Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

De Australische ontwikkelaar Krome Studios, die net de downloadgame Blade Kitten heeft afgeleverd, moet de deuren sluiten. Al het personeel wordt ontslagen. Hoeveel mensen er bij de sluiting op straat komen te staan, is niet bekend.

Nadat er al een paar dagen geruchten gingen, is inmiddels duidelijk dat het Australische Krome Studios de deuren heeft moeten sluiten. Volgens website IGN, die het nieuws naar buiten bracht, is er een kleine kans dat een deel van het personeel tijdelijk weer in dienst wordt genomen om lopende zaken af te ronden.

De ontwikkelaar heeft al langer problemen. In april 2009 moest het bedrijf 50 mensen ontslaan, gevolgd door een tweede ontslagronde in november 2009, waarbij 60 mensen hun baan verloren.  Het bedrijf had ooit 400 mensen in dienst. De studio, met vestigingen in Brisbane, Melbourne en Adelaide, is vooral bekend van het maken van ports. Zo maakte de ontwikkelaar de versies voor Wii en PlayStation 2 van Star Wars: The Force Unleashed. De Australiërs werkten ook mee aan beide delen van Star Wars: The Clone Wars. De laatste game die Krome afrondde was Blade Kitten, een downloadgame voor Atari, die verscheen voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3. Het verscheen op 23 september van dit jaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Blade kitten werd echt afgebrand door Gamer.nl, maar zou een triologie worden.

http://www.gamer.nl/review/61426/blade-kitten

citeer laatste alinea:
Als je alles af gaat speuren ben je best wat uren kwijt aan Blade Kitten, maar zelfs dan slaat de sleur na een paar uur toe. Er zit weinig afwisseling in de game en het verhaal is zo'n zootje dat het de speler nauwelijks motiveert om het einde te bereiken. Als je je bedenkt dat het gaat om het eerste deel van een trilogie is dat des te kwalijker. Daarbij is Kitt een heel vervelend hoofdpersonage die qua karakterontwikkeling niet veel verder komt dan tergende oneliners als 'win get' en 'epic fail.' Blade Kitten krijgt dus waarschijnlijk een tweede en derde deel. Het is te hopen dat Krome Studios dan het een en ander verschillend aanpakt. Er zit namelijk een hele leuke game in Blade Kitten verscholen, maar in dit eerste deel zitten nog te veel onvolkomenheden om de game tot een degelijke titel te bombarderen.
Geen ervaring met de spellen, maar toch altijd jammer om een studio ten onder te zien gaan. Blade Kitten ziet me er een beetje te vrouwelijk uit, maar wel een soepele platformer zo te zien.
Het ziet er inderdaad vrouwelijk uit, maar vind het nou niet echt een spel voor vrouwen. Ze zijn er wel, maar de meeste vrouwen zal dit soort spellen niet erg aanspreken lijkt mij.
quote: Xavear
1e post
quote: jslavenburg
Jammer dat ze dit soort personen hier niet een ban voor geven.
Ja of in iedergeval mensen met een negatief reactie gemiddelde niet toestaan om te posten voor 1-3 maanden ofzo.
Nu ik het nog eens terugkijk, met die suggestieve vrouw op vrouw scene, idd misschien meer een spel voor gefrustreerde mannen ;)
Damn, nou moet ik alsnog het filmpje checken wat ik eigenlijk niet van plan was...

Uhm ja, jammer natuurlijk van die studio, maar ik zal 'm niet missen...alhoewel die laatste platform game mij best vermakelijk lijkt.
tegen de grote studios kunnen ze zoizo niet op en als ze geen spellen produceren waarvan je kan zeggen dat het bestsellers zijn dan komt het geld ook niet zo snel binnen he.
veel producenten teren gewoon op een paar goeie games in het heden of verleden .
1 titel als guitar hero of wow en je kan daarvan voor jaren weer een hele hoop andere dingen maken en een klein risico lopen .

en de grote slokken ook kleinere op en als je als kleintje alleen staat kun je er gewoon nix tegen beginnen lijkt me.
het geld raakt ooit op .
nu zal er wel weer een grotere komen die ze voor een appel en een ei overneemt .
Blade Kitten was echt een nietszeggend ongeinspireerd spel (check de reviews) en Game Room was een spel wat het begrip in-game micro-transacties zover oprekte dat het tegen oplichten aanzat.. Voor elke(!) game kast moest betaald worden; hetzij via een micro-transactie (1 credit per play) of veel credits ineens voor unlimited plays (per kast!). Als Guitar Hero/COD enz. deeltje zoveel een melkkoe is, dan is Game Room letterlijk de Melk Machine! Wat mij betreft terecht dat de studio die dat heeft gemaakt (in opdracht van MS nog wel) bij het UVW (de Australische variant) in de rij mag staan.
Blade Kitten zag ik al op Steam staan, en de laatste reviews zijn nog niet erg overtuigend. De game zou wat diepte missen, geen variatie en te weinig speelmogelijkheden in actie.

Gaat Steam die spel weghalen of niet?
Ik heb Blade Kitten volgens mij ook op Steam ofzo gezien, ik vond de artwork in ieder geval "net niet".
Daarentegen heb ik me erg vermaakt met de Wii versie van The Force Unleashed, dus ik vind het jammer dat zo'n studio de deuren moet sluiten. Hopenlijk komen de medewerkers goed terecht.

(ik zat me af te vragen hoe 't dan zat met The Force Unleashed 2 voor de Wii, maar die wordt blijkbaar door een andere studio gedaan)
Uit het artikel:
Our source revealed that the likely reason for the studio's ultimate demise was a combination of Krome putting too many resources into establishing new IPs that weren't successful, alongside titles based on established licensed underperforming.

Kijk. Dat komt nou eens niet van het bureau van de corporate pers-oplichter. Geen "het is allemaal de schuld van de piraterij!" maar gewoon eerlijk toegeven dat het allemaal goed bedoeld, flink geinvesteerd, maar uiteindelijk de resultaten niet goed genoeg waren.

Het zou interessant zijn te weten hoeveel zo'n studio nou meepakt van een conversie van bijv. SW:TFU en hoeveel er bij de licentiehouder blijft zitten.
1e post
Ik vind dat ze dit soort fipo kapingen moeten bestraffen.


On topic: hoe kan het toch dat de gaming markt steeds groter wordt en dat er zoveel gamestudio's over de kop gaan. Ik vermoed dat het komt dat het steeds moeilijker is om nieuwe franchises aan te boren. Veel gamestudio's leven op oude (en eeuwige roem) kijk naar sega die als zn klassiekers op xbox live zet, en de zoveelste Sonic uitbrengt.

[Reactie gewijzigd door terracide op 19 oktober 2010 11:31]

Ik vind dat ze dit soort fipo kapingen moeten bestraffen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
We moesten eens een topic openen om te discusseren hoe we die gekken met 1st post zouden moeten aanpakken ;) :Y) (deze smiley heeft z'n lynch-fork al mee) .

ontopic/

Hopelijk hebben die ontwikkelaars wel snel weer een baan, maar als het goed is gaat het over 3 a 4 jaar weer beter met de economie, tenminste als die economen gelijk hebben. :X

Weet nog over een proef over beursen die ze hadden gedaan met een aap, random persoon die geen/nauwelijks kennis heeft van economie en een econoom. De aap had gewonnen _O-.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 19 oktober 2010 18:59]

1e post
Triest...

Ontopic: Als er studio's gaan vallen is het logisch dat dit soort studio's het eerste vallen.
Ze staan toch een beetje onder in de markt en functioneren hetzelfde als een soort ZZP'ers (en juist die voelen de crises bijv in NL heel erg). Verder heb ik ook geen ervaring met hun games maar zoals ik het zie kunnen 100 andere studio's hun werk gemakkelijk overnemen. Ze hebben niet zoveel zaken gedaan waardoor ze speciale rechten of kennis tot hun beschikking hebben gekregen en ze zullen dus altijd makkelijk te vervangen zijn (Makkelijker te vervangen in de zin van makkelijker te vervangen dan bijv een studio met een grote naam/ervaring/rechten zoals bijv Bungie bij de Halo serie)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 19 oktober 2010 10:54]

ja best wel, vooral als je zijn profiel bekijkt, hij probeerd alleen maar first posts te halen.. 8)7
Jammer dat ze dit soort personen hier niet een ban voor geven.

OT: Als ze SW maken, dan zou je denken dat ze een redelijk betrouwbaar bedrijf zijn die meer van deze ports maken. Zonde dat ze dicht moeten.
Tip: Bij veel sites krijg je een ban voor zo'n bericht. Dus let er voortaan op.
Ach die gek heeft 8 berichten geplaatst, sinds vorig jaar, waarvan 4 'first posts' , die gaat het toch niet meer leren joh ;).
Deze gozer is dan zogenaamt ook zo proffesioneel dat hij bijna alle programeertalen kent maar heeft dan weer het gedrag van een 10 jarige nope zoals ik altijd zeg "Kansloos"

Ontopic
Kan er niet heel erg wakker van liggen deze studio deed meer in opdracht van en wat ze leverden was nou niet je van het.
De laatste game Blade kitten kwam ook niet echt goed uit de testen even demo gespeelt maar kon er niet warm van worden.
Hoop dat de programeurs een andere leuke baan vinden
Nou daar heb je wat aan he! Misschien ziet de koningin het wel! :z

Ik ken deze studio niet en de graphics zijn erg Japans waar ik ook niet zo van hou :) maar goed het is natuurlijk altijd jammer als er minder concurrentie op de markt is.
Had dan op zn minst nog gezegd,

Alleen rechte studios mogen open blijven...
erger nog... dat is heel zwaar kut...
ik kende Krome Studios niet tot ik "downloadgame Blade Kitten" las, riep ik meteen "noooo", want ik vind Blade Kitten een leuke spel...
sterkte medewerkers van Krome Studios!!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True