiermee zou Apple de concurrentie met e-readers zoals de Kindle aan willen gaan.
Welke concurrentie? Kindle loopt achter de iPad aan. Ik weet dat de Kindle ook erg goed verkoopt, echter zijn e-readers niet functioneel genoeg om met de iPad te kunnen concurreren. Uiteindeijk zal de Kindle net zo snel worden als een iPad en zal de iPad een e-ink scherm krijgen. Pas als dat gebeurd kunnen het concurrenten worden. Niet eerder.

De Kindle dx kost 379 dollar, de Ipad begint bij 499. Dat is ruim 30 procent meer...
ik heb een kindle dx gekocht en geen ipad om de simple reden dat het lezen van de kindle velen malen fijner is dan vanaf een ipad. Was dat niet het geval geweest dan had ik een ipad gekozen daar deze ook nog andere zaken goed kan. Deze hebben bij mij echter niet de prioriteit. Daar ik mijn geld maar een keer kan uitgeven en mijn budget niet tot in de hemel reikt is er dus wel degelijk concurrentie.
Nee, niet dus. Je geeft zelf aan dat de iPad geen optie was omdat je veel leest. Dat is net wat Shakedown zegt: zolang de iPad geen e-ink achtig scherm heeft en de Kindle niet meer kan, zijn het geen concurrenten van elkaar maar bedienen ze een andere doelgroep.
Dat is grappig. Bij mij is het de tegenovergestelde. Ik had/heb al 3 sony readers en 1 kindle 3 gekocht, maar die heb ik allemaal vervangen door een ipad. De ereaders heb ik doorgeschoven in de familie.

De reden is dat ik de ipad veel prettiger vind lezen vanwege het hoge contrast (wit=wit. zwart=zwart), snelheid en multifunctionaliteit (echte pdf support in full color)
Een camera aan de voorkant van een tablet kan ik me voorstellen. Maar aan de achterkant?
Tja, als je foto's wilt maken is het toch een stuk makkelijker om de camera aan de achterkant te hebben....
Als je cht foto's wilt maken kun je beter een aparte camera kopen; de kwaliteit van de camera in de andere Apple producten is nu niet bepaald om naar huis te schrijven.
ach die in de iphone 4 makt anders prima foto's, heet zal nooit een spiege reflex worden, maar de compact camera laat ik thuis.
Als je op de megapixels doelt, klopt het. Maar megapixels is niet alles. Helaas vergeten mensen dat vaak.
helaas is noch de chip, noch de lens vergelijkbaar met wat je vindt in een echte camera.. blijkbaar vergeet jij die ook..

edit: je zegt
Als je op de megapixels doelt, klopt het.
waarmee je impliciet zegt dat wanneer je niet op de megapixels doelt, het niet klopt...
als je dit verder doortrekt zeg je dus eigelijk dat een iPad een betere camera heeft dan een doorsnee cameratoestel

[Reactie gewijzigd door flamingworm op 29 december 2010 15:23]

Ik heb alleen gezegd dat veel mensen denken dat het om megapixels draait, niet dat de lens en de chip vergelijkbaar zijn met wat in een "echte" camera zit.
Als je cht foto's wilt maken kun je beter een aparte camera kopen; de kwaliteit van de camera in de andere Apple producten is nu niet bepaald om naar huis te schrijven.
Och, die in de iPhone 4 is best behoorlijk te noemen hoor. Ik ken genoeg telefoons die minder goeie plaatjes schieten, ondanks meer megapixels.

Maar het komt natuurlijk nooit in de buurt van een echte camera.
Foto's zien er vooral goed uit op iphone zelf. Apple zorgt er op de een of andere manier voor, merk ik ook op iPods, dat foto's altijd mooi geoptimaliseerd worden en er daarom supergoed uit zien. Ga je zo gewoon op je pc bekijken, met een beetje groot scherm, valt het toch altijd behoorlijk tegen vind ik!
Dat is puur omdat het scherm kleiner is en je dus minder details ziet, dat is op elk toestel zo.
Geweldige toepassing voor in de aula/les.

Stel je voor: Je krijgt een blad met informatie of een opdracht. Je neemt er een foto van. Apple zorgt voor tekstherkenning en jij kan aan de slag met het tekstbestand van het blad dat je juist kreeg. Zo heb je geen papieren meer nodig.

Ja, ik zie wel voordeel in een camera langs de achterkant :).
Stel je voor: Je krijgt een blad met informatie of een opdracht. Je neemt er een foto van. Apple zorgt voor tekstherkenning en jij kan aan de slag met het tekstbestand van het blad dat je juist kreeg. Zo heb je geen papieren meer nodig.
Of de persoon die informatie en/of opdracht verstrekt levert dat per e-mail af als PDF.

Ietsje efficienter dan wat jij opnoemt :)
gelukkig heeft IEDEREEN in die zaal genoeg geld om zo'n ding te kopen. nee man. zo gaat dat niet. op bijna iedere school wordt nog gewoon met papier gewerkt en ik ben daar echt helemaal klaar mee. ik raak het ALTIJD kwijt. Het digitaliseren van geschreven/geprintte documenten is voor mu heel nuttig om gewoon op school al te doen. niet thuis met zo'n belachelijk grote scanner. ook vind ik het nogal wel eens verduidelijkend om een foto te hebben van het schoolbord. mijn eigen aantekeningen zijn meestal minder duidelijk en je hebt meer tijd om op te letten i.p.v. te tekenen. ik denk dat voor veel scholieren en studenten dit idd nog een best goede oplossing kan zijn. als er twee camera's in komen ga ik hem iig halen.
Notion Ink heeft daar een fijne tablet voor.
De camera kun je naar voren draaien zodat hij alles opneemt wat de leerkracht aan het bord uitlegt + jij kunt ondertussen zelf notities ernaast bij vermelden.

Kun je thuis alles veel makkelijker doornemen.

Dit is volgens mij de nieuwe manier van studeren, hoef je ook niet perse meer naar elke les te gaan, je pakt het avi bestand van je medestudent wel even over :)

Het algemene niveau zal hierdoor stijgen en dat is een mooie bijkomstigheid van de vooruitgang 8-)
Kan handig zijn als je mensen wilt laten zien wat jij ziet als je aan het cammen bent. Dan hoef je niet je iPad om te draaien.
Foto's op de iPhone 4 zijn super supergoed als je het mij vraagt, nee geen spiegelreflex maar doet verder niet veel onder voor de meeste compact camera's
Dat is zwaar overdreven. Goede compactcamera's maken soms net zulke mooie foto's als een SLR onder de juiste omstandigheden, alleen heb je met een SLR veel meer creatieve mogelijkheden en doet het het veel beter met weinig licht. De camera in een iPhone, of wat voor mobiele camera dan ook, is zelfs in de ideale omstandigheden al een stuk minder. Niet dat het niet mooi is, maar als je in detail kijkt zie je overduidelijk grote verschillen.
Bullshit. Van alle 5MP mobieltjes maakt de iphone de slechtste foto's.

En bovendien heeft ie ook geen flits waardoor je ook geen foto's in het donker/schemer kunt maken...
Dan heb je meteen aangegeven weinig tot geen iPhone ervaring te hebben, de 4 heeft gewoon een flits.
Maar toch weet hij dat je geen goede foto's kan maken met de iPhone 4.... en dat deze zeer matig is, gezien zijn ruime ervaring met dat er geen flits aanwezig is. (Aka, hij heeft het nog nooit in het echt gezien.)

Maar hee, je kan er ook geen filmpje mee schieten.
Misschien voor enhanced reality achtige toepassingen? Enige wat ik er voor kan verzinnen eigenlijk
Op zich is het nut beperkt, maar sommige augmented reality apps zijn wel gaaf op tablets.

* smokalot heeft sowieso altijd een echte compactcamera op zak
Ik snap nooit hoe zo'n Chinese website wel 'details' van de iPad2 kan hebben en de rest van de wereld niet...
Ik denk omdat de onderdelen misschien wel in China geproduceerd worden. Iets anders kan ik me niet bedenken eigenlijk..
Chinese werknemer uit een fabriek waar die dingen gemaakt worden heeft wat zaken gelekt. Zo vreemd is dat toch niet? Als ik wat te lekken zou hebben, ga ik ook naar de lokale media voor de scoop. Dan stap ik ook niet naar een US blog/news site (tenzij er een hoge beloning aan vast zit :) )
Omdat Apple nog al wat producten in china laat produceren, misschien?
Grote kans dat de toeleveranciers van apple accesoires al lang weten wat er aan zit te komen anders zijn die niet leverbaar bij de launch van de iPad 2.

Zelfs een eventuele iPad 3 zit waarschijnlijk nu al in de ontwikkel fase. zodra het ontwerp definitief is zullen ook de toeleveranciers weer de benodigde informatie krijgen en kan de "geruchtenstroom" weer beginnen.
Betekend een Pixel Chi scherm ook dat er geen 'retina' resolutie beschikbaar komt? Dat zou in mijn ogen echt een misser zijn.
@Hieronder: dat zou erg jammer zijn en voor mij waarschijnlijk een reden om de iPad niet te kopen. Ik vind de huidige resolutie namelijk te laag, ik kan de pixels gewoon zien (en de zwarte ruimte ertussen) en dat stoort met name tijdens het lezen van teksten, aangezien het font hierdoor kartelig wordt. Op een retina display (iPhone4) heb ik hier juist helemaal geen last van. Hopelijk gaan ze de resolutie op zijn minst iets verhogen.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 29 december 2010 09:39]

de iPad heeft dezelfde resolutie al. Alleen heeft 't scherm van de iPhone 4 een veel hogere pixel density. Ik denk dat de kans redelijk hoog is dat ze voor de iPad 2 ook een dergelijk geintje gaan uithalen.

Vergeet niet dat dit allemaal geruchten zijn, en meestal wordt bij de uiteindelijke echte presentatie duidelijk dat een berg (en ook een berg niet) pure onzin was.
Verdubbeling van resolutie, van 1024*768 naar 2048*1536, zie ik niet zo snel gebeuren, maar een verhoging naar bijvoorbeeld 1600*1200 is goed mogelijk. Vooral als je een iPhone 4 gewend bent is de resolutie van de iPad vrij laag, dus de kans dat Apple er iets aan gaat doen is wel aanwezig.

Mijn voorspelling voor de iPad 2:

-Front + back camera
-Hogere resolutie scherm (evt Pixel QI n.a.v. dit artikel)
-Dual-core processor, of op zn minst een snellere
-Meer geheugen, 512MB of zelfs 1GB
-Gyroscoop
Maw gewoon wat de eerste ipad eigenlijk had moeten zijn....
Nee joh, gewoon wat de Apple Newton al had moeten zijn. :z
Ik denk niet dat ze de resolutie gaan verhogen. Te meer omdat developers er dan nog een resolutie bij krijgen. En natuurlijk kunnen ze gaan voor een perfect schaalbare resolutie, (zoals de ipad heeft ten opzicht van de iphone/3/3s), maar dan krijg je geen native resolutie apps op de ipad 2 tenzij een developer er dit ook weer in stopt. In andere woorden weer te veel werk voor developers. Je ziet nu al bij android dat de hele wirwar aan resoluties apps niet ten goede komt.
voor retina op een 9.7" scherm zou je de resolutie van de iPhone4 nog eens moeten verviervoudigen. Daar zou dan echt een flinke proc en gpu upgrade mee meoten komen. Iets dat ik vanuit apple niet zie gebeuren. iig niet dit jaar. Dat zou een veel te grote upgrade zijn en die heeft apple vorig jaar al gedaan. verwacht dat maar over 2 3 jaar.
Een dergelijke resolutie op die schermgrootte betekent een enorme verhoging van de belasting van de CPU en GPU, en ik denk niet dat dat rechtgetrokken kan worden met een iets verbeterde versie van die twee. Je zou dat dus fors gaan merken in de prestatie en waarom? Je houdt een tablet niet op dezelfde afstand van je ogen als een smartphone dus die resolutie is nergens voor nodig.

Edit: spuit elf...

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 29 december 2010 09:32]

ik geloof dat als je op de ipad 2 een retina scherm zou hebben dat je dan haast aan 30" resoluties zal zitten.

De iphone 4 heeft een PPI van 326.
De huidige ipad heeft een PPI van 132

een factor van 2,5

het huidge scherm van de ipad is 1024x786 een ipad 2 met retina zou dan dus ruwweg 2450x1950 zijn. Een absurde resolutie wat geen enkele mobiele grafische processor goed kan verwerken lijkt mij.
Retina schermen zullen dan ook de komende tijd out of the question zijn op tablets denk ik.
Het 'Retina' slaat niet enkel op 'het hebben van een hoge resolutie' maar dat de resolutie hoog genoeg is dat je met het blote oog de individuele pixels (voor de gemiddelde mens) niet meer kan onderscheiden.

Het 'retina effect' zal op een 40" scherm waar je 3 meter vanaf zit minder pixels vereisen dan een 10" scherm waar je met de neus bovenop zit.
Een Pixel Qi scherm lijkt me sterk... Apple is een van de weinige bedrijven die niet met een order voor een paar honderdduizend maar gewoon gelijk met een order voor 1.5 miljoen schermen aan komt zetten Pixel-Qi is op dit moment nog nergens echt terug te vinden op zo'n schaal en dus lijkt het me sterk dat ze in zo'n korte tijd zo veel productie capaciteit kunnen genereren. Mat andere worden Pixel-Qi zou waarschijnlijk heel erg blij zijn met Apple als klant maar kan gewoon weg niet snel genoeg de aantallen schermen leveren om een nieuw Apple product afdoende beschikbaar te maken tijdens de lancering.
Pixel Qi is een concept, ze hebben zelf niet een fabriek. Vergelijk het met ARM, het is Intellectual Property. Het zou zo maar kunnen dat een grote LCD bakker de Pixel Qi schermen kan massaproduceren.
Zelfs meerdere LCD bakkers, volgens dit bericht zijn het er 4:

Apple has reportedly added two additional touch panel makers, Chimei Innolux and Cando, to its touch panel supplier list for iPad 2 in addition to current suppliers Wintek, Sintek Photronics and TPK Touch Solutions due to expanding market for the tablet PCs, according to industry sources. Apple's orders of iPad 2 are expected to top six million units a month compared to a volume of four million units a quarter for the current version, pushing Apple to expand the number of touch panel suppliers, the sources noted.

Despite market reports stating that Apple is also likely to launch a 7-inch iPad as well as new iPhones, sources in Apple's supply chain in Taiwan claimed that they have not heard anything about orders for 7-inch touch panels. But the sources confirmed that to their knowledge Chimei and Cando have landed touch-panel orders from Apple with shipments to begin in January or February.

Bron: http://www.emsnow.com/npps/story.cfm?pg=story&id=44309

Echter geen vermelding van Pixel qi...

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 29 december 2010 13:01]

De Notion Ink Adam wordt op dit moment met PixelQi aangeboden, en die was binnen een paar uur niet meer in de pre-order te krijgen. Het lijkt er dan ook op dat de productiecapaciteit zelfs voor een paar honderd duizend absoluut niet toereikend is. Als je dan ook nog eens bedenkt dat er de laatste dagen de geruchten gaan dat Apple dit jaar 40 miljoen iPads 2 wilde produceren zal PixelQi zeker geen optie zijn.

Er zijn wel andere alternatieven zoals Mirasol, maar dit is van Qualqomm, en volgens mij maakt Apple amper gebruik van de producten van Qualqomm(?) en sowieso is Mirasol nog nergens terug te vinden.

Het lijkt er ook meer op dat het hier om een vertaalfoutje van Tweakers.net gaat: in het artikel waar volgens mij naar wordt gerefereerd wordt gezegd:
In addition to wireless functions, Apple is also working on strengthening the iPad 2's anti-smudge and anti-reflective treatments in order to compete against Kindle and attract more consumers, the sources noted.
Dit lijkt er dan ook meer op dat ze geen 'glossy' displays maar 'matte' displays gaan gebruiken, met een of andere coating om vingeradrukken te voorkomen...
ik vraag me af welke vernieuwingen of verbeteringen er nog gaan inzitten. Slim dat apple e-readers gaat aanvallen ... tot dusver zijn e-reader immers nog niet zo massaal doorgebroken terwijl er toch een markt voor zou moeten bestaan.
Dan mag apple wel even zorgen dat internationaal hun Bookstore meer bevat dan project Gutenberg matriaal. Ik heb The Origin of species uit, ik wil nu wel een wat meer recent boek. ;)
Wat ik heb gedaan is een US iTunes account aangemaakt met een US iTunes gift card die je op verschillende sites kunt kopen (je krijgt dan alleen de code). Als je die gift card gebruikt als betaalmethode bij het aanmaken van de account dan hoef je geen amerikaanse creditcard te hebben, en het adres haal je gewoon ergens uit een amerikaans telefoonboek (bij wijze van spreken). Nu heb ik dus een NL en een US iTunes account en daarmee kan ik wel gewoon fatsoenlijk boeken kopen, de amerikaanse iBook store is inderdaad zeer compleet, ik vind er bijna alles in. Mooie is dat het verbazend genoeg ook nog gewoon netjes samenwerkt, al je aankopen komen gewoon op dezelfde plek in iTunes, het syncen naar de iPad of iPhone gaat zonder problemen, en je kunt op je iPad of iPhone doodeenvoudig uitloggen en opnieuw inloggen op de iTunes store als je van account wil switchen om nieuwe content te kopen.
Dat is waar. Maar ik vraag mij af: is dat enkel hier (in belgie/nederland/...) zo dat die bookstore van apple slecht gevuld is? ik kan mij niet voorstellen dat de amerikaanse consumenten ook met zo een belabberde collectie tevredenheid nemen.