Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

De mmog Dungeons & Dragons Online zal vanaf 20 augustus het abonnementenmodel in Europa de deur uit doen en gratis speelbaar zijn. De ontwikkelaars hopen geld te gaan verdienen via microtransacties binnen het spel.

Momenteel wordt de Amerikaanse versie beheerd door ontwikkelaar Turbine en de Europese variant door Codemasters. In Amerika is in september al op het nieuwe verdienmodel overgestapt en Europa volgt op 20 augustus. Op die datum neemt Turbine ook in Europa de ondersteuning op zich, zodat er één wereldwijde versie van de game ontstaat. Spelers kunnen dan gratis aan het spel deelnemen, al kan men ook een vip-account kopen, wat enkele voordelen oplevert.

Europese gebruikers die nu nog op de Codemasters-servers spelen, kunnen hun huidige karakter overzetten als Turbine op 20 augustus het stokje overneemt. Daarbij krijgen de spelers voor 50 euro aan Turbine Points, waarmee binnen het spel aankopen kunnen worden gedaan. Turbine is van plan om, net als Codemasters, naast een Engelse versie ook met een Duitse en Franse editie te komen. Deze zullen niet vanaf het begin beschikbaar zijn, maar later dit jaar volgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Wat ik altijd jammer vind van dit soort zaken. Is dat je het dan gratis kan spelen, maar je moet betalen om (tijdelijk) beter te worden. Uiteraard is het een keuze, maar qua gameplay en qua funfactor vind ik dat altijd wel een beetje jammer. (even zwart-wit en zeer scherp door de bocht: "De rijken hebben in-game meer voordeel").

Het lijkt mij bijvoorbeeld een 'grappigere' oplossing als een Coca-Cola of een Adidas in-theme reclames laat plaatsen in de steden/dorpen. En dan wel op een enigszins natuurlijke manier. (dus niet dat je in the middle of nowhere in de buurt van een één of andere boss allerlei Goodyear zeppelins voorbij ziet fladderen.
Ik ben geen game-designer, maar volgens mij moet daar een middenweg in te vinden zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan:
- aanplakbiljetten
- inkervingen in bankjes
- kraampjes
- candybars/drank met een merknaam
- armor van bepaalde merken (een mooie Esprit plate armor ofzo)
Het nadeel hiervan is dat het erg vreemd oogt als er opeens een billboard van Audi staat middel in een sprookjesbos... In games als APB is het uiteraard wel mogelijk, omdat het in het "nu" en/of "nabije toekomst" afspeelt.

In off-line gaming gebeurt dit al een paar jaar (denk aan verschillende EA Sports games), maar ik denk dat het on-line gewoonweg niet haalbaar is. Zelf in Second Life werkt(e) het niet...
Het werkt inderdaad niet met alle merken maar het zou in bijv. WoW wel kunnen met dingen van coca cola> drink bekers? verschoten advertenties in kroegen etc, zie het wel voor me. natuurlijk moet je het wel aanpassen aan de wereld. maar ze hebben daar ook stoom dingen dus why not zal grappig kunnen zijn mits goed uitgevoerd. Auto reclames gaan dan weer iets te ver maar als je het even goed bedenkt kun je eigenlijk heel veel merken in WoW zetten zonder dat het de omgeving bijzonder aantast. in Eve wordt het helemaal makkelijker.
Een Ferrari-mount? :) I'd buy that....
Wat ik inderdaad al zei. Het moet wel aangepast worden aan de wereld. En je kan hier en daar natuurlijk best wat grappigs van maken.

Je zou desnoods wel een Audi-reclame kunnen maken, maar dan moet je dat wel aanpassen op een één of andere manier. Net wat ik al zei. Ik ben geen game-maker, of heel creatief, maar er zijn natuurlijk wel heel veel mensen die dat wel zijn. Dus het moet wel dat daar iets leuks/niet storend voor te verzinnen is.
Zoals ik al in een post hierboven schreef is het vaak niet zo dat je in games die met microtransacties werken een daadwerkelijke upgrade te kopen (om echt beter te worden), maar meer om cosmetische dingen te kopen.

Verder is het ook in spellen waar je maandelijks voor betaald zo dat je beter kunt worden door meer van een resource te hebben, alleen is het dan geen (echt) geld, maar tijd. Als je bijvoorbeeld in World of Warcraft heel veel tijd stopt, kan je in-game meer geld verdienen en daardoor beter worden.

Misschien zou het dan juist wel een goede balans zijn tussen mensen die veel tijd hebben (maar geen geld) en mensen die weinig tijd hebben om maar alles in-game te halen (maar wel veel geld) en die het daarom maar kopen.
Ik had op de site gekeken van DDO, en je kan extra bagspace, stat buffs, magische wapens, potions enz enz. dus dat is wel heel erg jammer.

Als het zuiver cosmetisch is, dat je een beetje kan stoer doen met je geverfde gear of je koele kapsel, dan hebben ze mijn zege hierin.

Die balans die je noemt is denk ik HEEL erg moeilijk te maken. Buiten dat zijn er natuurlijk ook heel veel mensen zonder veel tijd en geen geld, en veel mensen met veel tijd en veel geld, dus tenzij je dat laat reguleren door je Burger Service Nummer gaat dat niet werken ;) (=grapje voordat mensen gaan exploderen)
(...)
Ik denk bijvoorbeeld aan:
- armor van bepaalde merken (een mooie Esprit plate armor ofzo)
Awesome :D

Meer vrouwen aan het gamen? ^^
Het woord gratis horen de nederlanders wel graag.
Nou deze Nederlander niet, in het geval van MMOs. Het feit dat je maandelijks moet betalen om het te spelen werpt toch iets van een barriere op voor mensen die alleen maar de community willen verzieken buiten te sluiten. Bij een MMO is de community een van de belangrijkste aspecten en je moet er voor oppassen dat er niet teveel verveelde scholieren even gaan rondhangen enkel en alleen om wat te zieken.

Daarnaast is een micro-transactie systeem ook niet zo geweldig. In een MMO speel je een ander karakter dan in het echte leven en begint iedereen in principe gelijk, of je nou CEO van een multinational bent of in de bijstand zit. Hoe meer een MMO qua verdien-model op microtransacties leunt, hoe meer voordelen de persoon met geld kan halen ingame.

Persoonlijk ben ik dan ook sterk voor een MMO met een vaste prijs per maand, waar je alle powerups en cosmetische bonussen kunt behalen door gewoon goed te zijn in het spel in plaats van met je creditcard te zwaaien.
In de populairste MMO ter wereld (World of Warcraft) bestaat de community voor het grootste gedeelte uit egoïsten, "kleine kinderen", mensen die het alleen maar voor anderen verpesten, etc, terwijl het spel toch echt best duur is en elke maand weer 13 euro kost.

Verder is het zo dat bij de meeste games met microtransacties je geen upgrades en dergelijke kunt kopen waarbij je een voordeel hebt in het spel. Zoals een andere kleur van je shirt, of een ander soort beest om op de rijden (terwijl je nog wel eerst in het spel zelf moet verdienen om uberhaupt op beesten te kunnen rijden).

Ik denk dat het verdienmodel van de MMO uiteindelijk vrij weinig te maken heeft met het soort spelers dat het aantrekt en hoe het spel zelf werkt. Ik denk dat dat eerder te maken heeft met de complexiteit van het spel en dergelijke.
Sorry: hoewel "waar je alle powerups en cosmetische bonussen kunt behalen door gewoon goed te zijn in het spel in plaats van met je creditcard te zwaaien" erg mooi klinkt gaat het in de praktijk iets anders, in elk geval bij de huidige MMO's: de hoeveelheid geïnvesteerde tijd is misschien nog wel (veel) belangrijker dan hoe goed je daadwerkelijk bent.
Wij mogen er dan wel bekend staan, de rest van de wereld is daarin echt niet anders.

Het huidige verdien model bij spellen is naar mijn mening gewoon slecht. Je betaalt een enorme hoofdprijs van soms wel 60 euro of zelfs nog hoger. In mijn beleving hebben niet veel mensen dat er voor over en dus word het illegaal downloaden en spelen van een spel te aantrekkelijk gemaakt.

Ik vind dus, wat ik ook al in een eerdere reactie op dit item aangegeven heb, dat spellen gratis moeten worden en dat dan om het spel tot zijn volle recht te spelen er voor de extra content betaald moet worden.
MMO's hebben nou juist geen last van piracy door hun maandelijkse kosten. Dat lijkt me dus een non-argument in dit geval.
Bij een singleplayer game heeft DLC ook geen zin, want dat wordt ook gewoon gekraakt.
Ik denk in deze "crisistijden" de hele wereld dat woord wel graag hoort, al zei het in hun eigen taal.
Nee, domme mensen horen het graag. Het soort dat mee doet aan bel spelletjes.

Er is een "veiling" site waar je hele lage prijzen kan bieden. Detail, ieder bod kost geldt en er wordt als een gek geboden. Kijk je naar de kosten van het bieden, het aantal biedingen op een item and vermenigvuldig je dit, dan krijg je een bedrag vele malen hoger dan het werkelijk kost.

Natuurlijk zeg je dan "maar ik kan het goedkoop" winnen. TUURLIJK, en dat denkt iedereen ook als ze verliezen en dan nog maar een keer spelen (want eigenlijk is het gewoon een gok spel zoals je op de kermis vindt).

Een normaal spel kost rond de 15 euro per maand, vaak minder. Dat is dan ook ALLES wat je hoeft te betalen. Klaar en af.

Item mall? Nou er zijn wat discussies over en je kan van alles en nog wat kopen. En als je een beetje vaak speelt (en dit soort spellen zijn niet casuals) dan betaal je al snel meer. Moet ook wel, want de betalende klanten betalen ook voor de niet betalende spelers. Die serves moeten hoe dan ook betaald worden.

Pas maar op, want een beetje content pack hier, een virtue daar, een wapentje zo, en je zit VER boven de 15 euro per maand EN er is GEEN limiet. Koop nog wat dingetjes want het kost toch allemaal niets. Nee, maar het telt wel op. Waarom denk je dat bedrijven er zo dol op zijn en PUNTEN gebruiken in plaats van geld bedragen? Heb je het niet door. Ach, ik koop wel voor 50 euro punten, kan ik een hele tijd mee vooruit... 2 maanden later, ach ik koop nog een bundel.

Geloof me, ik ken dit soort systemen want ik werk eraan. En ik weet precies hoe de gebruiker er mee om gaat. Vraag je altijd af bij dit soort dingen: Wie heeft er meer geld? Ik of de verkoper.

Is het antwoord de verkoper? Dan ben jij domme henkie.

Of te wel, kijk naar je eigen huis en naar het casino, vraag je dan af wie er wint bij een avondje gokken.
Het lijkt wel een nieuwe trend, dat spellen gratis zijn en dat we moeten betalen om content. Eerst verslaafd maken, dan geld vragen. Waar doet dit model mij aan denken?
Aan het model wat Tweakers.net als sinds 2002 gebruikt? De site is gratis, maar voor extra's moet je betalen....
Het lijkt wel een beetje een anti-piracy iets, opzich wel een goed idee als je het mij vraagt :)
Dit is een omzetten van P2P naar F2P met microtransacties, daar is weinig 'trend' aan omdat dit al jaren wordt toegepast.

Er zijn diverse games die juist met deze omzetting weer een enorme playerbase hebben kunnen opbouwen, de verplichting van P2P (abbonnement) is een simpel 'ja/nee' verhaal, je speelt of je speelt niet. Mensen die een 'nee' hadden voor abbonnement zullen alsnog gaan spelen met F2P, alsmede mensen die al speelde nu het geld gaan uitgeven (gemiddeld meer dan maandelijke kosten) in de microtransacties.

Goed voorbeeld was Cabal Online, europese versie, die door het P2P systeem bijna geen spelers meer overhad. Uiteindelijk overgestapt naar F2P met een itemmall, nog geen 2 jaar later kwam er zelfs een complete server bij door de hoeveelheid spelers. Gelijktijdig gingen de inkomsten per maand bijna evenredig omhoog, genoeg mensen die hun standaard 12e/maand opeens 2 tot 3x per maand 15-20 euro gingen uitgeven, win-win situatie voor de uitgever.

Bij de grote jongens zie je vaak dat zelfs binnen een P2P omgeving nog betaald moet worden voor extra content (WoW is daar het beste voorbeeld voor), F2P heeft dit voor 99% van de gevallen dus niet (buiten premium accounts), al zijn de updates/expensions van deze games relatief een stuk kleiner (Perfect World was aardige uitzondering).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 22 juli 2010 14:11]

Ik heb een tijd Fiesta gespeeld tot lvl. 55. (gratis maar met koopitems), ook met veel plezier Runes of Magic gespeeld tot lvl 57. (gratis ook met koopitems).

Nu speel ik Wow (niet gratis, maar geen koopitems), ik ben met Wow veel goedkoper uit per maand. Mijn ervaring is dat je met een spel met koopitems veel meer geld per maand kwijt bent.
Dat is nou precies het idee achter deze omzetting...
Dit hangt er van af wat voor gamer je bent. Ik speel Guild Wars, gratis, maar je kunt dingen in het spel kopen, heb ik 1x gedaan (5 euro). Aan mij zouden ze met DDO niets tot weinig verdienen, in ieder geval lang geen 15 euro per maand. Ik denk ook niet dat mensen voor 15 euro per maand dingen gaan kopen. Wel is er natuurlijk een veel breder publiek. Als je 2x zoveel spelers hebt, hoeven ze maar voor 7.50 p/m iets te kopen en je hebt dezelfde omzet. (Winst zal iets lager zijn omdat je dan wellicht een extra server nodig hebt, but you get the point)
Mooie ontwikkeling. Ze volgen allemaal het aziatische business model van micropayments in een mmo. Misschien ook een les voor toekomstige mmo's. Niemand wil 13 euro per maand betalen om te gamen, maar men geeft wel liever 150 euro uit aan virtuele items per jaar.

Oh en drop the : WoW killer slogans in je marketing beleid, want dat gaat je toch niet lukken. De Wow spelers hebben teveel geld en tijd geinvesteerd in deze mmo dat ze niet 1-2-3 eruit stappen.
Niemand wil 13 euro per maand betalen om te gamen

en toch zijn er miljoenen WoW spelers, en daarvoor Everquest en anderen. Dus hier sla je de plank toch wel mis. Er zijn zelfs spelers die voor All Points Bulletin maandelijks betalen terwijl dat spel minder content heeft dan het grats Alien Swarm van Valve (behalve character customizing dan).
Maar voor Alien Swarm heb je een SDK tot je beschikking zodat je er een volledige MOD (of zelfs spel) voor kan maken. Inclusief eigen karakters :p

OnTopic: Ik ben zelf groot voorstander van F2P icm microtransacties, omdat ik dan niet hoef te betalen voor de tijd dat ik niet speel. Wanneer ik een game koop dat speel ik het 2 maanden, laat het een tijd liggen (bv 3 mnd) en speel het dan weer eens.
Met games als WOW ben je verplicht om elke maand te betalen, anders ben je je account kwijt en kun je weer van voor af aan beginnen. Dus ook in de tijd dat je niet wilt/kunt spelen.
Sorry hoor, maar jij hebt duidelijk nog nooit (bijvoorbeeld) World of Warcraft gespeeld.

Je kan gewoon 1 maand per keer betalen (is wel de meest dure optie omdat je korting krijgt voor meerdere maanden).

Je bent niet verplicht te betalen. Als je zoals je zegt bijvoorbeeld 3 maanden niet wil spelen betaal je toch niet? Daarna activeer je jou account gewoon en kan je verder.

Je raakt je account niet kwijt. Je account wordt minimaal 6 maanden of 1 jaar bewaard als ik het goed heb. En zelfs nog langer volgens mij.

Dus ja, eerst maar eens het spel werkelijk ervaren voordat je dit soort onzin zegt want er klopt gewoon niks van.


Waar ik vooral bang voor ben is dat ze doorslaan met microtransacties. Zo van als je lvl 1 hebt uitgespeeld moet je betalen, voorlvl 2 ook, etc. Als je een nieuw wapen vind moet je betalen als je het wilt gebruiken, etc.

Net dat het nu gebeurt maar ze kunnen er wel mee doorslaan en gratis demo's zouden er sowieso al moeten zijn. ;)
Met Niemand wil 13 euro per maand betalen om te gamen
doelde ik min of meer op de toekomstige mmo's.

En qua ABP moeten we nog maar zien of ze hun break even point qua betalende abbonees gaan bereiken. Ditzelfde geluid heb ik al een keer eerder gehoord met Age of Conan, Lord of the Rings Online en Dungeons and Dragons Online, etc.etc.

Ik denk dat je Alien Swarm een 4 player co-op game niet echt kan vergelijken met een MMORPG.

Daarnaast gaat het niet om de hoeveelheid content die in een game wordt gepropt, maar om het niveau van fun-per-minute-of-play(/see/hear). En ieders definitie van plezier is anders, vandaar dat de entertainment industrie zo groot en divers is.
Raar. Ik speel al sinds eind afgelopen jaar D&D online gratis, nadat ik op een site een banner ervan zag. En ik woon toch echt binnen Europeese grenzen. :?

Mooi spel overigens. :)

[Reactie gewijzigd door Bubbles op 22 juli 2010 14:11]

Dan speel je waarschijnlijk gewoon op de Amerikaanse servers.
Ik ook, zo 't schijnt. :)
Ik heb de game als eens gespeeld op een trial account, maar ik vond 15 euro per maand wel erg veel omdat ik niet zoveel speel. Nu wil ik het wel gaan spelen, maar ik ben zo bang dat als ik straks weken/maanden heb gespeeld, dat je dan enorm beperkt wordt in wat je kan als je niet alsnog de knip open trekt.

Free content is widely available for low-level characters and becomes sparser as a character’s level increases.

Misschien toch maar eens proberen, als ik maar niet om de haverklap krijg te zien "only available to..." dan houd ik het alsnog snel voor gezien en ga ik weer naar Guild Wars.

[Reactie gewijzigd door Ypho op 22 juli 2010 15:17]

Zou je de moeite dan maar besparen, want dat krijg je dus ZEER snel te zien. Voor een ervaren speler, binnen een dag.
Tja persoonlijk vind ik dat dit een beter lot is voor een MMO dan wat ze met Archlord hebben gedaan. Alle servers eerst samenvoegen tot een klein aantal en daarna hebben ze er maar helemaal de stekker uitgetrokken.

Op deze manier kunnen mensen die echt willen het tenminste nog gewoon blijven spelen.

Zelf heb ik het ook een keer een kleine 2 weken geprobeerd, maar vond het spel maar saai.
Op zich leuk om te spelen omdat ik zelf ook de pen en paper variant hele tijd heb gedaan met wat vrienden, maar echt een leuk spel vond ik het niet.
Euh, ik heb al 5 maanden geleden ofzo D&DO gespeeld (toen ook een ski-schans in de stad stond), de "gratis versie" waar je enkel moet betalen voor de 'quest packs' en wat losse meuk die ook op andere manieren te verkrijgen is.
Heb ik dan al die tijd via USA servers gespeeld?
Heb D&D O:Stormreach lang genoeg gespeeld om een klein beetje te balen van dit nieuwe model.
Ik dacht er namelijk klaar mee te zijn met het opzeggen van de maandelijkse betaling maar nu gaat het toch weer aantrekkelijk worden om eens te kijken :{

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True